abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_111291420
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:27 schreef JeMoeder het volgende:
Ik zit voor mijn volgende aankoop te denken aan een Macallen 10/12yo Cherry oak. Ervaringen iemand?
Met Cherry Oak niet, met Sherry Oak wel. ;)
Al heb ik het dan over de oude Macallan 12 en is die ervaring wel van enkele jaren geleden. Ik vond het zeker niet verkeerd, dat weet ik nog wel. Hoe de huidige Sherry Oak precies is weet ik niet, maar heel veel anders zal hij niet zijn. Een klassieke sherried Speysider dus.

Mocht je trouwens interesse hebben in een literfles Macallan 10yo Cask Strength 58.6% (sherry oak), dan stuur maar even een berichtje. Ik heb er een paar die ik eventueel wel wil verkopen. Ze zijn al enkele jaren uit de handel.
pi_111291848
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 07:11 schreef Cynix ® het volgende:
Mijn slijter moest trouwens niets hebben van Bruichladdich en raadde me die af. Is het wel een echte distilleerderij of meer een groothandel?
Dan heeft 'ie de Laddie Ten waarschijnlijk nog niet geproefd, die is echt heel erg lekker :Y

Bruichladdich is absoluut een distilleerderij. Ze zijn ongeveer 10 jaar geleden weer heropend en hebben sindsdien een hele bumps aan (jonge) whiskies uitgebracht. Vorig jaar hebben ze hun eerste 10-jarige whisky op de markt gebracht: de Laddie Ten. Het vlaggenschip van de distilleerderij. En persoonlijk vind ik hem zéér de moeite waard!
  Redactie Frontpage dinsdag 8 mei 2012 @ 15:48:41 #278
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_111292044
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:33 schreef totalatool het volgende:

[..]

Met Cherry Oak niet, met Sherry Oak wel. ;)
Al heb ik het dan over de oude Macallan 12 en is die ervaring wel van enkele jaren geleden. Ik vond het zeker niet verkeerd, dat weet ik nog wel. Hoe de huidige Sherry Oak precies is weet ik niet, maar heel veel anders zal hij niet zijn. Een klassieke sherried Speysider dus.

Mocht je trouwens interesse hebben in een literfles Macallan 10yo Cask Strength 58.6% (sherry oak), dan stuur maar even een berichtje. Ik heb er een paar die ik eventueel wel wil verkopen. Ze zijn al enkele jaren uit de handel.
Sherry idd :P

Aan welk bedrag moet ik zo ongeveer denken bij die 10yo liter?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_111293766
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:48 schreef JeMoeder het volgende:
Aan welk bedrag moet ik zo ongeveer denken bij die 10yo liter?
Voor zover ik kan vinden is deze momenteel alleen nog te koop bij Hard To Find Whisky, waar men er £119.95 voor vraagt. Dat is natuurlijk teveel van het goeie, maar voor vijf tientjes doe ik het dan ook weer niet...

Ik vind ¤85 voor één, of ¤160 voor twee dan wel een goede deal. Heb je er vergeleken met die shop twee voor de prijs van één als je de verzendkosten meetelt. ;)
  Redactie Frontpage dinsdag 8 mei 2012 @ 21:41:00 #280
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_111309072
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:28 schreef totalatool het volgende:

[..]

Voor zover ik kan vinden is deze momenteel alleen nog te koop bij Hard To Find Whisky, waar men er £119.95 voor vraagt. Dat is natuurlijk teveel van het goeie, maar voor vijf tientjes doe ik het dan ook weer niet...

Ik vind ¤85 voor één, of ¤160 voor twee dan wel een goede deal. Heb je er vergeleken met die shop twee voor de prijs van één als je de verzendkosten meetelt. ;)
Haha, naja ik zal het onthouden. Mijn Whisky budget wordt maandelijks bijgevuld, en voor deze maand issie al op (ruim ¤100 uitgegeven).
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_111345887
Okay... stap 1 is voltooid:



En nu?
pi_111347950
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:15 schreef NutKees het volgende:
Okay... stap 1 is voltooid:

[ afbeelding ]

En nu?
Drinken?
pi_111349201
Drinken hè..... goed plan!
Waar welke eerst?
pi_111349302
Vraagje, bij een proeverij drink je de whiskies van licht naar zwaar. Als je begint met een zware Islay, proef je daarna niets meer van de rest.

Hoe zit dit met alcohol percentage? Heeft een lichte whisky met een hoger alcoholpercentage aan het begin van een proeverij hetzelfde effect? Of is het geen probleem om na een whisky met een hoog alcoholpercentage (50-60%) verder te gaan met eentje met een lager percentage (40-45%)?
pi_111351770
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:19 schreef NutKees het volgende:
Drinken hè..... goed plan!
Waar welke eerst?
De Islays op het laatst iig.
  woensdag 9 mei 2012 @ 21:55:17 #286
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_111354831
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:19 schreef NutKees het volgende:
Drinken hè..... goed plan!
Waar welke eerst?
Als je ze alle 5 op één avond wil proeven, neig ik naar de volgorde Balvenie - Ardmore - Highland Park - Bowmore - Bruichladdich.
Al moet ik bekennen dat ik de Ardmore en de Bruichladdich zelf niet ken, en die dus puur op omschrijving plaats. Iig zou ik van 'licht' naar 'zwaar' proeven.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  woensdag 9 mei 2012 @ 21:58:50 #287
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_111355056
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:21 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Vraagje, bij een proeverij drink je de whiskies van licht naar zwaar. Als je begint met een zware Islay, proef je daarna niets meer van de rest.

Hoe zit dit met alcohol percentage? Heeft een lichte whisky met een hoger alcoholpercentage aan het begin van een proeverij hetzelfde effect? Of is het geen probleem om na een whisky met een hoog alcoholpercentage (50-60%) verder te gaan met eentje met een lager percentage (40-45%)?
Ik dacht dat meer alcohol de smaak ook wat verdooft. Al prefereer ik zelf een cask strength Speysider nog altijd vóór een Islay met laten we zeggen 40% in een proeverij.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_111355476
quote:
3s.gif Op woensdag 9 mei 2012 21:55 schreef MPG het volgende:

[..]

Als je ze alle 5 op één avond wil proeven, neig ik naar de volgorde Balvenie - Ardmore - Highland Park - Bowmore - Bruichladdich.
Al moet ik bekennen dat ik de Ardmore en de Bruichladdich zelf niet ken, en die dus puur op omschrijving plaats. Iig zou ik van 'licht' naar 'zwaar' proeven.
Klink goed! Ik heb uit nieuwsgierigheid een glaasje Balvenie DW ingeschonken, en vind hem best lekker. Ik houd wel van een lichte, makkelijke whisky door de week. Maar het echte proeven moet ik
(helaas?) naar het weekend verschuiven, mijn aandacht op het werk is even hard nodig. En het wordt nu stilaan tijd om thuis een plekje in te richten, een half keukenkastje is wat aan de krappe kant met mijn nieuwe aanwinsten.
pi_111356025
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:05 schreef NutKees het volgende:

[..]

Klink goed! Ik heb uit nieuwsgierigheid een glaasje Balvenie DW ingeschonken, en vind hem best lekker. Ik houd wel van een lichte, makkelijke whisky door de week. Maar het echte proeven moet ik
(helaas?) naar het weekend verschuiven, mijn aandacht op het werk is even hard nodig. En het wordt nu stilaan tijd om thuis een plekje in te richten, een half keukenkastje is wat aan de krappe kant met mijn nieuwe aanwinsten.
heb met mn pa een soortgelijk probleem, de glazen/drankenkast was al vol, dus de whiskies staan ernaast op de grond in een hoek van de kamer. Het worden er alleen steeds meer en de hoek is vol :P we mogen alleen van moeders geen nieuwe kast bijzetten...
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:31:31 #290
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_111357003
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:15 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

heb met mn pa een soortgelijk probleem, de glazen/drankenkast was al vol, dus de whiskies staan ernaast op de grond in een hoek van de kamer. Het worden er alleen steeds meer en de hoek is vol :P we mogen alleen van moeders geen nieuwe kast bijzetten...
Vaker whisky drinken :+
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_111361862
quote:
12s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:31 schreef MPG het volgende:

[..]

Vaker whisky drinken :+
Doe mn best ;) maar ik drink het liefst een glaasje wat later op de avond, als ik er rustig mee kan gaan zitten zonder gestoord te worden, even een momentje voor mezelf en er lekker van genieten :9

Gezien het feit dat ik nog thuis woon is dat alleen niet al te vaak...

Heb net een glaasje Aberlour 12YO op, heerlijk zacht en fruitig, een van mn favorieten :Y
  Redactie Frontpage donderdag 10 mei 2012 @ 08:26:57 #292
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_111366154
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:21 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Vraagje, bij een proeverij drink je de whiskies van licht naar zwaar. Als je begint met een zware Islay, proef je daarna niets meer van de rest.

Hoe zit dit met alcohol percentage? Heeft een lichte whisky met een hoger alcoholpercentage aan het begin van een proeverij hetzelfde effect? Of is het geen probleem om na een whisky met een hoog alcoholpercentage (50-60%) verder te gaan met eentje met een lager percentage (40-45%)?
Ik zou vooral naar het smaakprofiel kijken > beginnen met licht en zacht, dan vol en zacht, dan licht en rokerig en dan vol en rokerig. Je zou ook eerst licht (zacht/rokerig) en dan vol (zacht/rokerig) kunnen drinken.

Het alcoholpercentage kijk ik zelf nooit na, tevens kan je testen met hoeveel water je bij mengt. Voor mij is de regel: jonge whisky, meer water, ouder whisky nauwelijks water, cask strength percentage (tegen de 60) meer water, laag percentage alcohol, minder water.

[ Bericht 1% gewijzigd door JeMoeder op 10-05-2012 08:32:06 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_111368746
quote:
3s.gif Op woensdag 9 mei 2012 21:55 schreef MPG het volgende:

Als je ze alle 5 op één avond wil proeven, neig ik naar de volgorde Balvenie - Ardmore - Highland Park - Bowmore - Bruichladdich.
Al moet ik bekennen dat ik de Ardmore en de Bruichladdich zelf niet ken, en die dus puur op omschrijving plaats. Iig zou ik van 'licht' naar 'zwaar' proeven.
Ik zou neigen naar Balvenie DW 43% - Bruichladdich Laddie Ten 46% - Highland Park 12 40% - Bowmore 12 40% - Ardmore Traditional 46%, op basis van turf- en alcoholgehalte.
pi_111471486
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik ken het verhaal achter die flessen/samples Kavalan... _O-
En nee, ze zijn niet via mij in Leiden terecht gekomen.
:@
  Redactie Frontpage zaterdag 12 mei 2012 @ 21:28:17 #295
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_111472727
Mijn volgende aankopen worden waarschijnlijk (volgende week vrijdag)

Macallan 12yo sherry oak
Glenlivet 15yo french oak reserve
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_111475327
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik ken het verhaal achter die flessen/samples Kavalan... _O-
En nee, ze zijn niet via mij in Leiden terecht gekomen.
Maar nu maak je ons wel nieuwsgierig naar dat verhaal ;)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  zondag 13 mei 2012 @ 12:23:47 #297
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_111487095
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 22:46 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Maar nu maak je ons wel nieuwsgierig naar dat verhaal ;)
Kort door de bocht:

Ik heb vorig jaar een paar flessen single cask Kavalan uit Taiwan verkregen via iemand die daar op vakantie was.
Een vriend van mij wilde toen hij die flessen zag ook wat flessen Kavalan hebben en vroeg aan een bekende van hem die voor het werk naar Taiwan ging om dat te regelen. Helaas regelde die persoon iets te veel flessen en kwam mijn vriend met een stevige lading Kavalan (en daardoor ook flinke kosten) te zitten.
Die flessen heeft hij her en der aangeboden voor de verkoop en zo komen ook die flessen in Leiden terecht...
pi_111488404
Mensen die hier het plan hebben om de highland park Thor uit de valhalla serie te kopen?

Iemand een idee wat de verwachtingen hiervoor zijn kwa prijs stijging? Kan ze op dit moment redelijk goedkoop kopen (ong 120-130 euro). Ben erg benieuwd of dit een leuke investering zal zijn :P Doel is een eigen fles + met aantal andere flessen die ene te betalen :D
hardcoholic
  zondag 13 mei 2012 @ 13:23:14 #299
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_111488737
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:12 schreef Ferdii het volgende:
Mensen die hier het plan hebben om de highland park Thor uit de valhalla serie te kopen?

Iemand een idee wat de verwachtingen hiervoor zijn kwa prijs stijging? Kan ze op dit moment redelijk goedkoop kopen (ong 120-130 euro). Ben erg benieuwd of dit een leuke investering zal zijn :P Doel is een eigen fles + met aantal andere flessen die ene te betalen :D
Ik koop deze fles zeker niet, omdat die m.i. qua prijs te hoog is voor een 16 jarige, niet single cask, whisky.
De exclusiviteit is ook maar zeer relatief of misschien wel nihil. Er zijn wereldwijd immers 23.000 flessen Highland Park Thor op de markt gebracht...
pi_111491698
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:12 schreef Ferdii het volgende:
Mensen die hier het plan hebben om de highland park Thor uit de valhalla serie te kopen?

Iemand een idee wat de verwachtingen hiervoor zijn kwa prijs stijging? Kan ze op dit moment redelijk goedkoop kopen (ong 120-130 euro). Ben erg benieuwd of dit een leuke investering zal zijn :P Doel is een eigen fles + met aantal andere flessen die ene te betalen :D
Tja, voor ¤130,84 inclusief btw in de aanbieding bij de Makro de komende twee weken. Voorlopig ga je er niet aan verdienen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')