Er is een regeling voor de vertraging van de vlucht zelf als die 3 uur of langer bedraagt. Je krijgt dan een vergoeding van minimaal 250 euro. Hier is een topic over: EU261/2004: Geld terug na (vlieg)vertraging!quote:Op vrijdag 20 april 2012 23:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Vraagje, stel dat een vlucht bij een normale aankomsttijd ruimschoots voor het vertrek van de laatste trein aankomt op Schiphol maar door vertraging nu na de laatste trein aankomt kan je dan ergens aanspraak op maken?
Je bedoelt tot aan je woning of hotel? Op basis van welke regelgeving is de luchtvaartmaatschappij daarvoor verantwoordelijk?quote:Op zaterdag 21 april 2012 00:02 schreef bunnahabhain het volgende:
Maar in principe moeten ze alles doen om je redelijk thuis te laten komen.
Daar zijn toch nog al wat voorwaarden voor nodig, en er zijn veel truckjes van luchtvaartmaatschappijen, waardoor ze daar onderuit komen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 07:18 schreef jaco het volgende:
[..]
Er is een regeling voor de vertraging van de vlucht zelf als die 3 uur of langer bedraagt. Je krijgt dan een vergoeding van minimaal 250 euro. Hier is een topic over: EU261/2004: Geld terug na (vlieg)vertraging!
Die vergoeding is een standaardbedrag waar je het mee moet doen. Of je net je trein mist of dat je helemaal geen extra schade hebt, maakt dus niet uit. Voor 250 euro kun je echter wel een hotel in de buurt van Schiphol betalen of een taxi naar je huis afhankelijk van waar je woont.
Tot aan je eindbestemming. hoe precies die regelgeving zit weet ik ook niet precies, omdat dat verhaal van hier boven, op honderden websites wordt verteld. De luchtvaart maatschappij heeft de verplichting om je hier in goed voor te lichten, en de meeste maatschappijen hebben hier flyers over. Die moet je dan eerst vragen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 07:22 schreef jaco het volgende:
[..]
Je bedoelt tot aan je woning of hotel? Op basis van welke regelgeving is de luchtvaartmaatschappij daarvoor verantwoordelijk?
Het is jammer dat je geen enkele referentie naar die regelgeving hebt. Dan kun je die regel gewoon citeren bij de balie in plaats van drama te maken.quote:Op zaterdag 21 april 2012 14:32 schreef bunnahabhain het volgende:
Tot aan je eindbestemming. hoe precies die regelgeving zit weet ik ook niet precies, omdat dat verhaal van hier boven, op honderden websites wordt verteld.
Ja perfect, maar dit is dus tijdens de reis. De vraagsteller wil weten hoe het zit bij een verlate aankomst op de bestemmingsluchthaven.quote:Op zondag 22 april 2012 04:54 schreef static het volgende:
Dat laatste dus. Vloog laatst via Parijs, we kwamen te laat aan in Parijs vanwege een kleine vertraging op Schiphol, dus heb ik mijn aansluting gemist, heb me gemeld op CDG en werd zonder pardon in een taxi gezet naar een goed hotel, inclusief dinner, ontbijt en telefoontjes.
Alles op rekening van AF/KLM en doorgeboekt op de vlucht van de volgende dag. Geen centje pijn.
Nee, er is naar mijn weten ook niets precieze regelgeving, die dit soort zaken letterlijk regelt. Hier geld gewoon het algemeen recht. Als ik iets doe waar door jij een bepaalde schade oploopt, dan kun jij me daar voor aanklagen. En zal een rechter uit eindelijk beoordelen wat ik aan jouw moet betalen, als we het niet onderling eens worden.quote:Op zondag 22 april 2012 04:24 schreef jaco het volgende:
[..]
Het is jammer dat je geen enkele referentie naar die regelgeving hebt. Dan kun je die regel gewoon citeren bij de balie in plaats van drama te maken.
Ik heb altijd begrepen dat een vliegticket een overeenkomst is voor vervoer van Luchthaven A naar Luchthaven B. Als tijdens de reis daartussen vertraging optreedt, dan is de maatschappij verantwoordelijk voor verzorging en de schadevergoeding onder de voorwaarden van EU261/2004.
Als je eenmaal op Luchthaven B staat, is de verdere reis echter je eigen verantwoordelijkheid, ook al is het 4 uur s'nachts. Als ze jou een taxi of hotel voucher hebben gegeven, dan is dat uit coulance gebeurd vanwege je zwangere vrouw of uit service oogpunt omdat je met een platinum card rondloopt.
Maar als die vlucht dus meer dan 3 uur vertraagd is, dan is er al recht op schadevergoeding door middel van de EU regeling van kracht.quote:Op zondag 22 april 2012 14:29 schreef bunnahabhain het volgende:
dat zal inderdaad een afweging zijn.
Over het algemeen staat in garantie voorwaarden, dat gevolg schade niet verhaalt kan worden. Dus in dit geval jouw trein missen, zal je waarschijnlijk niet terug vinden in de algemene voorwaarden.
Dat betekend niet als je je gelijk gaat halen via de rechter dat jouw claim van zelf sprekend af gewezen wordt. Als de luchtvaartmaatschappij zo wanprestatie heeft geleverd, zou je vlucht om 18 uur landen, en je laatste trein zou om 23 uur rijden, dan denk ik dat je een gerede kans maakt voor een schade vergoeding. Maar zou je vlucht om 22 uur landen, dan neem je zelf al een behoorlijk risico.
Vergeet trouwens niet dat dit soort gevallen ook gedekt kan zijn door je reisverzekering.
je hebt niet altijd recht op vergoeding na vertraging, alleen als de luchtvaartmaatschappij schuld aan de situatie heeft.quote:Op zondag 22 april 2012 15:43 schreef bunnahabhain het volgende:
Die EU regeling, bij vertraging, mij is die nog steeds niet duidelijk.
Ik heb zelf vorig jaar op mijn vakantie van af Keulen met KLM naar Johannesburg gevlogen (1e en laatste keer) en op de terug weg, is de vlucht zes uur later vertrokken, omdat de crew niet de wettelijke rust tijd heeft gehad. Maar ik heb toen totaal niets gekregen, mbt die regeling. Eerst rechtstreeks geprobeerd, daarna rechts bijstand, die zagen het niet zitten, en daarna EU-claim, maar die zagen het ook niet zitten.
Gezien ik vaker voor mijn werk vlieg, gebruik ik alleen nog KLM als het echt niet anders kan, zullen ze wel niet echt wakker van liggen. maar goed
Waarom zou je in godsnaam vertraging willenquote:Op maandag 23 april 2012 14:45 schreef Boterbartje het volgende:
Godver; ik zeg dat ik wel eens een vertraging zou willen.. vandaag een goed uur vertraagd
Krijg je geld, dat kan ik wel goed gebruikenquote:Op maandag 23 april 2012 15:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam vertraging willen
Oh op die manier Ik heb al heel wat vertraging gehad, maar nog geen enkele keer een vergoeding omdat het steeds overmacht was. Dus zo vaak gaat die vlieger niet eens opquote:Op maandag 23 april 2012 15:21 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Krijg je geld, dat kan ik wel goed gebruiken
Ik ken het, heb ook wel eens een nacht op de tegels van schiphol geslapen hoorquote:Op maandag 23 april 2012 15:28 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh op die manier Ik heb al heel wat vertraging gehad, maar nog geen enkele keer een vergoeding omdat het steeds overmacht was. Dus zo vaak gaat die vlieger niet eens op
Serieus? Nee dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, er was elke keer netjes een hotel geregeld.quote:Op maandag 23 april 2012 15:35 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ik ken het, heb ook wel eens een nacht op de tegels van schiphol geslapen hoor
Herinner je dat alle treinen en verkeer eruit lag in december 2010 door sneeuwval?quote:Op maandag 23 april 2012 16:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Serieus? Nee dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, er was elke keer netjes een hotel geregeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |