pi_109030318
registreer om deze reclame te verbergen
Beste Fokkers,

Wellicht niet slim, maar het overkomt vast vaker mensen. Einde van de zomer mijn eerste motor gekocht en na een aantal ritjes helaas vanwege de kou niet meer mee gereden.

Gisteren zijn de eerste zonnestralen doorgekomen en het begint weer te jeuken.....allicht start hij niet meer. Beginnersfoutje.....? :-P

Nu zie ik op verschillende sites allerlei mogelijkheden staan, maar vroeg me af waarom ik bijvoorbeeld een lader van 4 a 5 tientjes zou kopen als je hier (http://shop.conrad.nl/aut(...)otorfiets-starthulp/) ook gewoon startkabels kan kopen?

Of zie ik iets over het hoofd hier?

Bvd. Jeroen
pi_109030459
Sommige koppelen de accu los in de winter en gooien 'm zo af en toe op een oplader. Nu kan je 'm net zo goed ff jumpstarten met kabels en weer vol rijden.
Op maandag 16 april 2012 14:27 schreef wmollen het volgende:
Ik zoek al een tijdje een liedje. Het gaat een beetje zo:
Tu Du du du , Tu Du du du, Tu Du du Du du Du Du Du.
HELP ME ALSJEBLIEFT!
pi_109030550
Bedankt voor de reactie. Kunnen die kabels gewoon aan de accu van mijn auto of moet dat aan een motor accu (ivm sterkte oid)?

Ps. Is het trouwens slecht mocht ik dat elk jaar op die manier doen? Gewoon leeg laten lopen en aan het begin van de zomer weer een oplawaai geven en rijden maar?
  maandag 12 maart 2012 @ 22:02:22 #4
256666 leeell
De vrolijke padvinder
pi_109030622
wellicht een vreemde opmerking maar.... aanlopen?

ik heb dan wel geen moderne motor met accu's (altijd starten hè ;) ) maar dat werkt hier altijd
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_109030701
De mijn is ook niet modern, eerste motortje dus rustig begonnen (Honda NTV 650).

Maar gewoon flink rennen en de koppeling laten komen (zoals bij een auto) lukt ook gewoon?
  maandag 12 maart 2012 @ 22:04:18 #6
256666 leeell
De vrolijke padvinder
pi_109030741
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:03 schreef StookerT het volgende:
De mijn is ook niet modern, eerste motortje dus rustig begonnen (Honda NTV 650).

Maar gewoon flink rennen en de koppeling laten komen (zoals bij een auto) lukt ook gewoon?
hier wel
  maandag 12 maart 2012 @ 22:04:40 #7
256666 leeell
De vrolijke padvinder
pi_109030765
en dan in zn 3 ofzo, niet te zwaar (ivm met de klap)
pi_109030856
klap?
  maandag 12 maart 2012 @ 22:08:15 #9
256666 leeell
De vrolijke padvinder
pi_109030988
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:06 schreef StookerT het volgende:
klap?
in zn 1 is te zwaar (om dat hij dan in een "zware" versnelling zit) dus dan moet je erg hard duwen, dus als je van zn vrij in 1 keer in zn 1 gaat dan ga je van licht naar erg zwaar
pi_109031035
Om de zoveel tijd hebben ze bij de Lidl motormeuk. Haal er dan zo'n druppellader voor 6 euro. Die kan je hele winter eraan laten hangen en je accu blijft dat top.

Gewoon elke winter leeg laten lopen en dan hopen dat hij het in het voorjaar weer doet is een slecht idee. Een te diep ontladen accu is voor de schroothoop.
pi_109031205
hmm...dan ga ik voor beide opties, dit jaar nog even aanlopen en dan de Lidl aanbiedingen maar een beetje in de gaten houdenn. :-)

Is het gewoon net als bij een auto dat je eerst vaart maakt en daarna de koppeling rustig laat komen. Op het moment dat de motor draait kan hij in zijn vrij, terug naar 1 en rijden maar?
  maandag 12 maart 2012 @ 22:13:16 #12
256666 leeell
De vrolijke padvinder
pi_109031367
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:11 schreef StookerT het volgende:
hmm...dan ga ik voor beide opties, dit jaar nog even aanlopen en dan de Lidl aanbiedingen maar een beetje in de gaten houdenn. :-)

Is het gewoon net als bij een auto dat je eerst vaart maakt en daarna de koppeling rustig laat komen. Op het moment dat de motor draait kan hij in zijn vrij, terug naar 1 en rijden maar?
bij mij wel hij loopt dat gewoon stationair, enkel loop ik in zn 2/3 hem aan en laat dan gewoon de koppeling schieten, dat is voor mij het makkelijkst, maar ik zou proberen met hem laten opkomen ja
pi_109031522
Bedankt voor de info, ik ga het deze week proberen!
  maandag 12 maart 2012 @ 22:21:17 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_109031929
accu leeg laten lopen is slecht. je beschadigt de accu!
koop een druppellader en haal de accu de volgende keer eruit. (lidl druppel lader kost 19,99, laad daarmee 3 accus teglijk mee op van me auto's die nog in de winterstalling staan)
--==========|GroeneKever.NL VW meetingen fotosite |==========--
Aircooled De Peel Kever club
Klik hier bij (spel)vouten in mijn post?
pi_109032008
gewoon met startkabels aan de accu van een auto hangen. Ligt een beetje aan het vermogen van dat ding maar aanlopen is vragen om ongelukken
  maandag 12 maart 2012 @ 22:22:42 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_109032034
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:11 schreef StookerT het volgende:
tis dat ze ook niks meer leren op auto en motor rijscholen :(
  maandag 12 maart 2012 @ 22:24:02 #17
53151 T42
Pinball Wizard
pi_109032124
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:22 schreef kiekjesdief het volgende:
gewoon met startkabels aan de accu van een auto hangen. Ligt een beetje aan het vermogen van dat ding maar aanlopen is vragen om ongelukken
onzin!
maar hoe krijg je de klemmen op je motor?
ik duw mijn brommertjes ook gewoon aan. net als auto;s
als je koppeling niet kan beheersen heb je ander probleem ;)
pi_109032546
niet op je motor maar op de accu van je motor.
Dat zei die knul met zijn blackbird ook, liep zijn scootertje ook aan:) Bij nader inzien gewoon doen, video aanzetten en als het resultaat leuk is op youtube zetten
  maandag 12 maart 2012 @ 22:49:03 #19
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_109033623
Of gewoon de winter doorrijden zoals het hoort, mooi weer rijders :N

Maar zou eens je accu checken, die zou het wel eens kunnen zijn.
Heb je geen verlichting e.d.? dan weet je het zeker.
Lijkt me sterk dat je bedrading kapot is gevroren.

quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:22 schreef kiekjesdief het volgende:
En dit is onzin, als je een beetje kan rijden is het geen enkel probleem
Zou het alleen wel in zijn 2 doen, tenminste, dat heeft hier de voorkeur.
Dus niet hier godverdomme !
Motor: Suzuki GSX600F 1998
Suzuki GSX400E 1985 || Renault Megane Berline 1.6RXE 2000
pi_109033917
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef lipjes het volgende:

Maar zou eens je accu checken, die zou het wel eens kunnen zijn.

Damn, dat wij daar nog niet opgekomen waren ...
Op maandag 16 april 2012 14:27 schreef wmollen het volgende:
Ik zoek al een tijdje een liedje. Het gaat een beetje zo:
Tu Du du du , Tu Du du du, Tu Du du Du du Du Du Du.
HELP ME ALSJEBLIEFT!
pi_109034756
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:24 schreef T42 het volgende:

[..]

onzin!
maar hoe krijg je de klemmen op je motor?
ik duw mijn brommertjes ook gewoon aan. net als auto;s
als je koppeling niet kan beheersen heb je ander probleem ;)
Motor aanduwen in zijn 3 terwijl je ernaast loopt is vragen om comedy-capers achtige praktijken. ik geef je 70% kans dat je op je smoel gaat.

Sowieso is het geen doen, want eerst moet de carb vol, die is geheid leeggedampt en de pomp bij een NTV is elektrisch, dus je bent ws helemaal naar de klote voor hij ook maar een plofje doet :+

2 optie's voor TS; overstarten vanaf een auto of andere motor dmv kabels, of eerst de accu opladen en morgen nog eens proberen :)

Gisteren trouwens Anne d'r Alp opgehaald uit de stalling, en die startte als een zonnetje na 3 maanden stilstaan zónder druppelmeuk eraan.. moraal: druppelladers zijn voor slechte accu's.
Team Jean
  maandag 12 maart 2012 @ 23:57:58 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_109036541
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:30 schreef kiekjesdief het volgende:
niet op je motor maar op de accu van je motor.
Dat zei die knul met zijn blackbird ook, liep zijn scootertje ook aan:) Bij nader inzien gewoon doen, video aanzetten en als het resultaat leuk is op youtube zetten
dat snap ik duh.. maar zit die accu vrij? want anders krijg je er moeilijk 2 van die grote klemmen op
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:02:40 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_109036701
quote:
14s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Motor aanduwen in zijn 3 terwijl je ernaast loopt is vragen om comedy-capers achtige praktijken. ik geef je 70% kans dat je op je smoel gaat.

Sowieso is het geen doen, want eerst moet de carb vol, die is geheid leeggedampt en de pomp bij een NTV is elektrisch, dus je bent ws helemaal naar de klote voor hij ook maar een plofje doet :+

2 optie's voor TS; overstarten vanaf een auto of andere motor dmv kabels, of eerst de accu opladen en morgen nog eens proberen :)

Gisteren trouwens Anne d'r Alp opgehaald uit de stalling, en die startte als een zonnetje na 3 maanden stilstaan zónder druppelmeuk eraan.. moraal: druppelladers zijn voor slechte accu's.
zegt iemand die niet wist dat een diesel met 2 draadjes kan lopen ~O>
ik heb wel eens een crosser gehad met afgebroken kickstart en die kon ik gewoon in zijn 1 of 2 aanduwen. (125cc) in ze 1 op de weg en in ze 2 op zand.
en dan nog zit bij een motor de tank hoger dan de pomp en/of carb.
en zoals ts zei is het geen zware motor. of ts moet klein en licht zijn dan kan ik die 70% snappen ;)

en druppelladers zijn niet voor slechte accu's :') :') heb hier gewoon een verse staan van 2011 maar de auto staat al sinds begin nov stil en dan lopen die een beetje leeg (zelf ontlading heet dat)
ik kan hem er ook in laten zitten dan start hij nu ook. maar bij mij gaan accu's wel langer mee dan 3 jaar ;) en als ik hem liet zitten maakte ik wel de polen los
pi_109038201
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 00:02 schreef T42 het volgende:

[..]

zegt iemand die niet wist dat een diesel met 2 draadjes kan lopen ~O>
ik heb wel eens een crosser gehad met afgebroken kickstart en die kon ik gewoon in zijn 1 of 2 aanduwen. (125cc) in ze 1 op de weg en in ze 2 op zand.
en dan nog zit bij een motor de tank hoger dan de pomp en/of carb.
en zoals ts zei is het geen zware motor. of ts moet klein en licht zijn dan kan ik die 70% snappen ;)

en druppelladers zijn niet voor slechte accu's :') :') heb hier gewoon een verse staan van 2011 maar de auto staat al sinds begin nov stil en dan lopen die een beetje leeg (zelf ontlading heet dat)
ik kan hem er ook in laten zitten dan start hij nu ook. maar bij mij gaan accu's wel langer mee dan 3 jaar ;) en als ik hem liet zitten maakte ik wel de polen los
Dude, vergelijk je nou echt een 650cc V-twin met een 125cc opgevoerd ééncilinder prutsbrommertje met een achtertandwiel zo groot als het stuur van je kever? :') Ik rijd al een jaartje of 8 op een motor met exact hetzelfde blok alleen met 100 cc meer, en geloof me; die duw je niet 'even' in je uppie aan, en al helemaal niet in zijn 3 met een lege accu en carbs.
Excuse me dat ik niet overdreven veel verstand heb van prehistorische petroleumgestookte volkwaggels, maar nu heb je toch wel een beetje last van een aanval van astraal gepenis en vergelijk je appels met hamsterkooien :*

Overigens is één startkabel op de plus van de accu zat, die andere plemp je ergens op een stukkie kaal ijzer (massa heet dat) dus zo vreselijk veel ruimte heb je niet nodig om hem met kabels over te starten. Desnoods kun je met de ene hand de plus domweg op de pool drukken en met je andere hand starten; na een seconde of 10 - 15 doorstarten loopt 'ie, probeer hem in je uppie maar eens 15 seconden rond te laten lopen terwijl je duwt :O

En druppelladers zijn niet specifiek voor brakke accu's idd, maar om de één of andere duistere reden zijn het wel meestal degenen met brakke accu's die zo'n ding gebruiken; you do the math.

:7

[ Bericht 8% gewijzigd door Sounddragon op 13-03-2012 01:10:39 ]
Team Jean
pi_109041594
Motor aanduwen gaat best makkelijk. Heb zelf een honda vfr 750 4 cilinder waar vorig jaar de accu van was overleden. Een weekje zonder gedaan, erop gaan zitten met de benenwagen aan de grond een klein beetje snelheid maken, koppeling op laten komen in ze 2 en woep hij ging als een speer. Zonder amper inspanning.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 10:06:35 #26
53151 T42
Pinball Wizard
pi_109041693
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 00:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dude, vergelijk je nou echt een 650cc V-twin met een 125cc opgevoerd ééncilinder prutsbrommertje met een achtertandwiel zo groot als het stuur van je kever? :') Ik rijd al een jaartje of 8 op een motor met exact hetzelfde blok alleen met 100 cc meer, en geloof me; die duw je niet 'even' in je uppie aan, en al helemaal niet in zijn 3 met een lege accu en carbs.
Excuse me dat ik niet overdreven veel verstand heb van prehistorische petroleumgestookte volkwaggels, maar nu heb je toch wel een beetje last van een aanval van astraal gepenis en vergelijk je appels met hamsterkooien :*

Overigens is één startkabel op de plus van de accu zat, die andere plemp je ergens op een stukkie kaal ijzer (massa heet dat) dus zo vreselijk veel ruimte heb je niet nodig om hem met kabels over te starten. Desnoods kun je met de ene hand de plus domweg op de pool drukken en met je andere hand starten; na een seconde of 10 - 15 doorstarten loopt 'ie, probeer hem in je uppie maar eens 15 seconden rond te laten lopen terwijl je duwt :O

En druppelladers zijn niet specifiek voor brakke accu's idd, maar om de één of andere duistere reden zijn het wel meestal degenen met brakke accu's die zo'n ding gebruiken; you do the math.

:7
wil wel demonstreren ;) lever maar een motor.
als ik in me 1tje een bus van 1640kg kan aanduwen, moet dit ook lukken. ;)
en in vergelijk nu even je 2 cillinder 650cc met een eend die je zelfs kan aanslingeren
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 10:02 schreef menmulder het volgende:
Motor aanduwen gaat best makkelijk. Heb zelf een honda vfr 750 4 cilinder waar vorig jaar de accu van was overleden. Een weekje zonder gedaan, erop gaan zitten met de benenwagen aan de grond een klein beetje snelheid maken, koppeling op laten komen in ze 2 en woep hij ging als een speer. Zonder amper inspanning.
neej joh da kan nooit :P
pi_109042543
quote:
4 cilindertjes van +/- 170cc duwt idd makkelijker aan, tevens heb je dan volle carbs, dan lukt het wel.

TS heeft een V-twin met 2 dikke 325cc cilinders en lege carbs na een winterstop; different koek ;)

Ik heb de mijne ook wel eens aangeduwd met accu probs, lukt wel, ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar dan had ik er wel een paar uur daarvoor nog op gereden :)

Maargoed, als jij en theevoortwee TS nu even een duwtje gaan geven ? :P
Team Jean
pi_109043270
quote:
absoluut. Ik deed dat met mijn CBR1100 in de eerste versnelling.
Gewoon uitkijken met het opspringen. Niet van dat benauwde. :P

Ow, het werkt niet op de gladde vloer van bijv. een parkeergarage }:|
De motor glijdt dan gewoon met een geblokkeerd wiel, te veel compressie.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:01:11 #29
53151 T42
Pinball Wizard
pi_109044504
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 10:50 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Maargoed, als jij en theevoortwee TS nu even een duwtje gaan geven ? :P
als ie in de buurt van helmond zit ga ik wel duwen
pi_109050497
Een dikke 1 cilinder 4takt aanduwen kan je in elk geval op je buik schrijven.

Als ik mijn KTM liet afslaan (versnelling te hoog voor de snelheid) dan blokkeerde het achterwiel zelfs in de 3 als ik er op zat en nog 40 per uur op de teller had :P

Heb mijn oom al eens een 600cc 4 cilinder Ninja zien aanduwen. Lukte wel, maar erg vermakelijk om te zien :+
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_109053874
Laat je gewoon aanduwen door iemand! Deed ik met mijn 650 1 cilinder ook regelmatig, en als dat kan lukt die van jou ook wel ;) Veel veiliger dan zelf aanlopen en grotere kans van slagen.
pi_109054430
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 17:02 schreef Solomon het volgende:
Laat je gewoon aanduwen door iemand! Deed ik met mijn 650 1 cilinder ook regelmatig, en als dat kan lukt die van jou ook wel ;) Veel veiliger dan zelf aanlopen en grotere kans van slagen.
Niet nodig, had geen starter/accu, dus ik moest het met een kickstarter doen. Mijn huidige 300 2takt moet ook aangetrapt worden, maar dat is een eitje.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_109054938
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 17:19 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Niet nodig, had geen starter/accu, dus ik moest het met een kickstarter doen. Mijn huidige 300 2takt moet ook aangetrapt worden, maar dat is een eitje.
Kickstarter werkt natuurlijk ook prima :) Maar als je een zware (qua massa) 650 cc 1 cilinder die niet wil starten wil aanrennen en je bent zelf niet al te sterk kan dat nogal een uitdaging zijn.
pi_109055497
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 17:35 schreef Solomon het volgende:

[..]

Kickstarter werkt natuurlijk ook prima :) Maar als je een zware (qua massa) 650 cc 1 cilinder die niet wil starten wil aanrennen en je bent zelf niet al te sterk kan dat nogal een uitdaging zijn.
Zeker. De mijne woog volgetankt 132kg. Niet echt zwaar, maar wel bijzonder veel compressie. Zonder kleplifter kon ik met mijn volle gewicht op de kickstarter staan, zonder dat die door de compressie schoot :P
pi_109102492
Dit topic heeft nog een staartje gekregen zie ik. Zojuist geprobeerd aan te rennen, maar tot meer dan wat zweetpareltjes op mijn voorhoofd ben ik niet gekomen helaas. In zijn 3 pruttelde hij een beetje, in zijn 2 blokkeerde het achterwiel gelijk. Postuur 1,95, 90 kg en vrij fanatiek sporter.

Dus toch maar met de startkabels dan :-)
pi_109119443
Daarom loop ik altijd in de eerste versnelling aan.

ja... helaas wat hier door ons :P niet verteld wordt is dat een normaal "goede starter" zo aangelopen kan worden.

Een moeilijke starter, met de startmotor, zal zich natuurlijk ook niet snel laten aanlopen.
pi_109119584
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:19 schreef BertV het volgende:
Daarom loop ik altijd in de eerste versnelling aan.

ja... helaas wat hier door ons :P niet verteld wordt is dat een normaal "goede starter" zo aangelopen kan worden.

Een moeilijke starter, met de startmotor, zal zich natuurlijk ook niet snel laten aanlopen.
:X O-) *)
Team Jean
pi_109120175
quote:
19s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

:X O-) *)
living on the edge. :+

Ow, bij het opspringen niet eerst je rechterhandvat vastpakken.
pi_109120338
Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik al had gezegd dat aanduwen niet mee zou vallen in TS zijn geval, maar er waren wat 'ervaringsdeskundigen' die het beter wisten :+

Ding had al bijna een tank leeg kunnen hebben als TS hem gewoon even overgestart had, of de accu had opgeladen; nu is het mooi weer en zit TS in een koekblik/OV ipv op de motor :|W
Team Jean
pi_109125639
Koekblik inderdaad :-P Rij vanmiddag even voor een druppellader. Gewoon bij de Halfords (Lidl zal wel weer maanden duren), dan maar iets duurder.

Moet ik nog rekening houden met sterkte etc.? Je hebt ze namelijk van 130,- tot 30,- (http://www.halfords.nl/shop/auto-onderdelen/acculaders).

Bedankt voor de reacties!
pi_109126080
Veel motorrijders zweren bij een Optimate III
Maar zo'n lidl of Halfords ding voldoet vast ook prima.

Een druppellader is vaak geen snellader, daar zit nog wel verschil in.
Een motoraccu is kleiner dus kijk uit voor overkill ( < 20Ah dus ipv > 20Ah bijv.)
pi_109127432
Het is een 4 ampere lader, dus zet hem er 4 uurtjes op (voor de zekerheid). Ben benieuwd of hij straks start :-)
pi_109127801
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 13:11 schreef StookerT het volgende:
Het is een 4 ampere lader, dus zet hem er 4 uurtjes op (voor de zekerheid). Ben benieuwd of hij straks start :-)
En laadt hij met 4 ampere continu of is dat de piekstroom? Geeft de lader niet aan dat de accu vol is?
pi_109128634
1) Weet ik niet.
2) Als het goed is wel, laden = oranje, vol = groen.
pi_109128701
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 13:48 schreef StookerT het volgende:
1) Weet ik niet.
2) Als het goed is wel, laden = oranje, vol = groen.
Oh, dan maakt het niet uit. Maar wel een goede kans dat het langer kan duren dan 4 uurtjes :)
pi_109129043
Ik kon het niet laten, na 45 minuten geprobeerd......ze spint weer als een poesje :-P

Iedereen bedankt voor de tijd en moeite!
pi_109135826
Wel alsnog even goed door laten laden, of een flink eind gaan rijden; anders heb je volgende week hetzelfde feest :)
Team Jean

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')