abonnement Unibet Coolblue
pi_109661598
De nieuwere en duurdere Suntours zijn niet zo slecht. Mijn XCM V3 is nog prima na een jaar.
-weg-
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:00:16 #177
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109661704
Ik heb 2 klachten over mijn RST voorvork.
Verf van de lock-out-knop bladdert langzaam af. Zit gelukkig wel glimmend alu onder. *)
En de verf slijt van de poten af. :(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_109663086
Nu het toch over voorvorken gaat: op mijn Rockshox zit op de linkerpoot een draaiknop met het opschrift 'preload' en een + en een -

Waar is dat voor eigenlijk?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:43:33 #179
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109663189
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:40 schreef StateOfMind het volgende:
Nu het toch over voorvorken gaat: op mijn Rockshox zit op de linkerpoot een draaiknop met het opschrift 'preload' en een + en een -

Waar is dat voor eigenlijk?
+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_109663581
Als ik aan dat plastic knopje probeer te draaien, zit er maar een fractie van een mm beweging in. Verder voel ik veel weerstand en ik durf eigenlijk niet al te veel kracht te zetten. Ik zal straks het boekje van de vork er even bij pakken.

Het boekje is puur een installatiehandleiding, staat verder niks in.

[ Bericht 14% gewijzigd door StateOfMind op 29-03-2012 19:15:08 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109667149
Is er niet ook één om de rebound in te stellen? Heb zelf een Reba SL waar dat óók op zit, weet niet of het standaard is. Dat was overigens ook de motivatie om voor deze bike configuratie te kiezen: het full XT model van de Cube had een Fox vork, maar die had geen instelbare veerweg: deze wel.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:53:36 #183
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109672315
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
Als ik aan dat plastic knopje probeer te draaien, zit er maar een fractie van een mm beweging in. Verder voel ik veel weerstand en ik durf eigenlijk niet al te veel kracht te zetten. Ik zal straks het boekje van de vork er even bij pakken.

Het boekje is puur een installatiehandleiding, staat verder niks in.
Oh, dat heb ik soms ook. Dan is er geen beweging in te krijgen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:59:14 #184
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_109672722
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.

[..]

Waar moet ik opletten bij de voorvork?
Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:47:19 #185
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109676032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:43 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan. :P
Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.

De stijfheid van de veer is belangrijk voor hoe ver de vork in veert (d'uh). Dit ligt aan je gewicht, geometrie van je fiets en rijstijl. Bij een luchtvork kan je makkelijk experimenteren (gewoon verder oppompen), bij een vork met stalen veer, zal je de veer moeten vervangen.

De veer is ongeveer linear, dus preload verandert niet veel aan de stijfheid van de veer. Dus iedere centimeter verder duwen kost net zoveel als de centimeter daarvoor (bij elkaar wordt het wel meer, maar ieder stapje is gelijk).

Er bestaan ook progressieve veren (lucht is progressief en soms veren voor achtervering ook). Daarbij wordt het, per stukje, relatief steeds moeilijker om de veer in te duwen. Dat is handig: eerst is de veer "slap" voor kleine hobbels en hij wordt steeds stijver zodat je geen "bottom out" hebt bij grote klappen. Bij een dergelijke veer heeft preload inderdaad wel invloed op de stijfheid (omdat je het slappe stukje dan al indraait).

Rebound instelling is om te zorgen dat de vork niet te snel uit veert. Dit is afhankelijk van je gewicht en veerstijfheid. Als de vork te snel uitveert, gaat 'ie bokken: je krijgt telkens een klap na nadat je uit een kuil komt bijvoorbeeld. Als de rebound te snel is, kan de vork niet goed op snel opéénvolgende hobbels reageren. De vork blijft dan ingeveerd en komt niet snel genoeg in z'n neutrale stand.

En dan heb je nog de compressie demping. Die is vaak apart in te stellen voor lage snelheid en hoge snelheid. De lage snelheid is om inveren ten gevolge van het trappen, gewichtsverplaatsingen en remmen een beetje tegen te gaan. De hoge snelheid demping is voor hobbels. Dit is allemaal afhankelijk van je veerstijfheid, gewicht, rijstijl maar ook van de ondergrond.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:55:45 #186
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109676611
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 21:59 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.
Wat ga je ermee doen en wat is je budget? Wil je luchtvering (licht en makkelijk in te stellen voor je gewicht) of stalen veren (zwaarder, wel soepeler en vaak minder onderhoud)? Hij moet in ieder geval lekker stijf zijn in lengte- en dwarsrichting. Let ook even op welke remmen dat je hebt (schijfremmen (IS of postmount) of velgremmen). Naaf is ook belangrijk: gewone quickrelease (9 mm), Maxal Maxle, 20 mm of QR15 (15 mm quickrelease). Kies dus wel de vork met de goede uitvalpats.

Oh ja, heel belangrijk: let op welke veerweg er maximaal in je frame mag! Anders heb je kans dat dat je balhoofdbuis afscheurt. Of in ieder geval dat de garantie van je frame vervalt. Bovendien zijn frames voor een bepaalde veerweg (of eigenlijk: axle-to-crown afstand) ontworpen. Stop je er een langere vork in, dan wordt je fiets meer een Harley. Dan wordt 'ie misschien wel stabieler op hoge snelheid, maar je kunt niet goed meer sturen. Een te korte voorvork maakt je fiets erg nerveus. Kijk dus even wat nu de "hoogte" van je vork is (afstand van de as van je wiel tot de onderkant van de balhoofdbuis).

RockShox en Fox zijn goed en makkelijk te verkrijgen in veel verschillende configuraties. Marzocchi heeft ook wel wat leuke vorken en die zijn vaak erg onderhoudsvriendelijk. RST en Suntour is alleen voor als je geen budget voor een merkvork hebt (alhoewel Suntour volgens mij tegenwoordig best redelijke vorken begint te maken). Manitou is praktisch uitgestorven volgens mij. En er zijn nog wat zeldzamere vorken van BOS, DtSwiss en Magura.

[ Bericht 12% gewijzigd door FHR op 29-03-2012 23:04:10 ]
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_109684130
quote:


Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:47 schreef FHR het volgende:

[..]

Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.

De stijfheid van de veer is belangrijk voor hoe ver de vork in veert (d'uh). Dit ligt aan je gewicht, geometrie van je fiets en rijstijl. Bij een luchtvork kan je makkelijk experimenteren (gewoon verder oppompen), bij een vork met stalen veer, zal je de veer moeten vervangen.

De veer is ongeveer linear, dus preload verandert niet veel aan de stijfheid van de veer. Dus iedere centimeter verder duwen kost net zoveel als de centimeter daarvoor (bij elkaar wordt het wel meer, maar ieder stapje is gelijk).

Er bestaan ook progressieve veren (lucht is progressief en soms veren voor achtervering ook). Daarbij wordt het, per stukje, relatief steeds moeilijker om de veer in te duwen. Dat is handig: eerst is de veer "slap" voor kleine hobbels en hij wordt steeds stijver zodat je geen "bottom out" hebt bij grote klappen. Bij een dergelijke veer heeft preload inderdaad wel invloed op de stijfheid (omdat je het slappe stukje dan al indraait).

Rebound instelling is om te zorgen dat de vork niet te snel uit veert. Dit is afhankelijk van je gewicht en veerstijfheid. Als de vork te snel uitveert, gaat 'ie bokken: je krijgt telkens een klap na nadat je uit een kuil komt bijvoorbeeld. Als de rebound te snel is, kan de vork niet goed op snel opéénvolgende hobbels reageren. De vork blijft dan ingeveerd en komt niet snel genoeg in z'n neutrale stand.

En dan heb je nog de compressie demping. Die is vaak apart in te stellen voor lage snelheid en hoge snelheid. De lage snelheid is om inveren ten gevolge van het trappen, gewichtsverplaatsingen en remmen een beetje tegen te gaan. De hoge snelheid demping is voor hobbels. Dit is allemaal afhankelijk van je veerstijfheid, gewicht, rijstijl maar ook van de ondergrond.

Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.

[ Bericht 2% gewijzigd door StateOfMind op 30-03-2012 09:04:09 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:31:15 #188
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_109690527
Ik werd door StateOfMind op dit topic gewezen, ik doe mijn ATB van de hand.

[TK] Specialized Rockhopper Comp 29er Int

Nieuwprijs 1199, vraagprijs 850, maar voor echte enthousiastelingen mag ie voor 750 weg.
pi_109692998
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.

[..]

Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Die heb ik ook, alleen nog niet begonnen met goed afstellen van die dingen
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_109697164
Zo, net even bij die andere Cube dealer geweest hier in de regio, ik moest er toch zijn voor wat ketting fluid en ik heb dan maar meteen een busje Brunox meegenomen, ik was er toch.

Verhaal even uitgelegd dat ik eind mei óf een Reaction Race, óf een Reaction GTC Pro aan wil schaffen en dat ik er nog niet uit ben.
Ze zitten momenteel in een flinke verbouwing en hadden ze beide niet staan in de winkel, maar ze zouden mij bellen wanneer een of beiden aanwezig zijn, zodat ik zelf kon testen.
Al adviseerden ze eigenlijk wel de Reaction Race, puur omdat dat een iets betere fiets is dan de andere (en ik neigde zelf van begin af aan al naar die fiets).

En een totaal andere sfeer en benadering van de klant. Nee, bij die andere zien ze mij niet meer terug na de 1e (gratis) onderhoudsbeurt in mei (dan kan ik hem meteen volledig geserviced inruilen bij de andere dealer die wel weet hoe het moet).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109698333
Inruil kan nog wel eens een tegenvaller zijn, maar die van jou is natuurlijk wel weer een stuk nieuwer dan de mijne.

Ik heb net de mijne opgehaald van een servicebeurt en staan kwijlen op de Reaction Pro. Fiets is helemaal in orde en klaar voor het seizoen en toen gooide ik ff het balletje op wat ik terug zou kunnen krijgen bij inruil. Het antwoord was dat het waarschijnlijk niet interessant is.. Er is momenteel weinig vraag naar 2ehands MTB's, momenteel zijn de racefietsen ook meer in trek. Hij zei dat ik hem beter op marktplaats kan zetten oid, maar ik wil hem toch houden als reserve fiets. Was alleen erg benieuwd hoeveel ik terug zou kunnen krijgen.

Toen nog even over de MTB's gehad en Cube gaat nog steeds als een tierelier.. Ze zijn marktleider en de 2012 modellen zijn bijna uitverkocht :o .. Gaat nog spannend worden dus. pffff..
-weg-
pi_109702525
Ik heb vandaag een relatief goedkope MTB-navigatie zien te scoren op marktplaats.

Zo heel lang woon, en mountainbike, ik nog niet in Apeldoorn. Dit lijkt me dus een mooie manier om een aantal nieuwe routes en leuke paadjes te ontdekken! Vooral in de Veluwe, want daar raak je zo verdwaald. :P Het apparaatje kan .gpx-bestanden lezen (zoals al die routes op mountainbikesites), maar ook een een route die je zelf hebt uitgestippeld via Google Maps.

Ik ben benieuwd. Hoop hem morgen te ontvangen.

  vrijdag 30 maart 2012 @ 19:29:52 #193
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109704696
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.

[..]

Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Ik denk dat die met stalen veren is. Om je veerweg te checken kan je een tie-rap redelijk strak om je vorkpoot heen trekken (eindje netjes afknippen). De tie-rap moet niet uit zichzelf omlaag kunnen glijden, maar ook niet de vork tegen houden. Schuif die helemaal omlaag en ga op de fiets zitten. Stap dan zo rustig mogelijk af. De tie-rap moet dan ongeveer 20 mm zijn verschoven. Als het meer is: draai de preload naar min en als het meer is: draai em naar de plus. Onthoud (of schrijf op) hoeveel klikjes je 'em verstelt. Als het dan niet bevalt, kan je weer terug naar je originele setting.

De tie-rap kan je er gewoon omheen laten zitten, dan kan je ook zien of je ooit de volle 100 mm gebruikt. Zo niet: andere veren erin zetten (of waarschijnlijk gewoon een nieuwe vork kopen). Als je de tie-rap er ooit af wilt knippen, moet je wel even opletten dat je geen krassen maakt op de vorkpoot.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_109705907
Goede tip! ^O^
-weg-
pi_109726696
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
pi_109730078
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Zit er een zeem standaard in die broek dan?
Persoonlijk lijkt het me niet echt fijn. Ik vind zelf een strakke (wielren)broek gewoon fijn. Heb je gewoon fijne bewegingsvrijheid, en inderdaad niet dat er iets gaat schuren. Maar wat ik zei, dat is natuurlijk een persoonlijk iets ;).

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 18:27 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik heb vandaag een relatief goedkope MTB-navigatie zien te scoren op marktplaats.

Zo heel lang woon, en mountainbike, ik nog niet in Apeldoorn. Dit lijkt me dus een mooie manier om een aantal nieuwe routes en leuke paadjes te ontdekken! Vooral in de Veluwe, want daar raak je zo verdwaald. :P Het apparaatje kan .gpx-bestanden lezen (zoals al die routes op mountainbikesites), maar ook een een route die je zelf hebt uitgestippeld via Google Maps.

Ik ben benieuwd. Hoop hem morgen te ontvangen.

[ afbeelding ]
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen :)? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvalt :P

Vooral handig inderdaad dat je via Google Maps een route kan inplannen. Kan je toch beetje van tevoren wat plannen :P.
pi_109730519
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 14:33 schreef Jort227 het volgende:

[..]

Zit er een zeem standaard in die broek dan?
Persoonlijk lijkt het me niet echt fijn. Ik vind zelf een strakke (wielren)broek gewoon fijn. Heb je gewoon fijne bewegingsvrijheid, en inderdaad niet dat er iets gaat schuren. Maar wat ik zei, dat is natuurlijk een persoonlijk iets ;).

[..]

Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen :)? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvalt :P

Vooral handig inderdaad dat je via Google Maps een route kan inplannen. Kan je toch beetje van tevoren wat plannen :P.
60 euro en hij is nog nieuw. :)

Je hebt een houdertje (waar hij stevig in te klikken is) die je met 2 tire-wraps aan je stuur kunt bevestigen. Ik heb hem nog niet gemonteerd, maar volgens moet dat verder geen problemen opleveren. Daarnaast zit er een soort afstandsbediening bij, zodat je tijdens het fietsen van scherm kunt veranderen zonder je handen van het stuur te halen.

Ik hoop hem volgende week eens goed te kunnen testen.

pi_109735741
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.

Ik ga mijn bidon trouwens inwisselen voor een drinkzak.
Lijkt me net iets fijner dan een bidon
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_109740211
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:22 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.

Ik ga mijn bidon trouwens inwisselen voor een drinkzak.
Lijkt me net iets fijner dan een bidon
hier ook, gewoon een paar oude broeken, en heb een speciale mtb driekwart van Enduro.. Zit prima, zelfs na 4 uur biken nog..

Had ook een drinkzak, maar gewoon een goedkope, zat dus niet echt comfortabel.. Heb nu gewoon steeds 2 bidon's mee.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 1 april 2012 @ 00:06:30 #200
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109748260
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Ik doe niet anders. Mij krijg je echt niet in zo'n strakke wielrenbroek. Er zitten gewoon zakken in, ook wel praktisch. En je staat niet voor lul in de winkel of op het terras. Als je een goede hebt, schuurt het niet en kan je er prima de hele dag mee biken. Vaak beschermen ze ook beter als je op je plaat gaat.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')