Dit is toch om kotsmisselijk van te worden?
quote:
Keuze voor busbaan zonder gedegen vooronderzoek
Aan het besluit een busbaan te bouwen langs de Kruisvaart in de Dichterswijk lag geen gedegen onderzoek ten grondslag. Pas vier maanden ná het besluit schakelde de gemeente ingenieursbureau AGV-Movares in, voor een 'variantenstudie', zo blijkt uit onderzoek van DNU.
Het college van b en w wil een busbaan aanleggen aan de westkant van het spoor tussen Utrecht Centraal en de Vondellaan. Over dit zogenoemde Kruisvaarttracé werd in april 2011 al een besluit genomen. Omwonenden werden pas maanden later over de plannen geïnformeerd, in het najaar van 2011.
Zij kregen toen te horen dat 'op basis van onderzoek' was gebleken dat een busbaan langs de Kruisvaart 'het beste alternatief' was. Maar van enig onderzoek was in april 2011 nog geen sprake. Pas in augustus 2011 zoekt een ambtenaar van de gemeente contact met ingenieursbureau AGV-Movares.
In een mailtje (bijlage 1) schrijft de ambtenaar dat tot dusver 'niet echt een variantenstudie' is gedaan naar alternatieve tracés, zoals de Croeselaan of de Catharijnesingel. De keuze voor een busbaan langs de Kruisvaart is 'kwalitatief' gedaan, op basis van 'simulaties'.
In verband met vragen naar het onderzoek door bewoners heeft de gemeente 'een begrijpbare onderbouwing van de keuze voor het Kruisvaarttracé' nodig, en dat moet er vóór 1 september zijn. AGV-Movares reageert met een voorstel (bijlage 2), maar zegt wel dat een rapport niet vóór 1 september gereed kan zijn.
Opvallend is dat AGV-Movares stelt dat twee van vier - door de gemeente ongewenste - tracévarianten 'kwalitatief weggeschreven' kunnen worden. Op die manier blijven alleen de Croeselaan- en de (door de gemeente gewenste) Kruisvaart-variant nog over.
De gemeente reageert verheugd (bijlage 3). 'Perfect, dat is wat we nodig hebben, want het is 100% zeker dat de vraag naar onderbouwing (van het tracé) komt en dat zal dit worden. Hebben we een goed opgeschreven en uitgezocht verhaal. Hierbij akkoord.'
AGV-Movares schrijft uiteindelijk drie versies van de onderbouwing, ook al omdat een groep bewoners aan de Raadwijk zich ernstig verzet tegen de busbaan. Die komt ter hoogte van hun straat op nog geen twintig meter van de voorgevels te liggen. De gemeente belooft serieus naar de inbreng van omwonenden te kijken.
Maar hiervan lijkt maar weinig terecht te komen. Ook in de meest recente, definitieve versie van het rapport van AGV-Movares is de conclusie de door de gemeente gewenste: een busbaan langs de Kruisvaart, dus over het tracé waarover de gemeente in april 2011 al een besluit nam, is het beste alternatief (bijlage 4).
Bijlages op dnu.nu
Wat een hondenstreek van de gemeente voor die bewoners. Verantwoordelijke ambtenaar ontslaan en het voltallige college moet zijn verantwoordelijkheid nemen en optyfen.