abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 februari 2012 @ 11:30:58 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_108219419
Hejda beste mensen,

Ik heb een tijdje geleden een schuiver gemaakt met mijn moto, en nu is het stuur een beetje gebogen en de behuizing voor de snelheids- en toerenteller zijn kapot. Een vriend vertelde me dat je zulke dingen best zelf kunt repareren; het schijnt een kwestie te zijn van even wat schroefjes los- en weer vastdraaien. Zelf doen is goedkoper en sneller, omdat ik de moto niet bij een garage binnen hoef te brengen, daarom wilde ik het best eens proberen.

Ik heb een tijdje op internet gezocht, maar ik kan niet die onderdelen (stuurstang en behuizing) vinden voor mijn specifieke motor (Honda NTV650 'el cheapo'-versie).

Nu vroeg ik me af, ten eerste of het werkelijk zo is dat het een fluitje van een cent is om dat te repareren, ten tweede hoe ik aan zulke onderdelen kan komen, en ten derde of ik wellicht zoek naar te specifieke onderdelen. Kan ik beter zoeken naar "Honda stuurstang" o.i.d.?

Bij voorbaat dank!
pi_108219499
Op forums en internet staan vaak veel how-to's over hoe je bepaalde onderdelen vervangt. Denk maar zo, je bent echt niet de eerste die het zich afvraagt. Qua onderdelen zou je Marktplaats in de gaten moeten houden, maar merkspecialisten of motor-sloperijen kunnen je ook helpen.

Ohja, zijn er geen werkplaatshandboeken voor jouw motoren?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_108219524
Of het makkelijk te repareren is ligt natuurlijk aan je eigen skills. Maar het lijkt mij redelijk eenvoudig.

Onderdelen zoeken zou ik proberen door in het engels te zoeken. Dan vind je meer. De wereld is groter dan Nederland.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_108219542
stuurstang op een motor? heb je wel een aparte :D
pi_108219560
eBay.com, eBay.de, eBay.nl, eBay.co.uk

Verzenden vaak naar Nederland en er is echt veel te vinden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 12:01:17 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_108220283
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 21 februari 2012 @ 12:12:52 #7
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_108220626
Bedankt allemaal! Jullie suggesties leveren al wat meer resultaten.

Ik heb ondertussen de "Haynes Manual" gevonden, en daar staat in dat het ietwat meer werk is dan ik dacht. De moeilijkheidsgraad geeft aan dat het "suitable for a competent DIY mechanic" is, wat ik dus niet ben, en als ik zie wat er gedaan moet worden om de "handlebar switches" te verwijderen dan lijkt het me vrij ingewikkeld. Daarnaast staat er dat er een "suitable non-permanent locking compound" en bij een nieuw stuur een "suitable adhesive" aangebracht moet worden. Tenslotte moeten alle schroeven aangedraaid worden tot een specifiek "torque level".

Voor die "handlebar switches" vraag ik me af of het echt nodig is om die helemaal los te maken, of is het voldoende om ze alleen los te maken van het stuur? Wat betreft al die adhesives, locking compounds en de torque levels, komt dat allemaal zo nauw of is het genoeg om de schroeven gewoon stevig aan te draaien?

Ook in de users manual staat voortdurend dat als je zelf iets doet, dat je het dan moet laten checken door een officiele Honda-monteur, maar in hoeverre is dat een poging van Honda om z'n monteurs aan het werk te houden?
pi_108221363
Dat laatste is meer een kwestie van aansprakelijkheid wegwuiven. Die locking compound is borgmiddel om te zorgen dat die dingen niet vanzelf weer losdraaien. Het is gewoon een potje blauwe locktite dat je bij elke automaterialenzaak kunt krijgen.

Die 'torque levels' zijn de aandraaimomenten. Voor dit soort dingen maakt dat niet zo heel veel uit, zolang je maar het gevoel hebt dat ze goed vast zitten. Let op: niet té vast want dan draai je alles kapot. Niet met je hele gewicht eraan gaan hangen dus.

Met het losmaken van die handlebars kun je het beste links beginnen omdat je de gashendel vaak van het stuur af moet schuiven en de kabels dan soms te kort kunnen zijn. Eerst links, dan stuur een beetje losmaken zodat je het wat naar links kunt schuiven, en dan de rechterkant. Let goed op je rempotje: probeer dat rechtop te houden want als het per ongeluk een druppel lekt wordt je lak weggevreten. Daarnaast kan als je hem op de kop houdt een luchtbel in je remsysteem komen waardoor de motor geen remdruk meer heeft. Niet heel moeilijk om weer op te lossen, maar als je dat nog nooit gedaan hebt kun je beter voorkomen dat het nodig is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')