woensdag 28 maart 2012 @ 13:13:09 #1
179949 Elfletterig
Zeventienletterig
pi_109604178
registreer om deze reclame te verbergen
Een uitgesproken artikel op de opinie-pagina van de Volkskrant. Ik vind niet dat ik het hier integraal moet plaatsen (de site verdient hits), dus plaats ik een (door mij) ingekorte variant:

quote:
'Iedere katholiek is medeplichtig aan psychisch leed'
En daar zat hij weer, Antoine Bodar, bij Pauw en Witteman. Hij sloeg al vroeg in het interview de plank mis. Bodar nam het namelijk op voor de katholieke Henk en Ingrid die het zat waren altijd maar weer door mensen aangesproken te worden op de excessen binnen hun kerk. En dat terwijl ze toch alleen maar gewoon gezellig naar de mis wilden gaan. Zij waren toch zeker niet verantwoordelijk voor de wandaden die geestelijken begingen?

Goed bedoeld van Bodar weliswaar, maar onjuist. Hoofdelijk aansprakelijk voor de misstanden binnen de kerk is de gemiddelde katholiek natuurlijk niet, maar de leden dragen wel degelijk een verantwoordelijkheid. Als lidmaat van de katholieke kerk maak je tenslotte bewust deel uit van een strikt hiërarchisch systeem waar machtsmisbruik is ingebakken.

Er is door de jaren heen gelukkig het nodige veranderd, maar in grote lijnen zijn de machtsstructuren en de vileine verbetenheid waarmee vastgehouden wordt aan achterhaalde dogma's nog hetzelfde. Iedere katholiek draagt hoe dan ook bij aan het in stand houden van een instituut dat door de rigide standpunten ten opzichte van bijvoorbeeld voorbehoedsmiddelen en celibaat nog steeds schrikbarend veel ellende veroorzaakt.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle godsdiensten, religieuze bewegingen en ideologische stromingen waar we vrijwillig deel van uitmaken. Onze levensvisies en de geloofsovertuigingen die we aanhangen, verplichten wel degelijk. Hoe persoonlijk deze keuzes ook zijn, ze zijn zeker niet vrijblijvend. De schuld aan het psychisch leed in reformatorische kringen dat veroorzaakt wordt door het zelfgenoegzaam veroordelen van iedereen die afwijkt of een misstap begaat, mag niet afgeschoven worden op een paar in het zwart geklede mannen die zwaaien met een Statenvertaling. Iedereen die in lange rokken en stemmige pakken twee keer per zondag klakkeloos beaamt wat er van de kansel geroepen wordt, is medeplichtig.

En natuurlijk is niet iedere moslim aansprakelijk voor de daden van zelfbenoemde martelaren die dromend van gewillige maagden dood en verderf zaaien, maar lijdzaam toezien is geen optie. Soms is zwijgen toestemmen. Als de religie waar jij je naam aan verbindt, gekaapt wordt door gehersenspoelde gekken, dan zul je in actie moeten komen en een krachtig tegengeluid laten horen. Veranderingen kunnen alleen van binnenuit komen. Daar ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid.

Waarom zijn we toch zo bang die verantwoordelijkheid te nemen? Met de waarheid in pacht zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn?
Bron en link naar volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)psychisch-leed.dhtml

Ik ben wel benieuwd hoe over dit onderwerp wordt gedacht. Persoonlijk ben ik het 100 procent met de auteur eens. Ik heb herhaaldelijk geageerd tegen het gemak waarmee bepaalde gelovigen verantwoordelijkheid wegwimpelen of - nog voordat ze een oordeel vellen over een gepleegde (terreur)daad - al in de verdediging schieten met termen als on-islamitisch of on-christelijk.

Ik weet dat het een potentieel reltopic is, dus ik verzoek alvast om de discussie beschaafd te houden. Centrale vraag: zijn leden van een geloofsgemeenschap medeplichtig aan het veroorzaakte leed dat hun religie aanricht?
Van rechtse huilie met huichelachtige moraal tot vooringenomen naïeve, linkse provinciaal...
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:17:12 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_109604319
Nee.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_109604356
Wat een onzin.
pi_109604463
Als aanhanger van een instituut verleen je daardoor automatisch krediet aan dat instituut en de acties ervan. Dat staat opzich of het nu een religieus instituut betreft of een andere.

Stel je bent een KKKer maar je doet zelf niet mee aan de wandaden. Dan ben je in mijn ogen toch medeschuldig doordat je t geheel steunt als aanhanger zijnde.
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:21:11 #5
30302 Roellie80
No fear, I is here
pi_109604468
Ik zou hetniet direct medeplichtig willen noemen aan het leed dat is geleden. Maar ze moeten zich wel goed realiseren dat dit soort wanpraktijken gebeuren. Binnen elke geloofsovertuiging.
Op dinsdag 20 maart 2007 11:56 schreef Tally het volgende:
Zoals u wilt Meester..
Op woensdag 16 mei 2012 09:36 schreef Lienekien het volgende:
Roellie80 heeft gewoon gelijk.
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:23:44 #6
179949 Elfletterig
Zeventienletterig
pi_109604561
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef Ulx het volgende:
Nee.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:18 schreef loni55 het volgende:
Wat een onzin.
Fijn... - mag ik ook nog wat onderbouwing bij deze meningen? Weerleg eens wat de auteur stelt, namelijk dat je je een bepaalde verantwoordelijkheid draagt als lid van zo'n organisatie.
Van rechtse huilie met huichelachtige moraal tot vooringenomen naïeve, linkse provinciaal...
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:24:16 #7
3928 Ulx
pi_109604578
Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Niet omdat je toevallig lid bent van een organisatie die niet eens dat soort dingen tot doel heeft.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_109604716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:24 schreef Ulx het volgende:
Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Niet omdat je toevallig lid bent van een organisatie die niet eens dat soort dingen tot doel heeft.
Toevallig? Natuurlijk niet toevallig. Je behoort te weten wat je steunt als je je bij een organisatie voegt. En ja het draait eigenlijk om de doelen maar je steunt de organisatie als geheel. Als je van wandaden weet en de organisatie toch blijft steunen verleen je ook aan de wandaden krediet. Je kunt jezelf uit de organisatie ontrekken of binnen de organisatie flink zeiken op de wandaden maar zwijgen is inderdaad toestemmen als lid.
pi_109604736
Als we iedereen verantwoordelijk gaan houden voor de daden van de groep waartoe ze behoren dan heeft iedereen voortaan bloed aan z'n handen. Zou hou je ook niet elke moslim verantwoordelijk voor 9/11, niet elke Amerikaanse soldaat voor het bloedbad in Afghanisten, niet elke extreem-rechtse voor de daden van Breivik etc.
Just give me all of the bacon and eggs you have. Wait, wait, I worry what you just heard was, “Give me a lot of bacon and eggs.” What I said was, “Give me ALL the bacon and eggs you have.” Do you understand?
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:28:34 #10
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109604759
Ik zou zeggen dat een deel van de gelovigen ook slachtoffer is. Door hun opvoeding en hun achtergrond weigeren ze te accepteren dat zulke dingen in de Kerk gebeuren, en dat de Paus als eindverantwoordelijke de hoofdschuldige is.

Aan de andere kant dragen ze wel financieel bij aan een organisatie die actief kinderverkrachters beschermd, aanmoedigt en nieuwe slachtoffertjes aan ze presenteert.

Ik ben Katholiek, maar ik ben al ruim twee jaar niet meer in de kerk geweest, juist omdat ik niet wil bijdragen aan deze misdaden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_109604795
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:27 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]
maar zwijgen is inderdaad toestemmen als lid.
Maar dan alleen heb je een deel van de verantwoordelijkheid. Puur deel zijn van een religie betekent niet per se dat je zwijgend toeziet wat er in die groep gebeurt..
Ken genoeg voorbeelden van gelovigen (in meerdere religies) die wel degelijk zich laten horen over de misstanden van hun groep.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_109604834
quote:
2s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:28 schreef bijdehand het volgende:
Als we iedereen verantwoordelijk gaan houden voor de daden van de groep waartoe ze behoren dan heeft iedereen voortaan bloed aan z'n handen.
Dan is dat maar zo. Je kunt ook uit de groep vertrekken he.
pi_109604899
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:30 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Dan is dat maar zo. Je kunt ook uit de groep vertrekken he.
Dus als een atheïst een aanslag pleegt op een synagoge/kerk/moskee, dan moeten atheïsten die hiervoor niet verantwoordelijk zijn zich maar bekeren?
Just give me all of the bacon and eggs you have. Wait, wait, I worry what you just heard was, “Give me a lot of bacon and eggs.” What I said was, “Give me ALL the bacon and eggs you have.” Do you understand?
pi_109604900
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:29 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Maar dan alleen heb je een deel van de verantwoordelijkheid. Puur deel zijn van een religie betekent niet per se dat je zwijgend toeziet wat er in die groep gebeurt..
Ken genoeg voorbeelden van gelovigen (in meerdere religies) die wel degelijk zich laten horen over de misstanden van hun groep.
Tuurlijk is het ook maar een deel van de verantwoordelijkheid. Je bent namelijk niet degene die de wandaden uitvoert. En inderaad, niet iedereen kijkt zwijgend toe. De meeste wel helaas.
pi_109604913
Een interessante vraagstelling, die ook toepasbaar is in andere gebieden (bv. zijn wij medeplichtig aan de politieke puinhopen, omdat wij het systeem ondersteunen? ,maar dit is een andere discussie )

Ik merk dat veel gelovigen zeer kritisch zijn op de uitwassen, want dat zijn het naar mijn mening, van hun geloof. Er ontbreekt echter een zeker rebellie, om dingen echt grondig te willen/kunnen veranderen.
pi_109604918
quote:
2s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:31 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dus als een atheïst een aanslag pleegt op een synagoge/kerk/moskee, dan moeten atheïsten die hiervoor niet verantwoordelijk zijn zich maar bekeren?
Sorry, atheïsten zijn een groep/organisatie/instituut?
pi_109604937
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:31 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Tuurlijk is het ook maar een deel van de verantwoordelijkheid. Je bent namelijk niet degene die de wandaden uitvoert. En inderaad, niet iedereen kijkt zwijgend toe. De meeste wel helaas.
Maar dat betekent dat de titel van het stuk niet klopt, niet elke katholiek is immers dan (mede) verantwoordelijk....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_109604973
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:32 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Maar dat betekent dat de titel van het stuk niet klopt, niet elke katholiek is immers dan (mede) verantwoordelijk....
Klopt. Naar mijn mening hadden bepaalde dingen wat uitgebreider gedefinieerd mogen worden. Gelukkig ben ik de schrijver dan ook niet.
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:33:55 #19
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109605009
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:32 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Op dezelfde manier dat Moslims en Protestantse Christenen dat zijn ja.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_109605020
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:32 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Zolang ze zich profileren als atheïst zijn ze iig een groep. Als er dan vanuit die groep aanslagen worden gepleegd, is dan de hele groep verantwoordelijk?
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:34:36 #21
3928 Ulx
pi_109605041
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:27 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Toevallig? Natuurlijk niet toevallig. Je behoort te weten wat je steunt als je je bij een organisatie voegt. En ja het draait eigenlijk om de doelen maar je steunt de organisatie als geheel. Als je van wandaden weet en de organisatie toch blijft steunen verleen je ook aan de wandaden krediet. Je kunt jezelf uit de organisatie ontrekken of binnen de organisatie flink zeiken op de wandaden maar zwijgen is inderdaad toestemmen als lid.
Dus in dat geval moet iedereen verplicht worden om van elke overtreding direct aangifte te doen op straffe van medeplichtigheid.
pi_109605068
Zijn wij verantwoordelijk als het NL leger, met mandaat van de volksvertegenwoordiging in een oorlog burgerslachtoffers maakt ?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move. - THGTTG
pi_109605096
quote:
2s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:34 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Zolang ze zich profileren als atheïst zijn ze iig een groep. Als er dan vanuit die groep aanslagen worden gepleegd, is dan de hele groep verantwoordelijk?
Wat een ontzettende bullshit. Weet je wel wat een atheïst is? Het is juist het niet behoren tot een gelovige groep. Als jij ze als een groep wilt zien omdat de term atheïst ook een meervoudsvorm heeft dan maakt dat het nog niet tot een groep. De levensvisie van een atheïst is niet hetzelfde als de volgende atheïst. Het is simpelweg iemand die niet geloofd in een god of iets dergelijks. Puur individueel.
pi_109605115
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:34 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dus in dat geval moet iedereen verplicht worden om van elke overtreding direct aangifte te doen op straffe van medeplichtigheid.
Daar is zelfs een wet voor.
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:37:57 #25
3928 Ulx
pi_109605173
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:36 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Daar is zelfs een wet voor.
Hou jij je daaraan?
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:37:58 #26
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109605177
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:36 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Wat een ontzettende bullshit. Weet je wel wat een atheïst is? Het is juist het niet behoren tot een gelovige groep. Als jij ze als een groep wilt zien omdat de term atheïst ook een meervoudsvorm heeft dan maakt dat het nog niet tot een groep. De levensvisie van een atheïst is niet hetzelfde als de volgende atheïst. Het is simpelweg iemand die niet geloofd in een god of iets dergelijks. Puur individueel.
Leuk. Hoe kan het dan dat atheisten rechten claimen voor atheisten? Dat is nogal tegenstrijdig met "het is geen groep".
pi_109605207
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:37 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hou jij je daaraan?
Nope. Wat de wet beschouwd als een overtreding zie ik niet altijd zelf als een overtreding. Heb zo mijn eigen ideeën.
pi_109605211
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:37 schreef Viajero het volgende:

[..]

Leuk. Hoe kan het dan dat atheisten rechten claimen voor atheisten? Dat is nogal tegenstrijdig met "het is geen groep".
Dit dus. Ze profileren zich als één groep en dat is een beetje tegenstrijdig met wat hij zegt :P
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:40:49 #29
3928 Ulx
pi_109605304
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:38 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Nope. Wat de wet beschouwd als een overtreding zie ik niet altijd zelf als een overtreding. Heb zo mijn eigen ideeën.
Lekker consequent.
pi_109605374
quote:
2s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:28 schreef bijdehand het volgende:
Als we iedereen verantwoordelijk gaan houden voor de daden van de groep waartoe ze behoren dan heeft iedereen voortaan bloed aan z'n handen. Zou hou je ook niet elke moslim verantwoordelijk voor 9/11, niet elke Amerikaanse soldaat voor het bloedbad in Afghanisten, niet elke extreem-rechtse voor de daden van Breivik etc.
Nou dat dus.
Eigen verantwoordelijkheid is het.
'Three can keep a secret, if two of them are dead'
Benjamin Franklin
pi_109605434
Elke moslim voor 9/11 maar alleen de extreem-rechtsen voor Breivik is trouwens niet eerlijk.

Dan moet je heel rechts meenemen of alleen de extreme moslims.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move. - THGTTG
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:43:51 #32
3928 Ulx
pi_109605443
Verplichte aangifte gaat trouwens om dit.

quote:
U bent verplicht om aangifte te doen indien u kennis draagt van één van de volgende misdrijven:
- misdrijven tegen de veiligheid van de staat (aanslag tegen de koning, staatsgreep, schending staatsgeheimen, enzovoort).
- bepaalde misdrijven tegen de koninklijke waardigheid (aanslag op leden van het koninklijk huis en aanranding persoon koningin).
- misdrijven waardoor de veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht (brandstichting, vernieling waterkering, opzettelijke blootstelling aan radioactieve besmetting, enzovoort).
- tegen het leven gerichte misdrijven (doodslag, moord, enzovoort), mensenroof of verkrachting.
pi_109605557
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:37 schreef Viajero het volgende:

[..]

:')
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:55:58 #34
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109605986
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:45 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

:')
Wow, wat een onderbouwing. Hoe kan je wel rechten claimen als groep, terwijl je geen groep bent?
pi_109606022
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:55 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wow, wat een onderbouwing. Hoe kan je wel rechten claimen als groep, terwijl je geen groep bent?
Omdat atheïsme... :')
Ik snap het ook niet.
pi_109606139
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:21 schreef Roellie80 het volgende:
Ik zou hetniet direct medeplichtig willen noemen aan het leed dat is geleden. Maar ze moeten zich wel goed realiseren dat dit soort wanpraktijken gebeuren. Binnen elke geloofsovertuiging.
Dit dus.
Doe mee op my free farm
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
Save the Whales, collect the whole set!!
pi_109606186
Je bent niet zo snugger hè bdh, ik neem het juist op voor atheïsten en Viajero basht ze.
pi_109606261
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:00 schreef De_Guidance het volgende:
Je bent niet zo snugger hè bdh, ik neem het juist op voor atheïsten en Viajero basht ze.
Volgens mij ben jij niet zo snugger, want Viajero ziet atheïsten, net als ik, als één groep, en ik vraag me af waarom dat zogenaamd niet zou kunnen.
pi_109606288
definieer "lid van een geloofsgemeenschap"
Zijn wij als stemvee ook verantwoordelijk voor wat onze regering uitvreet?
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_109606662
Ik zou het lid zijn van een organisatie, zoals bijvoorbeeld de katholieke kerk, wel anders zien dan het aanhangen van een bepaald gedachtegoed (met uitzondering van een gedachtegoed dat bepaalde handelingen ook daadwerkelijk tot doel heeft).

Bij lid zijn van een dergelijke organisatie ondersteun je concreet een organisatie die zich nou op z'n zachtst gezegd niet heel hard excuseert voor de wandaden die gepleegd zijn door individuen binnen die organisatie en vaak ook nog met medewerking van die organisatie zijn weggemoffeld.

Dat je een bepaald, nogal breed gedefinieerd gedachtegoed als het christendom, de islam, het socialisme of het kapitalisme aanhangt lijkt me nou niet direct iets waarop je individuen zou moeten afrekenen. Dergelijke gedachtegoeden zijn zo breed dat ze in extreme zin allerlei excessen kennen, maar niet noodzakelijkerwijs op een dergelijke manier geïmplementeerd hoeven worden.
Scorpio: You've managed to overcome a lot in order to become a senior marketing manager, primarily your hopes, aspirations, and dreams.
  woensdag 28 maart 2012 @ 14:18:57 #41
3928 Ulx
pi_109606987
En waarom? Is een pompbediende van Shell ook medeverantwoordelijk voor het ophangen van Ken Saro-Wiwa omdat hij in Nigeria protesteerde tegen de door de Koninklijke veroorzaakte milieuramp?
pi_109607153
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:18 schreef Ulx het volgende:
En waarom? Is een pompbediende van Shell ook medeverantwoordelijk voor het ophangen van Ken Saro-Wiwa omdat hij in Nigeria protesteerde tegen de door de Koninklijke veroorzaakte milieuramp?
Als algemeen bekend is dat medewerkers van Shell zich structureel misdragen en Shell dat probeert weg te moffelen dan wel goed te praten, dan lijkt het mij wel dat je daar ook morele goedkeuring aan geeft op het moment dat je bij Shell in dienst gaat ja.
Scorpio: You've managed to overcome a lot in order to become a senior marketing manager, primarily your hopes, aspirations, and dreams.
pi_109607323
Ik vind het veel te kort door de bocht, om niet te zeggen idioot. Een verwijt kun je pas maken als iemand anders had moeten handelen.

Daar zie ik in het stukje weinig van terug. Het enkele feit dat je geregeld naar de kerk gaat (de meeste katholieken doen dat niet eens!) zegt natuurlijk niets over het accepteren van de misstanden.

Het is zoiets als iedereen die voetbal kijkt, ja ook via studio sport, medeschuldig verklaren aan hooliganism...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109607465
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:24 schreef Ulx het volgende:
Ik probeer dat ook altijd duidelijk te maken. Nergens in de bijbel staat dat je kinderen seksueel moet misbruiken. Overal in de bijbel staat dat vreemdgaan of wilde weg seksen zondig is.

Maar elke niet-gelovige is dus verantwoordelijk voor de daden van een niet-gelovige (n). elfletterig? Weet nog niet of je het met de stelling een bent van het bericht trouwens.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 28 maart 2012 @ 14:31:26 #45
3928 Ulx
pi_109607531
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als algemeen bekend is dat medewerkers van Shell zich structureel misdragen en Shell dat probeert weg te moffelen dan wel goed te praten, dan lijkt het mij wel dat je daar ook morele goedkeuring aan geeft op het moment dat je bij Shell in dienst gaat ja.
Dat is redelijk algemeen bekend. Of laat ik het zo zeggen: Er zijn voldoende aanwijzingen voor misstanden om niet te kunnen zeggen dat je zoiets niet wist op het moment dat het uitkomt

Zo maar wat controverses

Uiteraard kun je dit ook zeggen over andere organisaties.

BP bijvoorbeeld
pi_109607747
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:26 schreef DS4 het volgende:
Ik vind het veel te kort door de bocht, om niet te zeggen idioot. Een verwijt kun je pas maken als iemand anders had moeten handelen.

Daar zie ik in het stukje weinig van terug. Het enkele feit dat je geregeld naar de kerk gaat (de meeste katholieken doen dat niet eens!) zegt natuurlijk niets over het accepteren van de misstanden.

Het is zoiets als iedereen die voetbal kijkt, ja ook via studio sport, medeschuldig verklaren aan hooliganism...
alsof de hoolies dat pikken!
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  woensdag 28 maart 2012 @ 14:42:19 #47
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109607953
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:26 schreef DS4 het volgende:

Met het verschil dat de KNVB echt iets probeert te doen aan hooliganisme, en de kerk kinderverkrachters beschermt en aanmoedigt...
  woensdag 28 maart 2012 @ 14:44:11 #48
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_109608022
quote:
2s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:31 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Atheïsten zijn geen organisatie.
Free Assange! Hack the Planet
Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_109608030
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:42 schreef Viajero het volgende:

Met het verschil dat de KNVB echt iets probeert te doen aan hooliganisme, en de kerk kinderverkrachters beschermt en aanmoedigt...
Ik ben niet zo onder de indruk van wat de KNVB daar nu echt aan doet en zou je mij even willen vertellen hoe jij erbij komt dat de katholieke kerk misbruik aanmoedigt? Dat beleid ken ik niet. Wel uitspraken dat het wordt afgekeurd (een beetje zoals bij de KNVB dus).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109608053
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:42 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nergens in de bijbel staat dat je kinderen seksueel moet misbruiken. Overal in de bijbel staat dat vreemdgaan of wilde weg seksen zondig is. Hoe moet ik dat als aanmoediging zien?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')