abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_108329920
'Marokkaanse vrouw zoekt blonde prins'
quote:
OPINIE - Nora Kasrioui − 01/12/11, 06:00

De Marokkaanse topkokkin Meryem Cherkaoui aan het werk in restaurant Sophia in Amsterdam. © ANP
Moderne Marokkaanse vrouwen laten de meeste Marokkaanse mannen ver achter zich. Daarom wijken ze uit naar (bekeerde) Nederlandse mannen. Dat stelt Nora Kasrioui.

Marokkaanse vrouwen schuiven elkaar namen toe, want als Frans niet bij Fatima past, kan hij het misschien wel met Selma vinden
De nieuwe generatie hoogopgeleide Marokkaanse vrouwen, vooral de twintigers en dertigers onder hen, ziet zich geconfronteerd met vraagstukken die een hogere prioriteit hebben dan het al dan niet dragen van een hoofddoek.

Hoewel het Centraal Bureau voor de Statistiek op 23 november 2011 meldde dat vier van de vijf Turken en Marokkanen nog steeds in eigen kring trouwen, valt onder Marokkaanse vrouwen ook nieuwe ontwikkeling waar te nemen.

Bijbenen
Een deel van hen heeft de afgelopen jaren de Marokkaanse mannen ver achter zich gelaten, zodat die hen niet goed meer kunnen bijbenen. De vrouw die in dit artikel centraal staat, wil carrière kunnen maken en de zorg voor eventuele kinderen gelijkwaardig met haar partner delen. Een traditionele Marokkaan zit hier meestal niet op te wachten en daarom wijkt zo'n hoogopgeleide Marokkaanse vrouw het liefst uit naar een bekeerde Nederlandse man.

Deze blonde prins op het witte paard is om een aantal redenen zeer gewild. Hij bezit namelijk een brede interesse, is intellectueel goed onderlegd en kan haar carrière-opvattingen en de daarbij behorende strategie goed volgen en ondersteunen. De kans dat hij de islam progressiever en wat vrijer beleeft en niet zo in een 'wij-cultuur' gevangen zit, is dan ook groot.

Datingbureau
Binnen de eigen familie is het van groot belang dat de potentiële schoonzoon een Marokkaanse moslim is, maar als er geen geschikte kandidaat te vinden is, wordt ook een Nederlandse moslim omarmd. 'Liever een moslim dan geen moslim', is dan het credo. Het aandeel bekeerde Nederlandse mannen neemt langzamerhand toe, zodat er meer Marokkaanse vrouwen op hun wenken bediend kunnen worden.
Een datingbureau voor hoogopgeleide Marokkaanse vrouwen zou in Nederland (en elders in Europa!) dan ook vast veel succes hebben. Maar zolang zo'n voorziening nog ontbreekt, lossen de intelligente vrouwen het probleem creatief op door elkaar wat namen toe te schuiven; want als Frans niet bij Fatima past, dan kan hij het misschien wel goed met Selma vinden.

Mooi om te zien is ook hoe solidair de Marokkaanse vrouwen met elkaar zijn. Zij dekken elkaar als er gedate moet worden, want zij weten dat het verkeerd kan aflopen als een broer de tortelduifjes te vroeg op het spoor komt. Relaties die voor de buitenwereld niet vanzelfsprekend zijn, maakt men immers pas bekend als het stel zelf er helemaal klaar voor is, zoals bijvoorbeeld ook bij prinses Máxima en prins Willem-Alexander het geval was.

De nieuwe trendsetters
Een belangrijk deel van de Marokkaanse vrouwen emancipeert razendsnel en het traditionele beeld van een moslima die geen verkering voor het huwelijk heeft en met een neef moet trouwen, begint dus uit de tijd te raken. De nieuwe trendsetters breken met de gewoontes van hun familieleden en hebben aan ruimte en vrijheid gewonnen. Maar zij doen dit meer achter de schermen dan vaak bij typisch westerse feministische golven het geval was. Gevoel voor familieverhoudingen en tact zijn immers nog wel van belang.

Als een moderne Marokkaanse vrouw ook geen bekeerde Nederlander kan vinden, date een aantal van hen een leuke Nederlandse man, ook als die niet gelovig is. Want de nieuwe lichting Marokkaanse vrouwen denkt niet in zwart-wit kaders, vindt religie weliswaar belangrijk, maar zet religie wat meer in een spiritueel perspectief waardoor er dus ook ruimte ontstaat voor een invoelende Hollandse man.

Als de Marokkaanse vrouw ook geen Hollandse man kan vinden, blijft zij voorlopig liever alleen dan dat zij een traditionele Marokkaanse man date die haar het dragen van hoge hakken, roodgelakte nagels en dragen van leggings verbiedt. Vanwege haar baan of studie woont zij dan op zichzelf of samen met andere meiden.
Een deel van de Marokkaanse ouders heeft mee moeten emanciperen; zij zien dat ze niet anders kunnen dan hun hoogopgeleide dochter steunen. Zelf begrijpen zij dat ook niet altijd even goed, want het was altijd hun zoon op wie zij alle hoop op hadden gevestigd en nu blijkt ineens háár ster aan het firmament te schitteren.

Nieuwe samenlevingsvormen
Wat interessant is bij de vrouwelijke Marokkaanse trendsetters, is dat wanneer zij echt voor hun prins kiezen, zij meer dan eens naar nieuwe samenlevingsvormen zoeken.

Welke consequenties de nieuwe lifestyle van deze vrouwen voor de Nederlandse samenleving als geheel krijgt, zal de toekomst moeten leren. Wat gebeurt er met een overgebleven Marokkaanse man? Zal hij in eenzaamheid vergaan? Zal hij zich bij het bevolkingsregister laten uitschrijven en naar een andere bestemming vertrekken om dan na een tijdje weer op te duiken met een elders gevonden Marokkaanse vrouw? Zal de criminaliteit onder Marokkaanse jongeren in de toekomst verminderen wanneer Marokkanen en Nederlanders zich etnisch vermengen? Zullen de kinderen die uit zulke stellen voortkomen cultureel en financieel rijker zijn dan de kinderen van ouders die dat niet hebben gedaan? Zullen zij bij sollicitaties minder vaak achtergesteld worden? En zal de negatieve beeldvorming die Marokkanen ten deel valt vervagen wanneer er meer gemengde stellen ontstaan?

Hoe het ook zij, moderne Marokkaanse vrouwen met en zonder hoofddoek verdienen aandacht. Misschien zijn zij wel baanbrekend bezig en heeft Nederland dat door de doorgeslagen debatten over allochtonen nog niet helemaal in de gaten.

Nora Kasrioui is bedenker van Brood & Rozen en schrijver
http://www.volkskrant.nl/(...)t-blonde-prins.dhtml

Herkennen jullie dit verhaal? Waar komt dit door?
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  donderdag 23 februari 2012 @ 23:49:17 #2
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_108330175
Lemming
pi_108330200
Lemming? Gewoon een serieus topic
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  donderdag 23 februari 2012 @ 23:51:27 #4
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_108330273
er was net een topic over nl vrouwen die op marrokaanse mannen vallen
  donderdag 23 februari 2012 @ 23:54:24 #5
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_108330391
quote:
2s.gif Op donderdag 23 februari 2012 23:43 schreef De_Nuance het volgende:
'Marokkaanse vrouw zoekt blonde prins'

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)t-blonde-prins.dhtml

Herkennen jullie dit verhaal? Waar komt dit door?
Kom maar op met je fetish.. vertel het maar gewoon, je geilt stiekem op marokkaanse meiden met en zonder hoofddoek.

Daar had je heus geen artikel bij hoeven te zoeken om je fetish kracht bij te zetten
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_108330497
Blanke man is sowieso in. Ik had het gebruikt als blanke man om al je vooroordelen achter je te laten.
UITGESCHREVEN
pi_108330607
Dus? Laat iedereen lekker wat doen wat zij willen. Ik kijk hier iig niet van op.
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:10:26 #8
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_108330958
Laatst nog een paar leuke dates gehad met een Jordaanse O+
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:10:47 #9
256666 leeell
I know you're lonely
pi_108330976
quote:
99s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:00 schreef o.us het volgende:
Dus? Laat iedereen lekker wat doen wat zij willen. Ik kijk hier iig niet van op.
sorry voor je man.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_108331025
Wat het artikel ook zegt, de dames zijn geschoold en willen natuurlijk wel iemand op niveau hebben om mee te kunnen leven/communiceren etc.
En aangezien heel veel jongens uit hun cultuur afhaken op school en liever rotzooi uithalen ontstaat er waarschijnlijk een tekort aan mannen op hun niveau uit hun eigen cultuur.
Een beetje vraag en aanbod geval denk ik, kan het mis hebben natuurlijk :)

Trouwens dit komt ook bij andere culturen voor behalve de marokkanen.
pi_108331055
kutwijven pakken onze mannen af :(
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:15:31 #12
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_108331154
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:11 schreef cyberdushi het volgende:
Wat het artikel ook zegt, de dames zijn geschoold en willen natuurlijk wel iemand op niveau hebben om mee te kunnen leven/communiceren etc.
En aangezien heel veel jongens uit hun cultuur afhaken op school en liever rotzooi uithalen ontstaat er waarschijnlijk een tekort aan mannen op hun niveau uit hun eigen cultuur.
Een beetje vraag en aanbod geval denk ik, kan het mis hebben natuurlijk :)

Trouwens dit komt ook bij andere culturen voor behalve de marokkanen.
Daarnaast zijn mannen uit die cultuur vaak nog erg conservatief, moeten ze een hoofddoek om, staat een zoen gelijk aan sex en een meid die voor haar huwelijk sex heeft is een hoer waarmee niemand wil trouwen
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_108331247
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:10 schreef leeell het volgende:

[..]

sorry voor je man.
Hoezo :')? Ik val niet eens op Marokkaanse vrouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 24-02-2012 00:18:16 ]
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:18:45 #14
256666 leeell
I know you're lonely
pi_108331257
quote:
99s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:18 schreef o.us het volgende:

[..]

Hoezo :')? Ik val niet eens op Marokkaanse vrouwen.
slimme jongen, en het was maar een grapjen
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_108331340
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:12 schreef KwadeAfdronk het volgende:
kutwijven pakken onze mannen af :(
Ja, jullie vrouwen moeten nu vechten om de blanke(donkerharige) man anno 2012. Iedereen wilt nu jullie mannen. :D

Vroeger vochten jullie om mij :'(
UITGESCHREVEN
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:46:01 #16
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_108332207
Het hoeft soms niet eens een bekeerde Nederlandse man te zijn. Voor sommige Marokkaanse vrouwen is de religie steeds minder een issue.

Zelf heb ik een relatie met een Marokkaanse gehad (en ja familie had liever een moslim gehad, maar was wel zo modern dat ze het wel accepteerden omdat het haar keuze was).
Met een tweede Marokkaanse was het ook bijna zover gekomen... maar die was me iets te fel tegen Berbers.

En diverse mensen uit mijn kennisenkring hebben ook een relatie (gehad) met Marokkaansen.
Overigens die Ben of Dean Saunders was er ook bijna mee getrouwd geweest.
En kijk nog eens meer naar BN'ers C.Q. bekende Marokkaanse vrouwen in de muziek wereld... vaak ook een Nederlandse man.

Dus dat taboe begint gewoon veel minder te worden.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 09:25:52 #17
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_108335718
Het verschil is alleen dat de taboe op een moslim vrouw met een niet moslim man vele malen groter lijkt te zijn vanuit de gemeenschap dan een moslim man met een nieut moslim vrouw :) ik denk niet dat deze trend zich nu doorzet maar dat het nog zeker 1 generatie duurt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:12 schreef KwadeAfdronk het volgende:
kutwijven pakken onze mannen af :(
arm meisje :( voel je je nu tekort gedaan?
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_108336199
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 09:25 schreef Frag_adder het volgende:
Het verschil is alleen dat de taboe op een moslim vrouw met een niet moslim man vele malen groter lijkt te zijn vanuit de gemeenschap dan een moslim man met een nieut moslim vrouw :) ik denk niet dat deze trend zich nu doorzet maar dat het nog zeker 1 generatie duurt.

[..]

arm meisje :( voel je je nu tekort gedaan?
ja man, ik ga weer achter negers aan denk ik!
pi_108336616
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 09:46 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

ja man, ik ga weer achter negers aan denk ik!
Antilianen en Zuid Amerikanen zijn juist meer in :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_108336669
Hoewel ik al een keer een tijdje gescharreld heb met een Marokkaanse, en dat door diverse problemen niet zo is gelopen als dat ik of we hadden gewild, sta ik er nog steeds open voor. Vooral ook omdat ik qua uiterlijk wel een voorkeur heb voor Arabische vrouwen, al dan niet Marokkaans.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 10:05:41 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108336675
we mogen gewoon serieus discussiëren he?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_108336712
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 10:03 schreef Godshand het volgende:

[..]

Antilianen en Zuid Amerikanen zijn juist meer in :P
Vertel het picardmike!
pi_108336723
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 10:05 schreef Re het volgende:
we mogen gewoon serieus discussiëren he?
sorry ik hou nu op :@
  vrijdag 24 februari 2012 @ 10:07:15 #24
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_108336728
Noord Afrikaanse/Perzische vrouwen zijn vaak wel erg mooi. Al zie ik mezelf niet gauw met zo'n vrouw; ik bots een beetje met die cultuur gok ik.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_108336764
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 10:07 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

sorry ik hou nu op :@
Jij kruipt ook snel in je mand :D

Is je vriend ook Marokkaans?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')