quote:
Op vrijdag 23 maart 2012 16:55 schreef YazooW het volgende:Hoe installeer je netwerkdrivers van een wireless usb dongle in linux?
Zit nu al 3 uur te kloten maar kom er nog steeds niet uit. Ik kan gewoon draadloze netwerken scannen en vinden, maar zodra ik met een netwerk verbinding probeer te maken knalt mijn wlan0 interface er meteen uit

Linux is geen Windows, installeren hoeft vrijwel nooit

Alle bestaande drivers worden met de kernel meegeleverd.
Activatie gaat automatisch dmv udev.
Normaal gesproken hoef je dus helemaal niets te doen.
Tenzij:
- de driver is er eenvoudigweg niet, omdat de fabrikant die niet levert. Of hij wil die met opzet niet leveren.
- de wireless chip is splinternieuw en de driver is er nog niet. Kan ook zijn dat je geen al te nieuwe kernel hebt en die nieuwe driver zit er niet in. Probeer bv. eens de allerlaatste live-cd van Ubuntu 12.04, dan heb je iig de laatste stand van zaken qua kernel & drivers. Of beter nog: Linux Mint - zie hieronder.
- de wireless chipset heeft aparte firmware nodig en die wordt niet bij de distro geleverd, omdat dat niet mag of kan vanwege de free-stuff-only-policy van veel distro's. Firmware zijn binary blobs die doorgaans in de non-free repositories zitten en dus niet op de iso staan die je downloadt. Ubuntu/Fedora/SuSE leveren geen non-free software op hun live-cd's, maar Linux Mint wel.
Om te beginnen zou je even uit moeten zoeken wat voor chip er in je USB dongle zit. Welk merk/model is het? Doe eens een "lspci" en "lspci -vk".
En om te controleren welke drivers zijn geladen doe je "lsmod".
Bij mij zie je dit met lspci -kv:
<knip>
02:00.0
Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 5100 AGN [Shiloh] Network Connection
Subsystem: Intel Corporation WiFi Link 5100 AGN
Physical Slot: 1
Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 46
Memory at d8700000 (64-bit, non-prefetchable) [size=8K]
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: iwlwifi<knip>
[ Bericht 0% gewijzigd door Ertepeller op 23-03-2012 17:39:41 ]