abonnement Unibet Coolblue
pi_108231748
Fijn topic dit! Ik hou ook van bakken, al doe ik t niet heel vaak.

Floddertje: ik gebruik ook maatschepjes voor theelepels e.d. Geen idee meer waar ik die ooit gekocht heb, maar wel echt heel handig als je vaker bakt.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 21 februari 2012 @ 18:04:02 #52
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_108231846
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:56 schreef _Floddertje_ het volgende:
Bedankt voor de tips, ik ga eens even verder kijken!

Hoe doen jullie dat zelf nou dan, of hebben jullie gewoon supergoede, precieze weegschalen? Hoe veel mg houden jullie zelf aan voor 1 theelepel?
Ik heb van die maatjes, ooit eens van mijn schoonmoeder gekregen. En sinds kort ook een setje voor cups, die zijn echt handig met recepten van Donna Hay enzo.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_108231898
Wat een moeite allemaal.

Ik heb gisteren ook een cake gebakken.

150ml water, pak cakezooi erbij, roeren, in een cakeblik flikkeren en 60 minuten in de oven op 180 graden.

Dat ik zelf wat ga lopen klooien met ingeredienten, mooi niet :D!

Hij was lekker :9
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_108232864
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:56 schreef _Floddertje_ het volgende:
Hoe doen jullie dat zelf nou dan, of hebben jullie gewoon supergoede, precieze weegschalen? Hoe veel mg houden jullie zelf aan voor 1 theelepel?
Niet aan beginnen! Echt niet doen. Gewoon een setje maatschepjes scoren. Blokker heeft ze soms, V&D en Bijenkorf heel vaak, en anders kun je ze online makkelijk vinden.
Reuze makkelijk met recepten die je op internet vindt - scheelt zo vreselijk veel gedoe!

Overigens komt het bij serieuze patisserie wel wat nauwer en kun je beter met gewichten gaan werken, maar voor het standaard huis-tuin-en-keuken koekies/taarten/cake-werk heb je voldoende aan cups, TL's en tl's. :)
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:47:06 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108233249
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:56 schreef _Floddertje_ het volgende:
Bedankt voor de tips, ik ga eens even verder kijken!

Hoe doen jullie dat zelf nou dan, of hebben jullie gewoon supergoede, precieze weegschalen? Hoe veel mg houden jullie zelf aan voor 1 theelepel?
Ik heb beide, een weegschaal en van die inhoudsmaten. Het lastige is dat niet elke thee- of eetlepel hetzelfde weegt, dus dat is steeds opzoeken waaraan een lepel of cup in grammen gelijk staat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_108233949
Dan zal ik eens gaan kijken in wat winkels hier, ik woon in een klein stadje, met alleen een Blokker, Xenos en een Action als het om dat soort winkels gaat.
pi_108287993
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:00 schreef _Floddertje_ het volgende:
Waar ik altijd tegenaan loop bij bakrecepten zijn die maten (een theelepel zus, een kwart theelepel zo). Ik heb al eindeloos zitten googelen maar kan geen handige website vinden waarop staat hoeveel mg al die maten zijn. Wel hoeveel ml maar niet hoeveel mg. En als je er al iets over vindt, dan spreken de sites elkaar ook tegen, de één zegt dat een theelepel 3 mg is, de ander 5.

En dan loop ik ook nog tegen het feit aan dat ik weliswaar een keukenweegschaal heb die in principe per gram meet, maar als het echt om 1 gram verschil gaat, is hij toch niet zo heel nauwkeurig, volgens mij. Maar om nou een andere weegschaal te kopen voor die enkele keer dat ik iets bak...

Zijn er ergens maatschepjes te koop voor maten als een theelepel, halve theelepel, kwart theelepel, eetlepel, etc.? Of hebben jullie een andere handige methode om makkelijk de juiste hoeveelheid poeder van het één of ander te krijgen?
Ik heb tijden zonder goed materiaal gebakken en heb dat eigenlijk wel prima gevonden. Ook al zegt men altijd dat je bij bakken heel secuur te werk moet gaan.
Lijnen doen we na onze dood!
http://safranaargana.blogspot.com/
pi_108288036
ik ben fan.

minilot: die crackpie ken ik wel online.. maar durfde het niet aan hem te bakken. Gewoon om de cals.

Inu: Hallon Dröm ga ik maken als de frambozen weer wat beter geprijsd zijn. Ziet er wel zeer lekker uit.

floddertje: in die 3 winkels moet je ze wel vinden!
Lijnen doen we na onze dood!
http://safranaargana.blogspot.com/
  donderdag 23 februari 2012 @ 01:15:48 #59
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_108289548
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:56 schreef _Floddertje_ het volgende:
Bedankt voor de tips, ik ga eens even verder kijken!

Hoe doen jullie dat zelf nou dan, of hebben jullie gewoon supergoede, precieze weegschalen? Hoe veel mg houden jullie zelf aan voor 1 theelepel?
Hoeveelheden als theelepel en eetlepel doe ik ook met zo'n maatlepelsetje. Mijn tip: ringetje weggooien, losse lepels zijn zoveel fijner dan zo'n "sleutelbos". Bovendien gebruik je de eetlepel en theelepel het meest en dan zitten die anderen alleen maar in de weg.

In grammen werkt het niet echt aangezien het soortelijk gewicht nogal kan verschillen natuurlijk. Een eetlepel maizena of een eetlepel suiker, dat zal niet evenveel wegen. Maar voor recepten waarbij het heel nauw komt in grammen heb ik een klein digitaal weegschaaltje (kosten geloof ik iets van een of twee tientjes):



Maar die gebruik ik niet vaak.
Verder ligt het gewoon aan het kookboek en het land. Vaak staat het wel voorin of achterin een kookboek, hoeveel ml de maatlepels zijn. Ik schrijf dat dan altijd voorin, in de kaft. Dan kan ik het makkelijk vinden. Maar over het algemeen is een eetlepel 15ml en een theelepel 5ml, behalve bij de australiërs en soms ook britten. Zwaar irritant vind ik dat ook. :Y

'k Heb trouwens mijn maatlepel wel eens gecheckt met een echte eetlepel. Kwam precies zo uit, als je een kop op je eetlepel doet. Alleen werkt dat niet met vloeistoffen! :o
Ben ik eigenlijk nog steeds niet over uit hoe "ze" dat dan bedoelen, een eetlepel sojasaus of een eetlepel koriander.... Of nou ja, misschien is mijn grootste eetlepel nog steeds te klein en had die met koriander ook afgestreken hetzelfde moeten zijn....




*edit* PS. Roestvrijstalen maat-cups heb ik ook. De halve hangt aan de muur en is mijn rijstschep, ( 1/2cup = 1 persoon), de anderen gebruik ik niet vaak, want ik bak niet veel.

[ Bericht 9% gewijzigd door RobinOok op 23-02-2012 18:19:43 ]
pi_108291098
Hema verkoopt ze ook stalen afmeetlepels, cupcake maatdingen moet ik ook nog steeds kopen.
Net als robin heb ik het ringentje ook weggegooit.
  donderdag 23 februari 2012 @ 13:31:10 #61
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_108300173
Bij mijn setje kan het ringetje open en dicht geklikt worden. Zo slingeren ze niet los door de keukenlade, en kan ik het maatje dat ik nodig heb zo losmaken :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_108306200
Leuk topic!

Ik ben de laatste tijd veel aan het bakken, veel al simpele cakes, maar je moet ergens beginnen. Heb al weer te veel lekkere dingen gezien hier dus dat ga ik binnenkort maar eens proberen.

Hebben jullie trouwens ook dat je zoekt naar redenen om te kunnen bakken? Het liefst pruts ik het hele weekend aan, maar dan moet ik het wel ergens kunnen slijten.
pi_108306464
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 13:31 schreef Muck het volgende:
Bij mijn setje kan het ringetje open en dicht geklikt worden. Zo slingeren ze niet los door de keukenlade, en kan ik het maatje dat ik nodig heb zo losmaken :)
De mijne hangen los van elkaar aan een haak: helemáál makkelijk en altijd bij de hand. :Y

Maar goed, ik bewaar mijn meestgebruikte drie pannen ook gewoon op het gasfornuis, dus..
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 23 februari 2012 @ 18:22:14 #64
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_108310368
Bij mij staan ze los in een eierdopje op een plankje boven het aanrecht, ook altijd bij de hand. :Y
(ik heb eigenlijk 3 setjes, haha, maar de 1/4 en 1/2e lepels liggen wel in de la, die gebruik ik bijna nooit. Maar heb dus 3 maateetlepels en 3 maattheelepels voor het grijpen)
pi_108311174
Nogmaals bedankt voor alle tips! En hebben die maatlepeltjes van de Hema, Blokker etc. dan ook de Nederlandse maten? Dus theelepels i.p.v. tablespoons enzo, of is dat precies hetzelfde??
pi_108312877
Ik zoek niet echt redenen, die zijn er altijd wel. Het gaat meer om mensen die alles op willen eten. Maar die zijn er altijd wel, ouders, buren, werk, vrienden, familie.Ik wil het liefst ook elk weekend bakken, maar ik moet wel heel veel kwijtkunnen, want het is natuurlijk wel slecht voor je, al die suiker en cals. Maar er zijn zoveel lekkere dingen om te bakken, het is gewoon niet mogelijk om te stoppen.....
  donderdag 23 februari 2012 @ 19:35:21 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108313742
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 18:44 schreef _Floddertje_ het volgende:
Nogmaals bedankt voor alle tips! En hebben die maatlepeltjes van de Hema, Blokker etc. dan ook de Nederlandse maten? Dus theelepels i.p.v. tablespoons enzo, of is dat precies hetzelfde??
Wat bedoel je met Nederlandse maten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_108314812
ik zoek eerder redenen om niét te bakken!

Die lemonbars gingen de hele tijd door me hoofd heen. DEnk dat ik er 1 ga maken met grapefruit ipv citroen. Weekendbaking.
Lijnen doen we na onze dood!
http://safranaargana.blogspot.com/
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:21:35 #69
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_108317021
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 18:44 schreef _Floddertje_ het volgende:
Nogmaals bedankt voor alle tips! En hebben die maatlepeltjes van de Hema, Blokker etc. dan ook de Nederlandse maten? Dus theelepels i.p.v. tablespoons enzo, of is dat precies hetzelfde??
Ja, zelfde. In NL (en in de meeste kookboeken die ik bijv heb) gaan we meestal uit van 5ml voor een theelepel en 15ml voor een eetlepel. En dat staat er ook nog op ook, de ml's. Op die maatlepels.
pi_108319712
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2012 21:39 schreef Inu het volgende:

[..]

Hallon Dröm (Zweedse taart)

Ingrediënten:

100 gr. Boter in blokjes
75 gr. Suiker
3 eieren
125 ml slagroom (of crème fraîche)
225 gr. Meel
15 gr. Bakpoeder
250 gr. frambozen
Bak -(of spring-)vorm van 24 doorsnede.

Bereiding:

Verwarm oven op 170° C.
Meng boter met suiker. Doe eieren en meel erbij. Dan slagroom en bakpoeder erbij. In vorm doen.
Verdeel 250 gr. frambozen over het beslag.
Bak de taart 35 minuten.

Klop intussen 3 eiwitten stijf en voeg langzaam 200 gr. (basterd)suiker toe. Smeer over de cake en bak nog ongeveer 10 minuten (tot eiwit lichtbruin is).

Ik gebruik altijd zo'n doosje diepvriesframbozen, gaat prima :)
* _Loki slaat op
Ik heb nog flink wat bramen in de vriezer, past er ook wel bij denk ik :D
  vrijdag 24 februari 2012 @ 10:12:08 #71
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_108336877
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 18:53 schreef The_Hives het volgende:

[..]

ik dan ook maar :@

deze vandaag gemaakt :)

[ afbeelding ]
Hulde, deze taart der taarten ziet er erg lekker uit.
pi_108354262
Edit, hmm, ik krijg dit om de één of andere niet goed gequote, ik bedoel onderstaande als reactie op Lienekien die vroeg wat ik met Nederlandse maten bedoelde.

Ik vroeg me dus af of met een 'tablespoon' en een 'theelepel' hetzelfde wordt bedoeld. En als er verschil is, of het dan maatlepeltjes zijn met de Nederlandse theelepelmaten erop. Ik heb laatst zitten googelen n.a.v. jouw tip om op 'Joseph Joseph' te zoeken en toen vond ik inderdaad van die maatschepjes, maar daar kon je op inzoomen en ik zag dat er dan bijv. '1 tbs' op stond.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:23:31 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108354772
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 18:06 schreef _Floddertje_ het volgende:
Edit, hmm, ik krijg dit om de één of andere niet goed gequote, ik bedoel onderstaande als reactie op Lienekien die vroeg wat ik met Nederlandse maten bedoelde.

Ik vroeg me dus af of met een 'tablespoon' en een 'theelepel' hetzelfde wordt bedoeld. En als er verschil is, of het dan maatlepeltjes zijn met de Nederlandse theelepelmaten erop. Ik heb laatst zitten googelen n.a.v. jouw tip om op 'Joseph Joseph' te zoeken en toen vond ik inderdaad van die maatschepjes, maar daar kon je op inzoomen en ik zag dat er dan bijv. '1 tbs' op stond.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo bekend met Nederlandse recepten waarin die maten zo genoemd worden. Ik neem aan dat dat of globale maten zijn of het zijn dezelfde maten als de tbs en tsp.
The love you take is equal to the love you make.
pi_108356783
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 18:59 schreef minilot het volgende:
Ooo, en nóg een absolute favoriet mijnerzijds zijn de citroenblokjes van The Pioneer Woman.

Hier is het recept: Creamy Lemon Crumb Bars

En hier eet ik ze zelf, achter mijn computer:

[ afbeelding ]
Die zijn _O_
Twee weken terug weer een groot succes als traktatie op het werk :Y
pi_108356858
Hier kan mijn appel-mascarponetaart ook bij:


http://24kitchen.nl/recepten/mascarpone-appeltaart
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')