abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 februari 2012 @ 11:01:48 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107706544
Zeg, zomaar even een suggestie.

Is het niet zinvol dat de cv experts hier een lijstje maken van Cv ketels die je wel of niet moet nemen ?

Uiteraard zal persoonlijke voorkeur altijd een rol spelen, daar ontkom je niet aan. Ik zelf ben geen techneut en heb al helemaal geen verstand van die ketels. Daarom zou ik als leek juist erg blij zijn met ene dergelijke tip lijst.

Stel dat bij de gewone gebruiker nu de cv ketel de brui geeft of enkel en alleen door kan met een dure reparatie die eigenlijk niet in verhouding staat tot een nieuwe. Normaal gesproken ga je jezelf even inlezen in de materie.

- Wat is er te koop,
- wat kost het
- wat is de reputatie/kwaliteit ?
etc.

Als het buiten echter 15 graden vriest word het al snel een ander verhaal. Die cv man die je belde en die even tijd had heeft model x op de plank. Je hebt geen idee of het een rampen ding is of juist een erg goede deal. Enige dat je wilt is warm water en een warm huis. Dus je vaart helemala op die ene monteur.

Als de jongens hier, die verstand hebben van die materie nu eens een lijstje zouden samen stellen voor bepaald type gebruikers en wat wel en niet zinvol is om dan te kiezen. Wat is overkill en wat is te weinig.
Op die manier hebben wij als leek iig een klein beetje houvast op het moment dat er snel een keuze moet worden gemaakt.

Aan de professionals om enige mate voor objectiviteit te hanteren en leken taal te gebruiken :-)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107706684
in before de *kankerkachel*
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_107706792
Er bestaat ook zoiets al "beschikbare ruimte", "gezinssamenstelling"en "persoonlijke voorkeur".

Een standdaard gezin (hoeksteen van de samenleving :W ) dat veel wil douchen, zal een andere ketel ambiëren, dan een grijze poezen/ouwe lullen stel dat dagelijks het washandje hanteert.

Maar puur technisch zou ik kijken naar
1. het rendement,
2. de technische ontwikkeling,
3. modulerend aan te sturen volgens het Open Therm principe.

Voor wat betreft het laatste: er is een ketelmerk dat specifiek z'n eigen thermostaat moet hebben om te kunnen moduleren.

Persoonlijk zou ik een Remehaketel kiezen vanwege punten 1 t/m 3.

Heeft er niet ooit eens in de Consumentengids een verhaal gestaan over duurzaamheid e.d. van CV-ketels? Overigens, wat een installateur toevallig op de plank heeft staan....kan wel eens een winkeldochter blijken te zijn.

Zo heeft een "erkende installateur" mijn hoogbejaarde ouders eens een verouderde ketel aangesmeerd, onder het mom van "die er nu staat is bijna op". Was niks met de bestaande ketel aan de hand, had alleen een onderhoudsbeurt nodig. Nu zitten m'n hoogbejaarde ouders met ongeveer eenzelfde ketel met rendement < VR-eis.

Met dank aan de erkende installateur.

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 07-02-2012 13:35:28 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107706948
Kies sowieso een ketel die al een paar jaar gebouwd wordt, net als met auto's, zijn de eerste series van nieuwe modellen soms nog wat storingsgevoelig.

Nefit gebruikt(e) wat meer standaard onderdelen dan bijvoorbeeld Remeha (die maken meer onderdelen in eigen beheer, oa in China), dat kan eventuele reparaties wat vergemakkelijken, aldus mijn zwager, die onderhouds-manager is bij installateur met ~30 monteurs in de buitendienst.

Hijzelf heeft een Itho ketel in zijn huis gehangen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 11:29:47 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107707291
Blomke, dat wat jij aangeeft mbt je ouders is nu precies wat ik bedoel. Jan Doedel de gebruiker heeft geen ideeeeee.

Het doel van dit topic is niet om een discussie te starten maar om bijvoorbeeld een top 3 van keuzes te creeren voor bepaalde doelgroepen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107710221
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:29 schreef klusfoobje het volgende:
maar om bijvoorbeeld een top 3 van keuzes te creeren voor bepaalde doelgroepen.
1. Remeha,
2. Remeha,
3. Remeha.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:12:42 #7
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107710555
:7 awel mijnheer, heeft u ook nog specificaties of bedoeld u die witte ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107710777
1. Remeha Quinta 30 S. Vanwege z'n hoge rendement 109,3% bij 50/30 graden aanvoer/retourtemperatuur door z'n geventileerde kast.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107711567
Mijn lief heeft een poosje voor Remeha gewerkt, en de werkmethoden van hun R&D en klantenservice, waren nou niet echt om over naar huis te schrijven. :N

De Quinta pro is dan onderhuids een beproefd model, een iets gemoderniseerde Quinta eigenlijk, daar val je je idd geen buil aan.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:48:06 #10
365601 VVDer
Excuus=makkelijk
pi_107711646
Wij hebben 3 jaar geleden voor het eerst een Bosch gekocht. Dit is de 1e en de laatste. Maakt teveel geluid, heeft al wat gebreken gehad.

Volgende keer neem ik weer een iets te zware CV voor de m3 dan een advies.

Wij hebben hiervoor een Remeha gehad en daar waren we echt enorm tevreden over. Die gaat het denk ik weer worden in ons nieuwe huis
Verantwoordelijkheid is voor veel mensen onbekend.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:49:03 #11
365601 VVDer
Excuus=makkelijk
pi_107711679
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:20 schreef blomke het volgende:
1. Remeha Quinta 30 S. Vanwege z'n hoge rendement 109,3% bij 50/30 graden aanvoer/retourtemperatuur door z'n geventileerde kast.
een rendement van meer dan 100%?! Hoe doe je dat
Verantwoordelijkheid is voor veel mensen onbekend.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:49:37 #12
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_107711706
Ik heb een Remeha Avanta (huurwoning) en die is snel warm. Geen idee van het verbruik.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:52:50 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_107711813
Vroeger en Vaillant gehad; die is ruim 22 jaar mee gegaan, super kwaliteit.

In mijn oude appartementje een Remeha (geen idee welk type), kleine krachtpatser, erg tevreden.

In ons huis nu een Atag (Blauwe Engel, huurketel, jaar of 9 oud), en sich prima ketel. Een keer een storing gehad, waar de montuers niet uitkwamen. Deze hebben Atag ingeschakeld en de boel keurig netjes gerepareerd. Nette service van hun kant. Daarna nooit meer problemen met de ketel gehad.

Ik ken meerdere mensen die Bosch hebben of hebben gehad en er zit geen enkele positieve ervaring tussen....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_107711826
Ik denk dat élke ketel, beter zijn werk kan doen in een goed overdacht en gedimensioneerd CV-systeem. Een ketel is wel een belangrijke, maar zeker niet de enige schakel in een goed werkend CV-systeem.

En Bosch ketels waren voorheen Radson, en die dingen waren nou niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Ze hebben niet voor niks gekozen voor het voeren van de Bosch merknaam toen ze Radson ovenamen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:03:48 #15
545 dop
:copyright: dop
pi_107712226
Nefit hier, zat in het huis toen we hem kochten.
Nu bleek in dit type (Smartline Hr) dat de brander bij hele zware belasting een gat kon branden in het ketelhuis, kreeg hier over een brief met telefoonnummer om een afspraak te maken, om een nieuwe brander te plaatsen die dit euvel niet heeft.
netjes op kosten van nefit.

ketel heeft nooit kuren of problemen gegeven, maar ze doen blijkbaar toch hun best om de naam hoog te houden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:10:00 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107712452
Als we het nu een szo doen dat men een top 3 neerzet, merk en type en bij voorkeur of er nog iets speciaals aan is. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een regendouche oid heeft.

Niet al teveel geklets erom heen. gewoon om iemand die wat zoekt een duw in een richting te geven vanwaar hij zij verder kan.

De reacties hier bevestigen eigenlijk alleen maar meer de wenselijkheid van zo lijstje. Ik bedoel, met alle respect, maar de vriendin heeft er gewerkt en die vond dat een afdeling minder was. Daar kun je niet zo heel veel mee. Want was dat een incident ? dagelijkse kost, 10 jaar geleden ?

Heren cv mensen, wees eens concreet, zet een lijstje neer waar de leken verder mee kunnen.

Dat wat er nu vorobij komt is idd precies waarom bijvoorbeeld de ouders van Blomke de mist in gaan. Iedereen roept maar wat. Die juffrouw bij de balie lachte zo lief dus is het een goed merk..

Zonder een profi input kan dit topic eigenlijk direct weer dicht en is het vermoeden bevestigd.... men verkoopt wat men op de plank heeft...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107712644
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:49 schreef VVDer het volgende:

[..]

een rendement van meer dan 100%?! Hoe doe je dat
Dat komt omdat men vroeger ooit had bedacht dat een ketel nooit meer dan 90% rendement zou kunnen hebben en men dat toen doodleuk 100% rendement heeft genoemd.

Een rendement van 100% zou dus in cv-ketel-termen een rendement van 111% zijn. 8)7

--
OT: ons huurhuis heeft een ketel van Vaillant, en mijn ouders hebben ook een Vaillant. In beide gevallen is er gezeik met de driewegklep geweest, mijn ouders hebben geloof ik wel drie keer een nieuwe nodig gehad. Intussen is dat waarschijnlijk opgelost, maar ik zou dus niet zelf voor dat merk kiezen.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 14:35:11 #18
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_107713235
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat komt omdat men vroeger ooit had bedacht dat een ketel nooit meer dan 90% rendement zou kunnen hebben en men dat toen doodleuk 100% rendement heeft genoemd.

Een rendement van 100% zou dus in cv-ketel-termen een rendement van 111% zijn. 8)7

euh nee, dat heeft te maken met het feit dat het rendement wordt uitgerekend op basis van de onderwaarde van de energie in een m3 aardgas. Maar aangezien HR ketels condenseren moet je eigenlijk met de bovenwaarde rekenen, want je pakt tegenwoordig door het condenseren ook nog weer energie uit je rookgassen.

Verder wil ik later nog wel terugkomen op wat ik goede ketels vind, maar ben nu hard aan het werk :P misschien kan ik vanavond nog iets nuttigs toevoegen aan dit topic
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_107713351
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:35 schreef TradeMarkie het volgende:

[..]

euh nee, dat heeft te maken met het feit dat het rendement wordt uitgerekend op basis van de onderwaarde van de energie in een m3 aardgas. Maar aangezien HR ketels condenseren moet je eigenlijk met de bovenwaarde rekenen, want je pakt tegenwoordig door het condenseren ook nog weer energie uit je rookgassen.
Dat dus. Op basis van de LHV kan je boven de 100% uitkomen; op basis van de HHV (100% condensatie en afkoeling van de rookagssen) echter max 99,999999%
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107713395
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:10 schreef klusfoobje het volgende:
Als we het nu een szo doen dat men een top 3 neerzet, merk en type en bij voorkeur of er nog iets speciaals aan is. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een regendouche oid heeft.

Niet al teveel geklets erom heen. gewoon om iemand die wat zoekt een duw in een richting te geven vanwaar hij zij verder kan.

De reacties hier bevestigen eigenlijk alleen maar meer de wenselijkheid van zo lijstje. Ik bedoel, met alle respect, maar de vriendin heeft er gewerkt en die vond dat een afdeling minder was. Daar kun je niet zo heel veel mee. Want was dat een incident ? dagelijkse kost, 10 jaar geleden ?

Heren cv mensen, wees eens concreet, zet een lijstje neer waar de leken verder mee kunnen.

Dat wat er nu vorobij komt is idd precies waarom bijvoorbeeld de ouders van Blomke de mist in gaan. Iedereen roept maar wat. Die juffrouw bij de balie lachte zo lief dus is het een goed merk..

Zonder een profi input kan dit topic eigenlijk direct weer dicht en is het vermoeden bevestigd.... men verkoopt wat men op de plank heeft...
Mijn vriendin werkte er (tot 1 jaar geleden), en niet als receptioniste, maar op een positie dat ze ook dit soort dingen actief mee kreeg, first-hand van buitenlandse importeurs, en second-hand op beurzen van de grotere installateurs etc. Ze verzorgde ook (deels) trainingen van monteurs in het tecnicum etc.

Maar zoals ik al aangaf, de meest betrouwbare ketel (Nefit?), is ook in een paar jaar om zeep te helpen in een slechte installatie.

Mijn ouders hebben jaren lang een Radson ketel met losse boiler gehad, nooit problemen mee, terwijl men links en rechts van ellende die dingen uit zolderramen flikkerden toentertijd. (vlak voor de Bosch overname)

Nu hebben ze een Itho, op advies van mijn installerende zwager, die er zelf ook een heeft, en die bevallen ook goed. Wij hebben een AWB, die goed werkt, maar mijn zwager kent een serie AWB's waar zijn monteurs af- en aan rijden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107713762
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:46 schreef fruityloop het volgende:
Mijn lief heeft een poosje voor Remeha gewerkt, en de werkmethoden van hun R&D en klantenservice, waren nou niet echt om over naar huis te schrijven. :N
Dat betekent concreet?
En bij andere ketelproducenten?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 15:11:27 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107714784
naja, ik heb het geprobeerd... :{
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107715229
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat betekent concreet?
En bij andere ketelproducenten?
Ze heeft alleen bij Remeha gewerkt, voor de globale uitleg van haar functie en activiteiten, zie mijn post hierboven. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107715462
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:11 schreef klusfoobje het volgende:
naja, ik heb het geprobeerd... :{
Wat verwacht je nou precies met deze materie? Er zijn per ketel-serie ettelijke varianten (Remeha bouwt ~2400 versies van de diverse series als je de staande meetelt), meerdere series per fabrikant, meerdere fabrikanten, en zo verder. Dan nog de verschillende typen huizen, met andere gezinssamenstellingen in de huizen, en zo nog veel meer variabelen.

Het lijkt me een utopie om te denken dat er een lijstje met 3 ketels te maken is, waarop mensen in hun individuele geval kunnen bouwen.

Nefit is zeer betrouwbaar, dat lijkt een consensus hier? Bosch, voorheen Radson is nog steeds ruk, en de beproefde Remeha ketels zijn een solide keus?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107715948
Ik denk wel dat ie zoiets bedoelde ja.

Verder denk ik dat het altijd belangrijk is om de CW waarde in de gaten te houden... de hoeveelheid warm water dus. Check wat je nu hebt voor CW waarde, dan weet je ook wat je in de toekomst wil (ik zou bv een maatje meer tapwater wel prettig vinden maar dat moet geen godsvermogen extra kosten).
pi_107716391
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:42 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik denk wel dat ie zoiets bedoelde ja.

Ik heb zoiets als dit wel eens gevraagd aan mijn zwager, toen wij aan het kijken waren voor een nieuw huis, en ik wilde weten welke ketels een no-go waren. Hij is manager-onderhoud bij een middelgroot installatiebureau, met nu ~30 monteurs onder zich, en hij heeft daarvoor praktijkervaring opgedaan in het onderhoud, diverse cursussen en aanvullende certificaten gehaald van fabrikanten, en zo verder. Ze hebben ettelijke duizenden ketels in onderhoud, van alle bekende merken, en hij kon me ook geen top-3 geven van exacte ketels. Dat bleef bij wat meer algemene adviezen, met als belangrijkste eigenlijk om Radson/Bosch te vermijden als de pest. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107717778
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:28 schreef fruityloop het volgende:

Nefit is zeer betrouwbaar, dat lijkt een consensus hier?
Heb ik ook gehad (combi), nou, ik werd er niet warm of koud van. Geëtter met de 3-weg klep en z'n gasverbruik was ook niet mals. Overigens 20 jaar geleden geïnstalleerd, dat type (Nefit-Fasto) wordt nu niet meer gebouw.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107717932
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:53 schreef fruityloop het volgende:

Ze hebben ettelijke duizenden ketels in onderhoud, van alle bekende merken, en hij kon me ook geen top-3 geven van exacte ketels.
Dan middel je statistische variatie uit; op basis van 1000 ervaaringen per merk, kan je zeggen wat betrouwbaar is en wat minder betrouwbaar.

Blijft het feit dat merken ontwikkelen; wat 10 jaar geleden slecht was, kan nu een prima toestel zijn geworden (oa door overnames van/door conculega's)
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107720509
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan middel je statistische variatie uit; op basis van 1000 ervaaringen per merk, kan je zeggen wat betrouwbaar is en wat minder betrouwbaar.

Blijft het feit dat merken ontwikkelen; wat 10 jaar geleden slecht was, kan nu een prima toestel zijn geworden (oa door overnames van/door conculega's)
Ik denk niet dat er iemand in Nederland is, die zoveel onafhankelijke ervaringen met 1 type ketel heeft? Of andersom, dat 1000 gebruikers, of een vergelijkbaar/representatief aantal, van zeg een Remeha Calenta 28c, hun weg naar dit topic zullen vinden?

Neem die ketel hierboven op kieskeurig, 1 review geeft een allround beoordeling van een 9, met de zin "Het gebruiksrendement van deze ketel is uitstekend, gezien huidige gasverbruik t.o.v. het jaar ervoor." ter uitleg. :? Wat is zo'n beoordeling waard vraag ik me dan af. Als je op een site als kieskeurig al dat soort "beoordelingen", er uit filtert, kom je al niet tot 5 degelijke reviews per type ketel, en die club doet niks anders dan beoordelingen verzamelen.

Met zoveel variaties in de ketel zelf, en de omgevingsfactoren, lijkt me dit goede plan, in de praktijk erg lastig?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:16:08 #30
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107721145
Een echte top 3 neerzetten is lastig.
Echt slechte ketels zijn er niet meer,
persoonlijk zou ik merken zoals Intergas, Itho, Agpo, toch mijden.
Mijn persoonlijke top 3 is :
1. Remeha
2. Vaillant
3. Nefit

Deze top 3 is dan ook gebaseerd op persoonlijke ervaringen en installatie/ onderhoud gemak.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 20:11:39 #31
296495 kneus1000
Het Gaat Zo Door.
pi_107726348
Een top 3tje van mij dan

1. Nefit, Zowel Topline als Proline beide goede ketels met veel inregel mogelijkheden beide gebaseerd op de smartline basic wat zich al jarenlang heeft bewezen als projectketel.

2. Intergas, Je krijgt wat je betaald goede ketel voor goede prijs kost niet veel maar der zit ook niks in wat kapot kan gaan (driewegklep,druksensoren) gewoon simpel en goed.

3. Valliant/Remeha, Hetzelfde zit niet veel verscvhil tussen doet gewoon z'n werk zoals het hoort Avanta draait tegenwoordig wel goed aan het begin veel problemen met branderblok, Calenta en Quinta beide gebaseerd op de avanta zit weinig nieuws in,
Valliant te lang doorgeborduurd op de VR en daarom te laat met de HR begonnen. ze zijn zeker niet slecht doet gewoon wat hij moet doen.
pi_107727435
Laat ik eens een poging geven om een overzicht te geven door de ogen van een servicemonteur. Dit zijn mijn ervaringen, het kan zijn dat dit niet overeenkomt met andere meningen.

Ik pak van elk merk de gangbare modellen en probeer van daaruit een beetje de bekende problemen of de voordelen aan te geven.

Ferroli Megadens:

+ Goedkoop
- Veel problemen met diverse onderdelen. Zeer slechte kwaliteit, bij geen of slecht onderhoud branden ze uit.

Atag A244(e)c

+ Nog geen bekende mankementen, goede service en de Ec versie is erg zuinig
- Nog geen

Atag E of Q-serie

Weinig ervaring mee, voor de rest zie hierboven

Awb thermo elegance

+ Door het samengaan met Vaillant in kwaliteit vooruit gegaan
- Wordt niet veel geplaatst, dus misschien wat onbekend

Bosch Compact

+ Is een Nefit Proline met een andere naam
- Is een Nefit Proline met een andere naam

Bosch HRC 2

+ Vrij onderhoudsarm
- Ontsteekpenset slijt snel, branders gaan weleens stuk

Intergas KK HRE

+ Simpel ontwerp, condensafvoer verbetert t.o.v. het vorige model
- Problemen met het gasblok, de trafo en de montage van de voorplaat

Itho Aquamax

+ Eenvoudig bijvullen zonder vulslang
- Het merk heeft geen beste naam en ook deze ketel belooft niet veel goeds

Nefit Proline

+ Compacte ketel, nog geen bekende storingen
- Nog geen

Nefit Topline (Aquapower)

+ Qua potentie de beste ketel
- Nog veel problemen met het hydroblok en de gloeiplug, in het verleden met de brander en de ventilator

Nefit Baseline

Nog geen ervaring mee, nieuw op de markt

Remeha Avanta

+ Populairste ketel in NL, goede service en de ketel is continue in ontwikkeling. De prijs/kwaliteit verhouding is goed
- Weinig, een groot deel van de mankementen zijn inmiddels opgelost

Remeha Calenta

+ Zie Avanta, nog weinig mankementen bekend of reeds opgelost
- Onhandig aangeven van onderhoudsbeurten (ketel geeft zelf aan wanneer dit nodig is, de benodigde servicesets zijn vrij prijzig en vaak overbodig)

Remeha Tzerra

Nog geen ervaring mee, nieuw op de markt

Vaillant HR solide Plus VHR24-28/4c

+ Draaien vrij probleemloos
- De bijbehorende thermostaat (calormatic) is bijna onbegrijpbaar

Vaillant Pro

+ Goede prijs/kwaliteit verhouding, nog geen bekende mankementen
- Zie hierboven + alleen leverbaar als CW4
pi_107727583
Ik heb zelfs een Itho Aquamax en het bijvullen is inderdaad erg handig. Gewoon kraantje open en klaar, zonder ellende. Maar ik vind dat hij allemaal rare geluiden maakt; het zal allemaal wel maar het klinkt gewoon niet helemaal zoals het moet. Prestaties zijn echter wel oke.
pi_107728586
De ketels in mijn huurwoningen ben ik al lang vergeten, maar als eigenaar heb ik 10 jaar ervaring met een Nefit en in onze huidige woning ook al weer 10 jaar met een Atag blauwe engel.

De Nefit was zeker niet slecht maar de kwaliteit van de typische inkoop onderdelen zoals een flowswitch of een manometertje was ronduit matig. Daar is wel het een en ander aan vervangen in die periode. Ook viel de ketel af en toe in storing en moest er even gereset worden.

De Atag is nu aan zijn 10e winter bezig en heeft nog nooit een storing wat welke aard dan ook gehad. En dat ligt niet aan een overdaad aan onderhoud, hij heeft net twee maanden geleden zijn tweede onderhoudsbeurt gehad. (daarbij heb ik overigens wel een plastic afvoerpijpje van een paar tientjes preventief laten vervangen)

Op grond van deze ervaring kies ik voor de Atag
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  dinsdag 7 februari 2012 @ 21:38:52 #35
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107730302
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 20:11 schreef kneus1000 het volgende:
Een top 3tje van mij dan

1. Nefit, Zowel Topline als Proline beide goede ketels met veel inregel mogelijkheden beide gebaseerd op de smartline basic wat zich al jarenlang heeft bewezen als projectketel.

2. Intergas, Je krijgt wat je betaald goede ketel voor goede prijs kost niet veel maar der zit ook niks in wat kapot kan gaan (driewegklep,druksensoren) gewoon simpel en goed.

3. Valliant/Remeha, Hetzelfde zit niet veel verscvhil tussen doet gewoon z'n werk zoals het hoort Avanta draait tegenwoordig wel goed aan het begin veel problemen met branderblok, Calenta en Quinta beide gebaseerd op de avanta zit weinig nieuws in,
Valliant te lang doorgeborduurd op de VR en daarom te laat met de HR begonnen. ze zijn zeker niet slecht doet gewoon wat hij moet doen.
Hier moet ik toch even op inhaken, De Calenta en Quinta zijn zeer zeker niet op de Avanta gebaseerd. De Calenta en de Quinta hebben alle 2 een compleet andere wisselaar, ook de branderautomaat is compleet anders.
De Avanta is een echte projectketel, zo is hij ook ontworpen.
De Calenta zit tussen de Avanta en de Quinta in.
Quinta's zie je vaak daar waar grotere vermogens nodig zijn, de Quinta Pro, gewone Quinta's zijn er ook niet meer.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_107733452
Over mijn Remeha Quinta toch een -: de manometer. Zit met een lullig ventielslangetje aan de installatie en is na 2 jaar verstopt. Met als gevolg dat de manometer "vast" staat. Op zich geen probleem om een nieuwe manometer bij de vul/aftapkraan te plaatsen (wel zo handig bij het vullen).

Maar dat een Remehaketel één zo'n slecht onderdeel plaats, valt me erg tegen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 23:02:45 #37
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107734494
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 22:40 schreef blomke het volgende:
Over mijn Remeha Quinta toch een -: de manometer. Zit met een lullig ventielslangetje aan de installatie en is na 2 jaar verstopt. Met als gevolg dat de manometer "vast" staat. Op zich geen probleem om een nieuwe manometer bij de vul/aftapkraan te plaatsen (wel zo handig bij het vullen).

Maar dat een Remehaketel één zo'n slecht onderdeel plaats, valt me erg tegen.
Das wel lullig zoiets.
Gelukkig zijn ze bij de huidige Quinta's ( de Pro ) digitaal.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  woensdag 8 februari 2012 @ 00:28:02 #38
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107737895
kijk, nu komen we ergens. :Y

Verschillen in mening zijn er en zullen er blijven. En post van panic-A en een opmerking van Blomke mbt zo'n drukmeter, dat zijn wel handig zaken om te weten.

Zelf zat ik bijv. aan de Nefit Aqualine te denken ipv de pro line, maar heb nu toch ene puntje waar ik misschien even dieper in moet duiken bij een eventuele aanschaf.

Hier gaat het me ook een beetje om. Dat heel concreet info bij elkaar staat waarmee je net even iets eenvoudiger snel een keuze kunt maken. Een ketel is niet heel erg goedkoop en als je dan net een rampmodel heb gekocht ...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107740304
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:18 schreef fruityloop het volgende:
Kies sowieso een ketel die al een paar jaar gebouwd wordt, net als met auto's, zijn de eerste series van nieuwe modellen soms nog wat storingsgevoelig.

Nefit gebruikt(e) wat meer standaard onderdelen dan bijvoorbeeld Remeha (die maken meer onderdelen in eigen beheer, oa in China), dat kan eventuele reparaties wat vergemakkelijken, aldus mijn zwager, die onderhouds-manager is bij installateur met ~30 monteurs in de buitendienst.

Hijzelf heeft een Itho ketel in zijn huis gehangen.
Het is maar goed voor IThO dat ze samen gegaan zijn met Daalderop, hebben ze toch nog enige ketelexpertise in huis gehaald, als er 1 klote ketel op de markt verschenen is dan zijn het wel de itho ketels"
pi_107740329
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:46 schreef fruityloop het volgende:
Mijn lief heeft een poosje voor Remeha gewerkt, en de werkmethoden van hun R&D en klantenservice, waren nou niet echt om over naar huis te schrijven. :N
Oud zeer?
Ik ben echt niet van iedere remeha ketel kapot, maar de service is zeker goed te noemen.
Korte wachttijden bij de helpdesk, prima garantieservice ook na de officiele garantieperiode speelt natuurlijk wel mee dat de meeste installateurs ook wel wetene wat de goede en minder goede kanten van de ketel zijn.
Wel moet ik zeggen dat de deskundigheid van veldmederwerkers soms wel te wensen over laat, is er 1 print defect vervangen ze er rustig 3, gelukkig brengen ze er dan maar 1 in rekening.
quote:
De Quinta pro is dan onderhuids een beproefd model, een iets gemoderniseerde Quinta eigenlijk, daar val je je idd geen buil aan.
pi_107740511
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 07:51 schreef klipper het volgende:

[..]

Oud zeer?
Ik ben echt niet van iedere remeha ketel kapot, maar de service is zeker goed te noemen.
Korte wachttijden bij de helpdesk, prima garantieservice ook na de officiele garantieperiode speelt natuurlijk wel mee dat de meeste installateurs ook wel wetene wat de goede en minder goede kanten van de ketel zijn.
Wel moet ik zeggen dat de deskundigheid van veldmederwerkers soms wel te wensen over laat, is er 1 print defect vervangen ze er rustig 3, gelukkig brengen ze er dan maar 1 in rekening.

[..]

Neehoor, geen oud zeer. Overigens werd die matige service beaamd door mijn zwager de installateur, en een oom van mijn vriendin die ook installateur is. Maar goed, het hangt er ook wat van af welke persoon je aan de bel hebt, net als dat bij zo ongeveer elke service desk het geval is. ;) De meeste mindere ervaringen waren trouwens met de staande ketels, niet de kleinere consumentenketels. Alhoewel ook daar, vooral op R&D gebied toch wel wat kleinere bokjes zijn geschoten. Dat is trouwens bij meer merken het geval, zoals de post van Panic_A treffend illustreert.

Maar ze hebben bij Remeha bijvoorbeeld ook veel gedonder gehad met de panelen bij hun zonneboilers, maar dat bleek bij nadere inspectie in 90% van de gevallen een plaatsingsfout van een ondeskundige installateur te zijn, en geen constructiefout in die panelen, zoals diezelfde installateurs riepen. Dat was ook één van de aanleidingen om enkel geselecteerde, en vooraf getrainde, installateurs de eVita ketels te laten plaatsen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107750128
Ik praat in het algemeen ook alleen over de grote vermogens.
Hoewel remeha ook genoeg staande keteltjes heeft die geen groot vermogen hebben.
En echt grote vermogens hebben ze nu ook weer niet als je grote ketels met elkaar gaat vergelijken.
pi_107751166
een vraag m.b.t. een oom van mij, die heeft een huis 2/1 kap, jaren '30, niet geisoleerd, 3 SK, 2WK, grote zolder ;ze hebben zelf geen idee, willen nu de cv ketel gaan vernieuwen ;

de vraag : hoeveel KW vermogen zou voor een dgl huis nodig zijn ? Is 44 tot 46 KW genoeg ?
en : welke ketels kunnen dat (betrouwbaar) ?
pi_107751337
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:49 schreef quirigua het volgende:
een vraag m.b.t. een oom van mij, die heeft een huis 2/1 kap, jaren '30, niet geisoleerd, 3 SK, 2WK, grote zolder ;ze hebben zelf geen idee, willen nu de cv ketel gaan vernieuwen ;

de vraag : hoeveel KW vermogen zou voor een dgl huis nodig zijn ? Is 44 tot 46 KW genoeg ?
en : welke ketels kunnen dat (betrouwbaar) ?
Wat is het vermogen van de huidige ketel? Dat lijkt me een goed startpunt, als die tot nu toe goed bevallen is qua capaciteit etc. Als ik zo even een online tooltje invul bij Nefit, voor een ongeïsoleerd huis, komen zij met een HRC 30/CW5 Combi-ketel van ~29 kW, is die 44 kw niet wat overkill?

[ Bericht 8% gewijzigd door fruityloop op 08-02-2012 15:00:35 ]
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107751648
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:53 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat is het vermogen van de huidige ketel? Dat lijkt me een goed startpunt, als die tot nu toe goed bevallen is qua capaciteit etc.
Dat is nou juist de vraag : huidige ketel (denken ze) is te klein - Valliant, maar er staat nergens de capaciteit op ; ketel is meer dan 12 jaar oud minstens ; heb geen idee of het VR of wat dan ook is ?
pi_107753755
Op stickers en in de usermanual staat ongetwijfeld het vermogen. I.i.g. heb je aan een 30 kW ketel vermogen zat genoeg.
Als ze het niet warm krijgen, is er waarschijnlijk te weinig radiatorcapaciteit geïnstalleerd óf de installatie is niet goed ingeregeld.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:10:58 #47
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107754125
Bij de vraag mbt het jaren 30 huis dat niet geisoleerd is. Overweeg eens om wel wat isplatie te gaan doen. Je kunt wel meer vermogen nemen maar dan staat dat grote vermogen voor een belangrijk deel ws tegen de tocht en kou op te boksen.

Ik heb het zelf hier ook, sommige kamers wel en sommige niet geïsoleerd. In de geïsoleerde kamers staat de verwarming op half en is het heerlijk en constant. Op de andere kamers staat de radiator vol open en is de temp steeds aan het schommelen. Dan weer flink stoken, erg warm en daarna dondert de temp weer omlaag.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107755290
Isolatieglas bijv. kost maar weinig (¤50/m² als het past in de bestaande kozijnen) en levert flinke besparing + comfort op
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 8 februari 2012 @ 17:30:39 #49
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107757196
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 07:47 schreef klipper het volgende:

[..]

Het is maar goed voor IThO dat ze samen gegaan zijn met Daalderop, hebben ze toch nog enige ketelexpertise in huis gehaald, als er 1 klote ketel op de markt verschenen is dan zijn het wel de itho ketels"
Itho moet zich alleen met ventilatie bezighouden, niet met verwarming.
Het is naast Agpo een van de grootste missers.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_107757305
Ik lees geïnteresseerd mee. De ketel is echt opgegeven en er moet zsm een nieuwe geplaatst worden..

(maar met de drukte vanwege de vorst is snel plaatsen nogal lastig)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_107757588
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 17:33 schreef loezzie het volgende:
Ik lees geïnteresseerd mee. De ketel is echt opgegeven en er moet zsm een nieuwe geplaatst worden..

(maar met de drukte vanwege de vorst is snel plaatsen nogal lastig)
Wat wil je?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107758233
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:43 schreef blomke het volgende:
Isolatieglas bijv. kost maar weinig (¤50/m² als het past in de bestaande kozijnen) en levert flinke besparing + comfort op
Er zit isolatie glas in de benedenverdieping, boven niet (staan de meeste radiatoren overdag uit, want afwezig) ; lijkt me dat veel warmte verdwijnt door vloeren (hout) en dak - maar jah, plafonds - - - !
pi_107758290
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:53 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat is het vermogen van de huidige ketel? Dat lijkt me een goed startpunt, als die tot nu toe goed bevallen is qua capaciteit etc. Als ik zo even een online tooltje invul bij Nefit, voor een ongeïsoleerd huis, komen zij met een HRC 30/CW5 Combi-ketel van ~29 kW, is die 44 kw niet wat overkill?
Nefit online, ga ik (ook) proberen ~O>
pi_107758314
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 17:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat wil je?
cvboer opperde in mijn topic de Remeha Avanta cw4. Daar heb ik goede recensies overgelezen. Nu nog iemand vinden die deze kan plaatsen.. Een andere goed optie is natuurlijk ook bespreekbaar, maar ja en zijn zoveel keuzes. Vandaar dat ik hier maar mee lees.

Maar .. appartement, toplaag, 85 m2., HR ++-glas , 1 douche, 1 wastafel, 1 keuken.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_107758369
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:00 schreef blomke het volgende:
Op stickers en in de usermanual staat ongetwijfeld het vermogen. I.i.g. heb je aan een 30 kW ketel vermogen zat genoeg.
Als ze het niet warm krijgen, is er waarschijnlijk te weinig radiatorcapaciteit geïnstalleerd óf de installatie is niet goed ingeregeld.
Overal gekeken, geen aanduiding gevonden :N
Nu gaan we alle radiatoren uitrekenen en optellen :r
pi_107758594
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:10 schreef klusfoobje het volgende:
Bij de vraag mbt het jaren 30 huis dat niet geisoleerd is. Overweeg eens om wel wat isplatie te gaan doen. Je kunt wel meer vermogen nemen maar dan staat dat grote vermogen voor een belangrijk deel ws tegen de tocht en kou op te boksen.

Ik heb het zelf hier ook, sommige kamers wel en sommige niet geïsoleerd. In de geïsoleerde kamers staat de verwarming op half en is het heerlijk en constant. Op de andere kamers staat de radiator vol open en is de temp steeds aan het schommelen. Dan weer flink stoken, erg warm en daarna dondert de temp weer omlaag.
Dat (isolatie) is zeker zo. Probleem is dat dan (1) de vloeren eruit moeten / tussen de ballke isoleren / vloer er weer op ; [2] dak kap is behoorlijk groot en hoog / veel m2 ; mssch eerst een deur naar de nu open zolder ; zou veel helpen :?
pi_107758702
Kijk eens aan de onderkant, daar zit waarschijnlijk een zilverkleurige sticker, kan ook achter de voormantel zitten"
Plaats eens een foto met mantel en zonder mantel eventueel.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:01 schreef quirigua het volgende:

[..]

Overal gekeken, geen aanduiding gevonden :N
Nu gaan we alle radiatoren uitrekenen en optellen :r
pi_107759727
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:12 schreef klipper het volgende:
Kijk eens aan de onderkant, daar zit waarschijnlijk een zilverkleurige sticker, kan ook achter de voormantel zitten"
Plaats eens een foto met mantel en zonder mantel eventueel.

[..]

Onderkant gekeken, die is open, geen sticker ;
binnenkant van de twee deuren (voorzijde) ook, geen stickers ;
Onderdeur / afdekplaat, eraf afgehaald, daarachter ook geen sticker ;
Bovendeur / achter de afdekplaat, geen sticker - - :'(

Maar nu ! Gebruiksaanwijzing gevonden : Vaillant, type VCW 242 E ; lijkt best n oud beestjuh ( :@ )

Ik begin ergens te komen : nominaal vermogen 10 - 24 kw, belasting bovenwaarde 13,2 - 29,6 kw :
dat staat hier : http://www.gebruikershand(...)sp?download_id=39172

Fotos vanavond maken :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door quirigua op 08-02-2012 19:16:02 ]
pi_107761008
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:45 schreef quirigua het volgende:

[..]

Onderkant gekeken, die is open, geen sticker ;
binnenkant van de twee deuren (voorzijde) ook, geen stickers ;
Onderdeur / afdekplaat, eraf afgehaald, daarachter ook geen sticker ;
Bovendeur / achter de afdekplaat, geen sticker - - :'(

Maar nu ! Gebruiksaanwijzing gevonden : Vaillant, type VCW 242 E ; lijkt best n oud beestjuh ( :@ )

Fotos vanavond maken :Y
Die heb ik ook. En de mijne is 20 jr oud..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_107761087
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:15 schreef loezzie het volgende:

[..]

Die heb ik ook. En de mijne is 20 jr oud..
Hier zeggen ze van hun ketel : 12 jaar oud ; hoe groot (m3) is jouw huis ? Isolatie perfect ?
pi_107761118
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:45 schreef quirigua het volgende:

[..]

Onderkant gekeken, die is open, geen sticker ;
binnenkant van de twee deuren (voorzijde) ook, geen stickers ;
Onderdeur / afdekplaat, eraf afgehaald, daarachter ook geen sticker ;
Bovendeur / achter de afdekplaat, geen sticker - - :'(

Maar nu ! Gebruiksaanwijzing gevonden : Vaillant, type VCW 242 E ; lijkt best n oud beestjuh ( :@ )

Ik begin ergens te komen : nominaal vermogen 10 - 24 kw, belasting bovenwaarde 13,2 - 29,6 kw :
dat staat hier : http://www.gebruikershand(...)sp?download_id=39172

Fotos vanavond maken :Y
Geleverd vanaf 1986 tot 1995 en idd 24kW.
Dit zou een ketel kunnen worden die zijn 3e 11stedentocht meemaakt, die zijn er op dit moment niet veel meer hoor !
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_107761153
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:17 schreef quirigua het volgende:

[..]

Hier zeggen ze van hun ketel : 12 jaar oud ; hoe groot (m3) is jouw huis ? Isolatie perfect ?
Nee, woon in huis uit 1950 of zo.. 85 m2. en nu is de ketel op..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_107761576
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:19 schreef loezzie het volgende:

[..]

Nee, woon in huis uit 1950 of zo.. 85 m2. en nu is de ketel op..
Hier doet de ketel het goed, alleen, onze indruk is dat, als het erg koud is buiten, die ketel hard moet werken ;
ketel is wel afgeregeld op kou (@ 90 C momenteel) ;
wordt bijna geen warm water van getapt en dat alleen douche, maybe 10-15 min / 1 x dag ;

rest gaat naar radiatoren -
aantal is, (huis jaren 19i30 !!) :
-hal, trap - 1 - op 10 C ;
- voorkamer - 2 - grote - staan overdag uit, 's nachts op 10 C ;
-acherkamer (deuren en suite, dicht) - 2, gewone - staat 1 continu aan (thermostaat) ;
- keuken - 2 - grote - staat 1 continu aan ;
boven :
SK oostkant - 1 - staat altijd op 10 C ;
SK west - 1 - staat op 15 C continu ;
SK balkon - 1 - staat op 10 C
badkamer - 1 - op 20 C continu ;
zolder : niets ;
maar trap naar zolder en zolder zijn open (geen deur, kap niet geisoleerd)

Het zal de isolatie wel zijn ; en tocht, en de trap naar boven tot onder de kap ;
(te)veel werk voor effectieve isolatie ; jaren '30 :%

Oh, nog vergeten te vermelden : het huis staat in Nederlands Siberie (Twente, duzz ;( )

[ Bericht 0% gewijzigd door quirigua op 08-02-2012 19:38:09 ]
  woensdag 8 februari 2012 @ 19:34:31 #64
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107761778
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:00 schreef loezzie het volgende:

[..]

cvboer opperde in mijn topic de Remeha Avanta cw4. Daar heb ik goede recensies overgelezen. Nu nog iemand vinden die deze kan plaatsen.. Een andere goed optie is natuurlijk ook bespreekbaar, maar ja en zijn zoveel keuzes. Vandaar dat ik hier maar mee lees.

Maar .. appartement, toplaag, 85 m2., HR ++-glas , 1 douche, 1 wastafel, 1 keuken.
In welk deel van NL woon je?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_107761878
quote:
2s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:34 schreef cvboer het volgende:

[..]

In welk deel van NL woon je?
Westen (omg haaglanden)

Ik ga iig morgen rond een rondje bellen.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_107761969
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:01 schreef blomke het volgende:

[..]

1. Remeha,
2. Remeha,
3. Remeha.
pi_107762372
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:00 schreef loezzie het volgende:

[..]

cvboer opperde in mijn topic de Remeha Avanta cw4.
Zou ik zo doen!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 8 februari 2012 @ 21:47:48 #68
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107770779
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:36 schreef loezzie het volgende:

[..]

Westen (omg haaglanden)

Ik ga iig morgen rond een rondje bellen.
Dat is mij iets te ver weg.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_107772116
quote:
2s.gif Op woensdag 8 februari 2012 21:47 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat is mij iets te ver weg.
Twente mssch ?
  woensdag 8 februari 2012 @ 22:22:37 #70
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107772747
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 22:11 schreef quirigua het volgende:

[..]

Twente mssch ?
Dat komt al dichter in de buurt.
Ik kom zelf uit drenthe.
Kennelijk zitten de meeste Fok!kers richting de randstad.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Milf woensdag 8 februari 2012 @ 22:36:51 #71
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_107773542
quote:
2s.gif Op woensdag 8 februari 2012 22:22 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat komt al dichter in de buurt.
Ik kom zelf uit drenthe.
Kennelijk zitten de meeste Fok!kers richting de randstad.
Ik heb straks een Ketel die geplaatst moet worden :@

Mijn ketel is een Vailiant. 11 jaar en volledig op. Recent is de pomp nog vervangen, maar hij maakt alweer herrie. Ik bid op mijn knietjes dat hij deze winter nog doorkomt. Ik heb met de vorige koude periode (november) zonder ketel gezeten omdat hij het begaf.
Hij staat continu op stand zes omdat ik hem niet harder durf te laten werken. (hij kan op 12)
Ik woon net over de grens in Duitsland en hier mogen niet zomaar ketels geplaatst worden en al zeker niet zonder typegoedkeuring voor de Duitse markt. Ik heb hier aan een aantal monteurs gevraagd welk merk ketels zij nu betrouwbaar vinden. Hier kwam als absolute nummer 1 de Remeha en hierna Intergas.

Ik ga voor de Calenta (S?). Nu nog even wachten op mijn belastingteruggave :@
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_107776916
quote:
2s.gif Op woensdag 8 februari 2012 22:22 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat komt al dichter in de buurt.
Ik kom zelf uit drenthe.
Kennelijk zitten de meeste Fok!kers richting de randstad.
Wat zou je eventueel kunnen doen ? (pm ?)
pi_107779890
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:02 schreef quirigua het volgende:

[..]

Dat is nou juist de vraag : huidige ketel (denken ze) is te klein - Valliant, maar er staat nergens de capaciteit op ; ketel is meer dan 12 jaar oud minstens ; heb geen idee of het VR of wat dan ook is ?
De capaciteit van de huidige ketel weet je nu.
Of het genoeg of te weinig is, is een tweede.
Natuurlijk kun je een grotere ketel vermogen nemen, maar dit werkt alleen als de ketel het vermogen vervolgens ook kan afgeven.
Gelukkig zijn de huidige ketels dan weer modulerend en vaak ook instelbaar op een lager vermogen, maar het is natuurlijk onzin om een groter vermogen weg te hangen die je misschien helemaal niet nodig hebt.

De volgende stap is nu inderdaad in kaart brengen welke radiatoren aanwezig zijn in welke ruimte, bepalen hoeveel vermogen per ruimte nodig is en dat vergelijken met het geplaatste vermogen per ruimte.
Vervolgens alle vermogens bij elkaar optellen en daar komt dan het totaal benodigd vermogen uit wat je dan kunt gebruiken om de juiste ketel te kiezen en eventueel extra radiatoren of vervangen van radiatoren.

Het hoogste vermogen heb je uiteraard nodig wanneer het buiten min 8 of kouder is, het grootste deel van het jaar kun je met veel minder vermogen af.
Maar het is natuurlijk zonde om veel meer geld neer te tellen voor een vermogen wat je vervolgens helemaal niet nodig blijkt te hebben.

Wie weet is 24kW ketelvermogen ruim voldoende maar is het totale afgifte vermogen maar 16 kW terwijl je er bij wijze van spreken 20 kW nodig blijkt te hebben, Uiteraard is dit maar een voorbeeld, het kan ook zijn dat je 32kW nodig hebt en de radiatoren hier wel aan voldoen maar de ketel weer niet.
  Forum Admin donderdag 9 februari 2012 @ 09:08:27 #74
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_107780954
Goed topic! In mijn huis hangt een Agpo. Standaardketeltje dat in het hele blok huizen geplaatst is.
Inmiddels 14 jaar oud en ik moet om de twee maanden het slangetje dat het (condens?)water naar de sifon afvoert doorprikken omdat het compleet verstopt zit met grijsachtig gruis. Enig idee wat dat is? Kan nooit goed zijn lijkt me?

Ik sleep 'm deze winter door en dan in de lente maar preventief vervangen voor een Remeha denk ik.
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:10:04 #75
545 dop
:copyright: dop
pi_107780987
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:08 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Goed topic! In mijn huis hangt een Agpo. Standaardketeltje dat in het hele blok huizen geplaatst is.
Inmiddels 14 jaar oud en ik moet om de twee maanden het slangetje dat het (condens?)water naar de sifon afvoert doorprikken omdat het compleet verstopt zit met grijsachtig gruis. Enig idee wat dat is? Kan nooit goed zijn lijkt me?

Ik sleep 'm deze winter door en dan in de lente maar preventief vervangen voor een Remeha denk ik.
oxide afzetting van de warmte wisselaar (aluminium oxide)
tijd voor een onderhoudbeurtje zou ik zeggen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_107781002
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:08 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Goed topic! In mijn huis hangt een Agpo. Standaardketeltje dat in het hele blok huizen geplaatst is.
Inmiddels 14 jaar oud en ik moet om de twee maanden het slangetje dat het (condens?)water naar de sifon afvoert doorprikken omdat het compleet verstopt zit met grijsachtig gruis. Enig idee wat dat is? Kan nooit goed zijn lijkt me?
Kan geoxideerd metaal zijn van de rookgasafvoer of van de warmtewisselaar. Dus Al2O3 of zoiets.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Forum Admin donderdag 9 februari 2012 @ 09:13:30 #77
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_107781045
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:10 schreef dop het volgende:

[..]

oxide afzetting van de warmte wisselaar (aluminium oxide)
tijd voor een onderhoudbeurtje zou ik zeggen
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan geoxideerd metaal zijn van de rookgasafvoer of van de warmtewisselaar. Dus Al2O3 of zoiets.
Slijtage dus?
pi_107781052
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Zou ik zo doen!
Door div mensen word ik nu op de Calenta gewezen. Daar krijg je nu nog 100 euro extra retour, dat maakt het prijsverschil met de Avanta ongeveer ¤ 200. Ik begreep dat deze ketel zuiniger is en dat hij over een loop van 10 jaar ongeveer 600 rendement zou opleveren.. hoe zit dit?
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:20:37 #79
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107781185
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:08 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Goed topic! In mijn huis hangt een Agpo. Standaardketeltje dat in het hele blok huizen geplaatst is.
Inmiddels 14 jaar oud en ik moet om de twee maanden het slangetje dat het (condens?)water naar de sifon afvoert doorprikken omdat het compleet verstopt zit met grijsachtig gruis. Enig idee wat dat is? Kan nooit goed zijn lijkt me?

Ik sleep 'm deze winter door en dan in de lente maar preventief vervangen voor een Remeha denk ik.
mijn ketel, een nefit pro 21 hr oid is van '94. De monteur heeft er het afgelopen jaar een beurt aan gegeven en die was verbaast over de mate van gruis dat eruit kwam, zo weinig maakt ehij niet vaak mee. Althans dat was zijn reactie.
Hij was van mening dat ik dit ding fijn moest laten hangen " zo worden ze niet veel meer gemaakt meneer (??)" was zijn mening en m'n Nefit moest nog wel een jaar of wat mee kunnen.

Ik vraag me een beetje af wat HET signaal is om 'm van de muur te halen.


Overigens ene vraag. Ik las op kieskeurig een opmerking over een modulerende Nefit die er erg lang over doet om de boel warm te krijgen.
Volgens een reactie zou de CV-installatie "waterzijdig"in moeten worden geregeld. Dat zou een enorm gasverbruik schelen.??

Ik was altijd een beetje in de veronderstelling dat zo'n ding aan de muur moet worden geschroefd en dan klaar, draaien maar. Maar dat is dus niet zo ?

Wat moet er kortweg eigenlijk worden gedaan bij een nieuwe ketel ?

[ Bericht 16% gewijzigd door klusfoobje op 09-02-2012 09:26:04 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107781287
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:20 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

mijn ketel, een nefit pro 21 hr oid is van '94. De monteur heeft er het afgelopen jaar een beurt aan gegeven en die was verbaast over de mate van gruis dat eruit kwam, zo weinig maakt ehij niet vaak mee. Althans dat was zijn reactie.
Dat hangt er maar vanaf of net daarvoor ook al gruis wa verwijderd, mij zegt een éénmalige hoeveelheid over een onbekende periode niet zoveel.

Maar als die ketel verder probleemloos werkt, zou ik, gezien het feit fat 't een HR is, lekker laten hangen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:27:19 #81
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107781309
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat hangt er maar vanaf of net daarvoor ook al gruis wa verwijderd, mij zegt een éénmalige hoeveelheid over een onbekende periode niet zoveel.

Maar als die ketel verder probleemloos werkt, zou ik, gezien het feit fat 't een HR is, lekker laten hangen.
laatste keer onderhoud aan dat ding was ongeveer 2-3 jaar voor deze monteur. en ik kijk ernaar en blijf er netjes vanaf. Heb werkelijk geen idee :@
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Forum Admin donderdag 9 februari 2012 @ 09:34:01 #82
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_107781441
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat hangt er maar vanaf of net daarvoor ook al gruis wa verwijderd, mij zegt een éénmalige hoeveelheid over een onbekende periode niet zoveel.

Maar als die ketel verder probleemloos werkt, zou ik, gezien het feit fat 't een HR is, lekker laten hangen.
Bij mijn ketel is het dus een steeds terugkerende hoeveelheid gruis. Vorig jaar heeft ie nog onderhoud gehad om dezelfde reden. Het hoeft dus niet het einde van de ketel te betekenen als ik je goed begrijp?
pi_107781499
Don't: Itho ketel.

Er hing er eentje in een huis dat ik gekocht had, ding was nog 5 jaar oud. Blijkt dat de warmtewisselaar verkalt is en Itho vind dat gewoon buiten de garantie valt na 5 jaar. Ook moest er maar een goede ontkalker en filter op de waterleiding gezet worden -O-
pi_107781652
quote:
5s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:34 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Bij mijn ketel is het dus een steeds terugkerende hoeveelheid gruis. Vorig jaar heeft ie nog onderhoud gehad om dezelfde reden. Het hoeft dus niet het einde van de ketel te betekenen als ik je goed begrijp?
Welnee. In het ergste geval krijg je een lekke warmtewisselaar of rookgasafvoerpijp. Maar dan moet er al eerder heel wat gruis in de loop van jaaaaren losgekomen zijn.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107781662
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:36 schreef Keiichi het volgende:
. Ook moest er maar een goede ontkalker en filter op de waterleiding gezet worden -O-
Volslagen kolder.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Forum Admin donderdag 9 februari 2012 @ 09:46:12 #86
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_107781717
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Welnee. In het ergste geval krijg je een lekke warmtewisselaar of rookgasafvoerpijp. Maar dan moet er al eerder heel wat gruis in de loop van jaaaaren losgekomen zijn.
OK! Goed om te weten. Thanks!
pi_107781737
Hoe dik (dun) is dat condensafvoerslangetje eigenlijk?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Forum Admin donderdag 9 februari 2012 @ 09:49:45 #88
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_107781799
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:47 schreef blomke het volgende:
Hoe dik (dun) is dat condensafvoerslangetje eigenlijk?
Euh. De exacte maat kan ik je niet geven omdat ik nu niet thuis ben, maar ik gok dat het ongeveer gelijk is aan de maat van een waterleidingsbuis.
pi_107781836
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Volslagen kolder.
Vond ik ook.

Bij de eerst volgende storing, vliegt de ketel door de ruiten van Itho naar binnen.

En komt er een Remeha :Y (Zeker als ik meeste reactie hier moet geloven)
pi_107781958
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:49 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

De exacte maat kan ik je niet geven omdat ik nu niet thuis ben, maar ik gok dat het ongeveer gelijk is aan de maat van een waterleidingsbuis.
Dat kan variëren van 10 - 28 mm.

Onder mijn Remeha hangt een 3/4" flexslang
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Forum Admin zondag 12 februari 2012 @ 22:40:13 #91
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_107913144
Is een Remeha Avanta CW4 een goede ketel? Of is een Calenta beter?
Ik krijg een aanbieding, Avanta CW4 compleet geïnstalleerd met Remeha Isense Thermostaat en 10 jaar Onderdelen Garantie Plan voor 1549¤

[ Bericht 4% gewijzigd door Opa.Bakkebaard op 13-02-2012 09:56:53 ]
pi_107915723
Ik heb nu een nieuwe Intergas Kombi Kompact HRE 24/18 liggen, nog niet in bedrijf en nog niet aangesloten.
Dit op aanraden van iemand die er zelf ook eentje heeft en ook bij iemand anders zo'n ding heeft geplaatst. Op internet lees ik er weinig goede verhalen over.
Volgens diegene is het gewoon een simpel recht toe recht aan apparaat waar weinig aan kapot gaat en hij is daarbij ook relatief goedkoop in aanschaf.
Het ding zal bij mij alleen vloerverwarming en warm water verzorgen in een appartementje van 45 tot 50 m² dus wellicht heeft dat invloed op de levensduur van zo'n ding, anders gezegd hij hoeft waarschijnlijk niet heel hard te werken.

De oude ketel leverde in hetzelfde appartement verwarming voor 5 radiatoren en warm water, maar toen was er ook nog niets geïsoleerd, inmiddels wel.
Op dit moment werkt het ding gewoon nog prima, maar hij is ondertussen zo oud dat ik 'm preventief vervang omdat ik toch het hele huis onder handen aan het nemen ben.
Het is een Vaillant VCW 182 E van 22 jaar oud, dus wat dat betreft heeft 'ie z'n dienst wel bewezen. Heb hem zelf pas 6 jaar in mijn bezit, geen reparaties aan gehad, het ding komt uit een ander huis en schijnt daar ook altijd probleemloos te hebben gedraaid. Jaarlijks onderhoud wel altijd gehad.
pi_107916921
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:20 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

mijn ketel, een nefit pro 21 hr oid is van '94.
Ben je niet in de war met de turbo?

quote:
De monteur heeft er het afgelopen jaar een beurt aan gegeven en die was verbaast over de mate van gruis dat eruit kwam, zo weinig maakt ehij niet vaak mee.
Ga even uit van de turbo, dit was geen modulerende HR ketel maar een aan/uit ketel, weinig gruis wat overigens aluminiumoxidatie is, kan komen doordat het toestel vaak hoog gebrand heeft en weinig tot nauwelijks laag, misschien eens laten berekenen of het geplaatstevermogen wel voldoende is of dat er misschien te weinig afgifte vermogen is.
quote:
Althans dat was zijn reactie.
Hij was van mening dat ik dit ding fijn moest laten hangen " zo worden ze niet veel meer gemaakt meneer (??)"
Klopt ook, de opvolger van de turbo is de ecomline en de opvolger van de ecomline is de topline.
Dus inderdaad wordt dit toestel al vele jaren niet meer gemaakt.

quote:
was zijn mening en m'n Nefit moest nog wel een jaar of wat mee kunnen.
De oudste turbo tot nu toe is 28 jaar oud geworden voordat deze vervangen werd.
Dat is gemiddeld 2 x zo lang als de standaard is.
quote:
Ik vraag me een beetje af wat HET signaal is om 'm van de muur te halen.
Hoge onkosten, veel defecten, onbetrouwbaarheid bijvoorbeeld.
quote:
Overigens ene vraag. Ik las op kieskeurig een opmerking over een modulerende Nefit die er erg lang over doet om de boel warm te krijgen.
Volgens een reactie zou de CV-installatie "waterzijdig"in moeten worden geregeld. Dat zou een enorm gasverbruik schelen.??

Ik was altijd een beetje in de veronderstelling dat zo'n ding aan de muur moet worden geschroefd en dan klaar, draaien maar. Maar dat is dus niet zo ?
In 1994 nog wel, maar de ontwikkelingen zijn verder gegaan, en nu willen we nig minder energie verbruiken.
quote:
Wat moet er kortweg eigenlijk worden gedaan bij een nieuwe ketel ?
Ligt helemaal aan de installatie, soms kun je weinig anders dan gewoon de pomp zodanig instellen als een ouderwetse installatie, kosten en baten moeten tegen elkaar weggestreept worden, aan de andere kant is vervangen van kranen en plaatsen van voetventielen en regelkranen ook na 15 jaar gebruik bijvoorbeeld in het algemeen geen overbodige luxe.
  maandag 13 februari 2012 @ 02:39:28 #94
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107919502
@klipper,

Ga even uit van de turbo, dit was geen modulerende HR ketel maar een aan/uit ketel, weinig gruis wat overigens aluminiumoxidatie is, kan komen doordat het toestel vaak hoog gebrand heeft en weinig tot nauwelijks laag, misschien eens laten berekenen of het geplaatstevermogen wel voldoende is of dat er misschien te weinig afgifte vermogen is.

bedoel je hiermee dat er te weinig radiatoren draaien ? Al mijn radiatoren staan eigenlijk altijd open. Probleem wat ik een beetje heb is dat de thermostaat in de woonkamer hangt en dat de kou veelal op de gang zit doordat mijn keuken niet echt tochtdicht is zeg maar. Zeker op dit moment geeft dat nogal wat kou. Als ik de woonkamerdeur dicht houd is het daar prima maar op de gang koud.
Dat verschil is best groot.

Het liefste zou ik een systeem hebben met meerdere thermostaten. Thermostaat kranen zou kunnen maar als mijn radiatoren allemaal al altijd open staan maakt dat denk ik niet meer uit...

het vervangen van kranen en voetventielen, wat schiet ik daar mee op eigenlijk? Een voet ventiel is toch zo'n ding dat aan en afvoer in 1 heeft en dan met 1 unit aan de radiator vastzit? Welk voordeel heb ik daarmee?
Als ik dat zou doen moet ik ws ook een hoop leiding werk helemaal gaan aanpassen...

wat de opmerking betreft van de monteur" zo worden ze niet meer gemaakt, leek mij meer een compliment over de kwaliteit van dat ding :) ipv ze worden letterlijk niet meer gemaakt.


Welke regio zit jij eigenlijk Klipper? Is het misschien een keer te regelen dat jij de boel eens bekijkt en een modern advies geeft ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107920496
Thermostaatkranen zijn zeker aan te bevelen. Idem voetventielen om de zaak in te regelen. Modulerend stoken gaat heel anders aanvoelen dan het oude aan/uit stoken.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Forum Admin maandag 13 februari 2012 @ 09:17:02 #96
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_107921141
Ben erg benieuwd of jullie dit een goede aanbieding vinden? De CV ketel, welke kies je en welke mijd je :)
pi_107921702
quote:
5s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:17 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ben erg benieuwd of jullie dit een goede aanbieding vinden? De CV ketel, welke kies je en welke mijd je :)
Als arbeid bij de garantie zit, lijkt me het niet verkeerd.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 01:20:29 #98
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107956873
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:28 schreef blomke het volgende:
Thermostaatkranen zijn zeker aan te bevelen. Idem voetventielen om de zaak in te regelen. Modulerend stoken gaat heel anders aanvoelen dan het oude aan/uit stoken.
Dat het heel anders aan zou voelen geloof ik direct. Nu heb je echt van die up en down bewegingen in de temperatuur. Er word gestookt, de temp loopt op. ding stopt en slaat pas weer aan als de boel redelijk is gezakt.
Modulerend is veel constanter.

Maar het voordeel van de thermostaat kranen en zeker de voetventielen is mij niet helemaal duidelijk.
Ik heb even wat gegoogeld en begrijo dat ik daar niet de hele boel voor hoef te slopen en op nieuw hoef te beleidingen om het zo maar ff te zeggen ?

Bij een voetventiel dacht ik aan een aan en afvoer pijpje dat direct naast elkaar boven de grond uitkwam, voetventiel erop en direct aan de rad. Ik begrijp dat je ook gewoon een voetventiel alleen op de afvoer kunt doen ? maar wat is het nut dan van die dingen ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 08:22:05 #99
367775 Vilexa
druk met klussen
pi_107958384
wij krijgen een Remeha Calenta CW5, aangeraden door een bevriende installateur.
pi_107958391
Met een voetventiel kan je regelen dat door elke radiator het aantal liters water stroomt wat nodig is voor de capaciteit van die radiator. Bij een goed ingeregelde installatie krijg je zo een gebalanceerde verwarming wat het rendement ten goede komt, er zijn trouwens ook kranen waarmee men kan inregelen
pi_107959013
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 08:22 schreef exlurker het volgende:
Met een voetventiel kan je regelen dat door elke radiator het aantal liters water stroomt wat nodig is voor de capaciteit van die radiator. Bij een goed ingeregelde installatie krijg je zo een gebalanceerde verwarming wat het rendement ten goede komt, er zijn trouwens ook kranen waarmee men kan inregelen
En ook heel handig. Met een voetventiel kan je één radiator afkoppelen, zonder dat de rest leeg moet. Erg handig met klussen.
pi_107959066
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 08:22 schreef exlurker het volgende:
Bij een goed ingeregelde installatie krijg je zo een gebalanceerde verwarming wat het rendement ten goede komt,
Bovendien komen de ruimtes gelijkmatig en ongeveer gelijktijdig op temperatuur. Zonder inregelen heb je kans dat sommige ruimtes doorschieten in temperatuur terwijl andere ruimtes achterblijven. Ook thermostatische radiatorkranen helpen daarbij.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 12:28:27 #103
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107964035
maar ff voor mijn beeldvorming, zal wel dom zijn maar goed :)

als ik een voetventiel ga gebruiken op een radiator waar de aan en afvoer uit elkaar zitten ( als je begrijpt wat ik bedoel) Heb ik dan 2 van die voetventielen nodig ?

Ik heb bijvoorbeeld nu deze http://www.bva-auctions.com/auction/lot/3838/1703232 radiator die ik moet aansluiten. Op de ene poot de aanvoer, de andere de af voer. Hoe zit dat dan met die voetventielen ? 2 van die dingen nodig lijkt mij, bij 1 stroomt de boel aan de andere kant alsnog vrolijk eruit.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107964281
Wat die afgebeelde radiator voor een onding is, weet ik niet, zou 'm niet in m'n keet wille plaatsen.

Normale radiatoren hebben één aanvoer waar de (thermostatische) radiatorkraan zit en één retour waar het voetventiel zit.

Soms (vaak) gecombineerd in die onderblokken als er gewoon 2 slangen uit de vloer komen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 12:47:43 #105
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107964607
Hoezo is dat nu weer een onding ? je kunt 'm wel of niet mooi vinden maar verder is het volgens mij een gewone radiator hoor.

Wat mij een beetje verbaast is het volgende.

http://nl.hudsonreed.com/(...)ekradiatoren/48.html

hier zie je zowel links als rechts zo'n draaiknop ding. Voor mijn gevoel hoort er toch maar 1 op te zitten, op de aanvoer kant ?

En wat je opmerking betreft van normale radiatoren, hoe zou ik op een dergelijk iets in vredesnaam een gecombineerde aan en afvoer moeten hebben zoals jij beschrijft.

http://nl.hudsonreed.com/images/products/full/1657_image2.jpg

die is ws meer jou smaak, maar ook gewoon aan tweekanten een leiding.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107964829
Ac, wij hebben een doodgewoon rekje aan een doodgewone plaatradiator en daar kunnen 4 doodgewone handdoeken aan drogen.

Dit soort bouwwerken (ik vind het geen gewone radiator en dat is persoonlijk, geef ik toe), hebben een speciale uitstraling die ook in de prijs terugkomt. Van de site: "Onze Klassieke radiatoren combineren de stijl en functionaliteit. Handdoek radiatoren zijn een must voor elke badkamer en bieden comfort en ontspanning. Combineer ze met onze charmante klassieke traditionele douches en bad/douchemengkranen" En daar betaal je dan ¤300,- voor. Een radiator moet gewoon voldoende vermogen hebben, zo min mogelijk ruimte in beslag nemen en niet lelijk worden door roest of afbladedrende verf. En zo goedkoop mogelik: via MP bijv.

Bij die laatste heb je dus 'n aparte kraan en voetventiel en geen onderblok. Overigens heeft een onderblok ook een kraan bovenaan bij de aanvoer.

[ Bericht 12% gewijzigd door blomke op 14-02-2012 13:06:42 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107965238

haaks voetventiel


recht voetventiel


onderblok
pi_107969672
Eigenlijk moet je een dubbelinstelbaar voetventiel gebruiken of een voorinstelbare kraan.
Niet en en maar of of.
Dus of een voetventiel en een voorinstelbare kraan of een dubbel instelbare voetventiel en een kraan.

Voordeel van de voorinstelling is dat indien je deze een keertje weg moet halen je geen last hebt met opnieuw inregelen.
  woensdag 15 februari 2012 @ 01:46:48 #109
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107995296
@Blomke
Ik had al zo'n vermoeden dat dat je reden was. maakt niet uit en troost je, ik ben een echte Hollander en heb er dus zeer zeker niet de volle mep voor betaald :) Is gekocht uit een failisement voro nog geen 3e van die prijs die jij noemt. Kranen moest ik wel appart kopen.

van de rest , sorry, ik ben ws niet zo slim op dit vlak en snap er dus niet zoveel van. Voor mij als leek gaat er een leiding naar een radiator. een eindje verderop vertrekt er weer eentje op weg naar de volgende radiator. Op de aanvoer leiding zit bij een radiator een kraan die de mate van aanvoer bepaald.

Wat snap ik er niet aan ? Waarom zitten er op die link die ik gaf met dat dure droogrek ;) twee van die draai knopen ? een bij de aanvoer en een bij de afvoer.

Hoe ga ik dit beleefd en netjes zeggen... :{
Soms is het voor specialisten best lastig om het in gewone taal uit te leggen aan een leek die het wel graag wil begrijpen. Voetventiel hier en daar en dan nog een blokje zus of zo. De term is voor ene specialist gesneden koek, plaatje erbij is ook handig, maar voor een leek word het niet helderder daardoor.

Wat doet dat spul en waarom het een en niet het ander.

kijk ik naar mijn "wasrek" ; daar heb ik een ovus (550014) setje bij gekocht. een kraan en een voetventiel. De kraan gaat op de aanvoer en de radiator en het voetventiel op de afvoer en de radiator.
Het schijnt dat dat set thermostatisch is voorbereid zodat ik er een thermostaatknop op kan zetten geloof ik.

Tot zover prima te volgen. De gedachte dat ik door dat voetventiel de radiator later eventueel kan afkoppelen zonder de cv te legen zie ik niet helemaal. en wat dan een onderblok erbij doet... sorry, schiet mij maar lek :{

enneuh, keep in mind dat iedereen wel op een bepaald vlak de ander wat kan leren. das het mooie van Fok. :Y
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107996861
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 01:46 schreef klusfoobje het volgende:
kijk ik naar mijn "wasrek" ; daar heb ik een ovus (550014) setje bij gekocht. een kraan en een voetventiel. De kraan gaat op de aanvoer en de radiator en het voetventiel op de afvoer en de radiator.Het schijnt dat dat set thermostatisch is voorbereid zodat ik er een thermostaatknop op kan zetten geloof ik.
Da's dus oké. Zo simpel ligt het.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 01:46 schreef klusfoobje het volgende:

Tot zover prima te volgen. De gedachte dat ik door dat voetventiel de radiator later eventueel kan afkoppelen zonder de cv te legen zie ik niet helemaal. en wat dan een onderblok erbij doet... sorry, schiet mij maar lek :{
Een onderblok heb je nie nodig; je hebt al een kraan en een voetventiel. Afkoppelen d.m.v. het voetventiel dicht te zetten, is alleen maar berehandig.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108000364
Vandaag weer een cv monteur/ verkoopadviseur op bezoek gehad. Deze adviseerde de ATAG 244EC.. Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik ben 'bang' voor goedkoop is duurkoop te gaan, maar de andere kant.. Ik moet ook op mijn portemonnee letten.. Wat is wijsheid? Elk bedrijf heeft weer zijn eigen regels/ voorwaarden. Wat zit wel bij de prijs inbegrepen en wat niet... pfff..

Ik zou willen dat ik er verstand van had.

Begreep vd week dat die Avanta wrs niet meer geproduceerd gaat worden en dat er een vervanging komt..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_108000926
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:26 schreef loezzie het volgende:
Wat is wijsheid?
Via Internet offetes vragen voor een Remeha ketel.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108002206
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Via Internet offetes vragen voor een Remeha ketel.
Die heb ik al .. variëren van 1420 tot 2200... maar bij de één zit "dit" erbij en bij de ander "dat" .. De één is wel aangesloten bij de brancheorganisatie, de ander niet.. de één zegt: de huidige doorvoer naar buiten moet groter en de ander zegt : de huidige afvoer is prima.. etc etc

Waarom niet die Atag ketel? Hoorde ook iets over "problemen" met onderhoud bij de Avanta..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  woensdag 15 februari 2012 @ 12:38:58 #114
545 dop
:copyright: dop
pi_108002319
ATAG 244EC als beste getest door de consumnten bond in nov. 2011
dan kun je wel remeha blijven roepen maar dit zal geen slechte keuze zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_108002353
Roep al niets meer......heeft de consumentenbond ook gekeken naar de levensduur van de warmtewisselaar?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 februari 2012 @ 12:44:13 #116
545 dop
:copyright: dop
pi_108002465
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:40 schreef blomke het volgende:
Roep al niets meer......heeft de consumentenbond ook gekeken naar de levensduur van de warmtewisselaar?
ik mag aan nemen dat ze meer doen als alleen het rendement meten.
maar als je het tegendeel kan bewijzen dan horen we dat graag natuurlijk
mij hoor je niet zeggen dat remeha slecht is maar het is nogal makkelijk roepen dat alleen remeha goede ketels maakt
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_108003264
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:44 schreef dop het volgende:

mij hoor je niet zeggen dat remeha slecht is maar het is nogal makkelijk roepen dat alleen remeha goede ketels maakt
Akkoord. Op de site van de consumentenbond vind ik niet de levensduur van de warmtewisselaar terug; evenmin de storingsgevoeligheid.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:29:45 #118
545 dop
:copyright: dop
pi_108003987
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Akkoord. Op de site van de consumentenbond vind ik niet de levensduur van de warmtewisselaar terug; evenmin de storingsgevoeligheid.
ben je lid van de consumentenbond ? (heb je de hele test gelezen)
hoe zit het met remeha in de test?

deze atag heeft overigens een rvs warmtewisselaar daar mee lijkt een lange levensduur dus
niet echt een probleem te zijn

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 15-02-2012 13:39:54 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:30:14 #119
545 dop
:copyright: dop
pi_108004009
edit fout
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 15 februari 2012 @ 16:02:29 #120
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_108009699
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:38 schreef dop het volgende:
ATAG 244EC als beste getest door de consumnten bond in nov. 2011
dan kun je wel remeha blijven roepen maar dit zal geen slechte keuze zijn.
Heb jaren geleden eens op basis van een Consumentenbond test een Intergas aangeschaft.
Wat een kutketel! Elk jaar ging er wel weer wat stuk.
Die CB testen kunnen nooit betrouwbaar zijn t.a.v. duurzaamheidsapekten.
pi_108013933
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:26 schreef loezzie het volgende:
Vandaag weer een cv monteur/ verkoopadviseur op bezoek gehad. Deze adviseerde de ATAG 244EC.. Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik ben 'bang' voor goedkoop is duurkoop te gaan, maar de andere kant.. Ik moet ook op mijn portemonnee letten.. Wat is wijsheid? Elk bedrijf heeft weer zijn eigen regels/ voorwaarden. Wat zit wel bij de prijs inbegrepen en wat niet... pfff..

Ik zou willen dat ik er verstand van had.

Begreep vd week dat die Avanta wrs niet meer geproduceerd gaat worden en dat er een vervanging komt..
Zit atag nog steeds in ketels........ze leren het ook nooit, of juist wel natuurlijk. :+

Even zonder gekheid.
Weet over dit type te weinig moet ik zeggen, atag heeft mij in het verleden echter nooit kunnen bekoren, ondanks de vele lofzangen die het kreeg via de consumentenbond, maarja die testen zo'n ketel ook maar amper.
De meeste monteurs staan te juichen als de atag vervangen wordt.
pi_108014010
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:38 schreef dop het volgende:
ATAG 244EC als beste getest door de consumnten bond in nov. 2011
dan kun je wel remeha blijven roepen maar dit zal geen slechte keuze zijn.
De blauwe engel 1 werd ook als beste getest, en wat een teringding was dat, slappe constructie en zeer veel storingen en reparaties.
pi_108014043
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:44 schreef dop het volgende:

[..]

ik mag aan nemen dat ze meer doen als alleen het rendement meten.
maar als je het tegendeel kan bewijzen dan horen we dat graag natuurlijk
mij hoor je niet zeggen dat remeha slecht is maar het is nogal makkelijk roepen dat alleen remeha goede ketels maakt
Wanneer de consumentenbond roept als beste getest dan kun je er beter vandaan blijven.

Overigens is er een rectificatie op die laatste test gekomen en mag nu niet 1 ketel maar 5 ketels het predikaat dragen.
pi_108014244
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:34 schreef loezzie het volgende:

[..]

Die heb ik al .. variëren van 1420 tot 2200... maar bij de één zit "dit" erbij en bij de ander "dat" .. De één is wel aangesloten bij de brancheorganisatie, de ander niet.. de één zegt: de huidige doorvoer naar buiten moet groter en de ander zegt : de huidige afvoer is prima.. etc etc

Waarom niet die Atag ketel? Hoorde ook iets over "problemen" met onderhoud bij de Avanta..
In het begin zij er enkele aanpassingen doorgevoerd, welke ook op de al reeds geplaatste toestellen is doorgevoerd.

Ieder merk heeft nadat het in de markt gezet is weleens een kleine of grotere aanpassing nodig, ook atag met zijn lekke condensbakken bijvoorbeeld.
  woensdag 15 februari 2012 @ 23:45:30 #125
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108031553
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:26 schreef loezzie het volgende:
Vandaag weer een cv monteur/ verkoopadviseur op bezoek gehad. Deze adviseerde de ATAG 244EC.. Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik ben 'bang' voor goedkoop is duurkoop te gaan, maar de andere kant.. Ik moet ook op mijn portemonnee letten.. Wat is wijsheid? Elk bedrijf heeft weer zijn eigen regels/ voorwaarden. Wat zit wel bij de prijs inbegrepen en wat niet... pfff..

Ik zou willen dat ik er verstand van had.

Begreep vd week dat die Avanta wrs niet meer geproduceerd gaat worden en dat er een vervanging komt..
Men doelt dan waarschijnlijk op de Remeha Tzerra, denk niet dat dit de vervanger van de Avanta gaat worden.
De tzerra zal zo rond de ¤ 1400 gaan kosten, de Avanta zit veel lager.
6 maart ga ik naar Remeha toe voor een cursus, ik zal dan eens navraag doen omtrent de Tzerra.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_108031849
Ik heb een Intergas VR van 1998 en wees verbaas dat geval gaat als een tierelier! Terwijl ik altijd hoor dat dit soort ketels niet echt goed zijn.
pi_108032117
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:48 schreef klipper het volgende:

[..]

Wanneer de consumentenbond roept als beste getest dan kun je er beter vandaan blijven.

Inderdaad want de duidelijkheid van de gebruiksaanwijzing en de millieuvriendelijkheid van de verpakking worden vrolijk meegetest.
Niet slecht om hier iets over te melden in vergelijkend onderzoek maar over de kwaliteit en levensduur van een apparaat zegggen die zaken dus helemaal niets.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_108032234
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:45 schreef klipper het volgende:

De meeste monteurs staan te juichen als de atag vervangen wordt.
Dat wil ik wel geloven. Die van mij doet het nu 10 jaar zonder storingen en het enige wat er aan verdiend is zijn twee onderhoudsbeurtjes van een half uur. Daar kun je als cv monteur niet van bestaan. :)
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_108048313
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 00:02 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dat wil ik wel geloven. Die van mij doet het nu 10 jaar zonder storingen en het enige wat er aan verdiend is zijn twee onderhoudsbeurtjes van een half uur. Daar kun je als cv monteur niet van bestaan. :)
Ligt er natuurlijk ook aan welk model je hebt, hoewel ik in cascadeopstelling atag liever niet tegenkomt.
Beter is het om gewoon een geschikte ketel te nemen dan vele kleintjes, die zijn vaak niet geproduceerd voor zoveel werk.

Overigens is het energiebedrijf baak weer blij met klanten die niet of nauwelijks onderhoud laten verrichten maar dat terzijde.
  donderdag 16 februari 2012 @ 16:45:40 #130
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_108048664
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 20:32 schreef Panic_A het volgende:

Bosch HRC 2

+ Vrij onderhoudsarm
- Ontsteekpenset slijt snel, branders gaan weleens stuk

2 jaar geleden aan 3 verschillende partijen advies gevraagd en eigenlijk kwamen ze allemaal ermee dat de Bosch HRC2 vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Dat eens in de 2 jaar eigenlijk al te veel is en dat ze vrijwel niets te doen hebben als ze ermee aan het werk gaan.

Vond ik wel een voordeel aangezien ik de vorige ketel altijd vergat te onderhouden. :p
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_108062197
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 16:45 schreef DaMayan het volgende:

[..]

2 jaar geleden aan 3 verschillende partijen advies gevraagd en eigenlijk kwamen ze allemaal ermee dat de Bosch HRC2 vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Dat eens in de 2 jaar eigenlijk al te veel is en dat ze vrijwel niets te doen hebben als ze ermee aan het werk gaan.

Vond ik wel een voordeel aangezien ik de vorige ketel altijd vergat te onderhouden. :p
Ik vind het elkaar nogal tegenspreken.
En een ketel moet gewoon elk jaar even nagekeken worden, al is het maar om schoon te maken.
Gewoon een onderhoudscontract afsluiten voor een paar tientjes.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108064836
quote:
2s.gif Op donderdag 16 februari 2012 22:22 schreef junkiexp het volgende:
En een ketel moet gewoon elk jaar even nagekeken worden, al is het maar om schoon te maken.
Gewoon een onderhoudscontract afsluiten voor een paar tientjes.
Wat kijken ze na en wat maken "ze" dan schoon?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108104727
Remeha actie. http://www.remeha.nl/ecob(...)a_actieformulier.pdf

Heb deze ketel net een paar weken hangen en bevalt prima.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_108110516
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 23:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat kijken ze na en wat maken "ze" dan schoon?
Voordruk expansievat, je staat er versteld van hoeveelstoringen door een defect vatveroorzaakt kunnen worden.

Afstelling co2, o2.

Belastingbepaling, veel mensen denken dat doordat ze een toestel hebben wat werkt op gas lucht verhouding zoals de meeste toestellen tegenwoordig dat het dan opeens ook onderhoudsvrij is.
Jammer genoeg zijn er wel teveel beunhazen die het overigens niet op de juiste manier controleren masr dat even terzijde.
Een toestel kan op co2 en o2 prima afgesteld staan, en toch zeer slecht werken en zodoende onnodig gasverbruik bewerkstelligen.
Alleen een belastingbepaling kan echt duidelijk verschaffen over de vervuilingsgraad en rendementsachteruitgang van het toestel.

Tevens worden natuurlijk de sensoren gecontroleerd, gaslekkage, algehele werking en veiligheden.

Afgelopen jaar is overigens wel weer een topjaar geweest wat het aantal co doden betreft.
pi_108110545
Reinigen van het toestel is eigenlijk nog maar een heel klein deel van het daadwerkelijke onderhoud.
pi_108180811
Hier hangt sinds 2000 een Agpo Ferrolli Econpact 127c aan de muur. Modulerend op een Honeywell Basicstat. Werkt prima, al doe ik er geen enkel onderhoud aan. Ketel zou zo slecht van kwaliteit zijn, dat het niet de moeite loont er iets van te maken, of er geld aan uit te geven. Laatste onderhoudsbeurt was zo'n 4 jaar geleden, en we komen tot nu toe de winter goed door.

Wat me tegenstaat aan deze ketel:
- Langzaam aanwarmen (stooklijn al maximaal gezet)
- Valt niet in eco stand terug als je naar 15°C gaat vanuit CV stand. Even warm water tappen lost het op.
- Lastig wisselen platenwisselaar
- Warm water pomp blijft soms eindeloos doordraaien. Warm water tappen lost het op.
- Springt soms zomaar even aan voor 40-50sec
- Veel opentherm thermostaten kunnen niet overweg met deze ketel (vroege OTh versie op toestelprint)

Mijn huis:
- Appartement uit 2000, eerste verdieping. Alles dubbelglas en spouwmuurisolatie
- 85m2 oppervlak
- 2 personen, fulltime werkend
- 1x douche, geen bad
- 1 slaapkamer, 1 werkkamer
- Keuken grenst aan woonkamer, geen tussendeur
- Ketel hangt in bergruimte bij keuken

Ik wil graag weten wanneer het raadzaam is om de ketel te vervangen. Ik heb in die bijna 12 jaar nog geen storing gehad, maar ben het probleem graag voor. Op de huidige ketel heb ik geen contract voor service of storingen.
pi_108181288
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:46 schreef eRKa het volgende:

Ik wil graag weten wanneer het raadzaam is om de ketel te vervangen.
Ik neem aan dat je gasverbruik laag is? Pas vervangen als deze ketel een dure reparatie nodig heeft, zoals een nieuwe warmtewisselaar of branderbed.

Zou 'm toch maar een servicebeurt à la Klipper laten geven; als is het maar om gasverbruik te sparen ( = voor jezelf een besparing).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108190557
De wisselaar van een Econpact is niet geheel zelfreinigend, als dit niet bijgehouden wordt kan het gebeuren dat de ventilator zijn rookgassen er niet meer doorheen krijgt. Dit resulteert in een hoge temperatuur in de wisselaar en het uitbranden van de pakking waarbij vaak ook wat extra schade gecreëerd wordt.

In principe moet de wisselaar eens in de 2 jaar schoongemaakt worden en voorzien worden van een nieuwe pakking incl. kit.

Ook zullen wat slijtageonderdelen zoals de gloeiplug en ionisatiepen misschien niet meer in al te beste staat zijn.
pi_108941946
Vanochtend is mijn AGPO dus gesneuveld. Bij het opwarmen hoorde ik veel luchtgeluiden (was gisteren ook al, maar vandaag erger). Ketel ontlucht, ging in F5 vanwege te lage druk. Bij het bijvullen is een buisje in het CV circuit gescheurd. Leek eerst maar een pakking te zijn, maar is toch volledig doorgeroest van binnen uit.
Monteur op bezoek gehad (vader van een vriendin met eigen installatiebedrijf). Pijpje kan vervangen worden, zal met storingsbezoek op zaterdag snel richting de ¤200,- gaan. Dat is de ketel niet echt meer waard. Bij vervanging van de ketel, vervallen de zaterdagse storingskosten.
Vrijdag komt er een Bosch Compact 5 in. Het kan evt eerder (donderdag), maar vrijdag heb ik vrij en komt dan dus goed uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')