quote:
Op donderdag 8 maart 2012 12:32 schreef heiden6 het volgende:[..]
Het valt me wel op hoe weinig aandacht er is voor fatsoenlijke vaardigheden van (potentiële) werknemers op dat gebied bij functies waarbij je 40 uur per week met een PC werkt.
Precies, en wat ook tegenvalt is hoeveel van die werknemers zelf weinig initiatief tonen om het niveau eens op te krikken. Ik ken er zat die zonder te overdrijven fulltime achter een monitor zitten en het toch presteren om dingen te blijven roepen als: "Dit hoeft van mij allemaal niet zo hoor" en "Doe jij het maar want jij kunt dat zo goed...ja ik weet dat ik dat al 6 maanden roep".
Dan heb je het niet over totale digibeten ("Waar zit de aanknop?") maar over mensen die nodeloos tientallen minuten verspillen met de volgende activiteiten:
-het wegklikken van schermpjes omdat ze niet weten dat je direct op het window wat je wilt kunt klikken
-het continu afsluiten van applicaties omdat ze met één ding tegelijk bezig willen zijn
-niet weten dat je kunt tabben, copypasten, sneltoetsen gebruiken etc.
-niks kunnen vinden op de eigen console behalve als het op het bureaublad staat
-foutmeldingen wegklikken zodat werk verloren gaat als de applicatie het helemaal voor gezien houdt
-tweevingerig typen en niet weten hoe je een accent op een letter krijg ("Hoe krijg je van die Duitse puntjes op de u? Wat? Shift? Waar zit die? Aanhalingstekens? Ja nee okay nu krijg ik zo'n hoge komma en dan een u. Tegelijk? Ja nu krijg ik een U. Oh shift en aanhalingsteken tegelijk? Ü? Nee dat bedoel ik ook niet. Ja oooh OOOOH JAAA! Nu lukt ie! ü!" En dat dan drie keer per week)
-niks zelf durven uitzoeken of überhaupt zoeken
Gek genoeg kunnen diezelfde mensen wel heel goed googelen op paaldanseressen, MSN installeren en torrents downloaden. Het is dus gewoon een keuze om je niet te verdiepen in voor je baan relevante pc-vaardigheden vind ik. En het kan zijn dat die keuze uitmondt in het verliezen of niet meer verder komen in een baan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team