abonnement Unibet Coolblue
pi_108411381
Ik kom vanochtend tot de ontdekking dat onze koelkast overleden is.
Het is een inbouwkoeler van 102 cm en inmiddels 10 jaar oud.

Inbouw apparatuur is nog steeds schreeuwend duur t.o.v. losse apparaten maar er is inmiddels genoeg keus bij diverse webshops. Een heel verschil met het pre-webshop tijdperk toen je afhankelijk was van keukenboeren die de hoofdprijs vroegen voor een vervangend inbouwapparaat.

Mijn huidige model is er een met een sleepdeur, dwz de deur scharniert in de kast waar het apparaat is ingebouwd. Bij het uitzoeken van een vervangend type heb je de keuze uit de sleepdeur en de deur-op-deur variant.

Naar mijn idee is er niks op tegen om de scharnieren te demonteren en over te stappen op de deur-op-deur uitvoering, maar zeker weten doe ik het niet.
Iemand ervaring of een idee op dit punt?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  Moderator zondag 26 februari 2012 @ 13:10:33 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_108412065
Is er een groot verschil dan qua prijs tussen de twee varianten ?
Anders zou ik niet weten waarom je over wilt stappen.
pi_108412595
M'n ouders hebben hun inbouwkoelkast door een gewoon model koelkast vervangen, moet je wel 2 deurtjes apart openen voordat je in je koelkast zit ;)
pi_108413029
Kijk op marktplaats. Inbouwapparatuur is tweedehands spotgoedkoop omdat er vrijwel geen vraag naar is. Iedereen koopt het nieuw in z'n nieuwe keuken en wat er in zit gaat weg, ook als hij bijvoorbeeld 3 jaar eerder nog vervangen was.

Ik heb zo een paar weken geleden voor 25 euro een goede vervangende koelkast gekocht. En laatst voor een feestje zelfs nog een gratis opgehaald, die was toen echt bijna nieuw. Jammer dat die sowieso een compleet andere maat was anders hadden we die toen ingebouwd.
pi_108426106
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 13:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Is er een groot verschil dan qua prijs tussen de twee varianten ?
Anders zou ik niet weten waarom je over wilt stappen.
Het gaat me vooral om beschikbaarheid/levertijd.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 27 februari 2012 @ 13:45:56 #6
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_108461183
Geen enkel probleem om de scharnieren te verwijderen en voor een deur-op-deur model te gaan. Let er wel op dat er soms keukens zijn waarbij de scharnieren gelijmd zijn, deze zijn niet erg makkelijk te verwijderen. Heb dit in mijn werk enkele keren meegemaakt.

Een deur-op-deur model is wel lastiger in te bouwen dan een sleepdeur versie. Dit komt doordat je zelf de deur recht en vlak moet stellen. Een sleepdeur koelkast is alleen een kwestie van sleepgeleiders vastzetten en de koelkast zelf natuurlijk. Dit vooropgesteld dat je keukenpaneel nu goed is natuurlijk, als deze erbij hangt dan is het resultaat nog niet goed natuurlijk.
pi_108461365
Al gedacht aan de Ikea?
Op voorraad en niet echt duur.
En ook gewoon sleepdeur geleiders erbij.

[ Bericht 27% gewijzigd door River_Styx op 27-02-2012 13:59:19 ]
pi_108479033
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 13:50 schreef River_Styx het volgende:
Al gedacht aan de Ikea?
Op voorraad en niet echt duur.
En ook gewoon sleepdeur geleiders erbij.
Nee niet aangedacht, maar wel even gekeken bij ikea. Ik kon geen koeler vinden van 102cm hoog.
Inderdaad geen rare prijzen voorzover ik kon zien.

quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 13:45 schreef AlphaRP het volgende:

Een deur-op-deur model is wel lastiger in te bouwen dan een sleepdeur versie. Dit komt doordat je zelf de deur recht en vlak moet stellen. Een sleepdeur koelkast is alleen een kwestie van sleepgeleiders vastzetten en de koelkast zelf natuurlijk. Dit vooropgesteld dat je keukenpaneel nu goed is natuurlijk, als deze erbij hangt dan is het resultaat nog niet goed natuurlijk.
Daar ben ik inmiddels achter :)

Ik heb vandaag een Bosch koeler A++ met deur-op-deur gehaald en was voornemens deze er vanavond even in te schuiven.
De montagehandleiding is zeer uitgebreid met allemaal tekeningen (en zonder tekstuele beschrijving) dus daar is al de nodige tijd in gaan zitten om dat allemaal goed uit te pluizen. De kast staat nu op zijn plaats en draait inmiddels weer, dus met mijn koele biertje voor het slapen gaan zit het wel goed.
Ik heb inmiddels door hoe de deur er voor te hangen dus dat doe ik morgen wel.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_108516806
De deur-op-deur actie is uitgevoerd en het resultaat ben ik dik tevreden over.
Eerlijk gezegd zit de deur er mooier en rechter op dan ooit tevoren. Ook het scharnieren loopt prima, de kwaliteit van de koelkast scharnieren is uiteraard ook wel wat beter dan een standaard keukendeur scharnier. Als je de vrije keus hebt zou ik iedereen aanraden om voor het deur-op-deur systeem te gaan.

Quo_ is weer het mannetje met zijn keuken zou je denken.
Helaas dient het volgende probleem zich al weer aan.

Boven de koelkast zit een combimagnetron met een rvs voorpaneel. Tijdens de montage van de deur had ik al een paar keer een prikkend gevoel in mijn vingers. Eerst dacht ik dat ik tegen een braam of een scherp randje aan zat. Maar op enig moment had ik in de gaten dat het zich voordeed op het moment dat ik zowel het metaal van de koelkast al de oven aanraakte. Nu weet ik hoe hoe 230 volt voelt en ook hoe schrikdraad voelt en deze prikkelingen kwamen daar in de verste verte niet in de buurt. Op de oven voel ik overigens niks en op de koelkast evenmin.

Na afloop maar even de multimeter er bij gepakt en ja hoor: 105 volt tussen koelkast en magnetrondeur.
Meting tussen de aarde van een wcd en de koelkast: 0 volt
Meting tussen de aarde van een wcd en de magnetron : 105 volt

Eerste reactie is om de magnetron ook maar direct af te voeren. Ik ben nu toch al bezig met geld uit geven en dat ding is ook 10 jaar oud en het apparaat heeft al het nodige meegemaakt aan mislukte kook experimenten.
Maar zie ik iets over het hoofd?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_108517199
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:46 schreef quo_ het volgende:
Maar zie ik iets over het hoofd?
Ja.

Wat je voelt wordt veroorzaakt door een ontstoorfilter in de magnetron. Dat is op zich normaal. Maar dat voel je alleen maar omdat je de geaarde stekker van de magnetron in een niet-geaarde (wand)contactdoos hebt gestopt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_108517315
dubbel
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_108517391
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja.

Wat je voelt wordt veroorzaakt door een ontstoorfilter in de magnetron. Dat is normaal. Maar dat voel je omdat je de geaarde stekker van de magnetron in een niet-geaarde (wand)contactdoos hebt gestopt.
Klinkt plausibel, echter is de magnetron wel op een geaarde wcd aangesloten in mijn geval.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_108517641
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:57 schreef quo_ het volgende:
Klinkt plausibel, echter is de magnetron wel op een geaarde wcd aangesloten in mijn geval.
Controleer dan de aarde in die WCD eens. Als de aarde goed is, kan er geen 105V op de behuizing van je magnetron komen te staan.

Of is de stekker van de magnetron er wellicht zelf aangezet, en hangt de aardedraad daarin los?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_108520269
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Controleer dan de aarde in die WCD eens. Als de aarde goed is, kan er geen 105V op de behuizing van je magnetron komen te staan.

Of is de stekker van de magnetron er wellicht zelf aangezet, en hangt de aardedraad daarin los?
Opgelost !

Dankzij bovenstaande hint heb ik de fout kunnen vinden hoewel deze wel op een plek zat waar je hem niet verwacht.

De magnetron is aangesloten via een zelfgemaakt verlengsnoer dus eerst de contrastekker nagelopen. Uiteraard was mijn eigen montagewerk nog steeds ok, dus vervolgens de plint van de keuken uitgenomen om de andere kant van het snoer te kunnen bekijken.

Het viel me direct op dat de stekker nogal losjes in de wcd zat. Eerst even het verlengsnoer nagemeten dit was ok. Vervolgens de aarding van de wcd gechecked t.o.v. een andere wcd en ook dit was in orde. Vervolgens de hele handel weer ingeplugd en weerstand van behuizing naar aarde gemeten: goede aardverbinding.
Spanning weer op de groep gezet en spanning gemeten: geen spanning meer op de oven.

Conclusie: bij het op de tast uit en inpluggen van de koelkast stekkers heb ik waarschijnlijk de stekker van het verlengsnoer iets losgewrikt.

Blijf echter wel met enige verbazing zitten, bij mijn weten in de r.a. verbinding in een wcd zo gemaakt dat de aardcontacten als laatste verbreken. Blijkt dus niet zo te zijn. (De wcd is van Busch Jaeger en de stekker van een niet nader te definieren fabrikaat.)

En nogmaals dank voor de aanwijzingen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_108521415
^O^

Overigens goed dat je actie hebt ondernomen, en niet dacht het zal allemaal wel, want dit: Het viel me direct op dat de stekker nogal losjes in de wcd zat, is een potentieel brandgevaar. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')