abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107657508
Hallo,
het begint onderhand tijd te worden dat ik eens een definitieve keuze maak wat betreft studie, en ik zit te twijfelen tussen Bouwkunde (TU Eindhoven) en Technische Planologie (RUG).
Ik hoop dat iemand mij precies uit kan leggen wat nu de verschillen zijn tussen planologie zoals je dat bij Technische Planologie in Groningen studeert, en het onderdeel stedenbouwkunde zoals je dat bij Bouwkunde krijgt.
Alvast bedankt.
pi_107658189
Stedenbouw is veel meer gericht op ontwerpen, terwijl planologie meer de nadruk legt op de theoretische kant van de ruimtelijke inrichting + strategieėn +processen. Met beide overigens geen goede baangarantie op dit moment en waarschijnlijk ook de komende jaren niet.
pi_107665851
Technische planologie is niet technisch in de wetenschappelijke zin, bouwkunde wel. Ga er maar vanuit dat bouwkunde een stuk lastiger is, maar je wel betere banen oplevert. Verder kun je de inhoudelijke verschillen gewoon vinden op de websites van de onderwijsinstellingen. Kern van het verhaal is dat TP een ruimtelijke (grotendeels sociale) wetenschap is en bouwkunde een vrij exacte technische wetenschap. Bij TP gaat het bijvoorbeeld ook over verplaatsingsgedrag van mensen en de motieven die daaraan ten grondslag liggen. Ik heb er een paar vakken gevolgd (RUG) en het niveau is er vrij laag, zelfs voor een ruimtelijke / sociale wetenschap.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_107674372
Bouwkunde TU Eindhoven, als je de kans hebt kies Delft! Stedenbouwkunde in Eindhoven is echt heel erg slecht. Ik heb zelf academie van bouwkunst gedaan, stedenbouwkunde en Delft evenaart dit niveau wellicht, Eindhoven niet. Daarnaast is echte stedenbouw juist gericht op strategie, ruimtelijke inrichting en proces. Planologie is meer op beleid, regels, vertalen van ontwerp in beleid, etc. Ik heb beide gestudeerd (hbo planologie dan wel). Dus ben je vooral beleidsmatig bezig, dan kies je planologie. Bestemmingsplannen, toelichtingen, etc dus. Veel schrijven en lullen. Daarnaast ben je met planologie meer bezig met de bestaande omgeving en het vastleggen hiervan, of het vastleggen van toekomstige regels. Ben je liever creatief bezig, schetsen, maar ook discussies, strategie, etc. kies dan stedenbouwkunde.

Op dit moment is de baangarantie nihil, met name als je van TU Eindhoven komt (stedenbouw dan), planologie is wel iets meer werk in, maar ook niet echt top!
pi_107677682
Hmm, stedenbouwkunde spreekt mij het meeste aan maar die baangarantie is niet echt heel motiverend als ik dat zo lees.
pretpletter/inXs weten jullie dat uit ervaring of zijn er ook bronnen voor. En vanwaar het grote verschil (in kwaliteit) tussen Eindhoven en Delft?
pi_107677819
Als je banenkansen belangrijk vindt kun je eventueel nog een andere TU studie overwegen, civiele techniek bijvoorbeeld. Het probleem met alle vastgoedgerelateerde studies is nu eenmaal dat de vooruitzichten dramatisch zijn.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_107689701
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 16:23 schreef CheesyPoof het volgende:
Hmm, stedenbouwkunde spreekt mij het meeste aan maar die baangarantie is niet echt heel motiverend als ik dat zo lees.
pretpletter/inXs weten jullie dat uit ervaring of zijn er ook bronnen voor. En vanwaar het grote verschil (in kwaliteit) tussen Eindhoven en Delft?
Ik spreek helaas uit ervaring.
pi_107790663
Ik heb ook lang getwijfeld over civiele techniek, waarom zou die baangarantie beter zijn? Je belandt met civiele techniek toch ook in de bouwwereld?
En is het niet zo dat als ik eenmaal afgestudeerd ben we wellicht over de crisis heen zijn en de vastgoedwereld weer aantrekt?
  donderdag 9 februari 2012 @ 15:04:45 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_107792016
De overheid is - vanwege het gebrek aan geld - eigenlijk net begonnen met een terugtrekkende beweging wat betreft de ontwikkeling van nieuw stedelijk gebied. Dit heeft direct gevolgen voor de werkgelegenheid. Heel veel plannen waarvan men zeker van was dat deze doorgang zouden vinden - en waar soms ook meer dan 10 jaar aan gewerkt is - zijn van het een op het andere moment stopgezet.

Een ramp voor planologen en stedenbouwkundigen. Projectontwikkelaars en ambtenaren ruimtelijke ordening merken hier direct de gevolgen van omdat er opeens gewoon geen werk is. Het kan nog wel een groot aantal jaar duren voordat wij weer op het oude niveau komen. Ik ken een groot aantal planologen en heb zelf ooit ook met het idee gespeeld om die richting op te gaan, maar ik ben blij dat niet gedaan te hebben.

Met civiele techniek ga je aan de slag in een ander gedeelte binnen de sector. Herstel en onderhoud van allerlei objecten, wegen, woningen etc is bijvoorbeeld nog steeds nodig. En voor zover ik daar overzicht op heb, is daar meer werk in te vinden dan dat er handen beschikbaar zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_107915732
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 16:23 schreef CheesyPoof het volgende:
Ik spreek ook uit ervaring ;) Daarom werk ik nu als zij-instromer in het onderwijs, maar laat ik mij inhuren als zzp'er door mijn oude baas. Dat tikt wel lekker aan!

Vanwaar het verschil? Goede vraag, dat zal wel te maken hebben met het onderwijsprogramma, docenten en de structuur van de opleiding. Hoeveel tijd spenderen ze aan ontwerp, analyse, etc. En de kwaliteit van de docenten. In Delft zijn ze hier veel meer mee bezig en zijn er meer externe mensen betrokken bij het onderwijs.

Even een voorbeeld, bij mijn vorige baas werden we gevraagd om een winkelstraat te her-ontwerpen als bureau. Hier heb ik intensief aan gewerkt. 2x per maand hadden we contact met de stedenbouwkundige van de gemeente om dingen af te stemmen. Deze stedenbouwkundige was rond de 35 en had TU Eindhoven gedaan. De opmerking die hij maakte staat me nog steeds bij.

'Goh wat leuk die schetsen, ik heb nog nooit een schets gemaakt'... Ook niet op de opleiding? 'Nee op de opleiding al helemaal niet'.....

Het kan niet zo zijn dat je stedenbouwkundige bent zonder ooit met een pen geschetst te hebben op transparant papier. Ontwerpen noemen we dat. Dit is 1 van de voorbeelden die de kwaliteit van de opleiding aantonen. In Eindhoven wordt het ook niet zo serieus genomen is mijn gevoel.

O ja, en bronnen, knappe jongen als je een vacature vindt voor stedenbouwkundige. Toevallig zag ik er laatst nog 1, maar dit is vaak tijdelijk/vervangend. Maar goed, 1 voor heel NL is niet echt denderend zeg maar... Ik ken zelf al via mijn netwerk (studie, werk) al 10 werkzoekenden... En dan is mijn netwerk niet eens zo groot..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')