abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_108155642
Vanmiddag stuitte ik op een interessant stuk op Reddit: http://www.reddit.com/r/p(...)fect_the_same_exact/

Een korte samenvatting: in 2008 steeg de prijs van ruwe olie in een rap tempo naar een recordhoogte van $147 per vat. Naar aanleiding hiervan stelde een Amerikaanse overheidsinstantie genaamd de CFTC (Commodity Futures Trading Commission) een onderzoek in. De CFTC ontdekte dat één bedrijf en twee individuen de olieprijzen manipuleerden:
quote:
The CFTC complaint alleges that the traders carried out the scheme in January and March 2008.

By mid-January they had accumulated 4.6m barrels of physical oil, or two-thirds of oil available for delivery against the February WTI futures contract. In March they bought 6.3m barrels, equal to 84 per cent of oil available for delivery against the April contact.
http://news.firedoglake.c(...)-speculation-scheme/

De CFTC kwam er ook achter dat in totaal 81% van alle oliecontracten werd gekocht en verkocht door financiële instellingen en slechts 19% door de bedrijven die zich daadwerkelijk bezighouden met olie. Ter vergelijking: in 1990 vormden speculanten ongeveer 30% van de markt.

Iedereen in de industrie wist wat er gebeurde en gaf toe dat de prijzen van olie in 2008 kunstmatig hoog waren gehouden. Een crash was het gevolg. Het probleem was echter dat iedereen een nieuwe manier had gevonden om een ​​hoop geld te verdienen. Zelfs Goldman Sachs gaf toe dat speculatie gedeeltelijk verantwoordelijk was voor de hoge prijzen.

In 2010 werd in de VS de Dodd Frank-wet ingevoerd, die onder meer een einde moest maken aan het speculeren op olie door financiële instellingen. Het definitieve beleid moest echter ingevuld worden door de CFTC. Die bepaalde dat financiële instellingen nog steeds in staat moeten zijn om te speculeren, maar wel op een veel kleinere schaal dan voorheen. Een instelling kon maximaal ongeveer 5% van alle olie die er is in zijn bezit hebben, waardoor financiële instellingen nog steeds geld konden verdienen door te speculeren zonder daarbij de markt te destabiliseren. Sommigen beweerden dat 5% veel te veel is wanneer je meer dan 81 verschillende instellingen hebt bij de handel in olie betrokken zijn zonder ooit olie af te leveren.

Er is in principe niets mis met speculatie. De hele bedoeling van het creëren van markten om te speculeren was om voor stabilisatie te zorgen. Het speculeren op graan voorkomt bijvoorbeeld dat de landbouwindustrie eens in de zoveel tijd over de kop gaat en de markt stabiel blijft. Het probleem in dit geval is echter niet de 5% zelf, maar het feit dat de 5% die de CFTC voorstelde niet werd vastgelegd in de wet. Niemand had dit in de gaten, behalve instellingen als Goldman Sachs.

Zij en andere instellingen wisten precies wat de Dodd Frank-wet inhield. Er werd flink gelobbyd bij de CFTC om de wet te verzwakken, wat tot het gevolg had dat de commissie bepaalde dat niemand meer dan 25% van alle beschikbare olie in de maand het dichtst bij de levering kan bezitten. En dat terwijl men even daarvoor nog het volgende zei:
quote:
“You want speculation or you don’t have any markets,” said Commissioner Bart Chilton in an interview today on Bloomberg TV. “There’s nothing wrong with speculators. It’s when it begins to get excessive. We’ve seen where you can have 30, 35, 40 percent plus in some markets with just one trader holding onto that concentration. That can impact markets.”
http://www.bloomberg.com/(...)ity-speculation.html

Men kan dus weer ongestoord doorgaan met de praktijken die vier jaar geleden leidden tot een verdubbeling van de olieprijs.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tauchmeister op 19-02-2012 18:23:27 ]
  zondag 19 februari 2012 @ 18:05:45 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108156143
quote:
In March they bought 6.3m barrels, equal to 84 per cent of oil available for delivery against the April contact.
Voor ik hier ook maar serieus over ga nadenken: kan je deze getallen uitleggen?
6 miljoen vaten olie is geen 84% van de olie die in april geleverd werd!
FYI: De wereldolieproductie is zo'n 80 miljoen vaten per dag, waarvan zo'n 20 miljoen vaten voor de VS zijn. 6 miljoen vaten is dus nevernooitniet 84% van de maandleveringen!

Iets andere getallen: piek-bubble werd elk vat olie tientallen keren verkocht voordat het aan de pomp eindigde.
censuur :O
  zondag 19 februari 2012 @ 18:33:05 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108157235
Ik geloof best dat er veel gespeculeerd wordt met olie.

Maar de grootste boosdoener is en blijft onze overheid in de benzine prijzen laten we dat vooral niet vergeten.
pi_108157941
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 18:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Voor ik hier ook maar serieus over ga nadenken: kan je deze getallen uitleggen?
6 miljoen vaten olie is geen 84% van de olie die in april geleverd werd!
FYI: De wereldolieproductie is zo'n 80 miljoen vaten per dag, waarvan zo'n 20 miljoen vaten voor de VS zijn. 6 miljoen vaten is dus nevernooitniet 84% van de maandleveringen!
Als ik het goed begrijp gaat het hier om 84% van de olie die geleverd zou worden aan de onderneming en de twee individuen in kwestie op basis van de destijds opgestelde contracten. De hoeveelheden waar we het hier over hebben zijn inderdaad een schijntje in vergelijking met de wereldproductie. Ik beweer dan ook niet dat deze speculatie voor het pieken van de olieprijzen heeft gezorgd. Wat ik hiermee alleen aan wil halen is dat de gebeurtenissen in 2008 hebben geleid tot de invoering van een wet waarbij de CFTC ongemerkt het percentage olie waarop gespeculeerd mag worden heeft verhoogd van de voorgestelde 5% naar 25% en bedrijven hier dus nog steeds grof geld aan kunnen verdienen, terwijl een veel lager percentage ook zou volstaan voor het stabiliseren van de markt. Daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Overigens is de OP een vertaling van de post op Reddit en wil ik niet zeggen dat het de waarheid verkondigt, daarvoor moet ik me er zelf ook nog meer in verdiepen. Het leek me in ieder geval interessant genoeg om hier te delen.
pi_108161287
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 18:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik geloof best dat er veel gespeculeerd wordt met olie.

Maar de grootste boosdoener is en blijft onze overheid in de benzine prijzen laten we dat vooral niet vergeten.
Eens; die prijzen moeten vele malen hoger.
pi_108161396
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:18 schreef Gray het volgende:

[..]

Eens; die prijzen moeten vele malen hoger.
Rijke mens?
pi_108162743
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:20 schreef Loppe het volgende:

[..]

Rijke mens?
Arme natuur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_108163134
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:49 schreef Gray het volgende:

[..]

Arme natuur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je weet dat de natuur zich uiteindelijk zelf wel redt toch?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_108163672
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:56 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Je weet dat de natuur zich uiteindelijk zelf wel redt toch?
Ja maar, wie is er dan nog om er van te kunnen genieten?
pi_108163841
Auto's kunnen ook op water rijden. I've seen it.

Forget oil.
pi_108167699
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:56 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Je weet dat de natuur zich uiteindelijk zelf wel redt toch?
Dat, of wij moeten het doen.
  zondag 26 februari 2012 @ 02:22:27 #12
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_108405062
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 21:08 schreef Loppe het volgende:

[..]

Ja maar, wie is er dan nog om er van te kunnen genieten?
Volgens mij is zijn punt dat we veel te snel en teveel olie gebruiken als mens.

Ik vind het ook belachelijk dat we alle olie er op een debiele manier doorheen jagen, we maken er allerlei plastic prullaria van en vervolgens wordt dat weer als afval in de oceanen gedumpt. 8)7

Hoe gaan we over 100 jaar een grote jumbojet met 800km/h rond laten vliegen als alle kerosine op is? Op zonnecellen? Of moeten we weer terug naar zeppelins? }:|
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_108407272
quote:
2s.gif Op zondag 26 februari 2012 02:22 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Volgens mij is zijn punt dat we veel te snel en teveel olie gebruiken als mens.

Ik vind het ook belachelijk dat we alle olie er op een debiele manier doorheen jagen, we maken er allerlei plastic prullaria van en vervolgens wordt dat weer als afval in de oceanen gedumpt. 8)7

Hoe gaan we over 100 jaar een grote jumbojet met 800km/h rond laten vliegen als alle kerosine op is? Op zonnecellen? Of moeten we weer terug naar zeppelins? }:|
Dat we plastic maken van olie is zo gek nog niet; het mag dan wel veel olie kosten, maar je houdt wel recyclebaar materiaal over. Olie verbranden voor transport is olie die je eigenlijk gewoon weggooit.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')