abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 april 2016 @ 19:45:07 #201
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161102397
En de informatie over de luchthavens:

AUA - Aruba
Relatief klein vliegveld met een paar winkeltjes met de bekende taxfree shops en souvenirs winkels. Doordat de vluchten van en naar de USA op een aparte terminal worden afgehandeld is het vaak niet bijzonder druk in de terminal.

CUR - Curaçao
Ook hier vind je de bekende taxfree goederen en souvenirs. Er is een sportsbar met wat versnaperingen. Tegen de tijd dat er meerdere intercontinentale vluchten vertrekken wordt het er wel oncomformtabel druk in de terminal.

CUN - Calcun - Mexico
Modern vliegveld met een goed airco. Door de vorm van de terminal loop je wel lange afstanden. De terminal waar de vakantievluchten aankomen/vertrekken is rond van vorm en bij aankomst loop je buitenom die terminal. In de terminal zijn voldoende shops en tentjes waar je eten kan kopen.
De Mexicanen hebben een simpel maar doeltreffend systeem om steekproefsgewijs koffers te controleren: na het ophalen van je ruimbagage moet je op een knop druk als gezelschap. Wordt de lamp groen, dan mag je doorlopen, wordt de lamp rood: dan mag het hele gezelschap zijn koffer openen voor controle.
Dit kan er soms toe leiden dat je lang in de bus moet wachten na aankomst als je een pakketreis boekt omdat er gewacht moet worden op die ene pechvogel van de groep die een rode lamp kreeg.
Bij de uitgang van het vliegveld staan de Mexicanen al voor je klaar om je koffer te dragen. Het is echter nog geen twee minuten lopen naar de uitgang van de aankomsthal en de bus. Maar die gasten verwachten wel briefgeld als fooi...

VRA - Varadero - Cuba
Zeer eenvoudig en ouderwets vliegveld. Geen airco, weinig voorzieningen en shops, maar je kan er wel drinken kopen met Euro's. Geduld is hier wel een vereiste.

HOG - Holguin - Cuba
Ook een eenvoudig vliegveld, maar al iets moderner dan Varadero en ook hier kan je met Euro's afrekenen. De terminal voor vertrekkende vluchten is erg klein en warm. Als er meer dan 1 intercontinentale vlucht vertrekt dan is het er heel erg druk.

PUJ - Punta Cana - Dominicaanse Republiek
Hier ook het vaste recept van een paar winkeltjes en plaatsjes waar je drinken kan kopen. Het opvallende van dit vliegveld is dat er maar weinig buitenmuren zitten en vanuit de terminal loop je zo naar vliegveld zonder door een deur te gaan.

SID - Espargos - Sal - Kaapverdië
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik hier ben geweest en toen was er niet veel. Alleen een heleboel warmte en een paar kleine winkeltjes met tax free spullen.
So we just called him Fred
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 2 april 2016 @ 12:27:04 #202
414785 sirdanilot
pi_161115030
# Maatschappij
TAM Linhas Aéreas en British Airways
# Traject
BEL - GRU - LHR - AMS (Belém - São Paulo - London - Amsterdam)
# Vertraging
Geen vertraging van de vlucht, wel vanwege de bagage... (zie onder)

# Vriendelijk personeel
Ja, vooral bij TAM, British iets minder maar die vlucht duurt ook maar een uur, en in dat uur moeten ze alles doen, in clusief eten en drinken uitdelen, waardoor de bemanning nogal gestresst leek.
# Eten
BEL - GRU Een kleffe sandwich met kaas en ham. Op deze vlucht werd geen alcohol geserveerd !! Hallo we zitten toch niet in Saudi-Arabië.
GRU - LHR de warme maaltijd was kip met polenta. Ik vond deze kip verrassend genoeg erg lekker, echt niks te klagen, behalve dat het gewoon niet genoeg eten was. Misschien had ik op het vliegveld meer moeten eten maar ik had daarna al gauw weer een beetje trek. Het was gewoon nit zo substantieel, zo zonder rijst of braziliaanse farinha wat ik wel gewend was na maanden brazilie en wel verwacht van een braziliaanse maatschappij.
Het ontbijt was een warme sandwich met gesmolten kaas en ham. Prima.
Op deze vlucht wel alcohol gelukkig, anders kan ik niet slapen.

# Entertainment
BEL - GRU: Geen. Het schermpje toonde alleen in flight information. Toch is dit een vlucht van meer dan 3 uur (brazilie is groooooooooot)
GRU - LHR: Volledig in flight entertainment systeem met een redelijke keuze aan films. Niet zo veel keus als Lufthansa, maar niks mis mee en ook redelijk veel Latin American films. Gek genoeg voornamelijk spaanstalige en weinig Braziliaanse films !!
# Algehele indruk
Zowel op BEL - GRU als GRU - LHR werd mij een stoel in een rijtje van 3 gegeven waarbij er niemand op de middelste zat. Top zeker op de intercontinentale vlucht ^O^
Op LHR - AMS zaten we in een klein vliegtuigje, en dat zat wel helemaal propvol. Maar goed die vlucht duurt ook maar een minuut en het personeel moet volledige service verlenen in een korte tijd. Ik zat in de rij achter de business class. Het enige wat de business class extra had t.o.v. ons, was dat de middelste stoel leeg was, er stond een tafeltje op. Nou als mensen daar 3x zo veel voor willen betalen :')
# Eventueel informatie over de luchthavens
BEL - Ondanks dat Belém een extreem armoedige en rommelige stad is, is de luchthaven best modern. Toch een terminal met 2 verdiepingen, roltrappen, airco etc. Er stond geen rij bij de check in en ook niet bij de security. Vloeistof is op deze vluchten nog geen probleem om mee te nemen, en de controle lijkt wat minder streng dn in europa. In de terminal achter de security kun je geen volledige maaltijd krijgen, wel heerlijke locale ijsjes, en de standaard snacks/drinken/duty free. Naar het vliegtuig loop je gewoon in de slurf, niet ouderwets over het tarmac wat je zou verwachten in zo een armoedige stad. Het is dus veel beter geregeld dan zelfs de meeste europese luchthavens !

GRU: Een enorme moderne luchthaven met meerdere terminals. Ik moest met de bus naar een andere terminal, maar de busrit duurde zo kort, dat had ik misschien ook wel kunnen lopen. Genoeg winkels, plekken met eten en drinken etc. Ook plekken met stopcontacten die het DOEN. Gewoon slurven etc., niet lopen op het tarmac.
Helaas is de wifi beperkt op GRU: je krijgt 1 uur gratis per apparaat daarna mag je betalen. Vind dat gratis wifi de standaard zou moeten zijn.

LHR: Is denk ik wel bekend toch, enorme luchthaven, zelfs een busirt tussen terminals duurt echt heel lang, modern, genoeg veel te dure plekken om dingen te kopen. Normaal koop ik zo min mogelijk maar een lekkere Engelse pint kon ik niet laten staan, en ik heb ook boeken gekocht want ze waren in de aanbieding. Maar waarschijnlijk alsnog te duur uit :(

Het probleem op deze vlucht was de baggage. In Belém kreeg ik al gezeik, dat ik op london uit zou moeten stappen, de koffers halen, en opnieuw inchecken. Ja doei ! :') Heb gewoon gepraat en uiteindelijk zijn de koffers rechtstreeks verstuurd.
Bij aankomst in ams bleek echter dat maar 1 van mijn 2 koffers is aangekomen (nog een reden om met TAM te vliegen: je krijgt 2 koffers van 23 kilo *O* ). Belachelijk natuurlijk. Ik krijg nu echter bericht dat deze koffer naar mijn huis wordt bezorgd vanmiddag. Maar dit is een fout van British Airways en ben er alsnog niet bepaald blij mee.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161228897
Deze vlucht maakte ik op de vroege ochtend van 5 juli 2015, tijdens de snikhete zomerdagen die voor hittegolven over heel Nederland zorgden. Prachtig was dat.

# Maatschappij
KLM
# Traject
Amsterdam Schiphol - Sao Paulo - Buenos Aires
# Vertraging
Nee, we kwamen zelfs 15 minuten te vroeg aan bij onze overstap in Sao Paulo, en we kwamen gewoon op het juiste tijdstip in Buenos Aires aan.
# Vriendelijk personeel
Ja, helemaal top. Zelfs nog even een praatje mee gemaakt tijdens de vlucht van Sao Paulo naar Buenos Aires. De service was bij beide vluchten ook prima.
# Eten
Prima, niks mis mee. Voor zover ik me kan herinneren kregen we een broodje, pasta, een toetje en natuurlijk onbeperkt drinken.
# Entertainment
De schermpjes die we voor ons hadden werkten heel slecht en liepen steeds vast. Gelukkig heb ik geen schermpjes nodig, ik heb genoeg aan m'n Spotify playlist op mijn iPhone, maar toch, voor de mensen die wel films willen kijken was dit wel een slecht puntje.
# Algehele indruk
KLM is een prima maatschappij, comfortabele stoelen, vriendelijk personeel en mooie toestellen.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam Schiphol: het was hier erg druk toen wij hier waren. Logisch ook natuurlijk, het was begin juli dus volop vakantietijd. Verder een enorm grote luchthaven en behoorlijk sfeervol vind ik ook, veel leuke winkeltjes, restaurantjes etc.
Sao Paulo: We moesten een aardig stuk lopen van het vliegtuig naar de gate van de volgende vlucht, zeker 30 minuten. Maar verder een mooie luchthaven, erg modern en duidelijk aangegeven met elektronische borden waar we naartoe moesten lopen.
Buenos Aires: Mooie luchthaven, wel redelijk oud, maar verder wel duidelijk en genoeg te shoppen op deze luchthaven.

Was een topvakantie trouwens. Wat een toffe stad is Buenos Aires zeg!
*O*
pi_161982797
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 22:28 schreef Mixende_match het volgende:
Hi, heeft er iemand ervaring met xiamen airlines? en we maken een tussenstop op xiamen arlines, iemand daar ook ervaring mee? (Mag je trouwens van het vliegveld af?)

Thx!!
Inmiddels wel :)

maatschappij
Xiamen Air

Traject
Amsterdam - Xiamen - Taipei Songshan
Taipei Songshan - Xiamen - Amsterdam

Prijs
¤ 316 euro bij Supersaver via referral link van skyscanner inclusief boekingskosten

Personeel
Zeer attent. Beter dan Emirates of KLM. Spreken beperkt Engels, maar letten overal op (bijvoorbeeld schermpjes en leeslampjes uit boven lege plekken bij nachtvlucht, drankjes en snacks voor wakkere passagiers, rest laten slapen, kleurplaten voor kinderen etc). Ondanks een volle en drukke vlucht heen konden ze de drukte makkelijk aan.

Vliegtuig
De Boeing 787 van en naar Amsterdam is een toptoestel. Door de grotere ramen, de aangepaste verlichting en klimaatregeling veel minder last van een jetlag en zelf enkele uren kunnen slapen in een economy class stoel. Beenruimte is voldoende en stoelen zijn stevig genoeg om 12 uur op te kunnen zitten.

Entertainment
Touch screen scherm met muziek, films, documentaires en spellen. Alles in verschillende talen, maar nog geen Nederlands. Ook nog geen wifi. Op dit moment films als The Martian, Spectre etc met goede beeld- en geluidskwaliteit

Eten
Veel en voor vliegtuig eten wel ok. Vanuit Amsterdam warme lunch en avondeten. Bij beide keuze uit Chinees of Westers. Beide goed te eten, verschil zit vooral of er aardappels of rijst bij zit. Broodje, salade, fruit en stukje cake zijn hetzelfde. Tussendoor nog snacks (gestoomd broodje, broodje tonijnsalade). Drankjes variërend van verschillende soorten thee tot olijvensap, graandrank, rode wijn en Tsingtao bier.

Algemene indruk
Topmaatschappij, zeker voor de prijzen waarvoor ze nu vliegen. Wel moet je er rekening mee houden dat je vooral met veel Chinezen in de vlucht zit en een handjevol Nederlanders nog op dit moment. En dan vooral Chinezen van toergroepen en die nog niet eerder gevlogen hebben, laat staan een touchscreen entertainment systeem bediend hebben. Ze een beetje helpen kan geen kwaad ;)


luchthavens
De verbouwing op Schiphol is weer grotendeel voorbij. Wel door het begin van de meivakantie op zaterdagochtend 2 uur gedaan over bagage afgeven en de securitycheck.

Xiamen, zie hieronder. Voor de rest een fijn vliegveld met de gebruikelijk souvenirwinkels en eettentjes.

Taipei Songshan: fijne luchthaven in het centrum die niet echt veel gebruikt meer lijk te worden. Voordeel dat je voor nog geen 5 euro met een taxi vrijwel over in de stad komt vanaf deze luchthaven en de metro ook voor de deur stopt.

Overige opmerkingen
Bij de overstap in Xiamen moet je nu nog je bagage ophalen, Dit kan alleen door door de immigration te gaan en dus een gratis 24uuurs of 72 uurs transitvisum ter plekke aan te vragen. Dit spreekt allemaal voor zich (landingkaart invullen, in rij staan en wachten maar). Vergeeet vooral niet, dat je een printje van je ticket bij je moet hebben, waarmee je kan aantonen dat je China ook weer binnen 24 of 72 uur verlaat (opvallend hoeveel NL'ers dat niet bij zich hadden). Het kost echter wel wat tijd, zowel op de heen- als terugreis. Houd daar rekening mee in je overstaptijd.
Verder moet je ook weer door de security, waar ze naast de gebruikelijk vloeistoffen op dit moment streng controleren op powerbanks; deze moeten een CE keuring hebben welke er ook op staat geprint, anders ben je 'm kwijt.

En omdat je toch een gratis visum krijgt, kan je er ook voor kiezen om later op de dag of een dag later verder te vliegen. Xiamen is een best aardige stad. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om met een taxi naar het centrale treinstation te gaan en daar een wandeling te maken over een oude spoorlijn ( Xiamen Railway Park) of naar het eilandje voor de kust te gaan, waar nog wat overblijfselen van handelsposten te vinden zijn.

Mocht je niet de stad in willen, dan heeft Xiamen voor een beperkt aantal passagiers een gratis hotel geregeld. Dat staat niet ergens duidelijk aangegeven, maar als je snel door de immigration bent, dan kun je naar de transferbalie in de hal van het vliegveld. De taxi naar het hotel moet je wel zelf betalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door DutchTrain op 07-05-2016 11:03:34 ]
pi_161988810
Je bent ongeveer de eerste die een positieve ervaring heeft met Xiamen Air. Meeste mensen vinden de service aan boord zeer slecht, IFE is altijd stuk en het eten is heel slecht.
pi_161989489
Maatschappij
Qatar Airways

Traject
Bru-Doh-Cmb

Vertraging
Geen

Vriendelijk personeel
Best wel. Inmiddels ben ik ver afgezakt qua status en zat nog eens in economy. De purser was de hele tijd bezig met een mindervalide vrouw achter me, beetje irri, ook omdat ik van haar mijn stoel niet (volledig) naar achteren kon doen.
Op Doh-Cmb sliep ik een tijdje, maar vond het niet bijzonder. Tevens ook een vrouw van wie ik niet helemaal baar achteren mocht.

Eten
Het was vrij goor. Ik had meer verwacht. Bestek was vies op Doh-Cmb (wel van metaal)

Entertainment
Bru-Doh was echt top, alleen had ik net zo'n IFE doos in m'n beenruimte. Doh-Cmb was stukken minder - ik begon met de nieuwe Star Wars op m'n eerste vlucht maar kon m niet afkijken op doh-cmb wat ze hadden m nog niet. Karig, zat ik daar met Chloe Moretz' 5th wave als enige film die ik nog niet had gezien.

Algehele indruk
Qatar is een stuk minder geworden sinds de laatste keer dat ik met ze vloog. Veel minder qua service. Ze zijn nu vergelijkbaar met de Europese flag carriers. Een veiligheidsfilmpje met Barca balschoppers boeit mij weinig.

Eventueel informatie over de luchthavens
Bru werkt alweer en vrij netjes ook met die twee vertrekhallen die ze hebben gemaakt.
Overstap op Doh ging gesmeerd, ik had maar 50 minuten dus direct naar m'n gate gelopen.
Cmb is best oké. Niets bijzonders, maar ook geen grote miserie. Wc's waren oké.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_161989742
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 16:16 schreef wielrennerdt het volgende:
Je bent ongeveer de eerste die een positieve ervaring heeft met Xiamen Air. Meeste mensen vinden de service aan boord zeer slecht, IFE is altijd stuk en het eten is heel slecht.
Ik heb tevoren een enkele negatieve review gelezen, maar dat was iemand die blijkbaar anders nooit verder kwam dan een vluchtje binnen Europa. Eten is gewoon goed voor vliegtuigeten, er is keuze en je kon ook nog wisselen als het niet was wat je wilde, want ja, niet iedereen lust traditioneel Chinees. Service aan boord was echt beter dan alle airlines waarmee ik eerder vloog in economy (inclusie Emirates, KLM, AirCanada) ^O^
Ik heb van één persoon gezien dat de hoofdtelefoonaansluiting van het IFE kapot was en die kreeg meteen een andere plek. Voor de rest werkt het snel en makkelijk. Waarschijnlijk hebben ze er wat kinderziektes mee gehad :?
  zaterdag 7 mei 2016 @ 17:51:38 #208
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_161990695
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:42 schreef DutchTrain het volgende:
Topmaatschappij, zeker voor de prijzen waarvoor ze nu vliegen. Wel moet je er rekening mee houden dat je vooral met veel Chinezen in de vlucht zit en een handjevol Nederlanders nog op dit moment. En dan vooral Chinezen van toergroepen en die nog niet eerder gevlogen hebben
Ik denk dat vooral door de prijs mensen worden overgehaald om te vliegen met Xiamen Airways. De angst van mij is inderdaad dat er veel Chinese toer groepen aanwezig zijn en ik zie regelmatig ook wachtlijsten voorbij komen met passagiers die pas aan de gate te horen krijgen of ze mee kunnen, dus men moet het dus vooral van groep vervoer en lage prijs vervoer hebben...
Maar mogelijk voor mensen met een smalle beurs interessant.

Weet jij of er een USB poort op zit in het entertainmentsysteem? Ik zat laatst in een KLM toestel op een vlucht naar Kuala Lumpur en daar kan je dus niet opladen. Ik ben mijn vrienden van Turkish gewend dus dit was een schok voor mij dat er nog luchtvaartmaatschappijen bestaan waar dit niet kan op verre vluchten. (Overigens door KLM wel goed opgelost door in de galley voorin mijn toestel op te laden want ik heb geen powerbank maar vreemd blijft het wel).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_161991051
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 17:51 schreef ozzietukker het volgende:
Ik denk dat vooral door de prijs mensen worden overgehaald om te vliegen met Xiamen Airways. De angst van mij is inderdaad dat er veel Chinese toer groepen aanwezig zijn en ik zie regelmatig ook wachtlijsten voorbij komen met passagiers die pas aan de gate te horen krijgen of ze mee kunnen, dus men moet het dus vooral van groep vervoer en lage prijs vervoer hebben...
Maar mogelijk voor mensen met een smalle beurs interessant.
Ja, omdat inchecken via de KLM site gaat vanaf Amsterdam en dus pas 30 uur van tevoren je stoel kan kiezen en inchecken, hoorde ik ook van anderen dat ze pas aan de gate een stoel toegewezen kregen op de heenweg. Op de terugweg is inchecken vooraf sowieso nog niet mogelijk, maar ik neem aan dat dat de komende tijd wel allemaal geregeld wordt.

quote:
Weet jij of er een USB poort op zit in het entertainmentsysteem? Ik zat laatst in een KLM toestel op een vlucht naar Kuala Lumpur en daar kan je dus niet opladen. Ik ben mijn vrienden van Turkish gewend dus dit was een schok voor mij dat er nog luchtvaartmaatschappijen bestaan waar dit niet kan op verre vluchten. (Overigens door KLM wel goed opgelost door in de galley voorin mijn toestel op te laden want ik heb geen powerbank maar vreemd blijft het wel).
Ja, onder de schermpjes in Economy in de 787 zit een USB poort waar je mee kan opladen. Ik heb ze ook wel eens gezien met usb-host functionaliteit, dus dan kon je je eigen films kijken en muziek luisteren, maar dat kon bij deze niet.
pi_161991988
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 18:09 schreef DutchTrain het volgende:
Ja, onder de schermpjes in Economy in de 787 zit een USB poort waar je mee kan opladen. Ik heb ze ook wel eens gezien met usb-host functionaliteit, dus dan kon je je eigen films kijken en muziek luisteren, maar dat kon bij deze niet.
ik weet niet hoe het bij KLM staat, maat mijn laaste Air Quatar vlucht, heel veel in de cabine afgebroken. blij dat ik mijn powerbank er bij had.
pi_162292523
# Maatschappij
Iberia Express & Iberia
# Traject
Amsterdam - Madrid - New York (JFK)
New York (JFK) - Madrid - Amsterdam
# Vertraging

1 uur in Amsterdam, reden niet opgegeven. Iedereen zat in het vliegtuig, deuren dicht en security demonstratie uitgevoerd, hierna riep de kapitein om dat we een uur later gingen vertrekken.

30 minuten in Madrid op weg naar New York, na pushback vliegtuig 30 minuten stilgestaan naast de gate. Kapitein riep op een gegeven moment iedereen op te controleren of alle elektronische apparatuur volledig uitstond vanwege een computersysteem dat niet wilde werken. 10 minuten hierna werkte het schijnbaar en konden we vertrekken.

1 uur in New York op weg naar Madrid, crew was een uur te laat op de luchthaven. Naar eigen zeggen door file onderweg.

# Vriendelijk personeel
Ja, niks op aan te merken. Elke vraag werd beantwoordt en crew sprak allen prima Engels en natuurlijk Spaans.
# Eten
Op de vlucht van Amsterdam naar Madrid en v.v. was er enkel de bekende betaalde kar. Op de vlucht naar New York rijst met groente, salade, fruit en broodje als maaltijd. Ben vegetariër, dit bij check-in aangegeven, moest niks meer doen in het vliegtuig zelf. Kreeg vanzelf mijn speciale maaltijd. Ongeveer 1,5 uur voor aankomst kregen we een ontbijtbox. Wat best apart is voor een vlucht die om 19:00 lokale tijd aankomt. Ontbijtbox was overigens niet vegetarisch, die zag ik ze vanuit een ooghoek aan iemand anders geven. :')

Op de terugvlucht van New York naar Madrid pasta met salade en fruit. Tevens weer een ontbijtbox, dit keer wel vegetarisch. Eten was op zich wel ok op beide vluchten, niks speciaals verder.
# Entertainment

IFE met recente films (o.a. The Hateful Eight, The Revenant & The Danish Girl), muziek en reisinformatie. USB poort in scherm om telefoon aan te sluiten en eigen content te bekijken. Op de heenweg liep menig scherm vast op de reisinfo tab, geen idee waarom. Na reset werkte alles weer. IFE was in Spaans en Engels beschikbaar.

# Algehele indruk

Ondanks dat ik menig slechte verhalen over Iberia heb gehoord vond ik deze vluchten wel prima. Mooie nieuwe vliegtuigen (A340), vriendelijk personeel, genoeg eten en drinken. De vluchten tussen Amsterdam en Madrid werden uitgevoerd door Iberia Express, die zowat minder beenruimte hebben dan Ryanair. Geen probleem met mijn lengte, tevens had ik een hele rijd voor mijzelf op de heenweg. Maar kan me voorstellen dat de wat langere mensen hier een probleem van maken.

De vertragingen, en vooral de matige communicatie hierover, zijn wel een hekelpuntje. Het kwam af en toe een beetje over alsof ze er zelf vrij weinig om gaven. 3 van de 4 vluchten vertrokken niet op tijd.

# Eventueel informatie over de luchthavens

AMS: Goede luchthaven, prima voorzieningen maar voor mij toch iets te groot. Mijn voorkeur gaat naar luchthavens als Eindhoven maar dat is niet altijd een optie.
MAD: Zelfde als Amsterdam, groot. Wel cool dat ze een automatische trein hebben tussen T4 en T4S, overstappen duurde van gate naar gate slechts 40 minuten.
JFK: Heel erg groot uiteraard, maar toch oogde het in mijn ogen best klein doordat er zoveel terminals zijn. Was wel fijn, beter dan van te voren gedacht. Snelle paspoortcontrole terwijl het toch best druk was. Moest langer wachten in Amsterdam dan in MAD en JFK.

Op de terugreis is mijn koffer op JFK verkeerd gelabeld, dame aan de check-in had als eindbestemming MAD ingevoerd. Heb het nog extra nagevraagd of ze hem direct naar Amsterdam door zouden sturen. Antwoord was Ja maar in Amsterdam kwam hij niet op de band. 2 dagen later alsnog thuis afgeleverd, was in Madrid op de band gekomen en uiteraard niet opgehaald. :')
pi_162314246
Kort, maar toch, ben enthousiast:

EI (Aer Lingus) vlucht DUB→LHR vlucht, geboekt voor 20:05. Kom op tijd op het vliegveld, stewardess biedt me de vlucht 70 minuten eerder aan. Nooit eerder meegemaakt, zelfs de enkele keer dat ik vroeg of het kon. :D (Toen vonden ze mijn ticket niet flexibel genoeg, al was deze dat volgens mij ook niet.)

Dus mooi op tijd thuis en niet te veel tijd verpild op het vliegveld.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 19 mei 2016 @ 13:46:13 #213
414785 sirdanilot
pi_162322987
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 00:08 schreef LintuxCx het volgende:
Kort, maar toch, ben enthousiast:

EI (Aer Lingus) vlucht DUB→LHR vlucht, geboekt voor 20:05. Kom op tijd op het vliegveld, stewardess biedt me de vlucht 70 minuten eerder aan. Nooit eerder meegemaakt, zelfs de enkele keer dat ik vroeg of het kon. :D (Toen vonden ze mijn ticket niet flexibel genoeg, al was deze dat volgens mij ook niet.)

Dus mooi op tijd thuis en niet te veel tijd verpild op het vliegveld.
Heb wel vaker gehoord dat ze dat doen hoor. Hangt ook van de bezetting van het vliegtuig en de gemoedstoestant van de steward af, en ook of je baggage hebt of niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 19 mei 2016 @ 20:40:07 #214
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_162333915
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 00:08 schreef LintuxCx het volgende:
Kort, maar toch, ben enthousiast:

EI (Aer Lingus) vlucht DUB→LHR vlucht, geboekt voor 20:05. Kom op tijd op het vliegveld, stewardess biedt me de vlucht 70 minuten eerder aan. Nooit eerder meegemaakt, zelfs de enkele keer dat ik vroeg of het kon. :D (Toen vonden ze mijn ticket niet flexibel genoeg, al was deze dat volgens mij ook niet.)

Dus mooi op tijd thuis en niet te veel tijd verpild op het vliegveld.
Het aanbieden kan wel eens in het belang van Aer Lingus zijn geweest, de vlucht van 20.05 kan inderdaad wel eens overboekt geweest zijn en dan kan men op deze ruimte op die vlucht creëren en voorkomen dat men nee verkoopt.
Met Turkish Airlines gebeurd het ook regelmatig, niet als ik een enkele vlucht heb, maar als ik daarna een doorvlucht heb, zie dat er al wat vertraging is dan doet men nooit lastig met overboeken, simpelweg omdat men weet dat zij verantwoordelijk voor een verbinding zijn.

Neemt niet weg dat het mooi meegenomen is natuurlijk.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_162341538
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Heb wel vaker gehoord dat ze dat doen hoor. Hangt ook van de bezetting van het vliegtuig en de gemoedstoestant van de steward af, en ook of je baggage hebt of niet.
Ze leek in een vriendelijke bui, en ikzelf ook. :) Had incheckbagage en daarvoor was het nog net op tijd zei ze idd.

Maar da's een goeie, overboeking van de originele vlucht had ik nog niet aan gedacht, zou het voor hun gunstiger maken dan ja.

Maar goed, evenzogoed was ik best blij - én op tijd op het vliegveld aankomen, én niet lang hoeven wachten. ^O^
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162844673
Voor het eerst met united airlines gevlogen, de vlucht zelf was wel prima (gewoon standaard stoelen)

Beetje jammer dat het toestel wel verouderd is, mini 4:3 schermpjes die meer storing gaven dan beeld.

Personeel is vrij zakelijk en het eten was eigenlijk totaal niet te vreten, typische magnetron maaltijden en als ontbijd/lunch 2x een bevroren broodje gekregen.

pluspunt is wel dat er genoeg drankjes aangeboden worden.
  woensdag 8 juni 2016 @ 18:00:06 #217
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_162845530
Heeft iemand wel eens met KLM gevlogen? Goede ervaringen?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_162845802
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juni 2016 18:00 schreef Boterbartje het volgende:
Heeft iemand wel eens met KLM gevlogen? Goede ervaringen?
Nee denk 't niet. Erg obscure onbekende maatchschappij in Nederland.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  woensdag 8 juni 2016 @ 20:05:42 #219
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_162849083
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 18:12 schreef RipCity het volgende:

[..]

Nee denk 't niet. Erg obscure onbekende maatchschappij in Nederland.
Oh ik dacht dat die best wel goed waren aangeschreven en ook wel bekend omdat je er ook wel veel van ziet op schiphol. Is het wel veilig dan?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  woensdag 8 juni 2016 @ 20:20:51 #220
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_162849505
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juni 2016 20:05 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Oh ik dacht dat die best wel goed waren aangeschreven en ook wel bekend omdat je er ook wel veel van ziet op schiphol. Is het wel veilig dan?
Crash in Tenerife met KLM staat nog steeds op één met aantal slachtoffers...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 8 juni 2016 @ 23:34:31 #221
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_162856427
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 20:20 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Crash in Tenerife met KLM staat nog steeds op één met aantal slachtoffers...
Ik vlieg gelukkig niet op Tenerife
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  vrijdag 17 juni 2016 @ 19:13:09 #222
294731 Mixende_match
Matchende mix
pi_163093851
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:42 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Inmiddels wel :)

maatschappij
Xiamen Air

Traject
Amsterdam - Xiamen - Taipei Songshan
Taipei Songshan - Xiamen - Amsterdam

Prijs
¤ 316 euro bij Supersaver via referral link van skyscanner inclusief boekingskosten

Personeel
Zeer attent. Beter dan Emirates of KLM. Spreken beperkt Engels, maar letten overal op (bijvoorbeeld schermpjes en leeslampjes uit boven lege plekken bij nachtvlucht, drankjes en snacks voor wakkere passagiers, rest laten slapen, kleurplaten voor kinderen etc). Ondanks een volle en drukke vlucht heen konden ze de drukte makkelijk aan.

Vliegtuig
De Boeing 787 van en naar Amsterdam is een toptoestel. Door de grotere ramen, de aangepaste verlichting en klimaatregeling veel minder last van een jetlag en zelf enkele uren kunnen slapen in een economy class stoel. Beenruimte is voldoende en stoelen zijn stevig genoeg om 12 uur op te kunnen zitten.

Entertainment
Touch screen scherm met muziek, films, documentaires en spellen. Alles in verschillende talen, maar nog geen Nederlands. Ook nog geen wifi. Op dit moment films als The Martian, Spectre etc met goede beeld- en geluidskwaliteit

Eten
Veel en voor vliegtuig eten wel ok. Vanuit Amsterdam warme lunch en avondeten. Bij beide keuze uit Chinees of Westers. Beide goed te eten, verschil zit vooral of er aardappels of rijst bij zit. Broodje, salade, fruit en stukje cake zijn hetzelfde. Tussendoor nog snacks (gestoomd broodje, broodje tonijnsalade). Drankjes variërend van verschillende soorten thee tot olijvensap, graandrank, rode wijn en Tsingtao bier.

Algemene indruk
Topmaatschappij, zeker voor de prijzen waarvoor ze nu vliegen. Wel moet je er rekening mee houden dat je vooral met veel Chinezen in de vlucht zit en een handjevol Nederlanders nog op dit moment. En dan vooral Chinezen van toergroepen en die nog niet eerder gevlogen hebben, laat staan een touchscreen entertainment systeem bediend hebben. Ze een beetje helpen kan geen kwaad ;)


luchthavens
De verbouwing op Schiphol is weer grotendeel voorbij. Wel door het begin van de meivakantie op zaterdagochtend 2 uur gedaan over bagage afgeven en de securitycheck.

Xiamen, zie hieronder. Voor de rest een fijn vliegveld met de gebruikelijk souvenirwinkels en eettentjes.

Taipei Songshan: fijne luchthaven in het centrum die niet echt veel gebruikt meer lijk te worden. Voordeel dat je voor nog geen 5 euro met een taxi vrijwel over in de stad komt vanaf deze luchthaven en de metro ook voor de deur stopt.

Overige opmerkingen
Bij de overstap in Xiamen moet je nu nog je bagage ophalen, Dit kan alleen door door de immigration te gaan en dus een gratis 24uuurs of 72 uurs transitvisum ter plekke aan te vragen. Dit spreekt allemaal voor zich (landingkaart invullen, in rij staan en wachten maar). Vergeeet vooral niet, dat je een printje van je ticket bij je moet hebben, waarmee je kan aantonen dat je China ook weer binnen 24 of 72 uur verlaat (opvallend hoeveel NL'ers dat niet bij zich hadden). Het kost echter wel wat tijd, zowel op de heen- als terugreis. Houd daar rekening mee in je overstaptijd.
Verder moet je ook weer door de security, waar ze naast de gebruikelijk vloeistoffen op dit moment streng controleren op powerbanks; deze moeten een CE keuring hebben welke er ook op staat geprint, anders ben je 'm kwijt.

En omdat je toch een gratis visum krijgt, kan je er ook voor kiezen om later op de dag of een dag later verder te vliegen. Xiamen is een best aardige stad. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om met een taxi naar het centrale treinstation te gaan en daar een wandeling te maken over een oude spoorlijn ( Xiamen Railway Park) of naar het eilandje voor de kust te gaan, waar nog wat overblijfselen van handelsposten te vinden zijn.

Mocht je niet de stad in willen, dan heeft Xiamen voor een beperkt aantal passagiers een gratis hotel geregeld. Dat staat niet ergens duidelijk aangegeven, maar als je snel door de immigration bent, dan kun je naar de transferbalie in de hal van het vliegveld. De taxi naar het hotel moet je wel zelf betalen.
Thx! Inmiddels ben ik er ook mee gevlogen (a'dam -Xiamen - Bangkok en weer terug) Precies wat jij vertel! echt prima! Het was de goedkoopste vliegmaatschappij naar bangkok (750 voor 2 personen) en echt netjes allemaal. Niks negatiefs mee gekregen. Entertainment ook vrij recente films ed en idd opladen kan gewoon :)
~ Bonito La Risa ~
  woensdag 22 juni 2016 @ 13:30:49 #223
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_163213114
# Maatschappij
Air Transat, Airbus A330-300

# Traject
LGW - YYZ

# Vertraging
Geen

# Vriendelijk personeel
Niet uitermate vriendelijk ofzo, maar gewoon professioneel

# Eten
Ik kreeg 2 maaltijden (rijst met een soort curry-achtig spul ongeveer een uurtje - anderhalf uur in de vlucht en een pizzapunt vlak voor de landing). Allebei vrij smakeloos, maar binnen te houden. Gegeven het feit dat het vliegtuigvoedsel was dus prima te doen.
Non-alcoholische dranken, koffie en thee waren onbeperkt/gratis. De trolley kwam iets van 5 keer langs, maar je kon sowieso om drinken vragen wanneer je wilde. Bij het diner (dat rijstgerecht) kreeg je een glaasje wijn.

# Entertainment
Eigen IFE-systeem. Heb me eerst proberen te vermaken met een of andere comedy uit de jaren '50, maar daar ben ik na een half uur mee gestopt. De rest van de vlucht tot Toronto me kunnen vermaken met The Big Bang Theory

# Algehele indruk
Best prima. Had 500 euro betaald voor een enkele reis London - Toronto en dat was inclusief ruimbagage, onbeperkt drinken en 2 maaltijden. Tevens geen vertraging, de beenruimte was voldoende (al ben ik maar 1.82m) en de stoel was comfortabel genoeg.
Minpuntje is dat er erg weinig aandacht was besteed aan de afwerking van het vliegtuig. Enorme naden tussen het IFE-scherm en het frame waar het in zat, de stoelen hadden veel bloot metaal ipv dat dat netjes weggewerkt was en dat soort dingen.
Maar dat was ook het enige, voor de prijs en service zou ik het niet laten iig.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Bij de Air Transat-desk op LGW stond geen rij, dus ik was heel snel door de security heen. Airside was het wel gigantisch druk. Wel veel winkels en restaurants, dus ik heb me wel vermaakt.
Op YYZ heb ik eerst lang in de rij voor de douane gestaan en daarna moest ik ook nog iets van een uur op mijn koffer wachten. Daarnaast deed ik er ook lang over om de juiste bushalte te vinden. Paar dagen later vloog ik vanaf YYZ naar LGA, dat was wel weer prima met de TSA precheck die ze hebben.
pi_163213640
# Maatschappij
China southern

# Traject
AMS - CAN (Guangzhou, China)

# Vertraging
Nee

# Vriendelijk personeel
Prima, op de terugreis was er nog een Nederlandse stewardess mee maar het Engels van haar collega's was ook prima.

# Eten
Chinees eten voornamelijk. Op de heenreis om 14.30 vertrokken, en uiteindelijk was het redelijk krom geregeld, dat we rond 17.00 een maaltijd kregen, en vervolgens 5 uur later weer. Dan was het dus midden in de nacht Chinese tijd en had je niet echt de mogelijkheid te slapen. Eten zelf simpel, rijst met een beef curry iets. Drinken was goed geregeld. Terugreis prima, 00.05 vetrokken, 01.00 maaltijd en 01.30 lichten uit. Daarna 8 uur later ontbijt met omelet en een worstje, broodje etc.

# Entertainment
IFE was goed, best uitgebreid. Wel treurig dat ik mijn telefoon niet mocht gebruiken. Zelfs op vliegtuig stand bleven ze naast je staan tot je je telefoon uit deed. Tablets mochten weer wel...rare situatie dus.

# Algehele indruk
Goed genoeg, beetje jammer van de heenvlucht met de rare tijden voor de maaltijden en dat ze zo moeilijk doen over het gebruik van je telefoon (daar stonden wat foto's op die ik wilde filteren).

# Eventueel informatie over de luchthavens
Neem wat extra tijd op Guangzhou, je hebt drie punten waar je langs moet, douane, immigratie, security. Vooral de laatste twee kunnen op piekuren wat tijd in beslag nemen. Van het moment tot aankomst op de luchthaven tot bij de gate was 2 uur, op een niet piek moment.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  woensdag 22 juni 2016 @ 17:25:48 #225
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_163217702
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 13:51 schreef rene90 het volgende:

# Entertainment
IFE was goed, best uitgebreid. Wel treurig dat ik mijn telefoon niet mocht gebruiken. Zelfs op vliegtuig stand bleven ze naast je staan tot je je telefoon uit deed. Tablets mochten weer wel...rare situatie dus.
Dat heb ik wel vaker gehoord bij Chinese maatschappijen, is inderdaad een officiële regel in China.

Achterliggende gedachte is overigens dat de gemiddelde passagier het niet zo nauw neemt in China met de 'vliegtuig stand' en tot aan het opstijgen toe de telefoon met al haar functies blijft gebruiken. Met scherm uit functies van de gemiddelde smartphone is het dan voor cabine personeel niet te controleren in welke stand deze staat dus om het gemakkelijk te maken is de regel dat dan alles uit moet en de telefoon dus ergens wordt weggelegd.
En daar zit dan weer wat in, want dat één telefoon welke niet in vliegtuigstand staat heeft geen invloed op welk systeem dan ook, maar als het 280 passagiers zijn in de A330, tja dan kan er wel degelijk wat storing optreden en kan de vliegveiligheid in gevaar komen, alhoewel met de huidige technologische ontwikkelingen dat risico zeer beperkt is.

Deze maatregel is dan ook eigenlijk niet meer van deze tijd, bij KLM mag je tot het moment van opstijgen de telefoon met alle functies gebruiken, roepen ze het ook actief om, en zo zijn er nog wel meer maatschappijen waarbij sommige zelfs wifi aanbieden, en dan zijn er een aantal welke weer belachelijke beperkingen opleggen die juist bij de passagier, met de wetenschap hoe andere maatschappijen ermee omgaan, veel irritatie en onbegrip opleveren.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 27 juni 2016 @ 10:41:01 #226
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_163334712
[1/2]

# Maatschappij
Air Canada, Embraer 175 (al kan het ook een 190 zijn geweest, weet niet meer :@ )

# Traject
YYZ - LGA

# Vertraging

Geen

# Vriendelijk personeel
Ja, prima in orde

# Eten
Ondanks dat het een vlucht van een uurtje was, kreeg ik een blik cola en een zakje pretzels. Prima in orde dus.

# Entertainment
Zoals hievoor gezegd was het een vlucht van slechts een uurtje, maar ik had gewoon mijn persoonlijke IFE-systeem :D 1 aflevering van The Bang Theory gekeken

# Algehele indruk

Uitstekend. Ondanks de korte vlucht een blik drinken, pretzels en een persoonlijk IFE-systeem. Modern, schoon en net afgewerkt vliegtuig. Ook had ik zonder ervoor te betalen een exitrow toegewezen gekregen.
De stewardess kwam nog persoonlijk naar me toe om te vragen of ik er problemen mee had om in geval van een noodsituatie de deur te openen en legde dat persoonlijk uit, ipv dat alleen in de algemene safety-informatie uit te leggen. Al met al een prima ervaring!

Bonuspunten voor de approach naar LGA, waar je een prachtig uitzicht hebt over Manhattan. Maar dat ligt natuurlijk niet aan Air Canada :P

# Eventueel informatie over de luchthavens
In Toronto was er een aparte terminal voor vluchten naar de USA. Was niet druk, dus ik was snel door de security heen. Wel moest ik m'n handbagage uitpakken, omdat ze de oplader van mijn scheerapparaat en mijn powerbank er verdacht uit vonden zien op de scanner, terwijl dat op alle andere vluchten die ik die zomer maakte geen enkel probleem was. Maar ach, better safe than sorry nietwaar? :D
Na de security was er een erg mooie terminal, met meer dan genoeg eten en drinken. Alleen Starbucks blijkt echt smakeloze troep te zijn :P

Er was sprake van de TSA-precheck in Toronto, waardoor ik als binnenlandse vlucht op LGA landde. Geen ellenlange rijen voor de douane dus, maar koffer van de band halen en binnen kwartier buiten staan. Prima!
  maandag 27 juni 2016 @ 10:55:28 #227
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_163334963
[2/2]

# Maatschappij
Norwegian, Boeing 787-8 (JFK - ARN) + Boeing 737-800 (ARN - AMS)

# Traject
JFK - AMS, met overstap op ARN

# Vertraging
Geen

# Vriendelijk personeel

Prima. Op JFK - ARN zelfs nog met een Nederlandse stewardess gevlogen.

# Eten
Norwegian is een LCC, dus je moet betalen voor eten en drinken, ook op transatlantische vluchten. Ikzelf had het op-een-na-goedkoopste ticket. Dat was maar een paar tientjes duurder, maar daarvoor kreeg ik seat selection, 1 maaltijd met drinken en ruimbagage. De maaltijd was iets met rundvlees in tomatensaus. Het was niet vies. Daarbij kreeg ik ook een blikje cola. De rest van de vlucht was dus betalen, wat ik overigens niet gedaan heb. Het was een nachtvlucht, dus heb ik voornamelijk geslapen.

Op ARN-AMS kreeg ik helemaal niks, maar dat is niet erg op zo'n korte vlucht.

# Entertainment
Eigen IFE-systeem op JFK - ARN. Vrij uitgebreid zelfs. Je kan ook eten en drinken via het systeem bestellen, allerlei soorten interactieve kaarten bekijken en een aantal dingen.

Op ARN - AMS was het vliegtuig voorzien van gratis WiFi (niet op JFK - ARN), maar verder niks. Je kon via de wifi overigens wel films bekijken via een soort homepage van Norwegian, maar ik heb vooral geïnternet.

# Algehele indruk

Wel aardig. Zo'n Dreamliner is een prachtig vliegtuig, het personeel was aardig, de vluchten waren op tijd en het was de eerste keer dat ik Wifi had tijdens een vlucht. Aan de andere kant is eten en drinken wel het minste dat ik op een Transatlantische vlucht zou verwachten. Toch zou ik best nog een keer met Norwegian vliegen. Het ticket was spotgoedkoop en als ik dan zelf mijn eten moet betalen, dan moet dat maar. Het blijft nog altijd goedkoper dan een ticket bij een fullservicemaatschappij.


# Eventueel informatie over de luchthavens

Ik als luchtvaartfan (maar niet héél ervaren luchtreiziger) had heel wat verwacht van JFK. Het is echter een lelijk, oud vliegveld waar nauwelijks iets te doen is. Dat viel dus tegen. Check-in en security gingen echter wel heel snel en ook een full body scan gehad :P

Op ARN had ik een wachttijd van 5,5 uur op de volgende vlucht. Op zich wel uit te houden, al waren er niet heel veel gelegenheden om wat te eten en ook niet echt comfortabele stoelen. Gelukkig wel Wifi, maar als ik niet net een nachtvlucht vanuit JFK achter de rug had gehad, had ik Stockholm in gegaan.
AMS lijkt me bekend.
  maandag 27 juni 2016 @ 11:15:34 #228
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163335371
Wat kost dat, met een LCC over de Atlantische Oceaan?
JFK is overigens heel groot he! Volgens mij zijn er iets van 8 Terminals en de verschillen daartussen kunnen groot zijn.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 27 juni 2016 @ 11:21:09 #229
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_163335490
quote:
99s.gif Op maandag 27 juni 2016 11:15 schreef XL het volgende:
Wat kost dat, met een LCC over de Atlantische Oceaan?
JFK is overigens heel groot he! Volgens mij zijn er iets van 8 Terminals en de verschillen daartussen kunnen groot zijn.
Is alweer een jaar geleden, maar uit m'n hoofd gezegd betaalde ik ergens tussen de 250 en 300 euro om van JFK naar AMS te vliegen. Kan goedkoper, wat ik had dus een ticket geboekt met eten, seat selection en ruimbagage erbij. Weet alleen niet meer wat dat scheelde :P
Was overigens ook een enkeltje en die zijn altijd relatief duur. Weet alleen niet of Norwegian wel retours verkoopt of net als Ryanair etc alleen aan enkeltjes doet.

En weet ik ja. Maar bijna iedereen die ik inmiddels over JFK gesproken heb vond het maar een ouderwetse bende :D
  maandag 27 juni 2016 @ 11:36:40 #230
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163335842
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 11:21 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Is alweer een jaar geleden, maar uit m'n hoofd gezegd betaalde ik ergens tussen de 250 en 300 euro om van JFK naar AMS te vliegen. Kan goedkoper, wat ik had dus een ticket geboekt met eten, seat selection en ruimbagage erbij. Weet alleen niet meer wat dat scheelde :P
Was overigens ook een enkeltje en die zijn altijd relatief duur. Weet alleen niet of Norwegian wel retours verkoopt of net als Ryanair etc alleen aan enkeltjes doet.

En weet ik ja. Maar bijna iedereen die ik inmiddels over JFK gesproken heb vond het maar een ouderwetse bende :D
Alle Amerikaanse vliegvelden zijn een ouderwetse bende. De prijzen voor LCC zijn dus eigenlijk helemaal niet overdreven laag. Ik zie airberlin en aer lingus regelmatig onder de 200 euro duiken en dat zijn wel prijsstunter, maar ze geven je wel eten/bagage enzovoorts incl. Snelle google laat Norwegian zonder vanaf 160 zien.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 27 juni 2016 @ 11:50:44 #231
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_163336244
quote:
99s.gif Op maandag 27 juni 2016 11:36 schreef XL het volgende:

[..]

Alle Amerikaanse vliegvelden zijn een ouderwetse bende. De prijzen voor LCC zijn dus eigenlijk helemaal niet overdreven laag. Ik zie airberlin en aer lingus regelmatig onder de 200 euro duiken en dat zijn wel prijsstunter, maar ze geven je wel eten/bagage enzovoorts incl. Snelle google laat Norwegian zonder vanaf 160 zien.
Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan wanneer je boekt enzo. Ik boekte redelijk kort van te voren EN ik vloog in het hoogseizoen. Het was iig veruit de goedkoopste vlucht die ik kon krijgen. Wel alleen gezocht op vluchten naar Nederlandse vluchthavens trouwens, niet gekeken of ik goedkoper naar bijvoorbeeld Brussel had gekund.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 09:17:12 #232
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_163528991
# Maatschappij - Vueling
# Traject - Amsterdam - Barcelona - Amsterdam
# Vertraging - Op de heenweg geen, op de terugweg bijna vier uur
# Vriendelijk personeel - Ongetwijfeld. Ik heb ze niet echt gesproken.
# Eten - Geen gebruik van gemaakt, je moet er voor betalen en we hadden zelf meegenomen.
# Entertainment - Niet van toepassing.
# Algehele indruk - Tja. Heen geen problemen gehad, buiten dat de medewerkers beroerd Engels spreken. Het praatje van de piloot was al helemaal onverstaanbaar, het is Engels met een dikke saus Spaans erdoor. Op de terugweg was er totaal geen informatie over waarom de vlucht vertraagd was en hoe laat we dan ongeveer wel zouden gaan. Al die tijd kwam er ook geen medewerker even vertellen wat er gaande was.
# Eventueel informatie over de luchthavens - Schiphol is bekend. Ik was nog nooit op het vliegveld vanBarcelona geweest, maar dat zag er goed en verzorgd uit. Qua logistiek kunnen ze overigens nog wel wat van Schiphol leren: bij de incheckbalie voor Vueling stond een rij van drie kwartier helemaal door de incheckhal heen.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 09:21:04 #233
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163529039
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 09:17 schreef Jinkx het volgende:
# Maatschappij - Vueling
# Traject - Amsterdam - Barcelona - Amsterdam
# Vertraging - Op de heenweg geen, op de terugweg bijna vier uur
# Vriendelijk personeel - Ongetwijfeld. Ik heb ze niet echt gesproken.
# Eten - Geen gebruik van gemaakt, je moet er voor betalen en we hadden zelf meegenomen.
# Entertainment - Niet van toepassing.
# Algehele indruk - Tja. Heen geen problemen gehad, buiten dat de medewerkers beroerd Engels spreken. Het praatje van de piloot was al helemaal onverstaanbaar, het is Engels met een dikke saus Spaans erdoor. Op de terugweg was er totaal geen informatie over waarom de vlucht vertraagd was en hoe laat we dan ongeveer wel zouden gaan. Al die tijd kwam er ook geen medewerker even vertellen wat er gaande was.
# Eventueel informatie over de luchthavens - Schiphol is bekend. Ik was nog nooit op het vliegveld vanBarcelona geweest, maar dat zag er goed en verzorgd uit. Qua logistiek kunnen ze overigens nog wel wat van Schiphol leren: bij de incheckbalie voor Vueling stond een rij van drie kwartier helemaal door de incheckhal heen.
Die checkin rij is geen beperkte logistiek. Dat is beleid. Daardoor spaar je op personeel en missen meer mensen hun vlucht. Dan heb je kans dat je extra tickets verkoopt voor herboekingen. Ben het met je eens dat ze de hekken voor de rij wat langer zouden kunnen maken.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_163529403
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 09:21 schreef XL het volgende:

[..]

Die checkin rij is geen beperkte logistiek. Dat is beleid. Daardoor spaar je op personeel en missen meer mensen hun vlucht. Dan heb je kans dat je extra tickets verkoopt voor herboekingen. Ben het met je eens dat ze de hekken voor de rij wat langer zouden kunnen maken.
WTF :D

Ik dacht dat bij vertraging bij inchecken de maatschappij verantwoordelijk was voor omboeken (en/of dat ze mensen die laat zijn voorrang geven om missen te voorkomen), hoewel je daarvoor als passagier ook wel moet aantonen dat je ~2u van tevoren op het vliegveld was zoals "moet"?

Zondagavond BA was weer heerlijk. 5-6 balies open en bijna geen klanten. Heb daar zo goed als nog nooit hoeven wachten. ^O^

Hoe dat financieel gezien uit kan, geen idee.. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 11:46:25 #235
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163531403
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 09:48 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

WTF :D

Ik dacht dat bij vertraging bij inchecken de maatschappij verantwoordelijk was voor omboeken (en/of dat ze mensen die laat zijn voorrang geven om missen te voorkomen), hoewel je daarvoor als passagier ook wel moet aantonen dat je ~2u van tevoren op het vliegveld was zoals "moet"?

Zondagavond BA was weer heerlijk. 5-6 balies open en bijna geen klanten. Heb daar zo goed als nog nooit hoeven wachten. ^O^

Hoe dat financieel gezien uit kan, geen idee.. :)
Nul verantwoordelijkheid. De twee uur (en zo lang zal die rij niet duren) is een richttijd en dit soort maatschappijen geven die niet eens. Vueling zegt bijvoorbeeld niet eens twee uur (maar: with time to spare) en easyjet (with plenty of time).
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 5 juli 2016 @ 15:59:20 #236
414785 sirdanilot
pi_163536576
Als je bagage hebt gewoon op tijd zijn, en anders gewoon altijd online in checken. Lijkt me logisch.

Is een reden waarom ik vaak zonder checked luggage vlieg. (bivendien is dat meestal goedkoper )
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 5 juli 2016 @ 17:27:01 #237
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_163538850
# Maatschappij
Transavia (HV739/740)
B737-800

# Traject
Amsterdam - Antalya - Amsterdam

# Vertraging
Iets later dan schematijd vertrokken, maar beide vluchten voor schematijd geland

# Vriendelijk personeel
Niets op aan te merken.

# Eten
De cola en stroopwafels waren lekker. Wel aan de prijzige kant. Alleen te betalen met gepast geld of credit card. Per vlucht deden ze 2 rondjes drank- en etenverkoop.

# Entertainment
Geen.

# Algehele indruk
Prima vlucht. Vind de flight safety instruction wel erg amateuristisch.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam behoeft geen uitleg. De nieuwe Lounge 2 is erg mooi geworden :)

Antalya. 1 woord: vreselijk. Aankomst was prima, het was rustig bij de paspoortcontrole en de beambtes hadden zowaar een glimlach op hun gezicht. Bij de terugvlucht waren er 2 balies open voor een B737-800. Heb ongeveer een uur in de rij gestaan om een koffer in te checken. Er heerste - ondanks de terreurdreiging - geen angstige sfeer hoewel er wel zichtbaar extra maatregelen waren genomen (er stonden bijvoorbeeld militairen buiten). Eten na de douane duur en slecht.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  dinsdag 5 juli 2016 @ 20:38:50 #238
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_163542545
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 09:21 schreef XL het volgende:

[..]

Die checkin rij is geen beperkte logistiek. Dat is beleid. Daardoor spaar je op personeel en missen meer mensen hun vlucht. Dan heb je kans dat je extra tickets verkoopt voor herboekingen. Ben het met je eens dat ze de hekken voor de rij wat langer zouden kunnen maken.
Bij Vueling is dit op dit moment niet de reden voor de lange rijen. Vueling heeft een probleem met de inzet van haar vliegtuigen en crew, men heeft meer vluchten verkocht dan het kan waarmaken, en ondanks de inzet van exotische maatschappijen met 747's, A340 en wat al niet meer waardoor ze vluchten kunnen samenvoegen zijn urenlange vertragingen, zeker in het toch al drukke zomerseizoen met relatief al meer passagiers per vliegtuig, op dit moment aan het orde van de dag.
Vueling doet dan ook nog eens aan het verkopen van connecties, waar men dus ook verantwoordelijk voor is, en dus heb je veel mensen in de rij voor de incheck balie die op vervangende vluchten moeten worden gezet.

Vueling heeft het dit jaar echter nog bonter gemaakt dan andere jaren, en dat is een 'archievement' want men dacht dat ze vorig jaar een dieptepunt bereikt hadden. Ze moeten zich overigens nu ook melden bij de verantwoordelijke voor het luchtverkeer in Spanje.
Veel gaat dat niet uithalen, het aantal ingeplande vluchten kan simpelweg niet gehaald worden met eigen middelen, en er is beperkte capaciteit om extra toestellen + bemanning te huren in het zomerseizoen omdat Vueling niet de enige is die deze vraag heeft, dat zijn ook de andere chartermaatschappijen in Europa.

Voor mij persoonlijk geen probleem, ik zal nimmer met Iberia (high cost no service) danwel low cost tak Vueling (still high cost no service) vliegen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 6 juli 2016 @ 09:49:54 #239
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_163551580
Dat neem ik graag van je aan. Vueling, Easyjet en er zijn er nog een paar zijn echter niet de partijen die actief beleid voeren om een rij op het vliegveld te voorkomen. Vaak plannen ze veel vluchten in in een kleine tijdspanne vanaf 1 vliegveld. Ze doen weinig balies kort open en hebben daardoor minimale personeelskosten (het balie personeel gaat daarna naar de gate).

Zit jij echter op de eerste van vele vluchten en staan er veel mensen van de latere vluchten al in de rij, dan zul je actief moeten voordringen in de rij als je te laat aankomt. Je vlucht is anders weg en dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Op de grote vliegvelden waar ze fulltime personeel hebben kiezen ze er ook voor een klein aantal balies open te hebben. Deze medewerkers hebben altijd een rij en zitten niet te niksen, vervolgens hebben ze eigen personeel voor de gate. Het is voor die maatschappijen beter dat jij als klant 45 minuten in de rij staat dan dat er een medewerker is die 5 minuten niemand aan de balie heeft.

Ik ben daar net als Ozzietukker. Zo'n maatschappij sla ik over. Ik maak eigenlijk sowieso heel weinig gebruik van dit soort diensten. Het is echter de mentaliteit van zo'n bedrijf die je in alle lagen van de organisatie tegenkomt. Ik wil gewoon voorkomen dat ik ooit service van zo'n bedrijf nodig heb. Ik vlieg zakelijk en weet dus vaak niet lang van tevoren waar ik naartoe moet. Die maatschappijen zijn ook op korte termijn vaak goedkoper, maar niet meer dan 30 of 40 euro. Ze moeten wel met extreem gunstige tijden en luchthavens op de proppen komen wil ik ze voor zo'n klein prijsverschil boeken.

Als ik nu in mijn telefoon kijk (schatting: 100 boarding passes) zie ik 1x Easyjet en 4x Germanwings. Easyjet was naar Gatwick (perfect verbinding naar London Bridge) en Germanwings kom ik vanaf mijn luchthaven (DUS) niet altijd aan voorbij.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:23:38 #240
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_163565947
quote:
99s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:49 schreef XL het volgende:

Zit jij echter op de eerste van vele vluchten en staan er veel mensen van de latere vluchten al in de rij, dan zul je actief moeten voordringen in de rij als je te laat aankomt. Je vlucht is anders weg en dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Op de grote vliegvelden waar ze fulltime personeel hebben kiezen ze er ook voor een klein aantal balies open te hebben. Deze medewerkers hebben altijd een rij en zitten niet te niksen, vervolgens hebben ze eigen personeel voor de gate. Het is voor die maatschappijen beter dat jij als klant 45 minuten in de rij staat dan dat er een medewerker is die 5 minuten niemand aan de balie heeft.

Dit is wel herkenbaar, zo doet Transavia vanaf Barcelona vluchten op bepaalde dagen naar Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam, en al die mensen staan in de rij, echter de vlucht die als eerste weg gaat daar mogen passagiers eerder naar voren komen waardoor je dus relatief lang in de rij staat. (Goed, keuze voor Transavia was noodgedwongen door de late vertrektijd naar Amsterdam die beter was dan de laatste KLM vlucht, maar dit gaan we dus nooit meer doen).

Aan de andere kant, als je met KLM of partners vliegt op zaterdagochtend vanaf Schiphol, de rij bij de normale economy klasse check in voor intercontinentale vluchten rond 08:00 uur, ik loop daar regelmatig voorbij en dan schrik ik toch elke keer dat je daar maar in zou moeten staan. Gelukkig is het bij de Business en Sky Priority balies wel rustig, maar ook bij reguliere maatschappijen kan het ook druk zijn op sommige momenten, al is dat wel wat minder structureel.

Het wordt overigens tijd dat Vueling een hoge boete gaat krijgen, want het wanbeleid dat Vueling voert kan namelijk echt niet. Willens en wetens worden vluchten gepland met minimale omdraaitijden en wordt ook de bemanning maximaal ingepland op deze vluchten, als er in die vluchtuitvoering ook maar 15 minuten vertraging zit dan zal de crew al over maximum hours heengaan en moet er voor de laatste vluchten andere bemanning gevonden worden welke niet voorhanden is.
Naast boetes vanuit overheidswege moet elke passagier gaan claimen als de vertraging langer is dan 3 uur of vluchten welke geannuleerd zijn. Alleen dit zal ervoor zorgen dat men een ander beleid gaat voeren, financiële motivatie werkt altijd het beste.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_163802555
# Maatschappij

Turkish Airlines

# Traject

IST - MLN

# Vertraging

9min

# Vriendelijk personeel

Ja de meeste

# Eten

Super 9/10

# Entertainment

Nieuw vliegtuig +6 maanden oud (777 ER) super touchscreen met live tv

# Algehele indruk

Eerste keer met TK en zeer goed meegevallen.

# Eventueel informatie over de luchthavens

Ataturk op kerstavond; Gewoon één groot dierencircus. Alles zat stamp vol.
  donderdag 21 juli 2016 @ 14:21:06 #242
353177 ArannaeCor
Een heule trotste Fries
pi_163905650
Hoe zijn de ervaringen met China Airlines? Ik maak maandag mijn eerste lange vlucht (Amsterdam - Bangkok) en dat is met die maatschappij.
pi_163905826
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:21 schreef ArannaeCor het volgende:
Hoe zijn de ervaringen met China Airlines? Ik maak maandag mijn eerste lange vlucht (Amsterdam - Bangkok) en dat is met die maatschappij.
Ligt eraan of je in een oud of in een nieuw toestel vliegt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  donderdag 21 juli 2016 @ 14:32:07 #244
353177 ArannaeCor
Een heule trotste Fries
pi_163905884
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:29 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Ligt eraan of je in een oud of in een nieuw toestel vliegt.
Als ik Seatguru moet geloven heb ik een A340-300.
pi_163905975
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:32 schreef ArannaeCor het volgende:

[..]

Als ik Seatguru moet geloven heb ik een A340-300.
Lijkt erop dat dat zo'n beetje de oudste toestellen zijn die ze hebben...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  maandag 25 juli 2016 @ 20:29:44 #246
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_164006376
China Airlines is nooit bijzonder geweest...

Vroeger was het positieve aan de vlucht dat dit een 747 was en derhalve relatief snel vloog. Als deze vloog, want de laatste jaren heeft China Airlines vooraf veel vluchten geannuleerd omdat toestellen niet vol genoeg zaten en dan moest je op een andere vlucht mee...

China Airlines heeft het toestel nu vervangen door de langzame Airbus 340 zodat je vlucht minimaal 1 uur langer duurt.
Voedsel aan boort is vliegtuigvoer, nooit echt goed, KLM doet het beter. Daarnaast is het qua entertainment in de langzame Airbus 340 niet echt goed.

Het is wel een rechtstreekse vlucht, en je overleeft het wel, verwacht er niet teveel van.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_165592959
Afgelopen week weer 2x met klm gevlogen (binnen Europa) blijf het toch altijd een beetje gierig vinden dat je een plakje droge cake krijgt terwijl je toch in verhouding een duur ticket hebt (in dit geval niet mn eigen geld, maar toch)
  dinsdag 27 september 2016 @ 20:33:23 #248
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_165609625
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 01:13 schreef 111210 het volgende:
Afgelopen week weer 2x met klm gevlogen (binnen Europa) blijf het toch altijd een beetje gierig vinden dat je een plakje droge cake krijgt terwijl je toch in verhouding een duur ticket hebt (in dit geval niet mn eigen geld, maar toch)
Ik vind de cake juist wel lekker, en afhankelijk van het tijdstip krijg je soms ook een broodje. Wat wel minder is zijn de falafal wraps, zucht, die zijn niet te doen, of op de wat langere vluchten de warme met kaas en spinazie opgewarmde zooi.

Wat een grotere kostenbesparing is voor KLM, is dat vroegâh na de broodjes en drankservice nog een koffieronde volgt, nu volgt die koffieronde nog wel op de vluchten welke een daadwerkelijke vliegtijd van 2 uur of langer hebben, maar op de 1,5 uur vluchten niet meer, daarbij optellende dat men de blikjes gehalveerd heeft is het aanbod inderdaad wat karig. Dat gezegd hebbende, je kreeg vroeger als je het niet aangaf alleen maar een bekertje, ik vroeg standaard het blikje, en nu 2 kleintjes, want mijn dorst op een vlucht is niet opeens minder geworden...
Wat ik wel mooi vind om te zien, ik drink zelf geen koffie, is dat mensen wel wat mondiger zijn geworden en dus koffie apart gaan vragen met de call button, dat zien andere mensen zodat men zich gek loopt om mensen apart te bedienen, het geklaag wat ik daar over hoor bij het cabinepersoneel, daar geniet ik van, want dat is de enige manier dat een dergelijk beleid weer aangepast kan worden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_165612540
# Maatschappij

Air Namibia

# Traject

Frankfurt - Windhoek

# Vertraging

geen

# Vriendelijk personeel

zeer vriendelijk en attent

# Eten

dinner was goed, ontbijt was matig. maar ook erg vroeg.

# Entertainment

Redelijk standaard

# Algehele indruk

Goed, vriendelijk crew op grond en in het vliegtuig. Degelijk en schoon vliegtuig, weer een vooroordeel kwijt.

# Eventueel informatie over de luchthavens

Frankfurt is een functioneel vliegveld, weinig charme. Windhoek, klein vliegveld, zelden apron boarding zonder bos gehad op een internationale vlucht.
Alle mensen die ik had ontmoet in Namibië waren zo vriendelijk, alleen de immigrations ambtenaren op het vliegveld, tering wat een sacharijnen.
pi_165653788
Passengers flying with Cathay Pacific and Dragonair to Hong Kong will have to pay a fuel surcharge of HK$109 a trip starting from September 15 after a wrong-way bet on oil prices by their parent company, the airlines announced on Monday.

Cathay Pacific Airways said the surcharge was applicable to inbound passengers only. Outbound passengers would not be subject to the policy as the Civil Aviation Department had suspended surcharges for outbound passengers in February on the back of low oil prices.

The move came after the company reported a worse than expected 82 per cent slump in first-half net profit as its passenger business was hurt by cuts in corporate travel and a HK$4.49 billion loss from placing wrong-way bets on fuel prices. The hedging tactic aimed at minimising the unpredictable nature of fuel costs locked the carrier into higher prices.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')