abonnement Unibet Coolblue
pi_107967401
Centraal Zweden topic

Over Zweden

Zweden, officieel het Koninkrijk Zweden (Zweeds: Konungariket Sverige), is een land in Scandinavië in Noord-Europa. Het wordt omringd door Noorwegen in het westen en noorden, Finland in het noordoosten, de Botnische Golf in het oosten, de Oostzee in het zuidoosten en het zuiden en het Skagerrak en het Kattegat in het zuidwesten. In de Oostzee liggen de eilanden Öland en Gotland die ook tot Zweden behoren. De hoofdstad en tevens grootste stad is Stockholm.
Het land heeft een oppervlakte van 450.000 km˛ en 9.059.651 inwoners (2009). Het land wordt voor ongeveer 82% bevolkt door de Zweden. De staat Zweden is ontstaan in de middeleeuwen en groeide in de vroegmoderne tijd uit tot grootmacht, die onder meer delen van de tegenwoordige Baltische staten, Finland en het Heilige Roomse Rijk omvatte. In de achttiende, negentiende en aan het begin van de twintigste eeuw werd echter veel gebied verloren. Sinds 1814, toen het land Noorwegen annexeerde en hiermee bijna een eeuw lang een personele unie vormde, is Zweden niet meer in oorlog geweest.






FOK!ers in Zweden

Jagärtrut - Uppsala
Tonio-Mcdo - Stockholm
heaven7&Stepho - Stockholm
Knutknuttsson- Uppsala
Bajskorv - Stockholm (part-time)
pi_107967434
[quote]0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:09 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Het appartement waar ik ga wonen heeft helaas geen internetverbinding. Weet iemand waar ik
Mobilt Bredband (met modem) kan kopen in Stockholm? Bezorgen is geen optie, eerste tijd geen persoonsnummer. Bij voorkeur van Telenor of Telia. Lijkt me sterk dat elke ICA die heeft namelijk.
[/quote]


Had gewoon even beter moeten zoeken, Telenor heeft verschillende winkels in Stockholm. :Z

[ Bericht 9% gewijzigd door Tonio-mcdo op 14-02-2012 14:50:33 ]
pi_107979989
quote:
4s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 13:11 schreef r8v2 het volgende:
Dat kun je dus amper Stockholm meer noemen :P.
Ik vind jou zķ vervelend :{ Ooit gehoord van Stockholms län?
pi_107980235
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 19:46 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik vind jou zķ vervelend :{ Ooit gehoord van Stockholms län?
Hoe zat het ook alweer met jou? Je woonde toch in Stockholm, nu niet meer, maar straks weer wel?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107982735
Zo is het precies :P 1 jaar in Stockholm gewoond, of wacht, Djursholm en Lidingö, dat is geen Stockholm natuurlijk :') Toen 2 jaar Nederland en nu gaan we weer terug.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2012 20:45:45 ]
pi_107983287
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:45 schreef heaven7 het volgende:
Zo is het precies :P 1 jaar in Stockholm gewoond, of wacht, Djursholm en Lidingö, dat is geen Stockholm natuurlijk :') Toen 2 jaar Nederland en nu gaan we weer terug.
Deze keer "voorgoed" of weer een bepaalde periode? Weer naar hetzelfde huis/appartement ook?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107985921
Nee nieuwbouwappartementje uit 2009 :) In principe voor een aantal jaar maar dat is vooral omdat we niet nu al de stap zo definitief durven te zetten :P Als we die paar jaar verder zijn kijken we wel wat we t.z.t. willen :)
pi_107990407
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:46 schreef heaven7 het volgende:
Nee nieuwbouwappartementje uit 2009 :) In principe voor een aantal jaar maar dat is vooral omdat we niet nu al de stap zo definitief durven te zetten :P Als we die paar jaar verder zijn kijken we wel wat we t.z.t. willen :)
Waar ga je wonen? Wat verder uit het centrum van Stockholm lijkt me ook prachtig! Vrienden van me wonen in Hölö, echt een sprookjesbos op minder dan een uur van Stockholm!
pi_107993244
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 19:46 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik vind jou zķ vervelend :{ Ooit gehoord van Stockholms län?
Ja, je hebt zoveel län vernoemd naar de grootste plaats erin. Maar prima, als jij het Stockholm wil noemen prima, dan noem ik het gewoon Danderyd en Lidingö :).

Daarbij snap ik niet waarom je me vervelend vind (ik herinner me inderdaad al eerder een opmerking van je) want volgens mij doe ik niet veel verkeerd :?
pi_107996226
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:46 schreef heaven7 het volgende:
Nee nieuwbouwappartementje uit 2009 :) In principe voor een aantal jaar maar dat is vooral omdat we niet nu al de stap zo definitief durven te zetten :P Als we die paar jaar verder zijn kijken we wel wat we t.z.t. willen :)
Je hoeft toch ook geen stappen definitief te zetten? Kijken hoe het gaat, je kunt altijd weer verhuizen!

Ha, een vers laagje sneeuw is hier gevallen vannacht. Leuk. Net wezen hardlopen, dat was wel een opgave...
pi_107996397
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 07:52 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Je hoeft toch ook geen stappen definitief te zetten? Kijken hoe het gaat, je kunt altijd weer verhuizen!

Ha, een vers laagje sneeuw is hier gevallen vannacht. Leuk. Net wezen hardlopen, dat was wel een opgave...
Gaat dat nog dan, hardlopen? Heb het niet meer geprobeerd nadat ik al drie keer op mn bek ben gegaan met de normale sneeuw hier. :')
pi_107997090
Koude voeten, voor de rest heb ik geen probleem met hardlopen. Vind het wel lekker, door de sneeuw.
pi_107997404
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 09:13 schreef Jagärtrut het volgende:
Koude voeten, voor de rest heb ik geen probleem met hardlopen. Vind het wel lekker, door de sneeuw.
haha ja hier in t noorden is dat wel anders daar waar ik altijd hardloop ligt nog altijd zo ongeveer een 60 a 70 cm sneeuw. oude weg die niet geveegd word. ik durf niet langs de normale nieuwe weg te hardlopen aan gezien er geen zijpad is waar ik op kan lopen dus moet je langs de kant van de weg hardlopen. overdag gaat dat wel maar in de avond niet.
pi_107998789
Als ik hardloop probeer ik ervoor te zorgen dat ik op paden blijf waar in ieder geval gestrooid is met steentjes. Ik glij met mijn hardloopschoenen snel uit heb ik gemerkt. Gebruiken jullie speciaal schoeisel voor het hardlopen in de winter?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107999546
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 10:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
Als ik hardloop probeer ik ervoor te zorgen dat ik op paden blijf waar in ieder geval gestrooid is met steentjes. Ik glij met mijn hardloopschoenen snel uit heb ik gemerkt. Gebruiken jullie speciaal schoeisel voor het hardlopen in de winter?
vorige winter heb ik van die rubberen dingen onder mn schoenen gebonden. Die die oude mensen ook veel gebruiken..

Deze winter nog niet, inderdaad op paden die gestrooid zijn, of in de verse sneeuw.
pi_108000174
Ga gewoon lekker langlaufen! Als je genoeg oefent kan je dan de Vasa doen, ben je zeker geintegreerd in Zweden daarna!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108014296
Weet iemand of die SFF taalcursussen goed zijn? Mijn vriendin wil snel Zweeds leren, maar ik hoor gemengde verhalen.
pi_108024351
SFF of SFI?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108057006
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 21:37 schreef Knutknuttsson het volgende:
SFF of SFI?
SFF, de SFI leek wat te basic en werd ook afgeraden door mijn Zweedse collega's.
pi_108059477
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 20:41 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

SFF, de SFI leek wat te basic en werd ook afgeraden door mijn Zweedse collega's.
Ik ken het in ieder geval niet.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108064650
Zegt mij ook niks.
pi_108065230
quote:
Ik klikte op jouw link en toen zag ik dit staan SFI Bonus

WTF? Tegenwoordig krijg je 12.000 SEK als je SFI hebt afgerond? Serieus?

McWurth, was jij niet bezig met SFI nu? c_/
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108069833
quote:
Dat is inderdaad precies waar ze zich voor opgegeven heeft, zelfs de kommun is correct. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 23:24 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik klikte op jouw link en toen zag ik dit staan SFI Bonus

WTF? Tegenwoordig krijg je 12.000 SEK als je SFI hebt afgerond? Serieus?

McWurth, was jij niet bezig met SFI nu? c_/
Ah, die bonus, had ik al iets over gehoord, die ga ik ook ns even uitchecken. :P
pi_108070248
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 23:24 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik klikte op jouw link en toen zag ik dit staan SFI Bonus

WTF? Tegenwoordig krijg je 12.000 SEK als je SFI hebt afgerond? Serieus?

McWurth, was jij niet bezig met SFI nu? c_/
ik ook! Maar ik geloof dat ik al langer dan sinds 2010 in Zweden woon, helaas.
pi_108072320
:o Voor 12000 kronen ga ik wel ff die suffe klasjes gratis bijwonen hoor :D
pi_108073276
"These are people who do not qualify for the sfi bonus:
People who have been studying here for some time.
People who have come here to work"

Jävlar, niet voor mij dus, aangezien ik hier werk. ;(
pi_108075583
Mooi, dus meteen beginnen met die cursus zodra ik in Växjö woon :P.
pi_108076044
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 09:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik ook! Maar ik geloof dat ik al langer dan sinds 2010 in Zweden woon, helaas.
Wat is het tempo van de normale sfi-cursus eigenlijk? Enig idee hoeveel tijd het je gaat kosten?
pi_108079197
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 23:24 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik klikte op jouw link en toen zag ik dit staan SFI Bonus

WTF? Tegenwoordig krijg je 12.000 SEK als je SFI hebt afgerond? Serieus?

McWurth, was jij niet bezig met SFI nu? c_/
ja dit klopt. MAAR je moet voor de 12000SEK bonus b-c-d kurs afronden binnen een jaar. MET een behoorlijk hoog cijfer. voor de b en c moet je dit doen binnen een jaar en krijg je 8000SEK. de a kurs krijg je 6000SEK als je nog hoger gaat dan de D kurs zit je al aan het gymnasium dus krijg je (of kan je) studiefinancering krijgen. heb begrepen van mijn lerares dat dit meestal niet gehaald word hoor. ik ben al bijna klaar met mijn c kurs nog twee maanden en dan heb ik nog paar maanden om mijn D te doen. wil zeker hierna even opfriscursus doen voor gruv (grundskolan) kost me een jaartje en dan kan ik gymnasium doen om verder te studeren :)
pi_108079251
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 12:53 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Wat is het tempo van de normale sfi-cursus eigenlijk? Enig idee hoeveel tijd het je gaat kosten?
ligt een beetje aan je eigen en de locatie waar je studeert hoe sneller je kan moet je het zeker gewoon doen al raden sommige leraren het af om te snel te doen, maar dat is HUN voorkeur, waarbij je ook gewoon duidelijk moet zijn dat je geen afrikaan bent die alleen maar SFI doet omdat het moet om geld te krijgen. (klinkt hard maar het is in veel gevallen wel zo)
pi_108079323
heb overigens gisteren mijn PUK kaart binnen gehad (permanent uphållstillstand) ben er erg blij mee! kan nu eindelijk weer eens een weekje op familie bezoek in nederland hahahaha (al heb ik hier erg weinig behoefte aan)
pi_108080603
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:39 schreef McWurth het volgende:

[..]

ligt een beetje aan je eigen en de locatie waar je studeert hoe sneller je kan moet je het zeker gewoon doen al raden sommige leraren het af om te snel te doen, maar dat is HUN voorkeur, waarbij je ook gewoon duidelijk moet zijn dat je geen afrikaan bent die alleen maar SFI doet omdat het moet om geld te krijgen. (klinkt hard maar het is in veel gevallen wel zo)
Dat was ook een beetje waarom het afgeraden door mijn collega's. Als je pech hebt kom je tussen een stel ongemotiveerde asielzoekers terecht, hoewel je ook geluk kan hebben met je medestudenten. De SFF is hopelijk voor de mensen die het echt willen leren.
pi_108081697
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:38 schreef McWurth het volgende:

[..]

ja dit klopt. MAAR je moet voor de 12000SEK bonus b-c-d kurs afronden binnen een jaar. MET een behoorlijk hoog cijfer. voor de b en c moet je dit doen binnen een jaar en krijg je 8000SEK. de a kurs krijg je 6000SEK als je nog hoger gaat dan de D kurs zit je al aan het gymnasium dus krijg je (of kan je) studiefinancering krijgen. heb begrepen van mijn lerares dat dit meestal niet gehaald word hoor. ik ben al bijna klaar met mijn c kurs nog twee maanden en dan heb ik nog paar maanden om mijn D te doen. wil zeker hierna even opfriscursus doen voor gruv (grundskolan) kost me een jaartje en dan kan ik gymnasium doen om verder te studeren :)
En als je nou stiekem al zweeds kan, kun je dan gewoon een soort van gratis geld halen :?
pi_108109568
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 12:53 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Wat is het tempo van de normale sfi-cursus eigenlijk? Enig idee hoeveel tijd het je gaat kosten?
Dat is zo verschillend, waar ik zat was er nauwelijks ruimte om een individueel plan te trekken. Eindtoetsen werden ook klassikaal afgenomen en dus moest iedereen in de groep hetzelfde doen, op hetzelfde moment. Dus had het geen zin (behalve als je daar zelf voldoening uit haalde) om sneller te werken. Je moest toch wachten op de rest.
Maar ik begrijp van anderen dat het in hun kommun weer heel anders gaat.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108109598
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:38 schreef McWurth het volgende:

[..]

ja dit klopt. MAAR je moet voor de 12000SEK bonus b-c-d kurs afronden binnen een jaar. MET een behoorlijk hoog cijfer. voor de b en c moet je dit doen binnen een jaar en krijg je 8000SEK. de a kurs krijg je 6000SEK als je nog hoger gaat dan de D kurs zit je al aan het gymnasium dus krijg je (of kan je) studiefinancering krijgen. heb begrepen van mijn lerares dat dit meestal niet gehaald word hoor. ik ben al bijna klaar met mijn c kurs nog twee maanden en dan heb ik nog paar maanden om mijn D te doen. wil zeker hierna even opfriscursus doen voor gruv (grundskolan) kost me een jaartje en dan kan ik gymnasium doen om verder te studeren :)
C bijna afgerond, dus heb je straks 8000 te pakken? Lekker!

[ Bericht 0% gewijzigd door Knutknuttsson op 18-02-2012 10:15:37 ]
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108109893
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 15:47 schreef heaven7 het volgende:

[..]

En als je nou stiekem al zweeds kan, kun je dan gewoon een soort van gratis geld halen :?
nou nee niet echt je word van te voren natuurlijk wel een "beetje" getest" SFI is dan ook voornamelijk voor asielzoekers. maar ja er zitten bij mij in de klas gelukkig gemotiveerde studenten vanuit de hele wereld. en ik geloof dat die bonus ook niet voor iedereen is je moet een bepaalde verblijfsclearance hebben van migrationsverket.
pi_108109940
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 09:45 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat is zo verschillend, waar ik zat was er nauwelijks ruimte om een individueel plan te trekken. Eindtoetsen werden ook klassikaal afgenomen en dus moest iedereen in de groep hetzelfde doen, op hetzelfde moment. Dus had het geen zin (behalve als je daar zelf voldoening uit haalde) om sneller te werken. Je moest toch wachten op de rest.
Maar ik begrijp van anderen dat het in hun kommun weer heel anders gaat.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 09:48 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

C bijna afgerond, dus heb je straks 8000 te pakken? Lekker!
nee ik moet D ook nog doen om grundskolan te doen (als opfrissing) dus als ik die voor september gedaan heb (goal is voor augusti) krijg ik 12000SEK. niet slecht al zeg ik zelf. en heb er ook gewoon recht op schijnbaar. mijn verblijfsklassifering is de juiste zeg maar.

en bij ons in het noorden van zweden mag je gelukkig zo snel als je zelf wilt studeren ;) had b kurs gedaan in een kleine 4 maanden (VG) nu c-kurs maar zijn wat problemen met de leraren die al 4 keer gewisseld hebben en een nieuw boek erbij. maar goed ik leer gewoon door en lig nu een hoofdstuk of 5 voor op de rest van de klas. zweeds is niet zo moeilijk. spreek ook duits engles en nederlands en dat helpt echt!!
pi_108119289
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 10:21 schreef McWurth het volgende:

[..]


[..]

nee ik moet D ook nog doen om grundskolan te doen (als opfrissing) dus als ik die voor september gedaan heb (goal is voor augusti) krijg ik 12000SEK. niet slecht al zeg ik zelf. en heb er ook gewoon recht op schijnbaar. mijn verblijfsklassifering is de juiste zeg maar.

en bij ons in het noorden van zweden mag je gelukkig zo snel als je zelf wilt studeren ;) had b kurs gedaan in een kleine 4 maanden (VG) nu c-kurs maar zijn wat problemen met de leraren die al 4 keer gewisseld hebben en een nieuw boek erbij. maar goed ik leer gewoon door en lig nu een hoofdstuk of 5 voor op de rest van de klas. zweeds is niet zo moeilijk. spreek ook duits engles en nederlands en dat helpt echt!!
Maar je werkt dus niet daar? Zoals ik hierboven quotte krijg je dan hier blijkbaar geen bonus.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 16:21:23 #40
313962 alexmeijer
jag pratar inte holländska.
pi_108119312
boe 8)
Tik jag slå dig mycket hårt att inte ens Google kan hitta
pi_108122181
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:20 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Maar je werkt dus niet daar? Zoals ik hierboven quotte krijg je dan hier blijkbaar geen bonus.
nee ik heb geen werk op dit moment. ik heb wel recht op die bonus door mijn permanent verblijfsvergunning en de code die daarbij komt. (b5 geloof ik). dus ook al heb ik geen werk ik heb 100% recht op die bonus. leuk als extraatje voor me zoontje.
pi_108130852
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 09:45 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat is zo verschillend, waar ik zat was er nauwelijks ruimte om een individueel plan te trekken. Eindtoetsen werden ook klassikaal afgenomen en dus moest iedereen in de groep hetzelfde doen, op hetzelfde moment. Dus had het geen zin (behalve als je daar zelf voldoening uit haalde) om sneller te werken. Je moest toch wachten op de rest.
Maar ik begrijp van anderen dat het in hun kommun weer heel anders gaat.
Jij hebt het toch ook in Uppsala gedaan? Ik ben in 2 maanden van C naar D gegaan, en het ging heel erg individueel. Heb de eindtoets met 2 anderen gedaan, terwijl de rest van de groep nog wel 2 maand moest wachten geloof ik.
pi_108133154
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 22:15 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Jij hebt het toch ook in Uppsala gedaan? Ik ben in 2 maanden van C naar D gegaan, en het ging heel erg individueel. Heb de eindtoets met 2 anderen gedaan, terwijl de rest van de groep nog wel 2 maand moest wachten geloof ik.
Nee, in een voorstad van Stockholm met alleen maar niet-Westerse immigranten. Ik heb daar C afgerond en even daarna kreeg ik weer werk en ben direct gestopt. Maar ik heb het echt wel gezellig gehad, veel leuke mensen ontmoet. Maar op onderwijsgebied was het echt dramatisch. Vier computers beschikbaar voor iedereen (voor 5 klassen van 15-20 man) bijvoorbeeld. Maar wel verwachten dat je een deel computeropgaves ging maken.
En de klassensamenstelling was ook niks. Ik kwam bijvoorbeeld in een groep met een Thaise mevrouw van 60 die amper kon lezen. Daar snapte ik niks van. Die niveautest gaf dus blijkbaar aan dat we op hetzelfde niveau zaten.
En dat arme mens moest dan klassikaal een halve pagina tekst hardop doorstotteren. Echt, als je niet meelas begreep je er geen snars van. Zielig gewoon. En zo zaten er nog wel meer.
En de rest maar wachten. En dat is voor een keertje niet erg, maar echt alles en alles duurde en duurde maar.
Oh...en onze leraar keek ook wel eens te diep in het glaasje tijdens de lunch. Dat gaf ie dan ook gewoon toe, dat vond ik dan wel weer grappig c_/ Maar eigenlijk te zot voor woorden.

Toendertijd zat 3/4 deel daar ook om hun uitkering veilig te stellen, niet om eens lekker vlot Zweeds te leren. Ook niet echt bevordelijk voor de motivatie van het leerkrachtenteam, denk ik. Maar ik zie nu net dat het hele SFI daar is overgenomen door een andere instelling, hopelijk komt dat het onderwijs daar ook ten goede.

Overigens begin ik volgende week aan Svenska B på distans. Eens kijken hoe dat gaat bevallen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108141192
men kan du inte prata Svenska då? det är inte så svår? jag kan prata lite Svanska nu. Basic Svenska säger min flickvänn men betre sedan afrikanen lol. jag är bara 6 månader i Sverige så jag tänker jag kan prata jättebra Svenska :P
pi_108141853
Ik kan wel aardig Zweeds hoor. Maar nog niet goed genoeg. Bovendien ziet mijn werk graag dat iedereen Svenska B bezit.
Svenska B is ook niet hetzelfde als SFI B.
Na SFI D, komt Svenska A en daarna Svenska B. Is een gymnasiekurs.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108141981
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 10:25 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik kan wel aardig Zweeds hoor. Maar nog niet goed genoeg. Bovendien ziet mijn werk graag dat iedereen Svenska B bezit.
Svenska B is ook niet hetzelfde als SFI B.
Na SFI D, komt Svenska A en daarna Svenska B. Is een gymnasiekurs.
Ik deed/doe de avondkurs van sfi, daar ish et verhaal ook anders inderdaad denk ik. En wij werden ingedeeld op opleingsniveau én kennis van de spraak...Maar moet zeggen het is lastig te combineren met voltijd werken, 2 avonden per week van 5.30 tot 8 nog les hebben...
pi_108142510
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 10:35 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik deed/doe de avondkurs van sfi, daar ish et verhaal ook anders inderdaad denk ik. En wij werden ingedeeld op opleingsniveau én kennis van de spraak...Maar moet zeggen het is lastig te combineren met voltijd werken, 2 avonden per week van 5.30 tot 8 nog les hebben...
Gelukkig heb ik geen gebonden lesuren straks, dus kan mijn tijd zelf indelen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108143760
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2012 11:05 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik geen gebonden lesuren straks, dus kan mijn tijd zelf indelen.
ja, dat is prettig. Ik heb al vele SFI lessen overgeslagen omdat het gewoon niet uitkwam. Waar die je die distanskurs?
pi_108144134
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 12:14 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja, dat is prettig. Ik heb al vele SFI lessen overgeslagen omdat het gewoon niet uitkwam. Waar die je die distanskurs?
Hermods. Doen die ook SFI in Uppsala?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108144232
Ik zal weer naar Medborgarskolan op Odenplan gaan denk ik. Dat beviel prima de vorige keer alleen moet ik echt wat meer aan huiswerk gaan doen nu :') Ik zat op niveau C ergens maar weer niet of dat hetzelfde niveau is als waar jullie het over hebben?
pi_108144331
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2012 12:29 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Hermods. Doen die ook SFI in Uppsala?
jups. Misschien is het wel een idee om over te stappen op distans. Het gewone komt er weinig van..
  maandag 20 februari 2012 @ 19:44:58 #52
365858 Foe_Yong_Hai_
Een plezier voor jong en oud
pi_108198815
Excuses dat ik de discussie over de Zweedse taal onderbreek, maar ik zit met een vraag. Volgend semester ga ik waarschijnlijk in Stockholm studeren, en ik hoor van medestudenten dat het ongelooflijk moeilijk is om in Stockholm woonruimte te vinden.

Heeft iemand hier ervaring met het vinden van studentenkamers / gedeelde appartementen in Stockholm? Of heeft er iemand tips voor me waar ik het beste kan zoeken? Dank!
pi_108200473
Ik zit vanaf volgende week in Stockholm!

Je kunt zoeken op verschillende websites.

Blocket.se
http://www.lappis.org/Forum-board-3.html
http://akademiskkvart.se/

Je moet geluk hebben maar met wat doorzettingsvermogen lukt het wel! Lycka till!
pi_108213000
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 09:12 schreef McWurth het volgende:
men kan du inte prata Svenska då? det är inte så svår? jag kan prata lite Svanska nu. Basic Svenska säger min flickvänn men betre sedan afrikanen lol. jag är bara 6 månader i Sverige så jag tänker jag kan prata jättebra Svenska :P
Als dat het niveau is wat je moet kunnen kunnen ze me die SEK 12000 beter meteen geven :').
pi_108215361
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 00:29 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Als dat het niveau is wat je moet kunnen kunnen ze me die SEK 12000 beter meteen geven :').
dankjewel voor de geweldige opbouwende kritiek.
pi_108220000
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 00:29 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Als dat het niveau is wat je moet kunnen kunnen ze me die SEK 12000 beter meteen geven :').
Daarom vind ik je irritant :{
pi_108220076
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 08:36 schreef McWurth het volgende:

[..]

dankjewel voor de geweldige opbouwende kritiek.
Weinig mis met je Zweeds hoor! Alleen goed letten op wanneer je er een t achter moet zetten bijvoorbeeld "Det är inte svårt en "tänker" is in het Zweeds letterlijk 'denken'. Als je dus wil zeggen, ik denk dat ik aardig Zweeds spreek kun je beter "tycker" (vinden) of "tror" (geloven) zeggen. Denken wordt meer gebruikt als 'jag "tanker på dig', ik denk aan je.
pi_108224717
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 08:36 schreef McWurth het volgende:

[..]

dankjewel voor de geweldige opbouwende kritiek.
Sorry, ik bedoelde daar helemaal niets mee richting jou, meer richting de Zweedse overheid...

Hoe meer mensen die Zweeds praten hoe beter :).
pi_108224735
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:51 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Daarom vind ik je irritant :{
Zie excuses.
pi_108224758
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:53 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Weinig mis met je Zweeds hoor! Alleen goed letten op wanneer je er een t achter moet zetten bijvoorbeeld "Det är inte svårt en "tänker" is in het Zweeds letterlijk 'denken'. Als je dus wil zeggen, ik denk dat ik aardig Zweeds spreek kun je beter "tycker" (vinden) of "tror" (geloven) zeggen. Denken wordt meer gebruikt als 'jag "tanker på dig', ik denk aan je.
Dit heb ik inderdaad ook zo geleerd tijdens mijn Zweedse lessen :).
  dinsdag 21 februari 2012 @ 15:48:17 #61
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_108227414
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 09:12 schreef McWurth het volgende:
men kan du inte prata Svenska då? det är inte så svår? jag kan prata lite Svanska nu. Basic Svenska säger min flickvänn men betre sedan afrikanen lol. jag är bara 6 månader i Sverige så jag tänker jag kan prata jättebra Svenska :P
Zeker niet slecht in 6 maanden. Ik werk voor een internationaal bedrijf in NL waarvan veel mewerkers al jaren in NL wonen, maar geen behoorlijk Nederlands spreken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:53 schreef heaven7 het volgende:
Weinig mis met je Zweeds hoor! Alleen goed letten op wanneer je er een t achter moet zetten bijvoorbeeld "Det är inte svårt en "tänker" is in het Zweeds letterlijk 'denken'. Als je dus wil zeggen, ik denk dat ik aardig Zweeds spreek kun je beter "tycker" (vinden) of "tror" (geloven) zeggen. Denken wordt meer gebruikt als 'jag "tanker på dig', ik denk aan je.
Mycket bra förklarat. Beroende på vilket årtionde man är uppvuxen med Svenska då "talar man istället för att prata" ;)
Have the nerve go with the curve...
pi_108232377
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:53 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Weinig mis met je Zweeds hoor! Alleen goed letten op wanneer je er een t achter moet zetten bijvoorbeeld "Det är inte svårt en "tänker" is in het Zweeds letterlijk 'denken'. Als je dus wil zeggen, ik denk dat ik aardig Zweeds spreek kun je beter "tycker" (vinden) of "tror" (geloven) zeggen. Denken wordt meer gebruikt als 'jag "tanker på dig', ik denk aan je.
dankjewel, ik doe mijn best maar gramatika en schrijven is niet echt mijn sterke kant. mijn uitspraak word echter wel vergeleken met een persoon die hier hun hele leven al woont ;)
pi_108247790
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:19 schreef McWurth het volgende:

[..]

dankjewel, ik doe mijn best maar gramatika en schrijven is niet echt mijn sterke kant. mijn uitspraak word echter wel vergeleken met een persoon die hier hun hele leven al woont ;)
En reken maar dat dat het belangrijkste is. Goed op weg dus.
  woensdag 22 februari 2012 @ 23:03:20 #64
365858 Foe_Yong_Hai_
Een plezier voor jong en oud
pi_108285289
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:17 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ik zit vanaf volgende week in Stockholm!

Je kunt zoeken op verschillende websites.

Blocket.se
http://www.lappis.org/Forum-board-3.html
http://akademiskkvart.se/

Je moet geluk hebben maar met wat doorzettingsvermogen lukt het wel! Lycka till!
Dank voor je reactie, ik ga gelijk even kijken op die sites!
pi_108332276
Gefeliciteerd met de roze muisjes allen. ;)
pi_108521740
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:48 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Gefeliciteerd met de roze muisjes allen. ;)
Was in ieder geval een goed excuus om dit weekend eens een 'prinsessentaart' te proberen.
pi_108533827
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:23 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Was in ieder geval een goed excuus om dit weekend eens een 'prinsessentaart' te proberen.
oooh die zijn lekker. wij grijpen zo een beetje iedere kans aan om er een te kopen ;) met pasen wil schoonmoeders er zelf 1 gaan maken xD
pi_108535455
Ja, die staat ook hoog op mijn lijstje :Y)
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108536467
Vandaag over 3 weken wonen we alweer in Stockholm :o O+ *O*
pi_108536583
Morgen woon ik ook in Stockholm! Moeilijk te geloven. :D
pi_108536680
Morgen al :o Ben je nu nog in NL dan?
pi_108536843
Ja. Ik ga voor zes maanden (minimaal) en hoef enkel een koffer met kleren mee te nemen. Staat een volledig gemeubileerd appartement op me te wachten in hartje centrum. Dus geen 'echte' verhuisstress. :)
pi_108536878
Pfuu lekker zeg! Bij ons staat het huis op zn kop en komen de echte verhuizers over 2 weken, daarna nog een weekje bij mijn ouders bivakkeren en met alle dieren in de auto rijden maar.. Wordt nog pittig! Maarja, daarentegen kunnen we wel fijn al onze eigen spulletjes meenemen :)

Vlieg je met Ryanair?
pi_108536986
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 10:38 schreef heaven7 het volgende:
Pfuu lekker zeg! Bij ons staat het huis op zn kop en komen de echte verhuizers over 2 weken, daarna nog een weekje bij mijn ouders bivakkeren en met alle dieren in de auto rijden maar.. Wordt nog pittig! Maarja, daarentegen kunnen we wel fijn al onze eigen spulletjes meenemen :)

Vlieg je met Ryanair?
Nee, woon in Amsterdam dus Schiphol is het handigst (ook qua hoeveelheid bagage). Woon op Gamla Stan dus ik denk dat morgen Arlanda Express naar Centralstation het handigst is en dan lopen/metro. Vond de bus met RyanAir een ramp vorig jaar!

Waar ga je wonen in Stockholm?
pi_108537493
Wat voor werk doen jullie allemaal daar in Zweden/Stockholm?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_108565976
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 11:00 schreef Virus3000 het volgende:
Wat voor werk doen jullie allemaal daar in Zweden/Stockholm?
IT in Södermalm :)
pi_108567917
Onderwijs
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108568176
academische wereld.
  woensdag 29 februari 2012 @ 23:54:38 #79
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_108570950
Niet veel, rekeningen betalen en familie/vrienden bezoeken.
Ben er ook maar een paar keer per jaar.
Have the nerve go with the curve...
pi_108571138
Afstuderen in Norrmalm, Stockholm
pi_108575134
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 11:00 schreef Virus3000 het volgende:
Wat voor werk doen jullie allemaal daar in Zweden/Stockholm?
ik woon in zweden omdat mijn vriendin NL te druk vind verder studeer ik daarom maar omdat hier bar weinig werk is zeker als je niet ze heel veel zweeds spreekt ;)
pi_108575444
Niemand in de toeristische sector? Schijnt dat er duizenden Nederlanders in Varmland e.d. wonen. Of is dat een andere leeftijdscategorie?
pi_108579145
Ja denk meer 50+.

Mijn vriend zit in de IT en ik in de kinderopvang,
pi_108579614
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:26 schreef heaven7 het volgende:
Ja denk meer 50+.

Mijn vriend zit in de IT en ik in de kinderopvang,
Hebben jullie allebei al een baan voordat je hierheen gaat?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108582039
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:39 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Hebben jullie allebei al een baan voordat je hierheen gaat?
Yes, gelukkig wel :) Al ben ik nog op zoek naar meer uren dus als je wat weet :P
pi_108601801
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 12:49 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Yes, gelukkig wel :) Al ben ik nog op zoek naar meer uren dus als je wat weet :P
Was jij dat die ook een onderwijsbevoegdheid had? Of vergis ik me nu?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108601844
Ik ben ook onderwijsassistent ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2012 21:09:25 ]
pi_108602182
Hoera, ik hoor nu echt bij dit topic. ;) Wat maken die Zweden toch mooie appartementjes O+
pi_108603046
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 21:15 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Hoera, ik hoor nu echt bij dit topic. ;) Wat maken die Zweden toch mooie appartementjes O+
Ja, dat zal wel, midden in Gamla Stan!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108609975
Aanmelding op uni geaccepteerd. Nu moet ik schijnbaar nog door het plaatsingsproces (geen idee wat ze daar nu weer mee bedoelen :') ). Inmiddels heb ik me al aangemeld op de boplats website van Växjö. Het wordt concreet *O*.
pi_108614972
quote:
14s.gif Op donderdag 1 maart 2012 23:44 schreef r8v2 het volgende:
Aanmelding op uni geaccepteerd. Nu moet ik schijnbaar nog door het plaatsingsproces (geen idee wat ze daar nu weer mee bedoelen :') ). Inmiddels heb ik me al aangemeld op de boplats website van Växjö. Het wordt concreet *O*.
mah dat komt wel goed dan.
pi_108615008
Studeren in Zweden, waarom ben ik daar eigenlijk nooit opgekomen vroeger... :?
pi_108634329
Gebruikt iemand hier Mobilt Bredband in de omgeving van Stockholm? Ik heb nu Telenor Kontantkort maar het signaal hier binnenshuis in Gamla Stan is bedroevend. Tre(3) schijnt beter te zijn, maar wil niet nķg een dongle kopen die misschien dezelfde kwaliteit heeft..
pi_108638988
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 18:45 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Gebruikt iemand hier Mobilt Bredband in de omgeving van Stockholm? Ik heb nu Telenor Kontantkort maar het signaal hier binnenshuis in Gamla Stan is bedroevend. Tre(3) schijnt beter te zijn, maar wil niet nķg een dongle kopen die misschien dezelfde kwaliteit heeft..
Ik had min of meer hetzelfde probleem bij 3. Alleen in een uiterst hoekje van de keuken had ik bereik. Ben toen teruggegaan en gezegd dat het een waardeloos ding was (en dat was ook zo). Toen mocht ik twee andere meenemen om thuis te testen om te zien welke wel werkten. Vond ik wel mooi opgelost, zonder problemen ook het contract kunnen verbreken.
Dat was niet bij een winkel, maar zo'n vast standje in een winkelcentrum waar ze van alles aanbieden. Maar dat ging toen wel om een abbo, dus dan zullen ze wel wat meer moeite doen als voor een prepaid, denk ik.
Lang verhaal, zonder antwoord op jouw vraag. Sorry.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108640561
http://www.bredbandsbolaget.se/

hier hebben wij het van weet niet of je dat ook in Sthlm hebt maar het is goed in de tijd dat we het hebben heeft het 1x platgelegen maar dat kwam omdat er ergens een boom omgewaaid was op iets van een kable of kastje weet ik dat en dat duurde ook maar een halve dag ofzo ;) en ja ze hebben ook wireless
pi_108642603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 20:58 schreef McWurth het volgende:
http://www.bredbandsbolaget.se/

hier hebben wij het van weet niet of je dat ook in Sthlm hebt maar het is goed in de tijd dat we het hebben heeft het 1x platgelegen maar dat kwam omdat er ergens een boom omgewaaid was op iets van een kable of kastje weet ik dat en dat duurde ook maar een halve dag ofzo ;) en ja ze hebben ook wireless
Bredbandsbolaget vind ik veruit de meest ideale provider. In onze eerste woning hadden we ze ook. Nooit problemen mee gehad, zelden uitval en waren ook heel goedkoop met bellen naar Nederland.
Toen verhuisd naar een comhem-hus en dat was één en al ellende. Elke week wel gezeik met de aansluiting, geen signaal, storing. Gek werd je ervan. En ook gelijk alles weg als het weer zover was. Dus bij storing had je én geen tv én geen telefoon én geen internetverbinding. En dat gebeurde zoooo vaak...
Waar ik nu woon heeft bredbandsbolaget helaas geen aansluitingen, dus nu Telia alles-in-één. Tv, internet en telefoon. Is op zich ook prima.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108653609
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 20:27 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik had min of meer hetzelfde probleem bij 3. Alleen in een uiterst hoekje van de keuken had ik bereik. Ben toen teruggegaan en gezegd dat het een waardeloos ding was (en dat was ook zo). Toen mocht ik twee andere meenemen om thuis te testen om te zien welke wel werkten. Vond ik wel mooi opgelost, zonder problemen ook het contract kunnen verbreken.
Dat was niet bij een winkel, maar zo'n vast standje in een winkelcentrum waar ze van alles aanbieden. Maar dat ging toen wel om een abbo, dus dan zullen ze wel wat meer moeite doen als voor een prepaid, denk ik.
Lang verhaal, zonder antwoord op jouw vraag. Sorry.
Ik ben vandaag even langs Tre gegaan. Volgens hun systeem is er in mijn straat vol bereik (32 mb/s), maar als het niet werkt mag ik hem binnen twee weken terugbrengen(kontantkort). Helaas hadden ze geen modems meer in de winkel, dus volgende week even langs. En als bij een wonder functioneert Telenor ook prima nu. We'll see.
pi_108653649
Vandaag trouwens m'n eerste kennismaking gehad met 't Zweedse uitgaansleven. Apart volk. Prachtige vrouwen die bijna blij zijn als je ze aanspreekt (en het feit dat je buitenlands bent vinden ze ook maar wat interessant). Om half 1 was iedereen in Tunnelbanan al stomdronken haha!
pi_108655984
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 02:04 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Ik ben vandaag even langs Tre gegaan. Volgens hun systeem is er in mijn straat vol bereik (32 mb/s), maar als het niet werkt mag ik hem binnen twee weken terugbrengen(kontantkort). Helaas hadden ze geen modems meer in de winkel, dus volgende week even langs. En als bij een wonder functioneert Telenor ook prima nu. We'll see.
Ik gebruik een Mifi met Tre en ben er eigenlijk heel tevreden over. Voor 270 SEK oid in de maand zonder limiet. Ze schijnen ook goed uit de tests te komen. Zou daarnaast makkelijk moeten zijn om het abonnement op te zeggen, veel abo's lijken voor 2 jaar of iets dergelijks te zijn.
pi_108656392
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 02:05 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Vandaag trouwens m'n eerste kennismaking gehad met 't Zweedse uitgaansleven. Apart volk. Prachtige vrouwen die bijna blij zijn als je ze aanspreekt (en het feit dat je buitenlands bent vinden ze ook maar wat interessant). Om half 1 was iedereen in Tunnelbanan al stomdronken haha!
hahaha ja dat dacht ik eerst ook he met die zweedse vrouwtjes, maar het blijkt ook gewoon zweedse beleefdheid te zijn :')
zweden is _O_ ^O^ 8-)
pi_108660366
Woon al 15 jaar in zweden, en het zijn niet alleen 50+ wat in Värmland woont.
pi_108665508
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 12:45 schreef saab99 het volgende:
Woon al 15 jaar in zweden, en het zijn niet alleen 50+ wat in Värmland woont.
:') Voel je je aangesproken? Het overgrote deel wel.
pi_108673969
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 12:45 schreef saab99 het volgende:
Woon al 15 jaar in zweden, en het zijn niet alleen 50+ wat in Värmland woont.
Maar zijn het er veel? Ik herinner me van de Morvan in Frankrijk dat het bijna een Hollandse kolonie leek, is dat in Värmland också?
  zaterdag 3 maart 2012 @ 20:02:49 #104
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108674283
En heel veel doen toch "iets" in de toeristische sector? Was er een paar jaar geleden op vakantie en er waren heel veel Nederlandse campings. Of in ieder geval Nederlandstalig personeel.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108675127
t Zijn er in ieder geval genoeg voor een volumeus onderzoek:

http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:6020/FULLTEXT01
pi_108680442
vraagje

op http://www.zwedenemigratie.com/e/regels.htm
lees ik "Bij kinderen onder de 21 jaar, die onder toezicht staan van een ouder, dient deze ouder mee te ondertekenen"
wordt hiermee bedoeld dat als je met je ouders mee migreerd je ouders moeten tekenen
of kan je als je onder de 21 bent niet migreren naar zweden
de case is dat de persoon die ik ken ( 20 jaar oud) wil migreren naar zweden en dan daar intrekken bij iemand met de zweedse nationaliteit en dan daar naar school gaan
  zaterdag 3 maart 2012 @ 23:04:11 #107
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108681229
Geen idee eigenlijk. Misschien als student een verblijfsvergunning regelen?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108681278
ja verblijftsvergunning sowieso maar moet de ouder meetekenen als zij alleen gaat
  zaterdag 3 maart 2012 @ 23:08:05 #109
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108681358
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 23:05 schreef flashbacknl het volgende:
ja verblijftsvergunning sowieso maar moet de ouder meetekenen als zij alleen gaat
En dat is een probleem begrijp ik?
Verder weet ik niet hoe je " onder toezicht van een ouder" moet opvatten.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108683030
ja dat is een probleem maar heb via via gefixt dat iemand in zweden effe checkt bij de ambassade
pi_108685252
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 22:42 schreef flashbacknl het volgende:
vraagje

op http://www.zwedenemigratie.com/e/regels.htm
lees ik "Bij kinderen onder de 21 jaar, die onder toezicht staan van een ouder, dient deze ouder mee te ondertekenen"
wordt hiermee bedoeld dat als je met je ouders mee migreerd je ouders moeten tekenen
of kan je als je onder de 21 bent niet migreren naar zweden
de case is dat de persoon die ik ken ( 20 jaar oud) wil migreren naar zweden en dan daar intrekken bij iemand met de zweedse nationaliteit en dan daar naar school gaan
ouders moeten hoogstwaarschijnlijk schriftelijk toestemming geven of iets in die richting
pi_108688480
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 01:07 schreef McWurth het volgende:

[..]

ouders moeten hoogstwaarschijnlijk schriftelijk toestemming geven of iets in die richting
Het lijkt me meer dat 'kinderen' tot 21 als familie mee kunnen liften op een geldige emigratiereden van hun ouders.

http://www.immi.se/migration/regler97.htm, onder Anhöriga.
pi_108688504
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 07:37 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Het lijkt me meer dat 'kinderen' tot 21 als familie mee kunnen liften op een geldige emigratiereden van hun ouders.

http://www.immi.se/migration/regler97.htm, onder Anhöriga.
dat is tot 18 daarna moeten ze zelf ook kunnen doen. zijn zelf hierheen geemigreerd kind kan tot zijn 18de bij ons op de papieren daarna krijgt hij eigen.
pi_108691080
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 07:54 schreef McWurth het volgende:

[..]

dat is tot 18 daarna moeten ze zelf ook kunnen doen. zijn zelf hierheen geemigreerd kind kan tot zijn 18de bij ons op de papieren daarna krijgt hij eigen.
Ja, maar je hebt een geldige reden nodig om uberhaupt naar Zweden te kunnen migreren. Mijn vriendin moest bijvoorbeeld aantonen dat ze met mij samengewoond heeft. Ik denk dat iets dergelijks geldt voor kinderen onder de 21.
  zondag 4 maart 2012 @ 19:17:51 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_108709861
Over een tijd ga ik op vakantie naar Zweden. Omdat ik toch wel internet wil hebben en dataroaming niet bepaald goedkoop is, ben ik aan het kijken naar een lokale SIM-kaart. Nu kwam ik dit aanbod van 3 tegen, maar als ik het goed begrijp kan ik dit alleen maar kopen als ik een Zweeds persoonsnummer heb?
pi_108710372
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 19:17 schreef James1988 het volgende:
Over een tijd ga ik op vakantie naar Zweden. Omdat ik toch wel internet wil hebben en dataroaming niet bepaald goedkoop is, ben ik aan het kijken naar een lokale SIM-kaart. Nu kwam ik dit aanbod van 3 tegen, maar als ik het goed begrijp kan ik dit alleen maar kopen als ik een Zweeds persoonsnummer heb?
Online heb je een persoonsnummer nodig ja, in de winkel krijg je het zo mee. Frappant, ik heb vandaag heel Stockholm doorzocht voor die dongle+kontantkort internet, overal uitverkocht. :')
  zondag 4 maart 2012 @ 19:30:58 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_108710641
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 19:26 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Online heb je een persoonsnummer nodig ja, in de winkel krijg je het zo mee.
Okay, dat is wel opvallend te noemen :s)
quote:
Frappant, ik heb vandaag heel Stockholm doorzocht voor die dongle+kontantkort internet, overal uitverkocht. :')
Typisch :')
pi_108734104
Weet er iemand iets van Nederlandse tv ontvangen in Zweden? Zou graag RTL4 enzo blijven kijken. Zag iets over een satellietontvanger en een canal digital kaartje die je in NL moet laten registreren en em dan mee kan nemen naar het buitenland? Maar zijn die satellietdingen niet meer met zo'n enorme schotel die je op je dak moet plaatsen? Wie helpt :) Of zijn er ook uitgebreide Zweedse paketten die ook Nederlandse zenders hebben want als je canal digital hebt, heb je ook nog geen Zweedse tv denk ik? Ik wil beiden :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2012 10:52:12 ]
  maandag 5 maart 2012 @ 12:13:47 #119
347415 r8v2
Relbie.
pi_108736937
Canal Digitaal Nederland kaartje kun je inderdaad registreren en meenemen. Update-signaal (voor geldigheid kaartje) komt mee met satellietsignaal dus is geen probleem. Wil je ook Zweedse kanalen, moet je in Zweden ook een kaartje aanschaffen, want Canal Digitaal Nederland is weer wat anders dan Canal Digitaal Zweden. In Zweden heb je overigens ook Viasat.

Om tegelijk Nederlandse en Zweedse kanalen te ontvangen moet je minstens 3 koppen hebben. Dat zijn de "ontvangstzendertjes" die op de schotel komen te zitten. Dit impliceert ook meteen dat je een flinke afmeting schotel nodig hebt. Denk aan 80cm...
  maandag 5 maart 2012 @ 12:33:45 #120
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108737653
Zweedse zenders kan je toch ook gewoon via de normale weg binnenkrijgen? Of zeg ik nu iets doms?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 5 maart 2012 @ 12:46:10 #121
347415 r8v2
Relbie.
pi_108738058
Jup. Je hebt ook gewoon kabel en DVB-T (98% dekkingsgraad!)
pi_108741778
murazor mcwurth knutknutson bedankt voor de info :)
pi_108748970
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 10:40 schreef heaven7 het volgende:
Weet er iemand iets van Nederlandse tv ontvangen in Zweden? Zou graag RTL4 enzo blijven kijken. Zag iets over een satellietontvanger en een canal digital kaartje die je in NL moet laten registreren en em dan mee kan nemen naar het buitenland? Maar zijn die satellietdingen niet meer met zo'n enorme schotel die je op je dak moet plaatsen? Wie helpt :) Of zijn er ook uitgebreide Zweedse paketten die ook Nederlandse zenders hebben want als je canal digital hebt, heb je ook nog geen Zweedse tv denk ik? Ik wil beiden :)
in zweden moet je wel apart betalen voor je tv he ;) soort van kijk en luistergeld. is verdomme bijna 3000 kronen per jaar :')
  maandag 5 maart 2012 @ 18:30:19 #124
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108750015
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 18:03 schreef McWurth het volgende:

[..]

in zweden moet je wel apart betalen voor je tv he ;) soort van kijk en luistergeld. is verdomme bijna 3000 kronen per jaar :')
Inderdaad echt veel. En dat is alleen voor 1 en 2 hč! En publieke radio dan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 5 maart 2012 @ 19:24:11 #125
347415 r8v2
Relbie.
pi_108752261
Is dat standaard voor elke inwoner? Of zit dat in je abbogeld verwerkt?
pi_108753609
Heb me laten vertellen dat mijn huisbaas daar verantwoordelijk voor is, hopelijk klopt dat. :s)
  maandag 5 maart 2012 @ 19:54:48 #127
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108753937
quote:
4s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:24 schreef r8v2 het volgende:
Is dat standaard voor elke inwoner? Of zit dat in je abbogeld verwerkt?
Elk huishouden, en dat komt bovenop jouw abbo.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108754131
3000 kronen :o Jezus! Dan maar geen Zweedse tv :{ Of is het verplicht ofzo? Maar je hebt dus perse een schotel nodig voor Nederlandse tv? Die je moeilijk op het dak enzo moet monteren? Want we gaan huren dus dat gaat em niet worden :{

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2012 19:58:40 ]
  maandag 5 maart 2012 @ 20:05:22 #129
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108754574
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:58 schreef heaven7 het volgende:
3000 kronen :o Jezus! Dan maar geen Zweedse tv :{ Of is het verplicht ofzo?
Dat maakt niet uit. Ook al kijk je nooit Zweedse tv, je moet betalen. Zelfs een computer geldt als tv- ontvanger.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108754931
Jezus dat hadden ze ons wel eens mogen vertellen dan :{ Belachelijk zeg. Dus op een all in one pakket van tv, bellen en internet wat nu heel leuk voor sek298 op de tele2.se website staat komt gewoon nog eens sek250 per maand?? Zelfs al zou je dus alleen internet en bellen afsluiten?
pi_108755079
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:10 schreef heaven7 het volgende:
Jezus dat hadden ze ons wel eens mogen vertellen dan :{ Belachelijk zeg. Dus op een all in one pakket van tv, bellen en internet wat nu heel leuk voor sek298 op de tele2.se website staat komt gewoon nog eens sek250 per maand?? Zelfs al zou je dus alleen internet en bellen afsluiten?
Niet zo ongewoon, hier in Engeland heb je ongeveer hetzelfde. In Nederland had je ook gewoon kijk- en luistergeld tot 2000...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 5 maart 2012 @ 20:16:34 #132
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108755299
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:10 schreef heaven7 het volgende:
Jezus dat hadden ze ons wel eens mogen vertellen dan :{ Belachelijk zeg. Dus op een all in one pakket van tv, bellen en internet wat nu heel leuk voor sek298 op de tele2.se website staat komt gewoon nog eens sek250 per maand?? Zelfs al zou je dus alleen internet en bellen afsluiten?
3000 klopt volgens mij niet, ik betaal dacht ik 500 nogwat per drie maand.
En als je alleen internet zou afsluiten, kloppen ze ook aan de deur, want je hebt geen internet nodig zonder computer. Heb je een computer, moet je betalen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108755479
Hoe heet dat dan in het Zweeds? Ik kan er niks over vinden op tele2, of zit het bij het abonnementsgeld waarmee ze adverteren in? Vond alleen Krypteringsavgift van 149 kronen per half jaar?

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2012 20:20:02 ]
  maandag 5 maart 2012 @ 20:28:27 #134
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108756006
Radiotjänst.se
En de aanbieders hebben er verder niks mee te maken. Tv-avgift is voor de staat.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 5 maart 2012 @ 20:36:51 #135
347415 r8v2
Relbie.
pi_108756508
Op die website:

quote:
tv
digital-box
dator med tv-kort
video med kanalväljare
inspelningsbar dvd-spelare
In mijn computer zit geen tv-kaart hoor :Y).
pi_108760460
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:48 schreef Murazor4096 het volgende:
Heb me laten vertellen dat mijn huisbaas daar verantwoordelijk voor is, hopelijk klopt dat. :s)
nee
pi_108760572
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:16 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

3000 klopt volgens mij niet, ik betaal dacht ik 500 nogwat per drie maand.
En als je alleen internet zou afsluiten, kloppen ze ook aan de deur, want je hebt geen internet nodig zonder computer. Heb je een computer, moet je betalen.
voor je computer hoef je niet te betalen TENZIJ je een TV kaart erin hebt hangen
pi_108760676
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:19 schreef heaven7 het volgende:
Hoe heet dat dan in het Zweeds? Ik kan er niks over vinden op tele2, of zit het bij het abonnementsgeld waarmee ze adverteren in? Vond alleen Krypteringsavgift van 149 kronen per half jaar?
je krijgt vanzelf wel een rekening op gestuurd ;) die van ons was 2300 nog wat voor een jaar. en betalen moet je anders krijg je een boete en die kan behoorlijk op lopen hoor.
  maandag 5 maart 2012 @ 21:44:35 #139
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108760836
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:41 schreef McWurth het volgende:

[..]

voor je computer hoef je niet te betalen TENZIJ je een TV kaart erin hebt hangen
Inderdaad.
Maar over het algemeen ontkom je er niet aan om te betalen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 5 maart 2012 @ 21:45:00 #140
347415 r8v2
Relbie.
pi_108760862
Ach ja, liever 20 euro kijk- en luistergeld dan 140 euro ziektekostenpremie :Y).
pi_108764844
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:44 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Inderdaad.
Maar over het algemeen ontkom je er niet aan om te betalen.
Nou vind het een behoorlijk verschil eigenlijk met wat je eerder zei. Ik heb namelijk nog nooit een tvkaart in mijn computer gehad dus zoals ik het nu lees ontkom je er makkelijk aan .Tv kijken wij amper, alleen kijk ik graag Nederlandse commerciele zenders, Zweedse tv vind ik over het algemeen saai dus kan dat makkelijk laten.

Als je besluit om geen tv te nemen en alleen internet en bellen en géén tvkaart in je pc doet hoef je dat niet te betalen dus? Beetje verwarrend allemaal dit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2012 22:47:28 ]
  maandag 5 maart 2012 @ 23:05:27 #142
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108765850
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 22:46 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Nou vind het een behoorlijk verschil eigenlijk met wat je eerder zei. Ik heb namelijk nog nooit een tvkaart in mijn computer gehad dus zoals ik het nu lees ontkom je er makkelijk aan .Tv kijken wij amper, alleen kijk ik graag Nederlandse commerciele zenders, Zweedse tv vind ik over het algemeen saai dus kan dat makkelijk laten.

Als je besluit om geen tv te nemen en alleen internet en bellen en géén tvkaart in je pc doet hoef je dat niet te betalen dus? Beetje verwarrend allemaal dit.
Ik dacht dat je voor een computer met internetaansluiting ook moest betalen, dat hoeft dus blijkbaar alleen als er een tvkaart in zit.

Van de wiki
TV-mottagare finns inte bara i TV-apparater utan även i fler av de apparater vi omger oss med. Som TV-mottagare räknas idag datorer med TV-kort (dator med enbart Internet-uppkoppling är således EJ avgiftspliktig), video eller DVD-spelare, videokamera, TV-apparat, bildskärm med kanalväljare mm
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 5 maart 2012 @ 23:07:59 #143
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_108765980
Radio- och tv-avgiften är 2 076 kronor per år. Avgiften har varit oförändrad sedan 2009 och finansierar public service, det vill säga programbolagen (SVT, SR och UR)

Om du betalar kabel-tv/satellit/Boxeravgift så går inte de pengarna till SVT utan direkt till företaget som levererar tjänsten. Kabel-tv/satellit/Boxer är något du själv väljer och betalar extra för.

In Zweden gaan er dus geen belasting gelden naar de publieke omroep. In Nederland ter compensatie van deze afschaffing werd de eerste schijf van de inkomstenbelasting verhoogd met 1,1%.

Toch vind ik SVT een beter programma aanbod hebben dan NL123, maar Zweeds is dan ook mijn moedertaal.
Have the nerve go with the curve...
  maandag 5 maart 2012 @ 23:11:39 #144
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_108766150
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 23:05 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik dacht dat je voor een computer met internetaansluiting ook moest betalen, dat hoeft dus blijkbaar alleen als er een tvkaart in zit.

Van de wiki
TV-mottagare finns inte bara i TV-apparater utan även i fler av de apparater vi omger oss med. Som TV-mottagare räknas idag datorer med TV-kort (dator med enbart Internet-uppkoppling är således EJ avgiftspliktig), video eller DVD-spelare, videokamera, TV-apparat, bildskärm med kanalväljare mm
Toch enegzins corrupt als je enkel je playstation of dvd speler op een tv aansluit moet je Radio- och tv-avgiften betalen. In NL toen er nog kijken huivergeld betaald moest worden had ik een TV en een VCR, maar geen aansluiting. Ze zijn langsgekomen ter controle :')
Have the nerve go with the curve...
  maandag 5 maart 2012 @ 23:33:38 #145
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108767008
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 23:11 schreef Scooter1 het volgende:

[..]

Toch enegzins corrupt als je enkel je playstation of dvd speler op een tv aansluit moet je Radio- och tv-avgiften betalen. In NL toen er nog kijken huivergeld betaald moest worden had ik een TV en een VCR, maar geen aansluiting. Ze zijn langsgekomen ter controle :')
Ergens klopt het inderdaad van geen kant. Als je alleen al een tv hebt moet je betalen, ook al is ie niet eens aangesloten.
In Zweden woonden mijn vriendin en ik eerst op hetzelfde adres als de huisbaas (we waren inneboende) dus hoefden we niks extra te betalen. Een paar weken nadat we ons eigen appartement hadden kregen we al controle :')
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108771034
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 23:33 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ergens klopt het inderdaad van geen kant. Als je alleen al een tv hebt moet je betalen, ook al is ie niet eens aangesloten.
In Zweden woonden mijn vriendin en ik eerst op hetzelfde adres als de huisbaas (we waren inneboende) dus hoefden we niks extra te betalen. Een paar weken nadat we ons eigen appartement hadden kregen we al controle :')
Hmm.... da's een goeie tip dan, wij willen graag iets kopen binnenkort, kunnen we dat beter meteen regelen.
pi_108777849
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:44 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Inderdaad.
Maar over het algemeen ontkom je er niet aan om te betalen.
ik betaal dus absoluut helemaal niks he. ik heb enkel een pc en GEEN tv dus betalen nee :)
pi_108777982
overigens voor degene die al een abo hebben genomen op een tv ding of iets. nu kom je er niet meer onderuit }) schijnbaar word dat geraporteerd aan de zweedse tv-ss en krijg je de rekening vanzelf ;)
pi_108778544
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:37 schreef McWurth het volgende:

[..]

ik betaal dus absoluut helemaal niks he. ik heb enkel een pc en GEEN tv dus betalen nee :)
Succes! Hier in Engeland heb je dezelfde regels ongeveer, en wordt je al gelapt als je bij controle toevallig nog ergens iets met een FM ontvanger hebt liggen. De boetes zijn taai...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:03:08 #150
347415 r8v2
Relbie.
pi_108778714
Hoe zit het eigenlijk met autoradio's?
pi_108779325
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:40 schreef McWurth het volgende:
overigens voor degene die al een abo hebben genomen op een tv ding of iets. nu kom je er niet meer onderuit }) schijnbaar word dat geraporteerd aan de zweedse tv-ss en krijg je de rekening vanzelf ;)
ik heb 2 maand geleden een tv abo afgesloten, en nog niets gehoord...
pi_108789009
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:21 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik heb 2 maand geleden een tv abo afgesloten, en nog niets gehoord...
komt nog wel tenzij je al betaald hebt natuurlijk maar komen zal het
pi_108855303
Hoe snel zijn ze trouwens met aansluiten? Als in, is het verstandig om nu al vanuit NL zo'n bel/tv/internet pakket af te sluiten? Niet dat we straks 3 weken zonder zitten :P

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2012 10:18:21 ]
pi_108858415
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 10:18 schreef heaven7 het volgende:
Hoe snel zijn ze trouwens met aansluiten? Als in, is het verstandig om nu al vanuit NL zo'n bel/tv/internet pakket af te sluiten? Niet dat we straks 3 weken zonder zitten :P
ligt er een beetje aan waar je woont
pi_108860158
Buitenwijk van Stockholm..
pi_108860758
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 10:18 schreef heaven7 het volgende:
Hoe snel zijn ze trouwens met aansluiten? Als in, is het verstandig om nu al vanuit NL zo'n bel/tv/internet pakket af te sluiten? Niet dat we straks 3 weken zonder zitten :P
als het goed is hoeven ze maar een knop om te zetten in hun systeem, ik neem aan dat de aansluiting as such er al zit...
pi_108864308
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 13:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

als het goed is hoeven ze maar een knop om te zetten in hun systeem, ik neem aan dat de aansluiting as such er al zit...
Neem aan dat je toch een decoder/modem etc. nodig hebt?
pi_108865033
Het zal je vooral om internet gaan, maar in mijn geval bijvoorbeeld heeft elk huishouden tv via de vereniging. De normale zenders zoals 1,2,3 en 5 geloof ik. Misschien hebben ze zoiets ook bij jouw vereniging. Zou dus even afwachten met bestellen. Zou zonde zijn als je dan dubbel moet betalen
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108866844
http://www.svd.se/nyheter(...)-sverige_6908935.svd

Verwacht er niet veel van hier bij Stockholm, maar ga vanavond toch even kijken of het noorderlicht zich dit keer wel laat zien. :Y
pi_108876329
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 13:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

als het goed is hoeven ze maar een knop om te zetten in hun systeem, ik neem aan dat de aansluiting as such er al zit...
Mja zou je zeggen maar hier in het hartje van Arnhem moesten we ook 3 weken wachten op internet en tv enzo :P

@Knut, goed idee, dankje :)
  vrijdag 9 maart 2012 @ 20:08:16 #161
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108916435
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 16:17 schreef Murazor4096 het volgende:
http://www.svd.se/nyheter(...)-sverige_6908935.svd

Verwacht er niet veel van hier bij Stockholm, maar ga vanavond toch even kijken of het noorderlicht zich dit keer wel laat zien. :Y
Niks kunnen zien gisteren. Vanavond opnieuw kans
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108934662
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:08 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Niks kunnen zien gisteren. Vanavond opnieuw kans
ook hier redelijk in het noorden was het maar heeeeel erg lichtjes misschine vanavond heb noorderlicht toch al een paar keer gezien nu best wel mooi hoor
pi_108935288
Stockholm was het wel licht te zien. Wel wat bewolking, maar duidelijk te onderscheiden.
pi_108952181
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 12:12 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stockholm was het wel licht te zien. Wel wat bewolking, maar duidelijk te onderscheiden.
Jullie geven te veel licht in Stockholm, dat is dan ook het enige wat ik zie in Botkyrka. :(
pi_108967622
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 22:12 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Jullie geven te veel licht in Stockholm, dat is dan ook het enige wat ik zie in Botkyrka. :(
Dan was ik gisteren dicht bij je! IKEA Kungens Kurva :+
  zondag 11 maart 2012 @ 14:52:58 #166
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_108969917
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 13:59 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Dan was ik gisteren dicht bij je! IKEA Kungens Kurva :+
Daar is mijn schoonvader een keer vetdwaald. Die snapte niks van die tussenverdiepingen _O-
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_108981219
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:52 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Daar is mijn schoonvader een keer vetdwaald. Die snapte niks van die tussenverdiepingen _O-
Haha, ik moet ook wel toegeven dat het gebouw betrekkelijk ingenieus in elkaar gezet is.

Woon daar overigens niet in de buurt, woon aan de andere kant van de kommun.
pi_109102080
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:52 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Daar is mijn schoonvader een keer vetdwaald. Die snapte niks van die tussenverdiepingen _O-
Is dat iets Zweeds trouwens? In de bieb in Uppsala was ik ook altijd de weg kwijt als ik opzoek was naar mijn Zweedse medestudenten die een zaaltje op verdieping 2,5 hadden gereserveerd...
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_109103978
nou lekker zeg straten eindelijk weer beetje ijsvrij begint het weer met sneeuwen :')
pi_109104509
Vrijdag weer in Markaryd :).
pi_109155200
Haj!
Ik zit at the moment in Stockholm, nog 3 dagen te gaan. Probleem: we hebben vandaag een uur rondgelopen om een niet al te chique restaurant met een vrije tafel te vinden. Leek de enige in de buurt. Hebben jullie nog tips voor aankomende 2 dagen voor leuke, laagdrempelige restaurantjes om lekker een avondje te tafelen? Zou enorm fijn zijn!
Tag :D
pi_109158017
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 23:49 schreef _Loki het volgende:
Haj!
Ik zit at the moment in Stockholm, nog 3 dagen te gaan. Probleem: we hebben vandaag een uur rondgelopen om een niet al te chique restaurant met een vrije tafel te vinden. Leek de enige in de buurt. Hebben jullie nog tips voor aankomende 2 dagen voor leuke, laagdrempelige restaurantjes om lekker een avondje te tafelen? Zou enorm fijn zijn!
Tag :D
tag?? je bedoeld tack???
verder vind ik zweedse restaurants over het algemeen waardeloos.
pi_109159464
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 07:21 schreef McWurth het volgende:

[..]

tag?? je bedoeld tack???
verder vind ik zweedse restaurants over het algemeen waardeloos.
Jemig, gaan we echt iedereen hier corrigeren op een aardige poging om er een Zweeds woordje in te gooien? Jammer van het topic.

Enfin, @_Loki: Ik ben dus juist gek op restaurants in Stockholm, zelfs in vergelijking met de toch al wat hogere standaard die ik in Londen gewend ben. Erg relaxed voor een avondje vind ik Tranan bij Odenplan. Leuke kroeg zit daar ook bij voor een biertje.

Iets met upscale, maar nog steeds erg relaxed zijn tenten als B.A.R., Riche of Sturehof. Die laatste twee zijn ook wederom leuk voor een borrel. Iets minder Zweeds, maar goed qua "fusion" is East. Nou ja, de lijst kan nog veel langer worden, maar deze staan bij mij vrij hoog. Je kunt altijd nog sjieker gaan door sterren tenten te gaan proberen, maar ik denk dat je daar niet naar op zoek bent.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 16 maart 2012 @ 10:35:17 #174
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109161038
Hermanns op söder heeft een geweldig vegetarisch lunchbuffet. ' s Avonds van de kaart, dacht ik. Geweldig uitzicht! Laatste keer dat we in Stockholm aten zonder reservering, was in een klein Italiaans restaurant in Gamla Stan. Naam vergeten helaas, in de buurt van het plein daar. Was goed!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 16 maart 2012 @ 11:04:22 #176
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109161908
quote:
Geweldig!!
Ben naar de genrep geweest in Globen, was ook erg tof. Ik word al helemaal Zweeds!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109166015
Ik ben fan van Berns op Näckströmsgatan, in een zijstraat bij Kungsträdgården. Ook heerlijke sushi!
pi_109166690
Berns vind ik prima voor een avondje uit, qua eten vind ik andere opties beter. Maar overall een goeie tent, zeker.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109173352
Enorm bedankt voor zhe tips, ik ga ze eens voorleggen bij de rest :)
pi_109173535
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 07:21 schreef McWurth het volgende:

[..]

tag?? je bedoeld tack???
verder vind ik zweedse restaurants over het algemeen waardeloos.
Oh, dat was deens. Excuses.

Verder hebben we gister echt heeerlijl gegeten. Echt heerlijk. Dus het kan maar weer een uur zoeken lijkt me niks :D
  vrijdag 16 maart 2012 @ 17:40:13 #181
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109175183
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 16:53 schreef _Loki het volgende:

[..]

Oh, dat was deens. Excuses.

Verder hebben we gister echt heeerlijl gegeten. Echt heerlijk. Dus het kan maar weer een uur zoeken lijkt me niks :D
Waar was het en wat wordt het?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109185710
Het was, even kijken, de konstnarbaren. Of iets. Het was erg lekker en de ober was enorm jolig. ;D

Vandaag zijn we naar b.a.r gegaan, maar die was heeelemaal vol. we konden pas om half 11 terecht. Dus het is het Berns geworden, aziatisch en ook erg lekker. We gaan kijken of we moren bij b.a.r of hermanns terecht kunnen.
pi_109186061
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 22:05 schreef _Loki het volgende:
Het was, even kijken, de konstnarbaren. Of iets. Het was erg lekker en de ober was enorm jolig. ;D

Vandaag zijn we naar b.a.r gegaan, maar die was heeelemaal vol. we konden pas om half 11 terecht. Dus het is het Berns geworden, aziatisch en ook erg lekker. We gaan kijken of we moren bij b.a.r of hermanns terecht kunnen.
Weer een nieuwe tip voor mij, bedankt! Je kunt ook Riche proberen, heel relaxed
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109186578
Yes!, ik ben geselecteerd voor het exchange programma dus in augustus of september kunnen jullie mij in Uppsala verwachten :D
Beneath the gold, bitter steel
pi_109186649
Congrats, hoe lang ga je?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 16 maart 2012 @ 22:43:44 #186
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109187525
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 22:05 schreef _Loki het volgende:
Het was, even kijken, de konstnarbaren. Of iets. Het was erg lekker en de ober was enorm jolig. ;D

Vandaag zijn we naar b.a.r gegaan, maar die was heeelemaal vol. we konden pas om half 11 terecht. Dus het is het Berns geworden, aziatisch en ook erg lekker. We gaan kijken of we moren bij b.a.r of hermanns terecht kunnen.
De website van hermans geeft aan dat voor morgenavond alles volgeboekt is. Kan je overslaan dus.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109188466
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 09:27 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Jemig, gaan we echt iedereen hier corrigeren op een aardige poging om er een Zweeds woordje in te gooien? Jammer van het topic.

Enfin, @_Loki: Ik ben dus juist gek op restaurants in Stockholm, zelfs in vergelijking met de toch al wat hogere standaard die ik in Londen gewend ben. Erg relaxed voor een avondje vind ik Tranan bij Odenplan. Leuke kroeg zit daar ook bij voor een biertje.

Iets met upscale, maar nog steeds erg relaxed zijn tenten als B.A.R., Riche of Sturehof. Die laatste twee zijn ook wederom leuk voor een borrel. Iets minder Zweeds, maar goed qua "fusion" is East. Nou ja, de lijst kan nog veel langer worden, maar deze staan bij mij vrij hoog. Je kunt altijd nog sjieker gaan door sterren tenten te gaan proberen, maar ik denk dat je daar niet naar op zoek bent.
ja ik zeg ook eens een keer wat hoor. zeiksnor doei hoor blijf wel lekker weg hier :')
pi_109189961
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:07 schreef McWurth het volgende:

[..]

ja ik zeg ook eens een keer wat hoor. zeiksnor doei hoor blijf wel lekker weg hier :')
Gut, ik zeur niet over een spelfout, dus ga vooral jezelf even na...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 16 maart 2012 @ 23:46:17 #189
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109190041
Bajskorv, je had vroeger een andere nick, toch?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109190084
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:46 schreef Knutknuttsson het volgende:
Bajskorv, je had vroeger een andere nick, toch?
Nee, maar dat lijken veel mensen te denken!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 16 maart 2012 @ 23:54:29 #191
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109190412
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:47 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Nee, maar dat lijken veel mensen te denken!
ok
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109190544
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:54 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

ok
Een Zweedse vriendin is blijkbaar niet echt origineel meer...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109190828
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:57 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Een Zweedse vriendin is blijkbaar niet echt origineel meer...
Als je ook nog eens in Engeland woont en in de financiële wereld verkeert, veel reist, uitgaat rond Stureplan etc. misschien niet, want daar loopt er namelijk nog eentje van rond hier en die heb ik al een tijdje niet meer gezien, Vandaar de verwarring waarschijnlijk.. :P
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109195084
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 00:03 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Als je ook nog eens in Engeland woont en in de financiële wereld verkeert, veel reist, uitgaat rond Stureplan etc. misschien niet, want daar loopt er namelijk nog eentje van rond hier en die heb ik al een tijdje niet meer gezien, Vandaar de verwarring waarschijnlijk.. :P
Maar die heeft (had?) volgens mij een vriendin IN Zweden, ik heb enkel een Zweedse vriendin, ze woont er al lang niet meer. Enfin, off topic.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109196532
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 06:13 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Maar die heeft (had?) volgens mij een vriendin IN Zweden, ik heb enkel een Zweedse vriendin, ze woont er al lang niet meer. Enfin, off topic.
Ja, dat klopt geloof ik. Inderdaad lang niet meer gezien.

Het mooie weer lijkt hier over te zijn, het is weer oud en vertrouwd grijs en grauw...
pi_109197154
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 06:13 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Maar die heeft (had?) volgens mij een vriendin IN Zweden, ik heb enkel een Zweedse vriendin, ze woont er al lang niet meer. Enfin, off topic.
Ik ging er al die tijd vanuit dat jij dezelfde was, mijn fout.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109202516
Stockholm ook weer grijs en kil. Ik vestig mijn hoop op het Noorse weerinstituut dat belooft dat volgende week mooi wordt.
http://www.yr.no/sted/Sve(...)/langtidsvarsel.html

Edit: En ook in Uppsala
http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/Uppsala/langtidsvarsel.html
pi_109202558
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 22:23 schreef Bajskorv het volgende:
Congrats, hoe lang ga je?
Waarschijnlijk tot ergens in januari, ik denk dat ik 1-2 weken eerder naar huis ga om het begin van het nieuwe blok in nederland niet te missen, ik loop nu al 1 blok vertraging op omdat de roosters totaal niet aansluiten(en ik in mijn hele studie maar 12 punten vrij kan invullen, de rest zijn allemaal verplichte vakken).
Beneath the gold, bitter steel
pi_109209931
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 14:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stockholm ook weer grijs en kil. Ik vestig mijn hoop op het Noorse weerinstituut dat belooft dat volgende week mooi wordt.
http://www.yr.no/sted/Sve(...)/langtidsvarsel.html

Edit: En ook in Uppsala
http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/Uppsala/langtidsvarsel.html
Ja, we zijn vandaag ook even de city in geweest, maar niet echt een mooie dag.

Hoe werkt het eigenlijk met fooi hier? Op sommige plekken waar je wat gaat eten krijg je de optie als je gaat pinnen (heel irritant als je denkt dat je je pincode moet invoeren), maar bij de meeste betaal je vooraf. Is het dan niet gebruikelijk om fooi te geven, of laten mensen wat geld op tafel liggen?
pi_109235361
Man kan missa en massa på en mässa
  zondag 18 maart 2012 @ 22:14:25 #201
347415 r8v2
Relbie.
pi_109254190
Wat is het toch een ramp in Duitsland en Nederland op de weg vergeleken met Zweden :r.

Kan niet wachten totdat ik er woon *O*.
pi_109256540
Tips m.b.t. tot het vinden van woonruimte (in Uppsala)? Ik weet de sites etc. wel, maar wat is handig als je nog niet in Zweden bent? Ben geen student.
Eins, zwei, hoeplakai.
  zondag 18 maart 2012 @ 22:57:52 #203
347415 r8v2
Relbie.
pi_109256976
Blocket? Aanpappen met iemand uit Uppsala via een chatbox? :P.
pi_109258241
Hm, hoe bedoel je dat? Ik vind de Zweedse snelwegen zelf altijd iets minder dan Nederland, hoewel ze prima in orde zijn. Wat vind jij een groot verschil dan?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109263787
Weer sneeuw in Stockholm City. Dacht dat we dat onderhand achter ons gelaten hadden.
  maandag 19 maart 2012 @ 09:15:51 #206
347415 r8v2
Relbie.
pi_109264181
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 23:20 schreef Bajskorv het volgende:
Hm, hoe bedoel je dat? Ik vind de Zweedse snelwegen zelf altijd iets minder dan Nederland, hoewel ze prima in orde zijn. Wat vind jij een groot verschil dan?
Het verkeer ;).
pi_109264206
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 08:50 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Weer sneeuw in Stockholm City. Dacht dat we dat onderhand achter ons gelaten hadden.
Hier ook. Gelukkig was het maar eventjes....

Jakkop, je kunt je proberen in te schrijven voor studentstaden en uppsalahem. Zul je wel te weinig wachttijd opbouwen. Verder, bij de nations proberen, en inderdaad, blocket. Het is lastig woonruimte te vinden in Uppsala.

Wat kom je studeren?
pi_109265300
quote:
4s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:15 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Het verkeer ;).
Daarvoor rijd ik teveel rond de grote steden, en dan is het niet minder druk dan in Nederland. Maar goed, ik zit ook nauwelijks in Nederland op de weg en heb dus sowieso zelden last van files.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 19 maart 2012 @ 10:13:33 #209
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109265524
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 22:51 schreef jakkop het volgende:
Tips m.b.t. tot het vinden van woonruimte (in Uppsala)? Ik weet de sites etc. wel, maar wat is handig als je nog niet in Zweden bent? Ben geen student.
Wat zoek je, voor hoelang en wat mag het kosten? Kan altijd mijn ogen en oren open houden natuurlijk.
En het is inderdaad lastig om wat te vinden hier.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109265623
Sowieso oppassen met woonruimte. Ik weet dat Blocket.se vol zit met oplichters. Altijd gezond verstand gebruiken, kan er weinig misgaan. Succes!
pi_109265646
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:17 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Hier ook. Gelukkig was het maar eventjes....

Inderdaad. Wat is eigenlijk de beste weervoorspelsite voor Zweden? Ik was aan het hardlopen en de sneeuw kwam als onaangename verrassing... :')
pi_109265721
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:17 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Inderdaad. Wat is eigenlijk de beste weervoorspelsite voor Zweden? Ik was aan het hardlopen en de sneeuw kwam als onaangename verrassing... :')
yr.no vind ik erg goed. Svt is ook wel okay. Oh, en hier sneeuwt het alweer, en dit was niet voorspeld. Ach ja...
  maandag 19 maart 2012 @ 12:22:47 #213
347415 r8v2
Relbie.
pi_109269266
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:05 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Daarvoor rijd ik teveel rond de grote steden, en dan is het niet minder druk dan in Nederland. Maar goed, ik zit ook nauwelijks in Nederland op de weg en heb dus sowieso zelden last van files.
Ja, vast.
  maandag 19 maart 2012 @ 12:54:28 #214
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109270110
Akelig onbehaaglijk weer vandaag zeg, bleh
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109270603
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Akelig onbehaaglijk weer vandaag zeg, bleh
Inderdaad, geen spoor meer van de lente.
Arme toeristen, sneeuw gaan hier horizontaal door de straten van Gamla Stan. Handig met die gladde kinderkopjes.
pi_109270684
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Akelig onbehaaglijk weer vandaag zeg, bleh
als ik heel goed kijk vanaf kantoor kan ik een blauwe lucht zien. Heel ver, achter de dom....

Heb ik deze hier wel eens laten zien? Ik geloof dat ik de beste lokatie voor kantoor heb in Uppsala. Gemaakt vanuit m'n raam, op een wat mooiere dag:

pi_109270695
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:12 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Inderdaad, geen spoor meer van de lente.
Arme toeristen, sneeuw gaan hier horizontaal door de straten van Gamla Stan. Handig met die gladde kinderkopjes.
Ik kijk hier naar buiten vanuit Södermalm, maar ik zie geen enkele sneeuwvlok?
pi_109271184
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:15 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Ik kijk hier naar buiten vanuit Södermalm, maar ik zie geen enkele sneeuwvlok?
Waar ben je de afgelopen uren geweest? Het is nu gestopt, maar het spookte net wel degelijk flink.

http://www.webbkameror.se(...)ebcam_history_12.php
pi_109272049
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Waar ben je de afgelopen uren geweest? Het is nu gestopt, maar het spookte net wel degelijk flink.

http://www.webbkameror.se(...)ebcam_history_12.php
Hmm, heb ik gemist dan. Vanochtend toen ik naar het station reed was er wel wat sneeuw inderdaad.

Handige webcam trouwens, die bookmark ik ff.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:41:43 #220
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109288074
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:15 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

als ik heel goed kijk vanaf kantoor kan ik een blauwe lucht zien. Heel ver, achter de dom....

Heb ik deze hier wel eens laten zien? Ik geloof dat ik de beste lokatie voor kantoor heb in Uppsala. Gemaakt vanuit m'n raam, op een wat mooiere dag:

[ afbeelding ]
Mooie foto! Zo te zien werk je midden in de stad, tof!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109293742
quote:
12s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:22 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ja, vast.
Dat is nou eenmaal mijn ervaring, sorry dat het niet strookt met jouw visie... Ik sta nu eenmaal af en toe in de file rond Stockholm en heel af en toe elders. Dat is niet anders dan Nederland voor mij, maar ik heb de redenen al uitgelegd. Ik presenteer ook enkel mijn ervaring, ik zeg nergens dat Zweden net zo druk is als Nederland in het algemeen. Leer dat soort nuances lezen...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109293769


[ Bericht 100% gewijzigd door Bajskorv op 19-03-2012 22:18:56 ]
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109294389
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Wat zoek je, voor hoelang en wat mag het kosten? Kan altijd mijn ogen en oren open houden natuurlijk.
En het is inderdaad lastig om wat te vinden hier.
Bedankt, maar het is niet per direct. Ligt ook nog een beetje open, maar ergens tussen eind juni en september. Ik ken op zich wel heel wat mensen in Uppsala, volgens Facebook een man of 30. Heb me ook al ingeschreven bij uppsalahem.se, maar dat is meer voor de lange termijn :).
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_109302789
Wtf, nou is alles weer wit :s)

[edit] Maar niet in de city ;(

[ Bericht 34% gewijzigd door Murazor4096 op 20-03-2012 09:19:21 ]
pi_109315702
Guus Kuijer får Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne
Publicerad 20 mars 2012 - 13:09
Uppdaterad 20 mars 2012 - 14:06


Årets Almapristagare är den nederländska författaren Guus Kuijer. Han får fem miljoner kronor för sitt sätt att gestalta de stora livsfrågorna för läsare mellan barndom och tonår.

Årets Alma-pristagare tillkännagavs i Astrid Lindgrens barndomshem i Vimmerby på tisdagen, av juryns ordförande Larry Lempert. Guus Kuijer kommer att belönas med fem miljoner kronor, och är den tionde som vinner priset.

Jag är väldigt överraskad och hedrad. Men faktum är att jag måste gå in till tandläkaren nu, sa Guus Kuijer när juryns ordförande ringde upp honom på tisdagen.

"Respekt för barnet"
"Med fördomsfri blick och intellektuell skärpa gestaltar Guus Kuijer både det moderna samhällets problematik och de stora livsfrågorna. I hans böcker är respekten för barnet lika självklar som avståndstagandet från intolerans och förtryck (...) Hans enkla, klara och exakta stil inrymmer såväl filosofiskt djupsinne som fjäderlätt poesi, skriver Alma-juryn om årets vinnare.

Kuijer föddes 1942 och har skrivit böcker både för barn och vuxna. Han debuterade som barnboksförfattare 1975 och har publicerat totalt runt trettio titlar - de flesta för läsare i åldern mellan barndom och tonår.

Guus Kuijer ligger bakom alster som "För alltid vi två - så det så" (1999), "Jag är Polleke ska du veta" (2001) och "Boken om allting" (2004). Tidigare har han bland annat fått det unga litteraturpriset Deutsche Jugendliteraturpreis två gånger, och hans böcker har blivit översatta till över tio språk.

Största barnbokspriset
Alma-priset delas ut till minne av Astrid Lindgren, och är världens största barn- och ungdomslitteraturpris. I år var 184 kandidater från 66 länder nominerade. Syftet med priset är att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur runt om i världen.

Priset ska överlämnas till Guus Kuijer vid en ceremoni på Stockholms konserthus sent i maj.

Rebecka Ljung
rebecka.ljung@svt.se
  dinsdag 20 maart 2012 @ 15:56:54 #226
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109316385
Leuk voor hem! En 5 miljoen is niet mis!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109343873
Wij zijn er ook, eindelijk! Zondag al vertrokken, met dieren in de auto :P Overnacht in Kopenhagen in het slechtste hotel (Go hotel) wat je je kan bedenken :r En maandagavond aangekomen. Weer überkut geslapen op een luchtbedje en gegeten van een wegwerpbordje op de grond :D En gistertochtend zijn de spullen gekomen *O* Het grote uitpakken is begonnen. Vriendlief is al aan het werk en ik zit alleen thuis met de diertjes en veeeeeeeeeeeeeeeeeeel teveel spullen :D

Beetje jammer trouwens dat je perse een Zweedse ID nodig hebt om een bankrekening te kunnen openen en dat de aanschaf daarvan 400 kronen plus 150 is omdat we geen klant zijn bij de bank :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2012 11:48:49 ]
pi_109345333
Dat is dan wel een volwaardige bankrekening neem ik aan? Ik kon toen in Halmstad namelijk wel een bankrekening openen met mijn paspoort, maar met het pasje kon ik bijvoorbeeld alleen geld uit een automaat trekken, niet betalen in winkels.
pi_109346794
Ja uiteraard, wat hebben we aan een bankrekening als we er niet mee kunnen betalen.
pi_109346883
Is een persoonnummer niet voldoende? Salaris moet toch gestort worden, lijkt me.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109346950
Nee was niet genoeg volgend Swedbank hier dan, nieuwe policy.. Lekker suf want wat heb je dan aan een internationaal paspoort en IDkaart... dat mogen ze helemaal niet weigeren als legitimatie volgens mij..
pi_109348543
Andere bank dan? Zit zelf bij Nordea en die deden niet moeilijk bij mij.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109348712
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 13:10 schreef heaven7 het volgende:
Nee was niet genoeg volgend Swedbank hier dan, nieuwe policy.. Lekker suf want wat heb je dan aan een internationaal paspoort en IDkaart... dat mogen ze helemaal niet weigeren als legitimatie volgens mij..
Ik had dat laatst ook. Ik had een maestro kaart (waar je gewoon mee kunt pinnen in Zweden, trouwens), maar voor een credit kaart moest ik een id laten zien.
pi_109350897
Wij willen niet eens een creditcard.. gewoon een normale betaalrekening en pasje om mee te pinnen in winkels maar zelfs dat kan al niet.

@Knut, hoorde van een vriend dat het compleet afhangt van wie je bij welke bank voor je neus krijgt of ze je willen helpen of niet en of je een Zweedse ID nodig hebt of niet. Heel onprofessioneel! Ga het nog wel proberen bij SEB en miss Nordea idd.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2012 14:59:58 ]
pi_109351618
Ik zat met mijn automatkort--rekening bij SEB iig.
pi_109424557
We hebben inmiddels toch maar zo'n stom Zweedse ID aangevraagd :P

Ander vraagje, heb een vrij nieuw mobiel toestel uit NL maar wil nu graag een goedkoop Sim onlytje met internet die het liefst per maand ofzo opzegbaar is.. kan wel weer voor 2 jaar iets afsluiten maar we weten helemaal niet hoe het lopen gaat en ik zit ookal met deze kosten in NL... Weet iemand of dat bestaat in Zweden?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 15:34:22 #237
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109431032
Als je prepaid neemt bij telenor ( geloof ik) krijg je bij 200 kroon opwaarderen per maand gratis surf.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109432232
ik vond comviq amigos ideaal. Hoewel geen ervaring met internet, dat kon mn telefoon toen nog niet. Maar, heel erg goedkoop naar het buitenland bellen (1 cent pm naar nederland, naar vaste lijn), en gratis naar andere comviq amigos mensen...
pi_109433232
Is dat per maand opzegbaar Jagärtrut? 200 kronen in de maand is wel veel, geloof niet dat ik daar aan kom :)

edit- oh comviq is ook prepaid? Heb liever een abonnement, anders moet ik telkens naar een pressbyrån oid om beltegoed bij te kopen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2012 16:43:42 ]
  vrijdag 23 maart 2012 @ 17:17:27 #240
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109434702
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 16:35 schreef heaven7 het volgende:
Is dat per maand opzegbaar Jagärtrut? 200 kronen in de maand is wel veel, geloof niet dat ik daar aan kom :)

edit- oh comviq is ook prepaid? Heb liever een abonnement, anders moet ik telkens naar een pressbyrån oid om beltegoed bij te kopen.
Als je nou een bankrekening had kon je via internetbankieren opwaarderen...
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109451943
Toegelaten *O*. Geplaatst *O*. Vanaf september dus woonachtig in Växjö :).
pi_109471572
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 17:17 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Als je nou een bankrekening had kon je via internetbankieren opwaarderen...
Idd :P Ze maken het je niet makkelijk! Maargoed, dan maar een Zweedse ID aanvragen, is toch voor vanalles en nog wat wel handig heb ik gemerkt.
  zondag 25 maart 2012 @ 15:25:07 #243
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109492426
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 20:34 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Idd :P Ze maken het je niet makkelijk! Maargoed, dan maar een Zweedse ID aanvragen, is toch voor vanalles en nog wat wel handig heb ik gemerkt.
Is ook handig! Ik gebruik hem best veel eigenlijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109496776
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 15:25 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Is ook handig! Ik gebruik hem best veel eigenlijk.
Was het niet goedkoper om je rijbewijs om te zetten, iets wat toch moet? Eerlijk gezegd heb ik nog niet echt een id nodig gehad, kom heel ver met gewoon mijn persoonsnummer.
  zondag 25 maart 2012 @ 17:38:19 #245
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109497009
Ik kon hem toen nog gratis ophalen bij de bank. Heb nog steeds mijn nl rijbewijs, maar die loopt straks af dus moet ik hem wel omzetten nu.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109721432
o hey, hier hoor ik bij
pi_109726055
Moet je je Nederlandse rijbewijs omzetten als ie gewoon nog geldig is? Nee toch?

We hebben em maar aangevraagd, kost tegenwoordig 400 kronen per persoon :{ Heb de foto's maken en alles wel in het Nederlands kunnen doen :D Er werkt een vrouw die heel lang in Amsterdam gewoond heeft, echt grapig!
pi_109727843
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef heaven7 het volgende:
Moet je je Nederlandse rijbewijs omzetten als ie gewoon nog geldig is? Nee toch?

We hebben em maar aangevraagd, kost tegenwoordig 400 kronen per persoon :{ Heb de foto's maken en alles wel in het Nederlands kunnen doen :D Er werkt een vrouw die heel lang in Amsterdam gewoond heeft, echt grapig!
Ik heb mijn rijbewijs nooit omgezet, meerdere malen gecontroleerd en nooit wat van gezegd. Maar hij loopt dit jaar af, dus ik vraag nu wel een Zweedse aan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 1 april 2012 @ 01:00:25 #249
347415 r8v2
Relbie.
pi_109750278
EU-rijbewijs is geldig totdat de datum verloopt.
pi_109826029
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 22:12 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Jullie geven te veel licht in Stockholm, dat is dan ook het enige wat ik zie in Botkyrka. :(
Woon je in Botkyrka? Waar? Ik in Uttran.

Zo, tijdje niet meer hier geweest, even bijlezen...
pi_109910086
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 21:54 schreef sweboy het volgende:

[..]

Woon je in Botkyrka? Waar? Ik in Uttran.

Zo, tijdje niet meer hier geweest, even bijlezen...
Ah, ik woon ook in Grödinge, alleen dan wat zuidelijker. :)
pi_109914351
Grrr, nog geen bericht van Zweedse ID :{ En de hele volgende week is mijn vriend weg en kunnen we dus geen bankrekening openen :'(
pi_109914700
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 21:36 schreef heaven7 het volgende:
Grrr, nog geen bericht van Zweedse ID :{ En de hele volgende week is mijn vriend weg en kunnen we dus geen bankrekening openen :'(
Deden ze bij mij niet moeilijk over? Heb nog steeds geen id, ook nog niet echt nodig gehad.

[edit] oh wacht, ik ben niet de eerste die dat zegt :@

[ Bericht 9% gewijzigd door Murazor4096 op 04-04-2012 21:48:07 ]
pi_109917355
En toch zijn we al bij verschillende instanties weer weggestuurd omdat we geen fucking zweeds id hebben :{
pi_109919019
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:23 schreef heaven7 het volgende:
En toch zijn we al bij verschillende instanties weer weggestuurd omdat we geen fucking zweeds id hebben :{
Misschien heb ik die instanties nog niet nodig gehad, veel meer dan de bank heb ik eigelijk ook nog niet geregeld.
  woensdag 4 april 2012 @ 22:54:06 #256
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_109919399
Ik gebruik mijn Zweedse ID toch echt regelmatig. Bij de bank, betalen met een CC, pakketje ophalen bij het postkantoor, auto huren enz. Het zou denk ik ook wel allemaal met een Nederlands paspoort kunnen, maar het is gewoon zo veel makkelijker als je dat pasje hebt.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_109920155
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik gebruik mijn Zweedse ID toch echt regelmatig. Bij de bank, betalen met een CC, pakketje ophalen bij het postkantoor, auto huren enz. Het zou denk ik ook wel allemaal met een Nederlands paspoort kunnen, maar het is gewoon zo veel makkelijker als je dat pasje hebt.
Ja, ik moet hem ook een keer aanvragen, maar beetje te laks voor. :P
pi_109934646
Hey, hier ook ik ook bij!

Ik woon nu tijdelijk in Skara.
pi_110015206
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 12:23 schreef De_jager het volgende:
Hey, hier ook ik ook bij!

Ik woon nu tijdelijk in Skara.
Jeetje, wat moet je daar nou? :)
pi_110031392
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 12:23 schreef De_jager het volgende:
Hey, hier ook ik ook bij!

Ik woon nu tijdelijk in Skara.
Heb in Falköping gewoond :)
pi_110099108
Hej,

Ik kreeg vorige week, tot mijn grote blijdschap, te horen dat ik geplaatst ben aan de Uppsala Universiteit! Ik ga hier een jaar lang Peace and Conflict Studies studeren. In Nederland ben ik student Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Nu ben ik druk bezig met mijn inschrijving en kan ik kiezen uit meerdere wooncomplexen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op: Rackarberget, Kantorsgatan of Flogsta. Heeft iemand ervaring of kan iemand mij hierover adviseren? De reden dat ik één van deze drie wil kiezen is dat de andere complexen voornamelijk internationale studenten huisvesten en ik (voor de taalverwerving) het liefst tussen de Zweden zit.

Tack så mycket

Bjørn
  dinsdag 10 april 2012 @ 19:30:50 #262
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_110148842
Ik woon wel in Uppsala, maar over studenthuisvesting weet ik niets. In Flogsta is het wel aardig gemengd geloof ik.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110149063
Hoi!

Welkom!

Rackarberget is ideaal, centraal en veel studenten. Ook mooie huizen, die ik van binnen heb gezien. Flogsta is wat verder weg, maar maakt denk ik de uitwisselingsperiode wel echt, daar is het echte Zweedse studentenleven. En het is nog steeds goed te fietsen, ik heb er een jaar gewoond. Kantorsgatan is ook best okay. Veel rustiger, maar wel fijn. Ik heb daar gewoond, en woon er nu weer. Dit keer in een eigen appartementje.

Hoe denk je dat je in aanmerking gaat komen voor een woning? Ik weet dat er een paar gereserveerd zijn voor uitwisselingsstudenten, maar niet heel erg veel!
  dinsdag 10 april 2012 @ 19:41:09 #264
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_110149494
Waar ligt Rackarberget? Is dat een deel van studentstaden?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110149993
Ik heb zelf in Flogsta gezeten en daar hangt het af waar je geplaatst wordt of je veel internationale studenten in je corridor hebt. Bij mij waren er 6 van de 12 internationaal (incl. moi en 2 aziaten die ik werkelijk waar maar 2 keer heb gezien in een half jaar), de andere helft was Zweeds).Maar ik ken gevallen waar er maar 2 op de 12 internationaal waren.

Flogsta was wel echt fokking awesome om te zitten, zoals Jagärtrut al zei, daar is het echte Zweedse studentenleven!
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_110150172
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 19:41 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waar ligt Rackarberget? Is dat een deel van studentstaden?
Jup. Die nieuwe flats achter economicum, dat is rackarberget. Ik geloof ook het gedeelte aan de andere kant van de straat, achter die vreselijk dure ica.
pi_110160513
Bestaan er ook goedkope Ica's dan? :P
pi_110161068
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 22:24 schreef heaven7 het volgende:
Bestaan er ook goedkope Ica's dan? :P
ICA MAXI!
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
  dinsdag 10 april 2012 @ 22:39:59 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110161667
Zo, vakantiehuis in Zweden is geboekt. Eind augustus 2 weken een huis gehuurd in Hagfors, Värmlands län. *O*

Ik wil toch wel een beetje Zweeds leren voor ik erheen ga, zodat ik op z'n minst kan proberen mezelf verstaanbaar te maken tegenover een Zweed. Wat zijn goede manieren om daarmee te beginnen?
pi_110163387
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 april 2012 22:32 schreef aardappel het volgende:

[..]

ICA MAXI!
Nog steeds duur.
pi_110163454
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 22:39 schreef James1988 het volgende:
Zo, vakantiehuis in Zweden is geboekt. Eind augustus 2 weken een huis gehuurd in Hagfors, Värmlands län. *O*

Ik wil toch wel een beetje Zweeds leren voor ik erheen ga, zodat ik op z'n minst kan proberen mezelf verstaanbaar te maken tegenover een Zweed. Wat zijn goede manieren om daarmee te beginnen?
Dit is het kaaskoppen in Zweden topic, niet het traveltopic :P Maargoed, je hebt weinig andere opties dan een taalcursus thuis of op een school te gaan doen.
pi_110163459
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik gebruik mijn Zweedse ID toch echt regelmatig. Bij de bank, betalen met een CC, pakketje ophalen bij het postkantoor, auto huren enz. Het zou denk ik ook wel allemaal met een Nederlands paspoort kunnen, maar het is gewoon zo veel makkelijker als je dat pasje hebt.
WOon hier nu bijna 5 jaar, en heb nog steeds geen zweedse ID. Nog nooit nodig gehad.

Swedbank en nordea accepteren gewoon nederlandse id. Bij lening/hypotheek eventueel met personbevis, welke je bij skatteverket kunt opvragen.

SEB, Avanza en skandiabanken zijn nog makkelijker voor alleen een rekening met visa kaart, online aanmelden, ondertekenen, en op de post retour. Klaar.

Aangetekende post ook gewoon NL id kaart.
Bankgiro uitbetalingskaarten ook.

Nog twee jaar, dan rijbewijs verlengen. Kan die eventueel als id worden gebruikt, tot dan, niet nodig.

Mischien voortijd wel zweeds staatsburgerschap.
pi_110163677
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 23:06 schreef sweboy het volgende:

[..]

WOon hier nu bijna 5 jaar, en heb nog steeds geen zweedse ID. Nog nooit nodig gehad.

Swedbank en nordea accepteren gewoon nederlandse id. Bij lening/hypotheek eventueel met personbevis, welke je bij skatteverket kunt opvragen.

SEB, Avanza en skandiabanken zijn nog makkelijker voor alleen een rekening met visa kaart, online aanmelden, ondertekenen, en op de post retour. Klaar.

Aangetekende post ook gewoon NL id kaart.
Bankgiro uitbetalingskaarten ook.

Nog twee jaar, dan rijbewijs verlengen. Kan die eventueel als id worden gebruikt, tot dan, niet nodig.

Mischien voortijd wel zweeds staatsburgerschap.
Dat is dus absoluut niet waar. Wij zijn bij meerdere banken en telefoonaanbieders gewoon keihard afgewezen. Dus geen dingen zeggen die niet zo zijn. 4 jaar geleden had ik er ook geen nodig en had em nu ook niet nodig gehad als ik alles vanaf die tijd gewoon door had laten lopen. Maar nu, alles opnieuw aanvragen en praktisch alles wil een Zweedse ID van je zien.
  dinsdag 10 april 2012 @ 23:21:27 #274
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_110164288
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 22:39 schreef James1988 het volgende:
Zo, vakantiehuis in Zweden is geboekt. Eind augustus 2 weken een huis gehuurd in Hagfors, Värmlands län. *O*

Ik wil toch wel een beetje Zweeds leren voor ik erheen ga, zodat ik op z'n minst kan proberen mezelf verstaanbaar te maken tegenover een Zweed. Wat zijn goede manieren om daarmee te beginnen?
Ah joh, helemaal niet nodig dat Zweeds. In Hagfors zitten zoveel Nederlanders dat je gewoon Nederlands kan praten ;)
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110176179
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 23:10 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat is dus absoluut niet waar. Wij zijn bij meerdere banken en telefoonaanbieders gewoon keihard afgewezen. Dus geen dingen zeggen die niet zo zijn. 4 jaar geleden had ik er ook geen nodig en had em nu ook niet nodig gehad als ik alles vanaf die tijd gewoon door had laten lopen. Maar nu, alles opnieuw aanvragen en praktisch alles wil een Zweedse ID van je zien.
https://public.skandiaban(...)ustomer.aspx?env=skb
Gewoon te openen zonder ID

http://www.seb.se/pow/wcp(...)man%3F%26t%3Dwelcome
Gewoon te openen zonder ID

Nordea ook, 13 maanden geleden geopent met NL ID en zweeds Personbevis.

Nieuwe Tele2 abbo vorige maand afgesloten, kan gewoon online, zonder ID. Alleen Personnummer opgeven. Zelfde voor Tre en Telia. Jaar geleden ook bij Phonehouse gewoon gelukt. Als je bij telefoon aanbieders wordt afgewezen, is het meestal dat je niet kredietwaardig bent. Bijvoorbeeld geen inkomsten volgens Skatteverket. Meestal pas na 15 maanden werken zal skatteverket daarvan je inkomsten zien (of eigelijk de krediet beoordelers, zoals UC).

Ik red me nu na 5 jaar nog altijd zonder zweeds ID. Nog nooit een probleem gehad. Met NL ID kom je heel ver, met zweeds Personbevis kom je het laatste stukje.

Een Personnummer moet je uiteraard wel hebben. Zolang je dat hebt, kunnen de banken alles zo van je opvragen.
pi_110176473
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:24 schreef sweboy het volgende:

[..]

https://public.skandiaban(...)ustomer.aspx?env=skb
Gewoon te openen zonder ID

http://www.seb.se/pow/wcp(...)man%3F%26t%3Dwelcome
Gewoon te openen zonder ID

Nordea ook, 13 maanden geleden geopent met NL ID en zweeds Personbevis.

Nieuwe Tele2 abbo vorige maand afgesloten, kan gewoon online, zonder ID. Alleen Personnummer opgeven. Zelfde voor Tre en Telia. Jaar geleden ook bij Phonehouse gewoon gelukt. Als je bij telefoon aanbieders wordt afgewezen, is het meestal dat je niet kredietwaardig bent. Bijvoorbeeld geen inkomsten volgens Skatteverket. Meestal pas na 15 maanden werken zal skatteverket daarvan je inkomsten zien (of eigelijk de krediet beoordelers, zoals UC).

Ik red me nu na 5 jaar nog altijd zonder zweeds ID. Nog nooit een probleem gehad. Met NL ID kom je heel ver, met zweeds Personbevis kom je het laatste stukje.

Een Personnummer moet je uiteraard wel hebben. Zolang je dat hebt, kunnen de banken alles zo van je opvragen.
telefoonabbo kon ik ook voor zonder zweedse id. Maar bankrekening openen (ofwel kreditkaart aanvragen) had ik vorig jaar ook een Zweedse id voor nodig. Dat waren de nieuwe regels bij Swedbank.

Een vriend van me reist trouwens regelmatig op z'n skatteverket id, vind het wel gappig, omdat het helemaal geen interantionaal legitimatiebewijs is.
pi_110176655
Du hämtar ut ditt startpaket hos ett postombud mot uppvisande av svensk legitimation.

Van de SEB-site. Zo makkelijk als jij het stelt is het niet (meer)
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110177759
Zonder Zweedse ID kun je alleen een rekening zonder pas en internetbankieren openen ja. Anders niet. Ook bij Tele2 zijn we afgewezen voor een abo omdat op een Nederlands paspoort je persoonsnummer niet staat (welke ik overigens al bijna 4 jaar heb). Ik vind het een beetje bullshit dat je loopt te gillen dat het zo makkelijk is allemaal zonder Zweedse ID terwijl het gewoon een feit is dat we tegenwoordig overal worden weggestuurd omdat we dat ding niet hebben. In theorie kan alles ja. In theorie mogen ze ons Nederlandse paspoort niet weigeren en zou een bevestiging van Skatteverket genoeg moeten zijn. In de praktijk is dit dus niet zo.
pi_110204474
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:36 schreef Knutknuttsson het volgende:
Du hämtar ut ditt startpaket hos ett postombud mot uppvisande av svensk legitimation.

Van de SEB-site. Zo makkelijk als jij het stelt is het niet (meer)
Dat is puur dat ze het aangetekend versturen. Als je naar je postombud een personbevis meeneemt, zullen ze het vrijwel altijd accepteren.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:01 schreef heaven7 het volgende:
Zonder Zweedse ID kun je alleen een rekening zonder pas en internetbankieren openen ja. Anders niet. Ook bij Tele2 zijn we afgewezen voor een abo omdat op een Nederlands paspoort je persoonsnummer niet staat (welke ik overigens al bijna 4 jaar heb). Ik vind het een beetje bullshit dat je loopt te gillen dat het zo makkelijk is allemaal zonder Zweedse ID terwijl het gewoon een feit is dat we tegenwoordig overal worden weggestuurd omdat we dat ding niet hebben. In theorie kan alles ja. In theorie mogen ze ons Nederlandse paspoort niet weigeren en zou een bevestiging van Skatteverket genoeg moeten zijn. In de praktijk is dit dus niet zo.
Blijkbaar hebben we toch andere ervaringen. Tele2 2 weken geleden besteld, afgelopen donderdag opgehaald, gewoon bij de post hier, met NL ID kaart.

Het kan natuurlijk zijn dat sommige het anders verwerken, ik geef alleen mijn ervaringen aan, noem het bullshit of niet, prima, maar dan zoek je het zelf maar uit. Ik geef mijn ervaringen aan, ook de laatste weken. Prettig om dan maar als leugenaar te worden uitgemaakt hier.

Mischien accepteren dat het bij de een anders blijkt te werken dan bij de ander?
pi_110206268
Over id- kaarten gesproken... Iemand hier die zijn rijbewijs heeft omgewisseld? Hoorde dat dat heel lang kan duren namelijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110211367
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 21:41 schreef sweboy het volgende:

[..]

Dat is puur dat ze het aangetekend versturen. Als je naar je postombud een personbevis meeneemt, zullen ze het vrijwel altijd accepteren.

[..]

Blijkbaar hebben we toch andere ervaringen. Tele2 2 weken geleden besteld, afgelopen donderdag opgehaald, gewoon bij de post hier, met NL ID kaart.

Het kan natuurlijk zijn dat sommige het anders verwerken, ik geef alleen mijn ervaringen aan, noem het bullshit of niet, prima, maar dan zoek je het zelf maar uit. Ik geef mijn ervaringen aan, ook de laatste weken. Prettig om dan maar als leugenaar te worden uitgemaakt hier.

Mischien accepteren dat het bij de een anders blijkt te werken dan bij de ander?
Wat heb ik nou aan jouw ervaringen als ik zelf compleet het tegenovergestelde ervaar :? Fijn dat jij het ding niet nodig heb gehad maar ik bedoel dat je niet moet roepen dat ie compleet overbodig is want dat geldt dus zeker niet voor iedereen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 01:45:40 #282
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110261742
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 22:39 schreef James1988 het volgende:
Zo, vakantiehuis in Zweden is geboekt. Eind augustus 2 weken een huis gehuurd in Hagfors, Värmlands län. *O*

Ik wil toch wel een beetje Zweeds leren voor ik erheen ga, zodat ik op z'n minst kan proberen mezelf verstaanbaar te maken tegenover een Zweed. Wat zijn goede manieren om daarmee te beginnen?
Momenteel ben ik bezig met Zweeds leren via Wikipedia/Wikibooks. De uitspraak van letters, cijfers en letters, simpele conversaties: ik ben ermee bezig. Bovendien houd ik me ook bezig met woordvolgordes en kernwoorden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_110275345
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:01 schreef heaven7 het volgende:
Zonder Zweedse ID kun je alleen een rekening zonder pas en internetbankieren openen ja. Anders niet. Ook bij Tele2 zijn we afgewezen voor een abo omdat op een Nederlands paspoort je persoonsnummer niet staat (welke ik overigens al bijna 4 jaar heb). Ik vind het een beetje bullshit dat je loopt te gillen dat het zo makkelijk is allemaal zonder Zweedse ID terwijl het gewoon een feit is dat we tegenwoordig overal worden weggestuurd omdat we dat ding niet hebben. In theorie kan alles ja. In theorie mogen ze ons Nederlandse paspoort niet weigeren en zou een bevestiging van Skatteverket genoeg moeten zijn. In de praktijk is dit dus niet zo.
^O^
pi_110278399
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 01:45 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Momenteel ben ik bezig met Zweeds leren via Wikipedia/Wikibooks. De uitspraak van letters, cijfers en letters, simpele conversaties: ik ben ermee bezig. Bovendien houd ik me ook bezig met woordvolgordes en kernwoorden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Memrise.com is een goede. :)
pi_110280464
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:28 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Wat heb ik nou aan jouw ervaringen als ik zelf compleet het tegenovergestelde ervaar :? Fijn dat jij het ding niet nodig heb gehad maar ik bedoel dat je niet moet roepen dat ie compleet overbodig is want dat geldt dus zeker niet voor iedereen.
Niet zo zuur doen, het geeft enkel aan dat het een grote bureaucratische willekeur is. Zelfde in Engeland, waar de ene helft van de Engelse fokkers vanuit Nederland online een rekening opent, en de andere helft na 3 maanden Londen nog steeds niks heeft kunnen openen. Bij dezelfde bank :')
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110283038
Ik doe heul niet zuur. Ik weet precies hoe het hier werkt, al aardig wat jaren. Maar ik kan het niet zo goed hebben dat iemand loopt te roepen dat je een Zweedse ID niet nodig hebt terwijl dat dus per geval verschilt en ik dat net had aangegeven.
pi_110285876
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:49 schreef heaven7 het volgende:
Ik doe heul niet zuur. Ik weet precies hoe het hier werkt, al aardig wat jaren. Maar ik kan het niet zo goed hebben dat iemand loopt te roepen dat je een Zweedse ID niet nodig hebt terwijl dat dus per geval verschilt en ik dat net had aangegeven.
Niet lullig bedoeld, maar het zit denk ik tussen je oren ;)

Lees even terug, sweboy loopt echt nergens "te roepen" dat je een Zweedse ID niet nodig hebt. Hij geeft enkel zijn ervaringen en volgens mij lees jij ergens iets tussen de regels dat je irriteert ofzo. Nergens nodig voor O+
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110285956
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:22 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld, maar het zit denk ik tussen je oren ;)

Lees even terug, sweboy loopt echt nergens "te roepen" dat je een Zweedse ID niet nodig hebt. Hij geeft enkel zijn ervaringen en volgens mij lees jij ergens iets tussen de regels dat je irriteert ofzo. Nergens nodig voor O+
O+

Boh, ik ben maandag teruggekomen uit San Diego, waar het 20 graden en zonnig was en ik heb nog wat moeite met het huidige kutweer in Zweden....
  vrijdag 13 april 2012 @ 18:38:12 #289
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_110286357
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:25 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

O+

Boh, ik ben maandag teruggekomen uit San Diego, waar het 20 graden en zonnig was en ik heb nog wat moeite met het huidige kutweer in Zweden....
Het sneeuwt hier zelfs -O-
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110286386
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:38 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Het sneeuwt hier zelfs -O-
hoever zit jij bij mij vandaan?

Ik`ben nog nooit zo snel naar huis gefietst, ik had het zoooooo koud op de fiets..
pi_110286404
Goed dan quote ik alles wel waarin hij duidelijk zegt dat je geen Zweedse ID nodig hebt. Als een buitenstaander hier info over zoekt en dit leest denkt ie, oh nou, ik heb helemaal geen Zweedse ID nodig jeej terwijl je dus bedrogen uit kan komen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 23:06 schreef sweboy het volgende:

[..]

Swedbank en nordea accepteren gewoon nederlandse id. Bij lening/hypotheek eventueel met personbevis, welke je bij skatteverket kunt opvragen.

SEB, Avanza en skandiabanken zijn nog makkelijker voor alleen een rekening met visa kaart, online aanmelden, ondertekenen, en op de post retour. Klaar.

Aangetekende post ook gewoon NL id kaart.
Bankgiro uitbetalingskaarten ook.

niet nodig.

https://public.skandiaban(...)ustomer.aspx?env=skb
Gewoon te openen zonder ID

http://www.seb.se/pow/wcp(...)man%3F%26t%3Dwelcome
Gewoon te openen zonder ID

Nordea ook, 13 maanden geleden geopent met NL ID en zweeds Personbevis.

Nieuwe Tele2 abbo vorige maand afgesloten, kan gewoon online, zonder ID.

Met NL ID kom je heel ver, met zweeds Personbevis kom je het laatste stukje.
pi_110286474
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:39 schreef heaven7 het volgende:
Goed dan quote ik alles wel waarin hij duidelijk zegt dat je geen Zweedse ID nodig hebt. Als een buitenstaander hier info over zoekt en dit leest denkt ie, oh nou, ik heb helemaal geen Zweedse ID nodig jeej terwijl je dus bedrogen uit kan komen.

[..]

Gut, het zijn zijn ervaringen. Wat boeit dat nou? Hij schrijft geen Wikipedia pagina ofzo. Serieus, spijkers op laag water zoeken enzo.

Can't we all just get along?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110286497
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:38 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Het sneeuwt hier zelfs -O-
Hier 'gelukkig' nog regen, maar ik ben benieuwd hoe lang dat nog duurt. Thermometer (Katarinahissen) springt heen en weer tussen 1 en 2 graden, brr. :(
pi_110286500
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:41 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Gut, het zijn zijn ervaringen. Wat boeit dat nou? Hij schrijft geen Wikipedia pagina ofzo. Serieus, spijkers op laag water zoeken enzo.

Can't we all just get along?
Hij schrijft het niet zo alsof het zijn ervaring is, hij stelt dat het zo is en dat bugt me, mag ik dat vinden? Jij mekkert er nu over door waardoor ik de zeurpiet lijk :')
  vrijdag 13 april 2012 @ 18:42:52 #295
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_110286510
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:39 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

hoever zit jij bij mij vandaan?

Ik`ben nog nooit zo snel naar huis gefietst, ik had het zoooooo koud op de fiets..
Km of 15 denk ik. Vieze, natte, koude sneeuw. En ik moet steeds naar buiten voor de was, bleeh
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110286537
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:42 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Km of 15 denk ik. Vieze, natte, koude sneeuw. En ik moet steeds naar buiten voor de was, bleeh
haha. Ik heb het grote voordeel dat de wasvoorziening in de kelder van mijn gebouw zit. Trap af en ik ben er. Ideaal.

Voor zover ik kan zien is het nog steeds regen hier, gen geen sneeuw. Komt vast nog wel.
pi_110286550
Het is hier ook de hele dag al druilerig en koud :{ Wij hebben eigen machines :9

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2012 18:44:30 ]
pi_110286579
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:42 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Hij schrijft het niet zo alsof het zijn ervaring is, hij stelt dat het zo is en dat bugt me, mag ik dat vinden? Jij mekkert er nu over door waardoor ik de zeurpiet lijk :')
Sorry, ik wilde alleen aangeven dat er geen reden tot irritatie hoeft te zijn. Als je je liever wel irriteert, ben je dus inderdaad een mopperkont. ;)
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110286662
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:44 schreef heaven7 het volgende:
Het is hier ook de hele dag al druilerig en koud :{ Wij hebben eigen machines :9
Lijkt me ideaal, al woon ik in een redelijk rustig pand (12 appartementen) en twee machines, twee drogers en een droogkast. Er was vorige week ophef hier, een bewoner had een extra slotje voor zichzelf gemaakt, waardoor hij dus dubbel zoveel uren in kon plannen in de wasmachine. Zweden. :')
  vrijdag 13 april 2012 @ 18:49:04 #300
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_110286684
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 16:34 schreef NewWorldOrder het volgende:
Hej,

Ik kreeg vorige week, tot mijn grote blijdschap, te horen dat ik geplaatst ben aan de Uppsala Universiteit! Ik ga hier een jaar lang Peace and Conflict Studies studeren. In Nederland ben ik student Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Nu ben ik druk bezig met mijn inschrijving en kan ik kiezen uit meerdere wooncomplexen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op: Rackarberget, Kantorsgatan of Flogsta. Heeft iemand ervaring of kan iemand mij hierover adviseren? De reden dat ik één van deze drie wil kiezen is dat de andere complexen voornamelijk internationale studenten huisvesten en ik (voor de taalverwerving) het liefst tussen de Zweden zit.

Tack så mycket

Bjørn
Zonder enige twijfel: Flogsta! ^O^
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_110286693
Hier is het open, zonder inschrijven ofzo. Als je overdag wast is het vaak helemaal leeg, en dan kan ik in theorie 10 machines voor mezelf hebben, en 6 drogers.

Als ik eens een dag thuis werk is het ideaal! En anders op zaterdagmorgen 8 uur, wassen terwijl ik hardloop en als ik thuiskom de was de droger in.

Ik ben een wasstrategist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')