abonnement Unibet Coolblue
  zondag 29 januari 2012 @ 15:26:42 #1
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_107363796
Een bipolaire stoornis is een psychiatrische aandoening die wordt gekenmerkt door een sterk wisselende stemming. Een andere benaming voor deze aandoening is manisch-depressieve stoornis. Een bipolaire stoornis gaat niet over, maar met geneesmiddelen en andere behandelingen kunnen de verschijnselen wel verminderen of worden voorkomen.

Een typische bipolaire stoornis (type 1) wordt gekenmerkt door afwisselende episoden van (ernstige) depressie en manie. Tussen die episoden functioneert men volkomen normaal, al blijven bij een aantal patiënten constant lichte verschijnselen aanwezig.

Bij een bipolaire stoornis van type 2 worden perioden van (ernstige) depressie afgewisseld met perioden van milde manie (hypomanie)
Depressie en manie kunnen soms gelijktijdig aanwezig zijn, maar wisselen elkaar meestal af met vaak daartussen perioden zonder symptomen. Deze tussenperioden kunnen soms lang zijn, bijvoorbeeld één of enkele jaren. In feite is er een cyclus van ziek zijn (manisch of depressief) afgewisseld met niet-ziek zijn. Onbehandelde manische of depressieve perioden duren gemiddeld drie tot zes maanden, maar korter of langer kan. Bij sommige patiënten volgen de ziekte-episoden elkaar zeer snel op, soms zelfs meerdere keren per week.

Men spreekt van een depressie wanneer vijf of meer van de volgende symptomen (bijna) dagelijks aanwezig zijn binnen een periode van twee weken:
• depressieve stemming gedurende het grootste deel van de dag
• duidelijk verlies van interesse of plezier, inclusief seks
• duidelijke gewichtstoename of -verlies
• slapeloosheid of overdreven slaperigheid
• fysieke opgewondheid of omgekeerd loomheid
• moeheid of verlies van energie
• gevoelens van waardeloosheid
• buitensporige of onterechte schuldgevoelens
• besluiteloosheid, concentratieproblemen, geheugenproblemen
• zelfmoordgedachten
Deze symptomen veroorzaken een duidelijke verstoring van het normaal functioneren, zijn niet te wijten aan een lichamelijke aandoening (bv. ziekte van Parkinson), alcohol- of drugmisbruik en zijn niet het gevolg van een acuut rouwproces.

Men spreekt van een manische episode als drie of meer van de volgende symptomen dagelijks gedurende minstens een week aanwezig zijn:
• opgeblazen gevoel van eigenwaarde of grootheidsideeën
• minder slaapbehoefte
• verhoogde spraakzaamheid
• verminderde concentratie, gemakkelijk af te leiden
• toename van doelgerichte activiteit of psychomotorische agitatie
• zich overmatig bezighouden met aangename activiteiten
De klachten moeten een verstoring betekenen van het normale functioneren, en niet het gevolg zijn van een lichamelijke aandoening of van alcohol- of drugsmisbruik.

Een milde manische of zg. hypomane episode, is een periode met verhoogde, prikkelbare stemming gedurende tenminste vier dagen, plus minstens drie van de volgende symptomen:
1. Opgeblazen gevoel van eigenwaarde of grootheidsideeën
2. Afgenomen behoefte aan slaap
3. Spraakzamer
4. Gedachtenvlucht
5. Verhoogde afleidbaarheid
6. Toename van doelgerichte activiteit
7. Overmatig bezighouden met aangename activiteiten waarbij een grote kans op pijnlijke gevolgen

Soms kunnen manische en/of depressieve periodes gepaard gaan met psychotische symptomen zoals hallucinaties en waanideeën.

Bronnen: medicinfo.nl, gezondheid.be
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_107364312
Ok .. je hebt de definities gegeven .. leuk .. En nu ?
  zondag 29 januari 2012 @ 15:39:49 #3
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_107364502
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:36 schreef NokNokNou het volgende:
Ok .. je hebt de definities gegeven .. leuk .. En nu ?
Dat lijkt me logisch: dit is een topic voor mensen die bipolair zijn en voor mensen die het een interessant onderwerp vinden.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_107364589
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:39 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Dat lijkt me logisch: dit is een topic voor mensen die bipolair zijn en voor mensen die het een interessant onderwerp vinden.
Misschien een voorzetje geven dan ?
  zondag 29 januari 2012 @ 15:42:17 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_107364619
een erg interessante stoornis ja, lijkt me geen pretje als je het hebt, een bekende die het had was Antonie Kamerling
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_107364664
Interessant. Komt deze stoornis vaak voor?
pi_107364821
Mooi dat hier nu ook een topic over is. :)

Vind het een interessante stoornis. Heb net een documentaire van Stephen Fry ( die bipolair is ) bekeken, waardoor ik er nu een beter beeld van heb gekregen.

Het is een stoornis die in de meeste gevallen niet onbehandeld kan blijven volgens mij.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:46:32 #8
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_107364849
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:41 schreef NokNokNou het volgende:

[..]

Misschien een voorzetje geven dan ?
Ik ben niet bipolair.

quote:
3s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:42 schreef Re het volgende:
een erg interessante stoornis ja, lijkt me geen pretje als je het hebt, een bekende die het had was Antonie Kamerling
Eigenlijk best veel bekende mensen: Kurt Cobain, Virginia Woolf, Russell Brand, Mel Gibson, F. Scott Fitzgerald, Kerry Katona, Stephen Fry, Carrie Fisher, David Strickland, ...

quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:43 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Interessant. Komt deze stoornis vaak voor?
Ongeveer bij 1% van de bevolking.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_107364966
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:46 schreef Madame_Paon het volgende:

Eigenlijk best veel bekende mensen: Kurt Cobain, Virginia Woolf, Russell Brand, Mel Gibson, F. Scott Fitzgerald, Kerry Katona, Stephen Fry, Carrie Fisher, David Strickland, ...
En Charlie Sheen niet te vergeten.
pi_107365205
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:46 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Ik ben niet bipolair.

[..]

Eigenlijk best veel bekende mensen: Kurt Cobain, Virginia Woolf, Russell Brand, Mel Gibson, F. Scott Fitzgerald, Kerry Katona, Stephen Fry, Carrie Fisher, David Strickland, ...

[..]

Ongeveer bij 1% van de bevolking.
Ik wel,
Ben helaas niet creatief :)
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_107365292
Thx
pi_107365584
Is het een stoornis die je kunt verstoppen?
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_107365603
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:03 schreef Wanderingwhy het volgende:
Is het een stoornis die je kunt verstoppen?
Wel tijdens normale periodes.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_107365937
Een vader van een vriend had deze ziekte (overleden nu)
Ik weet wel dat hij en zijn moeder hem het liefste depressief zagen (wat ze naturlijk in een gewone situatie niet zouden willen) Als hij n.l. manisch was, was er geen land mee te bezeilen, b.v. midden in de nacht de zolder verbouwen, massa geld verkwisten, hij was niet agressief gelukkig.

Wat trouwens ook heel anders kan,; zoals wraaklust en vergelding gaan halen op hersenspinsels in hun hoofd, gelukkig vallen deze gedragingenl sneller, op waardoor dit gedrag dmv medicatie te stoppen is.

Het is vaak de medicatie-ontrouwheid en het niet op tijd willen/kunnen inzien dat er een manie opkomt zetten. Hoewel ik ook vaak gehoord en gelezen heb dat het manische voor de patiënt veel "goedmaakt" ...ach ja, ik snap dat wel, zeker gezien de zeer zware depressieve periode die dan volgt.

Net als schizofrenie een hele nare ziekte.
pi_107366177
Stel. je hebt je een periode rot gevoeld, maar het begint weer op te klaren. Je bruist van energie, iedereen vindt je aardig. Je hebt geniale plannen, kunt de hele wereld aan en alles lacht je toe.

"Dit voelt zo goed. Ik moet pillen gaan innemen zodat ik dit euforische gevoel de kop in kan drukken" :{ .
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  zondag 29 januari 2012 @ 16:21:19 #16
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_107366211
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:46 schreef Madame_Paon het volgende:

Virginia Woolf
O+. Haar neefje Quentin Bell heeft een mooie biografie over haar leven geschreven.
The view from nowhere.
  zondag 29 januari 2012 @ 16:22:59 #17
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_107366255
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:54 schreef seasushi het volgende:

[..]

Ik wel,
Ben helaas niet creatief :)
Je stopt te vroeg?
The view from nowhere.
  zondag 29 januari 2012 @ 16:23:48 #18
348191 Mr.117
I shoot my way out.
pi_107366299
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:48 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En Charlie Sheen niet te vergeten.
Die is biwinning
pi_107366798
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:20 schreef seasushi het volgende:
Stel. je hebt je een periode rot gevoeld, maar het begint weer op te klaren. Je bruist van energie, iedereen vindt je aardig. Je hebt geniale plannen, kunt de hele wereld aan en alles lacht je toe.

"Dit voelt zo goed. Ik moet pillen gaan innemen zodat ik dit euforische gevoel de kop in kan drukken" :{ .
Dit dus, tja ergens zo te begrijpen wanneer men juist dan kiest voor geen pillen, maar daarna.......... 8)7 damnn wat een schade kan er aangericht zijn.
pi_107367096
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:42 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Dit dus, tja ergens zo te begrijpen wanneer men juist dan kiest voor geen pillen, maar daarna.......... 8)7 damnn wat een schade kan er aangericht zijn.
Heb je wat om tijdens volgende depressie over na te denken.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  zondag 29 januari 2012 @ 16:56:25 #21
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_107367215
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:51 schreef seasushi het volgende:

[..]

Heb je wat om tijdens volgende depressie over na te denken.
Heb jij een rollercoaster (gevoels)leven of valt het mee?
The view from nowhere.
pi_107367348
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Heb jij een rollercoaster (gevoels)leven of valt het mee?
ja :D Heel vermoeiend, maar bij vlagen ook fijn.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_107367484
Als manisch depressiviteit een ziekte is wat is dan de medische oorzaak van deze ziekte?
  zondag 29 januari 2012 @ 17:05:47 #24
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_107367556
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 17:04 schreef Lotrus het volgende:
Als manisch depressiviteit een ziekte is wat is dan de medische oorzaak van deze ziekte?
Bepaalde afwijkingen in de hersenen, omgevingsfactoren, ...
Het is sowieso erfelijk, want als een van beide ouders bipolair is, heeft het kind veel meer kans om ook bipolair te worden.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_107367701
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 17:04 schreef Lotrus het volgende:
Als manisch depressiviteit een ziekte is wat is dan de medische oorzaak van deze ziekte?
Er is niet maar een oorzaak, er zijn meerdere genen bij betrokken. En deels omgevingsfactoren. Maar volgens mij weten we met name door onderzoek naar tweelingen dat (net als schizofrenie) het grotendeels erfelijk is en je dus een bepaalde aanleg moet hebben wil je het ontwikkelen.

Met name iets met serotine geloof ik.
pi_107370509
Ben ook bipolair en toevallig wel creatief. Het schijnt dat heel veel creatieve mensen uit het verleden bipolair bleken te zijn. De VMDB heeft daar ook een poster van.

Zo'n 10 jaar geleden is bij mij de diagnose gesteld maar helaas blijk ik een van de mensen te zijn die niet goed ingeregeld kunnen worden op medicatie. Bij mij gaan hypomane perioden naadloos over naar depressieve perioden. Dus nooit geen rust.

Mijn vader was bipolair en mijn oom en tante hebben ook een tik van de molen meegekregen zeg maar. Alleen accepteren die het niet. De stoffen waarom het draait bij een BS zijn Dopamine, Serotonine en Norepinephrine.

Als je echt geïnteresseerd bent in hoe het werkt en wat voor invloed het heeft op het leven van een bipolaire stoornis patiënt moet je eens googlen op bipolaire stoornis en dan de 3de link van boven.
pi_107371025
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:48 schreef Swingding het volgende:
Ben ook bipolair en toevallig wel creatief. Het schijnt dat heel veel creatieve mensen uit het verleden bipolair bleken te zijn. De VMDB heeft daar ook een poster van.

Extra rot. Ben ik bipolair, behoor ik ook nog eens tot die enkeling die níet creatief is : :')
over die poster zijn overigens nogal wat discussies over gevoerd bij de VMDB

[ Bericht 3% gewijzigd door seasushi op 29-01-2012 19:15:13 ]
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_107371175
Bij de VMDB wordt wel meer gediscussieerd ;) Niet alleen hierover. Maar of het allemaal zo nuttig is waar ze over praten ;)
  zondag 29 januari 2012 @ 19:16:53 #29
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_107371253
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:48 schreef Swingding het volgende:

Als je echt geïnteresseerd bent in hoe het werkt en wat voor invloed het heeft op het leven van een bipolaire stoornis patiënt moet je eens googlen op bipolaire stoornis en dan de 3de link van boven.
Done (http://www.bipolairestoornis.info/index.html)
The view from nowhere.
pi_107372840
Mijn complimenten voor de inhoud van de link.
pi_107373080
Ik vraag me af hoe het is om manisch te zijn.. Dat kan best leuk zijn denk ik?
  zondag 29 januari 2012 @ 20:12:14 #32
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_107373574
Mijn moeder heeft een bipolaire stoornis. Niks interessants aan, het is een klote ziekte.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_107376101
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:56 schreef zusterclivia het volgende:
Mijn complimenten voor de inhoud van de link.
Thx ;)

quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:01 schreef Bombshell het volgende:
Ik vraag me af hoe het is om manisch te zijn.. Dat kan best leuk zijn denk ik?
Ik hang tussen hypomanisch en manisch in zeg maar en dat is de eerste dag leuk, tweede dag ook nog wel maar als je daarna geen slaap krijgt krijg je het gevoel alsof je op heel veel adrenaline loopt. Je stuitert alle kanten op wat erg vermoeiend is.
pi_107376274
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:57 schreef Swingding het volgende:

[..]

Thx ;)

[..]

Ik hang tussen hypomanisch en manisch in zeg maar en dat is de eerste dag leuk, tweede dag ook nog wel maar als je daarna geen slaap krijgt krijg je het gevoel alsof je op heel veel adrenaline loopt. Je stuitert alle kanten op wat erg vermoeiend is.
Dit dus. De eerste dag is eigenlijk best heel fijn... De 3 de dag raak ik ook erg geagiteerd en ben ik ook niet meer leuk voor mijn omgeving.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_107376493
Ga je dan opeens allemaal dingen ondernemen als je manisch bent en heel sociaal doen bv? Kan je wel werken als je hier last van hebt..?
  Forum Admin zondag 29 januari 2012 @ 21:04:53 #36
232445 crew  Specularium
pi_107376538
quote:
3s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:42 schreef Re het volgende:
een erg interessante stoornis ja, lijkt me geen pretje als je het hebt, een bekende die het had was Antonie Kamerling
Winnie de Jong ook, al was zij volgens eigen zeggen meer manisch.
Ze leek me ook geen pretje.
pi_107378341
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:01 schreef Bombshell het volgende:
Ik vraag me af hoe het is om manisch te zijn.. Dat kan best leuk zijn denk ik?
Voor de omgeving is het niet echt een pretje, voor zover de ervaringen met mijn bipolaire moeder. Daar nemen de waanbeelden op een gegeven moment zo'n gigantische overhand dat ze in een compleet andere wereld leeft dan in de onze... Maarja, je leert er redelijk mee omgaan, voor zover dat mogelijk is.
pi_107378537
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:01 schreef Bombshell het volgende:
Ik vraag me af hoe het is om manisch te zijn.. Dat kan best leuk zijn denk ik?
Niet als je veel stomme impulsieve dingen doet lijkt me, al zal dat voornamelijk achteraf zijn dat je er van baalt.
pi_107378694
quote:
9s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:04 schreef Specularium het volgende:

[..]

Winnie de Jong ook, al was zij volgens eigen zeggen meer manisch.
Ze leek me ook geen pretje.
Ruby Wax en Jim Carrey (vermoedelijk) ook. Bij Ruby Wax verbaast het me niet, ze had toen ook een Nederlands programma en je merkte aan haar wel dat er iets niet klopte. Iets manisch of zo.

Gecorrigeerd door Maanvis kom ik erachter dat het bij Jim Carrey niet gediagnostiseerd is, heb ik dat verkeerd begrepen. Had ik even moeten checken. Alleen depressie wellicht dan?
quote:
Carrey discussed his bouts of depression in a November 2004 interview on 60 Minutes.
Maar toch redelijk wat beroemde mensen die bipolair zijn dus.

[ Bericht 15% gewijzigd door -Strawberry- op 29-01-2012 21:55:20 ]
  zondag 29 januari 2012 @ 21:46:28 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_107379153
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ruby Wax en Jim Carrey ook. Op de een of andere manier vond ik Jim Carrey altijd al manisch in zijn acteren overkomen. En Ruby Wax had zo'n nederlands programma waarin ik ook al dacht dat er iets niet klopte aan haar. En ze deed me wat dat betreft zelfs denken aan Jim Carrey. Beide bipolair dus zoals is gebleken.
Jim Carrey heeft nooit een diagnose gehad. Dus doe geen aannames, da's niet netjes voor die mensen.
Ruby wax heeft wel een diagnose gehad :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_107379233
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Jim Carrey heeft nooit een diagnose gehad. Dus doe geen aannames, da's niet netjes voor die mensen.
Ruby wax heeft wel een diagnose gehad :).
Het was niet bedoeld als aanname, ik dacht dat het al vast stond. Heb ik dan een keer verkeerd begrepen.
  zondag 29 januari 2012 @ 21:48:52 #42
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_107379303
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:47 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het was niet bedoeld als aanname, ik dacht dat het al vast stond. Heb ik dan een keer verkeerd begrepen.
Het is gevaarlijk gebied om je op te begeven, pas als die persoon zelf toegeeft dat ie een diagnose heeft gehad staat het vast. Er wordt zoveel onzin geluld over bekenden die stoornissen zouden ehbben.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_107379345
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:48 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het is gevaarlijk gebied om je op te begeven, pas als die persoon zelf toegeeft dat ie een diagnose heeft gehad staat het vast. Er wordt zoveel onzin geluld over bekenden die stoornissen zouden ehbben.
Dat is waar, ik zou eerlijk gezegd ook niet meer weten waar ik het van heb. Maar het zou me niet verbazen en dan neem je zoiets sneller over blijkbaar. Excuses.
pi_107381143
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:03 schreef Bombshell het volgende:
Ga je dan opeens allemaal dingen ondernemen als je manisch bent en heel sociaal doen bv? Kan je wel werken als je hier last van hebt..?
Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik heb de maanden gehad dat ik afdelingen volledig op zijn kop wilde gooien/reorganiseren,waar mijn werkgever dan erg blij mee was. Maar ook maanden dat ik me werkelijk naar mijn werk moest slepen, en natuurlijk de periodes dat ik gewoon niet in staat was om te werken. Uiteindelijk volledig afgekeurd.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_107385115
Je kan je agenda helemaal vol met afspraken zetten, die je toch niet meer kan nakomen omdat je na een (hypo)manische periode helemaal down en out bent, impulsieve handelingen die achteraf niet zo geslaagd zijn, er zijn BS-ers die zich allemaal relatie perikelen op hun hals halen omdat ze even niet meer weten wat trouw zijn betekend. Dit gebeurd in de euforie die ontstaat bij zo'n periode. Vaak is er maar een paar uur, 2 a 3, per nacht slaap waardoor het na een paar dagen de andere kant op gaat. Prikkelbaarheid, wegkruipen voor de wereld enz. En vaak uiteindelijk eindigend in een depressie.

Een echte manie kan eindigen in waanbeelden. Dit heb ik 1 keer gehad en dat eindigde in een armoedewaan. Ik dacht oprecht dat we financieel over het randje waren gegaan en dat we in een uitzichtloze situatie waren beland. Niets was minder waar maar voor mij was het de waarheid. :{

De een kan werken, de ander gewoon niet omdat de BS een groot stempel drukt op hun leven. Ik heb een middenweg gevonden waarbij ik de perioden dat ik niet kan werken ook niet hoef te werken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Swingding op 29-01-2012 23:36:05 ]
pi_107458917
Seratonine wordt bij ieder mens in de hersenen aangemaakt, altijd in ongeveer dezelfde dosering.
Bij manisch-depressief/bipolair wisselt de aanmaak sterk. Soms wordt er veel te weinig aangemaakt, dat is dan de depressie, en soms wordt er veel te veel aangemaakt, dat is de manie.

Bij een gedeelte van de mensen met deze aandoening werken medicijnen goed. (bijv. lithium)
Dit middel werkt zowel tegen een depressie als tegen de manie.
Maar lithium is een zwaar metaal en dus eigenlijk giftig. Men kan er een lithium vergiftiging van oplopen, daarom moeten deze mensen maandelijks hun bloedspiegel laten controleren.
Dan zijn er ook veel middelen tegen een depressie, maar daar kun je manisch van worden.
(Gaat z,n doel dus ook vaak voorbij.)
gardenqueen,
pi_107588070
quote:
(Gaat z,n doel dus ook vaak soms voorbij.)
http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lithium.php

Het gaat gelukkig ook ....vaak wel goed, door inzet van goede begeleiding, maar vooral het doorzettingsvermogen en ziekteinzicht van/bij patiënt.
Heb je geluk dit op te kunnen brengen en vooral vol te kunnen houden, dan is leven... in de ruimste zin van het woord, met of dmv medicatie een geschenk uit de hemel O-) ..en zie de problemen die de medicatie ook opleveren als losstaande problemen waar dmv ander soort zorg ook weer mee te leven kan worden etc etc.
Acceptatie van..... is het halve werk :)
pi_107594671
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 10:39 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lithium.php

.
Acceptatie van..... is het halve werk :)
Jij hebt bij mijn psychotherapeut in de klas gezeten? ;)
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_107596507
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 10:39 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lithium.php

Het gaat gelukkig ook ....vaak wel goed, door inzet van goede begeleiding, maar vooral het doorzettingsvermogen en ziekteinzicht van/bij patiënt.
Heb je geluk dit op te kunnen brengen en vooral vol te kunnen houden, dan is leven... in de ruimste zin van het woord, met of dmv medicatie een geschenk uit de hemel O-) ..en zie de problemen die de medicatie ook opleveren als losstaande problemen waar dmv ander soort zorg ook weer mee te leven kan worden etc etc.
Acceptatie van..... is het halve werk :)
Hier nog een duidelijk overzicht van bipolaire stoornis en met name de medicatie:
http://www.fk.cvz.nl/defa(...)bipolaire%20stoornis
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:39:53 #50
19242 yavanna
Results may vary.
pi_107598592
quote:
Storend om daar te lezen dat medicatie de symptonen zou bestrijden is en wanneer men er geen baat bij heeft dit a.d persoon zou liggen die niet volhoud of ontrerecht bang is voor de bijwerkingen. Het zou prettig zijn wanneer mensen eens zouden beseffen dat niet iedereen met een BP stoornis gebaat is bij medicatie. En dat een hoop mensen medicatie gebruiken, therapie volgen, keihard werken, maar nog verre van 'normaal' zijn.

Het hebben van een bipolaire stoornis is voor veel mensen een levenslange zeer vermoeiende strijd, met en zonder medicatie.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  zaterdag 4 februari 2012 @ 18:47:28 #51
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_107602819
Ik heb ergens gelezen dat de prognose van onbehandeld bipolaire stoornis heel slecht is, vergeleken met andere psychische ziektes. Dat een groter percentage van mensen met deze ziekte zelfmoord pleegt. Is dit waar?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:11:00 #52
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_107603536
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 18:47 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat de prognose van onbehandeld bipolaire stoornis heel slecht is, vergeleken met andere psychische ziektes. Dat een groter percentage van mensen met deze ziekte zelfmoord pleegt. Is dit waar?
Heb je een linkje (als je het op internet gelezen hebt)?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:42:54 #53
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_107604562
Ik heb het in een boek gelezen, hoewel er ook iets over staat op de engelse wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_disorder#Mortality
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:50:58 #54
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_107604864
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 19:42 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb het in een boek gelezen, hoewel er ook iets over staat op de engelse wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_disorder#Mortality
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13651509809115343

Maar het percentage mensen dat zelfmoord pleegt ligt onder mensen met psychiatrische stoornissen sowieso hoger dan bij "normale" mensen.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:55:41 #55
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_107605045
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 19:50 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13651509809115343

Maar het percentage mensen dat zelfmoord pleegt ligt onder mensen met psychiatrische stoornissen sowieso hoger dan bij "normale" mensen.
Klopt, maar dat zal misschien niet bij álle stoornissen het geval zijn.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_107617979
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:39 schreef yavanna het volgende:

[..]

Storend om daar te lezen dat medicatie de symptonen zou bestrijden is en wanneer men er geen baat bij heeft dit a.d persoon zou liggen die niet volhoud of ontrerecht bang is voor de bijwerkingen. Het zou prettig zijn wanneer mensen eens zouden beseffen dat niet iedereen met een BP stoornis gebaat is bij medicatie. En dat een hoop mensen medicatie gebruiken, therapie volgen, keihard werken, maar nog verre van 'normaal' zijn.

Het hebben van een bipolaire stoornis is voor veel mensen een levenslange zeer vermoeiende strijd, met en zonder medicatie.
Waar zie je dat staan dan? Refereer je soms aan de feiten van de VMDB? Dat is dus duidelijk niet mijn mening he. ;) Ik ben er namelijk zelf 1 die heel moeilijk in te stellen is op medicatie en niet geloof dat dit altijd aan de houding van de persoon zelf ligt. Soms is er nu eenmaal geen pilletje te vinden die je kan helpen met de strijd. En geloof me, ik weet heel erg goed wat die strijd inhoud zoals je op die site kan lezen. Na 11 jaar behandeling en al vele jaren strijd daarvoor ben ik nog steeds niet goed ingeregeld.

Je hebt me wel aan het denken gezet. Denk dat ik die opmerking van de VMDB maar naar het kopje 'Broodje aap' ga verhuizen ;) .

Echter is er wel ervaring bij de hulpverlening dat er een deel van patiënten is die stoppen met medicatie doordat ze geen bijwerkingen aanvaarden maar ook vaak omdat ze denken dat ze 'genezen' zijn. Om deze groep kan je nu eenmaal niet heen. Pas geleden liep hier trouwens in R&P nog een topic daarover.
  zondag 5 februari 2012 @ 12:27:23 #57
233296 Eisoep
staar me na, kwijlen mag!
pi_107623376
Interessant topic,
mijn vader heeft een bipolaire stoornis een posttraumatische stress stoornis en ADHD gepaard met alcoholisme. hij is nu een paar maanden clean en het gaat nu goed.
was een lange zoektocht naar de juiste medicijnen voor elk "probleem".
omdat het 1 weer het ander uithaalde was het 15 jaar aankloten met psychologen en psychiaters.

(zeker een TVP!)
pi_107650677
Is er hier iemand die ervaring heeft met Xanax; en hoeverre dat invloed heeft op de stemmingswisselingen bij de bipolaire stoonis?
pi_107659072
Xanax is eigenlijk alleen een angst/paniekremmer en wordt daarom dus ook gegeven aan mensen met paniekaanvallen. Ik heb ze er ook bij voor als ik weer eens een angst/paniekaanval heb. Het is geen stemmingsstabilisator.
pi_107662159
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 00:50 schreef Swingding het volgende:
Xanax is eigenlijk alleen een angst/paniekremmer en wordt daarom dus ook gegeven aan mensen met paniekaanvallen. Ik heb ze er ook bij voor als ik weer eens een angst/paniekaanval heb. Het is geen stemmingsstabilisator.
Dat verklaart al het een en ander.... In hoeverre had jij last van bijwerkingen? Ik merk aan mijn moeder dat ze nu ontzettend vergeetachtig is wat niet altijd even handig is, zoals gisteren op een verjaardag. Alcohol in combinatie met Xanax is al niet slim, maar helemaal niet als je ook niet kan onthouden hoeveel je hebt gedronken :X
pi_107670451
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:39 schreef yavanna het volgende:

[..]

Storend om daar te lezen dat medicatie de symptonen zou bestrijden is en wanneer men er geen baat bij heeft dit a.d persoon zou liggen die niet volhoud of ontrerecht bang is voor de bijwerkingen. Het zou prettig zijn wanneer mensen eens zouden beseffen dat niet iedereen met een BP stoornis gebaat is bij medicatie. En dat een hoop mensen medicatie gebruiken, therapie volgen, keihard werken, maar nog verre van 'normaal' zijn.

Het hebben van een bipolaire stoornis is voor veel mensen een levenslange zeer vermoeiende strijd, met en zonder medicatie.
Fijn om te lezen. Het hebben van een Bipolaire stoornis is inderdaad een zeer vermoeiende levenslange strijd.
(Zowel in jezelf,) als je manisch bent snap je jezelf niet als je aan je manie denkt en als je manisch bent snap je niet dat je daarvoor depressief was. ...als de reacties die je krijgt van de omgeving.
Je gaat op je tenen lopen en jezelf isoleren, uit zelfbescherming. Om jezelf niet oeverloos te hoeven verdedigen en van het gevoel af te zijn hoeveel verdriet je anderen aandoet.Daarbij het machteloze gevoel om altijd op de rand van de financiële afgrond te leven en daar geen invloed op te hebben.
Dit, omdat die wisselingen in stemming je niet bepaald geliefd maken bij een werkgever. Die zien je liever gaan dan komen.
gardenqueen,
pi_107670974
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 13:22 schreef joopenma het volgende:

[..]

Fijn om te lezen. Het hebben van een Bipolaire stoornis is inderdaad een zeer vermoeiende levenslange strijd.
(Zowel in jezelf,) als je manisch bent snap je jezelf niet als je aan je manie denkt en als je manisch bent snap je niet dat je daarvoor depressief was. ...als de reacties die je krijgt van de omgeving.
Je gaat op je tenen lopen en jezelf isoleren, uit zelfbescherming. Om jezelf niet oeverloos te hoeven verdedigen en van het gevoel af te zijn hoeveel verdriet je anderen aandoet.Daarbij het machteloze gevoel om altijd op de rand van de financiële afgrond te leven en daar geen invloed op te hebben.
Dit, omdat die wisselingen in stemming je niet bepaald geliefd maken bij een werkgever. Die zien je liever gaan dan komen.
Zoals zuster Clivia al schreef: acceptatie is al de helft. Accepteren dat je voor een werkgever een te onzekere factor bent. Werk is niet zaligmakend als het je zo op je tenen doet lopen en je labiel blijft. Het is zoals het is. Het belangrijkste is dat je zorgt dat je die prikkels uit je leven haalt die er aan mee werken dat je manisch of depressief wordt. En financiele afgrond... Tja. Die is hier ook regelmatig in zicht. Gelukkig zijn er hulpverleners die zorgen dat er ook in slechte tijden zicht op de financieen is.

Sowieso, elke vorm van hulp is welkom. (misplaatste) trots om het allemaal alleen te willen doen, maakt je ook labiel.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  PR en moderator maandag 6 februari 2012 @ 18:20:18 #63
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_107682342
Zo'n beetje mijn hele moeders kant van de familie heeft bipolaire stoornis, de een zwaarder dan de ander.
Mijn moeder is sinds vorig jaar er ook mee gediagnosticeerd (25 jaar geleden is ze een tijd depressief geweest, verder nooit echt ergens last van gehad, maar nu heeft ze dus een manische episode die behoorlijk lang aanhoudt).

Volgens mij slikt ze netjes haar lithiumpillen 2x daags, maar mijn zus twijfelt daaraan. Ze drinkt namelijk vrij veel alcohol op een avond in de kroeg en mijn zus zei dat dat niet goed samengaat.
M'n moeder zegt zelf dat ze het tot haar eigen verbazing nog geen één keer vergeten is te slikken (ik heb zelf 5 jaar de pil geslikt en ik vergat sowieso 1 pil elke 2 maanden, dat is menselijk).

Als hier mensen met bipolaire stoornis zijn; kun je lithium en alcohol goed combineren zonder dat één van de 2 werkingen versterkt wordt of je er lichamelijk niet goed van wordt?
En als dit niet zo is; kan het dan kloppen dat m'n moeder niet altijd even goed haar pillen slikt omdat ze prima tegen (veel) alcohol op één avond kan?


Ons hele gezin is kapotgegaan doordat m'n moeder 'ineens' van m'n vader wilde scheiden en nu heel Nederland rond'neukt' op zoek naar een 'vent'. Ik word gek van haar puberale gedrag. Daarbij is mijn vader autistisch dus daar heb ik ook niet veel aan, ghehe :')

Mijn moeder op haar woord geloven is trouwens niet echt een goede bron. Ze kan namelijk heel goed liegen en bedriegen en in sommige gevallen geeft ze dat ook toe en is ze er trots op dat ze iemand heeft weten te manipuleren.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator maandag 6 februari 2012 @ 18:27:34 #64
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_107682600
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:13 schreef zusterclivia het volgende:
Een vader van een vriend had deze ziekte (overleden nu)
Ik weet wel dat hij en zijn moeder hem het liefste depressief zagen (wat ze naturlijk in een gewone situatie niet zouden willen) Als hij n.l. manisch was, was er geen land mee te bezeilen, b.v. midden in de nacht de zolder verbouwen, massa geld verkwisten, hij was niet agressief gelukkig.

Dit dit dit dit!!! Ik voel me altijd zo lullig om het te zeggen, maar ik heb echt veel liever dat mijn moeder depressief is dan manisch.
Afgezien dat er momenteel geen land met haar te bezeilen valt, vindt ze dat er niks aan de hand is. Ze erkent dat ze bipolair is, maar niet dat ze in een manische episode zit en dat ze meer hulp nodig heeft dan alleen die 2 pilletjes per dag slikken. Als ze depressief is (ik ben zelf ook een tijd depressief geweest dus ik weet hoe dat is) dan wéét ze dat ze depressief is en wil ze er wat aan doen, zoekt ze hulp om eruit te komen.
Hoewel het bij allebei geen pretje is; met depressieve mensen is makkelijker te praten dan met manische mensen...

Ahh ben zo blij dat ik daar niet de enige in ben!
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_107683264
Het is ook helemaal geen schande om dit te denken over een ouder of zeer nauwbetrokken familieleden met deze aandoening....het is idd hel op aarde voor de omgeving. Kinderen en partners lijden enorm onder de situatie.

Je hoopt bijna dat ze in de manische episode buiten de boel op stelten gaan zetten om zo opgepakt en beoordeeld te kunnen worden, maar hoe dan ook, voor het gezin is het slopend.

Sterkte iig. en laat haar ziekte niet jou kopje onder duwen hoor.... :)
pi_107683352
Moira, dit staat iig in de bijsluiter van lithium:

alcohol drinken?
Alcohol versterkt de bijwerkingen van lithium op het coördinatie- en concentratievermogen. Ook als u hier niets meer van merkt, omdat u gewend bent geraakt aan dit medicijn, kunt u er door alcohol last van krijgen.

Bovendien kan veel alcohol, net als lithium, leiden tot vocht- en zoutverlies. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
http://www.apotheek.nl/Me(...)px?mId=10698&rId=413

En verder moet ik je gelijk geven dat ik mijn moeder ook liever depressief, of "mat" zie dan manisch.

In haar meest recente manische periode zou de buurman haar de hele dag afluisteren via de muur en andere dingen (stopcontacten e.d.) en zouden de buren aan de andere kant bij de desbetreffende buurman op bezoek gaan om haar het leven zuur te maken. Ook speelt er nog het een en ander om mij heen dan, ik zou daardoor weer niet thuis willen komen etcetera. Voor de waanbeelden en angstaanvallen krijgt ze nu de Xanax, lithium zal ze waarschijnlijk ook nog wel slikken. Het vervelende bij mijn moeder is dat er 0.0 medicatietrouwheid is en zodra ze zelf het idee heeft dat het "goed" gaat, gaat ze experimenteren met pilletjes minder/geen pilletjes.
Zolang zij na 20 jaar nog altijd haar problemen onderkent en nu voor het eerst eens -deels door ons gedwongen- wekelijks naar een psychiater gaat, vind ik dat ze eerst eens goede hulpverlening en begeleiding moet gaan krijgen en accepteren. Ze wilt anderen ook niet vertellen dat ze bipolair is, ze is bang om afgewezen te worden door anderen en zoekt ook continu naar bevestiging, vergelijkt zichzelf met anderen en wilt ook graag horen dat ze beter is.
Helaas heeft ze nogal last van de bijwerkingen van de Xanax in de vorm van geheugenverlies maar dat moet ik dan maar even voor lief nemen. Liever een vergeetachtige moeder dan een die overal spoken ziet.
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:44 schreef zusterclivia het volgende:
Je hoopt bijna dat ze in de manische episode buiten de boel op stelten gaan zetten om zo opgepakt en beoordeeld te kunnen worden, maar hoe dan ook, voor het gezin is het slopend.
Je wilt ergens niet weten hoe rustig het ineens thuis was tijdens de 2 gedwongen opnames van mn moeder :X Ben ook erg blij dat ik nu het huis uit ben en "ver" weg woon, in ieder geval buiten haar gebied waarin ze durft te reizen.
  PR en moderator maandag 6 februari 2012 @ 18:56:58 #67
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_107683823
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:44 schreef zusterclivia het volgende:
Het is ook helemaal geen schande om dit te denken over een ouder of zeer nauwbetrokken familieleden met deze aandoening....het is idd hel op aarde voor de omgeving. Kinderen en partners lijden enorm onder de situatie.

Je hoopt bijna dat ze in de manische episode buiten de boel op stelten gaan zetten om zo opgepakt en beoordeeld te kunnen worden, maar hoe dan ook, voor het gezin is het slopend.

Sterkte iig. en laat haar ziekte niet jou kopje onder duwen hoor.... :)
Haha, mijn tante heeft dat gedaan. Die is op een gegeven moment bakstenen door ruiten gaan gooien en slaand en schoppend door de politie afgevoerd, waarna ze uiteindelijk gedwongen opgenomen werd in een psychiatrische inrichting. Dat was ook niet echt leuk. Mijn moeder en haar zus (die ook bipolair is, maar zichzelf in hypomaan probeert te houden door haar agenda vol te boeken en altijd druk bezig te zijn zodat ze niet depressief wordt) zijn toen bij haar langsgeweest, en 'de hele wereld was gek behalve zij', ze zat daar voor niks, ze was niet gek en het was allemaal onzin. Daarna 2 jaar geen contact meer met m'n tante gehad.

Als ik na ga hoe mijn hele moeders kant van de familie bipolair is en hoe erfelijk het is (én ik al 3 jaar depressief ben geweest), begin ik steeds banger te worden dat binnen 30 jaar het bipolaire ook bij mij z'n kop naar boven gaat steken :P
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator maandag 6 februari 2012 @ 19:06:32 #68
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_107684328
quote:
17s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:46 schreef douche-eendje het volgende:
Moira, dit staat iig in de bijsluiter van lithium:

alcohol drinken?
Alcohol versterkt de bijwerkingen van lithium op het coördinatie- en concentratievermogen. Ook als u hier niets meer van merkt, omdat u gewend bent geraakt aan dit medicijn, kunt u er door alcohol last van krijgen.

Bovendien kan veel alcohol, net als lithium, leiden tot vocht- en zoutverlies. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
http://www.apotheek.nl/Me(...)px?mId=10698&rId=413

En verder moet ik je gelijk geven dat ik mijn moeder ook liever depressief, of "mat" zie dan manisch.

In haar meest recente manische periode zou de buurman haar de hele dag afluisteren via de muur en andere dingen (stopcontacten e.d.) en zouden de buren aan de andere kant bij de desbetreffende buurman op bezoek gaan om haar het leven zuur te maken. Ook speelt er nog het een en ander om mij heen dan, ik zou daardoor weer niet thuis willen komen etcetera. Voor de waanbeelden en angstaanvallen krijgt ze nu de Xanax, lithium zal ze waarschijnlijk ook nog wel slikken. Het vervelende bij mijn moeder is dat er 0.0 medicatietrouwheid is en zodra ze zelf het idee heeft dat het "goed" gaat, gaat ze experimenteren met pilletjes minder/geen pilletjes.
Zolang zij na 20 jaar nog altijd haar problemen onderkent en nu voor het eerst eens -deels door ons gedwongen- wekelijks naar een psychiater gaat, vind ik dat ze eerst eens goede hulpverlening en begeleiding moet gaan krijgen en accepteren. Ze wilt anderen ook niet vertellen dat ze bipolair is, ze is bang om afgewezen te worden door anderen en zoekt ook continu naar bevestiging, vergelijkt zichzelf met anderen en wilt ook graag horen dat ze beter is.
Helaas heeft ze nogal last van de bijwerkingen van de Xanax in de vorm van geheugenverlies maar dat moet ik dan maar even voor lief nemen. Liever een vergeetachtige moeder dan een die overal spoken ziet.

[..]

Je wilt ergens niet weten hoe rustig het ineens thuis was tijdens de 2 gedwongen opnames van mn moeder :X Ben ook erg blij dat ik nu het huis uit ben en "ver" weg woon, in ieder geval buiten haar gebied waarin ze durft te reizen.
Ik herken hier mijn moeder wel wat in ja. Mijn vader gelooft wel dat ze elke dag d'r pillen slikt, maar ze schijnt nooit ergens last van te hebben als ze (veel) alcohol op heeft. En dat 'uitproberen' (minder/geen pillen slikken als je je goed voelt) dat is wel typisch mijn moeder..

Mijn vader heeft haar ook een keer psychotisch meegemaakt. Dat ze bijna duivels mijn vriend zat uit te schelden tegen m'n vader. Hij was slecht en de oorzaak van het probleem ofzo.. Dat was in de tijd dat ze een relatie had met mijn schoonvader, en ik en mijn vriend gingen daar behoorlijk aan onderdoor dus heeft zijn vader de relatie stop gezet (ze was toen trouwens nog getrouwd met m'n vader). Maar dus helemaal mijn vriend uitkafferen dat het zijn schuld was en als hij er niet was geweest ze nog gelukkig met m'n schoonvader was.. Best eng, want m'n vader zei dat ze echt als een soort seriemoordenaar overkwam, en aangezien het mijn eigen lieve vriendje betrof vond ik dat niet zo leuk. Ik hoop maar dat ze niet meer van die 'aanvallen' krijgt..
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_107684632
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:06 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ik herken hier mijn moeder wel wat in ja. Mijn vader gelooft wel dat ze elke dag d'r pillen slikt, maar ze schijnt nooit ergens last van te hebben als ze (veel) alcohol op heeft. En dat 'uitproberen' (minder/geen pillen slikken als je je goed voelt) dat is wel typisch mijn moeder..

Mijn vader heeft haar ook een keer psychotisch meegemaakt. Dat ze bijna duivels mijn vriend zat uit te schelden tegen m'n vader. Hij was slecht en de oorzaak van het probleem ofzo.. Dat was in de tijd dat ze een relatie had met mijn schoonvader, en ik en mijn vriend gingen daar behoorlijk aan onderdoor dus heeft zijn vader de relatie stop gezet (ze was toen trouwens nog getrouwd met m'n vader). Maar dus helemaal mijn vriend uitkafferen dat het zijn schuld was en als hij er niet was geweest ze nog gelukkig met m'n schoonvader was.. Best eng, want m'n vader zei dat ze echt als een soort seriemoordenaar overkwam, en aangezien het mijn eigen lieve vriendje betrof vond ik dat niet zo leuk. Ik hoop maar dat ze niet meer van die 'aanvallen' krijgt..
Het blijft ook apart te lezen hoe een persoon met een bipolaire stoornis in een manie zo verschillend kan zijn, wat voor beelden er allemaal ontstaan en op wat voor manier ze met hun omgeving omgaan. Ik hoop voor jou in ieder geval dat het gen jou gemist heeft :*
pi_107689603
quote:
17s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:12 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Het blijft ook apart te lezen hoe een persoon met een bipolaire stoornis in een manie zo verschillend kan zijn, wat voor beelden er allemaal ontstaan en op wat voor manier ze met hun omgeving omgaan. Ik hoop voor jou in ieder geval dat het gen jou gemist heeft :*
Het is door dit soort verhalen ook niet makkelijk om te vertellen dat je een bi-polaire stoornis hebt. Men denkt dat we allemaal gillend met messen tussen onze tanden aan de gordijnen hangen :')
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  PR en moderator maandag 6 februari 2012 @ 21:02:48 #71
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_107690857
quote:
17s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:12 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Het blijft ook apart te lezen hoe een persoon met een bipolaire stoornis in een manie zo verschillend kan zijn, wat voor beelden er allemaal ontstaan en op wat voor manier ze met hun omgeving omgaan. Ik hoop voor jou in ieder geval dat het gen jou gemist heeft :*
Ik hoop het ook! Heb er helaas wel aanleg voor, en ben erfelijk belast van beide kanten met allemaal psychische en fysieke 'kwaaltjes'.. Ik hoop maar dat een aantal daarvan niet tot uiting komen :P Thanks iig!
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator maandag 6 februari 2012 @ 21:05:11 #72
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_107691019
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 20:42 schreef seasushi het volgende:

[..]

Het is door dit soort verhalen ook niet makkelijk om te vertellen dat je een bi-polaire stoornis hebt. Men denkt dat we allemaal gillend met messen tussen onze tanden aan de gordijnen hangen :')
Wat ik net vertelde is ook totaal 'niet mijn moeder' hoor. Sinds de scheiding hoor ik ook constant m'n vader zeggen hoe gek ze wel niet is, maar als ik m'n moeder zelf spreek valt dat hartstikke mee. Ze is alleen ook in de overgang, en dat in combinatie met een (hypo)manie is ze verdomd puberaal. Achter de mannen aan, aan mij vragen 'staat dit me mooi' en 'mag ik jouw laarzen lenen'.. Dat soort dingen heeft ze echt nog nóóit gevraagd :') Afgezien van dat is ze gewoon 'mijn moeder' als ik d'r zie.
Wel een beetje jammer dat het zo veel kapot heeft gemaakt, maarja...
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  maandag 6 februari 2012 @ 21:14:26 #73
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_107691552
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:05 schreef Moira. het volgende:

[..]

Wat ik net vertelde is ook totaal 'niet mijn moeder' hoor. Sinds de scheiding hoor ik ook constant m'n vader zeggen hoe gek ze wel niet is, maar als ik m'n moeder zelf spreek valt dat hartstikke mee. Ze is alleen ook in de overgang, en dat in combinatie met een (hypo)manie is ze verdomd puberaal. Achter de mannen aan, aan mij vragen 'staat dit me mooi' en 'mag ik jouw laarzen lenen'.. Dat soort dingen heeft ze echt nog nóóit gevraagd :') Afgezien van dat is ze gewoon 'mijn moeder' als ik d'r zie.
Wel een beetje jammer dat het zo veel kapot heeft gemaakt, maarja...
Dat doet me denken aan dat programma met Gordon wat er vorig jaar op was. 'Hotter than my daughter'. Nu begrijp ik die vrouwen een stukje beter.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_107691561
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 20:42 schreef seasushi het volgende:

[..]

Het is door dit soort verhalen ook niet makkelijk om te vertellen dat je een bi-polaire stoornis hebt. Men denkt dat we allemaal gillend met messen tussen onze tanden aan de gordijnen hangen :')
Gelukkig wisselt het heel sterk van persoon tot persoon hoe heftig het kan zijn, natuurlijk is een bipolaire stoornis niet zomaar een stoornis maar dan wel een die gepaard kan gaan met nogal heftige pieken en dalen... Maar ik mag hopen dat mijn moeder onder de "extremen" valt en dat er mensen zijn voor wie het beter te behappen is in het dagelijks leven.
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:02 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ik hoop het ook! Heb er helaas wel aanleg voor, en ben erfelijk belast van beide kanten met allemaal psychische en fysieke 'kwaaltjes'.. Ik hoop maar dat een aantal daarvan niet tot uiting komen :P Thanks iig!
Dat is dan wel knap lastig...

En het puberale gedrag is ergens ook wel herkenbaar. Mijn broertje heeft vorig jaar eens een flinke uitbarsting naar mijn moeder toe gehad dat ze zich -insert wat minder nette woorden hier- eens als een moeder moest gaan gedragen.
pi_107696805
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:20 schreef Moira. het volgende:
Zo'n beetje mijn hele moeders kant van de familie heeft bipolaire stoornis, de een zwaarder dan de ander.
Mijn moeder is sinds vorig jaar er ook mee gediagnosticeerd (25 jaar geleden is ze een tijd depressief geweest, verder nooit echt ergens last van gehad, maar nu heeft ze dus een manische episode die behoorlijk lang aanhoudt).

Volgens mij slikt ze netjes haar lithiumpillen 2x daags, maar mijn zus twijfelt daaraan. Ze drinkt namelijk vrij veel alcohol op een avond in de kroeg en mijn zus zei dat dat niet goed samengaat.
M'n moeder zegt zelf dat ze het tot haar eigen verbazing nog geen één keer vergeten is te slikken (ik heb zelf 5 jaar de pil geslikt en ik vergat sowieso 1 pil elke 2 maanden, dat is menselijk).

Als hier mensen met bipolaire stoornis zijn; kun je lithium en alcohol goed combineren zonder dat één van de 2 werkingen versterkt wordt of je er lichamelijk niet goed van wordt?
En als dit niet zo is; kan het dan kloppen dat m'n moeder niet altijd even goed haar pillen slikt omdat ze prima tegen (veel) alcohol op één avond kan?


Ons hele gezin is kapotgegaan doordat m'n moeder 'ineens' van m'n vader wilde scheiden en nu heel Nederland rond'neukt' op zoek naar een 'vent'. Ik word gek van haar puberale gedrag. Daarbij is mijn vader autistisch dus daar heb ik ook niet veel aan, ghehe :')

Mijn moeder op haar woord geloven is trouwens niet echt een goede bron. Ze kan namelijk heel goed liegen en bedriegen en in sommige gevallen geeft ze dat ook toe en is ze er trots op dat ze iemand heeft weten te manipuleren.
Hoi
Ik ben zelf ook bipolair, maar wat je hierboven over je moeder schrijft komt mij niet bekent voor. Ik heb al meer dan 10jaar geen man aangeraakt en ga nooit uit. Alcohol verergerd de situatie, met of zonder pillen. Daar moet je mee uitkijken. Een drankje op een verjaardag kan geen kwaad, Jou moeder hangt al haar gedrag op aan haar stoornis, zonder er de verantwoordelijkheid voor te dragen.
Mijn dochter heeft mij ook liever depressief. Vind ik ook wel erg eigenlijk, Wand ik voel me beter als ik manisch ben. Maar zij krijgt meer aandacht van mij als ik depressief ben.
gardenqueen,
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')