abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 3 november 2012 @ 22:42:02 #201
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118789968
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 november 2012 22:37 schreef BOAC het volgende:

[..]

Oke, ik ben overtuigt, we hebben een nieuw gevechtsvliegtuig nodig.
dat gaat dan heel erg gemakkelijk bij jou want ik probeerde je uberhaupt niet te overtuigen

je vroeg waarom er nieuwe modellen ontwikkeld werden en dat is imo een vreemde vraag en daar reageerde ik op, of we het per se nodig hebben heb ik het nog niet over gehad maar als je al overtuigt bent kan ik me die moeite besparen :{w
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_118792129
even een beetje een semi-offtopic vraagje..

Als het om gevechtsvliegtuigen gaat, over hoeveel kisten gaat het dan ongeveer als men het heeft over een squadron? 12? 16? Meer?
  Moderator zaterdag 3 november 2012 @ 23:43:53 #203
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118792381
was altijd 18 maar ik zou er niet van opkijken als dat aantal is verlaagd om politieke redenen

het verschilt ook per land en per toestel, meestal ergens tussen de 10 en 20 voor gevechtsvliegtuigen iig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_118794541
Dat zou met de huidige geschatte prijs per toestel en bechikbare budget dus maar drie squadrons betekenen? Kun je daarmee dan nog aan al je taken en verplichtingen voldoen?

En dan nog de vraag wat er met die ppt gaat gebeuren in de toekomst. Zal gaan dalen als het toestel eenmaal in productie is, maar zal fors stijgen zodra afnemers minder gaan afnemen dan eerder gedacht (net als bij de F-22)
  zondag 4 november 2012 @ 01:32:04 #205
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_118796258
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 23:43 schreef sp3c het volgende:
was altijd 18 maar ik zou er niet van opkijken als dat aantal is verlaagd om politieke redenen

het verschilt ook per land en per toestel, meestal ergens tussen de 10 en 20 voor gevechtsvliegtuigen iig
Volgens mij was 18 al losgelaten, en was het terug naar 15 of misschien zelfs wel 12. Het verschil met het officiele aantal is dan het aantal toestellen in onderhoud. Misschien dat Lightning het weet?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_118822948
Van de 68 F-16's zijn er 10 in de USA gestationeerd, blijven er 58 over in NL. Met op Leeuwarden en Volkel elk 2 squadrons zou je 58 door 4 moeten delen, maar dat geeft geen hele getallen. Als je vervolgens nog het testtoestel en de demokist niet mee zou rekenen kom je op 56 uit, en dat is 16 per squadron.

Ergens rond de 15 a 16 dus, de demokist is namelijk officieel een operationeel vliegtuig en geen losse unit. Het maakt verder niet zoveel uit, je kunt een squadron zo groot of klein maken als je wilt. Er is geen definitie hoe groot een squardron jachtvliegtuigen is. Dat kan elke luchtmacht voor zich bepalen.
V10
  zondag 4 november 2012 @ 23:10:32 #207
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_118831575
<ignore that>
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_118869599
Stukje uit de NRC-reconstructie van de formatie:

quote:
Rutte over JSF: ik hoef dat ding niet!

Soms neemt de compromisbereidheid surrealistische vormen aan. Zoals rond een van dé hoofdpijndossiers in Den Haag, de JSF. De VVD ijvert al jaren voor aanschaf, de PvdA is al jaren tegen. Als de onderhandelaars zich buigen over cijfers van Defensie ontstaat ergernis. Waarom kan het departement nou niet duidelijk aangeven hoeveel dat ding zal kosten? Zoals een van de onderhandelaars zegt: “Je gooit er kerosine in, en er rennen wat mensen omheen die het onderhoud plegen.”

Ze hebben het gevoel dat CDA-minister Hillen (Defensie) de formatie wil frustreren. Rutte krijgt er genoeg van, hij gooit zijn handen in de lucht: “Weet je? Laat ook maar, ik hoef dat ding niet!” Zijn partijgenoot Blok veert op: dat is nou ook weer niet de bedoeling. Aan de onderhandelingstafel vertelt Samsom dat hij bij de voorbereiding van het gesprek precies het tegenovergestelde tegen zijn eigen team zei: „Ik wil ervan af, sodemieter maar op, we kopen hem gewoon.” Het mag niet van Dijsselbloem.

Dit past bij de rolverdeling die uit hun karakters voortvloeit: de leiders stuiteren van energie en dadendrang. Hun secondanten roepen ze nuchter tot de orde.

Overigens sneuvelt bij het JSF-dossier het voornemen om ‘geen gifvaten in zee te dumpen die na twee jaar weer op het strand aanspoelen’. De nieuwe coalitie komt niet verder dan het aanvragen van wéér een nieuw onderzoek: sommige dingen kan je gewoon niet oplossen.
  Moderator maandag 5 november 2012 @ 22:08:51 #209
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118870326
wat een malloten :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_118874735
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 22:08 schreef sp3c het volgende:
wat een malloten hoop onzin bij elkaar verzonnen door het NRC :')
dat is beter ;)
V10
  Moderator dinsdag 6 november 2012 @ 04:55:02 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118877637
mij zou het niet verbazen iig _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 10 november 2012 @ 10:11:39 #212
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_119047835
trek aub de stekker eruit en ga vliegtuigen kopen waarvan je weet wat je hebt voor welke prijs als je ze nodig hebt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 11 november 2012 @ 01:38:43 #213
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_119075635
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 10:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
trek aub de stekker eruit en ga vliegtuigen kopen waarvan je weet wat je hebt voor welke prijs als je ze nodig hebt.
Beter idee: Ga bedenken wat je wilt kunnen en pas daar je budget op aan. Niet andersom.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 11 november 2012 @ 01:48:47 #214
104871 remlof
Europees federalist
pi_119075766
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 01:38 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Beter idee: Ga bedenken wat je wilt kunnen en pas daar je budget op aan. Niet andersom.
Trek de stekker alsjeblieft uit de JSF, het enige argument dat nog staat zijn de banen. Maar dat zijn vooral juist banen voor high-tech engineers die toch al zonder probleem aan de bak komen.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 02:36:46 #215
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_119076272
er zijn helemaal nog geen argumenten onderuit gehaald afaik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 11 november 2012 @ 17:51:37 #216
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_119092325
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2012 01:48 schreef remlof het volgende:

[..]

Trek de stekker alsjeblieft uit de JSF, het enige argument dat nog staat zijn de banen. Maar dat zijn vooral juist banen voor high-tech engineers die toch al zonder probleem aan de bak komen.
Nou, da's niet helemaal waar. Er zijn de afgelopen maanden ook door het bedrijfsleven meer redenen aangevoerd dan de directe werkgelegenheid die met de JSF naar Nederland komt. Nederlnad is druk bezig met op internationaal niveau de kantjes er vanaf te lopen op militair gebied, en dat gaat ons veel meer werkgelegenheid kosten dan banen in de luchtvaartindustrie. Daarnaast is Nederland nogal afhankelijk van internationale handel en hete is bijzonder dom om de verdediging daarvan over te laten aan het buitenland. Waarom zouden die immers hun concurrent in de lucht houden? Met het stemmen voor het (gedeeltelijk) wegbezuinigen van defensie zou je dus wel eens indirect heel goed kunnen kiezen voor het wegbezuinigen van je eigen baan. Maar goed, dat is VER voorbij de scope van de JSF.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_119113118
Doorgaan met F-35 betekend doorvliegen met F-16 tot 2027. Nou ja, vliegen..

Morgen maar eens dat hele rapport van de rekenkamer doorlezen.
pi_119166960
Als je uit de JSF stapt kan je de Nederlandse vliegtuigindustrie, voor zover nog aanwezig, vaarwel zeggen. En als je daar eenmaal mee gestopt bent is die kennis ook voor altijd verdwenen. Weer een tak van sport minder waar Nederland nog in kan mee doen.
Ja, ik generaliseer.
pi_119175844
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 15:50 schreef Northside het volgende:
Als je uit de JSF stapt kan je de Nederlandse vliegtuigindustrie, voor zover nog aanwezig, vaarwel zeggen. En als je daar eenmaal mee gestopt bent is die kennis ook voor altijd verdwenen. Weer een tak van sport minder waar Nederland nog in kan mee doen.
Fokker Technologies heeft toch nog wel andere opdrachtgevers (Airbus, Bombardier) ? Of zijn ze compleet afhankelijk van de overheid om de broek op te houden?
pi_119177789
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 19:50 schreef Radegast het volgende:
Fokker Technologies heeft toch nog wel andere opdrachtgevers (Airbus, Bombardier) ? Of zijn ze compleet afhankelijk van de overheid om de broek op te houden?
Oh, vast wel, maar als je hier niet aan mee mag doen speel je eigenlijk geen rol van betekenis meer (denk ik).
Ja, ik generaliseer.
pi_119205604
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 20:30 schreef Northside het volgende: [..]
Oh, vast wel, maar als je hier niet aan mee mag doen speel je eigenlijk geen rol van betekenis meer (denk ik).
EADS is een zeer grote speler in de ruimte- en luchtvaart sector. Zij hebben voldoende mogelijkheden om NL voor een eventuele aanschaf te compenseren. Andere spelers als Saab en Dassault zijn natuurlijk kleiner en hebben dus wat minder mogelijkheden, maar dat kan ook betekenen dat je een relatief groot deel van de taart kun snoepen. Denk aan de NH90 waar we relatief een stuk meer voor doen dan dat we zelf afnemen.
pi_119211662
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:03 schreef hollandFTW het volgende:

[..]

EADS is een zeer grote speler in de ruimte- en luchtvaart sector. Zij hebben voldoende mogelijkheden om NL voor een eventuele aanschaf te compenseren. Andere spelers als Saab en Dassault zijn natuurlijk kleiner en hebben dus wat minder mogelijkheden, maar dat kan ook betekenen dat je een relatief groot deel van de taart kun snoepen. Denk aan de NH90 waar we relatief een stuk meer voor doen dan dat we zelf afnemen.
EADS komt alleen in beeld als je zou kiezen voor de Eurofighter, ook een vliegtuig waar je best met een grote boog omheen kunt lopen.

Dassault beloofde de Nederlandse industrie destijds ook voor miljarden aan opdrachten (+ het delen van technologische kennis, net zoals bij de deal met India) als er voor de Rafale gekozen zou worden.
  woensdag 14 november 2012 @ 20:08:37 #223
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_119212135
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 19:58 schreef Radegast het volgende:

[..]

EADS komt alleen in beeld als je zou kiezen voor de Eurofighter, ook een vliegtuig waar je best met een grote boog omheen kunt lopen.

Dassault beloofde de Nederlandse industrie destijds ook voor miljarden aan opdrachten (+ het delen van technologische kennis, net zoals bij de deal met India) als er voor de Rafale gekozen zou worden.
wat is er mis met de eurofighter, dit is wel een toestel dat zich al heeft bewezen als excellente fighter, Dit toestel is in alle opzichten superieur aan de F35.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_119213202
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wat is er mis met de eurofighter, dit is wel een toestel dat zich al heeft bewezen als excellente fighter, Dit toestel is in alle opzichten superieur aan de F35.
_O-

Geen slecht toestel idd, maar de Eurofighter is ook te duur in aanschaf/onderhoud, en beetje traag met updates.
  woensdag 14 november 2012 @ 20:59:05 #225
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_119214807
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:03 schreef hollandFTW het volgende:

[..]

EADS is een zeer grote speler in de ruimte- en luchtvaart sector. Zij hebben voldoende mogelijkheden om NL voor een eventuele aanschaf te compenseren. Andere spelers als Saab en Dassault zijn natuurlijk kleiner en hebben dus wat minder mogelijkheden, maar dat kan ook betekenen dat je een relatief groot deel van de taart kun snoepen. Denk aan de NH90 waar we relatief een stuk meer voor doen dan dat we zelf afnemen.
Alleen bouwt EADS de Eurofighter niet. EADS is (via Cassdian) partner in de bouw, maar ze is niet de leverancier. zie hier
En dan laat ik voor het gemak de capaciteiten (of eigenlijk: het gebrek daar aan) en de gebruikskosten nog buiten beschouwing.

Wel amusant trouwens dat je de NH90 noemt. Ook zo'n prachtig stukje Europees faalwerk tegen veel te hoge kosten, waar de klanten dreigen weg te lopen wegens wanprestatie. Net als de Cougar II trouwens, ook zo'n onding. Afgeleverd destijds met lekkende brandstoftanks, om maar iets te noemen. De burgervariant staat in heel Europa aan de grond, omdat er deze zomer twee in Schotland een duik in de Noordzee namen. Sindsdien willen oliewerkers er niet meer mee naar hun boorplatformen gevlogen worden. De eigenaren bestellen nu als gekken Amerikaanse helicopters.

Europees? Het gaat nogal eens stuk of het doet niet wat het wel belooft.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')