Ik fok inderdaad alleen met stamboom. Mjah, ideaal...het begon eigenlijk met Raki die voor het eerst krols werd en ik toch wel eens zou willen weten hoe het was om een nestje te krijgen. Je leert veel van zo'n proces en het leek me erg gezellig. Na 1 nestje kreeg ik het een beetje te pakken, zeker omdat ik zag hoe mooi Avaldi was uitgegroeid en hoe zijn karakter geworden was.
Toen is het ideaal een beetje ontstaan:
Ik wil voorkomen dat het ras door gefokt raakt volgens de standaard die mensen graag willen zien. Veel mensen vinden de nieuwe lijn mooi. Dat wil zeggen, een hele scherpe driehoekige kaaklijn, grote oren, slanke bouw.
Ik vind persoonlijk de oude lijn mooier. Je ziet dat goed bij de dekkater hierboven: die is gewoon fors gebouwd en lekker stevig, zoals de boskat hoort te zijn. Verder vind ik karakter en opvoeding belangrijk. Zo koos Avaldi ons uit om te blijven en niet andersom. Het is een echt roedeldier, een enorme kroel en wil overal bij zijn. Hij is lief voor iedereen die hier binnen komt. We noemen hem ook wel onze reclame kater. En toen bedacht ik, dat ik dus best goed zou kunnen worden in het fokken van een mooie lijn. Vandaar dat ik heb doorgezet.
Avaldi is eenmalig naar een show geweest, net voordat hij 1 jaar oud werd. Hij kreeg toen direct zijn U1, het hoogst haalbare in zijn klasse. Eigenlijk was dat voor mij de bevestiging dat ik goed bezig was voor de standaard.
Maar Avaldi vond het helemaal niets en ik ook niet. Er is veel haat en nijd in de fokwereld. Daarnaast ben je een hele dag op sleeptouw en zit je te wachten. Echt babbelen met mensen is er niet bij, tenzij je een hele dag over katten kunt praten. Ik niet, ik ben wat breder geïnteresseerd. En dan is zo'n dag erg lang en was blij dat ik mijn schoonzus mee had
Wel ga ik soms kijken, gewoon om op de hoogte te blijven. Ook is er een eigenaar met twee van mijn gaan showen. Verder heb ik wel veel kennissen die nog wel gaan. Maar verder zegt het voor mijn gevoel weinig. Het blijft een kwestie van smaak, ook bij een keurmeester. Natuurlijk zijn er standaarden, maar die verschuiven ook vreemd genoeg. Ik vind het belangrijker dat de kittens gezond zijn, goed terecht komen en een band krijgen met hun eigenaar.
Foto'sOp
dinsdag 3 april 2012 21:40 schreef
Lois het volgende:
An :o wat doe je met me O+ O+ O+