quote:
Alarm om blanke terreurdreiging
door Bart Olmer
DEN HAAG - Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) Erik Akerboom slaat alarm over de opkomst van blank terrorisme.
De afgelopen maanden zijn bij de Noord-Hollandse rechts-extremistische groep Vanguard/Ulfhednar wapens aangetroffen. Akerboom: „Na de geweldsdaden van Breivik in Noorwegen tonen ook andere Europese incidenten aan dat deze dreiging reëel is.” In Florence schoot een neofascist vijf Senegalezen neer, in Duitsland blijken tien moorden op Turkse allochtonen te zijn gepleegd door de rechts-extremistische Nationalsozialistischer Untergrund en een Italiaanse anarchistische groep stuurde bombrieven rond.
Volgens de NCTV vertoont het gedachtegoed van Breivik grote overeenkomsten met de opvattingen van bepaalde Nederlandse groepen die ijveren tegen de islam, de multiculturele samenleving en het ’linkse establishment’.
Op de eerste plaats raar dat dit 'blank' terrorisme genoemd wordt. We noemen islamitisch terrorisme toch ook geen lichtgetint terrorisme? En dat het gedachtengoed van Breivik grote overeenkomsten heeft met dat van bepaalde Nederlandse groepen kan ook nauwelijks opmerkelijk genoemd worden. Dat gedachtegoed is gewoon het algemene rechtse gedachtegoed van deze tijd, dat vind je in de Kamer ook terug. Alleen de manier van uitvoeren verschilt nogal.
Maar wat mij wel opviel waren, zoals wel vaker, de reacties onder dit Telegraaf-artikel.
quote:
Nu nog even eerlijk vertellen hoe dit ontstaat in de maatschappij?
King of Light, purmerend | 08:30 | 27.03.12
Geef nu eens niet gelijk de PVV of Wilders de schuld, want als er al sprake is van schuld, kijk dan maar naar de zachte gezapige aanpak de laatste 40 jaar van de instroom. Waarbij dit (als het al waar is) een gevolg is.
Krelis Rarekiek, Allahdam | 08:29 | 27.03.12
Ik keur het absoluut af. Kan het echter wel snappen dat er dit soort groeperingen ontstaan. Volgens mij geheel te wijten aan het te meegaande beleid in de afgelopen twintig-dertig jaar. Men is het gewoon zat om iedere keer ten opzichte van een minderheid achtergesteld te worden. Maar nogmaals, dit soort groepen lost dat problemen niet op.
Mark, Weert | 08:28 | 27.03.12
Tsja, als coordinator moet je ook aan je PR denken... Zijn er wapens aangetroffen? Nou nou, het moet toch niet gekker worden. Wat een opmars van rechts zeg! Ik ben toch benieuwd hoeveel wapens zich in handen van het niet oprukkende links, of van moslimgroeperingen, of in handen van doodgewone criminelen, bevinden. Kunnen we deze farce niet wegbezuinigen en gewoon weer een echte geheime dienst oprichten?
Hagé, Den Haag | 08:27 | 27.03.12
Als je kijkt hoe de regeringen van de afgelopen decennia allochtonen vertroetelde en hun gang maar lieten gaan, ja, dan heb je zelf een voedingsbodem gecreëerd. Angst regeerde dat ze voor racist uitgemaakt zouden worden en staken hun kop in het zand en gingen thee drinken. Enig psychologisch inzicht is Politici toch al vreemd en nemen daardoor ondoordachte beslissingen die lang doorwerken in de maatschappij.
Rob van der Graaf, Delft | 08:26 | 27.03.12
De overheid is hiervoor aansprakelijk en verantwoordelijk gezien het feit dat zij haar burgers niet beschermt tegen gevaarlijke invloeden van buitenaf o.a. door het openstellen van de grenzen !
M.H.W.TIMMERMANS, HEEMSKERK | 08:25 | 27.03.12
Hij zou zich eens zorgen moeten gaan maken dat de schutter van Toulouse hier in Nederland in bepaalde kringen als een held wordt beschouwd. Dat is pas extreem.
Yes, Leiden | 08:24 | 27.03.12
Onzin, Dit is een krijs verhaal van een PVDA lid.
Derk,, Zwolle. | 08:23 | 27.03.12
Deze tendens zat er al jaren aan te komen. Den Haag heeft de legitieme klachten van de Nederlandse bevolking jarenlang afgedaan als 'onderbuikgevoelens'. Dit schept een klimaat voor extremisme, met alle gevolgen van dien. Politiek correct denken is achterhaald. We hebben meer politici nodig met realiteitszin.
MBN, Gouda | 08:21 | 27.03.12
Ik vraag me echt af of er werkelijk mensen zijn die dat gek vinden?
klaas, maarssen | 08:21 | 27.03.12
Dat had een socioloog hem ook kunnen vertellen. Valt me nog mee hoe Nederlanders zich als makke schapen aanpassen aan al die culturen die zich hier hebben gevestigd, en maling hebben aan de Nederlandse cultuur. Hij zou willen dat we nog wat makker worden het liefst monddood.
Yes, Leiden | 08:19 | 27.03.12
nederland loopt in alles achteraan, dus ook hiermee. De politieke partijen en de volksvertegenwoordigers lopen helemaal achterop en zullen wel weer verbaasd of verbijsterd zijn dat er zo iets ook in nedrland aanwezig is. Heb slecht nieuws voor ze het is groter dat ze denken> ERis geen geld voor nederlandse zwaargehandicapte kinderen, maar voor vermeende afghaanse oorlogmisdadiger en zijn familie welke al 14 jaar nmiet mogen blijven ,maakt een pvda burgemeesteres van een dorp zich wel sterk
henk, voedselbankcity | 08:15 | 27.03.12
wanneer diverse culturen met elk hun eigen aspecten naast elkaar en tegen elkaar blijven schuren op een relatief klein oppervlak dan is het nietvreemd als een der culturen of meerdere culturen gaan ontsporen.Daarom is het m.i.belangrijk,dat geloof en staat o.a. gescheiden blijven, en elkaar niet moet overlopen,dus beperking immigratie e.d.
suikerbeest, apeldoorn | 08:14 | 27.03.12
Misschien voelen de mensen die nu terug slaan zich onderdrukt door links en alle vreemde culturen,en als andere volkeren die zich in westerse landen vestigen zelfs hun cultuur aan blijven hangen waarom zou de oorspronkelijke bewoner het dan niet mogen.
Hollandse, utrecht | 08:13 | 27.03.12
Laat me raden, dit moet hard aangepakt worden, geen actie wordt onbenut om dit in de kiem te smoren. En die kindermoordenaar die uit naam van Alaaf 7 mensen doodschoot wordt geeerd als een held. Maar dat is een cultuurverschilletje. Doorlopen mensen, hier valt niets te zien.
MRTN, Alphen | 08:09 | 27.03.12
kon je op wachten .
Wim, Sappemeer | 08:09 | 27.03.12
De Blanke terrorist. Ze bestaan al een langer tijd en zitten in Irak Afganistan en in hele wereld. Waarom ontstaan er moslim extremisten denk je? De Blanke terrorist bestond ook veel eerder als je terug gaat in de geschiedenis. Maak mij niks wijs.
Turk, Amsterdam | 08:07 | 27.03.12
iemand met een gezond verstand heeft dit zien aankomen.Uitgezonderd onze beleidsbepalers.Eens zou er een burgeroorlog in ons land losbarsten.
robbie, hm | 08:07 | 27.03.12
Ja na de walgelijke gebeurtenissen in toulouse moet de multikul weer even de aandacht van de ecte problemen afleiden... want echte terrorsiten heeft de aivd nog niet (willen) pakken!
gereben, adam | 08:07 | 27.03.12
het is niet goed ,maar een logisch gevolg van wat je dagelijks om je heen ziet. 1+1 is nog altijd 2 en geen 3
meneer de bok, Almere | 08:05 | 27.03.12
Blank terrorisme is het logische gevolg van de grote toestroom van vreemdelingen die hier massaal naar toekomen. Dit is slechts het begin van wat ons te wachten staat als de politiek de toestroom van vreemdelingen niet drastisch gaat beperken.
malle pietje, bananenland | 08:05 | 27.03.12
Frappant weer dit bericht.Als linksen terroristische daden plegen,en daar zijn vele voorbeelden van,valt het woord terrorist niet,en zijn het vrijheidsstrijders.Maar als rechtse mensen dat doen worden we allemaal gewaarschuwd.
PVVer, Ruurlo | 08:04 | 27.03.12
Er blijkt nogal wat draagvlak te zijn voor dit terrorisme. Dat vind ik toch opmerkelijk. Net zoals ik het opmerkelijk vond dat zo'n 10% de acties van Breivik goedkeurde of begrijpelijk vond.