abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 april 2012 @ 20:53:03 #26
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110366782
quote:
7s.gif Op zondag 15 april 2012 13:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoe veel kostte de nieuwste F-16 ook alweer?
Let even goed op hoe er door de krant sneaky een prijskaartje van 100 miljoen Euro aan de JSF wordt geplakt. Dat stukje tekst staat buiten de quotes, en is dus niet van de minister afkomstig. Door de plaatsing van de tekst lijkt het echter wel van hem af te komen. Het prijskaartje per stuk in 2019 waar het Pentagon op dit moment mee rekent is $ 78.7miljoen (pakweg 60miljoen in Euros) uitgedrukt in dollars van 2012. Dat is 40% minder dus!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_110368112
Goede aanvulling, dat scheelt inderdaad een hoop. Nog steeds meer dan 50% extra, maar toch.

Weet jij wat de nieuwste F-16 (en dan de versie die voor ons interessant zou zijn) kost?

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2012 21:12:22 ]
  zondag 15 april 2012 @ 21:12:22 #28
211797 Esses
Splendide mendax
pi_110368162
Echt een bizarre knip-plak constructie van de VK. Had ik niet van ze verwacht.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 15 april 2012 @ 21:13:27 #29
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110368233
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 14:40 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vraag me af hoe het met de opvolging van de F16 gaat aflopen. Ik kan me eigenlijk echt niet voorstellen dat een volgend kabinet nog F35's gaat bestellen. Alleen VVD/CDA zijn voor en de bevolking gaat het echt niet pikken. Het Gripen NG project is ook erg onzeker door een gebrek aan buitenlandse belangstelling. Tegen de tijd dat een volgend kabinet erover na gaat denken, begint de tijd toch wel te dringen. Zou het uiteindelijk toch een soort kleine order voor nieuwe F16's worden in 2016/2017?
ALS het al zo zou verlopen, dan zal het waarschijnlijk een F-16 variant worden met heel veel speeltjes uit de JSF. Want de sensor technologie die voor die kist bedacht is gooien ze natuurlijk never nooit niet over het hek, die willen ze ook op andere toestellen kunnen gebruiken. Al vraag ik me af of Lockheed een niet-stealthy, maar wel veel goedkopere concurrent voor zijn eigen product op de markt durft te zetten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 15 april 2012 @ 21:18:49 #30
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110368619
quote:
7s.gif Op zondag 15 april 2012 21:11 schreef Sloggi het volgende:
Goede aanvulling, dat scheelt inderdaad een hoop. Nog steeds meer dan 50% extra, maar toch.

Weet jij wat de nieuwste F-16 (en dan de versie die voor ons interessant zou zijn) kost?
Ik doe het even met Wikipedia, omdat ik zo snel niks anders kon vinden. De F-16I zoals die aan Israel geleverd wordt, "(...) has an estimated unit cost of approximately US$70 million (2006)". Zo gek veel scheelt het dus niet eens.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_110368950
Valt mee, maar dan heb je dus wel een vaste prijs en scheelt het je aardig wat geld omdat je dezelfde infrastructuur kunt gebruiken.

Mocht Nederland kiezen voor een nieuwe lading F-16's dan zal het de 50/52-variant worden? Die is in veel grotere aantallen gemaakt en is waarschijnlijk goedkoper, maar ik kan de prijs zo snel niet vinden.

Ik vind op wat vage sites bedragen van tussen de 30 en 60 miljoen USD, maar wat ik er van moet geloven weet ik niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2012 21:26:40 ]
  zondag 15 april 2012 @ 21:29:31 #32
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110369464
quote:
7s.gif Op zondag 15 april 2012 21:23 schreef Sloggi het volgende:
Valt mee, maar dan heb je dus wel een vaste prijs en scheelt het je aardig wat geld omdat je dezelfde infrastructuur kunt gebruiken.

Mocht Nederland kiezen voor een nieuwe lading F-16's dan zal het de 50/52-variant worden? Die zijn in veel grotere aantallen gemaakt en waarschijnlijk goedkoper, maar ik kan de prijs zo snel niet vinden.
50/52 is het model dat ook aan Chili verkocht werd. Die kostten destijds $55miljoen/stuk. De productie ligt inmiddels op block 60 en hoger (de E/F van de VAE en de F-16I) Die hebben echter een ingewikkeld prijskaartje, omdat beiden specifieke technologie hebben. Die voor de VAE is te koop, die van de Israelische variant weet ik niet of die te koop is. Maar aan de spullen op de E/F hangt wel een straf prijskaartje. De VAE heeft de ontwikkeling helemaal zelf betaald, en het is de eerste productie fighter die capabeler is dan waar de VS zelf mee vliegen. Mits je de royalties betaalt mag iedereen het toestel in die configuratie kopen, maar daar zal een forse prijskaart aan hangen. Ik denk dat je rond de prijs van de F-16I uit zal komen. Iets goedkoper dan de JSF dus, maar wel met het voordeel dat de infrastructuur maar beperkt hoeft te worden aangepast.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_110370534
Ik ben benieuwd wat je op die infrastructuur zou kunnen besparen als je een versie van de F-16 houdt. Misschien een idee voor een Kamervraag.
  zondag 15 april 2012 @ 22:04:02 #34
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110372008
quote:
12s.gif Op zondag 15 april 2012 21:43 schreef Sloggi het volgende:
Ik ben benieuwd wat je op die infrastructuur zou kunnen besparen als je een versie van de F-16 houdt. Misschien een idee voor een Kamervraag.
Nou, om maar iets te noemen: de schietstoel (niet onbelangrijk onderdeel) blijft ongewijzigd, en de onderhoudsstraten daarvoor dus ook. Als je dezelfde straalmotor houdt geldt daarvoor hetzelfde, net als voor het landingsgestel. Je kunt een vliegtuig niet vergelijken met een auto, een vliegtuig bestaat uit grote componenten die allemaal voorzien zijn van hun eigen infra. Maar hoeveel dat in centjes is, dat durf ik niet te zeggen. Al zal het in de tientallen miljoenen lopen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_110375727
De F100 variant (F100-PW-229) die in de Block 52 en 52+ verkocht wijkt behoorlijk af van de motor waar de F-16MLU (F100-PW-220E) mee vliegt. Daarvan is misschien wat infrastructuur (gereedschap, transportmiddelen) en een paar onderdelen het zelfde, maar de rest is anders en vereist investeringen die met een F-35 ook nodig zouden zijn.
Een Block 50 kiezen (en dus de General Electric F100-GE-129 aanschaffen) maakt zeker alles anders.
Ook de andere zaken zoals radar, computers, wapensystemen, hydraulische systemen e.d. zijn helemaal anders in de moderne F-16's. De schietstoel is misschien nog het zelfde, maar dat is maar een heel klein gedeelte van de kosten.

Een Block 60 met alles erop en eraan is misschien nog wel de enige optie die opnieuw een F-16 aanschaffen de keuze waard maakt, maar zoals gezegd: daar zitten wel hoge kosten aan omdat de ontwikkeling door de Emiraten is betaald. De huidige MLU standaard doet in mogelijkheden niet of nauwelijks onder voor een Block 50/52 dus zo'n configuratie aanschaffen heeft alleen zin als er nog nieuwere systemen in zitten dan dat wat nu de productiehal verlaat.

Wat mij zal benieuwen is of er op het moment dat er een keuze gemaakt moet worden er nog wel F-16s geproduceerd worden. Lockheed is momenteel met de op één na laatste order bezig, daarna is het maar afwachten wat men met de productie lijn doet. Als er niet snel orders komen zou het over zo'n 35 toestellen wel eens einde F-16 productielijn kunnen zijn.
V10
pi_110376284
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 21:13 schreef RonaldV het volgende:

[..]

ALS het al zo zou verlopen, dan zal het waarschijnlijk een F-16 variant worden met heel veel speeltjes uit de JSF. Want de sensor technologie die voor die kist bedacht is gooien ze natuurlijk never nooit niet over het hek, die willen ze ook op andere toestellen kunnen gebruiken. Al vraag ik me af of Lockheed een niet-stealthy, maar wel veel goedkopere concurrent voor zijn eigen product op de markt durft te zetten.
Lockheed Martin heeft recent al de F-16V geïntroduceerd. Dat is een Block 50/52+ met wat zaken die afgeleid zijn van de Block 60 zoals bijv. de radar (zgn AESA radar, die technologie zit ook in F/A18-E/F, F-15E, F-22 en F-35). Tot op heden geen serieuze klanten.
V10
  zondag 15 april 2012 @ 23:30:15 #37
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110377814
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 22:55 schreef M5 het volgende:
De F100 variant (F100-PW-229) die in de Block 52 en 52+ verkocht wijkt behoorlijk af van de motor waar de F-16MLU (F100-PW-220E) mee vliegt. Daarvan is misschien wat infrastructuur (gereedschap, transportmiddelen) en een paar onderdelen het zelfde, maar de rest is anders en vereist investeringen die met een F-35 ook nodig zouden zijn.
Een Block 50 kiezen (en dus de General Electric F100-GE-129 aanschaffen) maakt zeker alles anders.
Voor zover ik weet draait de F-16 al sinds de invoering van de F-110 met de keus tussen twee motoren, ongeacht welke versie/block dat je koopt. Dat was in ieder geval zo tot de aflevering van de laatste F-16s aan de USAF, die ze tot het einde in gelijke aantallen heeft aangeschaft. Daarbij werden ze dan weer wel zo afgeleverd/ingedeeld dat een eenheid maar één type motor hoefde te servicen, dat wel. En voor we misverstanden krijgen: ja, ik weet dat die keus al tijdens de bouw moest worden gemaakt, na het afleveren kon je niet meer wisselen van motor-type.
quote:
Ook de andere zaken zoals radar, computers, wapensystemen, hydraulische systemen e.d. zijn helemaal anders in de moderne F-16's. De schietstoel is misschien nog het zelfde, maar dat is maar een heel klein gedeelte van de kosten.
Nou ja, je moet het denk ik ook meer zien in het aanpassen van gebouwen en dergelijke. Ik heb geen idee bijvoorbeeld of een F-35 zonder meer in een Nederlandse HAS past. Een nieuwe F-16 zou dat zonder meer kunnen. En zo zijn er vast nog wel meer kinden te bedenken.
quote:
Een Block 60 met alles erop en eraan is misschien nog wel de enige optie die opnieuw een F-16 aanschaffen de keuze waard maakt, maar zoals gezegd: daar zitten wel hoge kosten aan omdat de ontwikkeling door de Emiraten is betaald. De huidige MLU standaard doet in mogelijkheden niet of nauwelijks onder voor een Block 50/52 dus zo'n configuratie aanschaffen heeft alleen zin als er nog nieuwere systemen in zitten dan dat wat nu de productiehal verlaat.

Wat mij zal benieuwen is of er op het moment dat er een keuze gemaakt moet worden er nog wel F-16s geproduceerd worden. Lockheed is momenteel met de op één na laatste order bezig, daarna is het maar afwachten wat men met de productie lijn doet. Als er niet snel orders komen zou het over zo'n 35 toestellen wel eens einde F-16 productielijn kunnen zijn.
Ik zou hem nog niet helemaal afschrijven. De afgelopen maand zijn er wat details bekend geworden over de fighter deal van India bijvoorbeeld. Het blijkt dat Dassault is geselecteerd als preferred bidder, en niet als leverancier. De Fransen moeten nog steeds met een goed bod komen, en dat kan nog steeds worden afgewezen. En als dat zo is komt de F-16 plots weer in beeld. De Amerikanen overwegen ook om nog een kleine batch te bestellen, om te voorkomen dat ze zonder productie jet zitten in het geval de JSF alsnog wordt afgeschoten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_110379403
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 23:30 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Voor zover ik weet draait de F-16 al sinds de invoering van de F-110 met de keus tussen twee motoren, ongeacht welke versie/block dat je koopt. Dat was in ieder geval zo tot de aflevering van de laatste F-16s aan de USAF, die ze tot het einde in gelijke aantallen heeft aangeschaft. Daarbij werden ze dan weer wel zo afgeleverd/ingedeeld dat een eenheid maar één type motor hoefde te servicen, dat wel. En voor we misverstanden krijgen: ja, ik weet dat die keus al tijdens de bouw moest worden gemaakt, na het afleveren kon je niet meer wisselen van motor-type.
In totaal heeft USAF ze in gelijke aantallen aangeschaft. Maar doordat tot 1986 er geen F110 keuze was en dat later dus gecompenseerd is door meer F-16's met F110's aan te schaffen, hebben de meeste kisten waar USAF nu mee vliegt een F110. Overigens is er officieel halfverwege de productie van de Block 30's gestart met de productie van een 'common engine bay'. Dat houdt feitelijk in dat beide motoren er in passen zonder al te veel aanpassingen. Eigenlijk meer een standaard voor de productie dan bedoeld voor het wisselen van motor type.

quote:
[..]

Nou ja, je moet het denk ik ook meer zien in het aanpassen van gebouwen en dergelijke. Ik heb geen idee bijvoorbeeld of een F-35 zonder meer in een Nederlandse HAS past. Een nieuwe F-16 zou dat zonder meer kunnen. En zo zijn er vast nog wel meer kinden te bedenken.

[..]

De F-35 past in een en NL HAS. De afmetingen van een F-35 zijn net zo gek veel anders dan een F-16 (lengte, spanwijdte en hoogte). Al hoewel een HAS tegenwoordig strategisch gezien niet zo veel waarde meer heeft als 20 jaar geleden aangezien een beetje moderne bom er wel doorheen komt. (al dan niet letterlijk door de voordeur van de HAS dankzij laser/gps gestuurd spul met eventueel nog een speciale vorm ;) )

quote:
Ik zou hem nog niet helemaal afschrijven. De afgelopen maand zijn er wat details bekend geworden over de fighter deal van India bijvoorbeeld. Het blijkt dat Dassault is geselecteerd als preferred bidder, en niet als leverancier. De Fransen moeten nog steeds met een goed bod komen, en dat kan nog steeds worden afgewezen. En als dat zo is komt de F-16 plots weer in beeld. De Amerikanen overwegen ook om nog een kleine batch te bestellen, om te voorkomen dat ze zonder productie jet zitten in het geval de JSF alsnog wordt afgeschoten.
Voor zover ik weet was de MRCA 'gewonnen' door de Rafale, met de Eurofighter op plaats 2. Ik verwacht zelf niet de F-16IN daar nog een kans maakt. Maar dat gaan we zien.
V10
  maandag 16 april 2012 @ 00:36:33 #39
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110381001
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 00:00 schreef M5 het volgende:

[..]

De F-35 past in een en NL HAS. De afmetingen van een F-35 zijn net zo gek veel anders dan een F-16 (lengte, spanwijdte en hoogte). Al hoewel een HAS tegenwoordig strategisch gezien niet zo veel waarde meer heeft als 20 jaar geleden aangezien een beetje moderne bom er wel doorheen komt. (al dan niet letterlijk door de voordeur van de HAS dankzij laser/gps gestuurd spul met eventueel nog een speciale vorm ;) )

[..]

Het heeft niks met het onderwerp te maken, maar de effectiviteit van HASs was in de jaren 80 al twijfelachtig. Ze beschermden militair gesproken in ieder geval nog tegen strafing runs en grondaanvallen. HASs zijn verder nog in dienst omdat vliegtuigen dan beschermd staan tegen weer en wind. Het scheelt het moeten bouwen van grote hoeveelheden hangars. Alhoewel dat laatste ook niet echt meer een issue is, met de aantallen F-35s die we nu nog willen hebben.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 19 april 2012 @ 13:21:30 #40
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110528646
Ook Noorwegen begint te twijfelen, en vervangt mogelijk F-16s met F-16s.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 19 april 2012 @ 15:29:46 #41
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_110534335
Het probleem is dat de JSF een voortborduren is op het WWII denken. Bommenwerpers komen steden aanvallen en je moet het luchtruim hebben om te kunnen winnen. Helaas hebben wij nog nooit 1 vliegtuig kunnen gebruiken om nederland te beschermen of terug te winnen. (en nee de russen hadden al gewonnen zonder amerika in normandië). Dus je koopt heel duur speelgoed die je wilt gebruiken in een oorlog die we altijd zullen verliezen omdat ons grondgebied te kwetsbaar is. Maar het is gewoon goed voor de wapenindustrie en verkoop van wapens (Nederland is de grootste wapenhandelaar in de wereld), dit gaat over geld en niet over het beschermen van een land. Gewoon eerlijke argumenten dan kan je ook eerlijk discussiëren.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_110534948
De F-35 is alleen een bommenwerper?
pi_110536677
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:29 schreef trigt013 het volgende:
Het probleem is dat de JSF een voortborduren is op het WWII denken. Bommenwerpers komen steden aanvallen en je moet het luchtruim hebben om te kunnen winnen. Helaas hebben wij nog nooit 1 vliegtuig kunnen gebruiken om nederland te beschermen of terug te winnen. (en nee de russen hadden al gewonnen zonder amerika in normandië). Dus je koopt heel duur speelgoed die je wilt gebruiken in een oorlog die we altijd zullen verliezen omdat ons grondgebied te kwetsbaar is. Maar het is gewoon goed voor de wapenindustrie en verkoop van wapens (Nederland is de grootste wapenhandelaar in de wereld), dit gaat over geld en niet over het beschermen van een land. Gewoon eerlijke argumenten dan kan je ook eerlijk discussiëren.
Oneensch. De F-35 komt voort uit het idee van de zogenaamde Strike Packages. Mocht het ooit weer nodig zijn om ergens een deur in trappen, (en het gaat weer een keer nodig zijn.) dan hebben de Yanks eerst een stel Tomahawks om de de gevaarlijkste AAA postities uit te schakelen om vervolgens simultaan zware jachtbommenwerpers als de F-22' de lucht in te sturen om de deur echt in te trappen, door gewoon overige AAA, strategisch objecten etc plat te leggen en vijandelijke interceptors uit te schakelen. Daaropvolgend kunnen de B-2's binnenvliegen die de airbases platleggen. Deze B-2's dienen uiteraard wel beschermd te worden door lichte jagers als de F-35, die ook nog allerhande klusjes kunnen uitvoeren als het uitschakelen van tanks, EW, target designating etc. Dit is beknopt het concept dat de NAVO de laatste 2 decennia heeft toegepast om bijv. Irak binnen te vallen. Reken er maar op dat het nog een keer nodig gaat zijn. Zoals in Libie wel is gebleken kunnen deze Packages prima in multinationaal verband. Dan is het ook wel zo fijn als de deelnemende landen met dezelfde toestellen vliegen.

Heb het hier natuurlijk puur over een offensieve rol. Defensieve rol zal uit niet veel meer bestaan dan QRA etc. Naast de reguliere civiele hulptaken en de CAS/CAP taken natuurlijk.
Blood Sugar Sex Magik
  donderdag 19 april 2012 @ 16:25:14 #44
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_110537030
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:17 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Oneensch. De F-35 komt voort uit het idee van de zogenaamde Strike Packages. Mocht het ooit weer nodig zijn om ergens een deur in trappen, (en het gaat weer een keer nodig zijn.) dan hebben de Yanks eerst een stel Tomahawks om de de gevaarlijkste AAA postities uit te schakelen om vervolgens simultaan zware jachtbommenwerpers als de F-22' de lucht in te sturen om de deur echt in te trappen, door gewoon overige AAA, strategisch objecten etc plat te leggen en vijandelijke interceptors uit te schakelen. Daaropvolgend kunnen de B-2's binnenvliegen die de airbases platleggen. Deze B-2's dienen uiteraard wel beschermd te worden door lichte jagers als de F-35, die ook nog allerhande klusjes kunnen uitvoeren als het uitschakelen van tanks, EW, target designating etc. Dit is beknopt het concept dat de NAVO de laatste 2 decennia heeft toegepast om bijv. Irak binnen te vallen. Reken er maar op dat het nog een keer nodig gaat zijn. Zoals in Libie wel is gebleken kunnen deze Packages prima in multinationaal verband. Dan is het ook wel zo fijn als de deelnemende landen met dezelfde toestellen vliegen.

Heb het hier natuurlijk puur over een offensieve rol. Defensieve rol zal uit niet veel meer bestaan dan QRA etc. Naast de reguliere civiele hulptaken en de CAS/CAP taken natuurlijk.
Leuk dat je het zegt maar Irak was natuurlijk gewoon imperialistische bezettingsmacht van Amerika. Geen massavernietegingswapens, gewoon economische belangen veiligstelling. Dit gaat om geld en totaal niet om vrede. Wie is de NATO om souvereine landen binnen te vallen omdat de staatsvorm volgens ons slecht is. Ik denk dat er meer doden vallen door kapitalisme dan Saddam Hoessein als dictator vermoordde, en Saddam Hoessein deed dit binnen zijn eigen landsgrenzen en is daardoor geen aggressor in tegenstelling tot de NATO als verlengstuk van Amerikaanse Imperialisme.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_110537185
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:25 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Leuk dat je het zegt maar Irak was natuurlijk gewoon imperialistische bezettingsmacht van Amerika. Geen massavernietegingswapens, gewoon economische belangen veiligstelling. Dit gaat om geld en totaal niet om vrede. Wie is de NATO om souvereine landen binnen te vallen omdat de staatsvorm volgens ons slecht is. Ik denk dat er meer doden vallen door kapitalisme dan Saddam Hoessein als dictator vermoordde, en Saddam Hoessein deed dit binnen zijn eigen landsgrenzen en is daardoor geen aggressor in tegenstelling tot de NATO als verlengstuk van Amerikaanse Imperialisme.
Dat zal best daar ga ik verder geen uitlatingen over doen. Zeg alleen dat ze het concept in Irak hebben toegepast. Of de hele aanval legitiem was is een ander verhaal.
Blood Sugar Sex Magik
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 april 2012 @ 16:30:08 #46
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_110537224
Dit is een topic over de JSF. Hou dat aub ook zo.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_110537233
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:25 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Jij vond Libië zeker ook stierenpoep operatie dan?
Blood Sugar Sex Magik
  donderdag 19 april 2012 @ 16:36:59 #48
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_110537558
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:30 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Jij vond Libië zeker ook stierenpoep operatie dan?
Jij vond hem legitiem dan? Souverein land en rebellen zijn binnenlandse aangelegenheid. Waarom vallen we dan Noord-Ierland niet binnen, dat is wel bezet door buitenlandse mogendheid. Of Gibraltar wat ook bezet word of bijna heel Isreal..
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 april 2012 @ 16:38:06 #49
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_110537612
quote:
4s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:30 schreef Cobra4 het volgende:
Dit is een topic over de JSF. Hou dat aub ook zo.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_110539243
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:36 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Jij vond hem legitiem dan? Souverein land en rebellen zijn binnenlandse aangelegenheid. Waarom vallen we dan Noord-Ierland niet binnen, dat is wel bezet door buitenlandse mogendheid. Of Gibraltar wat ook bezet word of bijna heel Isreal..
Zie SC.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cobra4 op 19-04-2012 18:04:58 ]
Blood Sugar Sex Magik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')