+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:40 schreef StateOfMind het volgende:
Nu het toch over voorvorken gaat: op mijn Rockshox zit op de linkerpoot een draaiknop met het opschrift 'preload' en een + en een -
Waar is dat voor eigenlijk?
Oh, dat heb ik soms ook. Dan is er geen beweging in te krijgen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
Als ik aan dat plastic knopje probeer te draaien, zit er maar een fractie van een mm beweging in. Verder voel ik veel weerstand en ik durf eigenlijk niet al te veel kracht te zetten. Ik zal straks het boekje van de vork er even bij pakken.
Het boekje is puur een installatiehandleiding, staat verder niks in.
Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.
[..]
Waar moet ik opletten bij de voorvork?
Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:43 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan.
Wat ga je ermee doen en wat is je budget? Wil je luchtvering (licht en makkelijk in te stellen voor je gewicht) of stalen veren (zwaarder, wel soepeler en vaak minder onderhoud)? Hij moet in ieder geval lekker stijf zijn in lengte- en dwarsrichting. Let ook even op welke remmen dat je hebt (schijfremmen (IS of postmount) of velgremmen). Naaf is ook belangrijk: gewone quickrelease (9 mm), Maxal Maxle, 20 mm of QR15 (15 mm quickrelease). Kies dus wel de vork met de goede uitvalpats.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.
quote:
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:47 schreef FHR het volgende:
[..]
Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.
De stijfheid van de veer is belangrijk voor hoe ver de vork in veert (d'uh). Dit ligt aan je gewicht, geometrie van je fiets en rijstijl. Bij een luchtvork kan je makkelijk experimenteren (gewoon verder oppompen), bij een vork met stalen veer, zal je de veer moeten vervangen.
De veer is ongeveer linear, dus preload verandert niet veel aan de stijfheid van de veer. Dus iedere centimeter verder duwen kost net zoveel als de centimeter daarvoor (bij elkaar wordt het wel meer, maar ieder stapje is gelijk).
Er bestaan ook progressieve veren (lucht is progressief en soms veren voor achtervering ook). Daarbij wordt het, per stukje, relatief steeds moeilijker om de veer in te duwen. Dat is handig: eerst is de veer "slap" voor kleine hobbels en hij wordt steeds stijver zodat je geen "bottom out" hebt bij grote klappen. Bij een dergelijke veer heeft preload inderdaad wel invloed op de stijfheid (omdat je het slappe stukje dan al indraait).
Rebound instelling is om te zorgen dat de vork niet te snel uit veert. Dit is afhankelijk van je gewicht en veerstijfheid. Als de vork te snel uitveert, gaat 'ie bokken: je krijgt telkens een klap na nadat je uit een kuil komt bijvoorbeeld. Als de rebound te snel is, kan de vork niet goed op snel opéénvolgende hobbels reageren. De vork blijft dan ingeveerd en komt niet snel genoeg in z'n neutrale stand.
En dan heb je nog de compressie demping. Die is vaak apart in te stellen voor lage snelheid en hoge snelheid. De lage snelheid is om inveren ten gevolge van het trappen, gewichtsverplaatsingen en remmen een beetje tegen te gaan. De hoge snelheid demping is voor hobbels. Dit is allemaal afhankelijk van je veerstijfheid, gewicht, rijstijl maar ook van de ondergrond.
Die heb ik ook, alleen nog niet begonnen met goed afstellen van die dingenquote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
[..]
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Ik denk dat die met stalen veren is. Om je veerweg te checken kan je een tie-rap redelijk strak om je vorkpoot heen trekken (eindje netjes afknippen). De tie-rap moet niet uit zichzelf omlaag kunnen glijden, maar ook niet de vork tegen houden. Schuif die helemaal omlaag en ga op de fiets zitten. Stap dan zo rustig mogelijk af. De tie-rap moet dan ongeveer 20 mm zijn verschoven. Als het meer is: draai de preload naar min en als het meer is: draai em naar de plus. Onthoud (of schrijf op) hoeveel klikjes je 'em verstelt. Als het dan niet bevalt, kan je weer terug naar je originele setting.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
[..]
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Zit er een zeem standaard in die broek dan?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen ? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvaltquote:Op vrijdag 30 maart 2012 18:27 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik heb vandaag een relatief goedkope MTB-navigatie zien te scoren op marktplaats.
Zo heel lang woon, en mountainbike, ik nog niet in Apeldoorn. Dit lijkt me dus een mooie manier om een aantal nieuwe routes en leuke paadjes te ontdekken! Vooral in de Veluwe, want daar raak je zo verdwaald. Het apparaatje kan .gpx-bestanden lezen (zoals al die routes op mountainbikesites), maar ook een een route die je zelf hebt uitgestippeld via Google Maps.
Ik ben benieuwd. Hoop hem morgen te ontvangen.
[ afbeelding ]
60 euro en hij is nog nieuw.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:33 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Zit er een zeem standaard in die broek dan?
Persoonlijk lijkt het me niet echt fijn. Ik vind zelf een strakke (wielren)broek gewoon fijn. Heb je gewoon fijne bewegingsvrijheid, en inderdaad niet dat er iets gaat schuren. Maar wat ik zei, dat is natuurlijk een persoonlijk iets .
[..]
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen ? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvalt
Vooral handig inderdaad dat je via Google Maps een route kan inplannen. Kan je toch beetje van tevoren wat plannen .
ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
hier ook, gewoon een paar oude broeken, en heb een speciale mtb driekwart van Enduro.. Zit prima, zelfs na 4 uur biken nog..quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:22 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.
Ik ga mijn bidon trouwens inwisselen voor een drinkzak.
Lijkt me net iets fijner dan een bidon
Ik doe niet anders. Mij krijg je echt niet in zo'n strakke wielrenbroek. Er zitten gewoon zakken in, ook wel praktisch. En je staat niet voor lul in de winkel of op het terras. Als je een goede hebt, schuurt het niet en kan je er prima de hele dag mee biken. Vaak beschermen ze ook beter als je op je plaat gaat.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |