Hallo Fokkers!
Ik ben een beetje vastgelopen met een keuze maken qua opleiding. Want ik kom er maar niet echt uit, en dat komt ook omdat ik veel leuk vind en mij ook veel dingen leuk lijken.
Wat mij leuk lijkt en wat ik leuk vind is: Verkopen van producten, Advies geven aan toekomstige klanten of aan bedrijven, Mensen contact (ik heb altijd in de horeca gewerkt), Mensen helpen (dan heb ik het niet over de zorg), Met computers werken, Leiding geven en wellicht later een eigen bedrijfje.
Het probleem is ook dat heel veel opleidingen zoveel op elkaar lijken, dat ik ook de bomen door het bos niet meer zie.
Ik zou vorig jaar eigenlijk beginnen aan een ICT opleiding, maar de eerste 2 weken kwam ik er al achter dat dat niet iets is waar ik door mee wou gaan. Het was allemaal te technisch en ik hou al helemaal niet van dat technische. Eigenlijk was ik te snel aan de opleiding begonnen.
Ik zette weleens een pc in elkaar voor mezelf en soms ook voor bekende, maar daar was eigenlijk ook alles weer mee gezegd.
En toch moet je in de ICT altijd maar weer je kennis bijschaven en door leren, en geen 9-5 mentaliteit hebben. En om nou hele dagen maar achter de pc te zitten dat lijkt mij ook weer niks.
Mijn achtergrond is de Horeca en dat heb ik 7 jaar lang gedaan en vol enthousiasme. Maar vorig jaar ben ik er mee gestopt omdat ik het zat was. Het is een paar jaar leuk om te doen, maar om het nou je hele leven het te gaan doen. Dat zag ik ook niet echt zitten.
Je hebt toch altijd een ander ritme en nooit een vast ritme. Altijd die weekenden werken, en altijd maar weer laat thuis.
Wat ik altijd wel leuk vond is dat je met veel mensen te maken heb, en dat je bijvoorbeeld uitlegt wat iets is en dat dan probeert aan hem voor te schotelen.
Daarom wil ik denk ik iets gaan doen met verkopen, en iets met klantcontact te gaan doen.
Ik heb ook al wat beroepenfilms bekeken en dat commerciële lijkt mij gewoon super leuk om te doen. Dat je naar klanten heen gaat of aan de telefoon hebt om offertes te bespreken, of een bepaalde deal gaat sluiten. Dat zijn gewoon een paar voorbeelden hoor, maar dat lijkt mij wel leuk om te doen.
Nog even over mijn diploma's. Ik heb nu alleen een VMBO en een MBO 2 diploma. Die laatste heb ik 7 jaar geleden behaald, maar ik was nou niet echt iemand die graag naar school ging. Altijd maar spijbelen en daardoor ook niet echt doorgeleerd. Maar nu ben ik echt gemotiveerd om weer iets te gaan leren, en er echt voor te gaan.
Eigenlijk wil ik zo'n 21+ toets gaan proberen omdat ik nu al 25 ben, en omdat je met een HBO diploma toch iets beter in de arbeidsmarkt staat.
Ik weet wel dat mocht ik die 21+ toets halen dat het echt pittig gaat worden. Ook qua niveau maar ook omdat ik weer voltijds naar school moet. Maar nogmaals ik wil er nu echt voor gaan en ik ben toch niet meer diegene zoals 7 jaar geleden.
Ik ben ook wel van plan om naar open dagen te gaan om toch een bepaalde impressie te krijgen.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat jullie denken wat bij mij zou kunnen passen.
Nou dit is even kort iets over mezelf.
Nu heb ik toch nog een aantal vragen, en ik hoop eigenlijk dat jullie die willen beantwoorden.
* Welke studie zouden jullie mij aanraden?
* Op welke school zit jij?
* Welke studie doe jij zelf?
* Wat leer je zoal bij jouw studie?
* Is die studie die jij doet moeilijk?
* Wat voor werk doe je nu (mocht je klaar zijn met je studie)?
* En sluit het aan bij je studie?
Ik hoop dat jullie mij een beetje willen helpen, en ik hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden.