abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 6 maart 2012 @ 14:03:22 #1
45833 crew  Fogel
pi_108781020
Aangezien het vorige topic over Noorwegen (6) dicht ging, kunnen we hier weer verder.

Een paar handige links:
* Vliegen binnen Noorwegen doe je met www.norwegian.no, www.sas.no of www.wideroe.no (een dochter van de SAS). Prijzen zijn altijd inclusief alle belastingen!

* Treinroutes en prijzen vind je hier: www.nsb.no Let hier erop dat je 'minipris'-tickets kan boeken vanaf 90 dagen voor vertrek, die kosten slechts 199, 299 of 399 NOK ongeacht de reisafstand!

* Bussen: www.lavprisekspressen.no, www.nor-way.no

* De boot: www.hurtigruten.no

Algemene touristische informatie: www.visitnorway.com

Het weer kan je overigens hier, hier en hier bekijken

Natuurlijk is het ook handig om te weten hoe je van Nederland naar Noorwegen toe komt.
* Met de auto -voor routes zie www.anwb.nl of www.viamichelin.com-, eventueel in combinatie met de boot (www.colorline.no, www.stenaline.no, www.dfds.no).
* Met de bus, bijvoorbeeld met www.eurolines.com.
* Of met het vliegtuig. De low-budget maatschappijen Ryanair en Norwegian hebben vaak scherpe aanbiedingen vanaf Schiphol en Düsseldorf/Weeze. Maar ook de KLM en de SAS brengen je graag per vliegtuig naar Noorwegen toe. (en de KLM is vaak goedkoper als je vanuit Duitsland vertrekt, maar dan wel www.klm.de gebruiken ipv www.klm.nl)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_108792833
Ff kleine report 8-):

quote:
Bedankt! :) Is het in het hoogseizoen (mid juli t/m mid augustus) nodig om die hutten te reserveren, of is er eigenlijk altijd wel plek?
  Moderator dinsdag 6 maart 2012 @ 23:13:44 #3
45833 crew  Fogel
pi_108803781
Ik slaap zelf nooit in (dat soort) hutten.
Hotels hebben over het algemeen zomeraanbiedingen omdat het dan laagseizoen is (want de zakenreizigers zijn naar het buitenland met gezin), maar of dat voor hutten ook zo is durf ik niet te zeggen.
Maar, ik heb nog nooit gehoord van mensen die problemen kregen met overnachtingsplek als ze op de bonnefooi reizen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 14:45:53 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109089483
Oh nou, ik heb voor komende zomer van A tot Z alle hutten gereserveerd :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator woensdag 14 maart 2012 @ 14:46:54 #5
45833 crew  Fogel
pi_109089511
quote:
10s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh nou, ik heb voor komende zomer van A tot Z alle hutten gereserveerd :P
Wat is je route geworden?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 14:56:16 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109089864
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:46 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wat is je route geworden?
Auto naar Kiel
ColorLine nachtboot naar Oslo
Auto naar Geilo, 4 nachten (Hardangervidda, Bergensbana, Flamsbana)
Auto naar Runde, 1 overnachting onderweg, 4 overnachtingen op Runde
Auto naar Andalsnes (1 nacht)
Trein naar Trondheim (reisgenoot gaat per auto)
Auto in Trondheim parkeren, trein via Ostersund en Bräcke naar Narvik
Bus naar Lofoten, 3 nachten op Lofoten
Boot Moskenes - Bodo
Nachttrein Bodo - Trondheim, auto weer oppikken
Auto naar Oppdal, 2 nachten in Oppdal
Auto naar Sollia, 1 nacht
Auto naar Oslo, 1 nacht
Nachtboot naar Kiel
Auto naar huis.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:18:59 #7
321891 Kaasknabbeltje
TOETERTJESTOETERTJES!
pi_109095158
quote:
7s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Auto naar Kiel
ColorLine nachtboot naar Oslo
Auto naar Geilo, 4 nachten (Hardangervidda, Bergensbana, Flamsbana)
Auto naar Runde, 1 overnachting onderweg, 4 overnachtingen op Runde
Auto naar Andalsnes (1 nacht)
Trein naar Trondheim (reisgenoot gaat per auto)
Auto in Trondheim parkeren, trein via Ostersund en Bräcke naar Narvik
Bus naar Lofoten, 3 nachten op Lofoten
Boot Moskenes - Bodo
Nachttrein Bodo - Trondheim, auto weer oppikken
Auto naar Oppdal, 2 nachten in Oppdal
Auto naar Sollia, 1 nacht
Auto naar Oslo, 1 nacht
Nachtboot naar Kiel
Auto naar huis.
Leuk hoor!Hoelang ga je? ;)
Hoe heb je dit allemaal gepland? Welke mediums heb je gebruikt? Ben namelijk in de toekomst zelf ook van plan om zoiets te gaan doen in Noorwegen :)
Op zaterdag 5 maart 2011 23:17 schreef Geo3kant het volgende:
Nee vriendelijke mensen zoals jou.. alles wat andere zeggen afkraken en mongool noemen en noem het maar op.. jij bent een prachtuser ^O^ :')
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 17:25:58 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109095420
Ik ga 3 weken. Mediums? Internet :D

Gewoon stuk voor stuk van alles bij elkaar gegoogeld. Vaak ook gewoon routes uitgezocht en dan met Street View gekeken waar het er leuk uitzag om te slapen etc :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 14:02:48 #9
45833 crew  Fogel
pi_109386704
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga 3 weken. Mediums? Internet :D

Gewoon stuk voor stuk van alles bij elkaar gegoogeld. Vaak ook gewoon routes uitgezocht en dan met Street View gekeken waar het er leuk uitzag om te slapen etc :)
^O^

Voor de mensen die deze zomer naar Noorwegen gaan en liever in een hotel verblijven:
Nordic Choice Hotels heeft binnenkort een vroegboekkorting van 50%. Boeken tussen 26 en 29 maart, slapen tussen 22 juni en 19 augustus.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 22 maart 2012 @ 14:31:47 #10
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_109387797
M'n trip naar Noorwegen in juni 2011 is me goed bevallen, dus als 't financiëel een beetje meezit ga ik in de vroege zomer van 2013 weer die kant uit. Die veerboten tussen Denemarken en Noorwegen vind ik overigens opvallend goedkoop ... ! (qua overtochtprijs)

pi_109389031
Wij hebben ook in de planning om deze zomer met de kinderen (5 en 9) naar Noorwegen te gaan.

Het vriendinnetje van de oudste is vorig jaar naar Halden (bij Oslo) verhuisd dus de planning is om in elk geval daar een poosje te blijven, maar wat zijn nog meer must see's daar in de omgeving? Rondreizen is geen probleem maar 3 ā 4 uur rijden tussen 2 plaatsen is toch wel een beetje de max. voor de jongste.

We zijn al aan het rondkijken geweest op de site van Scanbritt en daar staan wel een aantal leuke rondreizen op. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor evt. tips.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 18:19:37 #12
45833 crew  Fogel
pi_109395414
Omgeving Halden is een van de minst interessante plekken in heel Noorwegen... De vestiging is leuk om te bezoeken, het centrum heb je binnen een halfuur wel gezien (als je rustig loopt). Maar, Oslo is minder dan 2 uur rijden en daar is genoeg te doen. In het Oslo topic heb ik al de nodige tips gegeven.

Als je via rijksweg 22 naar Oslo rijdt is de omgeving best OK, maar het is wel een slingerweg waar kinderen snel wagenziek van worden.

Fredrikstad, halfuurtje rijden van Halden, heeft een mooie oude stad, en Tønsberg (moet je wel een veer of tunnel pakken, of gewoon via Oslo rijden) als helemaal.

Vlakbij Halden, richting Aremark, zijn wel een paar stranden en een (voor kinderen in ieder geval) indrukwekkende sluis. Brekke heet die als ik hetgoed herinner.
Bij Sarpsborg is aan de E6 ook een hotel met een enorm zwembad, leuk voor een regenachtige dag.

Op 3-4 uur rijden zou je nog Lillehammer aan kunnen doen. Lilleputthammer en Hunderfossen zijn leuk voor kinderen. Maar niet als ze van veel actie houden, dan kan je beter naar Liseberg(Gotenburg) of Tusenfryd (bij Oslo) gaan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109396776
Bedankt voor de tips Fogel. We hadden zelf ook al gezien dat er rondom Halden idd niet al te veel te doen was.

We zouden evt. een caravan van vrienden van ons kunnen gebruiken voor onze vakantie. Als we daarvoor kiezen zou ik er ook voor kiezen om via Zweden naar Noorwegen te rijden.

Van mijn collega heb ik al begrepen dat het mogelijk is om een pas aan te schaffen waarmee je korting krijgt op bepaalde campings. Ik heb van hem ook de folders van hun vakantie gekregen dus er valt nog genoeg te bladeren.

Het is overigens niet de bedoeling om onze hele vakantie in Halden door te brengen. We willen ongeveer 2,5 week uittrekken voor de vakantie waarvan we een dag of 4 in Halden willen zijn.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 19:59:24 #14
45833 crew  Fogel
pi_109399967
Niet veel te doen is een understatement ;)
Met een caravan ben je waarschijnlijk niet eens zo enorm veel goedkoper uit dan hotels. Ik begreep dat je op campings al snel 300-500nok moet betalen voor een plaats. In de zomer heb je hotelkamers vanaf 500nok, en voor 990 heb je een zeer ruime familiekamer. Ontbijt uiteraard inbegrepen. Daarnaast zijn veerboten duurder met caravan en in Duitsland kan je niet doorrijden.

Is de 2,5 week inclusief reis van en naar Noorwegen?

Ik zou waarschijnlijk via Oslo naar Bergen gaan, in het westen is de natuur het mooist.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109400621
Die 2,5 week is idd inclusief de reis van en naar Noorwegen. En in de periode van 13 augustus tot 2 september (dus eigenlijk in het Noorse na-seizoen).

Wel las ik net dat niet op alle Noorse wegen caravans zijn toegestaan. Dan is zo'n Scanbrit rondreis wellicht toch een betere optie. Een reis als deze bijvoorbeeld *klik* doet naar mijn idee behoorlijk wat populaire plaatsen aan.

Edit: Wat doet de benzine eigenlijk zo'n beetje in Noorwegen per liter?
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 20:16:48 #16
45833 crew  Fogel
pi_109401066
Die reis onder je link is inderdaad een standaardrondje Zuid-Noorwegen :) niks mis met die route.
Benzine was een half uur geleden 15,24 NOK voor 95 bij de Statoil.
Als je een iphone hebt kan je de app 'bensinpris' installeren, krijg je de up-to-date prijzen in de omgeving te zien. Al zal de besparing al snel opgaan aan internationaal dataverkeer ;)
Tip: van zaterdag tot maandagochtend vroeg is de benzineprijs vaak 1-2nok lager dan in het begin van de week.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109401333
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2012 20:16 schreef Fogel het volgende:
Tip: van zaterdag tot maandagochtend vroeg is de benzineprijs vaak 1-2nok lager dan in het begin van de week.
Kijk dat zijn nog eens nuttige tips. ^O^

Ik had Scanbritt al een tijdje terug gemaild en het is bij hen mogelijk om de terugvaart met een aantal dagen uit te stellen zodat we op het eind nog een aantal dagen op eigen gelegenheid in Halden kunnen verblijven. De kans is groot dat het uiteindelijk wel een van hun reizen gaat worden.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 20:25:40 #18
45833 crew  Fogel
pi_109401538
Voor kinderen is dat rondje trouwens wel ietwat saai, natuur is minder leuk dan een pretpark of museum natuurlijk... Maar schapen op de weg in de bergen maken veel goed :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109402012
Ok, dat is dan wel weer goed om te weten.

Leuk voor kinderen zijn dus Lillehamer en Geilo, zelf wil ik wel graag Kristiansand aandoen en jij tipte nog Bergen.

Daar valt ook best wel een leuke rondreis van te bakken volgens mij.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 21:34:09 #20
45833 crew  Fogel
pi_109405220
Geilo is in de zomer weinig te doen, is een wintersportgebied, maar mooi is het er wel.
In Oslo is genoeg te doen, het technisch museum, zoologisk og geologisk museum vinden mijn kinderen het leukst qua musea, en Tusenfryd natuurlijk.
Kristiansand is de enige stad waar de hotels wel duur zijn in de zomer, dat komt doordat daar dé kinderattracties van Noorwegen liggen (maar ik weet niet of het net zo leuk is viir niet-Noren).
In Ålesund (leuke stad in Jugendstilstijl) en Bergen hebben overigens aquaria.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109406464
Mijn fout, door de post van Dr_Flash dacht ik dat de Flamsbana in Geilo begon maar dat is dus in Flam (sorry, ik kan het rondje hier niet op de a zetten. ;) ) voor de route maakt het niet zo veel uit ik zal straks nog even kijken wat het qua hotelprijs scheelt.

Ik had het volgende reislijstje in elkaar gebakken:

Kristiansand - 3 nachten
Stavanger - 1 nacht (voor het doorreizen naar Bergen)
Bergen - 3 nachten
Flam - 3 nachten
Lillehamer - 3 nachten
Halden - 4 nachten (vanwege het vriendinnetje maar ook om Oslo te kunnen bezoeken)

Maar als jij zegt dat Kristiansand minder leuk is voor niet-noren is het misschien een optie om daar 2 nachten te doen en 2 nachten in Stavanger te blijven.

Ålesund ligt weer een behoorlijk eind hoger vanaf Bergen zag ik dus die gaan we bewaren voor een volgende keer.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 22:04:12 #22
45833 crew  Fogel
pi_109406823
Nou, Kaptein Sabeltann zegt een Nederlander niks terwijl het een kinder"held" is hier. Maar Dyreparken is absoluut de moeite waard.
Met kinderen (maar die van mij zijn lang in de auto zitten gewend) zou ik eerder het zo doen, jouw rijtje met dit aantal nachten:
2 of 3, beetje bijkomen van de lange rit.
0, gewoon doorrijden, zo ver is het niet.
3
1 of 2
2 of 3
En de dagen die je over hebt in Oslo verblijven dan pas naar Halden.

Maargoed, ik ken het land bovengemiddeld goed, ieder zijn meug natuurlijk :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109407194
Jij kunt beter inschatten hoeveel tijd er nodig is om welke plek te zien dus ik ga nog even aan de gang met jouw overnachtingen rijtje en er dan aankomend weekend nog eens rustig voor zitten om eindelijk eens e.e.a. te boeken.

Nogmaals bedankt voor het meedenken Fogel door jouw informatie kreeg ik een stuk beter inzicht over hoe, wat en waar en vooral ook wat leuk is voor de kinderen.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 23:00:06 #24
45833 crew  Fogel
pi_109410358
Hoeveel tijd je nodig hebt ligt er natuurlijk ook aan waar de interesses liggen.
Ik kan me voorstellen dat jullie nog een "wow, een waterval, stoppen, foto maken!" gevoel hebben terwijl het bij ons meer "oh, daar is er alweer een, klein, meh" of iets in die geest. Evident dat het eerste meer tijd kost. ;)
Wij hebben iets meer de neiging om alle pretparken en musea (2-3 op een dag is niet ongewoon) af te gaan en schuwen ritten van 10-12 uur niet.
Ik kan me goed voorstellen dat jullie het wat rustigeraan willen doen, maar dat is naar mijn mening al in het nachtenvoorstel gebakken.
Wat ook erg mooi is: van Bergen naar Ålesund Hurtigruta (boot) nemen, die vaart dan ook Geiranger in en het uitzicht vanaf het water is naar mijn mening net iets mooier dan van land. Van Ålesund kan je dan weer de beruchte Trollstigen pakken en zo naar Oslo rijden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109419640
Hee allemaal!

Dit jaar heb ik een bruiloft in Stavanger. Nu willen we vanaf Denemarken de boot nemen (we gaan van tevoren al op en neer naar IJsland :) ), maar wat is de moeite qua route: de boot nemen naar Bergen en vanaf daar omlaag rijden , of de boot naar kristiansand en dan omhoog, of maar rechtstreeks naar Stavanger en daar rondrijden een paar dagen? Terugweg gaan we denk ik direct vanaf Stavanger .

Wat is de mooiste route?

Alvast bedankt!
  Moderator vrijdag 23 maart 2012 @ 10:45:25 #26
45833 crew  Fogel
pi_109421078
Het veer naar Kristiansand gaat 3 keer per dag, naar Bergen 3x per week en Stavanger ook zoiets. Qua kosten en planning kan je dus het beste gewoon je route vanuit Kristiansand plannen :)

Als je toch in die omgeving bent, in ieder geval even Prekestolen meepikken. Verder ligt het natuurlijk helemaal aan wat je interessant vindt... natuur, musea, attractes, etc, en of je net als Nanook met kinderen reist of niet heeft ook veel te zeggen voor de route.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109421920
Dank! De Prekestolen ben ik vorige ook geweest (om 9 uur op na de bruiloft :) ), maar gaan we weer doen denk ik. De rest laat ik van de familie afhangen.

Hoe lang is de reis van kristiansand naar Stavanger (Google maps vertrouw ik nooit zo in dit soort landen met veel bergen :) )
  Moderator vrijdag 23 maart 2012 @ 12:14:11 #28
45833 crew  Fogel
pi_109424120
Kristiansand-Stavanger ben je gauw ca 5 uur mee bezig volgens een collega die uit die omgeving komt. Er zijn vrij veel gevaarlijke stukken (relatief scherpe bochten zonder uitzicht) op de E39 waar je gewoon rustig moet rijden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109428498
mmm .. toch eens even bedenken hoe we dat dan gaan doen ... want 2 keer 5 uur op en neer rijden zie ik ook niet zo zitten ... Misschien heen naar Bergen en terug Kristiansand ... En anders vliegen we op en neer :)
pi_109573293
De voorlopige reservering voor de vakantie is binnen. *O*

We hebben uiteindelijk toch voor een georganiseerde rondreis gekozen die wel de plaatsen aandeed (of er toch in elk geval in de buurt kwam) die wij graag zien wilden. De prijs valt me niet tegen en de boot op het eind van de rit uitstellen was geen probleem (en kostte niet heel veel extra)

Vanavond nog even met (8> overleggen en dan denk ik dat we definitief kunnen gaan boeken.

En voor de eventuele geīnteresseerden, het is deze reis geworden. *klik*
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator dinsdag 27 maart 2012 @ 17:37:00 #31
45833 crew  Fogel
pi_109574125
Ziet er uit als een goede route, niet al te ver van de plekken waar het ook voor kinderen interessant is ^O^

Vraag of je de boot retour van Gøteborg kan pakken ipv Oslo, vanuit Halden maakt het niet zoveel uit welke kant je op rijdt, maar in Kiel aankomen ipv Fredrikshavn is wel een heel groot voordeel!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109582293
Ik heb voor de retour boot Oslo - Kiel aangevraagd. Ik zag dat Colorline die route vaart maar weet niet zeker of Scanbrit met hen samenwerkt het lijkt erop dat zij voornamelijk samenwerken met Stenaline.

Op zich is jouw idee als alternatief geen slecht idee, we verblijven op het laatst bij onze vrienden in Halden dus dan is Goteborg niet al te ver weg.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator dinsdag 27 maart 2012 @ 20:57:48 #33
45833 crew  Fogel
pi_109582642
En de boot vanuit Zweden gaat in de avond ipv om ca13u, dus dan heb je ook nog wat aan de voormiddag de laatste dag :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109583256
Ok, dat is nog wel iets om in de overweging mee te nemen. We hebben op zich ruimschoots de tijd voor Halden/Oslo (5 dagen als ik de dag van de terugreis mee tel) dus ik wacht even af waar Scanbritt mee terug komt.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_109609195
quote:
Het is mogelijk om de terug overtocht vanuit Oslo naar Kiel te reserveren met een toeslag van ¤333,50.-
Ze hebben duidelijk geen contract met Color Line. Onze terugtoch is gewoon dik buiten het seizoen en dan toch nog zo'n bedrag! :X

Ik heb toch nog maar even de optie Gotenborg - Kiel aangevraagd.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator woensdag 28 maart 2012 @ 15:19:50 #36
45833 crew  Fogel
pi_109609361
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 15:15 schreef Nanook24 het volgende:

[..]

Ze hebben duidelijk geen contract met Color Line. Onze terugtoch is gewoon dik buiten het seizoen en dan toch nog zo'n bedrag! :X

Ik heb toch nog maar even de optie Gotenborg - Kiel aangevraagd.
Slinger gewoon even je datum door het bestellingsprocess heen hier http://www.stenaline.no/ferge/, weet je meteen wat je kan verwachten en als ze er ver boven zitten met hun prijs boek je gewoon zelf :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109617608
Ik ben van plan dit jaar naar noorwegen te gaan. Nu hebben we via het reisbureau een boek meegekregen van Buro Scandinavia.

Het leek ons leuk om een autotocht te maken en dan te overnachten in de kampeerhutten. Nu lijkt Lise ons een leuke rondreis (http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/noorwegen/rondreis/lise).

Schema:

reisschema
Dag 1: overtocht Kiel-Göteborg
Dag 2 t/m 3: Halden
Dag 4 t/m 6: Skarnes
Dag 7 t/m 9: Oppdal
Dag 10 t/m 12: Ørsta
Dag 13 t/m 15: Balestrand
Dag 16 t/m 17: Vøringvossen
Dag 18 t/m 20: Hovden
Dag 21: overtocht Oslo-Frederikshavn
Dag 22: aankomst Frederikshavn

Nu houden wij zelf van mooie natuur en van wandelen / Geocachen.

Is dit een leuke route? Kan ik dit gewoon via Buro Scandinavia doen of zijn er andere partijen die vergelijkbare pakketen leveren?

Ik hoor graag jullie opmerkingen!
pi_109620973
@ KDZ, zoals je misschien wel gezien hebt zijn wij ook bezig met een reis bij Buro Scandinavia. Wij hebben heel veel rond gekeken maar veel reisorganisaties bieden of reizen aan die veel duurder zijn of ze verkopen reizen namens Scanbrit.

Overigens ben ik nu al een paar dagen met ze aan het mailen om dingen naar eigen wens aan te passen en dat is allemaal geen probleem. De boot 5 dagen uitstellen kostte 'maar' 18 Euro extra bijv. Je moet alleen even een dag geduld hebben voor je reactie krijgt.

Wij hebben ook gekeken naar de reis die jij noemt maar vonden hem te onrustig om met kinderen te doen.

En ik weet niet of je geocaching.com al hebt bekeken maar je kunt werkelijk overal in Noorwegen wel een cache vinden. Het barst er van de stipjes op de kaart dus dat moet haast geen probleem zijn. (Ja, de mooiste eruit zoeken, dat zal misschien een probleem zijn. ;) )
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator vrijdag 30 maart 2012 @ 13:49:39 #39
45833 crew  Fogel
pi_109692883
Die 18¤, voor welke route was dat?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 30 maart 2012 @ 19:58:42 #40
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_109705915
even iets heel anders: stel dat ik rond juli voor één of twee weken met rugzak en tent de binnenlanden van Noorwegen intrek (zeg maar het gebied ten noorden van Lillehamer), hoe groot is dan de kans dat ik een beer of wolf tegenkom? :P
pi_109706237
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 13:49 schreef Fogel het volgende:
Die 18¤, voor welke route was dat?
Die 18¤ was niet persé voor de boot maar voor het uitstellen van de terugreis (een soort van administratie kosten zeg maar) omdat we een aantal dagen op eigen gelegenheid in Halden blijven.

We gaan overigens toch gewoon met de boot van Oslo naar Frederikshavn terug naar huis. Alle andere opties waren verhoudingsgewijs gewoon echt te duur.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_109739477
Vanmiddag bij de ANWB een boekje over Oslo en hoe en wat in het Noors gekocht. Laat die vakantie maar komen. *O*
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator zaterdag 31 maart 2012 @ 20:26:55 #43
45833 crew  Fogel
pi_109739843
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 19:58 schreef Shispeed het volgende:
even iets heel anders: stel dat ik rond juli voor één of twee weken met rugzak en tent de binnenlanden van Noorwegen intrek (zeg maar het gebied ten noorden van Lillehamer), hoe groot is dan de kans dat ik een beer of wolf tegenkom? :P
Klein.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_109768532
Van de zomer willen we naar west-noorwegen en aangezien fotografie een aardige hobby is geworden wil ik daar ook de nodige plaatjes schieten. Hebben jullie opties/suggesties voor mooie plekken?

Reisplan is om 1 week bij een huisje te blijven, dan door naar volgende huis, totaal 3 weken (dus 3 huisjes).
1e = Hemsedal
2e = Eidsdal
3e = Sogndal - Kaupanger

Dingen die ik vooral wil fotograferen zijn landschappen en dieren.

Momenteel heb ik de volgende mooie punten gevonden om te bezoeken (worden er nog meer maar voor nu..)

-Hemsedal:
Hardangervidda nationaal park
Geilo (wintersportplaats maar ook mooi in de zomer lijkt me)
Hallingdalselva
Muskusossen vlakbij Dombas, dovrefjell park

-Eidsdal
Alesund
Runde vogeleiland
Jostedalsbreen gletsjer
Geirangerfjord
Trollstigvegen weg

-Sogndal / Kaupanger
stavkirke urnes
Laerdal tunnel, schijnt ook een weg buitenom te gaan die heel mooi is (?!)
Boottocht van kaupanger naar gudvangen
Balestrand

Zijn er mensen hier al geweest die tips hebben voor nog andere punten? of bijv. bijzondere punten op locatie, kan me zo indenken dat bij de geirangerfjord meerdere mooie punten zijn voor uitzicht. En dan vooral fotografie gerelateerd. Zijn er ook andere plekken waar bijv. papegaaiduikers of jan van genten zitten? momenteel heb ik dus alleen eiland runde.
Ben benieuwd
pi_109793511
quote:
7s.gif Op zondag 1 april 2012 16:34 schreef andreas612 het volgende:

Laerdal tunnel, schijnt ook een weg buitenom te gaan die heel mooi is (?!)

Ja, die gaat over de berg heen. Niet te missen!

Maar Hardangervidda en de Dovrefjell liggen wel een eind uit elkaar hoor!
pi_109797672
Na een anderhalf uur met de mevrouw van Buro Scanbrit aan de lijn gezeten te hebben op het volgende programma gekomen:

02/07/2012: Kiel -> Goteborg
03/07/2012: Halden, Frederiksten camping. 1 nacht
04/07/2012: Skarnes, Sanngrund camping. 3 nachten
07/07/2012: Vaga, Randsverk camping 2 nachten
09/07/2012: Orsta, Orsta camping 3 nachten
12/07/2012: Balestrand, Sjotun camping 3 nachten
15/07/2012: Voringfossen, Garen camping 2 nachten
17/07/2012: Lysefjord hyttegrend, Forsand type A 3
20/07/2012: Faervik, Hove camping
22/07/2012: Oslo -> Frederikshaven
pi_109799717
Ik ben voor aankomende zomer ook een rondreis aan het plannen door het zuiden van Noorwegen. Nu vroeg ik mij af. Is Stavanger - Bergen eigenlijk in één dag met de auto te doen?

Verder zie ik dat er voor deze route een hoop veerboten aan te pas komen. Moet je deze van te voren reserveren, of gaan die elk uur o.i.d.?
pi_109817974
Stavanger - Bergen is +/- 220 kilometer, volgens google maps doe je er ongeveer 4 uur, maar dat is zonder ferry wacht en vaartijden. Ik denk dat het best te doen is in 1 dag. Het is een mooie route dus als je 's ochtends op tijd gaat rijden is dat prima te doen denk ik...
pi_109818572
Als ik die route zou doen dan zou ik kieze voor de boot. Het lijkt me echt fantastisch om vanaf de boot van de fjorden te kunnen genieten.

Ik vermoed dat deze route door colorline gevaren wordt dus je zou op hun site even kunnen kijken wat zo'n tocht kost en hoe lang het duurt.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_109818671
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 08:53 schreef Rens_a het volgende:

[..]

Ja, die gaat over de berg heen. Niet te missen!

Maar Hardangervidda en de Dovrefjell liggen wel een eind uit elkaar hoor!
ah thx!

we wilde beide combineren als we van ene naar volgende huisje willen.
Iemand nog ervaring met de muskusossen vlakbij dombass?
pi_109818904
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 20:11 schreef andreas612 het volgende:

[..]

ah thx!

we wilde beide combineren als we van ene naar volgende huisje willen.
Iemand nog ervaring met de muskusossen vlakbij dombass?
Ik wil dat ding uit je icon spotten! Papagaaiduiker toch? Waar zijn die precies te spotten?? Toch niet alleen in het hoge noorden :(
pi_109819621
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:15 schreef KDZ het volgende:

[..]

Ik wil dat ding uit je icon spotten! Papagaaiduiker toch? Waar zijn die precies te spotten?? Toch niet alleen in het hoge noorden :(
:D ik ben nog nooit in Noorwegen geweest hoor :P deze was in Schotland genomen, vlakbij Mull island. Bij Cape Bonavista Newfoundland zit ook een hele grote kolonie. En naar horen zitten er ook heel wat op eiland Runde (noorwegen), da's nog best zuidelijk ;)
  maandag 2 april 2012 @ 20:36:20 #53
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_109820218
Bergen - Stavanger is makkelijk te doen in 1 dag, zelfs heen en terug is te doen. Weet alleen niet of het vanaf de boot erg spectaculair zal zijn aangezien de monding van de Hardangerfjord niet uit hele steile bergwanden bestaat.
Her kommer vinteren!
pi_109824185
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:36 schreef GreatPretender het volgende:
Bergen - Stavanger is makkelijk te doen in 1 dag, zelfs heen en terug is te doen. Weet alleen niet of het vanaf de boot erg spectaculair zal zijn aangezien de monding van de Hardangerfjord niet uit hele steile bergwanden bestaat.
jij weet er meer van ;) Hoe zit het met al die ponten die je moet nemen over de meren heen, ik neem aan dit dat die gewoon heen en weer varen de hele dag?
  maandag 2 april 2012 @ 23:54:02 #55
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_109832747
Fjorden zijn geen meren he. ;) Maar ja die gaan de hele dag door heen en weer. Ik weet dat die tussen Halhjem en Sandvikvåg elk half uur gaat. Hoe vaak de ferry over Boknafjorden gaat weet ik niet precies, maar het is de E39 en dus de hoofdweg. Zal ook wel niet veel tijd tussen zitten. Geloof dat beide routes door Fjord1 worden gedraaid.
Her kommer vinteren!
pi_109837747
Bedankt voor de antwoorden! Ik zal binnenkort mijn route/planning hier neerzetten.
  Moderator dinsdag 3 april 2012 @ 10:37:13 #57
45833 crew  Fogel
pi_109840420
Hou er wel rekening mee dat de veerboten alles behalve gratis zijn (maar omrijden, als het al een mogelijkheid is, kost snel meer).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:38:12 #58
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_109840452
quote:
7s.gif Op zondag 1 april 2012 16:34 schreef andreas612 het volgende:
Van de zomer willen we naar west-noorwegen en aangezien fotografie een aardige hobby is geworden wil ik daar ook de nodige plaatjes schieten. Hebben jullie opties/suggesties voor mooie plekken?

Reisplan is om 1 week bij een huisje te blijven, dan door naar volgende huis, totaal 3 weken (dus 3 huisjes).
1e = Hemsedal
2e = Eidsdal
3e = Sogndal - Kaupanger

Dingen die ik vooral wil fotograferen zijn landschappen en dieren.

Momenteel heb ik de volgende mooie punten gevonden om te bezoeken (worden er nog meer maar voor nu..)

-Hemsedal:
Hardangervidda nationaal park
Geilo (wintersportplaats maar ook mooi in de zomer lijkt me)
Hallingdalselva
Muskusossen vlakbij Dombas, dovrefjell park

-Eidsdal
Alesund
Runde vogeleiland
Jostedalsbreen gletsjer
Geirangerfjord
Trollstigvegen weg

-Sogndal / Kaupanger
stavkirke urnes
Laerdal tunnel, schijnt ook een weg buitenom te gaan die heel mooi is (?!)
Boottocht van kaupanger naar gudvangen
Balestrand

Zijn er mensen hier al geweest die tips hebben voor nog andere punten? of bijv. bijzondere punten op locatie, kan me zo indenken dat bij de geirangerfjord meerdere mooie punten zijn voor uitzicht. En dan vooral fotografie gerelateerd. Zijn er ook andere plekken waar bijv. papegaaiduikers of jan van genten zitten? momenteel heb ik dus alleen eiland runde.
Ben benieuwd
Leuke route!
Vorig jaar zijn we naar Noorwegen geweest (ook 3 huisjes, maar dan in Rauland, Skjolden en Aurdal.
Hierbij een paar tips voor de omgeving:

Hemsedal (is in de buurt van Aurdal, waar wij zaten):
- Langedrag natuurpark (met allemaal inheemse dieren zoals wolven, elanden, lynxen, rendieren, poolvossen enz, wij vonden het echt super leuk) http://www.langedrag.no/
- Gardnos meteorietkrater (de krater is heel groot en geërodeerd dat je hem niet heel duidelijk kan zien, maar toch vond ik het indrukwekkend. Ook leuk met kleine presentatie uitleg over het gebied. Sowieso leuk om er eens rond te lopen met mooie natuur. Ook met soort versmolten rivier) http://www.gardnos.no/
- Het is in de omgeving goed mogelijk om elanden te zien. Ga rond de schemering gewoon in de auto een rondje rijden in de omgeving en dan goed opletten in de weides en stukjes met gras :)

Sogndal (is in de buurt van Skjolden waar wij zaten):
- Nigardsbreen gletsjer (bij Gaupne de weg naar het noorden pakken). Dat is een echte must see hoor ;) Je kan tot vlak voor de gletsjer komen (lopend of met de boot). Wij hebben het lopend gedaan, was wel hier en daar een beetje klauteren maar het is goed te doen. Ook kan je excursies op de gletsjer maken, maar dat hebben we niet gedaan.
- Dagje Bergen met de ferry (zonder auto). Vanuit Sogndal gaat elke dag 's ochtends vroeg een ferry naar Bergen. Het is iets van 4 uur met de ferry heen, dan heb je daar een dagje om rond te lopen in Bergen, en dan weer 4 uur met de ferry terug. Het is wel iets van 110 euro p.p. voor een retourtje maar wij vonden het zeer de moeite waard om te doen (let op, als je op de heenweg een retourtje neemt krijg je flinke korting). Bergen is echt een super leuke stad en in de ferry kan je lekker relaxen en genieten van het uitzicht.
- Feigumfossen waterval (klimmen naar boven is goed te doen) http://www.visitnorway.com/en/Product/?pid=72626

Ik weet niet of je in die regio Sogndal al een huisje hebt geboekt maar ik heb wel een aanrader voor je als je van mooie uitzichten en dieren houdt. Het huisje in Skjolden waar wij zaten lag direct aan het water van het Lustrafjord (is langste uitloper van het Sognfjord, 200 km van de zee). Voor ons huisje doken de zeehonden op en zelf de bruinvissen. Ook leuke brilduikers voor het huisje. En er zijn wel 10 watervallen te zien vanuit je woonkamer :P (Ja, ik ben echt helemaal gek op het huisje, het was echt de mooiste locatie die we hebben aangedaan tijdens onze reis). http://www.skjolden-brygge.com/en/housetypeD.html (wij hadden al onze huisjes via OAD geboekt trouwens).

Heel veel succes met het plannen van je reis verder. Noorwegen is echt een prachtig land en zal er best nog wel een keertje heen willen (maar eerst naar Japan dit jaar :P weer heel wat anders). En als je nog vragen hebt over bovenstaande hoor ik het wel ;)
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_109840871
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:37 schreef Fogel het volgende:
Hou er wel rekening mee dat de veerboten alles behalve gratis zijn (maar omrijden, als het al een mogelijkheid is, kost snel meer).
Wat voor een bedragen moet ik aan denken dan?
  Moderator dinsdag 3 april 2012 @ 11:09:58 #60
45833 crew  Fogel
pi_109841709
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:49 schreef KDZ het volgende:

[..]

Wat voor een bedragen moet ik aan denken dan?
Is verschillend van veer tot veer. Kijk op fjord1.no voor een indicatie.
Het veer wat ik regelmatig gebruik is iets meer dan 100NOK enkele reis.


Op sommige routes hebben ze ook "gjennomgående billett", dan koop je op het eerste veer een ticket dat helemaal tot de eindbestemming geldig is, scheelt aanzienlijk tov twee (of meer) enkeltjes op de veren zelf. Gewoon bij het eerste veer aangeven waar je heen gaat en dan helpt de ticketverkoper je verder.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:09:37 #61
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_109846415
Omrijden tussen Bergen en Stavanger? :D Veel plezier!
Her kommer vinteren!
pi_109846776
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:38 schreef Radyhyn het volgende:

[..]

Leuke route!
Vorig jaar zijn we naar Noorwegen geweest (ook 3 huisjes, maar dan in Rauland, Skjolden en Aurdal.
Hierbij een paar tips voor de omgeving:

Hemsedal (is in de buurt van Aurdal, waar wij zaten):
- Langedrag natuurpark (met allemaal inheemse dieren zoals wolven, elanden, lynxen, rendieren, poolvossen enz, wij vonden het echt super leuk) http://www.langedrag.no/
- Gardnos meteorietkrater (de krater is heel groot en geërodeerd dat je hem niet heel duidelijk kan zien, maar toch vond ik het indrukwekkend. Ook leuk met kleine presentatie uitleg over het gebied. Sowieso leuk om er eens rond te lopen met mooie natuur. Ook met soort versmolten rivier) http://www.gardnos.no/
- Het is in de omgeving goed mogelijk om elanden te zien. Ga rond de schemering gewoon in de auto een rondje rijden in de omgeving en dan goed opletten in de weides en stukjes met gras :)

Sogndal (is in de buurt van Skjolden waar wij zaten):
- Nigardsbreen gletsjer (bij Gaupne de weg naar het noorden pakken). Dat is een echte must see hoor ;) Je kan tot vlak voor de gletsjer komen (lopend of met de boot). Wij hebben het lopend gedaan, was wel hier en daar een beetje klauteren maar het is goed te doen. Ook kan je excursies op de gletsjer maken, maar dat hebben we niet gedaan.
- Dagje Bergen met de ferry (zonder auto). Vanuit Sogndal gaat elke dag 's ochtends vroeg een ferry naar Bergen. Het is iets van 4 uur met de ferry heen, dan heb je daar een dagje om rond te lopen in Bergen, en dan weer 4 uur met de ferry terug. Het is wel iets van 110 euro p.p. voor een retourtje maar wij vonden het zeer de moeite waard om te doen (let op, als je op de heenweg een retourtje neemt krijg je flinke korting). Bergen is echt een super leuke stad en in de ferry kan je lekker relaxen en genieten van het uitzicht.
- Feigumfossen waterval (klimmen naar boven is goed te doen) http://www.visitnorway.com/en/Product/?pid=72626

Ik weet niet of je in die regio Sogndal al een huisje hebt geboekt maar ik heb wel een aanrader voor je als je van mooie uitzichten en dieren houdt. Het huisje in Skjolden waar wij zaten lag direct aan het water van het Lustrafjord (is langste uitloper van het Sognfjord, 200 km van de zee). Voor ons huisje doken de zeehonden op en zelf de bruinvissen. Ook leuke brilduikers voor het huisje. En er zijn wel 10 watervallen te zien vanuit je woonkamer :P (Ja, ik ben echt helemaal gek op het huisje, het was echt de mooiste locatie die we hebben aangedaan tijdens onze reis). http://www.skjolden-brygge.com/en/housetypeD.html (wij hadden al onze huisjes via OAD geboekt trouwens).

Heel veel succes met het plannen van je reis verder. Noorwegen is echt een prachtig land en zal er best nog wel een keertje heen willen (maar eerst naar Japan dit jaar :P weer heel wat anders). En als je nog vragen hebt over bovenstaande hoor ik het wel ;)
wauw, thanks voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik zeker veel aan :) Maar even stukje voor stukje uit gaan zoeken hoe we dat kunnen inplannen :P
pi_109875711
quote:
7s.gif Op zondag 1 april 2012 16:34 schreef andreas612 het volgende:
Van de zomer willen we naar west-noorwegen en aangezien fotografie een aardige hobby is geworden wil ik daar ook de nodige plaatjes schieten. Hebben jullie opties/suggesties voor mooie plekken?

Reisplan is om 1 week bij een huisje te blijven, dan door naar volgende huis, totaal 3 weken (dus 3 huisjes).
1e = Hemsedal
2e = Eidsdal
3e = Sogndal - Kaupanger

Dingen die ik vooral wil fotograferen zijn landschappen en dieren.

Momenteel heb ik de volgende mooie punten gevonden om te bezoeken (worden er nog meer maar voor nu..)

-Hemsedal:
Hardangervidda nationaal park
Geilo (wintersportplaats maar ook mooi in de zomer lijkt me)
Hallingdalselva
Muskusossen vlakbij Dombas, dovrefjell park

-Eidsdal
Alesund
Runde vogeleiland
Jostedalsbreen gletsjer
Geirangerfjord
Trollstigvegen weg

-Sogndal / Kaupanger
stavkirke urnes
Laerdal tunnel, schijnt ook een weg buitenom te gaan die heel mooi is (?!)
Boottocht van kaupanger naar gudvangen
Balestrand

Zijn er mensen hier al geweest die tips hebben voor nog andere punten? of bijv. bijzondere punten op locatie, kan me zo indenken dat bij de geirangerfjord meerdere mooie punten zijn voor uitzicht. En dan vooral fotografie gerelateerd. Zijn er ook andere plekken waar bijv. papegaaiduikers of jan van genten zitten? momenteel heb ik dus alleen eiland runde.
Ben benieuwd
Laat ik hier ook maar eens posten :)
Ben ook hobby fotograaf en ben al verschillende keren in het door jou beschreven gebied geweest.
Eerlijk gezegd is alles mooi daar. Maar wat enkele tips:

Rond Eidsdal

- Geiranger is misschien iets wat je moet zien, maar ik vond het nogal tegenvallen. Andere Fjorden zijn niet minder mooi...En uber toeristisch bovendien. Als je toch naar Geiranger gaat, rij dan de Dalsnibba op. Een bergtop vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het Geirangerfjord (bij goed weer :') )

Verder, om het fjord beter te bekijken zou je een toeristenrondvaart kunnen nemen. Maar je kan net zo goed een voetgangersticket voor de ferry tussen Geiranger en Hellesylt nemen. Goedkoper en je ziet hetzelfde. En geen irritante gids in X aantal talen.

- Trollstigen. Erg mooi, maar ook weer erg toeristisch. Zorg ervoor dat je niet in een file omhoog hoeft te rijden. Ik heb vorig jaar vele oververhitte/auto's met kapotte koppeling zien staan. Naar beneden rollend is het veel relaxter rijden.
Maar eigenlijk is de weg en het gebied ten zuiden van de trollstigen veel mooier dan de trollstigen zelf. Het trollengebergte is echt nice!

-Storfjorden. Ik vond dit een erg mooi fjord/gebied. Maar helaas te weinig tijd om er lang te blijven. Wij wildkampeerden in Sjohold aan het fjord. Geweldige zonsondergang en veel springende zalmen en bruinvissen vlak voor de tent. Ook mooi om vanaf hier de cruiseschepen langs te zien varen van en naar Geiranger.

- Alesund vond ik eerlijk gezegd zwaar overrated. Zo bijzonder is de stad niet, en erg klein bovendien. Als je toch naar de westkust rijdt, ga dan naar het Eiland Vagsoy en naar de Vestkapp. Erg mooi ruig landschap (maar ook erg onstabiel weer).

Sogndal
Erg goede keuze. Mooi centraal gelegen, en genoeg te zien in de omgeving.

- De RV55. Een weg die je echt eens gereden moet hebben. Ook al is het slecht weer. Misschien is het landschap dan zelfs wel indrukwekkender. _O_

- Nigardsbreen. Mooie en erg toegankelijke gletscher. Erg makkelijke wandeltocht, maar daarom ook weer druk bezocht. We hebben deze gletscher een paar jaar geleden in de avond bezocht. Zeker aan te raden. Geen andere toeristen, en dat heeft toch iets speciaals :)

- Visdalen. Erg mooie grote vallei om te wandelen. Echt een oerlandschap.

-Leardaltunnel. Schijnt erg bijzonder te zijn, maar de weg bovenlangs is zeker net zo mooi. Aurlandsvegen heet het volgens mij. En soms ligt er in de zomer nog erg veel sneeuw.

Ik kan eigenlijk wel uren doorgaan met typen. Maar om een beter beeld te kijken raad ik je mijn flickr sets aan.

en van 2011
http://www.flickr.com/photos/tberga/sets/72157627260901707/ (nog lang niet af :')

Elke foto is gekoppeld aan een GPS coordinaat. Dus je kan makkelijk zien waar welke foto is genomen.
Foto sites zoals flickr hebben mij ook erg geholpen met het vinden van speciale locaties. Vooral de map mode is erg handig. Zo vind je plekken die in de meeste reisgidsen niet vermeld staan.

Zoals bijvoorbeeld de Trolltunga tocht. Vrij zwaar, maar wat een vette rotsformatie kom je tegen :9~
Meh
pi_110024404
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:03 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Laat ik hier ook maar eens posten :)
Ben ook hobby fotograaf en ben al verschillende keren in het door jou beschreven gebied geweest.
Eerlijk gezegd is alles mooi daar. Maar wat enkele tips:

Rond Eidsdal

- Geiranger is misschien iets wat je moet zien, maar ik vond het nogal tegenvallen. Andere Fjorden zijn niet minder mooi...En uber toeristisch bovendien. Als je toch naar Geiranger gaat, rij dan de Dalsnibba op. Een bergtop vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het Geirangerfjord (bij goed weer :') )

Verder, om het fjord beter te bekijken zou je een toeristenrondvaart kunnen nemen. Maar je kan net zo goed een voetgangersticket voor de ferry tussen Geiranger en Hellesylt nemen. Goedkoper en je ziet hetzelfde. En geen irritante gids in X aantal talen.

- Trollstigen. Erg mooi, maar ook weer erg toeristisch. Zorg ervoor dat je niet in een file omhoog hoeft te rijden. Ik heb vorig jaar vele oververhitte/auto's met kapotte koppeling zien staan. Naar beneden rollend is het veel relaxter rijden.
Maar eigenlijk is de weg en het gebied ten zuiden van de trollstigen veel mooier dan de trollstigen zelf. Het trollengebergte is echt nice!

-Storfjorden. Ik vond dit een erg mooi fjord/gebied. Maar helaas te weinig tijd om er lang te blijven. Wij wildkampeerden in Sjohold aan het fjord. Geweldige zonsondergang en veel springende zalmen en bruinvissen vlak voor de tent. Ook mooi om vanaf hier de cruiseschepen langs te zien varen van en naar Geiranger.

- Alesund vond ik eerlijk gezegd zwaar overrated. Zo bijzonder is de stad niet, en erg klein bovendien. Als je toch naar de westkust rijdt, ga dan naar het Eiland Vagsoy en naar de Vestkapp. Erg mooi ruig landschap (maar ook erg onstabiel weer).

Sogndal
Erg goede keuze. Mooi centraal gelegen, en genoeg te zien in de omgeving.

- De RV55. Een weg die je echt eens gereden moet hebben. Ook al is het slecht weer. Misschien is het landschap dan zelfs wel indrukwekkender. _O_

- Nigardsbreen. Mooie en erg toegankelijke gletscher. Erg makkelijke wandeltocht, maar daarom ook weer druk bezocht. We hebben deze gletscher een paar jaar geleden in de avond bezocht. Zeker aan te raden. Geen andere toeristen, en dat heeft toch iets speciaals :)

- Visdalen. Erg mooie grote vallei om te wandelen. Echt een oerlandschap.

-Leardaltunnel. Schijnt erg bijzonder te zijn, maar de weg bovenlangs is zeker net zo mooi. Aurlandsvegen heet het volgens mij. En soms ligt er in de zomer nog erg veel sneeuw.

Ik kan eigenlijk wel uren doorgaan met typen. Maar om een beter beeld te kijken raad ik je mijn flickr sets aan.
[ Flickr Photoset ]

en van 2011
http://www.flickr.com/photos/tberga/sets/72157627260901707/ (nog lang niet af :')

Elke foto is gekoppeld aan een GPS coordinaat. Dus je kan makkelijk zien waar welke foto is genomen.
Foto sites zoals flickr hebben mij ook erg geholpen met het vinden van speciale locaties. Vooral de map mode is erg handig. Zo vind je plekken die in de meeste reisgidsen niet vermeld staan.

Zoals bijvoorbeeld de Trolltunga tocht. Vrij zwaar, maar wat een vette rotsformatie kom je tegen :9~
[ afbeelding ]
wauw, mooie foto's! flickr is inderdaad een handig medium. Hoe zwaar moet ik die trolltunga toch inschatten? een kennis zei dat je kompas e.d. mee moet nemen en dat ie ca. 10 uur lopen is, opzich geen probleem, maar dat kompas e.d... bij mooi weer en je bent met min. 2 man lijkt het me toch te doen?
edit: 'k zie dat ie vrij zuidelijk ligt, ik denk eigenlijk té zuidelijk, misschien beter voor een volgende keer :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2012 15:22:23 ]
pi_110027557
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 april 2012 15:15 schreef andreas612 het volgende:

[..]

wauw, mooie foto's! flickr is inderdaad een handig medium. Hoe zwaar moet ik die trolltunga toch inschatten? een kennis zei dat je kompas e.d. mee moet nemen en dat ie ca. 10 uur lopen is, opzich geen probleem, maar dat kompas e.d... bij mooi weer en je bent met min. 2 man lijkt het me toch te doen?
edit: 'k zie dat ie vrij zuidelijk ligt, ik denk eigenlijk té zuidelijk, misschien beter voor een volgende keer :P
Bedankt!

Ik vond het een pittige tocht. Vooral het eerste stuk is stevig klimmen. Voorheen kon je dit stuk skippen met een treintje, maar dat is nu niet meer mogelijk.
De route is vrij duidelijk aangegeven door gemerkte stenen. Een kompas is dus niet noodzakelijk, maar natuurlijk altijd aan te raden om er een mee te nemen als je gaat wandelen.
Verder is het voor Noorse begrippen een best druk bewandelde route, je ziet altijd wel mensen lopen in de verte. Ook door de afstand beginnen veel in de ochtend, gaat iedereen op het eind van de dag weer terug. Verdwalen zul je dus niet snel doen. ;)
Meh
  zaterdag 7 april 2012 @ 22:01:17 #66
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_110038529
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:03 schreef NorgeT het volgende:
Rond Eidsdal

- Geiranger is misschien iets wat je moet zien, maar ik vond het nogal tegenvallen. Andere Fjorden zijn niet minder mooi...En uber toeristisch bovendien. Als je toch naar Geiranger gaat, rij dan de Dalsnibba op. Een bergtop vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het Geirangerfjord (bij goed weer :') )

Verder, om het fjord beter te bekijken zou je een toeristenrondvaart kunnen nemen. Maar je kan net zo goed een voetgangersticket voor de ferry tussen Geiranger en Hellesylt nemen. Goedkoper en je ziet hetzelfde. En geen irritante gids in X aantal talen.
Geiranger ben ik 1 keer geweest en vondt er geen zak aan :P
Tis leuk om er eens geweest te zijn en daar houd het mijns inziens mee op.

quote:
- Trollstigen. Erg mooi, maar ook weer erg toeristisch. Zorg ervoor dat je niet in een file omhoog hoeft te rijden. Ik heb vorig jaar vele oververhitte/auto's met kapotte koppeling zien staan. Naar beneden rollend is het veel relaxter rijden.
Maar eigenlijk is de weg en het gebied ten zuiden van de trollstigen veel mooier dan de trollstigen zelf. Het trollengebergte is echt nice!
De Trollstigen zelf is inderdaad wel leuk om te zien, de wandelingen daar boven moet ik nog eens een keer gaan doen.

quote:
-Storfjorden. Ik vond dit een erg mooi fjord/gebied. Maar helaas te weinig tijd om er lang te blijven. Wij wildkampeerden in Sjohold aan het fjord. Geweldige zonsondergang en veel springende zalmen en bruinvissen vlak voor de tent. Ook mooi om vanaf hier de cruiseschepen langs te zien varen van en naar Geiranger.
Mooi gebied en er zijn wel een aantal mooie wandelingen te doen daar in de regio ja.

quote:
- Alesund vond ik eerlijk gezegd zwaar overrated. Zo bijzonder is de stad niet, en erg klein bovendien. Als je toch naar de westkust rijdt, ga dan naar het Eiland Vagsoy en naar de Vestkapp. Erg mooi ruig landschap (maar ook erg onstabiel weer).
Ålesund is groter als je denkt hoor, moet je maar eens gaan lopen vanaf het puntje in Hessa naar het winkelcentrum in Spjelkavik. Daar ben je wel een tijdje zoet mee :P
Verder zijn de Sukkertoppen, Aksla en het Atlanterhavsparken wel aardige om te doen. Het centrum en alle winkels heb ik ook niet zo veel mee.

quote:
Sogndal
Erg goede keuze. Mooi centraal gelegen, en genoeg te zien in de omgeving.

- De RV55. Een weg die je echt eens gereden moet hebben. Ook al is het slecht weer. Misschien is het landschap dan zelfs wel indrukwekkender. _O_
De 55 is inderdaad een weg die je gewoon gedaan moet hebben als je er in de buurt ben, maar zo zijn er nog veel meer wegen die de moeite waard zijn hoor, de 51, de 63 ten zuiden van Geiranger, de 258 (Gamle Strynfjellvegen) en zo kun je nog wel een tijdje doorgaan :P

quote:
- Nigardsbreen. Mooie en erg toegankelijke gletscher. Erg makkelijke wandeltocht, maar daarom ook weer druk bezocht. We hebben deze gletscher een paar jaar geleden in de avond bezocht. Zeker aan te raden. Geen andere toeristen, en dat heeft toch iets speciaals :)
Heb ik geloof ik ook wel eens gedaan, de wat minder populaire gletsjers zijn trouwens ook aan te raden.

quote:
- Visdalen. Erg mooie grote vallei om te wandelen. Echt een oerlandschap.
Stond op m'n planning maar toen ik daar in de buurt was was het weer echt ruk. :(

quote:
-Leardaltunnel. Schijnt erg bijzonder te zijn, maar de weg bovenlangs is zeker net zo mooi. Aurlandsvegen heet het volgens mij. En soms ligt er in de zomer nog erg veel sneeuw.
Been there, done that, wasn't impressed :P
Wij hebben toendertijd de Laerdaltunnel genomen omdat ik perse door de langste tunnel gereden wou hebben, na een paar kilometer heb je dat wel gezien hoor, je kan beter de weg bovenlangs nemen als dat kan.
pi_110135712
Ik ga zeven weken werken op Buoy Camping Dalen en daarna blijf ik nog een weekje staan met de tent. O+ :D O+ :D Net mijn vliegtickets geboekt, van 4 juli t/m 27 augustus via Sandefjord. O+
  dinsdag 10 april 2012 @ 14:34:12 #69
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_110136230
tvp.
Dit, dus.
  dinsdag 17 april 2012 @ 14:52:12 #70
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_110440522
Om een indruk te krijgen van de prachtige omgeving van het huisje Sjkolden Brygge in Skjolden (aan het Lustrafjord, zie beschrijving eerdere post) hierbij een door mij gemaakt filmpje.
Het gaat eigenlijk over de bruinvissen die we daar zagen.. maar het begint met een klein stukje film met het uitzicht vanuit het huisje :)


Ook nog de super schattige nerts die we daar bij het huisje zagen O+ :
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_111078718
Zo, de reis is geboekt. We hadden er op verzoek een overnachting bij Preikestolen (Lysefjord camping nogwat) bij gedaan, echter was die vol. Zelf even gebeld met Preikestolen Camping (nederlandse eigenaar) en was geen probleem daar 3 nachten de tent op te zetten.

Mooi voor elkaar. Zal straks het schema eens posten hier, heb graag tips over dingen die ik niet mag missen op onze route!
  Moderator maandag 7 mei 2012 @ 11:11:06 #72
45833 crew  Fogel
pi_111240988
Voor de mensen die deze zomer met kinderen op vakantie gaan in Noorwegen en een paar binnenlandse vluchten willen maken: SAS heeft een aanbieding. Bestellen tussen 7 - 14 mei en vliegen tussen 4 juni - 30 september, en dan betaal je voor de kinderen uitsluitend belastingen (mijn ervaring is dat dat rond de 200-300kr ligt voor een retourticket).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 9 mei 2012 @ 00:38:55 #73
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_111318296
Ik ga met een interrail treinkaart door Noorwegen trekken met grķte rugzak en een tent, 4 weken.

Nu heb ik een beetje de instelling om niet te veel te plannen, maar zo veel mogelijk de beslissingen over hoe lang ik op 1 plek wil blijven tijdens de reis te maken. Weet iemand hoe je met deze reisinstelling (ik ben me bewust dat het een lastige is ;) ) het beste de vakantie door kan brengen. En dan doel ik eigenlijk op overnachtingen op campings.
Dit, dus.
pi_111322068
quote:
14s.gif Op woensdag 9 mei 2012 00:38 schreef Buitendam het volgende:
En dan doel ik eigenlijk op overnachtingen op campings.
mijn ervaring is dat ze (bijna) allemaal erg flexibel zijn op de campings
beste tip die ik kan geven: zeg liever dat je 1 nacht blijft om later misschien een extra nacht eraan te knopen >> dat vinden ze allemaal wel best :)
Andersom (dus zeggen dat je 2 nachten wil blijven, maar uiteindelijk maar 1 nacht blijft) gaf ons wat problemen bij 1 camping (camping in Lysebotn }:| die ons in het laagseizoen nog wilde dwingen toch voor 2 nachten te betalen :X )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_111388751
Ik ga over 2 weken met een cruise naar Noorwegendaar doen we 4 plaatsen aan.

Kan je in Noorwegen overal Pinnen?
Creditcard betalen? (is dat gebruikelijk daar)
of iets met euroos betalen?
  Moderator donderdag 10 mei 2012 @ 19:26:08 #76
45833 crew  Fogel
pi_111388913
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 19:22 schreef tehoef het volgende:
Ik ga over 2 weken met een cruise naar Noorwegendaar doen we 4 plaatsen aan.

Kan je in Noorwegen overal Pinnen?
Creditcard betalen? (is dat gebruikelijk daar)
of iets met euroos betalen?
Je kan tegenwoordig zo goed als overal met je Nederlandse pinpas terecht om te betalen, en uiteraard in pinautomaten (minibank). Credit cards kan je nog uitgebreider mee betalen, zelfs in de meeste supermarkten.
Met euros betalen is lastiger en als het al kan krijg je een hele slechte koers.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_111389040
Bedankt voor de snele reactie:)

Het is vooral voor de Flambana. op hun site zie ik niks over andere mogelijkheid van betalen.
Maar we hebben natuurlijk wel de pin en creditcard bij ons.
  Moderator donderdag 10 mei 2012 @ 19:35:01 #78
45833 crew  Fogel
pi_111389345
Flåm is supertoeristisch dus daar kan je gegarandeerd met een credit card betalen. Heck, we hebben zelf colamachines waar je je visapas in kwijt kan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_111389816
Ben je nog tips voor ons?

We komen in:
Alesund
Geiranger
Flam
Bergen
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:36:12 #80
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_111392643
Was zelf voor het eerst in Ålesund vorig weekend, vond het kleiner dan verwacht. Jugenstilsenteret is wel aardig. Daar is ook een Akvarium, En gewoon rondlopen door het centrum is wel geinig. Je kunt naar Fjellstuen lopen en dan heb je uitzicht over de stad.

Niet in één ruk van Ålesund naar Bergen rijden trouwens, haha. Deed dat vorig weekend en dat was best vermoeiend! (9 uren) Maar je gaat met de boot, dus dat scheelt.

In Bergen is genoeg te doen: Fløybanen, Akvarium, Fisketorget, Bryggen, Rondlopen door de oude straatjes.
Her kommer vinteren!
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 14 mei 2012 @ 15:13:48 #81
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111534202
Nog maar even hier melden, want over 48 uur zit ik op de boot *O*

1 vraagje: Zijn er op station Trondheim S automaten van de SJ waar je kaartjes uit kunt halen? We hebben de treinrit Trondheim - Ostersund - Bräcke - Narvik geboekt en betaald, maar alleen maar een bevestigingsmailtje. We moeten dat kaartje zelf nog uit een Zweedse automaat halen. De trein staat 10 minuten stil op het eerste station na de grens (Storlien) maar ik zie niet zitten dat dat in die tien minuten gaat lukken (wie weet zitten er nog 30 man in die trein met hetzelfde probleem, bijvoorbeeld).

Dus ik zou liever hebben dat er van de SJ een machine in Trondheim staat zodat we daar vast alles in orde kunnen maken... Hoe gaan we dit anders oplossen??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 15 mei 2012 @ 12:36:09 #82
45833 crew  Fogel
pi_111575308
Zover ik weet staan er alleen NSB automaten daar. Weet je zeker dat het mailtje zelf niet volstaat?

Kan je niet hier http://www.sj.se/start/startpage/index.form?l=en rechts bij "my order" een ticket uitprinten?

Ik neem aan dat je via Oslo het land binnenkort? Dan is dit goed nieuws als het bovenstaande niet werkt: "SJ har plassert en billettautomat på Oslo S for bestilling og uthenting av billetter." Ofwel: SJ heeft een automaat op Oslo CS staan waar je je tickets op kan halen.
Als ik het goed herinner is het een blauw automaat (die van NSB zijn rood).

Hou er overigens rekening mee dat 17 mei een nationale feestdag is hier en dat zo goed als alles gesloten zal zijn.

[ Bericht 30% gewijzigd door Fogel op 15-05-2012 13:22:25 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 15 mei 2012 @ 12:56:21 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111575905
Nee dat kan niet, dan kan ik alleen datzelfde receipt printen of naar mezelf mailen. Maar goed, dit is ons zo verkocht, we hebben geboekt en betaald, en het zal goed moeten komen, one way or another.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 15 mei 2012 @ 12:57:20 #84
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111575939
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:36 schreef Fogel het volgende:
Ik neem aan dat je via Oslo het land binnenkort? Dan is dit goed nieuws als het bovenstaande niet werkt: "SJ har plassert en billettautomat på Oslo S for bestilling og uthenting av billetter." Ofwel: SJ heeft een automaat op Oslo CS staan waar je je tickets op kan halen.
Als ik het goed herinner is het een blauw automaat (die van NSB zijn rood).
:o Niet gelezen nog :o

Dat zou wel _O_ zijn :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 15 mei 2012 @ 13:14:16 #85
45833 crew  Fogel
pi_111576501
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:o Niet gelezen nog :o

Dat zou wel _O_ zijn :Y
Jup, en anders heb je gewoon je bevestiging bij je. Noren en Zweden zijn wel voor rede vatbaar hoor, met een uitleg kom je een heel eind, zelfs zonder fysieke tickets ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_111576750
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:36 schreef Fogel het volgende:
Zover ik weet staan er alleen NSB automaten daar. Weet je zeker dat het mailtje zelf niet volstaat?

Kan je niet hier http://www.sj.se/start/startpage/index.form?l=en rechts bij "my order" een ticket uitprinten?

Ik neem aan dat je via Oslo het land binnenkort? Dan is dit goed nieuws als het bovenstaande niet werkt: "SJ har plassert en billettautomat på Oslo S for bestilling og uthenting av billetter." Ofwel: SJ heeft een automaat op Oslo CS staan waar je je tickets op kan halen.
Als ik het goed herinner is het een blauw automaat (die van NSB zijn rood).

Hou er overigens rekening mee dat 17 mei een nationale feesdag is hier en dat zo goed als alles gesloten zal zijn.
Hier in Zweden zijn SJ automaten inderdaad of blauw of grijs.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 15 mei 2012 @ 19:41:45 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111592681
Fogel en anderen, in ieder geval dank voor alle adviezen, ik kom vanaf de Noordpool wel even zwaaien naar jullie :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 15 mei 2012 @ 22:21:07 #88
45833 crew  Fogel
pi_111602518
Goede reis drflash :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator woensdag 16 mei 2012 @ 09:47:06 #89
45833 crew  Fogel
pi_111614458
Widerøe heeft weer "the Explore Norway Ticket", onbeperkt vliegen twee weken lang voor een hele gunstige prijs. Klik hier voor meer info: http://www.wideroe.no/explorenorway
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 17 mei 2012 @ 20:30:37 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111679023
Aangekomen in Geilo, alle tickets zijn gelukt *O*

Er staat inderdaad een SJ automaat op Oslo S _O_

Alleen vet bouwwerkzaamheden en vet veel buspendelverkeer vol klderdrachtmensjes dus het gebied rond Opera en Sentrastasjon was een giga puinhoop qua verkeer :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:50:43 #91
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111680020
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Aangekomen in Geilo, alle tickets zijn gelukt *O*

Er staat inderdaad een SJ automaat op Oslo S _O_

Alleen vet bouwwerkzaamheden en vet veel buspendelverkeer vol klderdrachtmensjes dus het gebied rond Opera en Sentrastasjon was een giga puinhoop qua verkeer :')
Op m'n Facebook komen er ook veel foto's langs van Noorse meisjes / vrouwen in klederdracht. Schijnt een feestdag te zijn vandaag ;)
  vrijdag 18 mei 2012 @ 13:04:48 #92
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_111701236
Haha, was de nationale feestdag gisteren.
Her kommer vinteren!
  vrijdag 18 mei 2012 @ 13:51:32 #93
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_111702473
Grondwet feest toch?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  vrijdag 18 mei 2012 @ 14:31:38 #94
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_111703707
zie het als koninginnedag + 4 en 5 mei in één dag.
Her kommer vinteren!
  maandag 21 mei 2012 @ 15:01:55 #95
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_111831947
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 14:31 schreef GreatPretender het volgende:
zie het als koninginnedag + 4 en 5 mei in één dag.
Maar dan zonder belachelijk veel alcohol waarschijnlijk :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  Moderator maandag 21 mei 2012 @ 15:04:19 #96
45833 crew  Fogel
pi_111832023
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:01 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Maar dan zonder belachelijk veel alcohol waarschijnlijk :')
Inderdaad. Dat is 16 mei ;)

De 17e eet je oneindige hoeveelheden ijs en hotdogs.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 mei 2012 @ 22:15:42 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111993368
Fogel, dat ziekenhuis van je, is dat een beetje dichtbij het station eigenlijk? Of sparen we met een week parkeergeld zo veel uit dat een taxi een optie wordt misschien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 24 mei 2012 @ 22:40:25 #98
45833 crew  Fogel
pi_111995540
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Fogel, dat ziekenhuis van je, is dat een beetje dichtbij het station eigenlijk? Of sparen we met een week parkeergeld zo veel uit dat een taxi een optie wordt misschien?
Anderhalve km gok ik. Maar er zijn ook parkeergarages dichterbij, op het station zelfs, weet alleen niet of hetzelfde trucje daar werkt.
Parkeren is 150-200 per dag, sommigen hebben weekprijzen maar die ken ik niet want ik parkeer nooit een week... Taxi zal rond de 150 kroon per richting zijn gok ik. Bus kost tegenwoordig 40kr voor een enkeltje als je het in de bus koopt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 25 mei 2012 @ 12:30:22 #99
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112013520
Oh, okee. Nou, we gaan het zien :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 25 mei 2012 @ 18:58:02 #100
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_112027140
30 graden vandaag pffff het lijkt wel zomer 8-)
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_112134421
Wij hebben de reis ook geboekt. 22 dagen langs kampeerhutten met eigen auto. Heenweg van Kiel naar Goteborg. Verdere schema:

- Halden, 2 overnachting, vanuit hier door een dagje oslo aandoen, 's avonds door naar,
- Skarnes, 3 overnachtingen
- Oppdal, 3 overnachtingen
- Loen, 3 overnachtingen
- Vagnes, 2 overnachtingen
- voringfossen, 3 overnachtingen
- jorpeland, 2 overnachtingen, hier gaan we de Preikestolen bekijken
- Faervik, 2 overnchtingen, daarna door naar Oslo en daar op de boot naar
- Frederikshaven, ergens in Denemarken een nachtje met de tent, en dan door naar huus!

Ik hoor graag dingen die ik niet mag missen op mijn bestemmingen op plekken/bezienswaardighden op de route. We houden van wandelen, geocachen en natuur. Ook cultuur vinden we zeker leuk!

Tips dus zeer welkom!
pi_112136644
Volgens Fogel moeten we vooral deze cache (in de buurt van Halden) bezoeken:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GCWW9R

Bij ons staat hij al op het lijstje in elk geval. :D
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator maandag 28 mei 2012 @ 23:01:45 #103
45833 crew  Fogel
pi_112147989
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 19:37 schreef Nanook24 het volgende:
Volgens Fogel moeten we vooral deze cache (in de buurt van Halden) bezoeken:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GCWW9R

Bij ons staat hij al op het lijstje in elk geval. :D
En zwemmen daar natuurlijk :)
Vooral ook duikbril meenemen, het water is superhelder (maar wel kouder dan het water in het nabije meer). ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 09:36:43 #104
45833 crew  Fogel
pi_112253347
Als iemand zonder auto op reis gaat, maar toch af en toe een stuk per auto wil, check http://returbil.no, daar kan je huurautos vinden die tussen lokaties door heel het land vervoerd moeten worden. Vaak worden de benzinekosten en tolgelden vergoed.
Op die manier wordt je vakantie iets goedkoper :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_112314126
Zijn er hier mensen die al in Tromso geweest zijn om het Noorderlicht te bewonderen?
Ik zou het ooit heel graag willen aanschouwen en ze zeggen wel dat je in oktober, november en maart/april de grootste kans hebt, maar voor hetzelfde geld ben je daar een week en is er niets te zien?
  Moderator vrijdag 1 juni 2012 @ 17:35:23 #106
45833 crew  Fogel
pi_112314601
Het heeft met zonnevlammen te maken. De kans is vandaag net zo groot als in maart, maar nu is het licht, je kan beter in de donkere periode gaan.
Hou http://www.storm.no/nordlys/ in de gaten en boek gewoon een dag vantevoren. ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:47:12 #107
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_112315075
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:20 schreef Kielse het volgende:
Zijn er hier mensen die al in Tromso geweest zijn om het Noorderlicht te bewonderen?
Ik zou het ooit heel graag willen aanschouwen en ze zeggen wel dat je in oktober, november en maart/april de grootste kans hebt, maar voor hetzelfde geld ben je daar een week en is er niets te zien?
Ja. Heb het gezien maar het was helaas wel zwakjes toen, kwestie van geluk hebben als je er bent.

Leuke stad trouwens, het bier wat ze daar brouwen(Mack, de meest noordelijke brouwerij ter wereld) is ook prima te drinken :P Wil je er een goede hamburger voor Noorse begrippen een zachte kun je prima terecht bij Blå Rock Café.
pi_112316470
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 18:41 schreef KDZ het volgende:
Wij hebben de reis ook geboekt. 22 dagen langs kampeerhutten met eigen auto. Heenweg van Kiel naar Goteborg. Verdere schema:

- Halden, 2 overnachting, vanuit hier door een dagje oslo aandoen, 's avonds door naar,
- Skarnes, 3 overnachtingen
- Oppdal, 3 overnachtingen
- Loen, 3 overnachtingen
- Vagnes, 2 overnachtingen
- voringfossen, 3 overnachtingen
- jorpeland, 2 overnachtingen, hier gaan we de Preikestolen bekijken
- Faervik, 2 overnchtingen, daarna door naar Oslo en daar op de boot naar
- Frederikshaven, ergens in Denemarken een nachtje met de tent, en dan door naar huus!

Ik hoor graag dingen die ik niet mag missen op mijn bestemmingen op plekken/bezienswaardighden op de route. We houden van wandelen, geocachen en natuur. Ook cultuur vinden we zeker leuk!

Tips dus zeer welkom!
Mooi rondje, maar bedoel je echt Vagnes boven Tromso?
Dat lijkt mij nogal een grote afstand om in 1 dag te rijden vanaf Loen :)
Meh
pi_112413631
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:30 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Mooi rondje, maar bedoel je echt Vagnes boven Tromso?
Dat lijkt mij nogal een grote afstand om in 1 dag te rijden vanaf Loen :)
hehe typo, moet Vangsnes zijn.

Nog tips van dingen die echt moet zien/doen op mijn route?
  Moderator dinsdag 5 juni 2012 @ 09:10:42 #110
45833 crew  Fogel
pi_112463919
Kleine tip: het adderbestand is dit jaar erg groot. Hou daar rekening mee als je bv gaat wildkamperen. Ze zitten bij voorkeur op plekken met dichte vegetatie (oa bosbessenbosjes) en meestal niet ver van water vandaan. Stenen hekken zoals in Zuid-Noorwegen vrij veel voorkomen vinden ze ook erg goede schuilplekken.

Vorig jaar zijn 257 adderbeten geregistreerd en de verwachting is dat dit getal dit jaar aanzienlijk hoger wordt. Een beet is vrijwijl nooit dodelijk, maar zoek altijd even een arts op als je gebeten bent, zeker als het een kind, zwangere vrouw, bejaarde of iemand met slechte conditie betreft.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 6 juni 2012 @ 00:25:39 #111
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_112504802
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:20 schreef Kielse het volgende:
Zijn er hier mensen die al in Tromso geweest zijn om het Noorderlicht te bewonderen?
Ik zou het ooit heel graag willen aanschouwen en ze zeggen wel dat je in oktober, november en maart/april de grootste kans hebt, maar voor hetzelfde geld ben je daar een week en is er niets te zien?
Ik heb het een paar keer heel goed gezien, zelfs in meerdere kleuren. Maar woon dan ook in Tromso. Helaas niet heel lang meer, verhuis eind deze maand naar Tokio :P
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 7 juni 2012 @ 23:43:18 #112
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112593575
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Anderhalve km gok ik. Maar er zijn ook parkeergarages dichterbij, op het station zelfs, weet alleen niet of hetzelfde trucje daar werkt.
Parkeren is 150-200 per dag, sommigen hebben weekprijzen maar die ken ik niet want ik parkeer nooit een week... Taxi zal rond de 150 kroon per richting zijn gok ik. Bus kost tegenwoordig 40kr voor een enkeltje als je het in de bus koopt.
Het werkte. Toch mooi 140 euro uitgespaard *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator vrijdag 8 juni 2012 @ 07:22:00 #113
45833 crew  Fogel
pi_112599651
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het werkte. Toch mooi 140 euro uitgespaard *O*
Perfect!
Parkeerde je in de garage van het ziekenhuis of op CS?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 8 juni 2012 @ 08:11:13 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_112600138
Bij het ziekenhuis, dus er gingen nog wat transferkosten vanaf. Netto zuivere winst bleef er 690 NOK over :Y

Toch weer een kwart slok bier :D :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_113241076
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 18:41 schreef KDZ het volgende:
Wij hebben de reis ook geboekt. 22 dagen langs kampeerhutten met eigen auto. Heenweg van Kiel naar Goteborg. Verdere schema:

- Halden, 2 overnachting, vanuit hier door een dagje oslo aandoen, 's avonds door naar,
- Skarnes, 3 overnachtingen
- Oppdal, 3 overnachtingen
- Loen, 3 overnachtingen
- Vagnes, 2 overnachtingen
- voringfossen, 3 overnachtingen
- jorpeland, 2 overnachtingen, hier gaan we de Preikestolen bekijken
- Faervik, 2 overnchtingen, daarna door naar Oslo en daar op de boot naar
- Frederikshaven, ergens in Denemarken een nachtje met de tent, en dan door naar huus!

Ik hoor graag dingen die ik niet mag missen op mijn bestemmingen op plekken/bezienswaardighden op de route. We houden van wandelen, geocachen en natuur. Ook cultuur vinden we zeker leuk!

Tips dus zeer welkom!
Iemand nog tips voor mij?
pi_114010547
Aankomende zaterdag vertrekken wij!
Een week bij Stavanger op een camping en daarna door naar omgeving Bergen. Ook daar een week op de camping. Alles gaan we met de tent doen.

Hopelijk trekt het weer in Bergen wel iets bij. :'( :P
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:54:55 #117
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_114011102
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:42 schreef Bronson het volgende:
Aankomende zaterdag vertrekken wij!
Een week bij Stavanger op een camping en daarna door naar omgeving Bergen. Ook daar een week op de camping. Alles gaan we met de tent doen.

Hopelijk trekt het weer in Bergen wel iets bij. :'( :P
Ach, slecht weer is ook mooi in Noorwegen. Persoonlijk vind ik het landschap dan nog indrukwekkender. Soms geweldige wolkenpartijen _O_

Goede reis!
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_114011445
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:54 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Ach, slecht weer is ook mooi in Noorwegen. Persoonlijk vind ik het landschap dan nog indrukwekkender. Soms geweldige wolkenpartijen _O_

Goede reis!
Dat is waar!
Thanks! Ik heb er echt megaveel zin in! Fototoestel en camera zijn al opgeladen. O+
  dinsdag 10 juli 2012 @ 14:43:38 #119
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_114013260
Op dit moment is het niet veel, las ik. Tussen de 10 en 12 graden met regelmatige buien.
Achja, dat heb ik liever dan dat ik mijn tentje uit zweet met 35 graden.
Dit, dus.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 18:12:30 #120
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114022893
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:42 schreef Bronson het volgende:
Aankomende zaterdag vertrekken wij!
Een week bij Stavanger op een camping en daarna door naar omgeving Bergen. Ook daar een week op de camping. Alles gaan we met de tent doen.

Hopelijk trekt het weer in Bergen wel iets bij. :'( :P
Welke camping bij stavanger? :)
Doei
pi_114034211
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 18:12 schreef Duderd het volgende:

[..]

Welke camping bij stavanger? :)
Preikestolen camping. Ken je die?
  woensdag 11 juli 2012 @ 00:18:19 #122
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_114043383
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 21:43 schreef Bronson het volgende:

[..]

Preikestolen camping. Ken je die?
Kun je nog Nederlands blijven praten ook! :P
Dit, dus.
pi_114043544
'k vertrek over 6 dagen :P
  woensdag 11 juli 2012 @ 01:21:13 #124
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114045785
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 21:43 schreef Bronson het volgende:

[..]

Preikestolen camping. Ken je die?
Ja ken ik. Denk goed na wat je wilt, die camping was toen wij er waren erg druk...zijn toen omgekeerd naar Solvik Camping. Daarnaast ligt hij niet aan zee. Wij hebben nou 2 maal gestaan op Solvik, ligt wel aan zee en verhuurd ook bootjes. Maar het kan zijn dat de drukte toen een combi was van Noorse vakanties en de Tall Ships Races.

Je gaat naar Stavanger vanaf Tau met ´t veer, dan is Solvik ook korter bij. Zie kaart Solvik camping is de camping bij Solbakk, waar jou gevonden camping op de weg naar de Preikestolen ligt.

Overigens, laat de auto in Tau staan en ga te voet naar Stavanger. Uit m´n hoofd hebben we gegeten bij o.a. ´Around the world in 80 days´ en een restaurant aan de haven waar ik de naam niet meer van weet helaas, was allebei goed.

Helaas hebben wij de Preikestolen ervaren als abnormaal druk, gaf ons dan ook niet echt een Noorwegen gevoel ;) Echter wel een mooie tocht! En prachtig uitzicht!
Doei
  woensdag 11 juli 2012 @ 01:56:26 #125
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_114046557
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 09:10 schreef Fogel het volgende:
Kleine tip: het adderbestand is dit jaar erg groot. Hou daar rekening mee als je bv gaat wildkamperen. Ze zitten bij voorkeur op plekken met dichte vegetatie (oa bosbessenbosjes) en meestal niet ver van water vandaan. Stenen hekken zoals in Zuid-Noorwegen vrij veel voorkomen vinden ze ook erg goede schuilplekken.

Vorig jaar zijn 257 adderbeten geregistreerd en de verwachting is dat dit getal dit jaar aanzienlijk hoger wordt. Een beet is vrijwijl nooit dodelijk, maar zoek altijd even een arts op als je gebeten bent, zeker als het een kind, zwangere vrouw, bejaarde of iemand met slechte conditie betreft.
Nou, daar ging mijn idee om ook wild te kamperen :p
Ik zag ook al enorme snoeken in de meren.
Ik ben ook zo'n held!

Wij vertrekken aankomende zondag naar Denemarken en dan via Zweden naar Noorwegen.
Het enige wat vast staat is de terugtrip van Kristiansand naar Hirtshals :)

Ik zit nog wel met die campingkaarten in mn maag. Ik heb nu de Camping Key Europa. Want van oa de anwb en ik dacht daar zullen er dan wel veel bij aangesloten zijn. En vervolgens lees ik dat camping eigenaren alweer zijn overgestapt naar een campingkaart uit eigen land. Wat een bagger. Vooral omdat ik het verblijf ook gewoon van te voren kan betalen. Is het maar mooi gelijk klaar ;)
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_114049260
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 01:21 schreef Duderd het volgende:

[..]

Ja ken ik. Denk goed na wat je wilt, die camping was toen wij er waren erg druk...zijn toen omgekeerd naar Solvik Camping. Daarnaast ligt hij niet aan zee. Wij hebben nou 2 maal gestaan op Solvik, ligt wel aan zee en verhuurd ook bootjes. Maar het kan zijn dat de drukte toen een combi was van Noorse vakanties en de Tall Ships Races.

Je gaat naar Stavanger vanaf Tau met ´t veer, dan is Solvik ook korter bij. Zie kaart Solvik camping is de camping bij Solbakk, waar jou gevonden camping op de weg naar de Preikestolen ligt.

Overigens, laat de auto in Tau staan en ga te voet naar Stavanger. Uit m´n hoofd hebben we gegeten bij o.a. ´Around the world in 80 days´ en een restaurant aan de haven waar ik de naam niet meer van weet helaas, was allebei goed.

Helaas hebben wij de Preikestolen ervaren als abnormaal druk, gaf ons dan ook niet echt een Noorwegen gevoel ;) Echter wel een mooie tocht! En prachtig uitzicht!
Bedankt. _O_ Ik zal er rekening meehouden.
pi_114050569
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2012 01:56 schreef YskaFredriksson het volgende:

[..]

Nou, daar ging mijn idee om ook wild te kamperen :p
Ik zag ook al enorme snoeken in de meren.
Ik ben ook zo'n held!

Wij vertrekken aankomende zondag naar Denemarken en dan via Zweden naar Noorwegen.
Het enige wat vast staat is de terugtrip van Kristiansand naar Hirtshals :)

Ik zit nog wel met die campingkaarten in mn maag. Ik heb nu de Camping Key Europa. Want van oa de anwb en ik dacht daar zullen er dan wel veel bij aangesloten zijn. En vervolgens lees ik dat camping eigenaren alweer zijn overgestapt naar een campingkaart uit eigen land. Wat een bagger. Vooral omdat ik het verblijf ook gewoon van te voren kan betalen. Is het maar mooi gelijk klaar ;)
Laat je niet weerhouden van wildkamperen door die paar adders. Gewoon goed kijken waar je je voeten neerzet. Ze zijn banger voor jou, dan andersom.
Wildkamperen is echt top. Je kan je tentje neerzetten op plekken met geweldige uitzichten.
Een keer gehad dat de hele avond dolfijnen voor ons tentje aan het jagen waren. Zo vet :D

Meh
pi_114051991
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 10:02 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Laat je niet weerhouden van wildkamperen door die paar adders. Gewoon goed kijken waar je je voeten neerzet. Ze zijn banger voor jou, dan andersom.
Wildkamperen is echt top. Je kan je tentje neerzetten op plekken met geweldige uitzichten.
Een keer gehad dat de hele avond dolfijnen voor ons tentje aan het jagen waren. Zo vet :D

[ afbeelding ]
Wauw! Waar is dat?
pi_114052369
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 10:45 schreef Bronson het volgende:

[..]

Wauw! Waar is dat?
Tentje neergezet naast de boothuizen in Sjoholt.
http://goo.gl/maps/gzoE

Dit was trouwens ook een best Epische kampeerplek in de buurt van de Vestkapp


Hier nog twee fotosets waarbij alle foto's een gps locatie hebben:
http://flic.kr/s/aHsjniUUvk (2009)
http://flic.kr/s/aHsjvARSdB (2011)

In 2009 veel slecht weer gehad. Maar achteraf gezien kan ik zeggen dat Noorwegen misschien wel mooier is bij slecht weer, dan bij mooi weer :P

Misschien dat je er nog wat aan hebt :)
Meh
pi_114053183
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 10:58 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Tentje neergezet naast de boothuizen in Sjoholt.
http://goo.gl/maps/gzoE

Dit was trouwens ook een best Epische kampeerplek in de buurt van de Vestkapp
[ afbeelding ]

Hier nog twee fotosets waarbij alle foto's een gps locatie hebben:
http://flic.kr/s/aHsjniUUvk (2009)
http://flic.kr/s/aHsjvARSdB (2011)

In 2009 veel slecht weer gehad. Maar achteraf gezien kan ik zeggen dat Noorwegen misschien wel mooier is bij slecht weer, dan bij mooi weer :P

Misschien dat je er nog wat aan hebt :)
Geweldig mooie foto's! _O_
Gebruik je daar een filter voor? Of is het allemaal nabewerking?
pi_114053971
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:25 schreef Bronson het volgende:

[..]

Geweldig mooie foto's! _O_
Gebruik je daar een filter voor? Of is het allemaal nabewerking?
Bedankt.
Ehm voor landschappen gebruik ik vrijwel altijd een Cokin ND grad filter om overbelichte bewolkte luchten tegen te gaan. Echt aan te raden om zo'n filter te gebruiken ^O^
Verder veel nabewerking. Met m'n 2011 set moet ik eigenlijk nog beginnen :')
Meh
pi_114055146
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:46 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Bedankt.
Ehm voor landschappen gebruik ik vrijwel altijd een Cokin ND grad filter om overbelichte bewolkte luchten tegen te gaan. Echt aan te raden om zo'n filter te gebruiken ^O^
Verder veel nabewerking. Met m'n 2011 set moet ik eigenlijk nog beginnen :')
Ok bedankt. Dan ga ik vanavond nog even snel zo'n filtersysteem aanschaffen!
  woensdag 11 juli 2012 @ 12:18:10 #133
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_114055226
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 01:21 schreef Duderd het volgende:

[..]

Ja ken ik. Denk goed na wat je wilt, die camping was toen wij er waren erg druk...zijn toen omgekeerd naar Solvik Camping. Daarnaast ligt hij niet aan zee. Wij hebben nou 2 maal gestaan op Solvik, ligt wel aan zee en verhuurd ook bootjes. Maar het kan zijn dat de drukte toen een combi was van Noorse vakanties en de Tall Ships Races.

Je gaat naar Stavanger vanaf Tau met ´t veer, dan is Solvik ook korter bij. Zie kaart Solvik camping is de camping bij Solbakk, waar jou gevonden camping op de weg naar de Preikestolen ligt.

Overigens, laat de auto in Tau staan en ga te voet naar Stavanger. Uit m´n hoofd hebben we gegeten bij o.a. ´Around the world in 80 days´ en een restaurant aan de haven waar ik de naam niet meer van weet helaas, was allebei goed.

Helaas hebben wij de Preikestolen ervaren als abnormaal druk, gaf ons dan ook niet echt een Noorwegen gevoel ;) Echter wel een mooie tocht! En prachtig uitzicht!
Als je in Tau van de boot stapt, kun je dan lopend richting die Solvik camping?
Dit, dus.
pi_114055733
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 12:16 schreef Bronson het volgende:

[..]

Ok bedankt. Dan ga ik vanavond nog even snel zo'n filtersysteem aanschaffen!
Wel even oppassen met groothoeklenzen. Verder zijn lenzen met een draaiend front element niet handig icm deze filters. Al werkt het wel weet ik uit ervaring. :P
Meh
  ESF Reporter woensdag 11 juli 2012 @ 12:40:56 #135
87554 Cee
Welluk?
pi_114056193
NorgeT, wat een schitterende foto's. Heerlijk spannende composities. O+
pi_114056218
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 12:16 schreef Bronson het volgende:

[..]

Ok bedankt. Dan ga ik vanavond nog even snel zo'n filtersysteem aanschaffen!
cokin is failliet :')

de filters die je nu nog tegenkomt zijn de laatste van 't laatste.. let wel dat als je er eentje koopt het P-systeem of Z-systeem koopt, deze kun je naar boven of beneden verschuiven waardoor je niet altijd je horizon in het midden hoeft te houden.
pi_114056302
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 12:30 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Wel even oppassen met groothoeklenzen. Verder zijn lenzen met een draaiend front element niet handig icm deze filters. Al werkt het wel weet ik uit ervaring. :P
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 12:41 schreef andreas612 het volgende:

[..]

cokin is failliet :')

de filters die je nu nog tegenkomt zijn de laatste van 't laatste.. let wel dat als je er eentje koopt het P-systeem of Z-systeem koopt, deze kun je naar boven of beneden verschuiven waardoor je niet altijd je horizon in het midden hoeft te houden.
Bedankt. Bij cameranu.nl zag ik er nog een aantal op voorraad.
pi_114056445
'k denk dat je hier de meeste kans hebt:

http://www.defilterspecialist.nl/
pi_114057787
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 12:41 schreef andreas612 het volgende:

[..]

cokin is failliet :')

de filters die je nu nog tegenkomt zijn de laatste van 't laatste.. let wel dat als je er eentje koopt het P-systeem of Z-systeem koopt, deze kun je naar boven of beneden verschuiven waardoor je niet altijd je horizon in het midden hoeft te houden.
Cokin failliet? :o
Dacht dat ze alleen wat productieproblemen hadden...
Balen. Heb laatst m'n meest gebruikte filter op het beton laten stuiteren. ;(
Meh
pi_114070924
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 13:19 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Cokin failliet? :o
Dacht dat ze alleen wat productieproblemen hadden...
Balen. Heb laatst m'n meest gebruikte filter op het beton laten stuiteren. ;(
oh, laatste keer dat ik checkte was vorig jaar, maar ze zijn overgenomen door kenko/tokina dus niks aan de hand :P maar in eerste instantie wel failliet verklaard.
  donderdag 12 juli 2012 @ 19:42:00 #141
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114121762
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 09:05 schreef Bronson het volgende:

[..]

Bedankt. _O_ Ik zal er rekening meehouden.
Ik weet trouwens nog dat ik als kind het oliemuseum echt fan-tas-tisch vond! Geen idee of het ook leuk is voor volwassenen ;) maar ik vond het toen echt geweldig en enorm leerzaam.
Doei
  VIVA donderdag 12 juli 2012 @ 23:04:48 #142
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_114132660
Heeft iemand enig idee hoe snel de ferrys van Stenaline vol zitten?
Ik wil in augustus eigenlijk pas een week van te voren boeken, gezien het wel een beetje lekker weer dient te zijn.
Is dit mogelijk, of is de kans enorm klein dat er nog plaats is een week van te voren?
Dan gaat het om de boot van Frederikshaven naar Oslo, of van Kiel naar Gotenborg.
What lies behind makes no sense in my mind
  vrijdag 13 juli 2012 @ 00:30:51 #143
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114136949
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 23:04 schreef cosmosis het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe snel de ferrys van Stenaline vol zitten?
Ik wil in augustus eigenlijk pas een week van te voren boeken, gezien het wel een beetje lekker weer dient te zijn.
Is dit mogelijk, of is de kans enorm klein dat er nog plaats is een week van te voren?
Dan gaat het om de boot van Frederikshaven naar Oslo, of van Kiel naar Gotenborg.
Alleen auto? Te voet?
Doei
pi_114141368
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 19:42 schreef Duderd het volgende:

[..]

Ik weet trouwens nog dat ik als kind het oliemuseum echt fan-tas-tisch vond! Geen idee of het ook leuk is voor volwassenen ;) maar ik vond het toen echt geweldig en enorm leerzaam.
Staat genoteerd. Bedankt! Nog een vraag trouwens, is het niet nog frisser op jou voorgestelde camping met betrekking tot de open zee en wind?

Filter is trouwens binnen. *O*
  VIVA vrijdag 13 juli 2012 @ 12:42:57 #145
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_114149218
Het gaat om 2 personen inclusief auto.
What lies behind makes no sense in my mind
pi_114151501
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 01:21 schreef Duderd het volgende:

[..]

Ja ken ik. Denk goed na wat je wilt, die camping was toen wij er waren erg druk...zijn toen omgekeerd naar Solvik Camping. Daarnaast ligt hij niet aan zee. Wij hebben nou 2 maal gestaan op Solvik, ligt wel aan zee en verhuurd ook bootjes. Maar het kan zijn dat de drukte toen een combi was van Noorse vakanties en de Tall Ships Races.

in juni 2010 hadden wij precies dezelfde ervaring: Preikestolen camping is niet mooi gelegen en abnormaal druk (want dichtsbijzijnde camping naar de Preikestolen zodat mensen soms al vanaf de camping gaan lopen ipv betaald parkeren bij het begin van de wandelroute). En nog behoorlijk duur ook :{
Solvik camping was een verademing: rustiger en veel mooier uitzicht voor een lagere prijs ;) . Terwijl die andere camping bomvol stond hadden wij de ruimte en stonden we pal aan het water met ons tentje.

tip: er gaat een busdienst die ook langs Solvik camping komt en je zo naar de parkeerplaats bij de Preikestolen brengt :Y
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:30:25 #147
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114153816
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 08:17 schreef Bronson het volgende:

[..]

Staat genoteerd. Bedankt! Nog een vraag trouwens, is het niet nog frisser op jou voorgestelde camping met betrekking tot de open zee en wind?

Filter is trouwens binnen. *O*
Kan ik mij niet herinneren. Het is geen volledig open zee er ligt meen ik een eiland tegenover, dus wind was er vrijwel niet. Ik denk dat als het om fris gaat die Preikestolen camping frisser is, die ligt hoger en tussen de bergen ik heb het vermoedde dat het daar meer afkoelt 's avonds ;)
Doei
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:32:02 #148
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114153881
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 12:42 schreef cosmosis het volgende:
Het gaat om 2 personen inclusief auto.
Tenzij je per se met Stena Line wilt denk ik dat je last minute op één van de veerdiensten nog wel een plek kan vinden. :)
Doei
  VIVA vrijdag 13 juli 2012 @ 16:36:57 #149
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_114159153
Ah, ik wist niet dat er ook nog andere veerdiensten waren die dezelfde route afleggen. (toevallig niet eentje die vanuit Nederland naar Zweden/Noorwegen vaart?)
Bedankt, ik ga eens kijken wat er nog meer vaart. Het bedrijf maakt me niet uit, als we er maar komen.
What lies behind makes no sense in my mind
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:48:48 #150
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114167835
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:36 schreef cosmosis het volgende:
Ah, ik wist niet dat er ook nog andere veerdiensten waren die dezelfde route afleggen. (toevallig niet eentje die vanuit Nederland naar Zweden/Noorwegen vaart?)
Bedankt, ik ga eens kijken wat er nog meer vaart. Het bedrijf maakt me niet uit, als we er maar komen.
Dit zijn zo ff vlug uit mijn hoofd de nuttigste voor NL'ers

van ... naar ... met lijndienst
Hirtshals naar Bergen Fjordline
Hirtshals naar Kristiansand Fjordline & Colorline
Hirtshals naar Langesund Fjordline
Hirtshals naar Larvik Colorline
Hirtshals naar Stavanger Fjordline
Fredrikshaven naar Oslo Stenaline
Kiel naar Oslo Colorline
Kopenhagen naar Oslo DFDS
Doei
  vrijdag 13 juli 2012 @ 22:13:56 #151
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_114174421
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:48 schreef Duderd het volgende:

[..]
Fredrikshaven naar Oslo Stenaline
Die route had ik op 15-06-2011. Een dikke 8 uur varen, zonnetje erbij en die verkwikkende zeewind in je bek. ^O^ Aankomst in Oslo is ook heel fraai ...
  vrijdag 13 juli 2012 @ 22:25:26 #152
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114174975
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 22:13 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Die route had ik op 15-06-2011. Een dikke 8 uur varen, zonnetje erbij en die verkwikkende zeewind in je bek. ^O^ Aankomst in Oslo is ook heel fraai ...
Ik persoonlijk kies altijd indien financieel mogelijk voor Kiel-Oslo. Kiel is voor ons vertrekken om 5uur 's ochtends, en dan begint onze vakantie om 12 uur als we in Kiel de terminal op rijden :) . Genieten! Afgelopen jaar naar Hirtshals gereden 1 ruk.. dat Denemarken vond ik echt enorm saai rijden en zeer slaapverwekkend, niet echt prettig die laatste paar honderd km. Je komt in Kristiansand ook niet echt handig aan midden op de dag(met Color Line althans, Fjordline heeft iets gunstigere tijden), ookal kan je qua energie dan wel nog 400 km rijden, maar qua tijd gaat dat gewoon niet.
Doei
pi_114193150
Wij nemen de DFDS Oslo-Kopenhagen. Naar Nederland dus, we wonen in Noorwegen. Die vertrekt 16.45 en komt 9.30 aan zo ongeveer. Je reist dus vooral 's nachts, en dat is erg fijn. En Kopenhagen-NL is te doen in 1 lange ruk. Dus dan zijn we in zeg 1,5 dag rijden op bestemming. En Oslo in- en uitvaren is inderdaad erg leuk!
pi_114284296
Als ik vanaf Oslo de trein naar Bergen neem, en vervolgens die preekstoel, geiranger fjord en misschien lofoten wil bekijken, krijg ik dan een beetje een goed beeld van noorwegen?
Weet alleen nog niet hoe ik dit ga bereizen dus tips zijn welkom:)
pi_114284425
morgen 9:00 vertrekken naar kiel, daar overnachten en dan woensdag met de boot naar oslo :)

zin an
  maandag 16 juli 2012 @ 20:23:14 #156
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114285010
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:09 schreef Haakaa het volgende:
Als ik vanaf Oslo de trein naar Bergen neem, en vervolgens die preekstoel, geiranger fjord en misschien lofoten wil bekijken, krijg ik dan een beetje een goed beeld van noorwegen?
Weet alleen nog niet hoe ik dit ga bereizen dus tips zijn welkom:)
Ja hoor. Heb je 5 weken vakantie :+ ?
Doei
pi_114318008
wij hebben zo goed als alle uithoeken van Noorwegen gezien: 12.000km in 3,5 week gereden :@

Noordkaap, Lofoten, Geiranger, Preikestolen, Lysebotn, Hardangervidda: you name it, we've seen it :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_114318370
@Leipo666 Vind je dat ik een goed beeld van Noorwegen heb als ik Preikestolen, Bergen, Geiranger en Lofoten ga zien? Of moet er iets van dat lijstje af/bij? Ervan uitgaande dat ik ongeveer een week heb...
pi_114319108
als ik een week had zou ik OF in zuid Noorwegen blijven OF alleen maar naar de Lofoten gaan

vanaf Trondheim heb je al minimaal een dag reizen om bij de Lofoten te komen, terug natuurlijk ook dus dat zou je 2 dagen kosten door (wat mij betreft) het minst mooie deel van Noorwegen.

(of je moet een vliegtuig pakken :P )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 17 juli 2012 @ 15:44:36 #160
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_114319222
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:24 schreef Haakaa het volgende:
@Leipo666 Vind je dat ik een goed beeld van Noorwegen heb als ik Preikestolen, Bergen, Geiranger en Lofoten ga zien? Of moet er iets van dat lijstje af/bij? Ervan uitgaande dat ik ongeveer een week heb...
Als je maar een week hebt, zou ik alleen maar naar Zuid Noorwegen gaan. Meer dan genoeg te zien. En als het je eerste keer Noorwegen is zul je het al helemaal geweldig vinden. :)
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_114322481
En daarmee doel je op alles tussen grofweg trondheim en stavanger? en dan vooral de kust? (ik wil zowieso die treinroute doen tussen oslo en bergen)

Nou ja ik heb totaal een dag of 15 maar wil ook nog wat van noord zweden en stockholm meepakken...
  dinsdag 17 juli 2012 @ 17:20:45 #162
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114323058
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 17:05 schreef Haakaa het volgende:
En daarmee doel je op alles tussen grofweg trondheim en stavanger? en dan vooral de kust? (ik wil zowieso die treinroute doen tussen oslo en bergen)

Nou ja ik heb totaal een dag of 15 maar wil ook nog wat van noord zweden en stockholm meepakken...
Over reistijden met trein heb ik eigenlijk totaal geen idee. Per auto gaan we uit van 600 á 650km max op een dag. Je kan haast overal maar maximaal 80, vaak nog veel minder dan dat.
Doei
pi_114336932
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 17:05 schreef Haakaa het volgende:

ik wil zowieso die treinroute doen tussen oslo en bergen
Voor de treinroute Olso - Bergen kun je een dag uittrekken. Je bent ongeveer 7 uur onderweg, dus als je 's morgens vroeg vertrekt kom je halverwege de middag aan. Dan heb je nog even om rond te lopen in de stad.

Tijdig reserveren is handig en scheelt in de kosten. Hou er ook rekening mee dat er rond Oslo aan het spoor gewerkt wordt en je daar een stukje met de bus moet. (Maar laat dat geen reden zijn om die route niet te doen.)
  woensdag 18 juli 2012 @ 00:06:39 #164
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_114342970
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 22:13 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Die route had ik op 15-06-2011. Een dikke 8 uur varen, zonnetje erbij en die verkwikkende zeewind in je bek. ^O^ Aankomst in Oslo is ook heel fraai ...
NIET vergeten zonnebrand uit de auto te halen voordat het schip de haven uit vaart. Ook al lijkt het in eerste instantie onnodig. Damn wat zijn we verbrand. En velen met ons. Op de camping in Oslo pikte je er iedereen zo uit die op de zelfde boot zat. Gigantisch rode kopppen :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_114351358
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 17:05 schreef Haakaa het volgende:
En daarmee doel je op alles tussen grofweg trondheim en stavanger? en dan vooral de kust? (ik wil zowieso die treinroute doen tussen oslo en bergen)

Nou ja ik heb totaal een dag of 15 maar wil ook nog wat van noord zweden en stockholm meepakken...
Ik denk dat je iets van je lijstje moet schrappen als je dit alles wil zien. Oslo-Stockholm is bijvoorbeeld al zeker 6 uur rijden, en een erg saaie rit. Stockholm is een erg leuke stad, maar ligt erg in een uithoek. Ik zou zelf dus ķf voor west-Noorwegen kiezen, ķf voor noord-Noordwegen en Stockholm.

Wat ik altijd een leuk gebied vind is rond Lom-Sogndalsvegen-Stryn-Geirangerfjord, die hoek. Das alles bij elkaar al veel rijden, maar je hebt dan zowel mooie dalen, hoge bergen, fjorden, sneeuw en gletchers, dus een leuke eerste ontmoeting met Noorwegen. In dit gebied kun je je al zeker 10 dagen goed vermaken denk ik.
pi_114352578
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 09:53 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ik denk dat je iets van je lijstje moet schrappen als je dit alles wil zien. Oslo-Stockholm is bijvoorbeeld al zeker 6 uur rijden, en een erg saaie rit. Stockholm is een erg leuke stad, maar ligt erg in een uithoek. Ik zou zelf dus ķf voor west-Noorwegen kiezen, ķf voor noord-Noordwegen en Stockholm.

Wat ik altijd een leuk gebied vind is rond Lom-Sogndalsvegen-Stryn-Geirangerfjord, die hoek. Das alles bij elkaar al veel rijden, maar je hebt dan zowel mooie dalen, hoge bergen, fjorden, sneeuw en gletchers, dus een leuke eerste ontmoeting met Noorwegen. In dit gebied kun je je al zeker 10 dagen goed vermaken denk ik.
Dat dus. Ik ben zelf al zo'n 4x twee weken op vakantie geweest in het gebied dat Roomsnoes noemt. En nog heb ik niet het idee dat ik alles wel heb gezien in die streek. Misschien dat je het nog uit kan breiden met een tripje naar de westkust. Maar je zal je in geen van die 10 dagen vervelen :)
Meh
pi_114352991
Om een misverstand te voorkomen! Ik vervoer mij met het OV:) Desnoods vlieg ik vanaf Geiranger in de buurt naar Stockholm!

@Light...begrijp ik goed dat er een bus gaat van de luchthaven naar Lillestrom, dan rijd de bus van Lillestrom terug naar Oslo en dan van Oslo naar Honefoss?

[ Bericht 40% gewijzigd door Haakaa op 18-07-2012 11:05:13 ]
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:35:50 #168
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114359134
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 10:51 schreef Haakaa het volgende:
Om een misverstand te voorkomen! Ik vervoer mij met het OV:) Desnoods vlieg ik vanaf Geiranger in de buurt naar Stockholm!

@Light...begrijp ik goed dat er een bus gaat van de luchthaven naar Lillestrom, dan rijd de bus van Lillestrom terug naar Oslo en dan van Oslo naar Honefoss?
Vanaf Geiranger vliegen naar Stockholm? Dat wordt een prive heli dan ;)
Je vliegt dan vanaf Ålesund, ga maar uit van 3 tot 4 uur reistijd vanaf geiranger... Als je de ferry's goed weet te gokken misschien 2,5 uur. Geiranger - Stockholm is ruim 900 km. Bij Geiranger kan je alleen komen per bus. Wat het dichtstbijzijnde trein station is zou ik niet weten eerlijk gezegd. Als ik het zo op de kaart bekijk, betwijfel ik de haalbaarheid in 1 dag.

Oslo-geiranger per bus kost je 11,5 uur

[ Bericht 6% gewijzigd door Duderd op 18-07-2012 13:44:18 ]
Doei
pi_114385175
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 10:51 schreef Haakaa het volgende:

@Light...begrijp ik goed dat er een bus gaat van de luchthaven naar Lillestrom, dan rijd de bus van Lillestrom terug naar Oslo en dan van Oslo naar Honefoss?
Als je vanaf Oslo centraal station naar Bergen wilt, moet je eerst met een vervangende bus naar Honefoss en kun je vanaf daar met de trein verder. Da's eigenlijk net als in NL als hier werkzaamheden aan het spoor zijn. Hoe dat zit met een bus vanaf het vliegveld, weet ik niet. Maar ik weet ook niet op welk vliegveld je wilt aankomen.
  Moderator donderdag 19 juli 2012 @ 09:09:03 #170
45833 crew  Fogel
pi_114403033
Oslo-Bergen kan je ook met Lavprisekspressen doen. Vanaf 49 kroon enkele reis. En als je de nachtbus pakt spaar je ook een hotelovernachting (de bussen schijnen comfortabel genoeg te zijn om in te slapen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 19 juli 2012 @ 11:07:21 #171
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_114406088
ik zit te twijfelen om in augustus mijn eerste vakantie naar Noorwegen te gaan doen. (met vriendin)
zoals ik begrijp is het met de auto het makkelijkst? we kunnen dit jaar iets langer dan een week weg.
nu vraag ik me af wat handig is om te gaan bekijken de eerste keer daar. (gezien het feit dat we niet zo heel lang hebben en ik niet alleen maar wil reizen). dus tips welkom :)
pi_114406752
Antichrist: als je de mogelijkheid hebt met de auto te gaan, doe dat dan :) De mooiste gebieden liggen niet aan de hoofdwegen, plus dat je lang niet bij elke camping een supermarkt in de buurt hebt.
En tip qua gebied (even mezelf kopieren):

Wat ik altijd een leuk gebied vind is rond Lom-Sogndalsvegen-Stryn-Geirangerfjord, die hoek. Das alles bij elkaar al veel rijden, maar je hebt dan zowel mooie dalen, hoge bergen, fjorden, sneeuw en gletchers, dus een leuke eerste ontmoeting met Noorwegen. In dit gebied kun je je al zeker 10 dagen goed vermaken denk ik.
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:59:51 #173
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_114412746
Zeker met de auto gaan. De mooiste plekjes kom je tegen door soms een willekeurig landweggetje in te rijden _O_
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:04:28 #174
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_114412958
hmmm dat wordt een auto huren dan ;) die peugeot 205 van mij gaat het denk ik niet trekken door de bergen :P
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:12:09 #175
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_114413291
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:04 schreef AntiChrist het volgende:
hmmm dat wordt een auto huren dan ;) die peugeot 205 van mij gaat het denk ik niet trekken door de bergen :P
Je hebt echt geen zware motor nodig in de bergen. Of bedoel je dat hij van ellende uit elkaar valt :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:16:57 #176
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_114413506
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:12 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Je hebt echt geen zware motor nodig in de bergen. Of bedoel je dat hij van ellende uit elkaar valt :')
nee hoor hij is net nog helemaal goedgekeurd en grote beurt gehad ;) kan voorlopig nog wel mee alleen twijfel ik er aan of hij ook voor dit soort trips nog geschikt is.
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:25:35 #177
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114413878
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:16 schreef AntiChrist het volgende:

[..]

nee hoor hij is net nog helemaal goedgekeurd en grote beurt gehad ;) kan voorlopig nog wel mee alleen twijfel ik er aan of hij ook voor dit soort trips nog geschikt is.
Ik heb hele wilden verhalen gehoord. Echter nooit zelf wat meegemaakt of uberhaupt maar zelden wat gezien. Als jij schakelt zoals het hoort in de bergen is er niks aan de hand, en komt iedere auto daar wel overheen. Het is niet dat het daar 3000meter omhoog gaat. Er zitten wel stukken in de inderdaad erg stijl zijn maar over het algemeen valt het erg mee. Bij Geiranger bijvoorbeeld is het constant afwisselend een stuk stijl, en dan weer een paar km vlak.

Rem om de motor af en kies de juiste versnelling. Geen probleem. Het is niet dat ze in Noorwegen asfalt nog moeten uitvinden :{w
Doei
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:32:42 #178
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_114414199
quote:
12s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:25 schreef Duderd het volgende:

[..]

Ik heb hele wilden verhalen gehoord. Echter nooit zelf wat meegemaakt of uberhaupt maar zelden wat gezien. Als jij schakelt zoals het hoort in de bergen is er niks aan de hand, en komt iedere auto daar wel overheen. Het is niet dat het daar 3000meter omhoog gaat. Er zitten wel stukken in de inderdaad erg stijl zijn maar over het algemeen valt het erg mee. Bij Geiranger bijvoorbeeld is het constant afwisselend een stuk stijl, en dan weer een paar km vlak.

Rem om de motor af en kies de juiste versnelling. Geen probleem. Het is niet dat ze in Noorwegen asfalt nog moeten uitvinden :{w
nou ja misschien dus nog een optie ik zal eens kijken hoe dat werkt met schakelen in de bergen :P
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:37:06 #179
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_114414408
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:32 schreef AntiChrist het volgende:

[..]

nou ja misschien dus nog een optie ik zal eens kijken hoe dat werkt met schakelen in de bergen :P
Het is niet moeilijk. Je pikt het snel op en je voelt wel wat goed is.
In ieder geval zo min en kort mogelijk remmen. Je zal niet de eerste zijn die met loei hete remschijven komt stil te staan :p

Daarnaast kun je je aan de leidraad vasthouden om in de zelfde versnelling af te dalen als waarop je de berg bent opgereden.
Verder zijn de Noren erg sociaal in het autorijden. Probeer zelf ook vooruit te denken en tegenliggers ruimte te geven op smalle wegen. :)

Edit:
- Als er een haastige auto achter je zit die er langs wil. Niet laten opfokken. Doe je knipperlicht naar rechts als je ziet dat de weg vrij is, en de auto achter je veilig zou kunnen inhalen.

- Stijgend verkeer heeft altijd voorrang

- Bij warm weer oppassen bij tunnels. Soms komt het voor dat de hele tunnel vol staat met een kudde schapen/geiten :P

[ Bericht 17% gewijzigd door henkde_j op 19-07-2012 14:42:13 ]
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:37:46 #180
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114414445
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:04 schreef AntiChrist het volgende:
hmmm dat wordt een auto huren dan ;) die peugeot 205 van mij gaat het denk ik niet trekken door de bergen :P
Ik heb het gedaan met een 2CV dus die 205 van jou moet dat ook aankunnen.
pi_114417849
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 21:30 schreef Light het volgende:

[..]

Als je vanaf Oslo centraal station naar Bergen wilt, moet je eerst met een vervangende bus naar Honefoss en kun je vanaf daar met de trein verder. Da's eigenlijk net als in NL als hier werkzaamheden aan het spoor zijn. Hoe dat zit met een bus vanaf het vliegveld, weet ik niet. Maar ik weet ook niet op welk vliegveld je wilt aankomen.
Vanaf Gardermoen moet ik nog 2x overstappen,dus voor het gemak stap ik lekker in Oslo centraal op!

Ik heb een mooi ticket gevonden voor 399 die ik graag wil boeken. Echter geeft NSB ook studentenkorting. Weet je toevallig hoe dit in zijn werk gaat? Want als ik nu dat ticket boek kan ik die optie niet aanvinken... Of geld dit alleen voor locals?

Edit: Laat maar zie dat je met ISIC geen korting krijgt:(
pi_114419809
Met de Flytoget (airport express train) kom je van gardermoen naar Oslo s. Overstappen op een bus in Lillestrøm. Staat allemaal heel netjes aangegeven. Kost je wat minuutjes meer, maar je ticket is goedkoper.

Die minipris (voor de gewone trein, NSB) is zo laag dat daar niet nog eens studentenkorting van af gaat. Sowieso heb ik zelden gebruik gemaakt van die optie, het loont haast niet.
Zoals Fogel zei, kijk bij lavprisekspressen.no voor busritten. Verder heb je nor-way.no, nettbuss.no (waar een aantal verschillende routes zijn vertegenwoordigd)

De rit Oslo-Bergen is fantastisch mooi, echt een aanrader!
  donderdag 19 juli 2012 @ 16:59:57 #183
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114421101
ook fjord1 voor bussen!
Doei
pi_114421610
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 16:35 schreef Roomsnoes het volgende:
Met de Flytoget (airport express train) kom je van gardermoen naar Oslo s. Overstappen op een bus in Lillestrøm. Staat allemaal heel netjes aangegeven. Kost je wat minuutjes meer, maar je ticket is goedkoper.

Die minipris (voor de gewone trein, NSB) is zo laag dat daar niet nog eens studentenkorting van af gaat. Sowieso heb ik zelden gebruik gemaakt van die optie, het loont haast niet.
Zoals Fogel zei, kijk bij lavprisekspressen.no voor busritten. Verder heb je nor-way.no, nettbuss.no (waar een aantal verschillende routes zijn vertegenwoordigd)

De rit Oslo-Bergen is fantastisch mooi, echt een aanrader!
Ok heb m geboekt! Maar ik kan toch vanaf het vliegveld de eerste beste bus pakken naar Oslo Centrum?

Die lavprisekpressen ziet er leuk uit! Maar het is alleen in het noors...


quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 16:59 schreef Duderd het volgende:
ook fjord1 voor bussen!
Ziet er ook leuk uit! Is het noodzakelijk om dit te reserveren? Of kan ik dit rustig in Bergen uitzoeken wat ik wil doen?
pi_114422974
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 17:08 schreef Haakaa het volgende:

[..]

Ok heb m geboekt! Maar ik kan toch vanaf het vliegveld de eerste beste bus pakken naar Oslo Centrum?

Nou ja, je kan de bus pakken, sas flybussen, die doet er 50 minuten over. De trein (+ bus vanaf Lillestrøm) is sneller en ook iets goedkoper voor studenten. Maar veel meer mogelijkheden zijn er niet echt :) 't Is niet net als Schiphol bijvoorbeeld waar er vele treinen/bussen langs het vliegveld komen. Ben je student? Dan zou ik met de Flytog gaan.

Die lavprisekpressen ziet er leuk uit! Maar het is alleen in het noors...
Oh hm, das suf. Nou ja, tur = enkele reis, tur/retur = retour. Verder wijst het zich vanzef, denk ik. Anders roept u maar :)

[..]

Ziet er ook leuk uit! Is het noodzakelijk om dit te reserveren? Of kan ik dit rustig in Bergen uitzoeken wat ik wil doen?
Reserveren zou ik aanraden, maar kan erg kort van tevoren over het algemeen.
pi_114440921
Ik wil deze zomer ook met de auto naar Noorwegen. Maar ik heb geen tent en ik heb ook geen zin om dingen vooraf te boeken. Hoe makkelijk is reizen op de bonnefooi in Noorwegen? Hoe makkelijk is het om een overnachtingsplek te vinden?
  donderdag 19 juli 2012 @ 23:39:00 #187
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114441951
Tip: Koop een tent. Een redelijke Iglo kost de helft van een hotelovernachting in Noorwegen.
  donderdag 19 juli 2012 @ 23:51:30 #188
159909 -Peach
Prunus persica
pi_114442563
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 23:20 schreef Light het volgende:
Ik wil deze zomer ook met de auto naar Noorwegen. Maar ik heb geen tent en ik heb ook geen zin om dingen vooraf te boeken. Hoe makkelijk is reizen op de bonnefooi in Noorwegen? Hoe makkelijk is het om een overnachtingsplek te vinden?
wij hebben vorig jaar en dit jaar 3 weken op de bonnefooi rondgereden en gemiddeld bij 2 campings geweigerd omdat alles vol zat. Wel een tent meegenomen als nood maar die hebben we dit jaar niet gebruikt. Ik heb bij de Selexyz een toeristenkaart gekocht,daarop staan met symbolen campings aangegeven + faciliteiten (of er hutjes zijn en hoe luxe). Als je iets grotere plaatsen kiest, zijn er vaak ook meerdere campings te vinden, of als je een TomTom hebt kun je ook campings downloaden en erin laden (dit heeft vriend gedaan,dus hoe het precies werkt weet ik niet :P )
Ook is het aan te raden om rond 14-15u een camping te zoeken: dan zijn de recepties vaak net weer open en is het nog niet superdruk. Die keren dat we niet terecht konden waren we ook al later, rond 17u.
Verder staan veel campings ook vanaf de weg al aangegeven + of de camping ook hutjes heeft ( hutje op het bord). Natuurlijk kun je altijd terecht bij de plaatselijke vvv (vaak gesloten in het weekend!) en campings die aangesloten zijn bij NAF/ANWB hebben vaak zelf de campinggids 2012 liggen, waarin je alle campings die daarbij zijn aangesloten kunt vinden + kaart.
Minder luxe hutjes (alleen bed + keukentje) zijn vaak nog beschikbaar.
Wel al enig idee naar welk deel je wilt?
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
pi_114442716
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 23:39 schreef Erasmo het volgende:
Tip: Koop een tent. Een redelijke Iglo kost de helft van een hotelovernachting in Noorwegen.
Da's wel een argument :) Maar ik was niet echt van plan om de hele vakantie in hotels te zitten, al was het maar omdat ik niet weet hoe makkelijk die te vinden zijn buiten de grotere plaatsen.
pi_114443121
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2012 23:51 schreef -Peach het volgende:

[..]

wij hebben vorig jaar en dit jaar 3 weken op de bonnefooi rondgereden en gemiddeld bij 2 campings geweigerd omdat alles vol zat. Wel een tent meegenomen als nood maar die hebben we dit jaar niet gebruikt. Ik heb bij de Selexyz een toeristenkaart gekocht,daarop staan met symbolen campings aangegeven + faciliteiten (of er hutjes zijn en hoe luxe). Als je iets grotere plaatsen kiest, zijn er vaak ook meerdere campings te vinden, of als je een TomTom hebt kun je ook campings downloaden en erin laden (dit heeft vriend gedaan,dus hoe het precies werkt weet ik niet :P )
Ook is het aan te raden om rond 14-15u een camping te zoeken: dan zijn de recepties vaak net weer open en is het nog niet superdruk. Die keren dat we niet terecht konden waren we ook al later, rond 17u.
Ah, da's wel handig idd. Gewoon redelijk op tijd een camping zoeken, en dan 's middags verder de omgeving bekijken :)
quote:
Verder staan veel campings ook vanaf de weg al aangegeven + of de camping ook hutjes heeft ( hutje op het bord). Natuurlijk kun je altijd terecht bij de plaatselijke vvv (vaak gesloten in het weekend!) en campings die aangesloten zijn bij NAF/ANWB hebben vaak zelf de campinggids 2012 liggen, waarin je alle campings die daarbij zijn aangesloten kunt vinden + kaart.
Ik kan natuurlijk ook even bij de ANWB zo'n campinggids ophalen.
quote:
Minder luxe hutjes (alleen bed + keukentje) zijn vaak nog beschikbaar.
Wel al enig idee naar welk deel je wilt?
Zuiden en midden. Maar daarom wil ik ook op de bonnefooi, dan kun je veel nog tot op het laatste moment bepalen.
  Moderator vrijdag 20 juli 2012 @ 07:27:41 #191
45833 crew  Fogel
pi_114448584
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 23:20 schreef Light het volgende:
Ik wil deze zomer ook met de auto naar Noorwegen. Maar ik heb geen tent en ik heb ook geen zin om dingen vooraf te boeken. Hoe makkelijk is reizen op de bonnefooi in Noorwegen? Hoe makkelijk is het om een overnachtingsplek te vinden?
Deze zomer is al bij voorbij ;)

De scholen starten in het zuiden 15 augustus, in Midden-Noorwegen de 22e.
Ik weet niet wanneer je precies wil gaan, maar zogauw de (in ieder geval basis)scholen weer begonnen zijn gebruiken natuurlijk ook minder Noren de overnachtingsplekken. Al zullen de zakenreizigers dan wel langzaamaan de hotels beginnen te vullen (maar uit ervaring begint het pas vanaf september een keer weer wat op gang te komen qua zakenreizen).

Ik heb nog nooit iemand gehoord die problemen had met op de bonnefooi reizen, dus dat komt vast wel goed.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 20 juli 2012 @ 08:49:56 #192
159909 -Peach
Prunus persica
pi_114449344
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 00:02 schreef Light het volgende:

[..]

Ik kan natuurlijk ook even bij de ANWB zo'n campinggids ophalen.

[..]

Zuiden en midden. Maar daarom wil ik ook op de bonnefooi, dan kun je veel nog tot op het laatste moment bepalen.
Ze hebben bij de ANWB vast ook campinggidsen inderdaad, maar die ik bedoel is denk ik hier niet te krijgen ( https://www.nafcamp.no/sh(...)af_campingguide.html ). Alhoewel de ANWB hier waarschijnlijk een eigen versie van heeft gemaakt.
Vorig jaar zijn we ook in het zuiden en midden geweest, erg leuk! Ook wel mooi weer gehad, vooral in het zuiden en bij Trondheim in de buurt. Dit jaar was het behoorlijk slecht helaas.
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
  vrijdag 20 juli 2012 @ 16:39:50 #193
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114467081
Alleen de zuidkust kan wat druk zijn. De rest valt altijd reuze mee, tenzij je in Geiranger aan het water wilt overnachten ofzo
Doei
pi_114479170
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 07:27 schreef Fogel het volgende:

[..]

Deze zomer is al bij voorbij ;)
Nee, 22 september pas.
quote:
De scholen starten in het zuiden 15 augustus, in Midden-Noorwegen de 22e.
Ik weet niet wanneer je precies wil gaan, maar zogauw de (in ieder geval basis)scholen weer begonnen zijn gebruiken natuurlijk ook minder Noren de overnachtingsplekken. Al zullen de zakenreizigers dan wel langzaamaan de hotels beginnen te vullen (maar uit ervaring begint het pas vanaf september een keer weer wat op gang te komen qua zakenreizen).
Scholen beginnen op een woensdag? Anyway, goed om te weten wanneer ik de schooljeugd weer op de weg kan verwachten.
quote:
Ik heb nog nooit iemand gehoord die problemen had met op de bonnefooi reizen, dus dat komt vast wel goed.
Vast wel :)
  Moderator vrijdag 20 juli 2012 @ 22:35:39 #195
45833 crew  Fogel
pi_114479707
Schooljeugd op straat = strenge controles. Te hoge snelheid en niet stoppen voor overstekers bij zebrapaden in de buurt van scholen kost je snel je halve vakantiebudget.
Jeugd met een knaloranje rugzak moet je erg goed op letten, zijn eerstejaars en vrij onvoorspelbaar in het verkeer (maar gelukkig wel makkelijk te zien).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_114481724
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 22:35 schreef Fogel het volgende:
Schooljeugd op straat = strenge controles. Te hoge snelheid en niet stoppen voor overstekers bij zebrapaden in de buurt van scholen kost je snel je halve vakantiebudget.
Jeugd met een knaloranje rugzak moet je erg goed op letten, zijn eerstejaars en vrij onvoorspelbaar in het verkeer (maar gelukkig wel makkelijk te zien).
Ah, da's nuttige informatie. :)
pi_114493910
Kan ik met een ferry vanaf Stavanger naar het noorden gaan? (omgeving Geiranger/Alesund?) Of moet ik dan met het vliegtuig?
  zaterdag 21 juli 2012 @ 13:33:47 #198
159909 -Peach
Prunus persica
pi_114494765
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:06 schreef Haakaa het volgende:
Kan ik met een ferry vanaf Stavanger naar het noorden gaan? (omgeving Geiranger/Alesund?) Of moet ik dan met het vliegtuig?
Dacht dat je vanuit Stavanger tot Bergen kan met de ferry, dus dan zou vliegen een betere optie zijn. Gewoon ff googlen welke ferrys er varen.
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 16:41:08 #199
45833 crew  Fogel
pi_114500680
Vanaf Bergen kan je met Hurtigruten naar Geiranger.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_114500824
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 16:41 schreef Fogel het volgende:
Vanaf Bergen kan je met Hurtigruten naar Geiranger.
Ohja wat stom nu zie ik het ook!! Maar ik denk dat ik voor de trein ga, dat kost maar iets van 50 euro en is nog sneller ook...Of er moet een mooie last minute ferry zijn?
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 16:46:38 #201
45833 crew  Fogel
pi_114500890
Www.velgogseil.no daar zijn (of waren) de last minutes van hurtigruten te vinden.

En zover ik weet gaat er geen trein naar Geiranger.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_114502706
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 16:46 schreef Fogel het volgende:
Www.velgogseil.no daar zijn (of waren) de last minutes van hurtigruten te vinden.

En zover ik weet gaat er geen trein naar Geiranger.
Nee ok Alesund ook goed, daar ergens in de hoek:) En die site doet t niet..
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:38:01 #203
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_114698708
Valt me op dat diverse wintersportaccommodaties in Noorwegen nogal goedkoop zijn ... ? Heb wat sites doorgenomen maar kom geregeld prijzen van 400-450 euro per week tegen. Da's voor Nederlandse maatstaven al aan de goedkope kant maar voor Noorse begrippen bijna een fooi? De accommodaties die ik heb bekeken liggen in Geiloo en Lillehammer.
  Moderator donderdag 26 juli 2012 @ 22:53:51 #204
45833 crew  Fogel
pi_114699630
quote:
5s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:38 schreef MissionPhailed het volgende:
Valt me op dat diverse wintersportaccommodaties in Noorwegen nogal goedkoop zijn ... ? Heb wat sites doorgenomen maar kom geregeld prijzen van 400-450 euro per week tegen. Da's voor Nederlandse maatstaven al aan de goedkope kant maar voor Noorse begrippen bijna een fooi? De accommodaties die ik heb bekeken liggen in Geiloo en Lillehammer.
Wintersportaccommodaties zijn in de zomer spotgoedkoop. Rond Lillehammer zijn er enorm veel apartementen gebouwd ivm de winter OS in 1994, en dat soort apartementen zijn ook in de winter niet zo duur omdat ze wat versleten zijn.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:58:45 #205
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_114699874
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wintersportaccommodaties zijn in de zomer spotgoedkoop. Rond Lillehammer zijn er enorm veel apartementen gebouwd ivm de winter OS in 1994, en dat soort apartementen zijn ook in de winter niet zo duur omdat ze wat versleten zijn.
Ha zo. Ik zocht overigens overnachtingsmogelijk voor ergens in januari 2013 en desalniettemin vallen de prijzen me reuze mee. Geiloo biedt ook enkele prijsklappers, maar Lillehammer is net wat gunstiger gelegen (reis vanuit Z-Nederland kan dan in 2 dagen geschieden) ...
pi_114699892
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wintersportaccommodaties zijn in de zomer spotgoedkoop.
Rond Lillehammer zijn er enorm veel apartementen gebouwd ivm de winter OS in 1994, en dat soort apartementen zijn ook in de winter niet zo duur omdat ze wat versleten zijn.
Ik ga in de zomer wel eens een weekje naar Sälen of Åre in Zweden. Dan kost een huisje voor een hele week 1000 kroon. En dan staat nog 90 procent van de accomodaties leeg. Terwijl het daar 's zomers ook geweldig mooi is.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator donderdag 26 juli 2012 @ 23:02:02 #207
45833 crew  Fogel
pi_114700039
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:59 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik ga in de zomer wel eens een weekje naar Sälen of Åre in Zweden. Dan kost een huisje voor een hele week 1000 kroon. En dan staat nog 90 procent van de accomodaties leeg. Terwijl het daar 's zomers ook geweldig mooi is.
Ja, Sälen is echt idoot goedkoop in de zomer, hebben we ook wel eens gedaan. Maar als je laat in augustus/begin september gaat, is het echt compleet uitgestorven daar, zelfs sommige supermarkten sluiten het herfstseizoen.
In Åre bezoek ik alleen Holiday Club (tof zwembad daar), maar da's helaas niet erg goedkoop.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_114700535
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:02 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ja, Sälen is echt idoot goedkoop in de zomer, hebben we ook wel eens gedaan. Maar als je laat in augustus/begin september gaat, is het echt compleet uitgestorven daar, zelfs sommige supermarkten sluiten het herfstseizoen.
In Åre bezoek ik alleen Holiday Club (tof zwembad daar), maar da's helaas niet erg goedkoop.
In Sälen hebben ze tegenwoordig (jaar of twee, denk ik) ook zo'n multifunctioneel watergebeuren met indoor surfen en dergelijke. Maar in Åre hebben ze het wat meer begrepen als het om zomeractiviteiten gaat, heb ik het idee.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 27 juli 2012 @ 01:36:45 #209
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_114706150
åre is in de zomer inderdaad zeer goed! Trysil is aan de ski zijde van de rivier ook erg stilletjes. Het centrum aan de andere kant van de rivier is dan op zich wel gewoon levendig in de zomer, heel veel te beleven vind ik daar dan helaas niet. Tenzij je van vissen etc houd...
Doei
pi_114788870
Wat is een beetje een leuke stad in Noorwegen om als 19jarige alleen twee weken te verblijven?
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
  Moderator zondag 29 juli 2012 @ 10:39:09 #211
45833 crew  Fogel
pi_114794702
Ligt natuurlijk aan je interesses en ook wanneer je wil reizen, maar in Oslo, Bergen en Trondheim is het meeste te doen algemeen gezien.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 29 juli 2012 @ 10:40:50 #212
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114794737
Ik zou ook halverwege van stad verwisselen, na een week was ik ook wel uitgekeken op Bergen.
pi_114807116
Ik kom donderdagavond aan op Oslo Gardermoen rond 0:00, voordat ik eruit ben en bagage heb is het wel 0.45 waarschijnlijk....

Maar is er nog iets van georganiseerd vervoer naar het centrum rond die tijd?? Heb o.a by flybussen gekeken en die rijdt tot 0.15..... Hellup...:(
pi_114812851
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 16:20 schreef Haakaa het volgende:
Ik kom donderdagavond aan op Oslo Gardermoen rond 0:00, voordat ik eruit ben en bagage heb is het wel 0.45 waarschijnlijk....

Maar is er nog iets van georganiseerd vervoer naar het centrum rond die tijd?? Heb o.a by flybussen gekeken en die rijdt tot 0.15..... Hellup...:(
Huh? Ik heb net ook even gekeken, volgens mij vertrekt er een bus vanaf Gardermoen richting Oslo busstation om 0:30 en om 1:00 (en daarna moet je wel lang wachten).
pi_114909479
Wij kregen vandaag onze papieren binnen voor onze rondreis. Ik moet zeggen dat Scanbrit het pakketje netjes aflevert. Er zit bijv. een ANWB wegenkaart bij en we gaan met de TomTom ook niet in de problemen komen met adressen met Noorse spelling. We hebben zelfs helemaal geen adressen gekregen maar GPS coördinaten.

De komende dagen maar eens rustig het pakket doornemen om ons verder voor te bereiden op de vakantie.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  dinsdag 31 juli 2012 @ 20:03:49 #216
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_114910681
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:41 schreef Nanook24 het volgende:
Wij kregen vandaag onze papieren binnen voor onze rondreis. Ik moet zeggen dat Scanbrit het pakketje netjes aflevert. Er zit bijv. een ANWB wegenkaart bij en we gaan met de TomTom ook niet in de problemen komen met adressen met Noorse spelling. We hebben zelfs helemaal geen adressen gekregen maar GPS coördinaten.

De komende dagen maar eens rustig het pakket doornemen om ons verder voor te bereiden op de vakantie.
Verkeerd rijden is een aanrader in Noorwegen :Y
Ben zelf zo de mooiste plekjes tegengekomen :D
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_114911164
Er zitten zelfs tips voor alternatieve routes (langs mooie plekjes) in het pakket. :)

We zouden eerst een up-to-date TomTom lenen maar nu met de GPS coördinaten durf ik het zelfs met onze eigen (enkele jaren oude) Europa kaart wel aan.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_115215726
Vandaag de wereldbekende (stijlst stijgende treintraject van europa - 800m) treinroute van flom naar myrdal uitgezeten, duurt ca 45 min heen en ook 45 min terug.. heb er maar één woord voor:

wat een faaltraject! :') ;( als je van plan bent dit ooit nog te gaan doen, doe maar niet, wat een geldverspilling zeg.. 30 van de 45 min rijd je door tunnels heen, 5 min alleen langs palen die je uitzicht belemmeren, 5 min stopt ie bij een waterval die je kan bekijken, en overige 5 min zijn mooi, maar probeer dan maar eens een foto te maken in een wagon die uitpuilt met chinezen en henk & ingridjes.. tevens is mooi relatief, als je al meer dan 2 dagen gespendeerd hebt in Noorwegen voordat je die treinreis(je) doet dan is de kans 99,9% dat je tijdens het autorijden tig mooiere uitzichten hebt gezien.

In de ochtend tevens met de auto op de boot van kaupanger naar gutvangen gevaren, die is dan wel weer prachtig, zeer de moeite waard _O_

We wilden de weg buitenom de laerdaltunnel pakken om zo terug te komen bij sogndal maar 't weer werd snel minder dus toch maar de tunnel gepakt en de weg voor later bewaard :)

oftewel: de boottocht is een aanrader maar laat dat treingebeuren links liggen (voor je eigen bestwil en portemonnee)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2012 23:26:00 ]
pi_115310029
Ik ga deze zomer (waarschijnlijk) naar Noorwegen, mijn plannen staan nog niet vast maar ik kan wel wat tips/advies gebruiken.
Ik begin en eindig in Oslo.
Van Oslo ben ik van plan om naar Bergen te gaan en vanuit Bergen naar Stavanger (ik wil graag naar de Preikestolen) Ik weet dat je met de boot en de bus van Bergen naar Stavanger kan, raden jullie 1 aan?
Verder hoe is de treinrit van Stavanger richting Oslo, is dat een mooie rit of valt dat tegen?

Tevens ga ik een interrail pas aanschaffen, kan ik dan zonder enig probleem een plek in de Oslo-Bergen trein reserveren?

Verdere tips zijn natuurlijk welkom :)
pi_115598538
ben van de week teruggekomen van Noorwegen, was prachtig!! :) ik ga zeker nog een keer terug :P

foto's: [Showcase] Noorwegen
  woensdag 15 augustus 2012 @ 16:42:40 #221
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_115602919
pff, auto huren is duur zeg. 1200 euro voor 2,5 week. Of is dat normale prijsŋ :')
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGEĄ
  woensdag 15 augustus 2012 @ 16:42:54 #222
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_115602930
quote:
7s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:01 schreef andreas612 het volgende:
ben van de week teruggekomen van Noorwegen, was prachtig!! :) ik ga zeker nog een keer terug :P

foto's: [Showcase] Noorwegen
dankzij dat topic ff hier gekomen _O_
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGEĄ
pi_116202929
Wij zijn vandaag terug gekomen van 2,5 week Noorwegen. Wat is het toch een mooi en divers land en de bewoners (bijna) allemaal even vriendelijk. We gaan zeker nog een keer terug!

Foto's volgen later nog, we zijn blij dat we thuis zijn na bijna 12 uur in de auto vanuit Fredrikshavn.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_116228988
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:23 schreef andreas612 het volgende:
Vandaag de wereldbekende (stijlst stijgende treintraject van europa - 800m) treinroute van flom naar myrdal uitgezeten, duurt ca 45 min heen en ook 45 min terug.. heb er maar één woord voor:

wat een faaltraject! :') ;( als je van plan bent dit ooit nog te gaan doen, doe maar niet, wat een geldverspilling zeg.. 30 van de 45 min rijd je door tunnels heen, 5 min alleen langs palen die je uitzicht belemmeren, 5 min stopt ie bij een waterval die je kan bekijken, en overige 5 min zijn mooi, maar probeer dan maar eens een foto te maken in een wagon die uitpuilt met chinezen en henk & ingridjes.. tevens is mooi relatief, als je al meer dan 2 dagen gespendeerd hebt in Noorwegen voordat je die treinreis(je) doet dan is de kans 99,9% dat je tijdens het autorijden tig mooiere uitzichten hebt gezien.

In de ochtend tevens met de auto op de boot van kaupanger naar gutvangen gevaren, die is dan wel weer prachtig, zeer de moeite waard _O_

We wilden de weg buitenom de laerdaltunnel pakken om zo terug te komen bij sogndal maar 't weer werd snel minder dus toch maar de tunnel gepakt en de weg voor later bewaard :)

oftewel: de boottocht is een aanrader maar laat dat treingebeuren links liggen (voor je eigen bestwil en portemonnee)
Mehehe was ook al bang dat dat treintje een tourist trap was tjokvol met Henk en Ingrids. Had daarom besloten maar niet het treintje te nemen :P

Weg over de Laerdal tunnel heb ik wel genomen. Mooi, maar niet heel bijzonder als je al de Rv258 en de Rv55 hebt gereden.
quote:
7s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:01 schreef andreas612 het volgende:
ben van de week teruggekomen van Noorwegen, was prachtig!! :) ik ga zeker nog een keer terug :P
foto's: [Showcase] Noorwegen
Ik ga zo eens een kijkje nemen. Ben benieuwd of je de filters hebt kunnen gebruiken :)
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:53 schreef Nanook24 het volgende:
Wij zijn vandaag terug gekomen van 2,5 week Noorwegen. Wat is het toch een mooi en divers land en de bewoners (bijna) allemaal even vriendelijk. We gaan zeker nog een keer terug!

Foto's volgen later nog, we zijn blij dat we thuis zijn na bijna 12 uur in de auto vanuit Fredrikshavn.
Posten die hap ^O^
Meh
pi_116229877
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:23 schreef andreas612 het volgende:
Vandaag de wereldbekende (stijlst stijgende treintraject van europa - 800m) treinroute van flom naar myrdal uitgezeten, duurt ca 45 min heen en ook 45 min terug.. heb er maar één woord voor:

wat een faaltraject! :') ;( als je van plan bent dit ooit nog te gaan doen, doe maar niet, wat een geldverspilling zeg.. 30 van de 45 min rijd je door tunnels heen, 5 min alleen langs palen die je uitzicht belemmeren, 5 min stopt ie bij een waterval die je kan bekijken, en overige 5 min zijn mooi, maar probeer dan maar eens een foto te maken in een wagon die uitpuilt met chinezen en henk & ingridjes.. tevens is mooi relatief, als je al meer dan 2 dagen gespendeerd hebt in Noorwegen voordat je die treinreis(je) doet dan is de kans 99,9% dat je tijdens het autorijden tig mooiere uitzichten hebt gezien.

In de ochtend tevens met de auto op de boot van kaupanger naar gutvangen gevaren, die is dan wel weer prachtig, zeer de moeite waard _O_

We wilden de weg buitenom de laerdaltunnel pakken om zo terug te komen bij sogndal maar 't weer werd snel minder dus toch maar de tunnel gepakt en de weg voor later bewaard :)

oftewel: de boottocht is een aanrader maar laat dat treingebeuren links liggen (voor je eigen bestwil en portemonnee)
tenzij je zoals mijn vriendin treingek bent en het nog geen hoogseizoen is: wij hebben genoten van de treinrit (terwijl we al 3 weken onderweg waren in Noorwegen) ^O^

het gaat ook om het verhaal er omheen en wat voor technologisch hoogstandje het is voor een trein zonder tandrad :Y

smaken verschillen ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:01:17 #226
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_116232032
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:23 schreef andreas612 het volgende:
Vandaag de wereldbekende (stijlst stijgende treintraject van europa - 800m) treinroute van flom naar myrdal uitgezeten, duurt ca 45 min heen en ook 45 min terug.. heb er maar één woord voor:

wat een faaltraject! :') ;( als je van plan bent dit ooit nog te gaan doen, doe maar niet, wat een geldverspilling zeg.. 30 van de 45 min rijd je door tunnels heen, 5 min alleen langs palen die je uitzicht belemmeren, 5 min stopt ie bij een waterval die je kan bekijken, en overige 5 min zijn mooi, maar probeer dan maar eens een foto te maken in een wagon die uitpuilt met chinezen en henk & ingridjes.. tevens is mooi relatief, als je al meer dan 2 dagen gespendeerd hebt in Noorwegen voordat je die treinreis(je) doet dan is de kans 99,9% dat je tijdens het autorijden tig mooiere uitzichten hebt gezien.

In de ochtend tevens met de auto op de boot van kaupanger naar gutvangen gevaren, die is dan wel weer prachtig, zeer de moeite waard _O_

We wilden de weg buitenom de laerdaltunnel pakken om zo terug te komen bij sogndal maar 't weer werd snel minder dus toch maar de tunnel gepakt en de weg voor later bewaard :)

oftewel: de boottocht is een aanrader maar laat dat treingebeuren links liggen (voor je eigen bestwil en portemonnee)
Ik heb Myrdal - Flåm gelopen in 2010 en dat was prachtig. Om vier uur 's ochtends uit de trein vanuit Oslo stappen, in de sneeuw beginnen en een halve dag later eindigen aan een zonnig fjord, ondertussen nauwelijks mensen tegenkomend.
Ik had toen al zo'n vermoeden dat de treinreis niets voor mij zou zijn, ook al ben ik wel een trein-fan.

De boottrip (voor mij Flåm - Gudvangen) was inderdaad erg mooi!

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 31-08-2012 14:21:51 ]
pi_116247140
De laatste was zit in de droger dus er was tijd om een selectie van de foto's te maken.

Ik plaats er hier maar een paar, voor 'alle' foto's kun je hier nog kijken:
http://s175.photobucket.com/albums/w149/Nanook24/

We begonnen onze rondreis in Skeikampen (bij Lillehammer):




Toen gingen we door naar Myrkdalen (in de buurt van Voss):

Tvindefossen bij aankomst


Diezelfde Tvindefossen na een flinke bui



En we zijn even naar Bergen gereden:


En naar Vik waarvoor we langs sneeuw kwamen:


Van daar uit gingen we verder door naar Gaustablik (Bij Rjukan):



Met het treintje in de Gaustatoppen omhoog (1,8 kilometer)


En lopend weer naar beneden.

Als afsluiter hebben we nog een week bij vrienden in Halden gelogeerd waar we op aanraden van Fogel het Klaretjern meer hebben bezocht:


Fredriksten Festning:


En we hebben elanden bezocht in Zweden:


[ Bericht 4% gewijzigd door Nanook24 op 31-08-2012 20:47:54 ]
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_116270602
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:09 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

tenzij je zoals mijn vriendin treingek bent en het nog geen hoogseizoen is: wij hebben genoten van de treinrit (terwijl we al 3 weken onderweg waren in Noorwegen) ^O^

het gaat ook om het verhaal er omheen en wat voor technologisch hoogstandje het is voor een trein zonder tandrad :Y

smaken verschillen ;)
hier ben ik het inderdaad mee eens, technisch echt een hoogstandje maar ik ging er echter met een heel andere verwachting in zitten aangezien het in zowat alle boekjes aangeprezen werd als de mooiste treinrit op aarde zowat..
  zaterdag 1 september 2012 @ 15:13:46 #229
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_116270798
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 september 2012 15:05 schreef andreas612 het volgende:

[..]

hier ben ik het inderdaad mee eens, technisch echt een hoogstandje maar ik ging er echter met een heel andere verwachting in zitten aangezien het in zowat alle boekjes aangeprezen werd als de mooiste treinrit op aarde zowat..
De mooiste ter wereld is de lijn tussen Oslo en Bergen.
Fjorden, bossen, meren, gletsjers. Star Wars Episode V. :)
pi_116270807
:')
  zaterdag 1 september 2012 @ 15:16:08 #231
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_116270852
quote:
?
pi_116270858
star wars
  zaterdag 1 september 2012 @ 15:18:23 #233
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_116270894
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 september 2012 15:16 schreef andreas612 het volgende:
star wars
Hey, alleen maar landschappen bespreken leek me zo saai. Stel je er wat walkers in voor en het is sowieso een prachtige rit over de gletsjer! (en het is echt de set geweest voor die film)
pi_116270916
oke, is cool man
  Moderator zaterdag 1 september 2012 @ 19:35:52 #235
45833 crew  Fogel
pi_116278875
Hebben jullie ook in Klaretjern gezwommen of misschien zelfs gedoken? Want pas als je over de rand van het ondiepe bent merk je goed hoe ongelofelijk helder het water is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_116281371
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 19:35 schreef Fogel het volgende:
Hebben jullie ook in Klaretjern gezwommen of misschien zelfs gedoken? Want pas als je over de rand van het ondiepe bent merk je goed hoe ongelofelijk helder het water is.
Het was er helaas geen weer voor om te zwemmen Fogel (en we waren laat omdat we er al een behoorlijke wandeling elders op hadden zitten), anders hadden we het zeker gedaan. Er kwamen wel net 2 duikers uit het water toen we er waren. Heel apart om te horen dat er in een meer dat zo helder is helemaal niets leeft!

Maar we gaan zeker nog een keer terug dus wie weet komt er dan een herkansing wat betreft zwemmen. De helderheid was nu al goed zichtbaar maar ik kan me goed voorstellen dat het voorbij het ondiepe stuk nog indrukwekkender is.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator zaterdag 1 september 2012 @ 20:54:27 #237
45833 crew  Fogel
pi_116281904
Waarschijnlijk is het zo helder omdat er niks leeft, of er kan niks leven door een of ander iets. Heb dat nooit nagevraagd eigenlijk, maar het water is daar in ieder geval een aantal graden kouder (wegens bron, die misschien zuurder of basischer is dan de rest - maar hoe dan ook, prima om in te zwemmen) dan in de omliggende meren.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_116731033
Nou, vanavond vlieg ik weer naar Noorwegen (deel van mijn familie woont daar). Maar deze keer hebben we wat extra dagen, dus ik vroeg me af of jullie wat advies hebben om dingen te doen. We vliegen naar Stavanger en blijven daar ook.

We hebben vrijdag vrij (maar waarschijnlijk zonder auto), zondag de hele dag en maandag vliegen we om 17:40 terug naar AMS. (zaterdag is de bruiloft waar we voor komen).

Wat zou de beste planning zijn? Zou graag naar Gamla Stan gaan, naar het oliemuseum (las dat dat wel erg leuk is), maar verder is mijn inspiratie op (ben al op de Prekestolen geweest en heb al eens de boottocht over het fjord gemaakt ...) (ow en ze trouwen waarschijnlijk bij de 3 zwaarden als het weer eht toelaat, dus daar hoeven we dan ook neit meer los heen :D )

Alvast bedankt!
  donderdag 13 september 2012 @ 11:09:04 #239
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_116734258
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 09:00 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nou, vanavond vlieg ik weer naar Noorwegen (deel van mijn familie woont daar). Maar deze keer hebben we wat extra dagen, dus ik vroeg me af of jullie wat advies hebben om dingen te doen. We vliegen naar Stavanger en blijven daar ook.

We hebben vrijdag vrij (maar waarschijnlijk zonder auto), zondag de hele dag en maandag vliegen we om 17:40 terug naar AMS. (zaterdag is de bruiloft waar we voor komen).

Wat zou de beste planning zijn? Zou graag naar Gamla Stan gaan, naar het oliemuseum (las dat dat wel erg leuk is), maar verder is mijn inspiratie op (ben al op de Prekestolen geweest en heb al eens de boottocht over het fjord gemaakt ...) (ow en ze trouwen waarschijnlijk bij de 3 zwaarden als het weer eht toelaat, dus daar hoeven we dan ook neit meer los heen :D )

Alvast bedankt!
Gamla Stan? Volgens mij is dat in Stockholm ;)
Doei
pi_116739899
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 11:09 schreef Duderd het volgende:

[..]

Gamla Stan? Volgens mij is dat in Stockholm ;)
:D

Sorry, maar dan de Stavanger uitvoering ;)
pi_116748254
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 11:09 schreef Duderd het volgende:

[..]

Gamla Stan? Volgens mij is dat in Stockholm ;)
Is Gamla Stan niet de Noorse versie van 'oude stad. ? :@
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  Moderator donderdag 13 september 2012 @ 22:42:35 #242
45833 crew  Fogel
pi_116762304
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2012 18:08 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Is Gamla Stan niet de Noorse versie van 'oude stad. ? :@
Nee, dat is Zweeds.
"Gamlebyen" is Noors :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 13 september 2012 @ 22:59:10 #243
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_116763201
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:23 schreef andreas612 het volgende:
Vandaag de wereldbekende (stijlst stijgende treintraject van europa - 800m) treinroute van flom naar myrdal uitgezeten, duurt ca 45 min heen en ook 45 min terug.. heb er maar één woord voor:

wat een faaltraject! :') ;( als je van plan bent dit ooit nog te gaan doen, doe maar niet, wat een geldverspilling zeg.. 30 van de 45 min rijd je door tunnels heen, 5 min alleen langs palen die je uitzicht belemmeren, 5 min stopt ie bij een waterval die je kan bekijken, en overige 5 min zijn mooi, maar probeer dan maar eens een foto te maken in een wagon die uitpuilt met chinezen en henk & ingridjes.. tevens is mooi relatief, als je al meer dan 2 dagen gespendeerd hebt in Noorwegen voordat je die treinreis(je) doet dan is de kans 99,9% dat je tijdens het autorijden tig mooiere uitzichten hebt gezien.

In de ochtend tevens met de auto op de boot van kaupanger naar gutvangen gevaren, die is dan wel weer prachtig, zeer de moeite waard _O_

We wilden de weg buitenom de laerdaltunnel pakken om zo terug te komen bij sogndal maar 't weer werd snel minder dus toch maar de tunnel gepakt en de weg voor later bewaard :)

oftewel: de boottocht is een aanrader maar laat dat treingebeuren links liggen (voor je eigen bestwil en portemonnee)
Heb je de danseressen niet gezien bij de waterval? DAT vond ik de grootste faal.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_117124500
Omdat ik paar jaar geleden in Noorwegen was en onder de indruk was van prachtige land en vriendelijk mensen. Waren ik een goeie vriend van plan om weer bezoek te brengen wij willen kamperen (geen nood wij hebben goeie warme katoenen tent). Zijn campings in Oktober nog wel open ?
  Moderator zaterdag 22 september 2012 @ 23:48:18 #245
45833 crew  Fogel
pi_117134493
Sommige campings zullen vast open zijn, vooral in het zuiden, maar je kan ook wildcamperen natuurlijk.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_117147250
Maar we zitten waarschijnlijk bij Trondheim in de buurt wat voor weer kan je daar in Oktober verwachten ?
pi_117150086
Eerst hit op Google:

http://www.klimaatinfo.nl/noorwegen/trondheim.htm

Maar Fogel kan je vast nog wel iets meer vertellen over het weer daar in de regio.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  Moderator zondag 23 september 2012 @ 20:59:21 #248
45833 crew  Fogel
pi_117168622
In Oktober kan het letterlijk vriezen en het kan dooien... echt heel veranderlijk weer normaal gesproken. Meestal veel wind en neerslag, en dat komt als regen, natte sneeuw of sneeuw. Nachtvorst is ook normaal en overdag mag je van geluk spreken als het meer dan een graad of 10 is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_117174413
Tvp :9~
pi_117458645
Ook we hebben huisje gehuurd in de buurt van Oslo. Hoe is het openbare vervoer daar in de buurt. En hoe duur is dat ?

Wat zijn echt aanraders in Oslo?

En is Oslo avonds veilig ?
  Moderator maandag 1 oktober 2012 @ 12:37:26 #251
45833 crew  Fogel
pi_117460643
In de buurt van Oslo zegt natuurlijk helemaal niks.... als je diep in Nordmarka zit gaan er precies 0 bussen per dag. Als je in Moss zit kan je met de trein, etc etc....

Er zijn meerdere Oslo topics, kijk daar voor tips.
Bv hier: Oslo
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_117468624
Nittedal daar zitten wij ;)
pi_120471039


Weten jullie toevallig waar dit is in Noorwegen? :o
  dinsdag 18 december 2012 @ 20:15:49 #254
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120474488
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:21 schreef tralalala het volgende:
[ afbeelding ]

Weten jullie toevallig waar dit is in Noorwegen? :o
Gokje: Lofoten
pi_120474632
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 20:15 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Gokje: Lofoten
Ik zat meer richting het zuiden te zoeken.

http://maps.google.nl/map(...)p=12,331.04,,0,-6.76

Lofoten inderdaad. :9~
pi_120479703
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 20:17 schreef tralalala het volgende:

[..]

Ik zat meer richting het zuiden te zoeken.

http://maps.google.nl/map(...)p=12,331.04,,0,-6.76

Lofoten inderdaad. :9~
fap fap
  dinsdag 18 december 2012 @ 23:37:22 #257
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120489008
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 december 2012 21:25 schreef andreas612 het volgende:

[..]

fap fap
Zo mooi inderdaad. Wil ik ooit wel heen.
Ongelooflijk hč, dat die hele keten van eilanden met een weg met elkaar verbonden is!
pi_120491531
Ik wil aankomende zomer misschien wel naar Noorwegen. Is het te doen om in 2 weken naar de Noordkaap te rijden met de auto? (om vanuit het Noorden weer terug te vliegen) Iemand hier zoiets wel eens gedaan? Is 2 weken daar genoeg voor of zit je dan hele dagen in de auto? Ik vind het overigens niet erg om elke dag verder te gaan maar ik wil ook wel eens uit de auto om een mooie wandeling te maken oid.
pi_120492375
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 00:34 schreef Miendientje het volgende:
Ik wil aankomende zomer misschien wel naar Noorwegen. Is het te doen om in 2 weken naar de Noordkaap te rijden met de auto? (om vanuit het Noorden weer terug te vliegen) Iemand hier zoiets wel eens gedaan? Is 2 weken daar genoeg voor of zit je dan hele dagen in de auto? Ik vind het overigens niet erg om elke dag verder te gaan maar ik wil ook wel eens uit de auto om een mooie wandeling te maken oid.
Is wel krap hoor, hangt er ook vanaf van waar je vertrekt, als je de boot vanuit kiel naar Oslo pakt, en dan gaat je 2 weken in is het misschien nog wel te doen, maar als je vanuit NL naar Denemarken gaat en dan met de brug over naar Zweden en zo naar Noorwegen ben je al gaar voordat je uberhaupt in Noorwegen bent. 'T is zo'n 2000 km van Oslo naar de Noordkaap. Knappe man als je 300km per dag kan rijden in Noorwegen, je rijdt gemiddeld 60 daar. Zeg dat je 200 per dag rijdt, ben je dus 10 dagen onderweg, met 200 per dag kan je nog het een en ander doen en heb je aan het einde (of tussendoor) nog 4 dagen over. En als je dus vanuit NL vertrekt ben je die 4 dagen min of meer kwijt met naar Noorwegen rijden.
pi_120503799
quote:
7s.gif Op woensdag 19 december 2012 01:01 schreef andreas612 het volgende:

Knappe man als je 300km per dag kan rijden in Noorwegen,
pff eitje :P

1e dag kun je rijden tot net voor de noorse grens
2e dag net boven trondheim
3e dag lofoten
4e dag noordkaap
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_120503948
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:54 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

pff eitje :P

1e dag kun je rijden tot net voor de noorse grens
2e dag net boven trondheim
3e dag lofoten
4e dag noordkaap
ja, nog redelijk ontspannen aankomen zit er dan niet in he..
pi_120504161
quote:
7s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:58 schreef andreas612 het volgende:

[..]

ja, nog redelijk ontspannen aankomen zit er dan niet in he..
mwah, viel me 100% mee
Noorwegen is zo mooi en relaxed rijden dat de kilometers voorbij vlogen zonder het idee te hebben dat we alleen maar in de auto zaten.

het is totaal niet te vergelijken met over de franse peage naar het zuiden knallen (saai!)

(en eerlijkheid dient te zeggen dat we op de Lofoten nog een tussenstop ingelast hadden, vanaf de noordkaap zijn we in ruim 2 weken naar beneden gereden. Maar alsnog 12.000km in 3,5week gereden)

maar het verhaal van veel mensen dat je geen kilometers kan maken in Noorwegen vind ik onzin :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_120529907
Wordt dan wel met boot over van Denemarken naar Noorwegen. Als ik het zo lees is het wel te doen in 2 weken. Als je het ook in 4 dagen kunt doen dat moet het ook wel relaxt in 2 weken kunnen. Duurt alleen nog wel lang. De plannen kunnen nog alle kanten op.
pi_120535412
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:54 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

pff eitje :P

1e dag kun je rijden tot net voor de noorse grens
2e dag net boven trondheim
3e dag lofoten
4e dag noordkaap
Van Nederland naar voorbij Goteborg in 1 dag? Da's dan wel een lange dag...
pi_120552776
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 23:59 schreef Light het volgende:

[..]

Van Nederland naar voorbij Goteborg in 1 dag? Da's dan wel een lange dag...
klopt, maar de eerste dag van onze vakantie is altijd een lange dag: zo ver mogelijk komen, daarna genieten :P

vroeg in de ochtend vertrokken vanuit de regio utrecht, over de bruggen naar zweden en in de avond toen het al donker was zijn we een motel langs de E6 ingedoken (uurtje of 16 gereden gok ik zo)
we hadden van te voren verwacht dat we eerder zouden stoppen, maar het rijden ging zo lekker dat we maar door bleven gaan.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Moderator donderdag 20 december 2012 @ 15:13:33 #266
45833 crew  Fogel
pi_120552995
Rijden gaat tegenwoordig lekker tot voorbij Oslo. Niet zoveel jaar geleden leek het net ten noorden van Gotenburg al alsof je aan het eind van de beschaving was qua infrastructuur.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_120553052
idd E6 in zweden is ook bijna alles 110km/u en 2 rijstroken per rijbaan en ze zijn hard bezig de E6 in Noorwegen ook zo te maken (ze zijn toch al voorbij Trondheim met het verbreden?)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Moderator donderdag 20 december 2012 @ 15:20:55 #268
45833 crew  Fogel
pi_120553235
Voorbij Trondheim? I wish! Was het maar zo...
Sommige stukken zijn OK, maar het meeste is gewoon 1 baan per richting geasfalteerd paardenpad (slingerweg die het terrein volgt ipv rechte stukken).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_120555315
ik was er een paar jaar geleden en toen waren ze al een aardig end richting Trondheim gevorderd, had wel verwacht dat ze nu al wat verder zouden zijn :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  donderdag 20 december 2012 @ 17:27:44 #270
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120558099
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 13:04 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

(en eerlijkheid dient te zeggen dat we op de Lofoten nog een tussenstop ingelast hadden, vanaf de noordkaap zijn we in ruim 2 weken naar beneden gereden. Maar alsnog 12.000km in 3,5week gereden)
12.000 km in 3,5 week, dat is 500 km per dag!
Er zullen erg weinig mensen zijn die je dat nadoen, of ze moeten onderweg zijn naar China ofzo.
pi_120696970
Nog tips voor goede autohuur?
Even a broken clock is right twice a day.
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 23:24:01 #272
45833 crew  Fogel
pi_120697413
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 16:12 schreef Leipo666 het volgende:
ik was er een paar jaar geleden en toen waren ze al een aardig end richting Trondheim gevorderd, had wel verwacht dat ze nu al wat verder zouden zijn :P
Tot ongeveer Minnesund is het OK nu, aldus een familielid van mijn vrouw die gister die route nog reed.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 23:25:11 #273
45833 crew  Fogel
pi_120697490
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 23:16 schreef danos het volgende:
Nog tips voor goede autohuur?
Ligt aan veel factoren natuurlijk...
Hoe oud ben je, meerdere bestuurders, huurduur, aantal kms, hoe groot, etc...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_120828192
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:21 schreef tralalala het volgende:
Weten jullie toevallig waar dit is in Noorwegen?
Reinesbringen, inderdaad op Lofoten, ben er afgelopen zomer geweest, pareltje!
Wel een uurtje stijl naar boven klimmen/klauteren/wandelen
pi_121253245
Plannen zijn weer wat aangepast. Ik zit nu te kijken naar een reis waarbij je naar Noorwegen vliegt. En dan in 2,5 week via Noors en Russisch Lapland naar Sint-Petersburg. Daarvandaan terug vliegen of de reis verlengen en dan in 1,5 week terug naar Nederland rijden. Geen idee of we met deze reis ook nog langs de Noordkaap gaan, maar het Noorden van Noorwegen (en Rusland) lijkt mij sowieso prachtig.

De reis waar ik oorspronkelijk naar zat te kijken bleek een stuk verder rijden te zijn dan gedacht (ik dacht rijden naar de Noordkaap en terug vliegen.) Maar dat bleek te zijn: Vliegen van en naar Zuid Noorwegen en dan naar de Noordkaap en terug in 2 weken (heen Zweden, terug Noorwegen).

Die andere reis is net wat minder rijden in iets meer tijd, denk ik toch relaxter.
pi_121668127
Dit topic maar aan MyAt toegevoegd :Y

Ben al langer gecharmeerd van Noorwegen en heb onlangs besloten dat ik, zodra ik weer werk heb, ga sparen voor een cruise naar Noorwegen (fjorden, Noordkaap, noorderlicht, arctische cirkel e.d.) *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_121668248
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 07:29 schreef StateOfMind het volgende:
Dit topic maar aan MyAt toegevoegd :Y

Ben al langer gecharmeerd van Noorwegen en heb onlangs besloten dat ik, zodra ik weer werk heb, ga sparen voor een cruise naar Noorwegen (fjorden, Noordkaap, noorderlicht, arctische cirkel e.d.) *O*
Ik zou de cruise schrappen en via de interrail treinkaart dat plan uitvoeren. Die cruise zit vol met gepensioneerden.
Dit, dus.
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 10:54:22 #278
45833 crew  Fogel
pi_121671988
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 07:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik zou de cruise schrappen en via de interrail treinkaart dat plan uitvoeren. Die cruise zit vol met gepensioneerden.
Welke 'die cruise' bedoel je dan?

Hurtigruten heeft een gevarieerd 'publiek' over het algemeen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_121685056
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 10:54 schreef Fogel het volgende:

[..]

Welke 'die cruise' bedoel je dan?

Hurtigruten heeft een gevarieerd 'publiek' over het algemeen.
Dan heb ik toevallig net die ene dag/nachtdekticket gehad waar nagenoeg alleen maar bejaarden op zaten. 2 backpacks gezien.
Dit, dus.
pi_121687389
Da's ook niet zo gek toch, gezien de prijs van die boot? :P
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 19:11:29 #281
45833 crew  Fogel
pi_121689990
Prijs is best te overzien als je niet gelijk het hele stuk Bergen-Kirkenes wil doen.
Alleen Bergen-Trondheim (via Geiranger) of Bodø-Tromsø (incl Lofoten) is niet zo heel duur.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_121690811
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:11 schreef Fogel het volgende:
Prijs is best te overzien als je niet gelijk het hele stuk Bergen-Kirkenes wil doen.
Alleen Bergen-Trondheim (via Geiranger) of Bodø-Tromsø (incl Lofoten) is niet zo heel duur.
Ik heb alleen het laatste stukje gedaan, tussen narvik en de noordkaap. De rest gewoon trein dat vond ik veel beter.
Dit, dus.
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 20:55:33 #283
45833 crew  Fogel
pi_121695829
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:29 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik heb alleen het laatste stukje gedaan, tussen narvik en de noordkaap. De rest gewoon trein dat vond ik veel beter.
Da's knap, want Hurtigruten heeft Narvik niet als haven in hun programma.
Hun hoofdkantoor zit er wel :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 18 januari 2013 @ 11:56:03 #284
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_121716023
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:55 schreef Fogel het volgende:

[..]

Da's knap, want Hurtigruten heeft Narvik niet als haven in hun programma.
Hun hoofdkantoor zit er wel :D
Vergissing. In Tromso heb ik een dekkaartje gekochtt:

quote:
Het hoofdkantoor van het bedrijf is gelegen in Narvik. Er zijn ook kantoren in Tromsø en Stokmarknes.
En Honningsvag weer van boord gegaan.
Dit, dus.
pi_122030899
Excuses verkeerde topic

[ Bericht 96% gewijzigd door gott op 25-01-2013 15:06:48 (Excuses verkeerde topic) ]
  vrijdag 29 maart 2013 @ 20:04:43 #286
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_124658918
ff kicken :P

Deze zomer maar weer eens kort naar Noorwegen. oa. naar Bergen.
Iemand nog tips mbt. een beetje speciaal overnachtingsadres in Bergen?
Liefst B&B/villa/klein hotel met wijds uitzicht. Kosten maakt niet zoveel uit; maar bij ¤600-700/nacht begin ik een beetje te fronsen. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_124660460
Een Nederlands stel verhuurt appartementen in de buurt van Bergen. www.oransjeri.com

Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan omdat we voor een georganiseerde reis kozen. Als we dat niet gedaan hadden waren we er zeker heen gegaan. O.a. vanwege leuk en vriendelijk contact via de mail en ik heb het even niet meer bij de hand maar volgens mij was de prijs ook wel redelijk.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  vrijdag 29 maart 2013 @ 22:49:35 #288
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_124667427
Dat is iets heel anders dan ik voor ogen had. Maar het ziet er wel leuk uit.
Ik zet 'm op mijn lijstje.
thnx. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_124750977
Hallo Noorwegengangers. Dit jaar ga ik ook op vakantie naar dit prachtige land, wat al een tijdje op mijn verlanglijstje stond. Ik trek 2 weken rond met mijn tentje, vertrek- en eindpunt is Kristiansand.

Wat zijn nu echt de mooiste plekken die je gezien moet hebben in het westelijk deel van Noorwegen? Wat ik zelf al op de planning heb staan zijn Preikestolen, Bergen, Flam, Peer Gyntveien en diverse andere wegen in het fjordengebied en rondom de nationale parken, Ik ben vooral op zoek naar pittoreske dorpjes en wegen en eventueel ook mooie wandelroutes (dagtochten) die voor een niet al te ervaren wandelaar goed te doen zijn.
Miata is always the answer
pi_124756972
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 11:12 schreef j669 het volgende:
mooie wandelroutes (dagtochten)
onze ervaring is dat er bar weinig dagtochten zijn in Noorwegen: zij rekenen afstanden in dagen en niet in uren :+
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  maandag 1 april 2013 @ 15:09:41 #291
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124757203
Vanuit Flåm zijn er anders vele dachtochten. Perfecte basis!
En ook lopend van Myrdal naar Flåm is leuk.
Vanuit Bergen is ook wel een dagtocht te doen denk ik, hoewel minder indrukwekkend.
  maandag 1 april 2013 @ 15:32:28 #292
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_124757831
DNT heeft veel routes. Ook wel kortere

http://english.turistforeningen.no/

Inzoomen op de kaart. Detailroutekaarten moet je voor betalen.

Heb hiero een boek van Jolanda Linschooten: Bergtochten in Noorwegen. Ook aardig ter inspiratie; maar veelal ook wat langere routes.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 30 mei 2013 @ 19:29:09 #293
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_127217091
ff kicke

Nog een maandje en dan staan we bij de speedboot in Hirtshals (naar Kristiansand). *O*
Paar dagen Røldal/Hardangervidda
Dan paar dagen Bergen gereserveerd en dan zien we wel.
Qua weer enzo toch altijd weer afwachten.

Oud piccie:
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 30 mei 2013 @ 19:33:14 #294
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_127217291
Ik lees ook weer mee :D
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 30 mei 2013 @ 19:34:28 #295
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_127217346
De ¤ is kennelijk zo ver weggezakt dat Noorwegen, en dit topic, niet zo populair meer zijn als een paar jaar geleden.
Meer ruimte voor mij. :7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 30 mei 2013 @ 19:46:26 #296
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_127217869
Vooral de brandstofkosten maken het erg prijzig. De boottickets daarentegen :D
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 30 mei 2013 @ 19:50:07 #297
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_127218054
Wij zijn minder kwijt dan ¤70 voor een auto en 2 pers.
¤40 goedkoper dan Terschelling. 8)7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_127259448
Ik zou heel graag weer gaan. Helaas vraagt ons huis dit jaar het nodige onderhoud en wordt het dus costa del achtertuin. -O-
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_127260064
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
Wij zijn minder kwijt dan ¤70 voor een auto en 2 pers.
¤40 goedkoper dan Terschelling. 8)7
Fjordline zeker? Die lage prijzen vielen mij ook al op.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 21:44:27 #300
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_127266086
Fjordline idd.
Met zo'n racecatamaran van Hirtshals naar Kristiansand. 3 uur oid. Paar jaar geleden ook gedaan, niks mis mee.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_128373844
Hallo,
Ik ben van plan om in begin augustus door noorwegen te trippen met de auto :)

We gaan samen met z'n 2en met een tent achterin voor een week of 2. Ik lees eigenlijk overal dat een rondje onderin het land dan gewoon het leukste is (meeste fun in de minste tijd)

Nu ben ik de reis aan het plannen en vraag mij af wat wijsheid is. Het lijkt me ideaal om de colorline ferry te pakken in Hirtshals. Maar is dat aan te rijden in 1 dag (nacht)? Heeft iemand een tip om hoe dit het beste aan te pakken?

First post trouwens :)
pi_128430654
ontkoppelen
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')