abonnement Unibet Coolblue
pi_108341837
Dit is een topic over het zaaien, kweken, oogsten en gebruiken van keukenkruiden en kiemgroenten. Je kunt dit zo ingewikkeld maken als je zelf wilt maar het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Er is best een kans van slagen als je gewoon wat basilicumzaadjes in een potje met aarde stopt en regelmatig water geeft. Voor een langdurig resultaat zijn er echter per plant wel een aantal adviezen.

Er zijn een aantal kruiden waarvan je het beste een plant kunt kopen omdat zelf kweken een langdurig proces kan zijn zoals bij rozemarijn en laurier. Munt geeft geen zaadjes af en zal je daarom altijd als plant of stek moeten krijgen of kopen.

Als je zelf plantjes wilt kopen, doe dit dan bij een kweker of tuincentrum. De plantjes die in de supermarkt te koop zijn, zijn gekweekt voor directe consumptie en zullen maar kort mee gaan.

Wanneer er bloemetjes aan planten komen kan je deze het beste gelijk afknippen. Deze bloemetjes trekken veel energie uit je plant en dat gaat ten koste van de bladgroei. Veel bloemetjes zijn te eten, bijvoorbeeld die van basilicum en bieslook. Wanneer er bloemen aan je koriander plant komen, kan je deze het beste vroeg afknippen en laten drogen zodat je het zaad over houdt. Als je te lang wacht, valt je zaadje namelijk in de aarde en krijg je een nieuwe plant.

Basilicum:
Grofbladige basilicum is de stevigste soort. Het is een éénjarige plant die zowel binnen als buiten te kweken is. Zaaien doe je vanaf april in kleine potjes of een kweekkasje op de vensterbank. Wanneer de plantjes na een week of 5 een paar centimeter hoog zijn kan je ze uitplanten in de volle grond. Basilicum heeft een gemiddelde hoeveelheid water nodig en staat het liefst in de zon in normale aarde zonder extra voeding. Wanneer het medio september/oktober 10-15 graden wordt, moet de basilicum naar binnen.

Tuinkers:
Deze kiemgroente is het hele jaar door te kweken, vanaf maart tot september ook buiten. Je kunt zaaien in aarde (zaad niet bedekken), op watten, op een zaaimatje, etc. Als je elke twee weken kweekt, ben je verzekerd van een constante voorraad aangezien tuinkers met een week of 3 al te gebruiken is. Wanneer je in aarde zaait, moet je telkens nieuwe aarde nemen i.v.m. uitputting.

Koriander:
De Cilantro variant wordt voornamelijk gebruikt voor de bladeren, de Moroccan variant voor zijn zaden. Koriander is een éénjarige die zowel binnen als buiten kan staan. Hij heeft graag zon en water, staat in normale aarde. Voeding geven is niet nodig. Zaaien kan vanaf april in de volle grond.

Peterselie
Platte peterselie is een tweejarige die vanaf april gezaaid kan worden. Hij kan ook binnen gehouden worden maar staat het liefst buiten in vochtige (normale) aarde. In halfschaduw met af en toe wat mest doet peterselie het goed. Het kiemen van peterselie duurt vaak lang. Wanneer de plantjes twee centimeter hoog zijn een beetje mest over de aarde strooien.

Bieslook
Bieslook is een winterharde meerjarige die gezaaid kan worden vanaf maart. De plant kan binnen gehouden worden maar houdt het dan waarschijnlijk geen jaren uit. Bieslook staat graag in halfschaduw in normale aarde met af en toe een beetje mest. Wanneer je de plant scheurt in de herfst ben je volgend seizoen verzekerd van een mooie plant met goede groei.

Wilde knoflook of Chinese bieslook
Winterharde meerjarige, binnen zaaien in mei in met folie afgedekte potjes of een kasje. Na opkomst koeler zetten, buiten indien mogelijk. Knoflook bieslook heeft graag halfschaduw. Scheuren in het voorjaar.

Rozemarijn
Het zelf opkweken vanaf zaad of stek is een langdurig proces, het is daarom aan te raden om een plant te kopen. Rozemarijn staat graag buiten in licht vochtige doorlaatbare aarde. Hij doet het goed in de zon in een diepe pot. Uitlopers moeten gesnoeid (en geconsumeerd!) worden om de plant in bedwang te houden. Rozemarijn is een meerjarige plant die bij de eerste vorst binnen op een lichte plaats gezet moet worden bij een temperatuur van ongeveer 10 graden. Geef hem dan weinig water. Eens per week wat water op zijn schotel doen is voldoende. Alles wat na een uur niet opgezogen is kan je weggooien.

Salie
Meerjarige, binnen zaaien in mei. Na opkomst koeler zetten. Salie staat graag in zon of halfschaduw in doorlaatbare aarde. Composteren is aan te raden. Hij doet het goed in een diepe pot. De bloemen moeten geplukt worden om de groei van de plant te bevorderen. Eind oktober moet de salie naar binnen gehaald worden. Na de winter moet de plant voor de helft gesnoeid worden.

Tijm
In vochtige aarde zaaien in een afgedekte bak of pot. Het beste is om de aarde licht te composteren. De zaadjes zullen na 3 tot 4 weken opkomen. Wanneer de plantjes 5 centimeter hoog zijn, verspenen naar grotere pot. Langzaam laten acclimatiseren aan de buiten lucht. Goede vochtig houden en in de zon plaatsen. Tijm doet het goed in een diepe pot. Binnen zetten bij vorst.

Dragon
Franse dragon heeft de beste smaak, Russische dragon is de stevigste plant. Dragon is een meerjarige plant die graag in vochtige (niet natte) aarde staat. Het staat graag in de zon in doorlaatbare aarde met af en toe wat compost. Een diepe pot is noodzakelijk. Bind de plant bij wind op.

Munt
Deze meerjarige plant staat graag buiten in vochtige, normale aarde. Wanneer muntroest optreedt, snoei de plant dan helemaal terug (tot een paar centimeter boven de aarde). Munt doet het het best in (half) schaduw met af en toe wat mest. Munt heeft een diepe pot nodig. Wanneer je munt in de volle grond wilt plaatsen, doe hem dan in een pot en graaf deze in. Munt woekert enorm. De plant zal dan weer aangroeien, muntroest treedt maar één maal op. Binnen overwinteren, op een lichte plaats.

Laurier
Let bij het kopen van deze plant op dat het eetbare laurier is. Deze meerjarige heeft in de zomer veel water nodig. In de zomer doet laurier het goed als je wekelijks vloeibare voeding geeft. Bij vorst moet de plant naar binnen en doet het dan goed bij een temperatuur van 4-6 graden. Begin april kan de laurier naar buiten, snoei hem dan ook.

Rucola
Rucola of mosterdkruid kan het hele jaar door gezaaid worden maar het beste is in het voorjaar en het najaar. Als de temperatuur het toelaat kan rucula gelijk buiten gezaaid worden. Je moet het vochtig houden en in halfschaduw zetten. Rucola groeit heel snel, soms kan je al na 3 weken oogsten. Hoe ouder de bladeren, hoe bitterder de smaak zal zijn. Net als bij tuinkers, kan je voor een constante aanvoer het beste elke 2 weken zaaien.

Uiteraard is bovenstaande niet compleet, aanvullingen zijn meer dan welkom.

Dit is een topic naar aanleiding van: Kruidenplantjes (Tips en Wetenswaardigheden)
Spoilers!
pi_108407574
Heeft er al iemand gezaaid? Ik heb het een weekje verplaatst omdat ik geen zin heb om met mijn verkouden hoofd in de tuin te gaan staan.
Spoilers!
pi_108407595
Ik heb binnen gezaaid *O*

Basilicum, koriander en peterselie!

Wat een fijne, uitgebreide OP trouwens!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_108519490
Goede OP!

Ik heb een vensterbankkasje en heb daar basilicumzaadjes, waterkerszaadjes en een aardappel (gewoon voor de leuk) in gedaan. Dat zijn de kruiden die ik op dit moment in huis heb, er kan nog wel wat bij in vind ik. Ik moet het wel doen met de kruiden die binnen kunnen groeien (ivm ontbreken van tuin).
pi_108519909
Dille is ook leuk :) lekker bij vis
know'm sayin?
×
word? word.
pi_108533933
Wat ik me eigenlijk afvraag bij m'n vensterbankkasje, hoeveel/hoevaak geef je die zaadjes water?
En er zitten van die schuiven bovenop, moeten die open of dicht (dat er lucht bij kan of niet)
pi_108536779
Ik geef mijn zaadjes dagelijks water met een plantenspuit, hangt ook een beetje af van de temperatuur. Dat van die schuifjes weet ik ook nooit zo goed eigenlijk. Ik weet wel dat met dichte schuifjes, je condensvorming krijgt en de condens naar beneden valt op de aarde en deze zo vochtig blijft. Maar in hoeverre dat goed is weet ik ook niet.
Spoilers!
pi_108536832
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:47 schreef alors het volgende:
Dille is ook leuk :) lekker bij vis
Heb je helemaal gelijk in. Ik overweeg om het toch maar te gaan zaaien als ik nog een plekje heb. In de OP staat eigenlijk alleen wat ik zelf wil zaaien of kopen omdat ik daar de eigenschappen allemaal al van had uitgezocht. Vandaar dat er geen dille (of o.a. oregano) tussen staat.
Spoilers!
pi_108609432
Ook wat munt binnen gezaaid :)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:08:40 #10
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_108616926
Welke soort munt heb je gezaaid? Ik las dat je munt beter als plant kunt kopen omdat de plant die wij graag voor het bereiden van eten gebruiken geen zaadjes geeft. Ik kon er niet helemaal wijs uit worden hoe en wat, omdat er echt veel soorten munt zijn. Vandaar dat ik maar niet voor zaad, maar voor een plant gegaan ben.

Over munt gesproken. Ik heb gisteren niet gepracticed wat ik preach, ik heb een kruidenplantje bij de supermarkt gekocht, munt dus. Hij was zo goedkoop, hij kostte minder dan een bakje munt. Ik heb de gok maar genomen maar ik denk niet dat hij in mijn tuin eindigt. Ik zal hem dit weekend eens in een diepe pot zetten. Kijken wat 'ie doet. Ik ga er wel vanuit dat ik nog een fatsoenlijke plant moet kopen bij het tuincentrum.
Spoilers!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 13:25:12 #11
245691 missU
Same shit, different day?
pi_108622189
Ik heb vandaag eindelijk mn zaadjes binnen gekregen! *O* Net naar het tuincentrum geweest voor wat zaaigrond en dan morgen binnen zaaien :D
WcPot is my bottom bitch!
pi_108626041
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 13:25 schreef missU het volgende:
Ik heb vandaag eindelijk mn zaadjes binnen gekregen! *O* Net naar het tuincentrum geweest voor wat zaaigrond en dan morgen binnen zaaien :D
Wat ga je zaaien?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:23:44 #13
245691 missU
Same shit, different day?
pi_108628862
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:16 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Wat ga je zaaien?
Vooral groente en kruiden :) Vorig jaar voor het eerst geprobeerd en dat ging vrij goed, alleen had ik toen mijn bieslook veel te dicht gezaaid, waardoor het waardeloze prietstengeltjes bleven waar je niks aan had :') Dit jaar, wat kruiden betreft, bieslook, basilicum, pepermunt en lavendel.
WcPot is my bottom bitch!
pi_108657819
Hmm als ik de klepjes van m'n vensterbankkasje dichtlaat lijkt het alsof ik een beetje schimmel krijg op m'n aarde.. Maar de aarde blijft wel vochtig
pi_108658309
Misschien komt dat door juist te veel vocht Reflectionne?
Spoilers!
pi_108659101
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Misschien komt dat door juist te veel vocht Reflectionne?
Ja.. heb nu 1 van de 2 klepjes open gezet. Maar dat is gezien de schimmel te laat. Vind het lastig om te gokken hoeveel water ze moeten en met die klepjes.
pi_108659784
Ik heb voor mijn gevoel echt een uberdomme vraag maar vooruit. Kom er uit een basilicum/bieslook/peterselie zaadje nou een hele plant of alleen een stengel?
Spoilers!
pi_108673664
Ik heb vandaag ook eindelijk gezaaid. 4 Soorten paprika, tijm, bieslook, cherrytomaatjes en tuinkers. En mijn muntplant staat nu in een flinke pot, ben benieuwd of hij het redt. Over een paar weken ronde twee.
Spoilers!
pi_108675711
Ik bestel nooit zaden, ik droog ze gewoon uit tomaten, kiwi's, komkommers, meloen, paprika en dergelijke. Groene erwten maken een geweldige klimplant trouwens, gewoon weken in watten zoals vroeger op school met bruine bonen, probeer maar eens, bloeit ook nog.
Ben ik gek? Ja, maar niet gekker dan deze mensen:
http://zadenvoorleven.wordpress.com/about/
Doen he?
  zondag 4 maart 2012 @ 11:49:21 #20
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_108691020
Wat leuk Jellie, helemaal terug naar de natuur. Ooit wil ik nog eens een grotere tuin, dan zou ik graag wat meer groente kweken maar vooralsnog heb ik te weinig ruimte.
Spoilers!
pi_108909256
Ik heb gisteren dus tijm, basilicum en salie gekocht. Hoe moet je die plantjes snoeien om er de bruikbare kruiden aan over te houden? Of kan je het hele plantje gebruiken?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 18:01:25 #22
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_108911937
Van basilicum en salie gebruik je de blaadjes. Als je die er afknipt in de bladoksels, groeit daar weer een nieuw blaadje aan. En bij tijm knip je een takje (of meer natuurlijk) er vanaf. Je kunt het hele takje in bijvoorbeeld pruttelende pastasaus doen en het er later weer uithalen. Of je kunt de blaadjes er vanaf ritsen en die door de gebakken aardappeltjes (of diezelfde pastasaus) doen. De blaadjes zijn in ieder geval eetbaar, de houten takjes niet.

Ik heb net een pompoen kweekkasje gekocht bij de Aldi. Ik weet niet eens of die dingen eetbaar zijn. En ik heb een heel kleine tuin dus dit gaat vast geen succes worden maar ben gewoon benieuwd hoe die dingen groeien. Ik heb ook nog dille en extra tuinkers gescoord. De zakken zaai- en stekgrond hadden ze helaas niet meer.

Ik ga morgen weer wat planten. Ik doe het in etappes omdat het anders niet gaat passen in de vensterbank. De tijm van afgelopen weekend is aan het opkomen en misschien ook twee tomaatplantjes. Of dat is verdwaalde tijm :7 .
Spoilers!
pi_108962783
Mijn kasje:

Waterkers:


Aardappelplant:

(Zit er nou schimmel op die uitlopers?)

Hele kasje


Ik heb het idee dat er sowieso wat schimmel op het zand ook zit, zou het helpen als ik de deksel eraf haal? Ik had de schuiven op de deksel al een tijdje open gezet..
pi_108966878
Ik heb eergisteren ook tuinkers gezaaid!

pi_109026673
Ik heb bij de intratuin een aantal plantjes gekocht en die in een bak met potgrond gezet.



Bonenkruid, marjolijn, citroenmelisse, salie, tijm en rozemarijn.

Ik heb nog een zelfde bak gemaakt alleen dan iets kleiner (80x20), daar wil ik bieslook, peterselie, basilicum en dragon in zetten.

Hoe vaak moet ik water geven?
Ik gooi er nu elke dag een glas water overheen, maar heb geen idee of dat teveel of te weinig is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')