quote:
Op donderdag 16 februari 2012 15:05 schreef Kenju het volgende:[..]
Als er één PSV-speler is die ik nooit een goede trainer zie worden, dan is het Van Bommel wel. Van Bommel is een prima werker, maar tactisch is het gewoon een dwaas. Hij wil zelf graag denken dat hij dat niet is, een goede leider is, en een tactisch wonder. Maar dat is uiteraard onzin bij iemand die het vooral heeft moeten faken gedurende zijn carrière en daar later in is gaan geloven...
Hoe een speler in het veld functioneert, hoeft per defenitie niet alles te zeggen over hoe een speler het als coach doet.
Als van Bommel zijn cursusjes doorloopt, heeft hij gewoon net zoveel kans om een goede coach te worden dan een ieder ander. Coaches zijn lang niet altijd meesterbreinen geweest in het veld, hoe een groep op een coach reageert, en hoe de individuele kwaliteiten zijn van een ploeg, is minimaal net zo belangrijk, dan hoe iemand als speler was.
Mourinho was immers ook geen formidabele voetballer.
Een coach is lang niet zo belangrijk als dat veel mensen denken, de ene coach kiest voor een aanpak welke meer op de aanval gereicht is, dan de andere coach, maar dat is ook weer afhankelijk van de spelers die hij tot zijn beschikking heeft.
Mourinho wordt met NAC onder zijn hoede echt geen landskampioen.
Een coach kiest een tactiek, selecteert de spelers, en zet de spelers op scherp, en leert ze wellicht wat bij tijdens de trainingen (maar dat doen spelers onderling net zo goed) zodra de wedstrijd begint, is het aan de spelers. Je bent immers ook afhankelijk van de tegenstander, en hoe die zich positioneel opstelt.
Ik denk dat in veel gevallen de invloed van een coach lichtelijk overschat wordt, voetbal is geen kernwetenschap.
En tevens denk ik, dat ieder weldenkend mens, die veel naar voetbal gekeken heeft met passie voor de sport, met de benodigde curssusen, en een kruiwagen natuurlijk, coach betaald voetbal kan worden. Iemand als Ronald Koeman is echt niet hoogbegaafd, en heeft echt niet een "talent" wat een hoop andere mensen niet hebben om coach te worden. Talent om te voetballen daarentegen wel, maar ik zie dat dus los van het coachen.