abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_109418640
ik zit met een vraagje over vakantiegeld. Ik heb een vast baan en krijg gewoon 8% vakantiegeld, niet moeilijk dus. Maar mijn vriend had tot aan eind februari jl. een 0-uren contract en vanaf 24 feb. een jaarcontract met 20 uur "vast" tot eind augustus 2012, daarna 32 uur "vast" tot eind feb. 2013 (totaal een jaar dus) daarna krijgt hij een vast contract voor 32 uur. Hij werkt gemiddeld 40 uur per week. Overuren worden normaal 100% betaald, dus niets extra's.
Wordt nu het vakantiegeld over die 40 uur berekend of over de 20 uur die vast op papier staan?
We komen er niet echt uit
pi_109418713
Over alle gewerkte uren.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_109418793
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Over alle gewerkte uren.
Nee hoor, overuren worden niet automatisch meegenomen in de berekening voor vakantiegeld, beetje afhankelijk van de CAO wellicht. Hier heb ik eens artikel over een rechtzaak gelezen, eens zoeken..

edit: voila
pi_109418794
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:16 schreef Femmie13 het volgende:
ik zit met een vraagje over vakantiegeld.

Ik heb een vast baan en krijg gewoon 8% vakantiegeld, niet moeilijk dus.

Maar mijn vriend had tot aan eind februari jl. een 0-uren contract en vanaf 24 feb.

een jaarcontract met 20 uur "vast" tot eind augustus 2012,

daarna 32 uur "vast" tot eind feb. 2013 (totaal een jaar dus)

daarna krijgt hij een vast contract voor 32 uur. Hij werkt gemiddeld 40 uur per week. Overuren worden normaal 100% betaald, dus niets extra's.

Wordt nu het vakantiegeld over die 40 uur berekend of over de 20 uur die vast op papier staan?
We komen er niet echt uit
Moet je eerst maar eens kijken of bij een nul uren contract niet direct het vakantiegeld bij het maandloon uitgekeerd zijn.

32 uren contract is niet van toepassing want vakantiegeld wordt berekent van 1 juni tot 1 juni.

En anders is het waarschijnlijk gewoon 8 procent over de gewerkte uren of over de contract uren. Maar dat zou je moeten opzoeken in je contract of cao
pi_109418851
Over meeruren wordt wel vakantiegeld opgebouwd. Zodra je met je meeruren aan het fulltime uren komt in de desbetreffende CAO, wordt er over de overuren geen vakantiegeld opgebouwd.
pi_109418981
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:23 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Nee hoor, overuren worden niet automatisch meegenomen in de berekening voor vakantiegeld, beetje afhankelijk van de CAO wellicht. Hier heb ik eens artikel over een rechtzaak gelezen, eens zoeken..

edit: voila
Laat TS eerst maar eens roepen of er een CAO van toepassing is.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_109419054
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Laat TS eerst maar eens roepen of er een CAO van toepassing is.
Dat lijkt mij handig.

Maar in zijn algemeen wordt er slechts vakantiegeld opgebouwd over de geldelijke tegenprestatie gedurende de in normale werktijd verrichte arbeid.
pi_109419092
Geen CAO van toepassing.
Vakantiegeld was tijdens het 0 uren contract niet bij het loon gestort.
Staat niets in het contract over hoe het vakantiegeld berekend wordt
pi_109419145
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:37 schreef Femmie13 het volgende:
Geen CAO van toepassing.
Vakantiegeld was tijdens het 0 uren contract niet bij het loon gestort.
Staat niets in het contract over hoe het vakantiegeld berekend wordt
Ok, dan is het gewoon wettelijk geregeld (Sorry Koekwausssje ;) )
quote:
Uit de overeenkomst, waarop een dienstbetrekking berust, heeft de werknemer jegens de werkgever aanspraak op een vakantiebijslag ten minste tot een bedrag van 8% van zijn ten laste van de werkgever komende loon, alsmede van de uitkeringen waarop hij tijdens de dienstbetrekking krachtens de Ziektewet, hoofdstuk 3, afdeling 2, paragraaf 1, van de Wet arbeid en zorg en de Werkloosheidswet aanspraak heeft, met dien verstande, dat het bedrag waarmede de som van dit loon en deze uitkeringen het drievoud van het minimumloon overschrijdt buiten beschouwing blijft.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_109419183
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:37 schreef Femmie13 het volgende:
Geen CAO van toepassing.
Vakantiegeld was tijdens het 0 uren contract niet bij het loon gestort.
Staat niets in het contract over hoe het vakantiegeld berekend wordt
Dan wordt het vakantiegeld gewoon berekend over de daadwerkelijk gemaakte uren, tot een maximum van fulltime (40) (als de salarisadministrateur bekwaam is). Overuren vallen niet onder de grondslag van het vakantiegeld.

Ga daar maar van uit.

Krijgt hij slechts vakantiegeld over 20 uur per week, terwijl hij er 40 werkt moet hij een zaak aanspannen.
pi_109419285
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:41 schreef koekwausss het volgende:

[..]

Dan wordt het vakantiegeld gewoon berekend over de daadwerkelijk gemaakte uren, tot een maximum van fulltime (40) (als de salarisadministrateur bekwaam is). Overuren vallen niet onder de grondslag van het vakantiegeld.

Ga daar maar van uit.

Krijgt hij slechts vakantiegeld over 20 uur per week, terwijl hij er 40 werkt moet hij een zaak aanspannen.
Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wel wat mee. Het lijkt er namelijk op dat er nu vakantiegeld berekend wordt over 20 uur. We zullen eens een balletje bij de baas opgooien, en zo niet dan kunnen we het altijd nog via de bond gaan spelen.
pi_109419329
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 09:45 schreef Femmie13 het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wel wat mee. Het lijkt er namelijk op dat er nu vakantiegeld berekend wordt over 20 uur. We zullen eens een balletje bij de baas opgooien, en zo niet dan kunnen we het altijd nog via de bond gaan spelen.
Inderdaad, eerst erop wijzen. Daarna kan je nog naar de bond stappen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')