vrijdag 9 maart 2012 @ 17:09:23 #1
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108910378
registreer om deze reclame te verbergen
Opties en mini futures, het is een uit de hand gelopen hobby
if you can't stand the heat stay out of the kitchen
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:10:00 #2
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:10:48 #3
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108910421
Traden met opties en minifutures leverde me al een mooi bedrag op dit jaar.
Zijn er nog mensen die daytraden?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:16:42 #4
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_108910604
Ik las minifritures. Ik ken dit niet overigens.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:20:13 #5
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108910728
Nee, geen fritures ;) Het zijn hefboomprodukten op indexen of aandelen waar je geld mee kan verdienen maar ook verliezen. Een plan en discipline doet al veel.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:20:46 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_108910750
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:20 schreef E-trader het volgende:
Nee, geen fritures ;) Het zijn hefboomprodukten op indexen of aandelen waar je geld mee kan verdienen maar ook verliezen. Een plan en discipline doet al veel.
Dus het is eigenlijk het zelfde principe als investeren of zo?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:26:20 #7
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108910902
Niet echt investeren. Je koopt bv 1 of meerdere futures van andere handelaren, bij een stijging win je geld, bij een daling verlies je (of andersom) Je hoeft ook geen marktonderzoek te doen in die zin dat je produkten moet bestuderen. Uiteraard moet je wel ervaring hebben in de produkten waar je mee wil handelen.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:34:52 #8
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_108911200
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:26 schreef E-trader het volgende:
Niet echt investeren. Je koopt bv 1 of meerdere futures van andere handelaren, bij een stijging win je geld, bij een daling verlies je (of andersom) Je hoeft ook geen marktonderzoek te doen in die zin dat je produkten moet bestuderen. Uiteraard moet je wel ervaring hebben in de produkten waar je mee wil handelen.
Ik lees nog steeds fritures. :')

Maar, je moet dus wel verstand hebben van het product maar je hoeft geen marktonderzoek te doen. Dat kan ik nog niet helemaal rijmen.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:39:08 #9
68576 eleusis
alles sluiten en verwijderen
pi_108911305
Swaptions, caps en floors, voor sommigen een droom, voor anderen een nachtmerrie
hopeleSS romantic 14/88
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:42:03 #10
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108911388
Wanneer je als zelfstandige een produkt wil lanceren moet je investeren. Dat kost tijd, geld, marktonderzoek. De instrumenten waar ik mee handel bestaan al. Je koopt of verkoopt, en done.
Je bent dus niet echt zelfstandige. hoewel, voor sommige ben je een belegger, voor anderen een speculant, nog anderen zullen je een gokker noemen.
Het is maar hoe de fiscus naar je kijkt. Niet simpel voor mij, want ik ben een belg.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 18:03:43 #11
8631 Dinosaur_Sr
Sanúk or bust!
pi_108912004
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:42 schreef E-trader het volgende:
Niet simpel voor mij, want ik ben een belg.
:D

kom op zeg, een beetje fierder!
Hindsight is only now in reverse
B is for Bogan and
Y is for Yobbo (Aussie rocks!)
pi_108918670
Valt er geld te verdienen van de high frequency traders? Is er een winnende strategie of vertrouw je op geluk.
Noodles
pi_108931974
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:47 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Valt er geld te verdienen van de high frequency traders?
Een particulier op een zolderkamertje kan sowieso geen HFT doen omdat hij te ver van de exchange zit. De vertraging is dan veel te groot. HFT is sub-milliseconden werk. Wat "daytraders" doen is meestal een vorm van korte termijn position trading.
De beurs is zwaar overgewaardeerd, dus waarom niet gratis je geld uitlenen als microkrediet aan kleine ondernemers in de derde wereld? Join het Kiva Fok!-Team
pi_108932089
De geschatte halfwaardetijd(*) van een ES daytrader bij perfecte order executie:

H = 150/T*K

(H: halfwaardetijd in dagen, K: verhouding kapitaal/margeverplichting, T: trades per dag)

(*) Halfwaardetijd is de tijd dat het gemiddeld duurt tot de trader de helft van zijn kapitaal kwijt is
De beurs is zwaar overgewaardeerd, dus waarom niet gratis je geld uitlenen als microkrediet aan kleine ondernemers in de derde wereld? Join het Kiva Fok!-Team
  zaterdag 10 maart 2012 @ 13:34:23 #15
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108937463
Dat is het probleem niet Dinosaur. Maar de wetgeving in België is zo vaag dat ik wat in de marges rommel. Want wanneer ik last krijg met de fiscus zal men mij wellicht niet behandelen als aandelenhandelaar maar als speculant. Waarschijnlijk gaat men mij dan belasten als bijberoep + nog een vette sanctie?
  zaterdag 10 maart 2012 @ 13:39:53 #16
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108937580
@ikhouvannoodles: met futures maak ik wel wat gebruik van TA maar ik ben een kleine garnaal, fast in fast uit + stoploss. Een winnende strategie met de mini futures heb ik niet echt, het is kijken naar de grafieken. Op tijd verlies nemen is het allerbelangrijkste wanneer de richting van de koers de andere kant uitgaat. Eenmaal je bent ingestapt ben je eigenlijk 'overgeleverd'.
Met opties heb ik wel een bepaalde strategie en die leverde me dit jaar al meer dan 10% op.
Het traden met de futures dit jaar was nog maar goed voor iets meer dan 3%.
pi_108937701
Heb hier wel eens eerder van gehoord: als ik het goed begrijp investeer je dus in contracten tussen twee (of meer?) bedrijven. Toch? Gaat de prijs van het product waar het contract betrekking op heeft omhoog nadat jij hebt geïnvesteerd dan maak je winst, correct? :P Even een domme vraag: waar "koop" je zulke opties/futures? Ik neem aan dat je dit niet doet bij het bedrijf dat het contract sluit? :?
Ron Paul 2012
  zaterdag 10 maart 2012 @ 13:49:47 #18
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108937850
Ik koop of verkoop deze produkten bij mijn broker.
Gaat de koers van bv de S&P omhoog maak ik winst wanneer ik een future kocht maar verlies wanneer ik een future verkocht. Mijn broker is de tussenpersoon tussen mij en zeg maar, de "markt", dat is de plaats waar kopers en verkopers handelen.
Hiertussen heb je nog clearinghuizen en marketmakers.
pi_108937855
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 08:42 schreef SeLang het volgende:
De geschatte halfwaardetijd(*) van een ES daytrader bij perfecte order executie:

H = 150/T*K

(H: halfwaardetijd in dagen, K: verhouding kapitaal/margeverplichting, T: trades per dag)

(*) Halfwaardetijd is de tijd dat het gemiddeld duurt tot de trader de helft van zijn kapitaal kwijt is
Heb je dit zelf bedacht? _O-
One man's trash is another man's treasure.
pi_108938086
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 13:49 schreef E-trader het volgende:
Ik koop of verkoop deze produkten bij mijn broker.
Gaat de koers van bv de S&P omhoog maak ik winst wanneer ik een future kocht maar verlies wanneer ik een future verkocht. Mijn broker is de tussenpersoon tussen mij en zeg maar, de "markt", dat is de plaats waar kopers en verkopers handelen.
Hiertussen heb je nog clearinghuizen en marketmakers.
Maar wat is dan precies het verschil tussen handelen in aandelen, en handelen in opties en futures? Beiden zijn toch afhankelijk van de koers v/h bedrijf?
Ron Paul 2012
pi_108938213
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 13:58 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Maar wat is dan precies het verschil tussen handelen in aandelen, en handelen in opties en futures? Beiden zijn toch afhankelijk van de koers v/h bedrijf?
De onderliggende waarde, tijden van traden, margins, manier van settlement, spreads, transactiekosten en liquiditeit zijn bepalende factoren voor handel.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:04:08 #22
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108938229
Niet altijd. Wanneer grote jongens speculeren met futures zoals de superbanken in amerika kan dit een effect hebben op alle markten. Kijk maar naar de mini flash crash in 2010.
Uiteraard denk ik wel dat het de waarde van de bedrijven is die de beurs moet bepalen maar er is zoveel meer dan dat...
Aandelen doen het goed wanneer het bedrijf het goed doet in normale omstandigheden maar niet in een zeer negatief klimaat. Maar wanneer je aandelen koopt van een bedrijf gaat dit geld niet naar het bedrijf (tenzij bij nieuwe uitgifte) maar naar degene die verkoopt.
Futures en opties zijn derivaten of afgeleide produkten, tegenover 1 winnaar zit 1 verliezer.
Bovendien is het geen zerosum game, want de winnaar krijgt niet alles wat de verliezer verliest, de marketmakers en de brokers moeten ook leven.
pi_108938339
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:04 schreef E-trader het volgende:
Wanneer grote jongens speculeren met futures zoals de superbanken in amerika kan dit een effect hebben op alle markten. Kijk maar naar de mini flash crash in 2010.
De flashcrash was niet direct het gevolg van futurespeculatie maar van een grootschalige inzet van HFT. De crash in 1987 was wel een goed voorbeeld hoe futurespeculatie aanzette tot grote volatiliteit aangezien er tientallen procenten verschil zat tussen futurekoersen en indices op bepaalde tijden. Tegenwoordig zal dat verschil minder zijn in zulke situaties omdat futurehandel steeds meer elektronisch gebeurt.
pi_108938645
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:03 schreef Arkai het volgende:

[..]

De onderliggende waarde, tijden van traden, margins, manier van settlement, spreads, transactiekosten en liquiditeit zijn bepalende factoren voor handel.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:04 schreef E-trader het volgende:
Niet altijd. Wanneer grote jongens speculeren met futures zoals de superbanken in amerika kan dit een effect hebben op alle markten. Kijk maar naar de mini flash crash in 2010.
Uiteraard denk ik wel dat het de waarde van de bedrijven is die de beurs moet bepalen maar er is zoveel meer dan dat...
Aandelen doen het goed wanneer het bedrijf het goed doet in normale omstandigheden maar niet in een zeer negatief klimaat. Maar wanneer je aandelen koopt van een bedrijf gaat dit geld niet naar het bedrijf (tenzij bij nieuwe uitgifte) maar naar degene die verkoopt.
Futures en opties zijn derivaten of afgeleide produkten, tegenover 1 winnaar zit 1 verliezer.
Bovendien is het geen zerosum game, want de winnaar krijgt niet alles wat de verliezer verliest, de marketmakers en de brokers moeten ook leven.
Het gaat dus om de waarde van het product waar de optie/future betrekking op heeft? Deze koers wordt als ik het goed begrijp dus onder andere bepaalt door de koers v/h bedrijf, maar ook door de koers v/h product zelf? Dus stel dat je een future koopt die betrekking heeft op 1000 barrels olie en er breekt oorlog uit in Iran waardoor de oliekoers omhoog schiet, maak je dus winst omdat de aankoopprijs van de future onder de werkelijke waarde v/h product ligt?
Ron Paul 2012
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:21:20 #25
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108938708
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:19 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

[..]

Het gaat dus om de waarde van het product waar de optie/future betrekking op heeft? Deze koers wordt als ik het goed begrijp dus onder andere bepaalt door de koers v/h bedrijf, maar ook door de koers v/h product zelf? Dus stel dat je een future koopt die betrekking heeft op 1000 barrels olie en er breekt oorlog uit in Iran waardoor de oliekoers omhoog schiet, maak je dus winst omdat de aankoopprijs van de future onder de werkelijke waarde v/h product ligt?
Dat klopt. Deze future is dan plots veel meer waard. Vraag en aanbod is belangrijk.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:25:41 #26
8631 Dinosaur_Sr
Sanúk or bust!
pi_108938828
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:07 schreef Arkai het volgende:

[..]

De flashcrash was niet direct het gevolg van futurespeculatie maar van een grootschalige inzet van HFT. De crash in 1987 was wel een goed voorbeeld hoe futurespeculatie aanzette tot grote volatiliteit aangezien er tientallen procenten verschil zat tussen futurekoersen en indices op bepaalde tijden. Tegenwoordig zal dat verschil minder zijn in zulke situaties omdat futurehandel steeds meer elektronisch gebeurt.
Voor de burger: HFT is neem ik aan High Frequency Trading, zeg maar het geautomatiseerd handelen door computerprogramma's op basis van voorgeprogrammeerde variabelen.... right? :?
B is for Bogan and
pi_108938971
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:21 schreef E-trader het volgende:

[..]

Dat klopt. Deze future is dan plots veel meer waard. Vraag en aanbod is belangrijk.
Ok :) maar gezien futures betrekking heeft op contracten en in tegenstelling tot aandelen dus een houdbaarheidsdatum hebben (om het zo maar te zeggen), wat gebeurt er dan op het moment dat de bedrijven dus voldaan hebben aan de voorwaarden in het contract? Je koopt (een deel van) het contract tussen bedrijven, dus wordt je uitbetaald door een van de bedrijven?
Ron Paul 2012
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:35:59 #28
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108939095
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Voor de burger: HFT is neem ik aan High Frequency Trading, zeg maar het geautomatiseerd handelen door computerprogramma's op basis van voorgeprogrammeerde variabelen.... right? :?
Lijkt mij wel. Zo stond onlangs nog een reportage in de tijd dat een of andere man die de leiding had van zo'n hefboomfonds met HFT het beter deed dan Warren Buffet, hij maakte reeds verschillende jaren 20% per jaar. Uiteraard is beleggen iets anders.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:39:43 #29
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108939200
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:31 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Ok :) maar gezien futures betrekking heeft op contracten en in tegenstelling tot aandelen dus een houdbaarheidsdatum hebben (om het zo maar te zeggen), wat gebeurt er dan op het moment dat de bedrijven dus voldaan hebben aan de voorwaarden in het contract? Je koopt (een deel van) het contract tussen bedrijven, dus wordt je uitbetaald door een van de bedrijven?
Neen, je' steelt van' of 'verliest' het geld aan andere traders, het zijn afgeleiden.
De uitgevers van deze instrumenten rollen wellicht door om neutraal te blijven.
pi_108939214
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jazeker. Op basis van de wet van grote getallen kunnen high frequency traders met een zeer klein statistisch voordeel en een zeer hoge transactiesnelheid consistente winsten genereren.

Voorbeeld:

Met een edge van 0.01%, een ordergrootte van 1 euro en een transactiesnelheid van 1.000.000 trades per uur levert dat (0.5001- 0.4999) x 1 euro x 1.000.000 = 200 euro risicovrije winst op. 0.01% edge is echter voor een particulier niet winstgevend omdat de transactiekosten al 0.15% gemiddeld bedragen. Een transactiegrootte van 1000 euro is al snel 200k winst per uur en een beetje snelle computer haalt ook wel meer dan een miljoen trades per uur. Goeie business hoor. ;)
pi_108940019
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 14:40 schreef Arkai het volgende:

[..]

Jazeker. Op basis van de wet van grote getallen kunnen high frequency traders met een zeer klein statistisch voordeel en een zeer hoge transactiesnelheid consistente winsten genereren.

Voorbeeld:

Met een edge van 0.01%, een ordergrootte van 1 euro en een transactiesnelheid van 1.000.000 trades per uur levert dat (0.5001- 0.4999) x 1 euro x 1.000.000 = 200 euro risicovrije winst op. 0.01% edge is echter voor een particulier niet winstgevend omdat de transactiekosten al 0.15% gemiddeld bedragen. Een transactiegrootte van 1000 euro is al snel 200k winst per uur en een beetje snelle computer haalt ook wel meer dan een miljoen trades per uur. Goeie business hoor. ;)
Myth
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:19:24 #32
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108940139
HFT's zuigen alleen maar kapitaal uit de markt en voegen niets toe.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
What the mind can conceive and believe, it can achieve
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_108940188
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:19 schreef monkyyy het volgende:
Wie wil dat nou niet, alleen maar kapitaal uit de markt zuigen :P
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:27:57 #34
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108940379
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:21 schreef thenxero het volgende:

[..]

Wie wil dat nou niet, alleen maar kapitaal uit de markt zuigen :P
Ik denk niet dat de rest van ons iets eraan heeft dat er een gigantische hoeveelheid trades plaats vindt tussen computers en elkaar proberen te elkaar verslaan met algoritmen, met als uitkomst, dat als de een wint, de rest van alle investeerders, beleggers en traders het allemaal betalen.
pi_108940386
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:14 schreef miro86 het volgende:
Myth
Nee hoor, de werkelijke snelheid is een veelvoud daarvan.

De lichtsnelheid door een glasvezel is iets van 0.67 de normale lichtsnelheid. Met een draadlengte van een tiental meters praten we over microseconden lag. Zelfs ik met mijn goedkope ADSL haal 15 ms ping naar de exchange wat dus inoudt dat ik bijna een kwart miljoen trades per uur zou kunnen maken terwijl ik op vele kilometers afstand van de beurs zit.

quote:
2s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:19 schreef monkyyy het volgende:
Grote onzin.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:34:21 #36
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_108940541
Enkele nuttige sites over opties:
http://www.optie-strategie.nl/
http://www.optiesvoordummies.nl/optie-strategie/opties-kopen

[ Bericht 0% gewijzigd door E-trader op 10-03-2012 15:40:39 ]
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:47:12 #37
92989 ..-._---_-.-
alike minds think great
pi_108940879
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:28 schreef Arkai het volgende:

[..]

De lichtsnelheid door een glasvezel is iets van 0.67 de normale lichtsnelheid. Met een draadlengte van een tiental meters praten we over microseconden lag. Zelfs ik met mijn goedkope ADSL haal 15 ms ping naar de exchange wat dus inoudt dat ik bijna een kwart miljoen trades per uur zou kunnen maken terwijl ik op vele kilometers afstand van de beurs zit.
[..]
Roundtriptijden, pingtijden of lag bepalen hoe snel je kunt reageren, niet hoeveel orders je per uur weg kunt sturen.

En 15 ms reactietijd (x 2) is te langzaam om mee te kunnen spelen.
pi_108941109
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Roundtriptijden, pingtijden of lag bepalen hoe snel je kunt reageren, niet hoeveel orders je per uur weg kunt sturen.

En 15 ms reactietijd (x 2) is te langzaam om mee te kunnen spelen.
Ik zeg dan ook dat ik zoveel orders zou kunnen sturen. Het voorbeeld is puur illustratief bedoeld om aan te geven waarom een miljoen trades per uur voor een HFT eigenlijk heel weinig is.
pi_108941141
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:56 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik zeg dan ook dat ik zoveel orders zou kunnen sturen. Het voorbeeld is puur illustratief bedoeld om aan te geven waarom een miljoen trades per uur voor een HFT eigenlijk heel weinig is.
Je kan ook een triljard orders versturen met 15ms vertraging, dat heeft helemaal niks met elkaar te maken.
pi_108941181
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:27 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de rest van ons iets eraan heeft dat er een gigantische hoeveelheid trades plaats vindt tussen computers en elkaar proberen te elkaar verslaan met algoritmen, met als uitkomst, dat als de een wint, de rest van alle investeerders, beleggers en traders het allemaal betalen.
Waarom zou de markt er wel wat aan hebben als "langzame" beleggers zoals jij geld verdienen? Wat is het verschil?
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:10:31 #41
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108941444
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:59 schreef thenxero het volgende:

[..]

Waarom zou de markt er wel wat aan hebben als "langzame" beleggers zoals jij geld verdienen? Wat is het verschil?
Omdat HFT's niets meer te maken heeft met kapitaal ophalen voor bedrijven, zodat die dat kunnen gebruiken om te investeren, waardoor de economie/technologie/welvaart groeit.

HFT stimuleert de economie niet, wat de hele bedoeling is (was?) van een aandelen beurs, hert neigt naar parasitisme.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:14:51 #42
344884 monkyyy
Living the dream
pi_108941535
Maar dat is mijn visie, er zullen vast wel mensen zijn die vinden dat er niets mis mee is. Het heeft natuurlijk wel wat voordelen, het verminder volatiliteit omdat er veel gehandeld wordt en het verhoogt liquiditeit.
pi_108948775
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:28 schreef Arkai het volgende:

[..]

...
Hoe snel het kan is een ding. Wat belangrijker is is hoeveel quotes en trades er daadwerkelijk gemaakt worden en dat getal ligt veel lager dan wat je voorstelt.
quote:
[..]

Grote onzin.
Deels eens. Sommige HFTs zijn liquiditeit toevoegend (fungeren als market makers), andere zijn liquiditeit absorberend.
pi_108951434
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 20:30 schreef miro86 het volgende:
Hoe snel het kan is een ding. Wat belangrijker is is hoeveel quotes en trades er daadwerkelijk gemaakt worden en dat getal ligt veel lager dan wat je voorstelt.
Op een exchange als Euronext zijn honderden aandelen genoteerd waarvan de cumulatieve omzet in volume ruimschoots voldoende is om een heel blok van HFT van trades te voorzien. Helemaal als je bedenkt dat 70% van alle trades worden gedaan door bots. Het zou stom zijn om alleen op 1 aandeel te traden als de techniek toepasbaar is voor alles wat genoteerd is op de servers.

quote:
Deels eens. Sommige HFTs zijn liquiditeit toevoegend (fungeren als market makers), andere zijn liquiditeit absorberend.
Hoe kan liquiditeit geabsorbeerd worden als het doel van de trade bestaat uit het halen van een zo kort mogelijke omlooptijd?
pi_108977196
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 21:53 schreef Arkai het volgende:

[..]

Op een exchange als Euronext zijn honderden aandelen genoteerd waarvan de cumulatieve omzet in volume ruimschoots voldoende is om een heel blok van HFT van trades te voorzien. Helemaal als je bedenkt dat 70% van alle trades worden gedaan door bots. Het zou stom zijn om alleen op 1 aandeel te traden als de techniek toepasbaar is voor alles wat genoteerd is op de servers.

[..]

Hoe kan liquiditeit geabsorbeerd worden als het doel van de trade bestaat uit het halen van een zo kort mogelijke omlooptijd?
Hoe vaak denk je dat een quote wordt geupdate voor een zeer liquide aandeel (per minuut)?
Hoe vaak denk je dat een HFT algo handelt per minuut (gemiddeld)?
Wat is de doelstelling van een HFT? Wat is het idee erachter? (en nee, omlooptijd verkleinen is geen strategie, maar wel een noodzakelijkheid bij sommige trading strategieen)
pi_108979955
@ TS welke strategieën gebruik je om op de fritures te handelen? Ik ben wel benieuwd wat voor systeem je op verschillende markten gebruikt.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 11 maart 2012 @ 19:12:04 #47
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_108980111
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:08 schreef fedsingularity het volgende:
@ TS welke strategieën gebruik je om op de fritures te handelen? Ik ben wel benieuwd wat voor systeem je op verschillende markten gebruikt.
QFT, en trouwens credits voor je username en ondertitel _O-
pi_108980222
quote:
10s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:12 schreef Shispeed het volgende:

[..]

QFT, en trouwens credits voor je username en ondertitel _O-
Haha de fritures waren een geintje hoor, ik ben ECHT benieuwd hoe de ts zijn systeem werkt ;)
Dit topic heeft best potentie, als we het gaan hebben over strategieën en money management.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 12 maart 2012 @ 12:20:50 #49
311187 Kandijfijn
Heerlijk zoet
pi_109006050
Daytraden is volgens mij voor mensen zonder vaste baan of voor mensen die er hun baan van gemaakt hebben (voor zichzelf of een bedrijf).

Ik heb samen met mijn vader een portefuille en zolang die jaar na jaar de spaarrenten ruimschoots verslaat ben ik wel tevreden.
  maandag 12 maart 2012 @ 17:57:39 #50
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_109018288
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:14 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Haha de fritures waren een geintje hoor, ik ben ECHT benieuwd hoe de ts zijn systeem werkt ;)
Dit topic heeft best potentie, als we het gaan hebben over strategieën en money management.
In een frituur kan het nochtans best toeven zijn ;)
Ik heb er jaren over gedaan om een systeem te ontwikkelen, vooral dan met opties dat een vast en min of meer stabiel rendement oplevert. Aangezien ik geen abbonees wil uitzuigen met een maandelijkse of jaarlijkse fee hou ik het maar voor mezelf.
Met futures kan ik wel zeggen dat ik vooral werk met TA en maar heel kort in de markt blijf.
Het eerste doel van traden is namelijk geen geld te verliezen. Het tweede winst maken en het 3de rijk worden.
Aan nummer 3 ben ik helaas nog niet en geraak ik misschien nooit, 2 begint al aardig te lukken.
Een goed boek is dat van Alexander Elder, beleggen om te verdienen.
  maandag 12 maart 2012 @ 18:01:13 #51
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_109018420
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 12:20 schreef Kandijfijn het volgende:
Daytraden is volgens mij voor mensen zonder vaste baan of voor mensen die er hun baan van gemaakt hebben (voor zichzelf of een bedrijf).

Ik heb samen met mijn vader een portefuille en zolang die jaar na jaar de spaarrenten ruimschoots verslaat ben ik wel tevreden.
Dat is inderdaad al een hele prestatie.
Ik heb een vaste job als werknemer, daytraden maar ook wel positietraden doe ik daarnaast. Soms wel vermoeiend en lange dagen maar dat heb ik er graag voor over.
Mobiel internet is voor mij wel onmisbaar...
  maandag 12 maart 2012 @ 18:59:31 #52
8631 Dinosaur_Sr
Sanúk or bust!
pi_109020404
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 18:01 schreef E-trader het volgende:

[..]

Dat is inderdaad al een hele prestatie.
Ik heb een vaste job als werknemer, daytraden maar ook wel positietraden doe ik daarnaast. Soms wel vermoeiend en lange dagen maar dat heb ik er graag voor over.
Mobiel internet is voor mij wel onmisbaar...
Wat vind je baas daarvan?
B is for Bogan and
  maandag 12 maart 2012 @ 19:25:33 #53
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_109021489
Mijn directeur weet dat niet. enkel een hond heeft trouwens een baas :)
Ik denk ook niet dat mijn prestaties daaronder lijden, het voorbereidende werk doe ik thuis en even naar het toilet gaan voor een check of een order is voldoende.
  maandag 12 maart 2012 @ 19:53:59 #54
8631 Dinosaur_Sr
Sanúk or bust!
pi_109022910
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:25 schreef E-trader het volgende:
Mijn directeur weet dat niet. enkel een hond heeft trouwens een baas :)
Ik denk ook niet dat mijn prestaties daaronder lijden, het voorbereidende werk doe ik thuis en even naar het toilet gaan voor een check of een order is voldoende.
Bij ons hebben we een baas, geen directeur. Chef mag ook ;) Nou je het zegt heb ik wel een baas gehad die 'onderdirecteur' was. Maar ja, de halve afdeling was onderdirecteur :D

Owkee. Ik voelde me nooit prettig met grote of volatiele posities, omdat het altijd ten koste ging van hetzij werk hetzij trading. Ik voelde me redelijk gejaagd dan, dus alleen posities binnen werktijd die ik niet hoef te monitoren. Maar hangt ws. ook van soort werk af.
B is for Bogan and
  maandag 12 maart 2012 @ 20:58:02 #55
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_109026531
Het probleem met het ontwikkelen van systemen is vaak:

- curvefitting op basis van historisch testen. Pak ook is een ander land of verschillende aandelen.
- een systeem moet zich eigenlijk continu aanpassen aan de nieuwe dynamiek van de markt.

Ook met daytraden heb je hier "last" van. Langdurige lage volatiliteit kan je optiesysteem bijvoorbeeld nekken. QE, rente, sentiment etc.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 16:23:02 #56
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_109052255
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 08:42 schreef SeLang het volgende:

H = 150/T*K

uiteindelijk valt er wel aardig mee te verdienen als je het goed in de vingers hebt, maar de truc is om het in de vingers te krijgen voordat je je hele kapitaal/inleg kwijt bent ;)
  dinsdag 13 maart 2012 @ 17:16:33 #57
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_109054319
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:58 schreef iamcj het volgende:
Het probleem met het ontwikkelen van systemen is vaak:

- curvefitting op basis van historisch testen. Pak ook is een ander land of verschillende aandelen.
- een systeem moet zich eigenlijk continu aanpassen aan de nieuwe dynamiek van de markt.

Ook met daytraden heb je hier "last" van. Langdurige lage volatiliteit kan je optiesysteem bijvoorbeeld nekken. QE, rente, sentiment etc.
Volatiliteit is inderdaad 1 van de belangrijkste dingen in het traden met opties. Een langdurige lage volatiliteit maakt dat je beter 'schrijft' met een goed vangnet...
Of kopen met een geschreven dekking kan ook al voor winst zorgen bij een lage vola ;)
  dinsdag 13 maart 2012 @ 17:23:52 #58
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_109054576
Bij welke brokers beleggen /traden jullie zo al?
Binckbank? Interactive brokers of Lynx, Today's Brokers of Tradersonly?
Of Mijn Broker misschien? Een combinatie??
Goede of slechte ervaringen?
pi_109058858
Dat soort brokers zijn toch helemaal niet geschikt voor daghandel :?

Zijn die commissies niet hartstikke hoog hiervoor?
  woensdag 14 maart 2012 @ 14:28:14 #60
369930 E-trader
geduld + discipline!
pi_109088861
Welke had je dan in gedachten? Blijkt dat thinkorswim ook niet slecht is maar bij bv IB zijn de commisies zeker niet te hoog...
  zaterdag 17 maart 2012 @ 18:57:33 #61
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_109209241
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 17:23 schreef E-trader het volgende:
Bij welke brokers beleggen /traden jullie zo al?
Binckbank? Interactive brokers of Lynx, Today's Brokers of Tradersonly?
Of Mijn Broker misschien? Een combinatie??
Goede of slechte ervaringen?
Ik bij Binck, ik ben overigens geen echte daytrader, maar wel een korte termiijn handelaar. ik overweeg overigens over te stappen naar IB of Today's. Ik ben opzich wel tevreden over Binck, maar ik vind de commissies vrij hoog en de mogelijkheden enigzins beperkt.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 20:25:21 #62
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_109212058
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 17:16 schreef E-trader het volgende:

[..]

Volatiliteit is inderdaad 1 van de belangrijkste dingen in het traden met opties. Een langdurige lage volatiliteit maakt dat je beter 'schrijft' met een goed vangnet...
Of kopen met een geschreven dekking kan ook al voor winst zorgen bij een lage vola ;)
Jaja :7 Ben ik je tegenpartij :)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_109222623
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:28 schreef E-trader het volgende:
Welke had je dan in gedachten? Blijkt dat thinkorswim ook niet slecht is maar bij bv IB zijn de commisies zeker niet te hoog...
Ik ken die brokers niet van naam, maar ik ken twee daghandelaren die juist hierom een desk gehuurd hebben om zo mee te kunnen profiteren met een of andere bulkdeal bij een broker. Zonder deze lage commissies zou het niet lonen aldus hen.

IB heeft overigens ook een 'pro' tak dacht ik, geen idee wat daar de tarieven van zijn.
pi_109246230
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 02:53 schreef tjoptjop het volgende:
Ik ken die brokers niet van naam, maar ik ken twee daghandelaren die juist hierom een desk gehuurd hebben om zo mee te kunnen profiteren met een of andere bulkdeal bij een broker. Zonder deze lage commissies zou het niet lonen aldus hen.
Interessant. Heb je enig idee hoeveel lager die commissies zouden zijn?
pi_109258236
Nee geen idee. Zal voornamelijk afhangen van hoeveel er omgezet wordt. 100k transacties per maand of 100 per maand maakt nog al een verschil.

Ik kan het wel eens vragen hoor, maar dat duurt even.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')