abonnement Unibet Coolblue
pi_108164996
Ik heb nu 3 opties die me geschikt lijken, hopelijk kunnen jullie mij advies geven over welke voor mij de beste keus is:

http://boeken.marktplaats(...)tale-fotografie.html

http://boeken.marktplaats(...)tudieplan-nieuw.html

http://boeken.marktplaats(...)oeken-in-koffer.html

Ik (een beginnend fotograaf) wil graag een boek oid om alle instellingsmogelijkheden van mijn toekomstige camera (de FZ150 van Panasonic) goed te leren kennen en te weten welke instellingen (zoals diafragma, sluitertijd, ISO waardes, belichting etc) ik in welke omstandigheden het beste kan gebruiken.

Alvast bedankt!

Groeten Susanne
pi_108165952
hm, geen ervaring met marktplaats maar bij hema kan je gwn goedkoop met handige software zelf fotoboek samenstellen, misschien eens naar kijken vast te vinden op hema.nl
EN EEN SIGNATURE VAN MAX. 4 REGELS
BAM
pi_108166251
Voor mij zijn de meeste fotografieboeken onzin. Ze vertellen bijna allemaal hetzelfde over sluitertijd, diafragma en ISO en dat soort dingen kun je ook wel op internet vinden. Boeken die wat dat betreft anders en mijns inziens interessant zijn/waren zijn die boekjes van Scott Kelby. Maar ga anders eens naar de bibliotheek en leen daar, of kijk gewoon eens in wat er in staat.
Beter onethisch dan oneetbaar
  zondag 19 februari 2012 @ 22:38:07 #4
328321 alledaagsewaanzin
Life your life to the fullest
pi_108169080
http://www.bol.com/nl/p/n(...)001986098/index.html

Veruit het beste fotografieboek die ik heb gelezen, alles behandelt..
pi_108169897
Ik heb zelf laatst 'Bewuster en beter fotograferen met de Canon 600d' . Misschien dat er voor jou ook een boek te vinden is die jouw camera centraal stelt?

quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 22:38 schreef alledaagsewaanzin het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)001986098/index.html

Veruit het beste fotografieboek die ik heb gelezen, alles behandelt..
Waarom is het boek zo goed? Zie dat het uit 2003 komt, dus ben wel benieuwd waarom het al die veranderingen voor je gevoel heeft overleefd.

[ Bericht 72% gewijzigd door Kabolter op 19-02-2012 23:02:39 ]
pi_108178298
@AhmedJaret: lees mijn openingspost nog maar es goed door, ik wil geen fotoboek maken ;).

Helaas heb ik geen abo bij de bieb, maar misschien dat ik es kan kijken of ik op het pasje van iemand anders iets kan gaan lenen...

@Alledaagsewaanzin: ik ben ook wel benieuwd wat er zo speciaal kan zijn aan een boek uit 2003, de reviews zijn ook niet om over naar huis te schrijven...

Hebben jullie wel gekeken naar de links die ik gegeven heb?
pi_108178513
Ik heb ook eens gekeken naar de boeken van Scott Kelby en die worden inderdaad erg goed beoordeeld, maar ik heb daar nog een vraag over: er is een bundel van alle 3 de boeken, maar als je de pagina's van de 3 boeken bij elkaar opteld is het minder dan het aantal pagina's van de bundel, weet iemand hoe dit kan? Zijn de pagina's of letters van een andere grootte? Misschien een domme vraag hoor, maar het viel me gewoon op.

En zijn deze boeken dan echt beter dan die van de links die ik in de openingspost gaf en zijn ze geschikt voor een beginner zoals ik?
  maandag 20 februari 2012 @ 10:27:17 #8
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_108178643
De cursus uit je tweede link bevat ook het boek dat alledaagsewaanzin aanraadt.
Dat is inderdaad een prima boek dat de basis heel duidelijk uitlegt.
Ik vraag me alleen af of je die cursusmap erbij nodig hebt, ik denk dat alleen het boek duidelijk genoeg is (op www.bol.com staan er een aantal tweedehands).
pi_108178850
TS zou ik deze aanraden: http://www.bol.com/nl/p/n(...)006192039/index.html

Laat je niet misleiden door de 'dummies' titel, alles wordt echt heel goed en eenvoudig uitgelegd.

Als je die uit hebt en wat verder bent zou ik pas kijken naar boeken van Kelby en andere pro's.
Photographers Eye en Photographers Mind van Michael Freeman zijn wat mij betreft ook verplichte kost, die focussen zich meer op compositie, kleurentheorie en concepten dan echt technische basisdingen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_108178929
Ik wil toch wel een recent boek, dus van voor 2009 vind ik echt te oud, dan komen er teveel dingen aan de orde die niet actueel meer zijn.

Dat voor dummies boek lijkt me inderdaad ook wel wat, maar die van Scott Kelby ook en volgens de reviews zijn die laatste ook prima geschikt voor dummies ;).
pi_108179010
Van voor 2009 te oud? Welke dingen denk je dan dat er niet meer actueel zijn? :D
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 20 februari 2012 @ 10:44:40 #12
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_108179035
Waarom wil je zo graag een recenter boek?
Compositie, diafragma, sluitertijd en ISO (om maar wat te noemen) blijven altijd hetzelfde, van het zwart/wit tijdperk tot nu.
pi_108179170
Dat zeg ik, omdat er dan ook dingen aan de orde komen die niet meer van toepassing zijn.

Dan gaat het dus nu tussen 'voor dummies' en de bundel van Scott Kelby.

Welke vind jij (iedereen die dit leest) het meest geschikt voor een beginner die wel iets van camera's afweet?
  maandag 20 februari 2012 @ 10:55:05 #14
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_108179306
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 21:30 schreef Bart2911 het volgende:
welke instellingen (zoals diafragma, sluitertijd, ISO waardes, belichting etc) ik in welke omstandigheden het beste kan gebruiken.
Dat is allemaal nog steeds van toepassing en het boek van Freeman is al in meerdere topics aangeraden. In mijn ogen schrijf je het veel te makkelijk af, het is echt een goed boek.

Het zou trouwens best kunnen dat het boek van Kelby ook goed is, maar tenzij je specifieke dingen kan noemen die je denkt te missen in het boek van Freeman is dat nog steeds het boek dat ik je aanraad.
pi_108179405
En dan dat boek van de link of een andere? Freeman heeft er erg veel geschreven...
pi_108179513
Ik vraag me wel af wat voor dingen je dan wel bedoelt die niet meer van toepassing zouden zijn.

Als je wil weten hoe je je camera precies instelt en welke mogelijkheden kun je beter ook de handleiding van het apparaat lezen, want dat is voor elke camera weer anders.

Aan diafragma, sluitertijd en iso verandert helemaal niks. Als je een boek koopt wat die basiszaken behandelt, ongeacht jaartal, zit je goed. Het kunnen 'inschatten' van een situatie, en daar je camera op instellen is niet alleen uit een boek te leren, daar komt ook een hoop ervaring bij kijken. Het hangt er ook helemaal vanaf wat je zelf voor foto's wil maken. Naast het lezen ook veel experimenteren, schieten en uitproberen dus :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_108179601
Welk boek zou jij aanraden dan?

En als het gaat tussen 'voor dummies' en die van Scott Kelby?
  maandag 20 februari 2012 @ 11:06:05 #18
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_108179604
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:58 schreef Bart2911 het volgende:
En dan dat boek van de link of een andere? Freeman heeft er erg veel geschreven...
Ik ben begonnen met het boek uit de link, "Fotografie" (er is trouwens een nieuwe druk van zie ik: http://www.bol.com/nl/p/n(...)011166108/index.html).
Ik heb er zelf later nog Compositie en Licht bijgekocht. Het is tijd geleden dat ik ze gelezen had, maar volgens mij zit er wel wat overlap tussen deze "uitbreidingen" en het "basisboek".
pi_108179974
Die 'voor Dummies' raadde ik zelf al aan ;) Alles wordt helder uitgelegd en het is specifiek op digitale fotografie gericht; Alhoewel de meeste zaken in de analoge fotografie zich prima vertalen naar de digitale wereld, en ook best interessant kunnen zijn.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_108180122
Oke, dan gaat het tussen Dummies, fotografie van Freeman en de bundel van Kelby ;).
  maandag 20 februari 2012 @ 12:21:45 #21
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_108181810
ik heb dit boek gekocht toen ik net begon. http://www.bol.com/nl/p/n(...)006871069/index.html

staat echt alles in wat je moet weten als beginnende fotograaf (zelfs voorgekauwde instellingen,die je later niet meer nodig zal hebben).
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_108183785
Dat is de bundel van Kelby en zoals je eerder in dit topic kan lezen 1 van de kanshebbers :). Weet jij trouwens hoe het kan dat deze bundel minder pagina's heeft dan de 3 losse delen bij elkaar?

Dankje voor je advies!
  maandag 20 februari 2012 @ 14:25:08 #23
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_108185968
ah niet gezien. maar nee, geen idee waarom. maar ik denk dat er misschien een aantal dingen zijn geweest die herhaald werden in de 3 losse boeken + 3x een voor en nawoord die uiteraard in 1 boek niet nodig zijn.
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_108188049
Het scheelt meer dan 50 pagina's, vind ik wel erg veel... Maar die bundel is met harde kaft en de losse delen met een zachte kaft en een harde kaft vind ik toch mooier en blijft ook langer mooi...
  maandag 20 februari 2012 @ 16:42:08 #25
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_108191455
tja, t boek is volgens mij ook groter dus meer letters op een pagina XD geloof niet dat je echt iets zal missen hoor. Ze hebben vast geen belangrijke dingen achterwege gelaten. dat weet ik eigenlijk wel zeker :P
"you gotta preserve the present for those in the future"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')