abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108423857

Reptielen. Ondanks dat veel mensen het uitschreeuwen bij enkel de gedachte aan zo'n glibberig beest, zijn er ook redelijk wat mensen die ze als huisdier hebben, en er veel plezier van hebben.

Er zijn honderden verschillende soorten, maar je kunt ze vooral verdelen in drie categorieën:
- Reptielen (Slangen en Hagedissen, bijvoorbeeld.)
- Amfibieën (Kikkers en salamanders, bijvoorbeeld.)
- Geleedpotigen. (Onder andere spinnen en sprinkhanen. )

Veel mensen vinden het prachtig om een Paludarium in de kamer te hebben staan met een aantal kleurrijke kikkers en een kleine, decoratieve waterval, terwijl andere de voorkeur hebben voor een groot terrarium, volledig ingericht in woestijn-stijl.

Het houden van reptielen is niet zo heel moeilijk, ondanks dat het ene dier moeilijkere behoeftes heeft dan andere. (Bijvoorbeeld hogere temperaturen of hogere luchtvochtigheid.)

Als je wilt starten met het houden van een reptiel, amfibie of geleedpotige, is het handig om te kijken wat je ongeveer wilt hebben. Wil je iets groots, of iets kleins? Wel, of geen poten? Je kan bijvoorbeeld naar een reptielenbeurs gaan, en daar kijken wat jou het meest aanspreekt. Van deze dieren kun je een lijstje maken.
Daarna kun je informatie gaan zoeken, bijvoorbeeld op internet of gewoon in boeken. Dieren die je niet kunt houden, omdat je er te weinig ruimte voor hebt, vallen dan al af. Ook moet je goed bedenken of je bereid bent om je dieren levende muizen of insecten te voeren, want dit zul je vaak moeten doen.
Als je lijst flink gekrompen is, kun je een dier uitzoeken.

Als je weet wat voor dier je wilt, kun je een keer een afspraak maken bij een kweker, en kijken hoe het daar gaat, en of je de dieren nog steeds zo leuk vind. Als dit goed verloopt, kun je kijken voor een terrarium.
Bij veel dieren kun je met een klein terrarium beginnen en dit langzaam opbouwen, maar er zijn ook dieren (Wateragamen) die al vanaf jongs af aan een groot terrarium nodig hebben omdat ze anders niet goed kunnen groeien.

Je kunt op een beurs of via Marktplaats voor weinig geld aan een terrarium komen, of je kunt ze zelf bouwen.
De inrichting ligt natuurlijk aan het dier zelf, maar zorg voor minimaal één schuilplaats (bij voorkeur twee) per dier.

Veel dieren zullen behoefte hebben aan een warme temperatuur, dit kun je regelen door middel van een warmtelamp, warmtemat of een warmtekabel.

Als je een dier wilt aanschaffen, doe dit dan niet in een dierenwinkel. Deze winkels hebben 99/100 keer geen verstand van reptielen en zullen je vaak verkeerde raad geven of ongezonde dieren meegeven.

Dit topic is dus voor mensen die vragen hebben over de aanschaf van een reptiel, of die ze zelf hebben en ze even willen showen. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:47:57 #2
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_108424570
mooie OP !
ik ben zelf trots eigenaar van een furcifer pardalis (panterkameleon)

wat voor iets heb je zelf?
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_108425827
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:47 schreef kievit19 het volgende:
mooie OP !
ik ben zelf trots eigenaar van een furcifer pardalis (panterkameleon)

wat voor iets heb je zelf?
Bedankt, ik heb 'r redelijk m'n best op gedaan!

Panterkameleon vind ik zelf ook heel erg mooi! O+

Ik heb zelf een Python Regius (Koningspython) en dan de Mojave morph. :)
  zondag 26 februari 2012 @ 18:22:49 #4
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_108426039
mijn furcifer is in de tamatave kleurstelling (veel rood) maar is wel behoorlijk wat werk om zijn klimaat goed te houden (vooral de vochtigheid).

ben nu bezig een 2e terra te starten voor weer een pardalis , ik weet alleen nog niet welke kleur nu.
is ook wel afhankelijk van welke er te koop zijn op het moment dat zijn nieuwe "hok" klaar is
Cause all I ever do
pi_108426090
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:22 schreef kievit19 het volgende:
ben nu bezig een 2e terra te starten voor weer een pardalis , ik weet alleen nog niet welke kleur nu.
is ook wel afhankelijk van welke er te koop zijn op het moment dat zijn nieuwe "hok" klaar is
Nice! Ik hoop zelf nog twee luipaardgekko's aan te schaffen, maar daar moet ik 't nog even met moederlief over hebben. O+ O-)
  zondag 26 februari 2012 @ 18:43:11 #6
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_108426746
van moeders heb ik sowieso al even geen last meer.

de staart van een luipaardgekko vind ik wat smerig, maar ik ben sowieso meer van de "nattere dieren" goudstofdaggekko vind ik dan bijv. wel weer geweldige dieren

vind het ook wat mooier in een woonkamer staan een wat groener terra tov. een woestijn

[ Bericht 16% gewijzigd door kievit19 op 26-02-2012 18:53:10 ]
Cause all I ever do
pi_108452529
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:43 schreef kievit19 het volgende:
van moeders heb ik sowieso al even geen last meer.

de staart van een luipaardgekko vind ik wat smerig, maar ik ben sowieso meer van de "nattere dieren" goudstofdaggekko vind ik dan bijv. wel weer geweldige dieren

vind het ook wat mooier in een woonkamer staan een wat groener terra tov. een woestijn
Gelukkig is mijn moeder op zich niet zo heel moeilijk. :)

Ik vind luipaardgekko's wel leuk, maar er zijn dan ook maar weinig reptielen die ik niet mooi vind.

Ze staan bij mij op de kamer, dus m'n moeder heeft er vrij weinig last van. :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')