zaterdag 10 maart 2012 @ 14:25:41 #26
8631 Dinosaur_Sr
Sanúk or bust!
pi_108938828
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:07 schreef Arkai het volgende:

[..]

De flashcrash was niet direct het gevolg van futurespeculatie maar van een grootschalige inzet van HFT. De crash in 1987 was wel een goed voorbeeld hoe futurespeculatie aanzette tot grote volatiliteit aangezien er tientallen procenten verschil zat tussen futurekoersen en indices op bepaalde tijden. Tegenwoordig zal dat verschil minder zijn in zulke situaties omdat futurehandel steeds meer elektronisch gebeurt.
Voor de burger: HFT is neem ik aan High Frequency Trading, zeg maar het geautomatiseerd handelen door computerprogramma's op basis van voorgeprogrammeerde variabelen.... right? :?
Hindsight is only now in reverse
B is for Bogan and
Y is for Yobbo (Aussie rocks!)
pi_108938971
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:21 schreef E-trader het volgende:

[..]

Dat klopt. Deze future is dan plots veel meer waard. Vraag en aanbod is belangrijk.
Ok :) maar gezien futures betrekking heeft op contracten en in tegenstelling tot aandelen dus een houdbaarheidsdatum hebben (om het zo maar te zeggen), wat gebeurt er dan op het moment dat de bedrijven dus voldaan hebben aan de voorwaarden in het contract? Je koopt (een deel van) het contract tussen bedrijven, dus wordt je uitbetaald door een van de bedrijven?
Ron Paul 2012
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:35:59 #28
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108939095
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Voor de burger: HFT is neem ik aan High Frequency Trading, zeg maar het geautomatiseerd handelen door computerprogramma's op basis van voorgeprogrammeerde variabelen.... right? :?
Lijkt mij wel. Zo stond onlangs nog een reportage in de tijd dat een of andere man die de leiding had van zo'n hefboomfonds met HFT het beter deed dan Warren Buffet, hij maakte reeds verschillende jaren 20% per jaar. Uiteraard is beleggen iets anders.
if you can't stand the heat stay out of the kitchen
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:39:43 #29
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108939200
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:31 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Ok :) maar gezien futures betrekking heeft op contracten en in tegenstelling tot aandelen dus een houdbaarheidsdatum hebben (om het zo maar te zeggen), wat gebeurt er dan op het moment dat de bedrijven dus voldaan hebben aan de voorwaarden in het contract? Je koopt (een deel van) het contract tussen bedrijven, dus wordt je uitbetaald door een van de bedrijven?
Neen, je' steelt van' of 'verliest' het geld aan andere traders, het zijn afgeleiden.
De uitgevers van deze instrumenten rollen wellicht door om neutraal te blijven.
pi_108939214
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jazeker. Op basis van de wet van grote getallen kunnen high frequency traders met een zeer klein statistisch voordeel en een zeer hoge transactiesnelheid consistente winsten genereren.

Voorbeeld:

Met een edge van 0.01%, een ordergrootte van 1 euro en een transactiesnelheid van 1.000.000 trades per uur levert dat (0.5001- 0.4999) x 1 euro x 1.000.000 = 200 euro risicovrije winst op. 0.01% edge is echter voor een particulier niet winstgevend omdat de transactiekosten al 0.15% gemiddeld bedragen. Een transactiegrootte van 1000 euro is al snel 200k winst per uur en een beetje snelle computer haalt ook wel meer dan een miljoen trades per uur. Goeie business hoor. ;)
One man's trash is another man's treasure.
pi_108940019
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:40 schreef Arkai het volgende:

[..]

Jazeker. Op basis van de wet van grote getallen kunnen high frequency traders met een zeer klein statistisch voordeel en een zeer hoge transactiesnelheid consistente winsten genereren.

Voorbeeld:

Met een edge van 0.01%, een ordergrootte van 1 euro en een transactiesnelheid van 1.000.000 trades per uur levert dat (0.5001- 0.4999) x 1 euro x 1.000.000 = 200 euro risicovrije winst op. 0.01% edge is echter voor een particulier niet winstgevend omdat de transactiekosten al 0.15% gemiddeld bedragen. Een transactiegrootte van 1000 euro is al snel 200k winst per uur en een beetje snelle computer haalt ook wel meer dan een miljoen trades per uur. Goeie business hoor. ;)
Myth
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:19:24 #32
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108940139
HFT's zuigen alleen maar kapitaal uit de markt en voegen niets toe.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
What the mind can conceive and believe, it can achieve
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_108940188
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:19 schreef monkyyy het volgende:
Wie wil dat nou niet, alleen maar kapitaal uit de markt zuigen :P
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:27:57 #34
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108940379
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:21 schreef thenxero het volgende:

[..]

Wie wil dat nou niet, alleen maar kapitaal uit de markt zuigen :P
Ik denk niet dat de rest van ons iets eraan heeft dat er een gigantische hoeveelheid trades plaats vindt tussen computers en elkaar proberen te elkaar verslaan met algoritmen, met als uitkomst, dat als de een wint, de rest van alle investeerders, beleggers en traders het allemaal betalen.
pi_108940386
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:14 schreef miro86 het volgende:
Myth
Nee hoor, de werkelijke snelheid is een veelvoud daarvan.

De lichtsnelheid door een glasvezel is iets van 0.67 de normale lichtsnelheid. Met een draadlengte van een tiental meters praten we over microseconden lag. Zelfs ik met mijn goedkope ADSL haal 15 ms ping naar de exchange wat dus inoudt dat ik bijna een kwart miljoen trades per uur zou kunnen maken terwijl ik op vele kilometers afstand van de beurs zit.

quote:
2s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:19 schreef monkyyy het volgende:
Grote onzin.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:34:21 #36
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108940541
Enkele nuttige sites over opties:
http://www.optie-strategie.nl/
http://www.optiesvoordummies.nl/optie-strategie/opties-kopen

[ Bericht 0% gewijzigd door E-trader op 10-03-2012 15:40:39 ]
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:47:12 #37
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_108940879
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:28 schreef Arkai het volgende:

[..]

De lichtsnelheid door een glasvezel is iets van 0.67 de normale lichtsnelheid. Met een draadlengte van een tiental meters praten we over microseconden lag. Zelfs ik met mijn goedkope ADSL haal 15 ms ping naar de exchange wat dus inoudt dat ik bijna een kwart miljoen trades per uur zou kunnen maken terwijl ik op vele kilometers afstand van de beurs zit.
[..]
Roundtriptijden, pingtijden of lag bepalen hoe snel je kunt reageren, niet hoeveel orders je per uur weg kunt sturen.

En 15 ms reactietijd (x 2) is te langzaam om mee te kunnen spelen.
pi_108941109
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Roundtriptijden, pingtijden of lag bepalen hoe snel je kunt reageren, niet hoeveel orders je per uur weg kunt sturen.

En 15 ms reactietijd (x 2) is te langzaam om mee te kunnen spelen.
Ik zeg dan ook dat ik zoveel orders zou kunnen sturen. Het voorbeeld is puur illustratief bedoeld om aan te geven waarom een miljoen trades per uur voor een HFT eigenlijk heel weinig is.
pi_108941141
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:56 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik zeg dan ook dat ik zoveel orders zou kunnen sturen. Het voorbeeld is puur illustratief bedoeld om aan te geven waarom een miljoen trades per uur voor een HFT eigenlijk heel weinig is.
Je kan ook een triljard orders versturen met 15ms vertraging, dat heeft helemaal niks met elkaar te maken.
pi_108941181
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:27 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de rest van ons iets eraan heeft dat er een gigantische hoeveelheid trades plaats vindt tussen computers en elkaar proberen te elkaar verslaan met algoritmen, met als uitkomst, dat als de een wint, de rest van alle investeerders, beleggers en traders het allemaal betalen.
Waarom zou de markt er wel wat aan hebben als "langzame" beleggers zoals jij geld verdienen? Wat is het verschil?
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:10:31 #41
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108941444
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:59 schreef thenxero het volgende:

[..]

Waarom zou de markt er wel wat aan hebben als "langzame" beleggers zoals jij geld verdienen? Wat is het verschil?
Omdat HFT's niets meer te maken heeft met kapitaal ophalen voor bedrijven, zodat die dat kunnen gebruiken om te investeren, waardoor de economie/technologie/welvaart groeit.

HFT stimuleert de economie niet, wat de hele bedoeling is (was?) van een aandelen beurs, hert neigt naar parasitisme.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:14:51 #42
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108941535
Maar dat is mijn visie, er zullen vast wel mensen zijn die vinden dat er niets mis mee is. Het heeft natuurlijk wel wat voordelen, het verminder volatiliteit omdat er veel gehandeld wordt en het verhoogt liquiditeit.
pi_108948775
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:28 schreef Arkai het volgende:

[..]

...
Hoe snel het kan is een ding. Wat belangrijker is is hoeveel quotes en trades er daadwerkelijk gemaakt worden en dat getal ligt veel lager dan wat je voorstelt.
quote:
[..]

Grote onzin.
Deels eens. Sommige HFTs zijn liquiditeit toevoegend (fungeren als market makers), andere zijn liquiditeit absorberend.
pi_108951434
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 20:30 schreef miro86 het volgende:
Hoe snel het kan is een ding. Wat belangrijker is is hoeveel quotes en trades er daadwerkelijk gemaakt worden en dat getal ligt veel lager dan wat je voorstelt.
Op een exchange als Euronext zijn honderden aandelen genoteerd waarvan de cumulatieve omzet in volume ruimschoots voldoende is om een heel blok van HFT van trades te voorzien. Helemaal als je bedenkt dat 70% van alle trades worden gedaan door bots. Het zou stom zijn om alleen op 1 aandeel te traden als de techniek toepasbaar is voor alles wat genoteerd is op de servers.

quote:
Deels eens. Sommige HFTs zijn liquiditeit toevoegend (fungeren als market makers), andere zijn liquiditeit absorberend.
Hoe kan liquiditeit geabsorbeerd worden als het doel van de trade bestaat uit het halen van een zo kort mogelijke omlooptijd?
pi_108977196
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 21:53 schreef Arkai het volgende:

[..]

Op een exchange als Euronext zijn honderden aandelen genoteerd waarvan de cumulatieve omzet in volume ruimschoots voldoende is om een heel blok van HFT van trades te voorzien. Helemaal als je bedenkt dat 70% van alle trades worden gedaan door bots. Het zou stom zijn om alleen op 1 aandeel te traden als de techniek toepasbaar is voor alles wat genoteerd is op de servers.

[..]

Hoe kan liquiditeit geabsorbeerd worden als het doel van de trade bestaat uit het halen van een zo kort mogelijke omlooptijd?
Hoe vaak denk je dat een quote wordt geupdate voor een zeer liquide aandeel (per minuut)?
Hoe vaak denk je dat een HFT algo handelt per minuut (gemiddeld)?
Wat is de doelstelling van een HFT? Wat is het idee erachter? (en nee, omlooptijd verkleinen is geen strategie, maar wel een noodzakelijkheid bij sommige trading strategieen)
pi_108979955
@ TS welke strategieën gebruik je om op de fritures te handelen? Ik ben wel benieuwd wat voor systeem je op verschillende markten gebruikt.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 11 maart 2012 @ 19:12:04 #47
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_108980111
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:08 schreef fedsingularity het volgende:
@ TS welke strategieën gebruik je om op de fritures te handelen? Ik ben wel benieuwd wat voor systeem je op verschillende markten gebruikt.
QFT, en trouwens credits voor je username en ondertitel _O-
pi_108980222
quote:
10s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:12 schreef Shispeed het volgende:

[..]

QFT, en trouwens credits voor je username en ondertitel _O-
Haha de fritures waren een geintje hoor, ik ben ECHT benieuwd hoe de ts zijn systeem werkt ;)
Dit topic heeft best potentie, als we het gaan hebben over strategieën en money management.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 12 maart 2012 @ 12:20:50 #49
311187 Kandijfijn
Heerlijk zoet
pi_109006050
Daytraden is volgens mij voor mensen zonder vaste baan of voor mensen die er hun baan van gemaakt hebben (voor zichzelf of een bedrijf).

Ik heb samen met mijn vader een portefuille en zolang die jaar na jaar de spaarrenten ruimschoots verslaat ben ik wel tevreden.
  maandag 12 maart 2012 @ 17:57:39 #50
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_109018288
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:14 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Haha de fritures waren een geintje hoor, ik ben ECHT benieuwd hoe de ts zijn systeem werkt ;)
Dit topic heeft best potentie, als we het gaan hebben over strategieën en money management.
In een frituur kan het nochtans best toeven zijn ;)
Ik heb er jaren over gedaan om een systeem te ontwikkelen, vooral dan met opties dat een vast en min of meer stabiel rendement oplevert. Aangezien ik geen abbonees wil uitzuigen met een maandelijkse of jaarlijkse fee hou ik het maar voor mezelf.
Met futures kan ik wel zeggen dat ik vooral werk met TA en maar heel kort in de markt blijf.
Het eerste doel van traden is namelijk geen geld te verliezen. Het tweede winst maken en het 3de rijk worden.
Aan nummer 3 ben ik helaas nog niet en geraak ik misschien nooit, 2 begint al aardig te lukken.
Een goed boek is dat van Alexander Elder, beleggen om te verdienen.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')