abonnement Unibet Coolblue
  zondag 29 januari 2012 @ 15:15:36 #1
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107363225
Welkom bij de allereerste FOK! Tactical Decision Game.



Wat is het?
Een TDG is een simulatie waarin je pm de leiding moet nemen in een militaire situatie, om zo creativiteit te stimuleren om situaties op te lossen.

Hoe weet ik wat ik moet doen?
Er wordt een situatie geschetst waarin jij een x aantal onder je krijgt en jij een manier van aanpak moet gaan verzinnen.

Hoe weet ik wat de beste oplossing is?
Dat is het mooie van een DTG, er is geen ultieme oplossing. Maar je zult zien dat de één een manier zal vinden waar jij niet aan gedacht zou hebben, en daar kun jij weer lering uit trekken, net als anderen jouw manier weer kunnen waarderen.

Hoe kan ik mee doen dan?
Simpel, zet jouw manier van aanpak in een spoiler, zodat anderen de kans krijgen om hun eigen manier te verzinnen zonder meteen geconfronteerd te worden met jouw manier.

En als ik vragen heb?
Dan kun je die stellen in de bijbehorende slowchat. Probeer het hier zo schoon mogelijk te houden.

Maar ik zie een aanpak van iemand die er he-le-maal niets van bakt!
Dat kan, maar laat jij eerst maar zien dat jij het beter kan. We hebben hier niets aan stuurlui die aan de kant lopen te schreeuwen. Nadat jij jouw aanpak post ben je vrij om iemand anders zijn of haar aanpak te loven of te bekritiseren, zolang je het beschaafd houdt.

Even kijken of we hier nog tactische meesterbreinen rond hebben lopen. 8-)

Game on! :Y)

[ Bericht 12% gewijzigd door Cobra4 op 30-01-2012 18:06:07 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 29 januari 2012 @ 15:15:54 #2
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107363242
TDG SCENARIO 1: Pelotonsaanval op een vijandelijke positie.

U bent de pelotonscommandant van het 3e peloton van de 21e infanteriecompagnie van het 2e mariniersbataljon. U bent samen met uw eenheid in het land Cortina als onderdeel van een Joint Task Force (JTF) om rust en stabiliteit te brengen in een regio zodat humanitaire hulpverleners hun werk kunnen doen.
Cortina is een verscheurd land waar meerdere facties tegen de wettig verkozen regering vechten die feitelijk geen zeggenschap meer heeft buiten de hoofdstad Carunja om. Deze situatie resulteert in totale anarchie, met een ineenstorting van infrastructuur, ziektes en verhongering van de burgerpopulatie tot gevolg. Dit resulteerde in een succesvol aangenomen mandaat tot interventie, waarna u met het JTF naar Cortina werd gestuurd.

Voor u ligt een luchtfoto van het dorp Shughart-Gordon.

--------> N

Shughart-Gordon is een dorp wat tot voor kort bespaard is gebleven van alle onrust. En dankzij het kleine hospitaal van het Rode Kruis van grote strategische waarde is voor zowel de rebellen als voor de JTG. Tevens wordt het radiostation gebruikt om propaganda te verspreiden om meer burgers bij hun factie aan te laten sluiten. Het zit redelijk aan de grens van de invloedsfeer van de factie die het dorp bezet heeft, de enige bekende aanvoerlijn van troepen en goederen is de weg naar het W.

Uw opdracht is een springplank te creeeren in het dorp Shughart-Gordon vanuit het Z-O. U dient het radiostation intact onder controle te krijgen zodat dit, als het dorp veilig in handen is, gebruikt kan worden om vijandelijke strijders te overtuigen hun wapens neer te leggen. Op het moment dat het radiostation intact is, en er een cordon is gecreëerd door zowel de school als het oostelijke dorpshuis ingenomen te hebben, zit uw taak er op. De verantwoordelijkheid van het zuiveren van de rest van het dorp ligt bij uw zusterpelotons.

Burgers hebben hun toevlucht gezocht in de kelders van het hospitaal. Echter, het hospitaal kan gebruikt worden als vuurpositie door vijandige troepen. Omdat onzeker is of er burgers als menselijk schild gebruikt worden als ze vanuit het hospitaal vuren moet u uw vuur op deze positie zoveel mogelijk beperken. Al met al is er weinig ruimte voor collateral damage.

ENEMY SITUATION:
De S2 schat de vijand 10 tot 15 man sterk, para-militair met voornamelijk russische bewapening. De vijand heeft zich verschanst in de grotere gebouwen van het dorpje, te weten de school, het hospitaal en het hotel. Tevens is er een technical waargenomen met een PKM erop. Vijand heeft geen toegang tot luchtsteun of artillerie.
Ze zitten al voor langere tijd in het dorp en hebben de kans gekregen om hun posities te versterken. Gebruik van IED's of boobytraps is niet de normale werkwijze van deze factie, maar valt niet uit te sluiten.

OWN SITUATION
Uw peloton bestaat uit:
- stafelement: u (ELTMARNS) als commandant, één opvolgend commandant (SMJRMARNS), één marinier verbindelaar (MARN1ALG) en één CLS'er (MARN1ALG)
- 3 geweergroepen bestaande uit: IC (SGT), 2IC (KPL), en 6 mariniers organiek bewapend:
- MAG-schutter met MAG-mitrailleur
- MAG-helper met C7 OAD en een Panzerfaust.
- 2x LOAW-schutter
- 2x LOAW helper met C7 UGL.
- 1 additional marksmanteam van het vuursteunpeloton bestaande uit een schutter (accuracy .338) en een spotter.
U bevindt zich ten Z-O van het dorpje, in de uiterste hoek van de geschetste plattegrond.

Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar. De 120mm en 155mm zijn niet in bereik van het dorp.

MISSION:
Voer een pelotonsaanval bij nacht uit op de school, het radiostation en het oostelijke dorpshuis, niet later dan 03.00.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rave_NL op 29-01-2012 16:25:04 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 29 januari 2012 @ 15:21:13 #3
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107363516
Mocht er behoefte zijn aan uitleg van bepaalde afkortingen dan hoor ik het graag.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 29 januari 2012 @ 15:30:25 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_107363978
tvp, heel tof idee.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:30:56 #5
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107364007
Nice!

Rave ehm, misschien even erbij vermelden dat dit topic enkel dient ten behoeve van het spel, eventueel gelul over "zetten" van een "speler" zal denk ik in een ander topic moeten om het overzicht te behouden. Of hoe had je dit in gedachten?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 29 januari 2012 @ 15:32:58 #6
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107364107
En ik zou zeggen, make your move commander!
Ik heb geen flauw benul wat die lui die je onder je bevel hebt kunnen.. ik zat tijdens oefeningen opgesloten in een koekblik de hele week :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107364548
Wat is LOAW en OAD ?
  zondag 29 januari 2012 @ 15:41:02 #8
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107364557
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:30 schreef Pumatje het volgende:
Nice!

Rave ehm, misschien even erbij vermelden dat dit topic enkel dient ten behoeve van het spel, eventueel gelul over "zetten" van een "speler" zal denk ik in een ander topic moeten om het overzicht te behouden. Of hoe had je dit in gedachten?
Het lijkt me inderdaad een goed idee om a la de AKQ een topic zelf en een SC te hebben.

Dat hier de actie wordt gepost en in het andere besproken cq aangevallen/verdedigd wordt.

En wees niet gevreesd, er is alle ruimte om de volgende ronde een tank-scenario te creëren, kan ik alleen maar van leren. ;)
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_107364786
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:40 schreef samthegreat5 het volgende:
Wat is LOAW en OAD ?
Nevermind.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:45:50 #10
211797 Esses
Splendide mendax
pi_107364817
UGL = underslung Grenade Launcher, loaw = licht ondersteunend (automatisch) wapen, mod c7, met andere handbeschermers en tweepoot voor ondersteunend vuur. Nadeel, standaard patroonhouders geen optimaal nut automatisch vuren. OAD = Operationele Aanpassing Diemaco.

Zoals ik je al verteld had ;)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_107364856
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:45 schreef Esses het volgende:
UGL = underslung Grenade Launcher, loaw = licht ondersteunend (automatisch) wapen, mod c7, met andere handbeschermers en tweepoot voor ondersteunend vuur. Nadeel, standaard patroonhouders geen optimaal nut automatisch vuren. OAD = Operationele Aanpassing Diemaco.

Zoals ik je al verteld had ;)
Vandaar ook de nevermind ;).
pi_107366013
Verwachten we een counter attack als we het dorp innemen?
pi_107367594
Dan begin ik maar. Sta uiteraard open voor verdere vragen ter verduidelijking en kritiek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door hoogvlieger op 29-01-2012 17:12:23 ]
Blood Sugar Sex Magik
  zondag 29 januari 2012 @ 17:08:31 #14
211797 Esses
Splendide mendax
pi_107367655
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 66% gewijzigd door Esses op 29-01-2012 17:35:45 ]
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_107368366
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 29 januari 2012 @ 17:37:15 #16
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107368578
Zo lui, het gaat al goed begrijp ik. Het is nog even proberen over het hoe en wat. Maar de bedoeling is dus duidelijk. Bedenk met huidige kennis op de man een aanpak voor elk aangekondigd probleem en wees zo uitvoerig mogelijk in de beschrijving hiervan.

details en commentaar op acties dienen in het Slowchat topic van de TDG worden gepost zodat dit overzichtelijk blijft. Game on!
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107368844
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Remco026 op 29-01-2012 17:52:47 ]
pi_107370547
EDIT: plaatjes toegevoegd.

Wat een geweldig vet idee! :D
Erg leuk. Ik heb zelf totaal geen ervaring met dit soort dingen maar ik zal mijn ideetje hier eens neer gooien en daarna lezen wat anderen onder hun spoiler hebben staan.

Legenda bij de plaatjes: Blauw geeft aan waar de focus op ligt, rood geeft aan waar vuur op wordt gegeven, groen geeft verplaatsing aan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben benieuwd of ik een beetje duidelijk ben gebleven en wat jullie ervan vinden :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Lightning_NL op 29-01-2012 20:13:39 ]
  zondag 29 januari 2012 @ 19:03:05 #19
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_107370880
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 29 januari 2012 @ 20:23:39 #20
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_107374106
Oke, hier die van mij. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Rave_NL op 29-01-2012 20:29:08 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 januari 2012 @ 06:28:02 #21
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_107391159
Top idee Rave. ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_107415293
Die van mij, let wel dit is enkel een grove planning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2nd Edit

Plaatjes ter verduidelijking in de spoiler toegevoegd

[ Bericht 3% gewijzigd door Sine_Pari op 31-01-2012 20:07:45 ]
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:11:57 #23
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_107435964
Omdat ik niet gehinderd wordt door wat voor tactische kennis dan ook (maar wel zéér geïnteresseerd ben), waar ik een poging :) elke feedback wordt op prijs gesteld! Vooral wat mijn beste en slechtste beslissingen waren!

Lila lijnen zijn de vuurhoeken (ik heb maar wat geschat).
De rode dikke lijnen zijn de stukken die onder vuur genomen (kunnen) worden (denk ik).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elke feedback wordt op prijs gesteld! Ik zou graag dit soort dingen beter onder de knie krijgen (voor zover dat kan zonder daadwerkelijke gevechtservaring, of überhaupt militaire ervaring).
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
pi_107692817
Ik ben erg benieuwd naar jullie kritiek; ik had werkelijk geen idee waar te beginnen, dus ik ben erg benieuwd hoeveel van mijn mannen deze klus zullen overleven...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 12 maart 2012 @ 22:10:40 #25
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_109031173
Nieuw scenario?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')