abonnement Unibet Coolblue
pi_108864115
Hoe maak ik nasi zonder nasikruiden? Ik neem aan dat het slechts gedroogde groentes zijn met kruiden, dus het zou volgens mij toch te doen moeten zijn?
Ik neem aan dat je met prei, ui, ketjap zout en peper wel een eind komt, maar is hier ook een recept voor?
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
  † In Memoriam † donderdag 8 maart 2012 @ 15:12:18 #177
91830 MaximusTG
pi_108864495
Dat is een hele moeilijke vraag, omdat de nasi zoals we die hier kennen erg vernederlandst is. Het is tenslotte oorspronkelijk een gerecht waarin restjes van de dag ervoor verwerkt werden, en dus elke keer anders.
Maar inderdaad, knoflook, pepers, ketjap, en belangrijk - trassi (gefermenteerde garnalen). Dan zit je al een heel eind in de goede richting volgens mij.
Heb een boekje met allerlei Indonesische gerechten van Lonny Gerungan, maar daar staat ie helaas niet in :+. Als ik op zijn naam google icm nasi goreng vind ik dit:
http://www.samakita.nl/recepten/nasi-goreng-kampung.html
pi_108865164
Natuurlijk, trassi. zou er, gezien de kleur ook Koenjit bij gedaan moeten worden?
Die van Lonnie lijkt me teveel op de nasi van de chinees.
Lonnie is dan ook een halve belanda.
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_108865205
Ik doe er altijd prei, trassie, ham, heel fijn gesneden bieflap en komkommer in, gebakken ei in reepjes en een heel klein beetje (naar smaak, sesam olie is nogal overheersend) ) sesamolie in.
pi_108865816
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 15:12 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is een hele moeilijke vraag, omdat de nasi zoals we die hier kennen erg vernederlandst is.
Dat is óók best lekker. Ik had op een gegeven moment achter op zo'n kruidenmixblokje die ik lekker vond gekeken en dat allemaal, althans zoveel mogelijk, vers gekocht. Dat werd erg lekkere nasi, niet authentiek, wel lekker.

quote:
Het is tenslotte oorspronkelijk een gerecht waarin restjes van de dag ervoor verwerkt werden, en dus elke keer anders.
Maar inderdaad, knoflook, pepers, ketjap, en belangrijk - trassi (gefermenteerde garnalen). Dan zit je al een heel eind in de goede richting volgens mij.
Prei vind ik zelf wel belangrijk. Tauge en boontjes kunnen er ook probleemloos in maar ik vind prei nodig voor de nasismaak. Verder deed ik er altijd veel verse koriander in, en ik dacht kurkuma, ketoembar en een djintan, maar ik hou dan ook erg van komijn. En verse gember of galanga.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 8 maart 2012 @ 16:55:46 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108868317
Nasi goreng, Nazi Göring noemde we dat altijd, deed vast iedereen, niet?
Hét recept bestaat niet, het betekend, gebakken rijst. De versie die wij eten is een hele luxe versie, in ons Indië of Indonesië, Adoeh, tempo doeloe, was en is het arme mensen eten. Opgebakken restjes.
Ik maak het zoals ik het van mijn Ibu en Nenek geleerd heb,
Rijst, ui of sjalotjes, knoflook, gemalen peper, trassi (geen nasi zonder trassi), sambal of chili, wat komijn, Ketjap, of Soy, of vissaus als smaakmakers, verder garnalen, wat geroosterd varkensvlees, gebakken ei aan reepjes.
Lenteui is ook lekker.
De Ketjap/vissaus/soy zet ik op tafel, net als extra sambal. Ik bak het niet mee.

Je kan het eindeloos variëren, met kip, met vis, met konijn etc.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 8 maart 2012 @ 16:57:01 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108868361
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 15:31 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Natuurlijk, trassi. zou er, gezien de kleur ook Koenjit bij gedaan moeten worden?
Die van Lonnie lijkt me teveel op de nasi van de chinees.
Lonnie is dan ook een halve belanda.
Dan wordt het meer nasi koening
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108870981
quote:
[..]

Succes Franky!
Een groot succes was het niet. Dacht goed vlees te hebben gekocht:



Korte beschrijving van het stappenplan:

- Vlees kort aanbedraden voor de kleur
- Runderfond, rode wijn, balsamico, ui, bleekselderij, wortel en laurier in een pan(geen gietijzer of dikke bodem pan) gedaan en dit op het vuur naar 80 graden gebracht.
- Vlees in de pan deksel en in de oven gedaan voor 4.5 uur lang.
- Thermometer erin gedaan en deze gaf aldoor 77 graden aan. De dekstel stond toen iets op een kier(maar dat zal het mislukken vast niet geweest zijn.

Resultaat was best teleurstellend. De zeen is niet eens opgelost - zoals de de info beschreef die ik eerder gelezen had en de link hier ook heb geplaatst - en het vlees was nou niet echt mals.

Wat heb ik dan nu goed fout gedaan? Volg eens mij was het vlees goed gemarmerd. Had echt ik mijn hoofd een heerlijk zacht succadestukje, dat nog zachter is als ossenhaas.

Moet wel zeggen dat nu lekker jus heb :-)

[ Bericht 0% gewijzigd door franky_sl op 08-03-2012 18:24:42 ]
pi_108871036
deze post kan weg kan weg
  donderdag 8 maart 2012 @ 18:34:13 #185
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108871805
Ik hou het net aan de kook, ik snap niet waarom mensen dit soort vlees willen garen op 80 graden, dat voegt niets toe .
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108872884
Dat had ik dus in de links gelezen en daarom op zo'n lage temperatuur gegaard. Zie hieronder nog het belangrijkste stukje tekst:

"Deze vlucht naar duurdere vleessoorten is helemaal niet nodig, want gelukkig hebben we een speling van 17ºC tot onze beschikking. Daarmee moet het kunnen. Het bindweefsel moet boven de 60°C verhit worden, terwijl de eiwitten juist niet heter mogen worden dan 77°C. Ik geef toe dat het krap is, maar de ervaring leert dat het te doen is. Alles wat je nodig hebt is tijd en een thermometer. Het laatste heb je niet echt nodig, maar het bespaart een hoop geexperimenteer met kookstanden. Verwarm het sukadestuk, na het aanbraden, dus langdurig in een court-bouillon van zo gelijkmatig mogelijke temperatuur van maximaal 80°C en minimaal 60°C. Je zult geduld moeten hebben want de warmte moet de tijd krijgen om helemaal in het binnenste door te dringen en het bindweefsel geeft zich niet zomaar gewonnen, maar de aanhouder wint hier echt. De beloning voor al het geduld is van hogere culinaire orde dan bij de sappige filet mignon. De gesmolten vetaders en de gelei-achtige gelatine zorgen voor een ongekend smelt-effect op je tong. Het lijkt wel of je helemaal niet hoeft te kauwen en met het vleesvocht zijn ook de smaakstoffen behouden, versterkt door de gebruikte court-bouillon. Culinair verslaat het sukadestuk zo de drie keer duurdere ossehaas."

Dus als jij net onder het kookpunt gaat zitten, dan verdwijnt het zeen middenin gewoon?
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:08:23 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108872975
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:05 schreef franky_sl het volgende:
Dat had ik dus in de links gelezen en daarom op zo'n lage temperatuur gegaard. Zie hieronder nog het belangrijkste stukje tekst:

"Deze vlucht naar duurdere vleessoorten is helemaal niet nodig, want gelukkig hebben we een speling van 17ºC tot onze beschikking. Daarmee moet het kunnen. Het bindweefsel moet boven de 60°C verhit worden, terwijl de eiwitten juist niet heter mogen worden dan 77°C. Ik geef toe dat het krap is, maar de ervaring leert dat het te doen is. Alles wat je nodig hebt is tijd en een thermometer. Het laatste heb je niet echt nodig, maar het bespaart een hoop geexperimenteer met kookstanden. Verwarm het sukadestuk, na het aanbraden, dus langdurig in een court-bouillon van zo gelijkmatig mogelijke temperatuur van maximaal 80°C en minimaal 60°C. Je zult geduld moeten hebben want de warmte moet de tijd krijgen om helemaal in het binnenste door te dringen en het bindweefsel geeft zich niet zomaar gewonnen, maar de aanhouder wint hier echt. De beloning voor al het geduld is van hogere culinaire orde dan bij de sappige filet mignon. De gesmolten vetaders en de gelei-achtige gelatine zorgen voor een ongekend smelt-effect op je tong. Het lijkt wel of je helemaal niet hoeft te kauwen en met het vleesvocht zijn ook de smaakstoffen behouden, versterkt door de gebruikte court-bouillon. Culinair verslaat het sukadestuk zo de drie keer duurdere ossehaas."

Dus als jij net onder het kookpunt gaat zitten, dan verdwijnt het zeen middenin gewoon?

een sucadelap heet sucadelap omdat de zeen bij een goede bereiding een beetje de structuur krijgt van sucade. Dit is zacht, kleeft een beetje, een stevige geleiachtige structuur. En ja, bij mij krijgt ie die structuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108907141
Hi Piet,

Als er in een recept om schouderkarbonades gevraagd wordt, kan ik dat dan gewoon vervangen door ribkarbonades,of zijn die een stuk minder vet, waardoor het in de oven teveel uitdroogd?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:09:22 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108908430
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 15:31 schreef lionessa het volgende:
Hi Piet,

Als er in een recept om schouderkarbonades gevraagd wordt, kan ik dat dan gewoon vervangen door ribkarbonades,of zijn die een stuk minder vet, waardoor het in de oven teveel uitdroogd?
Als er om schouder gevraagd wordt, zeker gebruiken, die zijn sowieso lekkerder, smaakvoller, dan rib en ze drogen idd uit als je rib gebruikt. Ik eet trouwens eigenlijk nooit rib karbonade, schouder of nek is veeeeel lekkerderder
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108908872
Franky, suffe vraag misschien, maar: het vlees stond wel tijdens het gehele proces volledig onder het vocht?

Ik doe het overigens zelf, net als piet, gewoon op het vuur met sudderplaatje, tegen de kook aan (maar niet kokend) en dat levert mij over het algemeen behoorlijk mals vlees op. Maar ik vind de door jou beschreven methode wel intrigerend!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_108909055
Misschien had het gewoon nog langer moeten sudderen, trouwens? En heb je met je thermometer de temperatuur van het vocht of van het vlees gemeten? Ik kan me zo voorstellen dat het vocht net iets warmer was dan het vlees, namelijk.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_108910891
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als er om schouder gevraagd wordt, zeker gebruiken, die zijn sowieso lekkerder, smaakvoller, dan rib en ze drogen idd uit als je rib gebruikt. Ik eet trouwens eigenlijk nooit rib karbonade, schouder of nek is veeeeel lekkerderder
Balen, ik had niet goed gelezen en dus rib gekocht. Ik ga dat wel op een andere manier proberen klaar te maken dan.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 21:13:50 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108919954
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 16:31 schreef cinnamon_M het volgende:
Misschien had het gewoon nog langer moeten sudderen, trouwens? En heb je met je thermometer de temperatuur van het vocht of van het vlees gemeten? Ik kan me zo voorstellen dat het vocht net iets warmer was dan het vlees, namelijk.
veeeeeeel langer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 21:15:30 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108920028
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:26 schreef lionessa het volgende:

[..]

Balen, ik had niet goed gelezen en dus rib gekocht. Ik ga dat wel op een andere manier proberen klaar te maken dan.
kort grillen, of kruiden, door eitje halen en paneren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108920225
Piet, wat zal ik morgen eens koken? Ik heb trek in lente-eten, dus iets met vis, witte wijn, salade ofzo?

Ik zat zelf aan vis, venkel, bleekselderij te denken, maar sta open voor goede ideeen....
Whatever...
pi_108927362
Nog eentje: piet, heb je inspiratie voor iets met kikkererwten? Vandaag gegeten maar heb nog een halve pot over...
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_108927499
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 23:55 schreef cinnamon_M het volgende:
Nog eentje: piet, heb je inspiratie voor iets met kikkererwten? Vandaag gegeten maar heb nog een halve pot over...
Ik maak met dat soort restjes meestal een tajine-gerecht met lamsvlees, nog wat andere groente en wat abrokozen o.i.d.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_108929614
Met kikkererwten kun je natuurlijk altijd humus maken.

Andere lekker optie is indiase curry met kikkererwten, aubergines, komijn, koriander, chilipoeder en yoghurt.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 08:25:46 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108931994
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 23:55 schreef cinnamon_M het volgende:
Nog eentje: piet, heb je inspiratie voor iets met kikkererwten? Vandaag gegeten maar heb nog een halve pot over...
In de blender, tot een pasta maken. Daar wat bloem door om er een deeg van te maken. Kruiden met kummel en karwei en tot heel dunne vellen uitrollen, bakken in de oven tot knapperige vellen. Heerlijk!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108933092
Mindermutsig, lamstajine is wel een leuk idee ja, thanks! Ledig, dat is allebei erg lekker maar als ik kikkererwten over heb kom ik altijd uit bij curry of humus, dus wilde nu eens iets anders ;)

Piet, dat deeg vind ik een leuke! Eet je dat dan zo met een dip oid, of gebruik je het als basis voor bijv. een quiche?
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')