Ik had hem gebeld en zelfs nog persoonlijk gesproken en heeft helaas niet mogen baten.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:05 schreef nelisb het volgende:
Heb je al gebeld?
Dat doen wij meestal na de eerste herinnering. Werkt prima.
Werkt dat niet, dan stoppen wij per direct de levering van goederen. Werkt ook prima bij ons.
je kunt je factuurtje ook verkopen aan ome dirk www.dsfactoring.nlquote:Op donderdag 19 april 2012 15:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Wat doen jullie met klanten die de rekening niet betalen? Wij hebben nu onze eerste raddraaier
Factuur gestuurd 28 dagen tijd om te betalen
5 dagen over tijd
Herinnering gestuurd gelieve binnen 7 dagen te betalen.
Nu is hij 4 dagen overtijd
Ik heb nu zoiets laat hem maar direct administratiekosten betalen en daarna rechtstreeks door naar een incassobureau. Maar mijn vennoten vinden mij iets te hard daarin en vinden dat we eerst in overleg moeten treden.
Wat zouden jullie doen?
Kom ik zo paniekerig over dan? Volgens mij heb ik het netjes afgehandeld tot nu toequote:Op donderdag 19 april 2012 16:43 schreef flipsen het volgende:
Je raakt al in paniek als een klant een paar dagen te laat is met betalen Dan moet je nog veel leren, de gemiddelde betalingstermijn in NL ligt geloof ik op een maandje of 2, ongeacht wat jij op je factuur zet.
In mijn branche (internet) word daar veel te makkelijk over gedacht. Omdat ze niet iets tastbaars hebben vinden ze het maar kunnen dan ze na 2 maand daarna pas hoeven te betalen, terwijl ik er uiteindelijk 60 uur voor gewerkt heb.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:43 schreef flipsen het volgende:
Je raakt al in paniek als een klant een paar dagen te laat is met betalen Dan moet je nog veel leren, de gemiddelde betalingstermijn in NL ligt geloof ik op een maandje of 2, ongeacht wat jij op je factuur zet.
5 maanden hier.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:48 schreef Anno2012 het volgende:
Mijn record was 3 maanden ongeveer....
Ik zou 3 dagen na de vervaldatum van de herinnering een 'laatste herinnering' sturen met daarop zoiets van 'betaling binnen 5 dagen'. Wordt er dan nog niet betaald, dan een ingebrekestelling met nog één keer de kans om binnen 3 dagen te betalen. Nog geen betaling >> uit handen geven.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:09 schreef Kandijfijn het volgende:
Kom ik zo paniekerig over dan? Volgens mij heb ik het netjes afgehandeld tot nu toe
Ik vraag niet voor niks om advies van mensen met wat meer ervaringen voor vervolg stappen. Jij zegt in principe wacht nu maar even af?
Ja en nee. Je verschuift het probleem gewoon door naar de volgende op de ladder. Mijn klanten hebben zonder uitzondering eenzijdig de betalingstermijn opgerekt. En ik doe het zelfde bij mijn leveranciers. Zij weer bij die van hun. Netjes is het niet, maar je moet wel eens watquote:Op donderdag 19 april 2012 17:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Is het niet een verschuivend moraal dan? Organisatie's die maar te laat blijven betalen en ondernemers die het min of meer maar lijken te pikken?
Klopt, en als er in dat rijtje een partij opeens niet wil leveren of het niet eens is heb je gesodemieter. Ik moet ook facturen en kosten betalen, dus waarom de klant dan niet? Die betalingstermijnen zijn er niet voor niets natuurlijk.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:38 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ja en nee. Je verschuift het probleem gewoon door naar de volgende op de ladder. Mijn klanten hebben zonder uitzondering eenzijdig de betalingstermijn opgerekt. En ik doe het zelfde bij mijn leveranciers. Zij weer bij die van hun. Netjes is het niet, maar je moet wel eens wat
Ik niet hoor. Ik ga vaak uit eten en als ik dan moet betalen zeg ik: "Dat komt over twee maand wel, ik heb nu geen geld."quote:Op donderdag 19 april 2012 17:40 schreef Kandijfijn het volgende:
Blij dat ik dan de restaurant-branche in zal gaan op langere termijn. Daar betalen de meeste klanten direct na levering
Steek je me nu de gek aan of ben heb je een vast restaurant?quote:Op donderdag 19 april 2012 17:42 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Ik ga vaak uit eten en als ik dan moet betalen zeg ik: "Dat komt over twee maand wel, ik heb nu geen geld."
Nee. Ik vind het grappig dat er in mijn branche zo luchtig wordt gedaan over betalingen van facturen terwijl je dat in principe in een restaurant of supermarkt ook niet doet. Ik snap dat niet.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:44 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Steek je me nu de gek aan of ben heb je een vast restaurant?
Ik vind het ook vreemd. Al mijn klanten hebben klanten die direct betalen. No way dat iemand een doorsnee winkel uitloopt en dan 60 dagen de tijd krijgt om zijn [insert willekeurige consumentenaanschaf] af te rekenen. Dus ik snap niet heel goed waarom ze zich in de positie voelen om bij mij 60 of 90 af te dwingen. Maar ze doen het en ze kunnen het.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:46 schreef boem-dikkie het volgende:
Nee. Ik vind het grappig dat er in mijn branche zo luchtig wordt gedaan over betalingen van facturen terwijl je dat in principe in een restaurant of supermarkt ook niet doet. Ik snap dat niet.
Omdat hete en goede opdrachtgever was, een bedrijf waar ik zelf had gewerkt en waar ik de mensen persoonlijk kende. Kende ook andere freelancers. Er zat gewoon iets niet goed en daar is nu verandering in gekomen. Nu betalen ze netjes op tijd.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:49 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Had jij het trouwens al uit handen gegeven? Zo nee, waarom niet?
Als de betalingstermijn verstreken is en je stuurt na 5 dagen al een herinnering, dan zullen er genoeg bedrijven zijn die denken: "Mooi, jij kan nog wel een maandje wachten". Ik zou dus zeker wat langer gewacht hebben.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kom ik zo paniekerig over dan? Volgens mij heb ik het netjes afgehandeld tot nu toe
Ik vraag niet voor niks om advies van mensen met wat meer ervaringen voor vervolg stappen. Jij zegt in principe wacht nu maar even af?
Een betalingstermijn van 2 maanden?quote:Op donderdag 19 april 2012 16:43 schreef flipsen het volgende:
Je raakt al in paniek als een klant een paar dagen te laat is met betalen Dan moet je nog veel leren, de gemiddelde betalingstermijn in NL ligt geloof ik op een maandje of 2, ongeacht wat jij op je factuur zet.
Ik zou de weddenschap niet aangaan als ik jou wasquote:Op donderdag 19 april 2012 18:32 schreef Snoepje5 het volgende:
Een betalingstermijn van 2 maanden?
Waar kom jij vandaan..
Ik durf te wedden dat zelfs Bol.com niet zo'n riante betalingstermijn bij zijn leveranciers heeft.
Ik weet dat Amazon de meest riante betalingstermijn bij haar leveranciers heeft. Dat is 25 (?) dagen na betaling van de consument.quote:Op donderdag 19 april 2012 18:37 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik zou de weddenschap niet aangaan als ik jou was
Grote bedrijven dwingen dat soort termijnen gewoon af. Een termijn van 45 dagen is iets om van in je handjes te knijpen. Bij 60 dagen zit je redelijk oke. Maar ook 75, 90 of 120 dagen is heel normaal als je wilt leveren aan de grote bedrijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |