pi_109455086
registreer om deze reclame te verbergen
De beloning van de topbestuurders van
de AEX-bedrijven is vorig jaar met 8,1%
gedaald.Ze verdienden gemiddeld 2,9
miljoen euro,blijkt uit onderzoek van
de Volkskrant.

Best verdienende topman was Peter Voser
van Shell.Hij kreeg vorig jaar 8,7
miljoen euro,dat is 17% minder dan in
2010.Daarna volgen de topmannen van
Unilever en ASML.

De salarissen daalden omdat bedrijven
vanwege de crisis minder bonussen
uitkeerden.Bestuurders kregen minder of
geen aandelen uitgekeerd.De Vereniging
van Effectenbezitters is blij met de
daling,maar wijst ook op excessen.

http://teletekst.nos.nl/tekst/107-01.html

Nu maar hopen dat ze toch rond kunnen komen.

:P
Ik noem een Loekie Knol, een Jaap Stobbe, een Brammetje Biesterveld en een Tony van Heemschut
pi_109455184
Ondanks dat ze minder hebben gekregen vraag ik me oprecht af wat die lui toch met al dat geld moeten. Stel je bent 50 plusser en je hebt15 miljoen op de bank staan. Wat moet je er in godsnaam mee. Je krijgt niet eens de tijd om het op te maken. Ik zal niet zeggen dat ie er niet voor gewerkt heeft maar waarom moet een mens zo godsgruwelijk veel geld verdienen. Kijk eens naar de voetballerij waar ze in Engeland, Spanje en Italie ook zo verschikkelijk veel betalen. Als al die rijke patsers nou eens tevreden zou zijn met minder dan zou er geen crissis zijn geweest. Nee hoor, alleen maar nog meer geld maken. Ik weet zeker dat iedereen op de wereld het goed kan hebben als we allemaal 2000 euro in de maand te besteden zouden hebben. Ik zou met 1600 al tevreden zijn.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
pi_109455389
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 08:53 schreef RonnieHansen het volgende:
Ondanks dat ze minder hebben gekregen vraag ik me oprecht af wat die lui toch met al dat geld moeten. Stel je bent 50 plusser en je hebt15 miljoen op de bank staan. Wat moet je er in godsnaam mee. Je krijgt niet eens de tijd om het op te maken. Ik zal niet zeggen dat ie er niet voor gewerkt heeft maar waarom moet een mens zo godsgruwelijk veel geld verdienen. Kijk eens naar de voetballerij waar ze in Engeland, Spanje en Italie ook zo verschikkelijk veel betalen. Als al die rijke patsers nou eens tevreden zou zijn met minder dan zou er geen crissis zijn geweest. Nee hoor, alleen maar nog meer geld maken. Ik weet zeker dat iedereen op de wereld het goed kan hebben als we allemaal 2000 euro in de maand te besteden zouden hebben. Ik zou met 1600 al tevreden zijn.
Ben je nu serieus? 15 miljoen is eigenlijk niks, dat kun je binnen een jaar opmaken
  zaterdag 24 maart 2012 @ 09:18:06 #4
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_109455424
quote:
Ik zou zeggen vind het communisme opnieuw uit.
Op maandag 29 augustus 2011 15:34 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Het lijkt me ultiem, een video van jou en je fleshlight. Als dat gay is, so be it :D
pi_109455642
Ik las alleen: beloning topbestuurders. Dacht dat het over verkeerdeelnemers ging, dacht ik eindelijk blij te worden... -O-
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 24 maart 2012 @ 09:43:42 #6
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_109455688
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 09:14 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ben je nu serieus? 15 miljoen is eigenlijk niks, dat kun je binnen een jaar opmaken
Iemand die een redelijke baan heeft verdient gemiddeld 50.000 euro per jaar. 15 miljoen euro moet men dan 300 jaar voor werken. :')

Hoe wil je dit met normaal gedrag in 1 jaar opmaken? :D

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, El Hamdaoui, Quaresma
pi_109455884
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 09:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want dat is het enigste alternatief om van deze megalomane beloningen af te komen?
pi_109456006
quote:
Ik zit net een boekje te lezen van twee Volkskrantjournalisten over de bonussen, maar volgens hen is het puur een testosteron kwestie dat geld graaien. Niet zozeer een aangelegenheid van wat heeft een mens wel of niet nodig nodig om een beetje geriefelijk rond te kunnen komen, of daadwerkelijk die bij elkaar gegraaide miljoenen op maken. En 15 miljoen op de bank hebben is sws wat weinig hoor, denk ik, in de topjaren - vlak voor de crisis toesloeg - bracht een modale bankier in een investment bank dat bedrag per jaar al mee naar huis. Dwz als hij dat al niet te minnetjes vond.
pi_109456019
En we moeten al die top managers wel vorstelijk belonenen, anders vertrekken ze naar het buitenland. Gewone arbeiders blijven liever in een veilig land wonen, waar infrastructuur enz. in orde zijn en waar hun familie en vrienden wonen, maar topmanagers kiezen blijkbaar alleen voor het geld...
Waat ein waer, waat ein waer” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_109456072
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:08 schreef DDDDDaaf het volgende:
En we moeten al die top managers wel vorstelijk belonenen, anders vertrekken ze naar het buitenland. Gewone arbeiders blijven liever in een veilig land wonen, waar infrastructuur enz. in orde zijn en waar hun familie en vrienden wonen, maar topmanagers kiezen blijkbaar alleen voor het geld...
Ja, dat is de meest genoemde redenering. Als je me dat niet geeft dan vertrek ik naar de concurrent. Dus ja daar zwichtten de commissarissen voor. Sterker nog deden de commissarissen dat niet dan werden ze afgezet. En ondertussen lekker hypotheekjes bundelen en verpakken, laten triple A scoren door credit rating agencies die ze zelf betaalden, nog wat credit swappen en institutionele beleggers ermee opzadelen, en de bestuurders daarvan kregen daar dan een bonus voor...

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 24-03-2012 10:40:24 ]
pi_109456640
quote:
Nou van dat geld dat op een bank staat kunnen bijvoorbeeld leningen worden uitgegeven aan startende ondernemers.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 24 maart 2012 @ 10:44:28 #12
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_109456671
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 09:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Want dat is het enigste alternatief om van deze megalomane beloningen af te komen?
Jep, anders zijn bedrijven altijd vrij hun werknemers te belonen hoe zij willen.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 10:45:47 #13
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_109456689
quote:
We moeten helemaal niks. Bedrijven zijn gewoon vrij te belonen hoe zij willen.
pi_109456710
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:42 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nou van dat geld dat op een bank staat kunnen bijvoorbeeld leningen worden uitgegeven aan startende ondernemers.
Ik heb er nooit wat over gelezen, noch is daar volgens mij onderzoek naar gedaan: wat doen de topbestuurders met de karrenvrachten aan geld die ze bij elkaar graaiden. Denk jij dat die lui dat in de echte economie inzetten? Volgens mij belegden ze dat net zo hard in hun eigen schimmige fondsen.
pi_109456720
quote:

[..]

weer zo prachtige bijdrage van onze pvv hooligan
pi_109456742
quote:

[..]

Het communisme werkte in de Sovjetunie ook met bonussen...
  zaterdag 24 maart 2012 @ 10:49:22 #17
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_109456750
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik heb er nooit wat over gelezen, noch is daar volgens mij onderzoek naar gedaan: wat doen de topbestuurders met de karrenvrachten aan geld die ze bij elkaar graaiden. Denk jij dat die lui dat in de echte economie inzetten? Volgens mij belegden ze dat net zo hard in hun eigen schimmige fondsen.
Meestal is de beloning in aandelen van het bedrijf waar ze werken.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 10:50:16 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_109456769
Hoe moeten ze nou voor de crisis betalen?
Free Assange! Hack the Planet
Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_109456777
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 08:41 schreef tong80 het volgende:

Nu maar hopen dat ze toch rond kunnen komen.

:P
  Moderator zaterdag 24 maart 2012 @ 10:52:43 #20
262 Re
Kiss & Swallow
pi_109456817
ik heb geen moeite met de topsalarissen van bestuurders van private ondernemingen, zodra we het over publieke ondernemingen hebben zal dat natuurlijk anders zijn
04-08-11, 02-02-12
pi_109456840
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je zegt er nooit wat over gelezen te hebben en volgens jou is er nooit onderzoek naar gedaan maar je denkt wel dat het in schimmige fondsen gestopt wordt.

Wat ik denk dat ze met het geld doen? Beleggen ja, maar ook een mooie villa laten bouwen, een hele dure levensstijl erop na houden (dure maatpakken, elke dag uit eten, kilo's cocaine, champagne), dure auto's verzamelen, waarschijnlijk wat filantropie. Toch redelijk wat zaken in de reele economie. :)
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_109456854
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:49 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Meestal is de beloning in aandelen van het bedrijf waar ze werken.
Ja, opties, en dat levert geld op, als je de onderliggende aandelen verkoopt, en wat deden ze vervolgens met hun geld?
Op een veilige Sparkasse zetten in Duitsland, denk je?
Die mannen moesten rendementen van meer dan 10% draaien, denk je niet dat zij hetzelfde rendement op hun eigen geld wilden maken of >?
Ik denk een beetje dat toch wel een zeker percentage van die topbestuurders hun "eigen" geld ook zagen smelten als sneeuw voor de zon tijdens deze crisis.
pi_109456865
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:52 schreef Re het volgende:
ik heb geen moeite met de topsalarissen van bestuurders van private ondernemingen, zodra we het over publieke ondernemingen hebben zal dat natuurlijk anders zijn
Uiteraard, daar betalen we verplicht aan mee.
pi_109456871
quote:
Ook bij private ondernemingen hangt het ervan af hoe en waarvoor ze beloond worden. Vergeet niet dat die beloningen onderdeel zijn van een stelsel dat van overheidsingrepen aan elkaar hangt.
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
pi_109456903
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:53 schreef teknomist het volgende:

[..]

Je zegt er nooit wat over gelezen te hebben en volgens jou is er nooit onderzoek naar gedaan maar je denkt wel dat het in schimmige fondsen gestopt wordt.

Wat ik denk dat ze met het geld doen? Beleggen ja, maar ook een mooie villa laten bouwen, een hele dure levensstijl erop na houden (dure maatpakken, elke dag uit eten, kilo's cocaine, champagne), dure auto's verzamelen, waarschijnlijk wat filantropie. Toch redelijk wat zaken in de reele economie. :)
Ja, uiteraard een deel omzetten in een luxe-levensstijl, maar ze hadden veel meer geld dan volstaat voor een luxe-levensstijl, en dat geld gingen ze beleggen wrs toch in dezelfde schimmige fondsen als zij hun muppets in lieten beleggen. Ik denk echt wel dat de meesten ook daadwerkelijk geloofden in hun financiële producten. Niet dat ze wisten dat het in feite gewoon 1 grote scam/ponzy game was.
pi_109456933
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, uiteraard een deel omzetten in een luxe-levensstijl, maar ze hadden veel meer geld dan volstaat voor een luxe-levensstijl, en dat geld gingen ze beleggen wrs toch in dezelfde schimmige fondsen als zij hun muppets in lieten beleggen. Ik denk echt wel dat de meesten ook daadwerkelijk geloofden in hun financiële producten. Niet dat ze wisten dat het in feite gewoon 1 grote scam/ponzy game was.
Wat bedoel je precies met "schimmige fondsen"?
pi_109457096
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:59 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met "schimmige fondsen"?
Dat ze complex en esotherisch bijna waren.
Een cds (credit default swap) kan iedereen nog begrijpen, ook het verpakken van hypotheken (cdo's), maar er waren echt veel gekkere producten hoor. Daar hebben onze FOK!Darwinianboys (laat staan de libertariërs van POL) ook nog nooit van gehoord (zal er vanavond een paar posten)

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 24-03-2012 11:16:21 ]
  Moderator zaterdag 24 maart 2012 @ 11:17:20 #28
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109457283
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 11:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat ze complex en esotherisch bijna waren.
Een cds kan iedereen nog begrijpen, ook het verpakken van hypotheken, maar er waren echt veel gekkere producten hoor. Daar hebben onze FOK!Darwinianboys (laat staan de libertariërs van POL) ook nog nooit van gehoord (zal er vanavond een paar posten)
Nog los daarvan, heb ik constructies langs zien komen met woekerpolissen waar het bijv. niet in hoge administratiekosten zat, maar uitgekookte opzetjes met ondoorzichtige stichtingen die de winsten pakten in goede tijden, en de consument het koersrisico lieten lopen. Dus inderdaad, zelfs met economische, financiele of juridische kennis was het vaak niet te doorzien.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109457294
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 11:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nog los daarvan, heb ik constructies langs zien komen met woekerpolissen waar het bijv. niet in hoge administratiekosten zat, maar uitgekookte opzetjes met ondoorzichtige stichtingen die de winsten pakten in goede tijden, en de consument het koersrisico lieten lopen. Dus inderdaad, zelfs met economische, financiele of juridische kennis was het vaak niet te doorzien.
Ja, de woekerpolissen is ook zoiets idd.
  Moderator zaterdag 24 maart 2012 @ 11:20:18 #30
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109457348
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 11:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, de woekerpolissen is ook zoiets idd.
Dat is ook mijn toenemende probleem met laisser-faire en/of marktwerking: het veronderstelt dat elke consument alles weet en in staat is een goede afweging te maken. Vroeger dacht ik dat dus ook, nu blijkt het allemaal wat weerbarstiger.

Maargoed, dat is meer iets voor POL.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109457354
Ze trokken ook btw de slimste mensen van deze aarde aan hè. Hadden die lui zich ingezet op zoiets lulligs als compressie of eh batterijen of eh nanotechnologie dan was de mensheid de afgelopen 20 jaar veel verder gekomen, denk ik. Maar ja daar valt geen fuck mee te verdienen natuurlijk, naar verhouding. To zover greed.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ryan3 op 24-03-2012 11:27:28 ]
pi_109457674
Ik vind het wel grappig dat veel mensen dergelijke beloningen in de private sector prima vinden, maar in de publieke sector niet. Op zich snap ik de redenatie daarachter, maar ben het er toch niet helemaal mee eens.

OF dergelijke beloningen zijn helemaal terecht en dan moeten we in de publieke sector ook kijken of we dergelijke kanjers kunnen strikken. Beter één echt goede manager tenslotte dan de honderden stumpers die er nu zitten.

OF dergelijke beloningen zijn gewoon onzin en worden niet veroorzaakt door vraag en aanbod, maar door vriendjespolitiek en elkaar baantjes toeschuiven.

Mijn mening is dat 'de toppers' via corruptie en nepotisme sinds pakweg de jaren tachtig zichzelf hebben verrijkt. Dat heeft dus niets te maken met vrije markt of communisme, maar alles met onvoldoende macht van aandeelhouders (waar die toppers dus van stelen) en onvoldoende toezicht. En ja dat fenomeen speelt in de publieke sector ook, maar dan qua bedragen wat bescheidener en dan langs politieke lijnen.

miljoenen meer voor topbestuurders betekent miljoenen minder voor aandeelhouders of bedrijfsvoering. Miljoenen waar die aandeelhouders (of in de publieke sector de burger) te weinig invloed op uit kunnen oefenen dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door delpit op 24-03-2012 13:16:49 ]
pi_109461692
quote:
miljoenen meer voor topbestuurders betekent miljoenen minder voor aandeelhouders of bedrijfsvoering. Miljoenen waar die aandeelhouders (of in de publieke sector de burger) te weinig invloed op uit kunnen oefenen dus.
Dit kan, maar het volgende sprookje ook:

Miljoenen als bonus geven trekt de talenten aan die ervoor zorgen dat een bedrijf meer winst gaat maken dan hun bonus, waardoor de aandeelhouders meer geld krijgen.

En helaas zijn de aandeelhouders in de veronderstelling dat mijn bovenstaand sprookje klopt. Dit sprookje is trouwens door tig wetenschappers al ontkracht. Bonussen voor intelligent uitzonderlijk werk werkt averechts. Alleen bij simpel gedachteloos werk werkt een bonus stimulerend.

quote:
Ik vind het wel grappig dat veel mensen dergelijke beloningen in de private sector prima vinden, maar in de publieke sector niet. Op zich snap ik de redenatie daarachter, maar ben het er toch niet helemaal mee eens.
Publieke sector wordt betaald van belastinggeld en zoals ieder mens, betaal je zo min mogelijk belasting, dus onnodige miljoenenbonussen zijn uit den boze.
Private sector dient zichzelf te bedruipen zonder overheids geld en in de directe zin niet van belastinggeld. Dat hun bonussen ook betaald worden door de hardwerkende middenklasse wordt vaak vergeten.
pi_109461778
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 14:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit kan, maar het volgende ook.

Miljoenen als bonus geven trekt de talenten aan die ervoor zorgen dat een bedrijf meer winst gaat maken dan hun bonus, waardoor de aandeelhouders meer geld krijgen.
En helaas zijn de aandeelhouders in de veronderstelling dat mijn bovenstaand sprookje klopt.
Je hebt het nu over de grote institutionele aandeelhouders als pensioenfondsen enzo. Die denken idd zo want die bestuurders zelf willen op den duur ook net zulke beloningen incasseren. Het is een zichzelf versterkend mechanisme geweest dat bestuurders steeds meer en meer moesten gaan verdienen.
pi_109461798
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 14:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je hebt het nu over de grote institutionele aandeelhouders als pensioenfondsen enzo. Die denken idd zo want die bestuurders zelf willen op den duur ook net zulke beloningen incasseren. Het is een zichzelf versterkend mechanisme geweest dat bestuurders steeds meer en meer moesten gaan verdienen.
Uiteraard want de particuliere aandeelhouders hebben geen recht van spreken omdat net zoals bij een democratie, de meerderheid regeert. EN deze institutionele aandeelhouders hebben eigenlijk altijd de meerderheid van de aandelen.

Het is niet echt zo dat het vroeger anders werkte, alleen toen was het minder zichtbaar. Vroeger hoefde men bonussen niet openbaar te maken. Daarnaast nu met internet en telecommunicatie is alles per direct beschikbaar voor iedere leek. Vroeger niet.
Maar goed, de verschillen tussen salarissen/bonussen van de laagst betaalde en de hoogstbetaalde bij 1 bedrijf, waren nog nooit zo hoog, dat weer wel.
pi_109461954
quote:
Dit wordt veel als argument gebruikt om de exorbitante beloningen te rechtvaardigen.
Het marktdenken is blijkbaar nog niet aan de top doorgedrongen :) :)
Want waarom recruteert men geen Polen of Indiers, daar zijn best ook hele capabele mensen bij, die voor een salaris van 1/10 van het huidige best naar Nederland willen komen?
Waarom moeten alleen tomatenplukkers en schoonmakers zo goedkoop mogelijk zijn?
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 17:40:57 #37
pi_109466138
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 14:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit kan, maar het volgende sprookje ook:

Miljoenen als bonus geven trekt de talenten aan die ervoor zorgen dat
de economie kapot gaat.
pi_109466364
quote:
En we moeten al die top managers wel vorstelijk belonenen, anders vertrekken ze naar het buitenland.
Yeah right. Zoveel zin hebben ze daar doorgaans niet in, en in het buitenland staat er ook niemand te springen om een Nederlands lid van een raad van bestuur van een bedrijf dat niet opvallend presteert. De besslissing om naar het buitenland te gaan wordt vaak al veel eerder in de carriere gemaakt, en de internationale concurrentie betreft vaak de voorzitters.

Dan moet er weer een sterke voorzitter komen die dan ook heel sterk betaald moet worden, maar het gevolg is dan natuurlijk niet dat de rest van de raad van bestuur die kennelijk een sterke voorzitter nodig had wel met minder toekan, nee, die moet dan meegroeien anders is het evenwicht zoek. Het gaat altijd maar één kant op, enerzijds omdat degenen die het toekennen in hetzelfde schuitje zitten, anderzijds omdat de ondernemingen te groot zijn om die loonkosten te voelen.
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
pi_109566383
quote:
2.000 euro in de maand is hier ruim onvoldoende om de vaste lasten te betalen en zo extreem leven wij nou ook weer niet. Ik vrees derhalve dat je iets teveel vanuit jouw eigen situatie redeneert.

15 mio kun je best in een jaar opmaken. Moet je natuurlijk wel even je best voor doen, maar echt... er zijn mensen die dat jaar in jaar uit uitgeven.

Is het nodig? Nee. Is het volslagen onzinnig? Ook niet.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109566467
quote:
Of ze meteen naar het buitenland gaan is een tweede, maar ze gaan net als ieder ander graag naar de hoogst biedende.

Toen de politiek bij RBS de beloning aan banden kon leggen kwam RBS binnen een jaar in de problemen omdat iedereen die iets kon vertrokken was naar een concurrent. Dus in de praktijk is het getest... men vertrekt.

En terecht natuurlijk.
pi_109566829
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 14:40 schreef Oud_student het volgende:

Waarom moeten alleen tomatenplukkers en schoonmakers zo goedkoop mogelijk zijn?
Dat is een goede vraag. En het antwoord moet zijn: ook de bestuurders moeten zo goedkoop mogelijk zijn.

Probleem is alleen dat simpele arbeidskrachten in karrevrachten beschikbaar kunnen zijn en je kan ze proberen en als het niet bevalt mik je ze eruit (even uitgaande van dat je zo slim bent om ze niet meteen een vast contract zonder proeftijd te geven).

Een bestuurder kiezen gaat doorgaans op basis van bewezen diensten. Net als bij topvoetballers. Je betaalt geen mio's voor de onbekende die roept dat hij het heel geweldig gaat doen, maar die spits die er in één seizoen 30 in heeft gelegd in een echte competitie... ja, die wel.

Je moet zo iemand dus vaak wegkopen en als je hem wil houden moet je ook een salaris bieden dat zodanig is dat hij niet een jaar later weer vertrekt (niet voor niets zijn aandelenpakketten vaak deels voorwaardelijk, waardoor een deel van de beloning pas definitief wordt als je nog minimaal 2 jaar langer blijft werken). En hoe dan ook vis je in een zeer beperkte vijver.

Daarmee is niet meteen gezegd dat de beloningen allemaal heel terecht zijn, of dat het niet kan worden doorbroken, maar dit is in het kort wel de reden dat het niet zo simpel is om een bestuurder aan te trekken voor een bodembedrag. Natuurlijk kan het wel, maar waarom zou je een onbekende naam aannemen... degene die die beslissing neemt stopt natuurlijk wel zijn hoofd in de strop.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 15:02:37 #42
pi_109568230
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 14:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Of ze meteen naar het buitenland gaan is een tweede, maar ze gaan net als ieder ander graag naar de hoogst biedende.

Toen de politiek bij RBS de beloning aan banden kon leggen kwam RBS binnen een jaar in de problemen omdat iedereen die iets kon vertrokken was naar een concurrent. Dus in de praktijk is het getest... men vertrekt.

Maar dat waren mensen die economieën en bedrijven naar de knoppen hielpen, dus dat is alleen maar beter.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 15:33:10 #43
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109569466
quote:
Waarom mensen in de publieke sector nu anders zijn dan in de private sector ontgaat mij.

Wat ik altijd zo vreemd vindt, is dat arbeid verricht onder de noemer 'overheid' geld opmaken is, en dat dat arbeid verricht onder de noemer 'bedrijfsleven' geld verdienen is. Als je het onderwijs privatiseert, gaat zo een hele grote groep mensen over van de 'opmakers' naar de 'verdieners'. Daarvoor hoeven ze aan hun werkzaamheden zelfs niets te veranderen. Word je van zo'n herdefinitie ineens veel rijker?

Hoge salarissen berusten op een onderliggende piramide. Een topvoetballer verdient veel omdat er een groot aantal voetballiefhebbers zijn (een topsporter in een impopulaire sport verdient niet veel) en een CEO in een groot bedrijf verdient veel omdat het bedrijf veel werknemers en\of onderaannemers heeft. Een zeer getalenteerd mens kan in een klein bedrijf niet veel verdienen.

Topsalarissen zijn het gevolg van schaalgrootte. In de publieke sector zouden de salarissen het hoogst moeten zijn, omdat er heel veel burgers zijn. Alleen vinden burgers dat ze daarover iets te zeggen hebben (en werknemers/consumenten niet).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-03-2012 16:19:20 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 15:37:58 #44
93664 waht
maresciallo
pi_109569701
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zit net een boekje te lezen van twee Volkskrantjournalisten over de bonussen, maar volgens hen is het puur een testosteron kwestie dat geld graaien. Niet zozeer een aangelegenheid van wat heeft een mens wel of niet nodig nodig om een beetje geriefelijk rond te kunnen komen, of daadwerkelijk die bij elkaar gegraaide miljoenen op maken. En 15 miljoen op de bank hebben is sws wat weinig hoor, denk ik, in de topjaren - vlak voor de crisis toesloeg - bracht een modale bankier in een investment bank dat bedrag per jaar al mee naar huis. Dwz als hij dat al niet te minnetjes vond.
Natuurlijk draait het niet om 'nodig hebben'. Maar dat geldt voor ons allen, niet alleen de topbestuurders. Wat wij nodig hebben krijgen we sowieso, waar mensen over klagen is dat anderen veel meer onnodige zaken kunnen aanschaffen dan zij kunnen.
Verbrannte Erde
  dinsdag 27 maart 2012 @ 15:38:38 #45
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109569736
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:42 schreef teknomist het volgende:

[..]

Iedere gulden mag zoveel keer worden uitgeleend, daar heb je nauwelijks spaargeld voor nodig.
The view from nowhere.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 15:51:13 #46
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109570366
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 11:20 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat is ook mijn toenemende probleem met laisser-faire en/of marktwerking: het veronderstelt dat elke consument alles weet en in staat is een goede afweging te maken. Vroeger dacht ik dat dus ook, nu blijkt het allemaal wat weerbarstiger.

Maargoed, dat is meer iets voor POL.
Dat is een gevolg van specialisatie en arbeidsdeling. Je moet er als consument/leek op kunnen vertrouwen dat de producent/expert je niet belazerd. Maar een tijdlang deed men net alsof het de schuld van de consument als hij wordt belazerd. Gewoon omdat het kon in de euforie van heilige vrije markt.
The view from nowhere.
pi_109570681
quote:
15 miljoen, daar koop je een klein kutbootje voor en mag je in Saint Tropez blij zijn als ze je de haven niet uitjagen.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 16:15:11 #48
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109571186
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 15:37 schreef waht het volgende:

[..]

Natuurlijk draait het niet om 'nodig hebben'. Maar dat geldt voor ons allen, niet alleen de topbestuurders. Wat wij nodig hebben krijgen we sowieso, waar mensen over klagen is dat anderen veel meer onnodige zaken kunnen aanschaffen dan zij kunnen.
Je kunt het alle kanten op redeneren. De laatste 20 jaar waren redeneringen alleen waar als de conclusie in het voordeel van de politieke en economische elite uitpakte. Je kon met hetzelfde gemak ook de andere kant op redeneren, maar dat deed niemand. Waarom niet? Indoctrinatie?

Is het de rol van de politieke en economische elite om hun invloed te gebruiken om het grootste deel van de taart te bemachtigen? Is het dan nog een eerlijke/redelijke strijd?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-03-2012 16:31:12 ]
The view from nowhere.
pi_109573245
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Maar dat waren mensen die economieën en bedrijven naar de knoppen hielpen, dus dat is alleen maar beter.
Jij bent erg vermoeiend, wist je dat?
  dinsdag 27 maart 2012 @ 17:13:32 #50
pi_109573356
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 17:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij bent erg vermoeiend, wist je dat?
Ik snap dat het niet bevredigend is als de werkelijkheid je ideologie niet ondersteund, maar het helpt niet om dat op de boodschapper af te reageren.

Onderliggende gedachte van mijn post is dat politici en CEO's nooit worden afgerekend op de schade die ze aanrichten.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')