abonnement Unibet Coolblue
pi_109077487
Oproep aan de jonge hond

Jonge hond, zo levendig als jij bent, zo kun jij ook razen. Al zo vaak heb jij geraasd door de jaren heen. En toch ben jij nog een jonge hond. Jong, naïef en vol van leven. Vol van passie. Vol van vertrouwen. Kortom, je bent een jonge hond die nog dient te leren, hoewel je als hond zijnde het liefdesaspect natuurlijk al in je draagt.

Alleen jonge hond.. er zijn ook oudere honden. Honden die al langer meelopen hier op aarde, die al van alles hebben meegemaakt. Waarom negeer jij juist deze oude honden, jonge hond? Negeer je ze, omdat je niet beter weet? Of negeer je ze, juist omdat je beter weet? Want de fouten die jij nu maakt jonge hond.. die les is al eeuwen geleden geleerd door de oude garde honden. Jij hoeft deze niet specifiek te dragen, dus waarom niet slimmer en wijzer zijn en de les gewoon ter harte nemen?

Iets in jouw karakter, jonge hond, is dwingend.. het houdt je tegen te zijn wie je bent. Het zorgt er voor dat jij je continue wil bewijzen, maar wel ten koste van! Waarom ben je niet gewoon een jonge hond? Waarom ben je tegelijkertijd zo’n oude gemene sluwe vos? Waar komt deze ‘kennis’ vandaan jonge hond? Waar heb jij geleerd zo agressief te zijn?

Jonge hond, je denkt alles te weten en te kennen.. maar niets is minder waar. Het enige probleem, dat ben jij. Want jij ziet niet in, dat jij het echt niet weet. Jij bent er van overtuigd, dat de oude honden er maar vreemde gedachtegoed op nahouden. Bijgeloof, onzin, fantasie. Jouw ratio is het enige dat telt. Maar waarom negeer jij zo veel andere mensen in jouw drang jouw gelijk te halen jonge hond? Wat wil je ons bewijzen jonge hond? Wil jij de wereld veranderen? Voor wie?
Natuurlijk hebben ook de oude honden niet alle waarheid in pacht. Maar de oude hond is taai, gevormd door het leven en heeft geleerd wanneer het wel en ook juist niet zijn tanden dient te laten zien. De jonge hond is fel en gretig, wil overal zijn tanden in zetten. Maar de jonge hond maakt ook grote fouten, die de oude hond al lang niet meer maakt.

Als de oude de jonge hier vervolgens op aanspreekt, wordt het de jonge hond eindelijk duidelijk: de oude hond vecht niet voor zijn positie, hij vecht voor en om wie hij is. De jonge hond heeft wellicht nog idealen, ideeën, de oude hond heeft eeuwenoude waardevolle kennis van zijn volk tot zijn beschikking. En toch is het momenteel de jonge hond wie in de wereld bepaalt wat er gebeurt.
De oude hond weet waarom dit zo is.. weet de jonge hond dit ook? Of vergist hij zich in zijn grote les der verantwoordelijkheid ?
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_109077514
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_109083726
Welke eeuwenoude kennis? Wat voor wereld heeft die kennis ons opgeleverd? Het is nu niet echt een utopie of op zijn minst een eerlijke, rechtvaardige maatschappij waar men alles met elkaar deelt. Tot die tijd zijn de regels altijd te veranderen, totdat de juiste regels zijn bedacht waardoor er een gouden eeuw bestaat.

Dat iets oud is betekend voor mij niet meer automatisch dat het iets goeds is. Mijn pc van 10 jaar terug is ook oud vergeleken met mijn huidige, toch heb ik liever de laatste en ruil ik 'm zo in voor een nieuwer model. Daarnaast kan men ook iets eeuwenlang steeds op dezelfde manier verkeerd doen en datgene wat beter is nooit een kans geven uit angst om de vertrouwde positie met al zijn zekerheden en misschien ook aanzien, status en macht te verliezen.
pi_109084261
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:55 schreef loop het volgende:
Welke eeuwenoude kennis? Wat voor wereld heeft die kennis ons opgeleverd? Het is nu niet echt een utopie of op zijn minst een eerlijke, rechtvaardige maatschappij waar men alles met elkaar deelt. Tot die tijd zijn de regels altijd te veranderen, totdat de juiste regels zijn bedacht waardoor er een gouden eeuw bestaat.

Dat iets oud is betekend voor mij niet meer automatisch dat het iets goeds is. Mijn pc van 10 jaar terug is ook oud vergeleken met mijn huidige, toch heb ik liever de laatste en ruil ik 'm zo in voor een nieuwer model. Daarnaast kan men ook iets eeuwenlang steeds op dezelfde manier verkeerd doen en datgene wat beter is nooit een kans geven uit angst om de vertrouwde positie met al zijn zekerheden en misschien ook aanzien, status en macht te verliezen.
Absoluut helemaal mee eens.

Maar mijn punt is juist dat die kennis door onze bril is bekeken. Kijk naar ons beeld van inheemse volkeren en hoe dat is veranderd in 150 jaar.
Ook denk ik niet dat we terug moeten willen naar hoe er vroeger geleefd werd, tijden veranderen inderdaad. Maar wat ik wel denk, is dat er wel geluisterd dient te worden naar deze mensen. Nu worden ze m.i. nog grotendeels genegeerd.
Niet het eenzijdige 'wij weten het allemaal'.. dit stuk is eigenlijk geschreven met de insteek dat we (weer) in dialoog met elkaar gaan.

En qua eeuwenoude kennis is het natuurlijk interessant om te beseffen dat veel hooggeplaatste personen zich bezighouden met zaken als vrijmetselarij, skull en bones etc.. dat kun je ook niet echt onder het kopje nieuwe kennis scharen :)

kortom, ben het helemaal eens met je kritiek, alleen denk ik dat er wel degelijk een les ligt in de eeuwenoude kennis. Al was het maar voor een beetje meer innerlijke harmonie.

ps. kwam elders nog een mooi metafoor weer, wat het geheel weer in een ander daglicht plaatst: "De chinezen spreken van de jonge gebeten hond en de oude cynische hond.

De jonge hond is zo zeker van z'n zaak omdat hij z'n instinct volgt. De oude, wijzere hond meer z'n intuïtie. "
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_109085009
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:10 schreef Boswachtertje het volgende:
kortom, ben het helemaal eens met je kritiek, alleen denk ik dat er wel degelijk een les ligt in de eeuwenoude kennis. Al was het maar voor een beetje meer innerlijke harmonie.
De 'oude' weg is enorm veel moeite doen om die innerlijke harmonie te bereiken. Nadat 1 of andere yogi/leraar je ervan heeft overtuigd dat je innerlijk disharmonisch bent zodat hij/zij heer en meester over je wordt en je vanalles moet doen om die persoon tevreden te stemmen zodat je weer wat dichter bij die innerlijke harmonie geraakt.

Gelukkig is er tegenwoordig het internet waarna men na uitgebreid onderzoek in dialoog met elkaar kan gaan over wat we elkaar de afgelopen eeuwen wijs proberen te maken en waarom.

[ Bericht 0% gewijzigd door loop op 14-03-2012 12:48:02 ]
pi_109085328
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:34 schreef loop het volgende:
De 'oude' weg is enorm veel moeite doen om die innerlijke harmonie te bereiken. Nadat 1 of andere yoga je ervan heeft overtuigd dat je innerlijk disharmonisch bent zodat hij/zij heer en meester over je wordt en je vanalles moet doen om die persoon tevreden te stemmen zodat je weer wat dichter bij die innerlijke harmonie geraakt.

Gelukkig is er tegenwoordig het internet waarna men na uitgebreid onderzoek in dialoog met elkaar kan gaan over wat we elkaar de afgelopen eeuwen wijs proberen te maken en waarom.
Machtspelletjes zijn van alle tijden - zie bijvoorbeeld het artikel in de volkskrant van vandaag over DSM-V en dat er veel invloed is vanuit de farmaceutische industrie. Dat heeft m.i. niets met kennis te maken. Maar hoe we meer in harmonie met onze omgeving kunnen leven, dat lijkt mij - zeker als je naar de wereld kijkt - geen overbodige luxe. En laat dit nou net hetgeen zijn wat deze groepen al die tijd hebben proberen in stand te houden.

En of je nou gelukkig moet worden van alle New Age? Geen idee.. er wordt veel onzin verkocht maar er zit soms ook wel een kern van waarheid in. En dan kom je uit op jouw laatste opmerking: je bent zelf verantwoordelijk de info te filteren.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 14:04:37 #7
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_109088099
Topic opgeschoond en genote. Reageer normaal of reageer niet.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')