quote:
Op maandag 6 februari 2012 16:23 schreef CheesyPoof het volgende:Hmm, stedenbouwkunde spreekt mij het meeste aan maar die baangarantie is niet echt heel motiverend als ik dat zo lees.
pretpletter/inXs weten jullie dat uit ervaring of zijn er ook bronnen voor. En vanwaar het grote verschil (in kwaliteit) tussen Eindhoven en Delft?
Ik spreek ook uit ervaring

Daarom werk ik nu als zij-instromer in het onderwijs, maar laat ik mij inhuren als zzp'er door mijn oude baas. Dat tikt wel lekker aan!
Vanwaar het verschil? Goede vraag, dat zal wel te maken hebben met het onderwijsprogramma, docenten en de structuur van de opleiding. Hoeveel tijd spenderen ze aan ontwerp, analyse, etc. En de kwaliteit van de docenten. In Delft zijn ze hier veel meer mee bezig en zijn er meer externe mensen betrokken bij het onderwijs.
Even een voorbeeld, bij mijn vorige baas werden we gevraagd om een winkelstraat te her-ontwerpen als bureau. Hier heb ik intensief aan gewerkt. 2x per maand hadden we contact met de stedenbouwkundige van de gemeente om dingen af te stemmen. Deze stedenbouwkundige was rond de 35 en had TU Eindhoven gedaan. De opmerking die hij maakte staat me nog steeds bij.
'Goh wat leuk die schetsen, ik heb nog nooit een schets gemaakt'... Ook niet op de opleiding? 'Nee op de opleiding al helemaal niet'.....
Het kan niet zo zijn dat je stedenbouwkundige bent zonder ooit met een pen geschetst te hebben op transparant papier. Ontwerpen noemen we dat. Dit is 1 van de voorbeelden die de kwaliteit van de opleiding aantonen. In Eindhoven wordt het ook niet zo serieus genomen is mijn gevoel.
O ja, en bronnen, knappe jongen als je een vacature vindt voor stedenbouwkundige. Toevallig zag ik er laatst nog 1, maar dit is vaak tijdelijk/vervangend. Maar goed, 1 voor heel NL is niet echt denderend zeg maar... Ik ken zelf al via mijn netwerk (studie, werk) al 10 werkzoekenden... En dan is mijn netwerk niet eens zo groot..