abonnement Unibet Coolblue
pi_109265539
Laten we beginnen met de achtergrond... Mijn ouders weten sinds ongeveer 1,5 jaar dat mijn moeder aan het dementeren is. Dit proces moet al veel langer aan de gang zijn, want het laatste half jaar gaat ze schrikbarend snel achteruit. Mijn vader heeft, heel dapper, een tijd terug de beslissing genomen om de zorg op zich te nemen. Om dit te faciliteren (beslissingsrecht, etc) zijn ze weer getrouwd (jaren gescheiden, LAT relatie, samenwonen).

In het begin ging het, voor zover ik weet, redelijk goed. Mijn moeder was er lang niet altijd meer bij natuurlijk, maar ik had niet het idee dat mijn vader het er erg moeilijk mee had.

Tijd geleden hebben ze schijnbaar erg ruzie gehad (ik woon een end weg en heb weinig contact met m'n vader), maar ook dit was schijnbaar goed opgelost.

Mede naar aanleiding hiervan heeft mijn vader hulp gekregen in de huishouding en gaat mijn moeder 3 keer per week naar de dagopvang. Ook dit ging een tijd goed, tot gisteren.

Mijn zwager belde met de vraag of wij m'n moeder een paar dagen in huis konden nemen. Aangezien wij daar noch de tijd noch de capaciteiten voor hebben zei mijn vrouw gelukkig meteen "nee". Na wat doorvragen bleek dat de situatie daar nogal geëscaleerd was. Helaas zijn de details mij niet duidelijk geworden, maar wat ik weet is dat ze flinke ruzie hebben gehad en mijn vader in de auto is gestapt. Mijn moeder alleen achterlatend, wat natuurlijk al lang niet meer kan.

Mijn vrouw en ik hals over kop naar mijn zus, wat poolshoogte genomen bij de betrokken partijen en toen naar mijn vader. De boel was gelukkig al weer gekalmeerd en ik heb een goed gesprek met hem gehad. Gelukkig beseft hij nu (eindelijk?) ook dat hij het domweg niet aankan en dat mijn moeder fulltime de opvang in moet.

Nu komt het probleem. Dit moet zsm geregeld worden. Zonder gezeik met wachtlijsten. Anders kan ik met behoorlijke zekerheid wel zeggen dat zowel mijn vader als moeder er aan onderdoor zullen gaan. Maar hoe regel je dit? En ook nog eens redelijk in de buurt (omgeving Ommen/Zwolle)? Hoe snel kan dit geregeld worden?

Met andere woorden; ik weet niets, maar wil toch helpen. Als jullie suggesties hebben, graag.

TL;DR versie: opzouten naar ONZ

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2012 10:16:02 ]
  maandag 19 maart 2012 @ 10:20:13 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109265702
Neem contact op met je huisarts, die weet vast en zeker de correcte weg.
Succes en sterkte!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_109266032
Toevallig hoorde ik een verhaald dat bijna het zelfde is als deze.
Alleen gaat het hier over een man die dementerende is.

Daar is het ook uit de hand gelopen, meneer was opeens erg vijandig en dus ook tegen zijn vrouw, hij vond dat zijn vrouw de duivel was en een heks, waarom, omdat zij hem wou helpen.

Van het één kwam het ander(Lees agressie), en hij werd opgenomen in het ziekenhuis, nu zijn ze bezig voor een vaste laatste verblijf.
Thuis wonen is voor hem geen optie meer, dat kan zijn vrouw niet allemaal alleen, en hij is gewoon al een stap te ver in het dementeren.

Het gaat hier al wel om wat oudere mensen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_109266057
Geen ervaring mee..wel sterkte gewenst
pi_109266078
Bij de huisarts aangeven van de ernst van de situatie.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het eerst uit de hand zal lopen voordat er hulp zal worden aangeboden.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  maandag 19 maart 2012 @ 10:43:00 #6
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_109266217
Zorg dat of de huisarts een crisisplaatsen aanvraagt, in uiterste nood kan je ook een ambulance bellen en een aanwezige aandoening bij je moeder overdrijven. Eenmaal in het ziekenhuis weigeren je moeder terug naar huis de laten. Het ziekenhuis is dan wel verplicht een crisisplaatsing aan te vragen. Een laatste mogelijkheid is je vader wel weg te laten gaan en dit melden bij de thuiszorg en huisarts dat je moeder alleen zit en zorg nodig heeft. Je vader kan dan in een hotel zitten en moet onbereikbaar blijven.

Dit zijn extreem moeilijke dingen om te doen en je chanteert de hulpverleners eigenlijk. Maar door een tekort aan plekken en moeilijke procedures worden jullie momenteel door het zorg systeem gechanteerd. Het is dus net de keuze hoe hard je het spel wilt spelen.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_109266318
quote:
7s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:20 schreef Copycat het volgende:
Neem contact op met je huisarts, die weet vast en zeker de correcte weg.
Succes en sterkte!
Schijnt dat juist de huisarts weinig hulp biedt in deze... Ik ken de details niet, interesseert me eigenlijk ook weinig. Is iets waar ik toch niets mee kan. Maar ik zal eens contact opnemen met mijn huisarts. Kijken of zij nog opties weet.
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:43 schreef trigt013 het volgende:
Zorg dat of de huisarts een crisisplaatsen aanvraagt, in uiterste nood kan je ook een ambulance bellen en een aanwezige aandoening bij je moeder overdrijven. Eenmaal in het ziekenhuis weigeren je moeder terug naar huis de laten. Het ziekenhuis is dan wel verplicht een crisisplaatsing aan te vragen. Een laatste mogelijkheid is je vader wel weg te laten gaan en dit melden bij de thuiszorg en huisarts dat je moeder alleen zit en zorg nodig heeft. Je vader kan dan in een hotel zitten en moet onbereikbaar blijven.

Dit zijn extreem moeilijke dingen om te doen en je chanteert de hulpverleners eigenlijk. Maar door een tekort aan plekken en moeilijke procedures worden jullie momenteel door het zorg systeem gechanteerd. Het is dus net de keuze hoe hard je het spel wilt spelen.
Da's misschien wel een optie... Zal ik hard over na moeten denken. Persoonlijk vind ik namelijk dat de zorg medewerkers al genoeg genaaid worden in Nederland. Wil ik liever niet aan toevoegen.

Daarbij is het nog maar de vraag of mijn vader hier mee akkoord gaat/dit überhaupt wil. Hij heeft dan wel aangegeven dat fulltime opvang het beste is, maar ik weet niet of dit al volledig tot hem is doorgedrongen.

Was sowieso van plan om hem wat later vandaag nog ff te bellen. Zal dit ook bij hem neerleggen. Kijken wat zijn reactie is.
pi_109266333
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:35 schreef schommelstoel het volgende:
Toevallig hoorde ik een verhaald dat bijna het zelfde is als deze.
Alleen gaat het hier over een man die dementerende is.

Daar is het ook uit de hand gelopen, meneer was opeens erg vijandig en dus ook tegen zijn vrouw, hij vond dat zijn vrouw de duivel was en een heks, waarom, omdat zij hem wou helpen.

Van het één kwam het ander(Lees agressie), en hij werd opgenomen in het ziekenhuis, nu zijn ze bezig voor een vaste laatste verblijf.
Thuis wonen is voor hem geen optie meer, dat kan zijn vrouw niet allemaal alleen, en hij is gewoon al een stap te ver in het dementeren.

Het gaat hier al wel om wat oudere mensen.
Bij mij helaas niet. Mijn moeder valt onder de noemer "jeugd dementie"... Ze is nog geen 60 namelijk :N
  Admin maandag 19 maart 2012 @ 10:53:04 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109266467
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:47 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Bij mij helaas niet. Mijn moeder valt onder de noemer "jeugd dementie"... Ze is nog geen 60 namelijk :N
Dat is heel triest en het proces verloopt meestal sneller dan bij de 'doorsnee dementerende'
Je zult toch de huisarts moeten dwingen ( gewoon heel direct communiceren met artsen, ze geen ruimte geven voor 'jamaar we gaan eerst eens kijken of' actie te ondernemen, schakel de dagopvang in, want ook zij hebben ene goed beeld van je moeder( of horen dat toch te weten)
Ik wens je alle sterkte, jonge dementie is een drama, in heel veel opzichten.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_109266508
Eventueel googelen naar 'crisisopvang dementie'. Ik dacht dat er zulke centra waren voor dementerenden.
  Admin maandag 19 maart 2012 @ 10:55:20 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109266523
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:46 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Schijnt dat juist de huisarts weinig hulp biedt in deze... Ik ken de details niet, interesseert me eigenlijk ook weinig. Is iets waar ik toch niets mee kan. Maar ik zal eens contact opnemen met mijn huisarts. Kijken of zij nog opties weet.

[..]

Da's misschien wel een optie... Zal ik hard over na moeten denken. Persoonlijk vind ik namelijk dat de zorg medewerkers al genoeg genaaid worden in Nederland. Wil ik liever niet aan toevoegen.

Daarbij is het nog maar de vraag of mijn vader hier mee akkoord gaat/dit überhaupt wil. Hij heeft dan wel aangegeven dat fulltime opvang het beste is, maar ik weet niet of dit al volledig tot hem is doorgedrongen.

Was sowieso van plan om hem wat later vandaag nog ff te bellen. Zal dit ook bij hem neerleggen. Kijken wat zijn reactie is.
Klinkt hard maar je vader zal wel moeten nu, ruzie maken met een dementerende en dan weglopen ( zeer begrijpelijk) niet kan. En ja er zijn talloze stellen die doorgaan, de ene partner die voor de ander blijft zorgen, maar dat is onhaalbaar, of jullie moeten met familie een soort 24 uurs-zorg onderling afspreken.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin maandag 19 maart 2012 @ 10:56:23 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109266557
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:54 schreef Geester het volgende:
Eventueel googelen naar 'crisisopvang dementie'. Ik dacht dat er zulke centra waren voor dementerenden.
Ja, ná overleg, ná indicatie, het is niet zo dat je moeder/vader op de stoep af kunt leveren.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:56:54 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_109266578
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:55 schreef yvonne het volgende:

[..]

Klinkt hard maar je vader zal wel moeten nu, ruzie maken met een dementerende en dan weglopen ( zeer begrijpelijk) niet kan. En ja er zijn talloze stellen die doorgaan, de ene partner die voor de ander blijft zorgen, maar dat is onhaalbaar, of jullie moeten met familie een soort 24 uurs-zorg onderling afspreken.
Ja alleen het alternatief is wel kut. Tenminste wel waar mijn opa zat.
  Admin maandag 19 maart 2012 @ 10:59:17 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109266627
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:56 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja alleen het alternatief is wel kut. Tenminste wel waar mijn opa zat.
Beide oplossingen zijn kut. Thuis blijven: rommelen met medicatie, gaan zwerven, midden in de nacht gaan koken, gas aan laten staan, incontinent van alles.
Intern: ZOEK EEN GOED HUIS< ZE BESTAAN!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_109266720
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:55 schreef yvonne het volgende:

[..]

Klinkt hard maar je vader zal wel moeten nu, ruzie maken met een dementerende en dan weglopen ( zeer begrijpelijk) niet kan. En ja er zijn talloze stellen die doorgaan, de ene partner die voor de ander blijft zorgen, maar dat is onhaalbaar, of jullie moeten met familie een soort 24 uurs-zorg onderling afspreken.
Allemaal leuk en aardig (ben het ook met je eens), maar het vinden van zo'n opvang op korte termijn is erg lastig. En het dwingen van de zorg... Ik blijf daar problemen mee hebben.

Maar aan de andere kant, er moet idd nu iets gebeuren. Wachten is ook geen optie.

Maw: welk pad we ook gaan bewandelen, de roofdieren wachten in de bosjes :(
pi_109266775
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:56 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja, ná overleg, ná indicatie, het is niet zo dat je moeder/vader op de stoep af kunt leveren.
Nee, was het maar zo'n feest. Dan waren we er gisteren al van af :(. Leuk al die bezuinigingen :(
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

Beide oplossingen zijn kut. Thuis blijven: rommelen met medicatie, gaan zwerven, midden in de nacht gaan koken, gas aan laten staan, incontinent van alles.
Intern: ZOEK EEN GOED HUIS< ZE BESTAAN!
:Y, maar ook dat kost tijd en energie. Beide zijn momenteel niet in overvloed aanwezig. Zoals mijn schoonmoeder het wel eens zegt: er is nog nooit een goed geplande crisis geweest.

Een andere treffende van haar vind ik: Een crisis moet je 3 maanden van tevoren plannen, anders krijg je geen hulp (dit is uit ervaring)
  Admin maandag 19 maart 2012 @ 11:08:24 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109266870
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:02 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig (ben het ook met je eens), maar het vinden van zo'n opvang op korte termijn is erg lastig. En het dwingen van de zorg... Ik blijf daar problemen mee hebben.

Maar aan de andere kant, er moet idd nu iets gebeuren. Wachten is ook geen optie.

Maw: welk pad we ook gaan bewandelen, de roofdieren wachten in de bosjes :(
Je zit idd in een niet prettige situatie en ik denk dat het heel erg goed is dat de situatie heel goed bekeken wordt, maar dan wel nú, wat is nog mogelijk, wat niet, waar kan ondersteuning bij komen in de vorm van thuiszorg, wat kunnen jullie als familie, wat niet, is ze zó urgent dat ze wel uit huis móet.
Er zijn erg veel vragen en ik wens jullie enorm veel sterkte hiermee.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_109266984
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:08 schreef yvonne het volgende:

[..]

Je zit idd in een niet prettige situatie en ik denk dat het heel erg goed is dat de situatie heel goed bekeken wordt, maar dan wel nú, wat is nog mogelijk, wat niet, waar kan ondersteuning bij komen in de vorm van thuiszorg, wat kunnen jullie als familie, wat niet, is ze zó urgent dat ze wel uit huis móet.
Er zijn erg veel vragen en ik wens jullie enorm veel sterkte hiermee.
Wat betreft de urgentie... Noch mijn moeder, noch mijn vader zijn beiden (apart) dusdanig incapabel dat het een urgente situatie zou zijn. De combinatie van die 2 maakt het onhoudbaar. Dat zou nog wel eens een complicerende factor kunnen zijn bij de hulpverlening, geen idee of ze daar doorheen kunnen kijken.

Wat ik wel weet is dat er vanmiddag een afspraak is met Dimenz... Echter ben ik erg bang dat dit een veel te traag traject gaat zijn + dat ik er zelf wellicht niet bij kan zijn ivm sollicitatie.

Vwb familie... Tja, aan mijn zus heb ik helemaal niets. Die heeft alleen bij haar thuis een grote bek over wat ze allemaal wel (niet) tegen mijn vader wil zeggen, maar als ze er is komt er niets uit. Ook iets waar ik niet goed tegen kan.
  Admin maandag 19 maart 2012 @ 11:13:29 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109267008
Dan toch de huisarts bellen met de mededeling dat het urgent is.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_109267041
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:13 schreef yvonne het volgende:
Dan toch de huisarts bellen met de mededeling dat het urgent is.
Gaat ik straks doen... Maar sowieso dank dat jullie hier allemaal meedenken.
  maandag 19 maart 2012 @ 11:37:13 #21
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_109267829
Bedenkt je wel dat je niet de zorg wilt dwingen, maar zorgmanagers vinden het maar wat leuk. Als jij nu heel veel zorg verleent waar hun verantwoordelijk voor zijn lachen ze zich helemaal rot. Ze hebben er vaak geen belang bij om mee te gaan in jou urgentie.

Psychogeriatrische patiënten zijn duur en leveren helemaal niets op, dus de managers zitten helemaal niet te wachten op je moeder. Maar hierin wel onderscheid tussen artsen, zorgverleners en managers. Eerste twee doen prachtig werk en verdienen alle steun, de derde zijn overbetaalde ratten die zo incompetent zijn voor hun functie dat een weekdier het nog beter kan.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_109269723
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:13 schreef yvonne het volgende:
Dan toch de huisarts bellen met de mededeling dat het urgent is.
Huisartsen hebben inderdaad de juiste ingangen. Ik zal zeker daar mee contact opnemen.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  maandag 19 maart 2012 @ 12:48:46 #23
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_109269945
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:14 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Gaat ik straks doen... Maar sowieso dank dat jullie hier allemaal meedenken.
Misschien overbodig, maar aanhouden bij de huisarts. Hij moet 100% begrijpen dat het urgent is.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_109271169
sterkte ts. ik snap dat je "de zorg" niet voor een voldrongen feit wil zetten op die manier die genoemd wordt. staat tegenover dat ik ook de ervaring heb dat artsen nogal de neiging hebben om zaken die niet direct medisch zijn snel wegschuiven alsof het er niet is. een arts in een ziekenhuis heeft echt geen flauw idee over de gang van zaken wanneer iemand thuis verder moet herstellen/verblijven.men is nogal geneigd om te roepen dat het met mantelzorg en thuiszorg heus wel gaat.

hoe is de gezondheid van je vader? daar kan je wellicht iets mee (overbelasting).
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 19 maart 2012 @ 13:35:09 #25
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_109271254
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:43 schreef trigt013 het volgende:
Zorg dat of de huisarts een crisisplaatsen aanvraagt, in uiterste nood kan je ook een ambulance bellen en een aanwezige aandoening bij je moeder overdrijven. Eenmaal in het ziekenhuis weigeren je moeder terug naar huis de laten. Het ziekenhuis is dan wel verplicht een crisisplaatsing aan te vragen. Een laatste mogelijkheid is je vader wel weg te laten gaan en dit melden bij de thuiszorg en huisarts dat je moeder alleen zit en zorg nodig heeft. Je vader kan dan in een hotel zitten en moet onbereikbaar blijven.

Dit zijn extreem moeilijke dingen om te doen en je chanteert de hulpverleners eigenlijk. Maar door een tekort aan plekken en moeilijke procedures worden jullie momenteel door het zorg systeem gechanteerd. Het is dus net de keuze hoe hard je het spel wilt spelen.
Vind je? Dat lees ik echt nergens in de OP. Wat ik wel lees: te lang geprobeerd zelf op te lossen en nu crisis. Volgens mij is chanteren nog helemaal niet nodig. Begin gewoon direct eens bij de huisarts.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')