abonnement Unibet Coolblue
pi_108516750
Na vele uurtjes meelezen over andere klus(jes)(sen) bij deze mijn eerste bijdrage.
Sinds april 2011 zijn wij de trotse eigenaars van een nieubouwrijtjeshuismetplatdak. Doordat ons huis geen zolder heeft komen wij wat bergruimte te kort. Tijdens het ontwerpen van het huis is al rekening gehouden met een extra bouwlaag en daardoor hebben wij een extreem ruim trapgat.
Daar moet wat mee gedaan worden dachten wij dus..

Project Trapgatberging ontstond:

Deze week begin ik met de voorbereidende handelingen. Hier eerst twee tekeningen op schaal van de berging. Het verticale gedeelte word bereikbaar door twee deuren en het horizontale gedeelte door schuivende panelen in twee profielen.





[ Bericht 0% gewijzigd door G.J.K op 28-02-2012 20:53:55 (plaatje aangepast) ]
Hoe..hoe..hoe..
pi_108517356
Idee is best leuk!!
Iemand Fien soms gezien?
  Moderator dinsdag 28 februari 2012 @ 21:02:41 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_108517620
Hoe ga je de plannen uitvoeren ? Mag wel een erg stevige constructie worden daar boven het trapgat; afhankelijk natuurlijk van het gene wat je er allemaal gaat opslaan ?
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:11:19 #4
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_108518063
En houdt de hoogte vanaf je trap in de gaten
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 21:15:26 #5
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108518241
wat zit er aan de andere kant van de kast boven de trap?
pi_108519971
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe ga je de plannen uitvoeren ? Mag wel een erg stevige constructie worden daar boven het trapgat; afhankelijk natuurlijk van het gene wat je er allemaal gaat opslaan ?
De basis zal gevormd worden door balken van 46x46. Deze worden uiteraard stevig aan de beschikbare muren en elkaar geschroefd, waar nodig met hoekprofielen. Binnen in de kast, het leggedeelte, word afgetimmerd met OSB. de voorzijde van het verticale gedeelte en de schuifpanelen worden van MDF.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:11 schreef betyar het volgende:
En houdt de hoogte vanaf je trap in de gaten
Uiteraard heb ik hier aan gedacht. Het plan is eigenlijk afgekeken van de buren die al een soortgelijke berging hebben laten maken. Daar heb ik het dus live uit kunnen proberen. De minimale hoogte is 2.20 meter.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:15 schreef lady-wrb het volgende:
wat zit er aan de andere kant van de kast boven de trap?
Bedoel je aan de andere kant van de muur achter het verticale gedeelte? dan is het antwoord: Een inbouwkast van onze slaapkamer.
Hoe..hoe..hoe..
pi_108533353
Zou de bodem boven het trapgat dubbel uitvoeren met een kleine ruimte er tussen. Dan kan je in de onderste plaat inbouwspotjes kwijt. Eventueel een bewegingssensor dan heb je geen schakelaar nodig en wel altijd licht.

Bovenkastjes met keuken scharnieren aan de bovenzijde laten scharnieren. Daarvoor heb je speciale stevigere scharnieren. Eventueel aan de zijkant een uitzetijzertje er bij zetten.

Kan je voor de basis van de linker kant geen IKEA apothekers kast nemen ???
Jeroentje.
pi_108533495
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 06:41 schreef jpajs het volgende:
Zou de bodem boven het trapgat dubbel uitvoeren met een kleine ruimte er tussen. Dan kan je in de onderste plaat inbouwspotjes kwijt. Eventueel een bewegingssensor dan heb je geen schakelaar nodig en wel altijd licht.

Bovenkastjes met keuken scharnieren aan de bovenzijde laten scharnieren. Daarvoor heb je speciale stevigere scharnieren. Eventueel aan de zijkant een uitzetijzertje er bij zetten.

Kan je voor de basis van de linker kant geen IKEA apothekers kast nemen ???
Bedankt voor het meedenken. De bodem word sowieso dubbel aangezien ik boven de balken OSB leg en de onderzijde met gipsplaat afwerk. Inderdaad wil ik hier ook spotjes in maken(heb ik al liggen). En wat betreft de linker kant. Hier komen twee ruimtes van ongeveer 60x100x100(lxbxh) voor het opbergen van wat grotere rommel ;)
Hoe..hoe..hoe..
pi_108533504
Welke dikte zouden jullie trouwens gebruiken voor de balken. Ik twijfel eigenlijk sterk over die 46x46 die ik in mijn hoofd had. Heb toch liever een beetje overkill aan sterkte, maar het moet wel makkelijk en mooi te verwerken zijn.
Hoe..hoe..hoe..
pi_108534450
Met geschaafd 2"x 3" balkjes heb je meer "vlees"en een stevigere constructie
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  † In Memoriam † donderdag 1 maart 2012 @ 14:45:48 #11
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108586197
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:48 schreef G.J.K het volgende:

[..]

Bedoel je aan de andere kant van de muur achter het verticale gedeelte? dan is het antwoord: Een inbouwkast van onze slaapkamer.
ja dat bedoel ik. ik heb namelijk in mijn vorige huis hetzelfde gedaan, alleen vanaf de achterkant dan.
daar was een klein kinderkamertje waar ik geen kast kwijtkon. ik heb toen achtermuur eruit gebroken, de vloer een stukje doorgetrokken en de muur een stukjeverplaatst. daar werd de verwarming aangelegd en daarboven werd de kast verder uitgebouwd (nog een stukje verder boven het trappegat zodat we niet in de knel kwamen met het naar boven lopen) dus ik vroeg me af of je die bergruimte van je ook vanaf de andere kant bereikbaar kon maken, maar dat kan dus niet.
pi_108593653
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 14:45 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ja dat bedoel ik. ik heb namelijk in mijn vorige huis hetzelfde gedaan, alleen vanaf de achterkant dan.
daar was een klein kinderkamertje waar ik geen kast kwijtkon. ik heb toen achtermuur eruit gebroken, de vloer een stukje doorgetrokken en de muur een stukjeverplaatst. daar werd de verwarming aangelegd en daarboven werd de kast verder uitgebouwd (nog een stukje verder boven het trappegat zodat we niet in de knel kwamen met het naar boven lopen) dus ik vroeg me af of je die bergruimte van je ook vanaf de andere kant bereikbaar kon maken, maar dat kan dus niet.
Nee, inderdaad, dat lukt niet. Ik wil ook niet te drastisch slopen en bouwen in het trapgat omdat de huidige situatie al voorbereid is voor een eventuele extra etage, die er naar alle waarschijnlijkheid wel gaat komen over een paar jaar.
Hoe..hoe..hoe..
pi_108980712
De constructie zit:





Hoe..hoe..hoe..
  zondag 11 maart 2012 @ 19:47:21 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108981686
Vind het wel een erg mooi idee. ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_109000812
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:26 schreef G.J.K het volgende:
De constructie zit:
Welke balkmaat heb je gekozen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109018460
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 08:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke balkmaat heb je gekozen?
46 x 66
Hoe..hoe..hoe..
pi_109272120
Update?
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
pi_109336078
Bij deze:

OSB zit er in. Om de 60 cm een dwarsbalkje. Klaar voor het gips en de spotjes. En de voorzijde van het verticale gedeelte moet nog gedaan worden.





Hoe..hoe..hoe..
pi_118988693
Het duurt even maar dan heb je ook wat. Bijna..

Even een kleine update. Het project is bijna klaar. Enkel wat schilderwerk. De ruimtes zijn al volgepropt.

Hoe..hoe..hoe..
  † In Memoriam † donderdag 8 november 2012 @ 19:49:32 #20
37843 lady-wrb
kortaf
pi_118990784
mooi geworden en hoe gaat het nu weer open? en wat bewaar je daar nu zoal?
pi_118991220
Het horizontale gedeelte heeft twee schuifpanelen en het verticale gedeelte twee deuren. De bovenste deur is goed bereikbaar vanaf de overloop de onderste iets lastiger.

Deze berging is dan ook bedoeld voor spullen waar je hooguit 1 á 2 keer per jaar bij moet, of voorlopig helemaal niet. Zoals babyspulletjes, admininstratie, ed.
Hoe..hoe..hoe..
pi_123177147
En natuurlijk na een jaar het resultaat! Nee, niet alles duurt zo lang bij mij..







De foto's zijn iets verkleurd. Het lichte is wit(9010) en het bruine Flexa CL Puur Camel.
Hoe..hoe..hoe..
pi_123177940
Erg mooi gemaakt. ^O^ Maar was het niet handiger geweest om de kast vanaf de overloop bereikbaar te maken ipv vanaf de trap?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_123178194
Het lijkt mij toch dat ie dat is.
pi_123178349
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 21:24 schreef tiho1 het volgende:
Het lijkt mij toch dat ie dat is.
Nee, dat is die niet. Maar zie hetzelf ook verkeerd. Er lijkt een slaapkamer zitten, waarom het niet wil :@
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')