Moderator zondag 26 februari 2012 @ 15:03:46 #1
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_108417090
registreer om deze reclame te verbergen
Gisteravond hadden we een vreemd geval met de nieuwe CV ketel in ons nieuwbouw huis, We zitten er net 'n maand in. Me vriendin wilde douchen en merkte nattigheid op de overloop. Ik scheerde naar boven om te kijken of de wasmachine is gaan lekken, dat was niet het geval. Tot we naar boven keken en dit zagen.

425424_358129650885260_100000646837177_1210851_1038778995_n.jpg

Warm water stond nog aan en het viel me op dat de ketel opstarten, gelijk weer afsloeg en dat zo herhaalde. Direct water afgezet, stekker eruit.

Nu wil het ook nog eens het toeval zijn dat dit de gassen afvoer is en dus potentieel gevaarlijk is. De buis er zelf in terug stoppen was ik niet echt gerust op en heb een monteur laten komen. Na 3.5 uur was hij en stond nee knikkend naar het buizendoolhof te kijken.. Schuift de buis erin en zegt dat het gebeugeld moet worden.

Nu wil het dus dat het los geknald is, de muren waren nat en het was echt een soort spray van water. Wat nu?

- Zo een pijp hoort niet onder druk te staan lijkt me. Waarom knalt het? Kan de schoorsteen verstopt zitten?
- Horen die pijpen niet minimaal gelijmd te zitten? Het zit nu allemaal in elkaar geschoven.
- Zijn hier voorschriften voor? Voldoet dit?
pi_108417748
Het hoort stevig in elkaar te passen, dit materiaal kan niet worden gelijmd. Dat het is losgeschoten kan inderdaad komen omdat die buizen eronder, niet gebeugeld zitten aan de muur. Koud kunstje dat even goed vast te zetten.
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Heidelbergse Catechismus, Antwoord 8.
pi_108417881
Spray lijkt mij niet zozeer door de druk maar door het feit dat het stoomt.

En volgens mij is het ppc en is het überhaupt niet te lijmen. Beugelen lijkt mij wel essentieel.

Maar vanwaar je twijfel over het oordeel van de monteur?
met een koekje
pi_108417985
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:18 schreef blomke het volgende:
Het hoort stevig in elkaar te passen, dit materiaal ka nie worden gelijmd. Dat het is losgeschoten kan inderdaad komen omdat die buizen eronder, niet gebeugeld zitten aan de muur. Koud kunstje dat even goed vast te zetten.
Dat dus :)

Slimme vent, die Blomke :P
met een koekje
pi_108418485
Als je goed kijkt zie je dat er wel gebeugeld is.
Ik denk dat de buis te kort is afgezaagd en daarom is los geschoten.
( nieuwbouw ram projecten) hé Blomke :P
Dat je nog niet over de Intergas ketel bent begonnen valt me nog weer mee van je _O-

Dus nieuw stuk buis ertussen en dan wel even goed meten.
Maar om het nou potentieel gevaarlijk te noemen, gaat wel erg ver.
Zolang je er geen uren boven gaat hangen en je longen er mee gaat vullen valt het wel mee.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator zondag 26 februari 2012 @ 15:46:27 #6
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_108419084
quote:
2s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:33 schreef cvboer het volgende:
Als je goed kijkt zie je dat er wel gebeugeld is.
Zit niet aan de muur vast, hangt er letterlijk zo bij.
pi_108419311
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:46 schreef blup het volgende:

[..]

Meende toch echt onder de bocht een beugel te zien. fotografisch bedrog dan.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_108419361
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:46 schreef blup het volgende:
Inderdaad, nieuwbouw!

Gevaarlijk niet, je ziet dat de ketel niet voluit brandt, het vocht dat rondsproeit, is een gevolg van de waterdampcondensatie
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Heidelbergse Catechismus, Antwoord 8.
pi_108419388
debiel dat die afvoer niet gewoon rechtdoor het dak uit gaat.
watis de reden dat er voor deze constructie is gekozen ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_108419398
quote:
2s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:51 schreef cvboer het volgende:

Meende toch echt onder de bocht een beugel te zien. fotografisch bedrog dan.
Zal misschien een sticker zijn, zoals zwarte letters op een HWA-afvoer......
pi_108419426
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:53 schreef dop het volgende:
debiel dat die afvoer niet gewoon rechtdoor het dak uit gaat.
watis de reden dat er voor deze constructie is gekozen ?
Omdat ze met de afvoer boven de nok uit moeten komen? Of loopt de CVU daar ook?
pi_108419513
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Zal misschien een sticker zijn, zoals zwarte letters op een HWA-afvoer......
Laten we het daar maar niet over hebben, anders gaan we weer offtopic. :P Voor wat betreft hoe je installaties oplevert denken we wel gelijk.
pi_108419612
Overigens denk ik dat ie wel is gebeugeld aan de muur, zoals jij opperde. Anders was dat hele zwikkie naar links van de ketel afgekukeld. Denk toch te kort afgezaagd (scheelt weer 5 cm pijp zal die monteur gedacht hebben) en niet strak in elkaar geschoven (schuiven doe ik thuis wel zal ie gedacht hebben.....).
pi_108419834
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Omdat ze met de afvoer boven de nok uit moeten komen? Of loopt de CVU daar ook?
is dat regelgeving tegenwoordig ?
bij mijn weten hoeft cv niet boven de nok uit
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  Moderator zondag 26 februari 2012 @ 16:04:23 #15
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_108419942
De grijze PVC is gebeugeld maar ik weet niet waar die van is, die gaat de grond in. Die andere dikke is luchtafvoer van het huis.
pi_108419997
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:02 schreef dop het volgende:

bij mijn weten hoeft cv niet boven de nok uit
Dat dacht ik bij nader inzien ook (van niet dus). Misschien is het één doorvoerunit voor CV en centrale ventilatie die via de nok uitmondt?
pi_108420076
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:04 schreef blup het volgende:
De grijze PVC is gebeugeld maar ik weet niet waar die van is, die gaat de grond in.
Rioolontluchting & -beluchting.
  Moderator zondag 26 februari 2012 @ 16:07:35 #18
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_108420081
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dacht ik bij nader inzien ook (van niet dus). Misschien is het één doorvoerunit voor CV en centrale ventilatie die via de nok uitmondt?
Denk het.

Ik heb net nog eens goed zitten kijken op die lange buis zitten 2 klemmen. Hij is daar gebeugeld.
Het zit allemaal lekker los in elkaar. echt stevig is het niet 8)7
pi_108420083
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:04 schreef blup het volgende:
De grijze PVC is gebeugeld maar ik weet niet waar die van is, die gaat de grond in. Die andere dikke is luchtafvoer van het huis.
ik gok ontluchting voor riolering

blomke was me voor :)
pi_108420289
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:58 schreef blomke het volgende:
Overigens denk ik dat ie wel is gebeugeld aan de muur, zoals jij opperde. Anders was dat hele zwikkie naar links van de ketel afgekukeld. Denk toch te kort afgezaagd (scheelt weer 5 cm pijp zal die monteur gedacht hebben) en niet strak in elkaar geschoven (schuiven doe ik thuis wel zal ie gedacht hebben.....).
Dit dus.
fokcv.jpg
  Moderator zondag 26 februari 2012 @ 16:11:17 #21
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_108420316
quote:
2s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:10 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dit dus.
[ afbeelding ]
Yup dat is hem.
  zondag 26 februari 2012 @ 16:47:38 #22
323439 HetKlusKonijn
Utrechtse Vrouw Met Sloophamer
pi_108422241
Lekker, zo'n monteur. En dan zijn er nog mensen die bij oudbouw overmatig bang zijn voor 'problemen'... ;)

Gelukkig lijkt het niet zo'n moeilijke klus, succes TS!
Het Konijn is een ouderwetsche Meester in de Rechten en zoekt werk! Serieuze tips welkom!
pi_108434855
quote:
13s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Lekker, zo'n monteur. En dan zijn er nog mensen die bij oudbouw overmatig bang zijn voor 'problemen'... ;)
Kan je nagaan als die mensen in oudbouw een nieuwe ketel krijgen _O- .
pi_108441810
Het grootste probleem hier is dus dat doordat het laatste stuk niet gebeugeld is en horizontaal loopt wanneer het in elkaar geschoven is, het condenswater niet snel genoeg afgevoerd wordt waardoor water zich ophoopt in dit stukje buis en door het gewicht losraakt, doordat dit stukje verolgens zakt loopt het nog verder vol met water totdat deze zover afsluit dat de ketel niet meer kan opstarten.
Met opstarten komt er door de ventilator dus inderdaad wat water uitgesproeid.
Een betere beugeling lost al een heel stuk op, maar een betere aanleg had beter geweest.

Uiteraard wel zorg dragen dat de afvoer goed in elkaar past, desnoods een nieuw passtuk.
pi_108443698
Ik heb ook zo'n stuk afvoer (van een Remehaketel overigens) en dat bij de overgangen vastgezet met aluminiumtape.
pi_108444076
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 22:53 schreef blomke het volgende:
Ik heb ook zo'n stuk afvoer (van een Remehaketel overigens) en dat bij de overgangen vastgezet met aluminiumtape.
Waren ze lek dan?
Zo ja, dan is het beter om er een nieuwe lippenring in te zetten. ( Dat zijn die blauwe ringen )
Lijkt net even wat beter dan met alu tape.
  zondag 26 februari 2012 @ 23:07:53 #27
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_108444423
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 22:53 schreef blomke het volgende:
Rol ¤1,20 bij de Action. ;)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_108445453
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 23:07 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Rol ¤1,20 bij de Action. ;)
Als je extra onnodige voorzieningen moet treffen kun je je beter afvragen of je het niet beter kunt oplossen dan de houtje touwtje manier.

1 een goede conditie van de rookgasafvoer is natuurlijk erg belangrijk.
2 een goede beugeling hoort hierbij.
3 een goede conditie van de lippenringen behoort hier ook bij.

4 schroeven in de rookgasafvoer is not done.
5 tape zou niet benodigd moeten zijn.
pi_108451924
ik kom het zo vaak tegen...ook bij nieuwbouw kantoorpanden...pijp stukkie te kort? ducktape of alutape...beugelen? ach waarom.. het hangt toch??
  maandag 27 februari 2012 @ 07:29:43 #30
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_108451946
Mooi ook hoe je de co meter in beeld gezet hebt
Boef!

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')