quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 21:19 schreef Snowfish het volgende:Ik vraag mij af wat het werkelijke verschil is. Tussen de verschillende republikeinse kandidaten. Op Ron Paul na dan maar dat is duidelijk.
Gingrich heeft eigenlijk exact dezelfde voorstellen als Romney, maar brengt deze veel radicaler en onhaalbaarder en is als politicus iemand die puur op de polarisatie, populisme en schreeuwerigheid draait...
Romney is een beetje 'saai' op dat punt, allemaal erg pragmatisch, rustig en 'emotieloos'.
Overigens zijn dingen als de bedrijfsbelasting nog verder te laten dalen volgens mij sowieso in de huidige amerikaanse financiele situatie gewoonweg onzin, maar Romney stelt een daling van 10% voor, terwijl Gingrich het wil halveren...
Ook roept Gingrich utopiche dingen over 'maanbasissen' (met in 20 jaar 30.000 'kolonisten'), die ook leuk fantasievol klinken en het goed doen als uiting van de 'amerikaanse ondernemingsgeest' en 'can-do'-mentaliteit.. die echter als je er eventjes langer over nadenkt en ook afvraagt hoe 'betrouwbaar' de persoon die het roept eigenlijk is, niet lang overtuigend blijven, maar Gingrich weet daarmee wel een 'emotioneel' momentum te scheppen.
Gingrich is imho geen serieus te nemen tegenkandidaat tegen Romney, maar wél een ras-politicus die precies inspeelt op de voornaamste 'zwakte' van Romney en dat is dat Romney niet de 'mythe' weet te creeren om zich heen van een 'visie-rijke president die fantastische plannen gaat uitvoeren'..
Romney is een ietwat té pragmatisch, realistisch...
Amerikanen stemmen graag op een president die hen een glorierijke toekomst met 'a thousands points of light' voorschildert, zelfs als iedereen weet dat dat voornamelijk verkiezingsretoriek is...
Gingrich heft dat, terwijl Romney op dat punt gewoon teveel de 'bedrijfsleider' speelt, en daarop zal gaan verliezen van Obama, die nu eenmaal heel goed is in de holle retoriek...
Santorum is ook verder geen serieuse presidentskandidaat, maar vertegenwoordigd gewoone en belangrijke groep en dat zijnd e religieuzen die in de GOP altijd een stevige rol spelen en welke nu en beetje op de achtergrond geraakt is... door een duidelijk religieuze kandiaat te hebben kunnen die garanderen dat de typisch religieuze thema's ook een rol blijven spelen (anti-abortus, religieuze nvloed op onderwijs, tegen homo-huwelijk)...
Om die reden zal Santorum vast een hoop sponsorgelden en giften ontvangen, domweg omdat die groepen graag in het centrum van de aandacht blijven, zonder werkelijk veel kans te hebben.
Overigens denk ik wel dat de religieuzen en de Tea Party tot de grote verliezers behoren van deze voorverkiezing... hun invloed op de politieke thema's van de GOP is volgens mij best stevig gedaald...
Voorheen was de indruk gewekt dat de Tea Party en beslissende factor zou kunnen zijn, maar uiteindelijk hebben ze zelf géén 'eenduidige' kandidaat en geen gesloten programma kunnen opstellen en zo deels zichzelf bevochten
Sij comen bij paren | Om te vergaren | In Den Haegh | Sij sijn ’er so graegh.
Sij drinken een glas | Sij pissen een plas | En laten de saak soo als hij was.