abonnement Unibet Coolblue
pi_5149306
Introductie:

Leatherface is deze zomer samen met zijn beide ouders, jongere broer, zus en zwager door Zweden, Finland en Noorwegen op een neer naar de Noordkaap geweest.Met 2 campers bewogen we ons voort.

Vertrek: Donderdag 11 juli 2002 - 5 uur

Helmond (NL) - Ljungby (Zwe)

S'ochtends vroeg om 5 uur vanuit Helmond vertrokken op weg naar het hoge Noorden. Bij Oldenzaal de grens over en via Osnabrück, Bremen, Hamburg en Lübeck naar de Duitse kustplaats Puttgarden, alwaar we de ferry naar het Deense Rødbyhavn namen. De oversteek duurde een uurtje.

Via de Öresund - tunnel/brug (verbinding tussen Kopenhagen en Malmö) Zweden binnengekomen. Vandaaruit doorgereden naar Ljungby waar we voor het eerst op een camping overnachtten.

Dag 2: Vrijdag 12 juli 2002 - 9 uur

Ljungby (Zwe) - Sundsvall (Zwe)

De 2e overnachting was op een camping in Sundsvall. Eigenlijk weinig interessants te melden. Onderweg door Stockholm gereden wat een erg mooie stad is met al die eilandjes in het centrum. Veel bont gekleurde gebouwen aan het water. Op weg naar het Noorden rijdt je door eindeloos lijkende bossen en langs heel mooie meren in alle soorten en maten. De natuur in Scandinavie is in ieder geval erg mooi.

Dag 3: Zaterdag 13 juli 2002 - 8.30 uur

Sundsvall (Zwe) - Santa Village, op de poolcirkel bij Rovaniemi (Fin)

Vanuit Sundsvall verder naar het Noorden doorgereden. Bij Haparanda de Finse grens over en doorgereden naar de poolcirkel 5 km ten noorden van Rovaniemi, alwaar Santa Village ligt. Hier zou de kerstman wonen (ik heb er geen gezien).

Santa Village is een heel leuke Disney - achtige poppenkast in The Middle of Nowhere. Het ligt echt midden in een gigantische Taiga. Er bevinden zich leuke souvenirwinkels, restaurants etc en er wordt overdag irritante kerstmuziek gedraait. Echt een toeristische attractie waar bussen met Japanners, Nederlanders, Duitsers etc op af komen.

Toen we s'avonds laat bij Santa Village arriveerden was de boel al gesloten. Nog wel boven op de noordpoolcirkel gebarbecued. In Finland is het, net als in Zweden en in Noorwegen, toegestaan om wild te kamperen.

In deze 3 landen geld namelijk het Allemansrecht, waarvan we dus gretig gebruik maakten, hetgeen je toestaat om wild te kamperen zolang je maar je eigen troep opruimt, geen open vuur maakt en mimimaal 200 of 300 meter van huizen wegblijft.

En nu hou ik er mee op, morgen maak ik mijn reisverslag wel af.

pi_5165703
Ik ben benieuwd naar de rest.
pi_5168836
quote:
Op zaterdag 27 juli 2002 02:22 schreef Halinalle het volgende:
Ik ben benieuwd naar de rest.
Nou, zoals beloofd, hier komt het vervolg. Een beetje later dan beloofd, maar gisteren is het er niet van gekomen.

Dag 4: Zondag 14 juli 2002 - 10.00 uur (Finse tijd)

Santa village (Fin) - Karigasniemi (Fin)

Voordat we onze reis voortzetten hebben we nog wat rondgekeken in de winkeltjes van Santa Village. Heb er zelf nog als souvenir een Saams vest gekocht. In die winkeltjes waren er ontzettend veel traditionele Saamse kleding, rendiervellen etc. te vinden.

Toen we waren uitgekeken in de winkels zetten we onze reis naar het Noorden voort. 50 km boven Rovaniemi kwamen we de eerste rendieren tegen. Niet te geloven wat een logge beesten zeg! Ze lopen gewoon over de weg en willen absoluut niet aan de kant gaan voor het verkeer.

"Wij leven hier en jullie stomme Hollandse toeristen moeten maar gewoon opzij gaan met jullie even stomme campers", zullen deze beesten vast denken.

Hoe verder je naar het Noorden rijdt hoe ongerepter de natuur wordt en uiteraard de omgeving ook dunner bevolkt. We reden zelfs over een weg (Tussen Inari en de Noorse grens) waar we in 60 km welgeteld een huis tegenkwamen. Dat gebied was echt zeer verlaten. Misschien lag er wel een Nationaal Park, maar dat weet ik niet zeker.

In Karigasniemi aan de Noorde grens hebben we op de camping gestaan. Finland beviel me uitstekend. De natuur is er echt heel mooi (eindeloze bossen en heel veel heldere, blauwe meren) en de mensen waren er ontzettend vriendelijk. Geen idee waar dat vooroordeel van stugge Finnen vandaan komt. Bovendien was Finland tov noorwegen en Zweden redelijk goedkoop.

Dag 5: Maandag 15 juli 2002 - 09.30 uur (Finse tijd)

Karigasniemi (Fin) - Noordkaap (Noo)

Op weg naar de Noordkaap, het hoofddoel van een lange reis. In Noord - Noorwegen merk je al meteen dat de natuur anders is. Geen bossen meer maar Toendra's.

De Noordkaap ligt op het eiland Magerøya. Om daar te komen moet je door een toltunnel die tamelijk steil (9 %) naar beneden en weer naar boven loopt. Voor fietsers (heel wat avonturiers gaan per fiets naar de Noordkaap) is dat absoluut geen lolletje.

Als je Magerøya op komt is het nog ongeveer 50 km naar de Noordkaap. De Noordkaap steekt ongeveer 300 meter boven de zee uit. dus het is nog een aardige klim naar boven voor de fietsers.

Het kost 370 NOK om met je voertuig het parkeerterrein van de Noordkaap op te kunnen. Je mag er 2 nachten blijven en je kunt het Noordkaap - centrum bezoeken, ik zal er binnenkort wel eens foto's van posten.

Op de Noordkaap was het behoorlijk fris vanwege de harde wind, en natuurlijk sowieso omdat ze zo noordelijk ligt.

Tip voor Noordkaapgangers: Hou er wel rekening mee dat je in de Arctic zit en neem een dikke trui en een jas mee.

Op de Noordkaap heb ik nog een stenen torentje gebouwd ten teken dat ik er terug zal komen.

S'Avonds nog het Noordkaapcentrum bezocht. Daar is echt van alles te zien. Er is een bioscoopzaal waar een ze een film over Magerøya van ongeveer een kwartier draaien. Een aantal heel fraaie helicoptershots en zo zie je pas echt goed hoe spectaculair en ruig de omgeving is. Ook waren er restaurants en touristenwinkels etc.

En ik heb de zon niet zien zakken in de zee. Tot 0.40 uur (toen had de zon zijn laagtse punt, ver boven de horizon, bereikt en steeg hij weer) opgebleven om de zon niet te zien ondergaan. Helaas was het op het laatst een beetje bewolkt.

Zoals de meesten hier wel zullen weten is het in het Arctisch gebied in de Zomer dag en nacht licht en in de Winter dag en nacht donker. Dat heeft met de stand van de aarde tov de zon te maken, maar is een beetje ingewikkeld om het precies uit te leggen.

Nu effe wat eten en in de volgende post maak ik mijn verhaal wel af.

pi_5168948
quote:
Op zaterdag 27 juli 2002 13:56 schreef Leatherface het volgende:

Nu effe wat eten en in de volgende post maak ik mijn verhaal wel af.


*wacht*
Leuk om te lezen, wij willen ook nog een keertje die kant uit. Hoe hebben jullie de reis voorbereid?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_5169229
Dag 6: Dinsdag 16 juli 2002 - 08.30 uur

Noordkaap (Noo) - Tromsø (Noo)

Vanuit de Noordkaap Zuidwaards gereden, om in Tromsø op de camping te staan. Eigenlijk weinig bijzonders te melden van deze dag. Alhoewel het wel grappig is om te vermelden dat in een tunnel het verkeer werd opgehouden door een kudde van ongeveer 30 rendieren. Aanvankelijk gingen deze beesten absoluut niet aan de kant maar na circa 10 minuten maakten ze toch maar plaats omdat een vrachtwagenchauffeur luid begon te claxonneren.

Onderweg reden we langs een aantal prachtige Fjorden.

Dag 7: Woensdag 17 juli 2002 - 09.00 uur

Tromsø (Noo) - Svolvaer i Lofoten (Noo)

Vanuit Tromsø via de eilandengroep Vesterålen (de Vesterålen zijn vanuit het Noorse vasteland per brug te bereiken) naar de Lofoten, wat ook een archipel voor de Noorse kust is.

Over de Vesterålen en de Lofoten loopt de Kong Oscar Veg (of was het nou Kong Harald Veg ) die de eilanden via tunnels en bruggen met elkaar verbind.

Om van de Vesterålen naar de Lofoten te gaan moet je echter wel een pond nemen (de enige onderbreking van de Kong Oscar Veg, aan de overkant loopt de weg gewoon verder). Die oversteek duurde ongeveer een half uur, als ik mij niet vergis. Damn, ben ik de naam vergeten van het plaatsje op de Vesterålen vanwaaruit het pond naar de Lofoten vertrok

Het eindpunt van deze weg is het plaatstje Å i Lofoten. Dat ligt op het zuidelijkste eiland van de Lofoten - archipel en van daaruit kun je ferry naar Bodø op het Noorse vasteland nemen. Die oversteek duurde 2 uur.

S'Avonds kwamen we aan op een camping in Svolvaer, wat het grootste dorp op de Lofoten is. De camping lag pal naast een asielzoekerscentrum en een of andere Aziatische asielzoeker was stennis aan het schoppen. Hij werd door de politie geboeid afgevoerd. Slecht kunnen slapen die nacht omdat enkele asielzoekers nogal luidruchtig waren.

Dag 8: Donderdag 18 juli 2002: 09.30 uur

Svolvaer i Lofoten (Noo) - Fauske (Noo)

Over de Lofoten naar het zuiden gereden. De meeste adembenemende landschappen gezien. Kale, steile rotsen die uit de zee, omhoog steken en azuurblauw water. Dat is denk ik een aardige beschrijving van de Lofoten.

Om 11.00 uur kwamen we in Å aan en pas om 21.00 uur konden we de Ferry op. Per dag gaan er maar een paar boten (exacte aantal ben ik vergeten) vanuit de Lofoten naar Bodø en we hadden het geluk dat we de ferry van 21.00 uur konden nemen.

Achter ons stonden 2 Nederlandse echtparen met hun auto's ook op de Ferry te wachten. Het Nederlandse echtpaar dat direct achter ons stond kon als allerlaatste mee, dat echtpaar direct daarachter had pech. Hun auto paste er niet meer op. Heel sneu voor hun. Zij konden pas de Ferry van ik geloof 01.00 uur nemen

Om 23.00 uur kwamen we in Bodø aan en vandaaruit zijn we doorgereden naar Fauske, waar we op een parkeerterrein bij een supermarkt hadden overnacht. Het was te laat om nog een camping te zoeken.

En nu hou ik er weer mee op, vanaovond ga ik verder.

pi_5169255
quote:
Op zaterdag 27 juli 2002 14:12 schreef YPPY het volgende:

[..]

*wacht*
Leuk om te lezen, wij willen ook nog een keertje die kant uit. Hoe hebben jullie de reis voorbereid?


We zijn gewoon met 2 campers rondgetrokken. Vantevoren goed in de kaarten gekeken en de reis uitgestippeld. Ik kan je zeker aanbevelen er eens heen te gaan. Je rijdt echt door de meest adembenemende landschappen.

Zorg in ieder geval voor Deense, Zweedse en Noorse kronen. In Finland kun je daarentegen gewoon met de Euro betalen. Met name Noorwegen is er duur.

Nog een tip: wapen je tegen de muggen. Vooral in Finland stikt het er van.

  dinsdag 30 juli 2002 @ 09:03:05 #7
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_5198981
Leatherface:
Als je maar zo kort bent geweest, dan heb je inderdaad nauwelijks stugge Finnen kunnen meemaken. Die wonen nl. vooral in het zuiden. Helsinki is dan nog een meevaller, want daar praten de mensen nog wel Engels, maar in plaatsen als Vaasa, Kouvola en Lahti (toch alle 3 in top 10 van grootste Finse steden), is onvriendelijkheid en stugheid troef. Bovendien is er een groot drankmisbruik. Drinken wordt vanwege de prijzen als statussymbool gezien. In Helsinki zijn veel dronkaards die luidruchtig zijn wat betreft onsmakelijke geluiden (rochelen, hoesten, enz.)

De muggen zijn in Finland zeker extreem vervelend. Wat wil je: bossen en meren.

pi_5199050
Ik kom net terug uit Noorwegen waar we 5 dagen gewandeld hebben op de Hardangervidda. Het was vreselijk zwaar (eerste keer en natuurlijk te veel troep in onze rugzakken), maar het was de pijn en het tot je knieen in het moeras lopen zeker waard....
pi_5199276
Leuk verslag! Wanneer komen de foto's?
pi_5200523
Ik ga weer verder

Dag 9: vrijdag 19 juli 2002 - 10.00 uur

Fauske (Noo) - Mo I Rana (Noo)

Van Fauske naar Mo I Rana gereden en onderweg de poolcirkel weer gepasseerd. Op de poolcirkel in Noorwegen bevind zich ook een leuk poolcentrum. Hier zijn ook weer een aantal souvenirwinkels in ondergebracht. Maar wat zijn die Noren toch een stelletje afzetters

Vandaag dus niet zo'n gigantische afstand afgelegd, maar wel de meest spectaculaire landschappen gezien. Je rijdt door bossen, over hoogvlakten en langs snel stromende, kraakheldere riviertjes die vol met zalm zitten. het is een waar vissersparadijs. Wat is Noorwegen toch een ontzettend mooi land.

Dag 10: Zaterdag 20 juli 2002 - 08.30 uur

Mo I Rana (Noo) - Trondheim (Noo)

Op weg van Mo I Rana naar Trondheim. Onderweg nog even de Laksfossen waterval bezichtigd. Ontzettend mooie waterval is dit. Leatherface gleed er trouwens nog op ontzettend knullige wijze uit over een gladde rots

Op de camping in Trondheim kregen mijn zus en zwager trouwens nog ruzie met een zeer asociale Noor. Het bleef gelukkig alleen bij bekvechten en er kwam geen fysiek geweld aan te pas.

Deze *ahum* meneer had een vaste plaats op die camping en vond dat Duitse toeristen (hij dacht dat we uit Duitsland kwamen) geen gebruik mochten maken van de electriciteit van de keuken om te laptoppen.

Het zit zo: mijn zwager had een digitale fotocamera + laptop meegenomen op vakantie. Op elke camping met een gemeenschappelijke keuken maakte hij gebruik van de electriciteit om de digitale foto's op de laptop te plaatsen.

Dat 'Duitse' toeristen zo brutaal waren om electriciteit van de keuken te gebruiken ten einde te laptoppen werd deze oersympathieke Noor even te veel (zou hij ook zo heben gereageerd als hij wist dat wij Nederlanders zijn ).

Even later kwam mijn jongere broer de keuken binnengewandeld en hij ving van deze opvliegende Noor (hij sprak een soort van mengelmoes van Engels en Duits) op dat hij al z'n hele leven op deze camping stond. Mijn broer zei daarop in het Nederlands "Nou, jij bent wel een enorme loser als je al je hele leven op zo'n k*tcamping komt"

Toen was meneer helemaal op zijn teentjes getrapt. Hij haastte zich naar de campingbeheerder om te vragen of hij ons zo snel mogelijk van de camping wilde sturen. Maar de campingbeheerder lachte hem straal uit.

Ik denk dat die man daar wel vaker mot heeft gehad met andere campingbezoekers en dat de beheerder zal hebben gedacht: "los jij het maar mooi effe zelf op"

Daarna hebben we niks meer van deze boze man vernomen. hij zal wel met de staart tussen zijn benen zijn afgedropen.

Ontzettende loser

Overigens heeft LF niks maar dan ook niks van deze ruzie gemerkt. Het was laat op de avond en hij sliep toen al.

Dag 11: Zondag 21 juli 2002 - 09.00 uur

Trondheim (Noo) - Lillehammer (Noo)

Van Trondheim naar Lillehammer. Onderweg rijdt je langs een aantal bekende skigebieden, zoals Oppdal en Hafjell. in de buurt van Kvitfjell nog even een beroemde staafkerk (naam vergeten) bekeken. maar niet voor lang, ik werd namelijk aangevallen door een wesp (ik heb een gruwelijke angst voor die beesten, ben immers heel vaak gestoken en heb dus traumatische ervaringen) en keerde snel terug naar de auto.

In die buurt had je trouwens ook nog een Lappenkamp. Er stonden Tipi's (Saamse tenten) en rendieren in een wei en er was een souvenirshop. Daar zaten natuurlijk geen echte Samen. Het was gewoon weer zo'n toeristische trekpleister. De Veramerikanisering heeft ook in Noorwegen toegeslagen

Nog even voor de goede orde: 'Lappen' wordt tegenwoordig als scheldwoord ervaren. 'Samen' of 'Saami' is tegenwoordig de politiek correcte aanduiding van het Noord - Scandinavische Nomadenvolk. Zo noemt dit volk zichzelf immers.

In Lillehammer wilde ik nog de skispringschans (van de Olympische Winterspelen van 1994) beklimmen. Vandaaruit heb je natuurlijk een heel mooi uitzicht. Maar ik heb het toch maar niet gedaan omdat het zo'n pokke - end lopen was en de anderen daar niet op wilden wachten. Het werd al avond en ze wilden een camping zoeken.

Dag 12: Maandag 22 juli 2002 - 09.00 uur

Lillehammer (Noo) - Hamburgsund (Zwe)

Van Lillehammer naar Hamburgsund aan de Zweedse westkust. Onderweg nog even in het Vikingskipet (de beroemde schaatshal in Hamar) geweest. Voor 30 kroon per persoon mocht je daar rondkijken.

Fraai bouwwerk, maar ik vond het maar een beetje tegenvallen. Het is niet zo groot als het op de televisie lijkt.

Aan de Noors - Zweedse grens hebben we lang in de file gestaan. Vlak over de grens in Zweden bevind zich namelijk een gigantisch warenhuis. Het was een drukte van jewelste omdat al die Noren daar gingen shoppen. In Zweden is ales namelijk iets goedkoper dan in Noorwegen, vandaar.

In het kustplaatsje Hamburgsund (zo'n 150 km ten Noorden van Göteborg) op de camping gestaan.

Dag 13: Dinsdag 23 juli 2002 - 09.00 uur

Hamburgsund (Zwe) - Schleswig (Dui)

Van Hamburgsund naar Göteborg gereden. In Göteborg namen we de ferry naar het Deense Frederikshavn, op Jutland. de oversteek duurde 3 uur, als ik mij niet vergis. Vanuit Frederikshavn over de snelweg naar het zuiden gereden.

Denemarken lijkt toch best veel op Nederland en Noord - Duitsland. Wat me erg opviel in Denemarken waren de vele korenvelden. In Nederland zijn er niet zo veel van. Toch wel een mooi land, dat Denemarken. Misschien is het wel de moeite waard om het eens wat beter te bekijken. Zijn er fokkers die meer over Denemarken kunnen vertellen? Ik ben er erg benieuwd naar.

In het Duitse Schleswig, niet ver van de Deense grens voor het laats overnacht op een camping. De volgende dag reden we in een ruk naar huis.

Ik heb in ieder geval een heel leuke vakantie gehad. Onbeschrijflijk mooie natuur gezien. Een ervaring die ik voor geen goud had willen missen.

Ik zal straks wel wat foto's posten

pi_5200640
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 09:03 schreef dolle_hond het volgende:
Leatherface:
Als je maar zo kort bent geweest, dan heb je inderdaad nauwelijks stugge Finnen kunnen meemaken. Die wonen nl. vooral in het zuiden. Helsinki is dan nog een meevaller, want daar praten de mensen nog wel Engels, maar in plaatsen als Vaasa, Kouvola en Lahti (toch alle 3 in top 10 van grootste Finse steden), is onvriendelijkheid en stugheid troef. Bovendien is er een groot drankmisbruik. Drinken wordt vanwege de prijzen als statussymbool gezien. In Helsinki zijn veel dronkaards die luidruchtig zijn wat betreft onsmakelijke geluiden (rochelen, hoesten, enz.)

De muggen zijn in Finland zeker extreem vervelend. Wat wil je: bossen en meren.


Kuovola vind ik een deprimerende plaats, ik zou er ook aan de drank gaan. De Finse hang naar alcoholisme hebben ze wellicht van hun oosterburen overgenomen.
Ondanks het feit, dat veel Finnen in het begin wat stug/verlegen zijn, vind ik ze meestal wel erg vriendelijk. Ik kom dan ook graag in Finland.

(Bovendien vind ik Hesburger beter dan de Mac )

pi_5200764
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 09:03 schreef dolle_hond het volgende:
Leatherface:
Als je maar zo kort bent geweest, dan heb je inderdaad nauwelijks stugge Finnen kunnen meemaken. Die wonen nl. vooral in het zuiden. Helsinki is dan nog een meevaller, want daar praten de mensen nog wel Engels, maar in plaatsen als Vaasa, Kouvola en Lahti (toch alle 3 in top 10 van grootste Finse steden), is onvriendelijkheid en stugheid troef. Bovendien is er een groot drankmisbruik. Drinken wordt vanwege de prijzen als statussymbool gezien. In Helsinki zijn veel dronkaards die luidruchtig zijn wat betreft onsmakelijke geluiden (rochelen, hoesten, enz.)

De muggen zijn in Finland zeker extreem vervelend. Wat wil je: bossen en meren.


Misschien dat de mensen in het Noorden idd wat vriendelijker zijn dan in het Zuiden. Maar dat kan ik zelf natuurlijk niet beoordelen aangezien ik alleen maar in het Noorden van Finland ben geweest. Maar dat Finnen wat stiller zijn dan andere volkeren klopt.

Ik heb wel eens iets heel bijzonders gelezen: "Finnen kunnen je goed vergelijken met een fles Heinz Tomatenketchup. Je moet goed schudden om er iets uit te krijgen. Maar als het eenmaal loopt krijg je meteen de volledige inhoud"

Dat is natuurlijk wel erg overdreven

Op de een of andere manier heb ik wel de indruk dat Nederlanders in de Noordelijke landen vriendelijker wordt behandeld dan Duitsers. Dat merkte ik vorig jaar al in Zweden: als ze weten dat je Nederlander bent vinden ze je wel okay. Behalve dan die gek in Trondheim, maar die dacht dan ook dat we Duitsers waren Het is dus verstandig om mensen in het Engels aan te spreken en niet in het Duits.

Maar ik denk dat dat ik heel veel landen zo is. Mijn opa ging vroeger altijd naar Italie op vakantie. Dan vroegen ze wel eens of hij een Duitser was omdat hij zich in het Duits verstaanbaar probeerde te maken. Als hij daarop vertelde dat hij uit Nederland kwam, werd hij meteen veel vriendelijker behandeld.

pi_5200786
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 12:10 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Kuovola vind ik een deprimerende plaats, ik zou er ook aan de drank gaan. De Finse hang naar alcoholisme hebben ze wellicht van hun oosterburen overgenomen.
Ondanks het feit, dat veel Finnen in het begin wat stug/verlegen zijn, vind ik ze meestal wel erg vriendelijk. Ik kom dan ook graag in Finland.

(Bovendien vind ik Hesburger beter dan de Mac )


Afgaande op je postings schijn je wel vaker in de Noordelijke landen te komen. Ook eens op de kaap geweest?
pi_5202050
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 12:20 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Afgaande op je postings schijn je wel vaker in de Noordelijke landen te komen. Ook eens op de kaap geweest?


Ja, ik heb een Finse ex. De liefde voor het land is wel gebleven.

Ik ben nog nooit op de kaap geweest. Wel in het noorden, maar toevallig nog nooit zo ver.

pi_5202684
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 14:03 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ja, ik heb een Finse ex. De liefde voor het land is wel gebleven.

Ik ben nog nooit op de kaap geweest. Wel in het noorden, maar toevallig nog nooit zo ver.


Wel ooit in Noorwegen geweest? Of alleen maar in Finland en waarschijnlijk dan ook Zweden en Denemarken

Anyway, Finland is me echt heel goed bevallen. Mooi land, ik voelde me er meteen happy.

pi_5202707
Ja, ik ben in alle Scandinavische landen geweest. Noorwegen is landschappelijk een verschrikkelijk mooi land, ik voel me echter meer thuis in Zweden en Finland.
pi_5202732
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 15:03 schreef Halinalle het volgende:
Ja, ik ben in alle Scandinavische landen geweest. Noorwegen is landschappelijk een verschrikkelijk mooi land, ik voel me echter meer thuis in Zweden en Finland.
Ik voelde me overal thuis. Wel vond ik in Noorwegen de mensen iets stugger dan elders. Maar over het algemeen waren in Noorwegen de mensen ook best wel vriendelijk, uitzonderingen daargelaten.

Nadeel: het regent er ontzettend vaak.

  dinsdag 30 juli 2002 @ 15:09:41 #18
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_5202773
Uiteraard zijn de mensen op het platteland vriendelijker dan in de steden (zuiden). Dat geldt voor vrijwel alle landen.

Ik vind het vooral geweldig dat het niet donker wordt in de zomer in het noorden. Ik kan daar enorm van genieten, alhoewel ik graag in het donker slaap.

Trouwens: in de winter alleen donker is ook een aparte gewaarwording. Moet alleen niet zo lang duren en zeker niet elk jaar. Dus leven ten noorden van Narvik is voor mij niks.

  dinsdag 30 juli 2002 @ 15:13:36 #19
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_5202823
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 12:00 schreef Leatherface het volgende:

Hamburgsund (Zwe) - Schleswig (Dui)

In het Duitse Schleswig, niet ver van de Deense grens voor het laats overnacht op een camping.


Schleswig is een van de leukste stadjes van Duitsland. Vooral de haven-omgeving is gezellig.
pi_5202837
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 15:09 schreef dolle_hond het volgende:
Uiteraard zijn de mensen op het platteland vriendelijker dan in de steden (zuiden). Dat geldt voor vrijwel alle landen.

Ik vind het vooral geweldig dat het niet donker wordt in de zomer in het noorden. Ik kan daar enorm van genieten, alhoewel ik graag in het donker slaap.

Trouwens: in de winter alleen donker is ook een aparte gewaarwording. Moet alleen niet zo lang duren en zeker niet elk jaar. Dus leven ten noorden van Narvik is voor mij niks.


Die middernachtzon vond ik ook maar een vreemde gewaarwording. Dat is echt heel apart.

Zuidelijker dan Narvik heb je overigens ook al middernachtzon.

  dinsdag 30 juli 2002 @ 15:49:15 #21
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_5203358
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 15:14 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Die middernachtzon vond ik ook maar een vreemde gewaarwording. Dat is echt heel apart.

Zuidelijker dan Narvik heb je overigens ook al middernachtzon.


Ik weet het, maar vanaf Narvik blijft het wel erg lang licht in de zomer en donker in de winter.

Ook prachtig is het als je weer naar het zuiden komt en het wordt voor het eerst weer donker.

pi_5203501
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 15:49 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

Ik weet het, maar vanaf Narvik blijft het wel erg lang licht in de zomer en donker in de winter.

Ook prachtig is het als je weer naar het zuiden komt en het wordt voor het eerst weer donker.


Dat is mooi ja. Nadat het dagenlang alleen maar licht is geweest wordt het opeens weer donker. Dat is erg grappig.
  dinsdag 30 juli 2002 @ 15:58:11 #23
27908 DrPurno
Ich bin ein Fok!ker
pi_5203505
He, leuk reisverslag LF, klinkt oke, weer eens wat anders dan een weekje Salou Ga je nog foto's posten? Ben erg benieuwd!
[url=http://www.dennie-christian.de][b]De enige echte! [/b][/url] /[i] "Er zijn drie soorten leugens: leugens, verdomde leugens en statistieken", wist de Britse politicus Benjamin Disraeli (1804 - 1881) [/i]
pi_5203528
Zal ik dan nog maar een keertje gaan? (Ik ben dit jaar al één keer in Zweden en één keer in Finland geweest)
pi_5203538
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 15:58 schreef DrPurno het volgende:
He, leuk reisverslag LF, klinkt oke, weer eens wat anders dan een weekje Salou Ga je nog foto's posten? Ben erg benieuwd!
Ja, misschien vanavond. Ik heb er een hoop op CD ROM staan. Eerst even op de harde schijf zetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')