abonnement Unibet Coolblue
pi_107255461


Inhoud:
-Olieprijs
-Vorige topics
-Energie-nieuws
-Geschatte reserves grootste olieproducenten
-Officiele energie-gerelateerde instanties
-Olieproductie
-Rig Count
-Achtergrond informatie

Olieprijs


Grafiek van afgelopen jaar

Olieprijs aangepast voor inflatie


Record
11 Juli 2008: $147,90

Vorige topics
Prijs vat Olie doorbreekt $ 70
Olie doorbreekt $80 per vat
Olie doorbreekt $90 per vat
Olieprijs op nieuw record: $112 per vat
Olieprijs op recordhoogte: 120 dollar
Olieprijs weer terug op 130 dollar
Olieprijs voor het eerst op 140 dollar per vat
Olieprijs zal sneller stijgen
Olieprijs op 55 dollar; OPEC verlaagt productie
Olieprijs zakt verder; OPEC verlaagt productie fors
Olietopic #11 - Prijs per vat rond de 75 dollar
Olietopic #12 - Prijs per vat rond de 80 dollar
Olietopic #13 - Recessie op komst

Energie-nieuws
321energy.com
WTRG Economics
Guardian.co.uk > Oil
RIGzone.com
The Oil Drum: DrumBeat
Oil & Gas Journal

Geschatte reserves grootste olieproducenten
quote:
1. Saudi Arabia- 264,200,000,000
2. Iran- 138,400,000,000
3. Iraq- 115,000,000,000
4. Kuwait- 101,500,000,000
5. U.A.E- 97,800,000,000
6. Venezuela- 87,000,000,000
7. Russia- 79,400,000,000
8. Libya- 41,500,000,000
9. Kazakhstan- 39,800,000,000
10. Nigeria- 36,200,000,000
BP Statistical Review of World Energy 2007
Officiele energie-gerelateerde instanties
DoE: Energy Information Administration
Weekly Petroleum Status Report (Olie-voorraden & olie-import VS, elke woensdag 16:35 Nederlandse tijd)
EIA: Internation Petroleum Monthly (Wereldwijde olieproductie)
EIA: Netherlands Energy Profile
Internation Energy Agency
IEA: Oil Market Report (Wereldwijde olieproductie)
IEA: Energieprofiel Nederland
CBS: Industrie & Energie
European Energy Commission

Olieproductie, inclusief non-conventionele productie & biobrandstoffen

Olieproductie, inclusief non-conventionele productie, exclusief biobrandstoffen

Conventionele olieproductie


Rig Count
Baker Hughes Rig Count
quote:
The oil and gas rig count, which is the number of rigs currently online, is widely regarded as an important indicator in assessing the health of the oil industry. It can give investors and companies an idea of current demand, as well as provide clues for the immediate future.
Achtergrond informatie
EIA: Oil Market Basics
http://www.eia.doe.gov/emeu/international/contents.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_Megaprojects
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
http://www.theoildrum.com/
http://www.peakoil.com/
http://peakoildebunked.blogspot.com/



"Oil is going up because we use too much oil, and the capacity to replace reserves is dwindling"
- President George W. Bush 7/ 11/ 2007

Hier zet ik niets meer bij anders wordt dit in de volgende opening ook meegenomen
pi_107255524
quote:
99s.gif Op donderdag 26 januari 2012 13:16 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Je vergeet het rendement van de energieopwekker.
Wat is het rendement van een zonnecel, als die op den duur meer energie oplevert als zijn productie gekost heeft. ;)
pi_107255615
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 13:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is het rendement van een zonnecel, als die op den duur meer energie oplevert als zijn productie gekost heeft. ;)
Leuk om het over te hebben als we het over de mogelijke toekomst hebben.
pi_107255650
De techniek gaat alles oplossen! *O*
Maak je geen zorgen! *O*
For great justice!
pi_107255775
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 13:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is het rendement van een zonnecel, als die op den duur meer energie oplevert als zijn productie gekost heeft. ;)
De energetische terugverdientijd is in Nederland 2 tot 4 jaar.
Maar: een andere stelling van mij hierover: doordat de productie van PV dusdanig hard groeit, heeft PV als geheel wereldwijd netto nog NIETS opgeleverd! ALLES wat het ooit heeft geproduceerd is (indirect) benut voor de productie van nieuwe cellen. En gezien de huidige groei kan dat nog best 30 jaar of langer doorgaan...
Begrijp me niet verkeerd, PV-productie is een goed iets, maar afgezien van de kleine bijdrage momenteel levert het netto pas iets op als het dusdanig groot is dat de groei afneemt! Of de productie zuiniger wordt natuurlijk.
censuur :O
pi_107259599
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 13:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De energetische terugverdientijd is in Nederland 2 tot 4 jaar.
Maar: een andere stelling van mij hierover: doordat de productie van PV dusdanig hard groeit, heeft PV als geheel wereldwijd netto nog NIETS opgeleverd! ALLES wat het ooit heeft geproduceerd is (indirect) benut voor de productie van nieuwe cellen. En gezien de huidige groei kan dat nog best 30 jaar of langer doorgaan...
Begrijp me niet verkeerd, PV-productie is een goed iets, maar afgezien van de kleine bijdrage momenteel levert het netto pas iets op als het dusdanig groot is dat de groei afneemt! Of de productie zuiniger wordt natuurlijk.
Anderzijds is het verstandiger om fosiele bronnen om te zetten in een product wat autonoom energie kan "maken" / opwekken dan dat je het gewoon op consumeert zonder dat dit in de toekomst ook maar iets op gaat leveren.
pi_107403526
quote:
Can the Economy Bear What Oil Prices Have in Store?

ScienceDaily (Jan. 26, 2012) — Stop wrangling over global warming and instead reduce fossil-fuel use for the sake of the global economy.

That's the message from two scientists, one from the University of Washington and one from the University of Oxford in the United Kingdom, who say in the current issue of the journal Nature (Jan. 26) that the economic pain of a flattening oil supply will trump the environment as a reason to curb the use of fossil fuels.

"Given our fossil-fuel dependent economies, this is more urgent and has a shorter time frame than global climate change," says James W. Murray, UW professor of oceanography, who wrote the Nature commentary with David King, director of Oxford's Smith School of Enterprise and the Environment.

The "tipping point" for oil supply appears to have occurred around 2005, says Murray, who compared world crude oil production with world prices going back to 1998. Before 2005, supply of regular crude oil was elastic and increased in response to price increases. Since then, production appears to have hit a wall at 75 million barrels per day in spite of price increases of 15 percent each year.

"As a result, prices swing wildly in response to small changes in demand," the co-authors wrote. "Others have remarked on this step change in the economies of oil around the year 2005, but the point needs to be lodged more firmly in the minds of policy makers."

For those who argue that oil reserves have been increasing, that more crude oil will be available in the future, the co-authors wrote: "The true volume of global proved reserves is clouded by secrecy; forecasts by state oil companies are not audited and appear to be exaggerated. More importantly, reserves often take 6 -- 10 years to drill and develop before they become part of the supply, by which time older fields have become depleted."

Production at oil fields around the world is declining between 4.5 percent and 6.7 percent per year, they wrote.

"For the economy, it's production that matters, not how much oil might be in the ground," Murray says. In the U.S., for example, production as a percentage of total reserves went from 9 percent to 6 percent in the last 30 years.

"We've already gotten the easy oil, the oil that can be produced cheaply," he says. "It used to be we'd drill a well and the oil would flow out, now we have to go through all these complicated and expensive procedures to produce the oil."

The same is true of alternative sources such as tar sands or "fracking" for shale gas, Murray says, where supplies may be exaggerated and production is expensive. Take the promise of shale gas and oil: A New York Times investigative piece last June reported that "the gas may not be as easy and cheap to extract from shale formations deep underground as the companies are saying, according to hundreds of industry e-mails and internal documents and an analysis of data from thousands of wells."

Production at shale gas wells can drop 60 to 90 percent in the first year of operation, according to a world expert on shale gas who was one of the sources for the commentary piece. Murray and King built their commentary using data and information from more than 15 international and U.S. government reports, peer-reviewed journal articles, reports from groups such as the National Research Council and Brookings Institution and association findings.

Stagnant oil supplies and volatile prices take a toll on the world economy. Of the 11 recessions in the U.S. since World War II, ten were preceded by a spike in oil prices, the commentary noted.

"Historically, there has been a tight link between oil production and global economic growth," the co-authors wrote. "If oil production can't grow, the implication is that the economy can't grow either."

Calculations from the International Monetary Fund, for example, say that to achieve a 4 percent growth in the global economy in the next five years, oil production must increase about 3 percent a year.

"Yet to achieve that will require either an heroic increase in oil production, ... increased efficiency of oil use, more energy-efficient growth or rapid substitution of other fuel sources," according to the commentary. "Economists and politicians continually debate policies that will lead to a return to economic growth. But because they have failed to recognize that the high price of energy is a central problem, they haven't identified the necessary solutions: weaning society off fossil fuel."

The commentary concludes: "This will be a decades-long transformation and we need to start immediately. Emphasizing the short-term economic imperative from oil prices must be enough to push governments into action now."
sciencedaily
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_107404622
Wel mooi dat ze 'tipping point' gebruiken ipv Peak Oil. 2005 dus :D
pi_107404835
quote:
99s.gif Op maandag 30 januari 2012 16:15 schreef stbabylon het volgende:
Wel mooi dat ze 'tipping point' gebruiken ipv Peak Oil. 2005 dus :D
Wel slim, 'peak oil' is een beladen conspiracy-term geworden. Prima, dan noemen we het anders.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:54:35 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_107755721
quote:
Europe at an energy crossroads

There is no doubt that we must make targeted investments that will ensure all European residents and businesses access to affordable, clean and safe energy in the years to come. This requires Europe to make a series of landmark decisions this year.

It’s going to take courage from the European Parliament, the Council of Ministers and the Commission. We urge all to focus on these challenges, especially for the next five months. If we do not, we will become the back seat driver, finding ourselves unable to keep up the pace in the global energy race.

Günther Oettinger is European Commissioner for Energy. Martin Lidegaard is Danish Minister of Climate, Energy and Building and chairman of the Council of Ministers of Energy.

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_107755977
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 16:20 schreef waht het volgende:

[..]

Wel slim, 'peak oil' is een beladen conspiracy-term geworden. Prima, dan noemen we het anders.
Idd, zodra je er over begint halen de mensen word je weer naar het alu-hoedje-hoekje gestuurd. :')
For great justice!
pi_107757947
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2012 17:01 schreef Q. het volgende:

[..]

Idd, zodra je er over begint halen de mensen word je weer naar het alu-hoedje-hoekje gestuurd. :')
Jij was toch ook van dat kamp? De posts waarin je aangaf dat de olieprijzen niet lager zouden komen dan de piek in 2008 liegen er niet om.

Waar ging het mis (of goed)? ;)
One man's trash, another man's treasure.
pi_107758334
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 17:50 schreef Arkai het volgende:

[..]

Jij was toch ook van dat kamp? De posts waarin je aangaf dat de olieprijzen niet lager zouden komen dan de piek in 2008 liegen er niet om.

Waar ging het mis (of goed)? ;)
Ik was op dat moment nog niet zo goed ingelicht als ik nu ben.
For great justice!
  woensdag 8 februari 2012 @ 19:19:57 #14
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_107761166
Interessante materie over schaliegas:

http://www.smartplanet.co(...)ics-of-shale-gas/243
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_107778288
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd wat geld/tijd over wat ik kan missen, en zoek een beetje een nieuwe leuke hobby waar ik misschien wat mee kan verdienen (en leren).
Ik houd me altijd al met de wereld economie/markten bezig (zie: nieuws/achtergronden), en nu heb ik gezien dat de olie prijs grote volatiliteit heeft. Daar moet toch ook geld in te verdienen zijn?

Ik wil me eerst een beetje inlezen en verdiepen in wat nu precies bepaald of de olie prijs stijgt of juist daalt. Ik heb natuurlijk wel ideeën (lees: nieuws over de handel, bv. zeestraat Iran, dollar koers), maar er moeten veel meer dingen zijn denk ik zo.
Ook zijn er (blijkbaar) veel verschillende soorten olie waar je in kan handelen (ik had alleen van Brent en gewone barrels olie gehoord).

Over deze dingen wil ik graag meer leren en ga dus de komende tijd dit topic volgen, de vorige topics bekijken en de openingspost grondig doorpluizen, voordat ik m'n geld achteloos weggooi.

Ten slotte de reden van deze post:

Ik vond het wel netjes dat ik me eerst een beetje voorstelde voordat ik mee ga bazuinen over van alles en nog wat, zonder dat iemand weet wie ik ben, en wat mijn redenen zijn dat ik hier rondhang. :)

Gr.

Mumford
pi_107778851
Ik wil ook een beetje met de olie aan de gang idd. Heb der verder alleen geen verstand van :p zit nu te prutsen met een demo account van plus500.com
pi_107799000
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 00:48 schreef Mumford het volgende:
Ik wil me eerst een beetje inlezen en verdiepen in wat nu precies bepaald of de olie prijs stijgt of juist daalt.
Ik denk dat je in je zoektocht niet direct moet zoeken naar redenen waarom de prijs van olie stijgt of daalt maar je eerst moet verdiepen in hoe oliehandel uberhaupt tot stand komt. Om geld te kunnen verdienen aan olie moet je jezelf bekend maken met alle facetten van temijnhandel en zodoende ook de risico's kunnen inschatten die gepaard gaan met handel via marginaccounts. Prijsvorming van olie is zelfs voor de grote bedrijven een groot raadsel dus denk alsjeblieft niet hier op systematische wijze geld mee te kunnen verdienen.

Om een goede basis te krijgen in inzicht over termijnhandel raad ik je aan om lecture 21 van R. Shiller te kijken die m.i. op zeer beknopte wijze de essentiele punten aankaart. Let wel, het college gaat niet specifiek over olie maar is breed toepasbaar op alle grondstofhandel.
One man's trash, another man's treasure.
pi_107832874
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 18:34 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik denk dat je in je zoektocht niet direct moet zoeken naar redenen waarom de prijs van olie stijgt of daalt maar je eerst moet verdiepen in hoe oliehandel uberhaupt tot stand komt. Om geld te kunnen verdienen aan olie moet je jezelf bekend maken met alle facetten van temijnhandel en zodoende ook de risico's kunnen inschatten die gepaard gaan met handel via marginaccounts. Prijsvorming van olie is zelfs voor de grote bedrijven een groot raadsel dus denk alsjeblieft niet hier op systematische wijze geld mee te kunnen verdienen.

Om een goede basis te krijgen in inzicht over termijnhandel raad ik je aan om lecture 21 van R. Shiller te kijken die m.i. op zeer beknopte wijze de essentiele punten aankaart. Let wel, het college gaat niet specifiek over olie maar is breed toepasbaar op alle grondstofhandel.
Dank! Ik zal er me in verdiepen!

Even een vraagje tussendoor, wat volgens mij wel essensieel is.
Stijgt de dollarprijs omdat de olieprijs daalt? Of daalt de olieprijs doordat de dollarprijs stijgt? Of is het gewoon beide/synchroon?
pi_107833368
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:19 schreef JimmyJames het volgende:
Interessante materie over schaliegas:

http://www.smartplanet.co(...)ics-of-shale-gas/243
hehe zal het eens gaan lezen.

In Estland gooien ze die brokken schalie gewoon in de verbrandingsoven :P
  woensdag 22 februari 2012 @ 20:55:34 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_108278397
quote:
Brent trade with no Brent crude

ABUJA/LONDON, Feb 21 (Reuters) - Brent is the benchmark for pricing two-thirds of the world's oil, but soon there won't be any Brent crude left in it.

Royal Dutch Shell's Brent oilfield, among the largest fields ever found in the UK North Sea, is set to be decommissioned in the near future, a company official said on Tuesday.

Brent had an important role in the oil market as the original source of crude for the Brent futures contract. But output is dwindling, and "Brent" now refers to a blend of North Sea oils.

"The UK's North Sea used to be the ultimate technology frontier but is now a mature oil and gas province," said Ian Craig, executive vice president Shell E&P Africa, speaking at a Nigerian oil conference in Abuja.

"Indeed Shell's Brent field, which is synonymous with the UK industry, is due to be decommissioned in the near future."
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_108279368
*Pinkt traantje weg.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 26 februari 2012 @ 19:59:29 #22
276761 Vaith
Moet nog een paradox oplossen
pi_108430559
De stijgende vraag vraagt inderdaad om zorgen. Prijsinflatie op olie zal in de toekomst alleen maar meer stijgen en ik denk dat importeren lastiger wordt met onze wankele euro. China pakt het goed aan... daar moeten we een voorbeeld aan nemen. Grond opkopen in ZA en vervolgens delven en opslaan. Hoppa
Nog steeds op zoek naar een oplosbare paradox. Mijn paradox is als volgt; ''als ik deze paradox oplos heb ik mijn paradox opgelost'' dus als de paradox van mijn paradox is opgelost heb ik mijn doelstelling behaald.
  zondag 26 februari 2012 @ 21:30:51 #23
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_108437725
ff een update, maar zelf gebakken op internet nergens te vinden.



[ Bericht 7% gewijzigd door iamcj op 27-02-2012 06:32:14 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  maandag 27 februari 2012 @ 07:15:54 #24
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_108451900
De Saudi's die snappen het, die produceren al 20-30 jaar hetzelfde en je vertelt niemand hoeveel je hebt.

Je houdt het lang uit.
Je houdt de prijs hoog.

Ik weet niet waneer peak crude oil is, maar ik durf te wedden dat zij de 5 jaar daarna nog steeds dezelfde productie hebben tegen mooie prijzen.

En voor dat hun productie afneemt zijn ze overgestapt op zonne-energiecentrales. oid.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_108453040
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 07:15 schreef iamcj het volgende:
De Saudi's die snappen het, die produceren al 20-30 jaar hetzelfde en je vertelt niemand hoeveel je hebt.

Je houdt het lang uit.
Je houdt de prijs hoog.

Ik weet niet waneer peak crude oil is, maar ik durf te wedden dat zij de 5 jaar daarna nog steeds dezelfde productie hebben tegen mooie prijzen.

En voor dat hun productie afneemt zijn ze overgestapt op zonne-energiecentrales. oid.
wanneer? 2008... volgens mij. Sindsdien is de productie niet meer toegenomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door stbabylon op 27-02-2012 09:49:40 ]
  maandag 27 februari 2012 @ 11:19:58 #26
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_108456110
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 09:19 schreef stbabylon het volgende:

[..]

wanneer? 2008... volgens mij. Sindsdien is de productie niet meer toegenomen.
Ik snap je vraag niet.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_108456447
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 11:19 schreef iamcj het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet.
Jij vraagt: Ik weet niet waneer peak crude oil is

:)

Die is al geweest dus.

Van eerder in dit topic: Olietopic #14 - Productie omlaag, vraag omhoog, dat komt wel goed...
  maandag 27 februari 2012 @ 12:06:07 #28
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_108457672
Ik ben trouwens begonnen met het laatste boek van Yergin (the quest). Ik weet dat hij deel uitmaakt van het establishment en dat bepaalde zaken waarschijnlijk onderbelicht zijn (corruptie) maar het leest toch verrekt lekker weg :P

Nog een kijktip: http://tegenlicht.vpro.nl(...)il-spel-om-olie.html
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 27 februari 2012 @ 12:31:59 #29
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_108458598
quote:
99s.gif Op maandag 27 februari 2012 11:30 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Jij vraagt: Ik weet niet waneer peak crude oil is

:)

Die is al geweest dus.

Van eerder in dit topic: Olietopic #14 - Productie omlaag, vraag omhoog, dat komt wel goed...
Check mijn grafiek, laatste piek was eind 2010. Afgelopen december kan een nieuw record worden. Peak oil is wel dicht bij, maar wanneer weet niemand.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_108459209
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 12:31 schreef iamcj het volgende:

[..]

Check mijn grafiek, laatste piek was eind 2010. Afgelopen december kan een nieuw record worden. Peak oil is wel dicht bij, maar wanneer weet niemand.
dicht bij of al geweest :6
  vrijdag 2 maart 2012 @ 01:42:44 #31
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_108613316
Ik vond dit wel een opvallend bericht: http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE8200OG20120301

Toch knap dat ze het land redelijk draaiende weten te houden met maar 2 van de 54 kerncentrales die nog aanstaan.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:55:20 #32
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_108630194
quote:
'Geen Iraanse olie maar Hollandse zon en wind'

'Vervelend', noemde Maxime Verhagen de oplopende prijs van benzine. 'Koop een zuinigere auto', raadde Jan Kees de Jager automobilisten aan. Toen werd het stil, en dat is opmerkelijk. Als de prijs van benzine tijdens een wereldwijde recessie tot 1,80 euro is opgelopen is dat niet vervelend, maar raakt het aan ons nationaal belang. Want de hoge prijs aan de pomp kondigt een nieuwe realiteit aan: permanente schaarste door de wereldwijde vraag naar energie.

'Het tijdperk van de goedkope energie is voorbij', meldde het International Energy Agency vorig jaar. Dat is pas echt vervelend.
Politici wordt vaak verweten dat ze uitsluitend op incidenten reageren en pas handelen als een ramp zich al voltrokken heeft. Zo kwam de kredietcrisis joehoe roepend en met z'n armen maaiend op ons af - maar werd ze genegeerd omdat het een onwenselijk verhaal was.

Dat het tijdperk van goedkope energie voorbij is, is ook een onwenselijk verhaal. Toch is het de moeite waard verteld te worden.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 17:24:56 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_108788192
quote:
Kamer wil onderzoek naar stijgende olieprijs

DEN HAAG - De regering moet snel in kaart brengen wat de gevolgen zijn van de stijgende olieprijs voor de Nederlandse economie.

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunde dinsdag een motie hierover die was ingediend door GroenLinks.

Volgens GroenLinks is Nederland door zijn grote chemie- en distributiesector sterk afhankelijk van olie. Nederland zou daardoor sterker dan andere landen getroffen worden door de stijgende olieprijs.

Volgens Jolande Sap, fractievoorzitter van GroenLinks, wordt het hoog tijd dat Nederland zich gaat voorbereiden op alternatieven voor olie als grond- en brandstof. ''Want het tijdperk van de goedkope olie is echt voorbij.''
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_108788323
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:24 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo zo, eindelijk een nuttige kamervraag.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 17:37:14 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_108788585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:28 schreef waht het volgende:

[..]

Zo zo, eindelijk een nuttige kamervraag.
Tja, beter laat dan nooit ofzo? Het is inmiddels toch alweer bijna 4 jaar na de prijspiek van 2008..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 22:27:05 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_108801843
quote:
Obama says concerned about global oil output

(Reuters) - President Barack Obama said on Tuesday he is concerned about oil output around the world as gasoline prices soar and is looking to ease bottlenecks at U.S. refineries to help ease prices at home.

Republicans have slammed Obama for oil prices that are trading at more than $100 a barrel in New York ahead of November's presidential election, saying he needs to open up more domestic drilling.

"We are concerned about what's happening in terms of production around the world, it's not just what's happening in the Gulf," Obama said at a White House press conference. He was concerned about oil supply outages in South Sudan and other places, he added.

Obama reiterated there are no quick fixes to high motor fuel prices, but a combination of measures to reduce oil demand, find new crude sources, and develop new alternative fuels can help manage price spikes over the long run.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 22:55:03 #37
141482 Q.
JurassiQ
pi_108803189
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:27 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ja, meer domestic boren gaat echt helpen. :')
For great justice!
  dinsdag 6 maart 2012 @ 22:55:23 #38
141482 Q.
JurassiQ
pi_108803199
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:37 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tja, beter laat dan nooit ofzo? Het is inmiddels toch alweer bijna 4 jaar na de prijspiek van 2008..
Het is niet alsof het ons huidige kabinet iets interesseert.
For great justice!
pi_108803938
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:37 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tja, beter laat dan nooit ofzo? Het is inmiddels toch alweer bijna 4 jaar na de prijspiek van 2008..
Het zal wel een "logisch toch"-antwoord worden. 'Logisch toch dat de olievoorraad steeds leger wordt?'

Maar goed, het IEA zet de productiepiek nog steeds op 2030. In politieke termen is dat een eeuwigheid van ons verwijderd. Dat is met andere woorden een klusje dat een latere regering mag 'oplossen'.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_108810824
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 22:27 schreef Perrin het volgende:

[..]

Komt natuurlijk allemaal door de belabberde waarde van de Dollar, die door Obama & Bernanke zo laag mogelijk wordt gehouden, om de enorme tekorten te kunnen financieren. Met een sterke dollar had er geen enkele Amerikaan over de olieprijs gezeurd. Hetzelfde geldt voor Europa trouwens.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_108811189
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Komt natuurlijk allemaal door de belabberde waarde van de Dollar, die door Obama & Bernanke zo laag mogelijk wordt gehouden, om de enorme tekorten te kunnen financieren. Met een sterke dollar had er geen enkele Amerikaan over de olieprijs gezeurd. Hetzelfde geldt voor Europa trouwens.
Maar als de dollar belabberd is en de euro ook welk munteenheid is dan nog wel hard behalve de zwitserse frank (welke men wil devalueren omdat ze deze te hoog vinden) . 8-)
pi_108811553
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar als de dollar belabberd is en de euro ook welk munteenheid is dan nog wel hard behalve de zwitserse frank (welke men wil devalueren omdat ze deze te hoog vinden) . 8-)
Ze maken er inderdaad allemaal een puinhoop van. De waarde van het geld zou niet door politici (of centrale bankiers die willen 'helpen') bepaald moeten worden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 7 maart 2012 @ 20:50:55 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108838188
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_108852437
Geweldig! "This chart makes things so simple, even an economist can understand what is going on".
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 9 maart 2012 @ 20:24:36 #45
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_108917363
quote:
Prijs benzine op nieuw record

EINDHOVEN (AFN) - Benzine is de afgelopen week opnieuw duurder geworden en de prijs heeft nu een nieuw record bereikt van 1,83 euro voor een liter, aldus vrijdag het consumentencollectief United Consumers.
Olieprijs in ¤, sinds 1998:

(bron)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 9 maart 2012 @ 20:29:18 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108917612
Tijd om de rente eens flink omhoog te gooien om de inflatieverwachting te verankeren ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_108918484
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:29 schreef SeLang het volgende:
Tijd om de rente eens flink omhoog te gooien om de inflatieverwachting te verankeren ^O^
Tijd om de snelheid op wegen van 130 naar 120 te brengen.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 21:50:05 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_108921770
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:29 schreef SeLang het volgende:
Tijd om de rente eens flink omhoog te gooien om de inflatieverwachting te verankeren ^O^
Je hebt je shoppinglijstje tegen die tijd wel samengesteld, neem ik aan?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:36:09 #49
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_108926601
"I want the truth! You can't handle the truth!"

in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 10 maart 2012 @ 17:06:53 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108943057
Obama gaat zijn CO2 reductietarget voor 2015 dit jaar al halen. Heeft ie dus toch nog iets bereikt als president.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_108947457
De wal keert het schip, niets mis mee ^O^
pi_109165441
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:54:14 #53
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109396602
Franstalig artikel in Le Monde: Mobiliser la société face au pic pétrolier
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:25:20 #54
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_109404745
Afgelopen december is er in 1 maand nog nooit zo veel olie geproduceerd:

75.383.541.000 vaten.

Onthou december 2011: official peak oil :s)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_109469433
pi_109525382
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:25 schreef iamcj het volgende:
Afgelopen december is er in 1 maand nog nooit zo veel olie geproduceerd:

75.383.541.000 vaten.

Onthou december 2011: official peak oil :s)
Die specifieke piek is niet eens zo interessant. Wel interessant is het feit dat de conventionele ruwe olieproductie al bijna een decennium rond hetzelfde niveau zit.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109603371
quote:
Frankrijk wil oliereserves aanspreken
PARIJS - Frankrijk staat klaar om zijn strategische oliereserves aan te spreken om de wereldwijde olieprijzen omlaag te brengen.

De Franse energieminister Eric Besson zei woensdag dat Frankrijk het eens is met het idee dat afkomstig is van de Verenigde Staten.

''We wachten nu op de mening van het Internationale Energie Agentschap (IEA)'', zei Besson na afloop van een bijeenkomst van het Franse kabinet.

De prijs van een vat Amerikaanse olie noteerde woensdagochtend 0,8 procent lager op 106,47 dollar. Brentolie daalde 1 procent tot 124,31 dollar per vat.
Goh, net nu er voor beide landen verkiezingen aankomen?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:22:45 #58
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109604524
Strategische reserves gebruiken om tijdelijk wat van het ongemak te verhelpen :N

[ Bericht 3% gewijzigd door Perrin op 28-03-2012 13:55:01 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109604664
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:22 schreef Perrin het volgende:
Strategische reserves gebruiken om tijdelijk ongemak te verhelpen :N
Niet echt strategisch inderdaad. ;)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109605404
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:22 schreef Perrin het volgende:
Strategische reserves gebruiken om tijdelijk ongemak te verhelpen :N
Tijdelijk ongemakt, waarom zouden olie prijzen weer naar ongekende laagtes moeten zakken, de tijd van makkelijk (dus goedkoop) winbare olie begint op te raken, en de moeilijk winbare olie zal een andere prijstelling krijgen. ;)
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:45:58 #61
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109605558
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Tijdelijk ongemakt, waarom zouden olie prijzen weer naar ongekende laagtes moeten zakken, de tijd van makkelijk (dus goedkoop) winbare olie begint op te raken, en de moeilijk winbare olie zal een andere prijstelling krijgen. ;)
Ook nu zijn de kosten van oliewinning een fractie van de verkoopprijs. Afhankelijk van de bron kan de winning varieren van grofweg 1 dollar tot 80 dollar.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat door hogere prijzen de voorraad winbare olie toeneemt.
censuur :O
pi_109605673
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ook nu zijn de kosten van oliewinning een fractie van de verkoopprijs. Afhankelijk van de bron kan de winning varieren van grofweg 1 dollar tot 80 dollar.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat door hogere prijzen de voorraad winbare olie toeneemt.
Daar zit geen oneindige rek in.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 28 maart 2012 @ 13:53:38 #63
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109605883
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Tijdelijk ongemakt, waarom zouden olie prijzen weer naar ongekende laagtes moeten zakken, de tijd van makkelijk (dus goedkoop) winbare olie begint op te raken, en de moeilijk winbare olie zal een andere prijstelling krijgen. ;)
Oeps, dat heb ik nogal onduidelijk geformuleerd.. ik bedoelde om ongemak tijdelijk te verhelpen. Dat het ongemak niet bepaald tijdelijk is, ben ik (zoals je hopelijk weet) wel van overtuigd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 28 maart 2012 @ 14:00:41 #64
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109606203
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:48 schreef waht het volgende:

[..]

Daar zit geen oneindige rek in.
Die rek gaat uiteindelijk de andere kant op. Als PV voordeliger is dan olie bijvoorbeeld.
censuur :O
pi_109606351
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die rek gaat uiteindelijk de andere kant op. Als PV voordeliger is dan olie bijvoorbeeld.
We hebben dan nog steeds een probleem met de opslag van de energie. Olie is zo fijn dat het zo'n hoge energiedichtheid heeft.

Maar voor onze kunststoffen hoeven we in de toekomst geen probleem meer te verwachten, in het TW stond vorige week een stukje dat men uit gewassen nu ook polymeren kan gaan maken. ^O^
pi_109607535
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

We hebben dan nog steeds een probleem met de opslag van de energie. Olie is zo fijn dat het zo'n hoge energiedichtheid heeft.

Maar voor onze kunststoffen hoeven we in de toekomst geen probleem meer te verwachten, in het TW stond vorige week een stukje dat men uit gewassen nu ook polymeren kan gaan maken. ^O^
Er zijn legio manieren om olie als chemische grondstof niet meer nodig te hebben maar de vraag is: op welke schaal?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109607741
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:31 schreef waht het volgende:

[..]

Er zijn legio manieren om olie als chemische grondstof niet meer nodig te hebben maar de vraag is: op welke schaal?
De duitser hebben in de 2e WO al laten zien dat het grootschalig mogelijk is om brandstoffen te produceren, maar dat was dan wel van kolen vloeistoffen maken. ;)
pi_109608216
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De duitser hebben in de 2e WO al laten zien dat het grootschalig mogelijk is om brandstoffen te produceren, maar dat was dan wel van kolen vloeistoffen maken. ;)
Klopt, ik vind het evenwel raar dat het Fischer-Tropsch proces als reëel alternatief wordt gepresenteerd. Het is meer een wanhoopsdaad dat een duurzame oplossing.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109608408
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 14:49 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt, ik vind het evenwel raar dat het Fischer-Tropsch proces als reëel alternatief wordt gepresenteerd. Het is meer een wanhoopsdaad dat een duurzame oplossing.
Voor de productie van kunststoffen kan ik het me nog wel voorstellen dat dat een goed alternatief is, maar voor brandstoffen is het idd niets anders als uitstel van executie. Maar dat is hetzelfde dat de shell groot aan het inzetten is op hun GTL technologie. Allemaal niets meer dan uitstel van het punt dat de we echt naar een duurzame energie samenleving toe gaan.
pi_109615401
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Tijdelijk ongemakt, waarom zouden olie prijzen weer naar ongekende laagtes moeten zakken, de tijd van makkelijk (dus goedkoop) winbare olie begint op te raken, en de moeilijk winbare olie zal een andere prijstelling krijgen. ;)
Of hij bedoelt dat het het ongemak (wat blijvend is) tijdelijk te helpen, maar net hoe je het interpreteert :P

Ongeacht, is het een slecht plan want als de reserves op zijn, wat dan? Ze zijn helemaal niet bedoeld voor dit soort situaties
  woensdag 28 maart 2012 @ 17:50:11 #71
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109615729
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 17:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Of hij bedoelt dat het het ongemak (wat blijvend is) tijdelijk te helpen, maar net hoe je het interpreteert :P

Ongeacht, is het een slecht plan want als de reserves op zijn, wat dan? Ze zijn helemaal niet bedoeld voor dit soort situaties
Ja dat bedoelde ik idd.. :Y
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 29 maart 2012 @ 11:08:03 #72
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109644475
quote:
China faces crude oil output challenge

The oil market’s view of China is so focused on its rising demand that its domestic production receives much less attention than it deserves.

China is the world’s fourth-largest oil producer, pumping more than all the members of the Opec oil cartel barring Saudi Arabia. The International Energy Agency puts Beijing’s output at about 4.1m barrels a day, after steady growth over the past two decades. Yet the upward supply trend has suffered a sudden interruption in recent months, with China witnessing the biggest year-on-year production falls since at least 1995.

Chinese oil output peaked at about 4.3m b/d in early 2011 and fell back to almost 3.9m b/d by late last year. Although output flows have recovered somewhat, production remains about 200,000 b/d lower than a year ago, the biggest annual drop in more than 15 years, according to industry estimates.
(hele artikel gratis te lezen via Google search, 1e link)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109646292
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_109649436
quote:
Ik vind het een erg eenzijdige analyse die voornamelijk over de amerikaanse economie gaat om die zogenaamd weer op gang te proberen helpen door meer moelijk winbare bronnen aan te gaan spreken zonder dat de auteur de EROEI mee neemt. Want als je in die moelijk winbare reserves in de VS 10 energie eenheden erin moet steken om er 10.5 energie eenheden uit te halen ben je niet goed bezig. Zeker als de EROEI van duurzame bronnen deze allang overstijgen. :D
pi_109653044
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik vind het een erg eenzijdige analyse die voornamelijk over de amerikaanse economie gaat om die zogenaamd weer op gang te proberen helpen door meer moelijk winbare bronnen aan te gaan spreken zonder dat de auteur de EROEI mee neemt. Want als je in die moelijk winbare reserves in de VS 10 energie eenheden erin moet steken om er 10.5 energie eenheden uit te halen ben je niet goed bezig. Zeker als de EROEI van duurzame bronnen deze allang overstijgen. :D
Je hebt het nu over Solyndra, Ener-1 en de Chevy Volt?

Zo lang het economisch haalbaar is, zie ik het probleem niet zo. Of je de meer dan $120/vat aan de Arabieren geeft die er Hamas mee sponsoren, of je geeft het geld uit in eigen land om op een relatief inefficiente manier energie aan te boren, uiteindelijk is dat economisch gezien lood om oud ijzer.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 30 maart 2012 @ 21:09:31 #76
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109709149
Time magazine:

quote:
There Will Be Oil—and That’s the Problem

Still, even fear of war in the Middle East doesn’t really explain why oil has remained so expensive as demand from the world’s biggest consumer—the U.S.—has been falling and the global economy remains sluggish. That fact—along with evidence that production of conventional oil seems to have plateaued a few years ago—has renewed fears that the world is approaching something like peak oil. The worry is that these high prices could just be the beginning, a signal that our thirst for oil is finally exceeding our supply. “The fact is that most of the world’s oil wells are in decline,” says David King, the former chief scientific adviser for the British government and the co-author of a recent Nature paper on oil supplies. “The only way to keep supply up is through the heroic discovery of new oil reserves.”
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109709507
Jep, de derde fase van Schopenhauer is aanstaande.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 21:36:52 #78
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109710850
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:15 schreef waht het volgende:
Jep, de derde fase van Schopenhauer is aanstaande.
Ben benieuwd..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 maart 2012 @ 22:53:46 #79
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109715004
quote:
Obama: olie uit Iran is overbodig

De Amerikaanse president Obama komt met nieuwe maatregelen tegen Iran. Volgens hem is er voldoende olie beschikbaar op de wereldmarkt om helemaal geen olie uit Iran meer te kopen.

Die conclusie leidt Obama af uit de verhoging van de olieproductie van andere olielanden in combinatie met de stand van de huidige wereldeconomie. Niet alleen de VS, maar ook andere landen zouden volgens hem geen olie uit Iran meer hoeven te kopen.

Sancties aan investeerders

Op basis van deze constatering wil de VS sancties opleggen aan buitenlandse investeerders in Iraanse olie. Wat die sancties precies inhouden, is niet bekendgemaakt.

De VS wil dat Iran stopt met zijn nucleair programma. Iran zegt te werken aan kernenergie, maar westerse landen vrezen de ontwikkeling van een kernbom.

De politieke Darwin award gaat naar Obama *O*
Op naar de $10/gallon benzine :9~
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109717362
Wij hebben gelukkig al lang $10/gallon benzine.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 00:22:31 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109718920
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

De politieke Darwin award gaat naar Obama *O*
Op naar de $10/gallon benzine :9~
Nouja.. wat dacht je van de Britten die hun Brent olie verkochten voor $20 per vat.. en tegenwoordig kopen ze zelf weer netto olie in voor $125+ per vat.

Niet zo verstandig, je eigen olie zo goedkoop verpatsen :N
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109720709
Zouden ze meer olie verpatsen als het duurder was?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zaterdag 31 maart 2012 @ 01:49:29 #83
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109721255
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 01:25 schreef Comp_Lex het volgende:
Zouden ze meer olie verpatsen als het duurder was?
Engeland produceert steeds minder..





De Noordzee-velden in recordtempo leeggepompt en tegen stuntprijzen verkocht..

[ Bericht 10% gewijzigd door Perrin op 31-03-2012 01:56:05 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109721347
Ik ben daarvan op de hoogte. Je post is informatief, maar het is helaas geen antwoord op mijn vraag.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zaterdag 31 maart 2012 @ 01:57:33 #85
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109721416
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 01:54 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik ben daarvan op de hoogte. Je post is informatief, maar het is helaas geen antwoord op mijn vraag.
Hm, wat bedoel je dan? :?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109721471
Zouden BP et al meer geld binnen harken als ze de olie duurder op de markt zetten?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zaterdag 31 maart 2012 @ 02:11:53 #87
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109721668
Als ze voor die prijs nog kopers vinden natuurlijk wel. Vraag en aanbod enzo..

De vraag is inelastisch en het aanbod wordt de beperkende factor. Dat betekent weinig goeds voor richting van de prijs.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109721744
Hebben ze misschien destijds geen kopers gevonden die de olie afnamen tegen een hogere prijs?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zaterdag 31 maart 2012 @ 02:19:27 #89
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109721785
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 02:16 schreef Comp_Lex het volgende:
Hebben ze misschien destijds geen kopers gevonden die de olie afnamen tegen een hogere prijs?
Waarschijnlijk niet, maar niemand dwingt je de hele voorraad er asap tegen elke prijs erdoorheen te jagen toch?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109721812
Volgens mij wordt je wel gedwongen door het huidig financieel systeem. Als je het niet doet dan bestaat de kans dat je afgemaakt wordt door de concurrenten.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zondag 1 april 2012 @ 19:49:37 #91
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109775754
quote:
Waking Up to the End of the World as We Know It

Damn, just when we were just starting to have fun we find out our version of the world won't exist for our kids. Don't take my word. That's what four MIT researchers wrote in a presentation to the Club of Rome in 1972. It was later published as a book, The Limits of Growth.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109776108
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 02:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet, maar niemand dwingt je de hele voorraad er asap tegen elke prijs erdoorheen te jagen toch?
Je zit natuurlijk wel met de opslag ervan, is ook niet gratis. Ik weet nog goed dat de afgelopen 2-3 jaar vele tankers stil lagen louter als opslag, ergens zit daar een max aan natuurlijk.

Zeker ook omdat je een olieveld niet zo 1,2,3 (veel) minder kan laten produceren.

Waar haal je trouwens vandaan dat de Britten het voor $20 verpatsten? Lijkt me onwaarschijnlijk laag, of het moet een doorlopend afzet contract uit 1980 ofzo zijn (welke nitwit heeft die toen afgesloten :') )
  zondag 1 april 2012 @ 20:15:02 #93
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109776999
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 19:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Waar haal je trouwens vandaan dat de Britten het voor $20 verpatsten? Lijkt me onwaarschijnlijk laag, of het moet een doorlopend afzet contract uit 1980 ofzo zijn (welke nitwit heeft die toen afgesloten :') )
Nu inmiddels niet meer neem ik aan.. Misschien langlopende contracten idd. Maar veel van de geproduceerde olie is verkocht in de tijd dat Brent-olie $20 per vat opbracht.. dat is een koopje als je dat vergelijkt met wat de olie nu zou hebben opgebracht.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109777160
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 20:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nu inmiddels niet meer neem ik aan.. Misschien langlopende contracten idd. Maar veel van de geproduceerde olie is verkocht in de tijd dat Brent-olie $20 per vat opbracht.. dat is een koopje als je dat vergelijkt met wat de olie nu zou hebben opgebracht.
Tja dat geldt zo'n beetje voor elk veld ;) Tijdje terug een boek gelezen en dan zie je die bedragen die vroeger voor een barrel betaald werden :o

Maar dat was toentertijd gewoon de marktprijs (de meeste vaste leveringscontracten hadden ook gewoon een variabel component).
  zondag 1 april 2012 @ 20:23:09 #95
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109777316
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 20:19 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tja dat geldt zo'n beetje voor elk veld ;) Tijdje terug een boek gelezen en dan zie je die bedragen die vroeger voor een barrel betaald werden :o

Maar dat was toentertijd gewoon de marktprijs (de meeste vaste leveringscontracten hadden ook gewoon een variabel component).
Ja tuurlijk. Maar tegenwoordig moeten ze dus wel olie duurder terug gaan kopen.. :{
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109778545
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 20:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ja tuurlijk. Maar tegenwoordig moeten ze dus wel olie duurder terug gaan kopen.. :{
Wat ook weer gewoon de marktprijs is.

Het is natuurlijk nu wel heel gemakkelijk ze te verwijten dat ze vroeger teveel voor een te lage winst verkocht hebben (winst werd er sowieso wel op gemaakt). Producenten gedragen zich over het algemeen niet als speculanten.
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:39:58 #97
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109840513
Der Spiegel:
quote:
A World without Oil - Companies Prepare for a Fossil-Free Future

The world is addicted to a material that is being used up from day to day and from hour to hour, a material that is also much too valuable to be burned. The prosperity of the human race is based on limited resources. Most people know this, and yet they refuse to accept the necessary consequence: reducing their use of fossil fuels.

The record high prices for gasoline are probably the most effective incentive for us to finally kick the oil habit and search for alternatives. And they are fueling the modernization of the economy in the process.

The withdrawal will undoubtedly be tough. The economy will be affected when it is deprived of its lubricant. But consumers and business owners have no choice, and the longer they delay, the more painful the transition will be.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_109841875
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:39 schreef Perrin het volgende:
Der Spiegel:

[..]

Die gasten lopen 10 jaar achter. De komende 100 jaar is gas de energiebron.
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:30:14 #99
141482 Q.
JurassiQ
pi_109842520
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:13 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Die gasten lopen 10 jaar achter. De komende 100 jaar is gas de energiebron.
Oh ja, daar is immers ook nog meer dan genoeg van.
For great justice!
pi_109843393
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:30 schreef Q. het volgende:

[..]

Oh ja, daar is immers ook nog meer dan genoeg van.
In ieder geval meer dan we ooit nodig zullen hebben.
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:51:35 #101
141482 Q.
JurassiQ
pi_109843435
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:50 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

In ieder geval meer dan we ooit nodig zullen hebben.
Wacht even, ik moet even de koffie van mijn beeldscherm afvegen. :').
For great justice!
pi_109843458
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:50 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

In ieder geval meer dan we ooit nodig zullen hebben.
Bron graag.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:53:24 #103
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109843535
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:13 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Die gasten lopen 10 jaar achter. De komende 100 jaar is gas de energiebron.
Aardgas is zeker belangrijk als olie schaarser wordt de komende tijd..

Maar vooralsnog tanken de meeste vervoermiddelen geen gas maar benzine/diesel/kerosine/stookolie.. Denk je dat over 10 jaar veel auto's/vrachtauto's/vliegtuigen/schepen gas gebruiken als brandstof?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 3 april 2012 @ 12:00:00 #104
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_109843847
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:50 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

In ieder geval meer dan we ooit nodig zullen hebben.
Bron? (En dan bedoel ik niet gasbron)
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_109845257
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 12:00 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Bron? (En dan bedoel ik niet gasbron)
http://www.oilcrisis.com/(...)-of-natural-gas.aspx :P

Dat heeft obama gezegd en klopt natuurlijk niet. _O-
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:46:58 #106
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_109847892
Reserves boeien me niet. Ik ben meer geïnteresseerd in productiekrommes.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_109848496
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 12:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

http://www.oilcrisis.com/(...)-of-natural-gas.aspx :P

Dat heeft obama gezegd en klopt natuurlijk niet. _O-
Talloze Amerikaanse politici hebben een ietwat vertekend beeld van de beschikbare reserves.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 3 april 2012 @ 14:11:24 #108
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_109848924

Grafieken zoals deze vind ik veel interessanter.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  woensdag 4 april 2012 @ 14:43:50 #109
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109895303
Over olieprijzen en de inzet van aardgas:

quote:
T. Boone Pickens: Oil Could Hit $148 Per Barrel

Tightening oil production worldwide could mean prices hitting $148 per barrel this summer, Texas billionaire investor T. Boone Pickens said Tuesday.

Not even spare capacity from Saudi Arabia would be enough to make up the difference amid increasing sanctions against Iranian oil, Pickens said in an interview on “The Kudlow Report.”

“OK, go back to ’72 when we switched from gasoline to diesel for our heavy-duty trucks. Well, what was that all about? Price. Diesel was cheap. How long did it take to accomplish it? Five years.

“You’re exactly at the same crossroads today,” he said. “I don’t see any obstacles in front of it.”

On Tuesday, Pickens said he was surprised a federal bill failed that would have provided subsidies to help convert commercial truck fleets to natural gas, which has been getting cheaper in recent months.

“They’re all looking at it,” he said. “They’re all going to do it.”
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 6 april 2012 @ 12:08:57 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109977006
Jan-feb-maart verbruik in de VS versus dezelfde periode in voorgaande jaren.
Leuk die demand destruction :Y

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110009963
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 12:08 schreef SeLang het volgende:
Jan-feb-maart verbruik in de VS versus dezelfde periode in voorgaande jaren.
Leuk die demand destruction :Y

[ afbeelding ]
Is dat nou echt demand construction of te wijten aan de kredietcrisis aka deleveraging?
Thugh life.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 08:13:32 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110014843
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 00:34 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

Is dat nou echt demand construction of te wijten aan de kredietcrisis aka deleveraging?
De crisis in combinatie met hoge brandstofprijzen veroorzaakt die demand destruction.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 7 april 2012 @ 08:50:03 #113
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110015099
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 12:08 schreef SeLang het volgende:
Jan-feb-maart verbruik in de VS versus dezelfde periode in voorgaande jaren.
Leuk die demand destruction :Y

[ afbeelding ]
mar dat gaat nog al snel als 5% van de bevolking de SUV uit het BUSH tijdperk omruilt voor een kleine 4 pitter en de rest is werkloos
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_110023616
Ik denk dat Amerikanen sowieso veel meer afhankelijk zijn van een auto dan mensen in Europa. In onderstaand plaatje kun je goed zien dat de viervoeters weer erg in trek zijn (zelfs na het clash for clunkers programma, =index 100) terwijl er tekenen zijn voor een nieuwe recessie.



Aan de andere kant zie je dat de CPI: Energy langzaam daalt en i.c.m. met bovenstaand gegeven dat het petroleumverbruik afneemt zou ik inderdaad durven stellen dat Amerikanen zuiniger zijn gaan rijden wat natuurlijk erg goed is.

One man's trash, another man's treasure.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 16:08:46 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110026103
Natuurlijk wordt er steeds zuiniger gereden maar ook gewoon minder miles. Beiden zijn grotendeels een gevolg van de crisis en de hoge brandstofprijzen. Demand destruction :Y

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 7 april 2012 @ 20:25:16 #116
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_110034458
De 'recovery' ziet er nog niet erg overtuigend uit iig.

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 7 april 2012 @ 20:26:04 #117
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_110034489
-knip- dubbel
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 9 april 2012 @ 15:13:18 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110096378
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 20:25 schreef Perrin het volgende:
De 'recovery' ziet er nog niet erg overtuigend uit iig.

[ afbeelding ]
En dan is unemployment nog een geflatteerd cijfer doordat zoveel mensen niet meer worden meegeteld (bijvoorbeeld mensen die hebben opgegeven om een baan te vinden of mensen die gedwongen met pensioen zijn gegaan).

Vooral employment geeft een ontluisterend beeld te zien

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110097565
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 14:43 schreef Perrin het volgende:
Over olieprijzen en de inzet van aardgas:

[..]

Die T. Boone Pickens is een lobbyist voor aardgas en windmolens. Die heeft daar miljoenen in geinvesteerd, en hoopt er nu op dat de overheid subsidies gaat geven om vrachtwagens om te bouwen zodat ze op aardgas kunnen rijden. Onzin.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 9 april 2012 @ 16:25:57 #120
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_110098831
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 15:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Die T. Boone Pickens is een lobbyist voor aardgas en windmolens. Die heeft daar miljoenen in geinvesteerd, en hoopt er nu op dat de overheid subsidies gaat geven om vrachtwagens om te bouwen zodat ze op aardgas kunnen rijden. Onzin.
Ik postte dat ook vooral in reactie op:

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:13 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Die gasten lopen 10 jaar achter. De komende 100 jaar is gas de energiebron.
Er zijn wel meer gas-fans :)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_110126349
A Review of the Citigroup Prediction on US Energy



Ja mensen, Amerika kan er binnen tien jaar 6 Mbbl/dag op vooruit gaan volgens de analisten bij Citigroup. Voornamelijk te voldoen door de winning uit olieschalie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110131155
Ik denk niet dat de citigroup naar de inhoud van die vaten kijkt _O-
  dinsdag 10 april 2012 @ 12:34:32 #123
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_110131759
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:51 schreef Q. het volgende:

[..]

Wacht even, ik moet even de koffie van mijn beeldscherm afvegen. :').


quote:
Bij mij is het thee :7


EROEI

[ Bericht 6% gewijzigd door iamcj op 10-04-2012 12:40:10 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 10 april 2012 @ 12:38:03 #124
141482 Q.
JurassiQ
pi_110131878
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 09:37 schreef waht het volgende:
A Review of the Citigroup Prediction on US Energy

[ afbeelding ]

Ja mensen, Amerika kan er binnen tien jaar 6 Mbbl/dag op vooruit gaan volgens de analisten bij Citigroup. Voornamelijk te voldoen door de winning uit olieschalie.
Die forecasts voor Mexico ook, daar zijn ze ook al lang past peak.
For great justice!
pi_110132051
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 april 2012 12:38 schreef Q. het volgende:

[..]

Die forecasts voor Mexico ook, daar zijn ze ook al lang past peak.
Die is ook heerlijk inderdaad. Maar goed, Citigroup wil geld verdienen. Kennelijk helpt deze 'voorspelling' daarbij.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110132334
Wil citigroup belangen voor de oilshale winning verkopen of in de martk zetten?
  dinsdag 10 april 2012 @ 12:56:11 #127
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_110132532


Kijk ze is gaan!

Of moeten ze misschien steeds meer en vaker rigs poten om de productie op peil te houden?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 10 april 2012 @ 12:57:14 #128
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110132577
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 12:15 schreef stbabylon het volgende:
Ik denk niet dat de citigroup naar de inhoud van die vaten kijkt _O-
Enkele jaren terug was er de enorme afwaardering van voorraden bij Shell. Ik las daarover: "Het ging fout, toen managers gingen bepalen hoeveel olie er nog in de grond zat"...
censuur :O
pi_110132596
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Wil citigroup belangen voor de oilshale winning verkopen of in de martk zetten?
Ik weet er het fijne niet van, maar om met droge ogen te beweren dat deze stijging een mogelijkheid is gaat mij te ver. Dan zijn ze heel dom of hebben een eigen belang.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110141283
Ze hebben gewoon gelijk, ze kunnen idd veel vaten olie daaruit halen. Dat die vaten praktisch nauwelijks winstgevend zijn is een ander verhaal. Dat ze daarnaast vergeten dat het prut in die vaten maar 1/20 van de energie van een 'normaal' vat olie ook. :P
  dinsdag 10 april 2012 @ 16:49:00 #131
141482 Q.
JurassiQ
pi_110142009
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 12:56 schreef iamcj het volgende:
[ afbeelding ]

Kijk ze is gaan!

Of moeten ze misschien steeds meer en vaker rigs poten om de productie op peil te houden?
Het aantal rigs zegt helemaal niets. :')
For great justice!
pi_110147021
Het overgrote deel van de putten in de VS produceert nauwelijks (<10 b/d), aantal rigs zegt niet zo heel veel, behalve dan dat ze alles eruit willen persen wat er in zit voor deze prijzen ;)
  maandag 16 april 2012 @ 14:13:27 #133
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110394957
Heeft iemand cijfers over de hoeveelheid olie die wordt opgeslagen?

Ik had ergens gelezen dat olieopslagtanks niet meer aan te slepen zijn en dat de tarieven voor opslag heel hoog zijn momenteel (zie ook de koers van Vopak). Sommige traders zouden het oppotten in afwachting van hogere prijzen. Als die enorme hoeveelheid olie opeens richting de markt gaat dan zou het de olieprijs behoorlijk naar beneden kunnen drukken, dunkt mij.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110395065
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:13 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand cijfers over de hoeveelheid olie die wordt opgeslagen?

Ik had ergens gelezen dat olieopslagtanks niet meer aan te slepen zijn en dat de tarieven voor opslag heel hoog zijn momenteel (zie ook de koers van Vopak). Sommige traders zouden het oppotten in afwachting van hogere prijzen.
Bedoel je dit? http://www.eia.gov/emeu/international/oilstocks.html
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 16 april 2012 @ 14:16:14 #135
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110395070
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:13 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand cijfers over de hoeveelheid olie die wordt opgeslagen?

Ik had ergens gelezen dat olieopslagtanks niet meer aan te slepen zijn en dat de tarieven voor opslag heel hoog zijn momenteel (zie ook de koers van Vopak). Sommige traders zouden het oppotten in afwachting van hogere prijzen.
Dat kan toch nooit veel zijn? De strategische voorraad is typisch grofweg 3 maanden. In de geschiedenis van olieproductie (neem 25 jaar de huidige productie) is dat orde-grootte 1% van de productie. Het lijkt me niet aannemelijk dat dit sneller stijgt.
Daarbij: waar beter kan je olie opslaan dan gewoon onder de grond waar het al miljoenen jaren zit?
censuur :O
pi_110395465
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat kan toch nooit veel zijn? De strategische voorraad is typisch grofweg 3 maanden. In de geschiedenis van olieproductie (neem 25 jaar de huidige productie) is dat orde-grootte 1% van de productie. Het lijkt me niet aannemelijk dat dit sneller stijgt.
Daarbij: waar beter kan je olie opslaan dan gewoon onder de grond waar het al miljoenen jaren zit?
Onder de grond is het minder snel beschikbaar voor gebruik. Uit een olietanker haal je het spul zo tevoorschijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 16 april 2012 @ 14:40:22 #137
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110395984
quote:
Ik heb het iets uitgebreider gevonden voor de VS: http://www.eia.gov/dnav/pet/pet_stoc_wstk_dcu_nus_w.htm
Volgens deze data is er geen sprake van een grote toename aan opgeslagen olie in de VS.
Nu is de vraag of alle opgeslagen olie wordt meegeteld in deze statistieken of dat er bepaalde uitzonderingen zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 16 april 2012 @ 14:56:45 #138
57586 Bananenman
-----------
pi_110396643
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]
Daarbij: waar beter kan je olie opslaan dan gewoon onder de grond waar het al miljoenen jaren zit?
Eh nou, op een plek waar het meteen beschikbaar is als je het nodig hebt misschien?
pi_110396767
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:40 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik heb het iets uitgebreider gevonden voor de VS: http://www.eia.gov/dnav/pet/pet_stoc_wstk_dcu_nus_w.htm
Volgens deze data is er geen sprake van een grote toename aan opgeslagen olie in de VS.
Nu is de vraag of alle opgeslagen olie wordt meegeteld in deze statistieken of dat er bepaalde uitzonderingen zijn.
Dit staat op de EIA website:
quote:
Stocks include those domestic and Customs-cleared foreign stocks held at, or in transit to, refineries and bulk terminals, and stocks in pipelines. Stocks held at natural gas processing plants are included in "Other Oils" and in totals. All stock levels are as of the end of the period.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110401499
Nu de LIBOR-tarieven zo absurd laag zijn kun je dus heel eenvoudig checken hoeveel er betaald wordt voor een vat om het één maand op te slaan. Je kijkt dus naar het verschil in prijs voor levering tussen maand A en B. Als we de 2 cent rente verwaarlozen dan zie ik een verschil van $0,45 tussen mei en juni en voor verder oplopende maanden nog minder. Op een vatprijs van ~$100 is dat een karig bedrag. Het lijkt me uitermate sterk dat er dan ook een run is op tankers want dan hadden we het wel aan de prijs kunnen merken.
One man's trash, another man's treasure.
  maandag 16 april 2012 @ 17:20:18 #141
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110402319
Daar zit wat in. Ik kan het artikel in kwestie niet meer terugvinden maar het ging over Cushing en de boom in de opslagbusiness daar. Dat zal misschien meer te maken hebben met het feit dat het daar aan pijpleidingen ontbreekt om de olie naar de raffinaderijen in Texas te brengen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 16 april 2012 @ 19:14:53 #142
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110406773
YPF wordt genationaliseerd door Argentinië: http://www.bloomberg.com/(...)of-51-of-ypf-1-.html
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:14:10 #143
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_110562174
Saudi-Arabië zal waarschijnlijk na 2023 niet meer in staat zijn om olie te exporteren naar het buitenland. De productie zal dan "opgeslokt" zijn door de binnenlandse vraag.

http://www.peakoil.nl/201(...)2023-olie-importeur/
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:16:37 #144
141482 Q.
JurassiQ
pi_110562279
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:14 schreef Comp_Lex het volgende:
Saudi-Arabië zal waarschijnlijk na 2023 niet meer in staat zijn om olie te exporteren naar het buitenland. De productie zal dan "opgeslokt" zijn door de binnenlandse vraag.

http://www.peakoil.nl/201(...)2023-olie-importeur/
Dat worden interessante tijden.
For great justice!
pi_110562710
De Saoediërs gaan ook zo inefficiënt om met hun grondstoffen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:05:56 #146
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_110566158
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:27 schreef waht het volgende:
De Saoediërs gaan ook zo inefficiënt om met hun grondstoffen.
Volgens mij gaat de hele wereld inefficiënt om met de grondstoffen.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_110628454
Een jaar of zeven geleden ben ik eens op vakantie geweest in Wyoming. We campeerden toen een paar nachten nabij de Green River. Er reden daar heel veel gloednieuwe vrachtwagens op wegen waar verder helemaal niets anders reed, en we zagen dat er flink geboord werd. Met een reden:

quote:
The full picture of shale's potential is only now coming into focus. According to the Washington Post, a report by the Rand Corporation estimates between 500 billion barrels and 1.1 trillion barrels of shale oil may lie in the Green River Formation in Colorado, Utah and Wyoming." And those are not even the resources considered to be in the foreground for development.
Al met al een lezenswaardig stuk trouwens:

quote:
In its Fact Checker column of March 14, the Washington Post wrote, "For the moment, we will label the president's statement with our rarely used category: True but false." Translation? In a very narrow sense, the president is correct. "Proven reserves" has a very strict definition. It means the oil must have been discovered, confirmed and economically recoverable with at least 90 percent certainty. Under those rules, the U.S. has just 20 billion barrels of oil.

As the president well knows, that figure hasn't budged since the 1940s. Meanwhile some 180 billion barrels of oil have been extracted from American soil and waters.

Nor does that figure take into account new finds such as North Dakota's Bakken Formation. Estimates of reserves in this basin now range up to 25 billion barrels of oil.

Under the looser definition of oil resources, the Interior Department now estimates what is called the U.S. oil endowment at more than 160 billion barrels of oil.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 22 april 2012 @ 14:26:28 #148
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110630641
Er worden nu iets van 540 kbd (1/40 van de Amerikaanse consumptie) geproduceerd in de Bakken en de olieputten daar kennen hoge decline rates (de productie neemt snel af waardoor je telkens nieuwe putten moet aanboren): http://www.theoildrum.com/node/9079

Het USGS schat de reserves in de Bakken op 3 tot 4.3 miljard vatten: http://www.usgs.gov/newsroom/article.asp?ID=1911

Shale oil is nog lang niet economisch te produceren en vergt bovendien grote hoeveelheden water (= kan ook nog wel eens een schaars goedje worden): http://www.theoildrum.com/story/2006/6/15/20621/7880

Al met al is het probleem geen tekort aan olie maar een tekort aan goedkope olie. Bij een vat van $200 zullen de VS ongetwijfeld meer olie kunnen produceren dan nu het geval is. Olie die over het algemeen een grotere milieuafdruk zal achterlaten.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 22 april 2012 @ 15:16:00 #149
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_110633092
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:27 schreef waht het volgende:
De Saoediërs gaan ook zo inefficiënt om met hun grondstoffen.
Ze zijn juist heel slim, ze produceren al jaren minder dan ze kunnen. Daardoor hebben ze een hele vlakke productiepiek en een hoge prijs. De techniek gaat vooruit, dus de productie wordt goedkoper.
En ze weten al wanneer ze willen gaan omschakelen naar een combinatie met zonneenergie. Daar wordt tenminste nagedacht.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_110633895
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:16 schreef iamcj het volgende:

[..]

Ze zijn juist heel slim, ze produceren al jaren minder dan ze kunnen. Daardoor hebben ze een hele vlakke productiepiek en een hoge prijs. De techniek gaat vooruit, dus de productie wordt goedkoper.
En ze weten al wanneer ze willen gaan omschakelen naar een combinatie met zonneenergie. Daar wordt tenminste nagedacht.
Ik bedoel bijvoorbeeld de opwekking van elektriciteit, of de auto's waarin ze rijden, de manier waarop ze aan drinkwater komen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110662466
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:16 schreef iamcj het volgende:

[..]

Ze zijn juist heel slim, ze produceren al jaren minder dan ze kunnen. Daardoor hebben ze een hele vlakke productiepiek en een hoge prijs. De techniek gaat vooruit, dus de productie wordt goedkoper.
En ze weten al wanneer ze willen gaan omschakelen naar een combinatie met zonneenergie. Daar wordt tenminste nagedacht.
Ze zullen wel moeten. Zodra daar geen olie meer is, is er geen Amerikaans leger meer om daar de boel in check te houden :)
pi_110681612
quote:
99s.gif Op maandag 23 april 2012 06:28 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ze zullen wel moeten. Zodra daar geen olie meer is, is er geen Amerikaans leger meer om daar de boel in check te houden :)
wie zou hier toch de boosdoener zijn?
Iranian authorities are investigating a suspected cyber attack on Iran's main oil export terminal, Iranian industry sources said on Monday.
http://af.reuters.com/article/energyOilNews/idAFL5E8FN98C20120423
L'histoire se répète
  maandag 23 april 2012 @ 17:30:55 #153
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110681798
Het olie-embargo was kennelijk niet effectief genoeg om de Iraanse olie-export af te remmen. Dan maar zo zullen ze (de VS of Israel) hebben gedacht.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111383287
quote:
De westerse sancties tegen Iran beginnen kennelijk te werken. Iran heeft 9 procent minder olie geleverd in de eerste 4 maanden van het jaar. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de organisatie van olie-exporterende landen OPEC, die donderdag in Wenen zijn gepubliceerd.

In totaal verhoogden de 12 OPEC-lidstaten hun productie van 30 naar 31,6 miljoen vaten per dag.

In januari hebben Nederland en de andere EU-lidstaten een olieboycot ingesteld tegen Iran. Doel is het land te dwingen om nucleaire plannen af te zwakken. Het Westen is bang dat het radicale regime van Iran een atoombom bouwt, die op Europa of Israël afgeschoten kan worden.
Nu heeft Iran echt geen geld meer om haar kernprogramma voort te zetten.. Helemaal geweldig zo'n boycot. :')
One man's trash, another man's treasure.
  donderdag 10 mei 2012 @ 17:28:16 #155
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111384335
Ik ben benieuwd hoeveel korting India en China krijgen op die olie.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111386580
En hoeveel er via allerlei tussenhandelaren alsnog in het westen terecht komt
pi_111410444
IMF working paper voorspelt een verdubbeling van de huidige olieprijs in 8 jaar tijd. Toch maar even geen Hummer voor mij.

Juich een stijgende olieprijs stiekem wel toe, hoewel het economische groei remt en het heel vervelend is voor mensen met een auto op benzine/diesel (heb zelf geen auto). Maar het zal vooral een sterke stimulans zijn om sneller over te stappen op meer duurzame vormen van vervoer.



Zit het IMF er overigens wel standaard naast met al haar voorspellingen :') .
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:41:08 #158
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_111420263
Normaal gesproken misschien wel, maar ik kan deze prijsontwikkelingen bevestigen.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_111627252
Lekker volatiel.

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:57:20 #160
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111657860
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_111664560
quote:
Royal Dutch Shell chief executive officer Peter Voser verwacht dat de gasprijzen tot 2015 verdubbelen. Op de korte termijn verwacht de Shell-topman evenwel nog onder druk blijven.

Shell produceert binnenkort meer gas dan olie

Dit schrijft The Financial Times woensdag op zijn website. Voser zei de Britse financiele krant in een interview momenteel te rekenen met een prijs die ligt tussen $4 en $6 per een miljoen British thermal units (BTU) voor 2014/2015 tegen de huidige $2,55 per een miljoen BTU.
Interessant want een verdubbeling van de gasprijs maakt de wereldwijde gasreserves gigantisch groot en dan kunnen de Chinezen eindelijk hun eigen koolgas produceren tegen marktprijzen. Het zijn nogal gewaagde uitspraken voor zo'n bijzonder korte termijn imo. Zit hier een strategisch belang achter?
One man's trash, another man's treasure.
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:49:23 #162
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111665356
Shell produceert aardig wat gas O-)

En volgens mij doelt hij op de spotprijzen in Amerika. Niet de wereldwijde prijzen. In Europa betalen we nu een veelvoud van de prijzen die Amerikanen betalen voor aardgas.

Als je het e.e.a. over shale gas leest op bijv theoildrum dan krijg je al snel de indruk dat de huidige lage prijzen niet houdbaar zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111666114
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 14:24 schreef Arkai het volgende:

[..]

Interessant want een verdubbeling van de gasprijs maakt de wereldwijde gasreserves gigantisch groot en dan kunnen de Chinezen eindelijk hun eigen koolgas produceren tegen marktprijzen. Het zijn nogal gewaagde uitspraken voor zo'n bijzonder korte termijn imo. Zit hier een strategisch belang achter?
Een halvering van de gasprijs zou logischer zijn. In de VS is de gasprijs de afgelopen maanden ook naar beneden gekukeld, en waarom zou Europa (en de rest van de wereld) niet volgen. Denk alleen al aan de gigantische hoeveelheid gas die laatst in de Middenlandse Zee zijn gevonden.

Volgens mij zit Shell hier haar eigen aandeel omhoog te praten.

Edit: ik lijk JJ na te praten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 28 mei 2012 @ 23:09:39 #164
93664 waht
Mushir
pi_112148590
quote:
Shell zet teerzanden in Canada te koop
CALGARY - Shell heeft het teerzandenproject Orion in de Canadese provincie Alberta te koop gezet.

Dat blijkt uit een melding die maandag is geplaatst op de website van Scotia Waterous, een Canadese makelaar in de olie- en gasindustrie die de verkoop begeleidt.

Shell kreeg het Orion-project 6 jaar geleden in handen door de overname van de Canadese oliemaatschappij Blackrock Ventures. Het produceert 5000 vaten per dag en leverde in het eerste kwartaal van 2012 een operationele winst op van 15,6 Canadese dollar (12,1 miljoen euro).
Tot zover de miljarden vaten in teerzand.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 3 juni 2012 @ 13:00:25 #165
93664 waht
Mushir
pi_112377737
quote:
Changing patterns in U.S. crude imports

U.S. crude oil import patterns have been undergoing significant shifts in recent months. While growing domestic tight oil production from the Bakken formation in North Dakota and elsewhere has helped displace imports from some countries, U.S. import volumes from the Canadian oil sands and Saudi Arabia have been on the rise. In total, U.S. crude imports fell about 94,000 bbl/d (1 percent) from the first quarter of 2011 to the first quarter of 2012. New sources of North American crude supply, adjustments in transport logistics and deep shifts in the depth of conversion and geographic distribution of U.S. refining capacity are redrawing the pattern of U.S. crude imports.

The most important development in U.S. crude oil import patterns is the continued rise in flows from Canada into the Midwest (PADD 2). Thanks to continued production growth from the oil sands of Alberta, Canadian crude now accounts for virtually all of PADD 2 crude imports. Canadian imports into PADD 2 reached an average of 1.76 million barrels per day (bbl/d) in the first quarter of 2012, a 323,000-bbl/d (22-percent) increase from a year ago, according to the latest data from the U.S. Energy Information Administration's Petroleum Supply Monthly (PSM). In the United States as a whole, first-quarter Canadian crude imports rose by 315,000 bbl/d year-over-year (Figure 1).

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_112378230
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 23:09 schreef waht het volgende:

[..]

Tot zover de miljarden vaten in teerzand.
Wat een aparte wending ineens.
Zouden de exploitatiekosten te hoog worden?
Het leek vrij gemakkelijk winbaar.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 3 juni 2012 @ 14:42:50 #167
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112381573
Shell produceert heel wat meer dan 5000 bpd in Alberta. Oftewel: het lijkt me vrij betekenisloos.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 3 juni 2012 @ 14:57:39 #168
93664 waht
Mushir
pi_112382327
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 14:42 schreef JimmyJames het volgende:
Shell produceert heel wat meer dan 5000 bpd in Alberta. Oftewel: het lijkt me vrij betekenisloos.
Klopt. :+

http://www.shell.ca/home/(...)_sands/muskeg_river/
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_112390196
(Mocht het iemand opvallen dat de TT is gewijzigd van 14 naar 13: het viel me net op dat er in het verleden verkeerd geteld was en dit het 13e deel hoort te zijn.)
pi_112390897
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:36 schreef waht het volgende:
Lekker volatiel.

[ afbeelding ]
QE vs depressie. :Y
Thugh life.
  maandag 4 juni 2012 @ 20:27:54 #171
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_112440959
Olie mwah, Aardgas, dat is interessanter! Dat heeft duidelijkere trends..
Tips: Betaalde linkverkorter Adf.ly Plus500 affilaite program Plus500 affiliate Snel online handelen Plus500 broker Informatiesite Forex Theforexcompass.com
pi_112475770
Ben je er al rijk mee geworden?
pi_112995688
quote:
OPEC ziet olieprijzen van 110 dollar per vat als 'redelijk'

AMSTERDAM - De secretaris-generaal van de OPEC, de organisatie van olie-exporterende landen, denkt dat olieprijzen 25 dollar (bijna 20 euro) kunnen stijgen ten opzichte van het huidige niveau

Bij een prijsstijging tot 110 dollar (ruim 87 euro) zou er geen bedreiging zijn voor de wereldeconomie. Dat schrijft Business Week.

"110 dollar is geen bedreiging voor de groei van de wereldeconomie", zei Secretaris-Generaal Abudlah Al-Badry vrijdag tegen verslaggevers. Zijn reactie volgde op een akkoord tussen olieministers binnen de OPEC om hun totale productieplafond op 30 miljoen vaten per dag te houden.

Prijzen voor ruwe olie zijn de laatste tijd sterk gedaald tot een niveau van 85 dollar (ruim 67 euro) per vat afgelopen vrijdag. Dat is ongeveer 20 procent minder dan in de prijzen van februari. Veel van de twaalf leden van de OPEC beschouwen de huidige prijzen als te laag.
Nu
Ik denk dat $110 wel degelijk een bedreiging is voor de wereldeconomie op langere termijn. Het is een te lage prijs die investeringen in onderzoek en ontwikkeling voor alternatieven afremt terwijl er juist nu een oceaan aan goedkoop geld ter beschikking is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 17 juni 2012 @ 12:50:33 #174
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_112999900
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 08:57 schreef Digi2 het volgende:
... 110 dollar per vat ...
Het staat de OPEC natuurlijk vrij om hun olie standaard voor 110 dollar per vat aan te bieden. Prijssticker op elk vat en voor minder gaat-ie niet weg! Maar dat doen ze niet, want de OPEC wil ook heel graag hun productievolume vasthouden en die 30 miljoen vaten per dag verkopen. Daar krijgen ze nu trouwens grofweg 1 biljoen dollar per jaar voor! En dat terwijl ze er nauwelijks werk aan hebben (het zijn grotendeels buitenlandse bedrijven die het werk doen). Dus ja, de OPEC wil heel graag hun olie aan de man blijven brengen.
censuur :O
pi_113219603
Leuk nieuwsfeit:
quote:
Opec tops $1 trillion in revenue
Opec producers' oil revenues topped the unprecedented US$1 trillion (Dh3.67tn) mark last year as the price of oil averaged above $100 a barrel for the first time.


But last year's windfall contrasts with a current slump in oil prices, which brought the cost per barrel to an 18-month low yesterday.

Oil receipts surged to $1.03tnlast year, an increase of 39 per cent on the year before, Opec said in its annual report released this week.

"The year 2011 was a turbulent one and affected by many largely unexpected events and circumstances, which, in the end, did not play out as negatively as they could have," the report said.[..]
Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 08:01:03 #176
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_113222734
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 00:40 schreef waht het volgende:
Leuk nieuwsfeit:

[..]

Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Hopelijk doen ze er wat leuks mee :) Don't spend it all in one place! :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_113228160
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hopelijk doen ze er wat leuks mee :) Don't spend it all in one place! :P
Ik had ooit een keer een documentaire gezien waarin werd beweerd dat de Arabieren 7% (!) van de Amerikaanse economie in bezit hadden. Dat lijkt enorm veel maar aan de andere kant wordt er nauwelijks geinvesteerd in het MO. Een enorm risico natuurlijk want dat aandelenbezit kan gewoon geconfisceerd worden als de olievelden opdrogen (onder het mom van terrorisme ofzo..). Overigens zijn de Arabieren ook niet helemaal dom, in een onlangs gepubliceerd persbericht bleek dat Saudi-Arabie voor meer dan 100 miljard investeert in zonne-energie. Uiteindelijk heeft de bevolking ook wat aan dit soort initiatieven.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:48:00 #178
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_113233884
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 00:40 schreef waht het volgende:
Leuk nieuwsfeit:

[..]

Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
En toch is dat maar 170 miljard meer dan de gehele Nederlandse economie.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_113237981
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:48 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

En toch is dat maar 170 miljard meer dan de gehele Nederlandse economie.
Dat geld is in het geval van OPEC wel in de handen van een zeer select gezelschap.

[ Bericht 0% gewijzigd door waht op 22-06-2012 15:45:41 ]
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_113625590
quote:
Het olie-embargo op Iran zou deze zondag ingaan, maar het land heeft al een manier gevonden om het embargo te omzeilen.

Vijftien van de 39 Iraanse olietankers varen inmiddels onder de vlag van Tuvalu, een eilandenstaat in de Stille Oceaan.

Verder zijn er ook meldingen van schepen die hun naam hebben veranderd en het transpondersysteem hebben uitgeschakeld, zo meldt de BBC.
Naar verluidt varen er op dit moment twee olietanker naar de Egyptische plaats Ain al-Sukhna. Via deze haven zou de olie naar Alexandria gepompt kunnen worden. Als het eenmaal in deze haven is kan het makkelijk in het normale circuit bij Europese raffinaderijen terecht komen.

De EU en de VS voeren geen olie meer in uit Iran om het land onder druk te zetten te stoppen met het nucleaire programma.
Dat embargo is dus ook een wassen neus gebleken.
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 1 juli 2012 @ 13:18:34 #181
93664 waht
Mushir
pi_113625635
Het is sowieso een dom gebeuren, dat embargo. Wij kunnen het niet gebruiken en het levert niets nuttigs op in Iran.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 1 juli 2012 @ 21:01:46 #182
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_113644036
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 13:18 schreef waht het volgende:
Het is sowieso een dom gebeuren, dat embargo. Wij kunnen het niet gebruiken en het levert niets nuttigs op in Iran.
Het is een uitputtingsstrategie. Dankzij het embargo probeert men de situatie binnen Iran te verslechteren, zodat de bevolking gemakkelijker tot een opstand is aan te sporen door de inlichtingendiensten. Mocht dat niet werken dan kan het alsnog voordeel brengen in een mogelijke oorlog.
  zondag 1 juli 2012 @ 21:18:11 #183
93664 waht
Mushir
pi_113644875
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 21:01 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het is een uitputtingsstrategie. Dankzij het embargo probeert men de situatie binnen Iran te verslechteren, zodat de bevolking gemakkelijker tot een opstand is aan te sporen door de inlichtingendiensten. Mocht dat niet werken dan kan het alsnog voordeel brengen in een mogelijke oorlog.
Ik ben bekend met de rationale achter het embargo, maar ik zie het Iraanse volk hierdoor niet veel sneller in opstand komen tegen het regime. Je jaagt ze sowieso in het harnas, maar dat kunnen ze net zo goed ergens anders op richten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 25 juli 2012 @ 08:51:15 #184
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_114633377
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_115521160
quote:
Olieprijs op hoogste niveau in drie maanden

LONDEN - De olieprijs bereikte maandag het hoogste niveau in drie maanden tijd door zorgen over de aanvoer vanuit onder meer het Midden-Oosten.

Brentolie kostte 114,88 dollar per vat, een stijging van 1,7 procent, terwijl de prijs van Amerikaanse olie met 1 procent steeg tot 93,84 dollar per vat.

De toenemende spanning tussen Israël en Iran voert de onzekerheid over de olieaanvoer uit de regio en daarmee de prijzen op.

Daarnaast rekenen handelaren er nog altijd op dat er in verscheidene landen nieuwe stimuleringsmaatregelen aan zitten te komen om de economische terugval tegen te gaan. Daarmee zou ook de vraag naar grondstoffen als olie een impuls krijgen.
Nu

De olie en graan/soja prijzen stijgen weer dat zet een rem op de economische groei maar is wel weer gunstig voor de groene energiemarkt. Hoe hardnekkig die hoge brandstofprijzen zijn verbaast me wel enigzins.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 13 augustus 2012 @ 20:32:47 #186
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_115526331
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 18:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Nu

De olie en graan/soja prijzen stijgen weer dat zet een rem op de economische groei maar is wel weer gunstig voor de groene energiemarkt. Hoe hardnekkig die hoge brandstofprijzen zijn verbaast me wel enigzins.
Het geld moet ergens naar toe...
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:35:30 #187
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_115545451
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 18:26 schreef Digi2 het volgende:

Hoe hardnekkig die hoge brandstofprijzen zijn verbaast me wel enigzins.
Die dollars waarmee vandaag wordt afgerekend zijn niet helemaal hetzelfde als bijvoorbeeld tien jaar geleden; intussen heeft Bernanke er flink wat bijgedrukt.

Olie en goud lopen niet voor niets op; beiden zijn een stuk lastiger om bij te drukken.
pi_115718209
Als Obama de olie reserves zou vrijgeven met hoeveel dollar zou de olie prijs dan zakken? En geldt dit dan voor zowel Brent als U.S oil?

Ik denk trouwens wel dat hij ze gaat vrijgeven zo vlak voor de verkiezingen.
pi_115718994
wut? Ik heb het nieuws niet zo gevolgd maar wilt Obama die vrijgeven?

Verkiezingstijd :r
pi_115720367
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:18 schreef tjoptjop het volgende:
wut? Ik heb het nieuws niet zo gevolgd maar wilt Obama die vrijgeven?

Verkiezingstijd :r
Hij heeft het voorgesteld ja.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_115720741
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 16:51 schreef Taciho het volgende:
Als Obama de olie reserves zou vrijgeven met hoeveel dollar zou de olie prijs dan zakken? En geldt dit dan voor zowel Brent als U.S oil?

Ik denk trouwens wel dat hij ze gaat vrijgeven zo vlak voor de verkiezingen.
Wat een achterlijke mongolen besturen deze planeet toch ook weer. :')
For great justice!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 18 augustus 2012 @ 18:34:24 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115720772
Dit soort populisme hoort te backfiren.
Maar ja... ;(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:31:07 #193
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_115722243
Nou ja als ze dan geen strategische reserves meer hebben op het moment dat ze echt nodig zijn..
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_115722385
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 19:31 schreef JimmyJames het volgende:
Nou ja als ze dan geen strategische reserves meer hebben op het moment dat ze echt nodig zijn..
Des te genadelozer wordt het volk.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:42:51 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115722526
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 19:31 schreef JimmyJames het volgende:
Nou ja als ze dan geen strategische reserves meer hebben op het moment dat ze echt nodig zijn..
Ja misschien moet Israël dan maar vlak voor de verkiezingen Iran aanvallen zodat Iran de Perzische Golf afsluit en er tekorten komen en de strategische voorraad leeg is (want verkocht tegen stemmen). Slaan ze twee vliegen in één klap; Iraanse kernprogramma vertraagd en Obama een verkiezingsnederlaag.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 19 augustus 2012 @ 13:03:39 #196
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_115743296
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 19:42 schreef SeLang het volgende:

Slaan ze twee vliegen in één klap; Iraanse kernprogramma vertraagd en Obama een verkiezingsnederlaag.
Toen Bibi een tijdje terug bij Barack op bezoek was leek het er juist op dat er een dealtje was gemaakt om de aanval tot na de verkiezingen uit te stellen..
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:18:48 #197
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115820114
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 18:15 schreef waht het volgende:

[..]

Hij heeft het voorgesteld ja.
Strategische reserves worden wel vaker in de markt gezet, maar meestal gaat het dan over iets van 1%...
censuur :O
  woensdag 29 augustus 2012 @ 07:30:00 #198
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_116137073
quote:
G7 vraagt hogere olieproductie

De hogere productie moet tegenwicht bieden aan de recente stijging van de brandstofprijzen. Die is onder meer het gevolg van de oplopende spanning rond Iran en het Midden-Oosten, en nu ook van de dreiging van de orkaan Isaac in de Golf van Mexico.
Gedetailleerdere info in 't engelstalige persbericht:

quote:
G7 calls on oil producers to raise output

"The current rise in oil prices reflects geopolitical concerns and certain supply disruptions," the Group of Seven finance ministers said in a statement.

"We encourage oil-producing countries to increase their output to meet demand, while drawing prudently on excess capacity."

"We remain vigilant of the risks to the global economy," the ministers said in the statement, which was released by the US Treasury.

"In this context and mindful of the substantial risks posed by elevated oil prices, we are monitoring the situation in oil markets closely."

The statement applauded Saudi Arabia's commitment, made at the Group of 20 summit in Los Cabos, Mexico, in June, to mobilize spare capacity when necessary to ensure supplies to the market are adequate.

But it also suggested the leading industrial democracies were ready to tap into global strategic oil reserves to keep price pressure down.

"We stand ready to call upon the International Energy Agency to take appropriate action to ensure that the market is fully and timely supplied," the statement said.

"We remain committed to well-functioning and transparent energy markets."

The statement came four days after the Petroleum Economist magazine reported that the IEA, which represents oil-consuming nations, was reluctantly backing the idea of a release of strategic oil stockpiles by major importers in September.

The IEA came behind the idea after Washington signaled it would move alone on a release

"The loss of supplies from sanctions-hit Iran will be used to justify the move," the magazine said.

It added that the move could involve as much or more than last year's release of 60 million barrels from stockpiles.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 21:40:37 #199
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_116164745
quote:
Strategic Oil Reserve Is for Emergencies, Not Elections

There are few things a U.S. president hates more than gasoline at $4 a gallon, especially with an election little more than two months away.

This might explain why President Barack Obama’s administration is toying with the idea of releasing oil from the Strategic Petroleum Reserve, an underground reservoir that can store 727 million barrels of crude oil in salt caverns in Texas and Louisiana. Gasoline prices have risen to about $3.75, up 40 cents in the past two months, near the electoral trouble zone.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_116600212
quote:
Olie is een cruciale factor in de economie, en daarmee in de plannen van politiek en overheid. Jammer dat veel politici weinig weten van olie, en de factor olie in hun plannen structureel onderschatten en verkeerd begrijpen. De energiediscussie in Nederland wordt gedomineerd door elektriciteit en CO2. De afnemende beschikbaarheid van olie en de gevolgen die dat kan hebben voor Nederland worden amper genoemd. De komende weken zijn er kansen genoeg om politici tegen te komen en vragen te stellen. Een buiten kansje.
Om zelf te kunnen bepalen of de politicus waar u op wilt stemmen wel voldoende weet van olie, stel hem of haar deze 5 vragen, en laat ons weten wat het resultaat was. We zijn erg benieuwd.
http://www.peakoil.nl/201(...)ntwoorden-over-olie/
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 11 september 2012 @ 20:35:09 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116658532
Geen peak-oil maar peak oil-consumption (in de VS in elk geval)



"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_116658808
Ik moet toegeven de peak oil theorie veel te veel waarde te hebben gegeven. Het gaat uit van perfecte productie-omstandigheden. Die er eigenlijk nooit zijn. Zelfs niet in de VS.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 11 september 2012 @ 20:39:37 #203
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_116658956
Zie ik daar een 10% vraagafname in de VS vanaf olieprijspiek 2008? Natuurlijk kan de VS flink bezuinigen door zuiniger te rijden, en ze kunnen nog veel verder omlaag. Maar dat zal toch afhangen van de prijs.
censuur :O
pi_116676042
Als in 2014 alle militairen uit irak zijn, dan zal de vraag toch ook wel zakken?
Niet dat ze daar ooit weggaan...
  donderdag 27 september 2012 @ 13:44:13 #205
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_117310624
Toch wel opmerkelijk dat Total boren in het poolgebied te risicovol acht:
http://www.volkskrant.nl/(...)-te-gevaarlijk.dhtml

Of zouden ze een beetje verzuurd zijn dat de concurrentie de leases heeft gekregen?
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:25:27 #206
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_118175616
quote:
Saudi Arabia reveals plans to be powered entirely by renewable energy

Saudi Arabia, the world's biggest oil producer, has plans to become 100% powered by renewable and low-carbon forms of energy, according to an influential member of the royal family.

But the process is likely to take decades, and some observers are sceptical as to whether it is any more than window-dressing.

Prince Turki Al Faisal Al Saud, founder of the King Faisal Foundation and one of the state's top spokesmen, told the Global Economic Symposium in Brazil that he hoped the kingdom might be powered entirely by low-carbon energy within his lifetime – he is 67 – but that he thought it was likely to take longer.

However, he insisted Saudi was moving ahead with investment in renewable energy, nuclear power and other alternatives to fossil fuels and that it could use its vast oil reserves for other goods, such as plastics and polymers.

"Oil is more precious for us underground than as a fuel source," he said. "If we can get to the point where we can replace fossil fuels and use oil to produce other products that are useful, that would be very good for the world. I wish that may be in my lifetime, but I don't think it will be."
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:23:53 #207
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_118253338
Raad eens welk land als eerste olie gaat produceren in Afghanistan?

http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE89K07Y20121021

Blood for oil :')
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:28:02 #208
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_118253567
quote:
10s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:23 schreef JimmyJames het volgende:
Raad eens welk land als eerste olie gaat produceren in Afghanistan?

http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE89K07Y20121021

Blood for oil :')
er kon ook nog wel eens veel uranium zitten, net als in Kazachstan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_118258371
quote:
10s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:23 schreef JimmyJames het volgende:
Raad eens welk land als eerste olie gaat produceren in Afghanistan?

http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE89K07Y20121021

Blood for oil :')
Hetzelfde geldt voor Irak, ook daar is CNPC bezig. Niet als enige, maar toch.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 22 oktober 2012 @ 09:30:51 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_118271223
quote:
'Azië eerste slachtoffer bij oliecrisis'

SINGAPORE - Aziatische landen zullen als eerste de klap voelen als in het Midden-Oosten de olietoevoer om welke reden dan ook stokt. Dat heeft directrice Maria van der Hoeven van het Internationaal Energie Agentschap maandag gezegd.

Van der Hoeven verwees naar het stijgende vraag naar olie in Azië, het Midden-Oosten en voormalige Sovjetrepublieken. ''Azië is de belangrijkste afzetmarkt voor ruwe olie uit het Midden-Oosten, dus verstoringen in het Midden-Oosten zullen Azië het eerste raken'', aldus de Nederlandse oud-minister van Economische Zaken.

Volgens Van der Hoeven komen Aziatische landen zelfs in de problemen als Irak en Saudi-Arabië hun productie opvoeren als de uitvoer uit bijvoorbeeld Iran verstoord raakt.

Uit onderzoek van BP bleek eerder dit jaar dat het Midden-Oosten in 2011 ruim 70 procent van de ruwe olie exporteerde naar Azië. China, India, Japan en Singapore waren belangrijke afnemers. Het slepende conflict met Iran over het nucleaire programma en de oorlog in Syrië hebben echter de vrees aangewakkerd voor instabiliteit en verstoring van de olie-export in het Midden-Oosten.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 2 november 2012 @ 16:36:02 #211
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_118746255
quote:
What no candidate says about energy and the economy

This election is being framed as a choice between two different approaches to return to robust economic growth. But what if both sides are missing a critical underlying factor in our economic troubles? What if tools of the past no longer fit the economy of the future? Economic growth, as we have known it, is being constrained by an unprecedented slowing of growth in world oil supply. America’s path to future prosperity needs to recognize and confront this new energy reality, and adapt our economy to run on a lot less oil.

World crude oil production has been on a century-long rising trend—from less than one million barrels per day (mbd) in 1900 to nearly 75 mbd today. There have been aberrations along the way, such as a large fall in production during the Great Depression, but the upward trend has persisted—until recently. Since 2005, global oil production has been essentially flat. There have been plateaus before, but what is different this time is that real oil prices—i.e. adjusted for inflation—have roughly tripled within the span of a decade, yet relatively little additional production has been brought forth.

For most of the 20th century, oil prices in 2009 dollars were less than $35 per barrel. During the 25-year economic boom following World War II, they stayed reliably below $20. Real prices shot up to the $50 mark in the early 1970’s following the Arab oil embargo and reached $100 shortly thereafter with the Iranian hostage crisis. Excepting those oil shocks, average real prices remained remarkably low.

But something appears to have fundamentally changed over the past decade. Since 2000, aside from a spike and crash in 2008 and 2009, U.S. oil prices have climbed steadily and are now holding in the $80-$100 per barrel range, approximately three times their historic average, despite a worldwide economic slowdown. We have essentially been in a long, slow, but equally damaging oil shock for several years, only this one is not associated with any acute geopolitical event.

Various forces are contributing to rising oil prices, but an unavoidable key factor is the increasing cost and energy required to produce each new barrel of oil. From an energy and economic standpoint, the return on energy invested for new petroleum sources — such as tight oil in North Dakota, Canadian tar sands, or deepwater offshore oil is much lower than for conventional oilfields of the past, as research at the State University of New York at Syracuse has shown.

What does this mean for the economy? In essence, oil is delivering substantially less energy “profit” or surplus wealth to society than it used to. Higher prices also mean more American dollars flowing to oil-exporting countries, less money for households and businesses to invest or spend on other goods and services, and rising prices for oil-dependent products (a long list). It all adds up to a major drag on economic growth.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_119127274
quote:
UPDATE 3-U.S. to overtake Saudi as top oil producer - IEA
* U.S. to become biggest oil producer by 2017
* U.S. to overtake Russia as top gas producer by 2015
* U.S. moving to become self-sufficient in energy
LONDON, Nov 12 (Reuters) - The United States will overtake
Saudi Arabia and Russia as the world's top oil producer by 2017,
the West's energy agency said on Monday, predicting Washington
will come very close to achieving a previously unthinkable
energy self-sufficiency.

The forecasts by the International Energy Agency (IEA),
which advises large industrialised nations on energy policy,
were in sharp contrast to previous IEA reports, which saw Saudi
Arabia remaining the top producer until 2035.

"Energy developments in the United States are profound and
their effect will be felt well beyond North America - and the
energy sector," the IEA said in its annual long-term report,
giving one of the most optimistic forecasts for U.S. energy
production growth to date.

"The recent rebound in U.S. oil and gas production, driven
by upstream technologies that are unlocking light tight oil and
shale gas resources, is spurring economic activity - with less
expensive gas and electricity prices giving industry a
competitive edge," it added.

The IEA said it saw a continued fall in U.S. oil imports
with North America becoming a net oil exporter by around 2030
and the United States becoming almost self-sufficient in energy
by 2035.[..]
Ik had ook niet verwacht dat de VS lijdzaam zouden toekijken naar hun energievoorziening.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_119127967
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:35 schreef waht het volgende:

[..]

Ik had ook niet verwacht dat de VS lijdzaam zouden toekijken naar hun energievoorziening.
Jammer alleen dat het rapport van de IEA niet zomaar in te zien is en we dus niets kunnen verifieren, hier een yahoo nieuws bericht waar wel wat meer cijfers in staan:

quote:
http://news.yahoo.com/1-u(...)39697--business.html
.....
The IEA said it saw U.S. oil production rising to 10 million

barrels per day (bpd) by 2015 and 11.1 million bpd in 2020

before slipping to 9.2 million bpd by 2035.

Saudi Arabian oil output would be 10.9 million bpd by 2015,

the IEA said, 10.6 million bpd in 2020 but would rise to 12.3

million bpd by 2035.
....
Maar het is maar tijdfelijk dat men verwacht dat de VS dus meer produceert.
  maandag 12 november 2012 @ 15:55:53 #214
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_119128035
quote:
The IEA said it saw U.S. oil production rising to 10 million barrels per day (bpd) by 2015
Dat zou een heroische prestatie zijn..

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_119128180
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat zou een heroische prestatie zijn..

[ afbeelding ]
Klopt, maar ze hebben dan ook een flinke klap gekregen in 2008. Dat heeft z'n effect op de middellange termijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_119128234
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat zou een heroische prestatie zijn..

[ afbeelding ]
Klopt. Het wordt tijd dat we niet zulke organisaties gaan volgen, maar mensen zoals ik.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_119128642
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:59 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt, maar ze hebben dan ook een flinke klap gekregen in 2008. Dat heeft z'n effect op de middellange termijn.
Maar dan nog moeten ze volgens die grafiek van perrin dus bijna de productie gaan verdubbelen om aan die 10 miljoen barrel te komen.

Of zou men in de VS ook net zoveel over hun productie liegen als waar men de opec ook altijd van beschuldigd.
pi_119128808
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 16:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar dan nog moeten ze volgens die grafiek van perrin dus bijna de productie gaan verdubbelen om aan die 10 miljoen barrel te komen.

Of zou men in de VS ook net zoveel over hun productie liegen als waar men de opec ook altijd van beschuldigd.
Ik denk dat er nog wel flink wat rek in zit. Zeker nu de geest permanent uit de fles is. Die hebben ze na 1973 weer in terug in de fles weten te stoppen. Gaat nu niet meer lukken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_119129125
quote:
12s.gif Op maandag 12 november 2012 16:15 schreef waht het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog wel flink wat rek in zit. Zeker nu de geest permanent uit de fles is. Die hebben ze na 1973 weer in terug in de fles weten te stoppen. Gaat nu niet meer lukken.
Denk jij dan dat de VS bewust na 1973 hun productieniveau naar beneden hebben gebracht?

Dat lijkt mij toch niet het geval anders zouden de olie maatschappijen toch niet al met al die moeilijke putten in diep water begonnen zijn. Dan zouden de maatschappijen toch gewoon hun jaknikkers die niet zoveel meer opleveren hebben kunnen upgraden, ipv zulke bizarre hoge investering in diepwater te rechtvaardigen.
pi_119157807
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 16:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Denk jij dan dat de VS bewust na 1973 hun productieniveau naar beneden hebben gebracht?

Dat lijkt mij toch niet het geval anders zouden de olie maatschappijen toch niet al met al die moeilijke putten in diep water begonnen zijn. Dan zouden de maatschappijen toch gewoon hun jaknikkers die niet zoveel meer opleveren hebben kunnen upgraden, ipv zulke bizarre hoge investering in diepwater te rechtvaardigen.
Nee dat denk ik zeker niet, makkelijk winbare aardolie is duidelijk steeds minder beschikbaar. Maar je zegt het zelf al: er wordt bizar veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van nieuwe bronnen. Waaronder diepwater, maar ook nog steeds oliezanden en schaliegas. Dat het veel energie kost om het tot bruikbaar product te raffineren doet er niet toe, als ik de Amerikanen een beetje ken. En uiteindelijk is er erg veel van die onconventionele reserves. De vraag is hoeveel de gek er voor geeft.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_119160304
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 11:18 schreef waht het volgende:
. De vraag is hoeveel de gek er voor geeft.
Natuurlijk moet er altijd nog een nettoenergie winst inzitten anders zijn we echt heel stom bezig als mensenheid zijnde. ;)
pi_119161704
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 12:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Natuurlijk moet er altijd nog een nettoenergie winst inzitten anders zijn we echt heel stom bezig als mensenheid zijnde. ;)
Dat zit geloof ik wel goed, zij het niet denderend zoals te verwachten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_119167104
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:25 schreef Perrin het volgende:
However, he insisted Saudi was moving ahead with investment in renewable energy, nuclear power and other alternatives to fossil fuels and that it could use its vast oil reserves for other goods, such as plastics and polymers.

"Oil is more precious for us underground than as a fuel source," he said. "If we can get to the point where we can replace fossil fuels and use oil to produce other products that are useful, that would be very good for the world. I wish that may be in my lifetime, but I don't think it will be."
Dat is zeker geen domme man... hoewel zonne-energie meer dan genoeg zou moeten zijn in Saudi.
pi_119174611
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 20:38 schreef waht het volgende:
Ik moet toegeven de peak oil theorie veel te veel waarde te hebben gegeven. Het gaat uit van perfecte productie-omstandigheden. Die er eigenlijk nooit zijn. Zelfs niet in de VS.
Euh...

pi_119177716
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 19:23 schreef de_ier het volgende:

[..]

Euh...

[ afbeelding ]
Die kromme is wel op een aparte manier gecalibreerd. Als je het op een standaard manier calibreert, dus met Hubbert Linearization, dan gaat die lijn gewoon door de werkelijke productielijn heen.
Verder kun je trouwens afzonderlijke krommen maken van afzonderlijke trends, die mogelijk ontstaan zijn door imperfecte productieomstandigheden.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_119761931
Ik heb ook een paar interessante screenshots voor jullie. Het gaat over de olieproductie en export van Sudan.











De screenshots zijn van Sokath. Je kunt het hier gratis downloaden:

http://sokath.sourceforge.net/
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_119906836
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:41 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik heb ook een paar interessante screenshots voor jullie. Het gaat over de olieproductie en export van Sudan.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

De screenshots zijn van Sokath. Je kunt het hier gratis downloaden:

http://sokath.sourceforge.net/
Dat soort grafieken zijn natuurlijk wel erg groffe schattingen. Daar zitten geen politieke variabelen in denk ik zo.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119909048
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2012 02:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat soort grafieken zijn natuurlijk wel erg groffe schattingen. Daar zitten geen politieke variabelen in denk ik zo.
Klopt, maar je kunt er verder mee vooruit kijken dan met veld analyses en voor sommige landen werkt de methode erg goed. Er wordt nog aan het programma gewerkt en de politieke variabelen komen er vanzelf in.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:12:04 #229
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_119921336
quote:
Wintershall makes oil discovery in the Dutch North Sea

Wintershall announces an oil discovery in exploration licence F17a in the Dutch North Sea about 120 kilometers north of Den Helder. Exploration well F17-10 found a Late Cretaceous Chalk reservoir of good quality containing crude oil. Oil was produced during a production test. The well was spudded on 18 September 2012 with jack-up rig GSP Saturn in a water depth of 44 meters. The well drilled to a total depth of 1490 meters into the top of a salt dome. Measurements taken in the well indicate the presence of a significant oil column. Preliminary resource estimates indicate a potential of at least 30 million barrels recoverable oil with a more than significant upside. The well will be plugged and abandoned. Commercial viability of the discovery as well as further upside will need to be confirmed through appraisal drilling planned in 2013.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 20 december 2012 @ 19:44:49 #230
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120563944


Verdriedubbeling olieprijs, financiële crisis.. het deert de olievraag nauwelijks.

Meer info:
http://www.theoildrum.com/node/9713#more
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_120565930
Hmm, dat zou ik niet te hard roepen. Je ziet dat de laatste paar jaar er geen pieken meer zijn die in de buurt komen van 8,5. Ik denk dat de trend is gezet.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_120566958
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:44 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]

Verdriedubbeling olieprijs, financiële crisis.. het deert de olievraag nauwelijks.

Meer info:
http://www.theoildrum.com/node/9713#more
De westerse wereld heeft natuurlijk het minste last van de dure olie.

NL lijkt me wel heel erg veel te verbruiken? Zit hier ook de doorvoer van Rotterdam in oid?
pi_120567337
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De westerse wereld heeft natuurlijk het minste last van de dure olie.

NL lijkt me wel heel erg veel te verbruiken? Zit hier ook de doorvoer van Rotterdam in oid?
Dat is door de afhankelijkheid maar een tijdelijk effect. De echte pijn komt nog.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_120567436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:43 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Dat is door de afhankelijkheid maar een tijdelijk effect. De echte pijn komt nog.
Heeft niks met de afhankelijkheid te maken maar puur door een hogere welvaart. Zet de olieprijs af tegen het GDP/Capita en je zult zien dat $150 olie veel pijnlijker voor China of India zal zijn dan voor bijv NL of DE.

De wal zal het schip keren, daarom is bijkans iedere nieuwe auto zo'n zuinige A-label en komen er jaar-in-jaar-uit meer zonnepanelen en windmolens bij.
pi_120567498
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:45 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Heeft niks met de afhankelijkheid te maken maar puur door een hogere welvaart. Zet de olieprijs af tegen het GDP/Capita en je zult zien dat $150 olie veel pijnlijker voor China of India zal zijn dan voor bijv NL of DE.
Er is echter geen indicatie dat die hogere welvaart altijd zo hoog zal blijven.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 20 december 2012 @ 20:47:05 #236
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120567539
Als ik me niet vergis staan in Rotterdam de twee grootste raffinaderijen van Europa?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120567552
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:46 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Er is echter geen indicatie dat die hogere welvaart altijd zo hoog zal blijven.
Ja dat is een beetje een dooddoener niet ;)
pi_120567621
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:47 schreef JimmyJames het volgende:
Als ik me niet vergis staan in Rotterdam de twee grootste raffinaderijen van Europa?
En een shitload overslag capaciteit.

Daarom ben ik benieuwd of de vraag netto is, of dat export er eigenlijk nog af moet.
  donderdag 20 december 2012 @ 20:49:09 #239
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120567640
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En een shitload overslag capaciteit.

Daarom ben ik benieuwd of de vraag netto is, of dat export er eigenlijk nog af moet.
Lijkt me het laatste, ff zoeken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_120567687
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

Lijkt me het laatste, ff zoeken.
Denk ik ook, lijkt me stug dat Duitsland slechts twee keer zoveel verbruikt maar met 5x het inwoneraantal :P
  donderdag 20 december 2012 @ 20:50:51 #241
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120567726
Ah kijk:

Deliveries or sales to the inland market (domestic consumption) plus Refinery Fuel plus International Marine and Aviation Bunkers. Demand for Other oil products includes direct use of Crude oil, NGL, and Other.

http://www.jodidata.org/database/data-available.aspx
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_120567802
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ja dat is een beetje een dooddoener niet ;)
Zo gezegd wel inderdaad, maar in deze context bedoelde ik eigenlijk dat de hoge olieprijzen de welvaart aan zullen tasten.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_120568037
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:51 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Zo gezegd wel inderdaad, maar in deze context bedoelde ik eigenlijk dat de hoge olieprijzen de welvaart aan zullen tasten.
aha zeg dat dan gelijk, want dat haalde ik niet uit:
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:43 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Dat is door de afhankelijkheid maar een tijdelijk effect. De echte pijn komt nog.
idd, dure olie heeft een negatief effect op de welvaart. Maar ook hier geldt weer, relatief minder dan in armere/opkomende landen.

Momenteel zijn er zaken die een grotere bedreiging vormen voor de welvaart dan dure olie, Eurogezeik, pensioenen die straks nauwelijks lijken te bestaan e.d.
pi_120569022
Field With 155,238,095,238,095,250,000 Barrels Of Oil Discovered, But There Is A Catch
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 20 december 2012 @ 21:16:13 #245
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120569419
Nou gewoon space fracking toepassen toch?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120574518
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En een shitload overslag capaciteit.

Daarom ben ik benieuwd of de vraag netto is, of dat export er eigenlijk nog af moet.
Klopt gewoon hoor, Nederland verbruikt ongeveer 1 miljoen vaten per dag.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_120574648
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 22:33 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt gewoon hoor, Nederland verbruikt ongeveer 1 miljoen vaten per dag.
Ik vind het zoveel lijken tov Duitsland en Frankrijk, dus vandaar dat ik het me afvroeg :)
pi_120575167
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 22:35 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik vind het zoveel lijken tov Duitsland en Frankrijk, dus vandaar dat ik het me afvroeg :)
Vergeleken met inwonertal is het ook veel, vergelijkbaar met de VS. Duitsland zit rond de 2,4 miljoen, Frankrijk rond de 1,7 en Nederland rond de 1,0. Hier zal vast wat nuancering nodig zijn.

http://www.eia.gov/countries/country-data.cfm?fips=gm
http://www.eia.gov/countries/country-data.cfm?fips=FR
http://www.iea.org/public(...)asSecurityNL2012.pdf
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_120581912
Ik heb weer wat extra screenshots voor jullie. Het programmaatje zelf kan je hier gratis downloaden: http://sokath.sourceforge.net/

**************
United States
**************











**************
United Kingdom
**************











**************
China
**************









"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_120587355
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 22:35 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik vind het zoveel lijken tov Duitsland en Frankrijk, dus vandaar dat ik het me afvroeg :)
Komt omdat er heel veel getankt wordt door schepen in Nederland.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:32:39 #251
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_121470018
http://www.bloomberg.com/(...)-energy-markets.html

Ik wist niet dat LNG-transport zo duur was.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 21 januari 2013 @ 11:41:11 #252
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_121837564
Sinds de crisis een duidelijke verandering in het rijgedrag in de VS:
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_121933297
quote:
Canadian crude reaches Europe as US shale oil booms
GENEVA/LONDON, Jan 22 (Reuters) - The United States now gets so much crude from its own shale deposits that Canadian exporters are selling as far afield as Europe, showing how deeply the U.S. energy revolution is transforming global oil flows.

As recently as 2011, close to 100 percent of Canada's crude exports went to its neighbour the United States, according to the U.S. government's Energy Information Administration (EIA).

But trade and shipping sources said more than 2 million barrels of light crude from Canadian offshore oilfields have gone to Europe in the last month, in a taste of what is to come.[..]
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_121950365
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:32 schreef JimmyJames het volgende:
http://www.bloomberg.com/(...)-energy-markets.html

Ik wist niet dat LNG-transport zo duur was.
Het is ook een kostbaar proces en je kan het niet zomaar vervoeren.
pi_123031917
quote:
'Hoge olieprijs schaadt economisch herstel'

De hoge olieprijs heeft een fors negatief effect op het economische herstel, vooral in Europa. Dat zei hoofdeconoom Fatih Birol van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) maandag.

,,De huidige prijs van ongeveer 118 dollar per vat (Brent) baart me zorgen'', zei Birol. Hij schat dat de kosten voor Europa om olie te importeren stijgen naar 500 miljard euro. ,,Dat is 200 miljard euro boven het historische gemiddelde en staat gelijk aan ongeveer een derde van de stabiliteitsfondsen.'' Birol wilde geen voorspelling doen over de ontwikkeling van de olieprijs, maar zei dat het voor alle partijen beter zou zijn als olie goedkoper wordt.
Hij stond ook stil bij de bemoeilijking van oliewinning door veiligheidsproblemen en technologische uitdagingen. ,,Vooraanstaande instanties hebben berekend dat bijna 80 procent van de olieprojecten wereldwijd vertraging oploopt door veiligheids- dan wel technologische kwesties.''
Stagflation is aangekomen in de EU
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 18 februari 2013 @ 15:15:40 #256
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123032023
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 15:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Stagflation is aangekomen in de EU
Wat olie betreft nog een geluk dat de euro relatief sterk is zou je denken.
  woensdag 20 februari 2013 @ 14:07:15 #257
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123116120
quote:
Britain 'on the brink' of energy crisis, warns regulator

Households must prepare for a sharp rise in energy bills within two years as Britain comes “dangerously” close to power shortages, the chief executive of Ofgem has warned.

The country would become more reliant on foreign gas to generate electricity as European Union pollution laws meant the dirtiest coal-fired stations had to shut, said Alistair Buchanan, the regulator’s outgoing head.

He pointed out that gas was already 60 per cent more expensive in countries such as Japan that relied on imports. It was impossible to predict how high bills could go for British households, he said.

Ministers admitted that Britain faced a “looming energy gap” but blamed the previous government for agreeing to shut coal plants too quickly.

Nick Clegg, the Deputy Prime Minister, admitted that consumers could feel a “pinch” starting within two years. The Government was fighting to “keep the lights on”, he insisted.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_123149335
Peak-oilers hebben er ongelofelijk naast gezeten. Voorspelling: de prijs van olie zal de komende jaren gestaag omlaag gaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 21 februari 2013 @ 07:33:31 #259
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123149626
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 05:27 schreef Lyrebird het volgende:
Peak-oilers hebben er ongelofelijk naast gezeten. Voorspelling: de prijs van olie zal de komende jaren gestaag omlaag gaan.
Eerst zien (de prijs omlaag zonder crisis) en dan geloven :)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_123150059
Even wat vaaghedeh uit het artikel quoten:

• Vast Oil Reserve May Now Be Within Reach, and Battle Heats Up

• But as the oil industry’s technological advances succeed in unlocking oil from increasingly difficult locations, there is heady talk that California could be in store for a new oil boom.

• Some of that has to do with speculation on new technologies, and some of that has to do with the high price of oil.”

• “There are billions of barrels of oil buried in the Monterey Shale, and as far as I know, nobody’s been able to find it yet,” said Neil Ormond

• After the California Department of Conservation released its draft of fracking regulations, environmental groups criticized a clause that would allow companies not to disclose the chemicals used in fracking to protect trade secrets.

Heel veel mitsen en maren, dat een wetenschapper dat bericht hier dan als zo'n zekere bron presenteert verbaasd me wel. :?
pi_123150139
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 05:27 schreef Lyrebird het volgende:
Peak-oilers hebben er ongelofelijk naast gezeten. Voorspelling: de prijs van olie zal de komende jaren gestaag omlaag gaan.
Ach, dat valt reuze mee. De productiecurve van conventionele olievelden spreekt voor zich, de curve van onconventionele velden is iets dramatischer maar die kan er nu dus bij worden opgeteld. De principes zijn niet veranderd.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_123150319
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 08:35 schreef Basp1 het volgende:
Heel veel mitsen en maren, dat een wetenschapper dat bericht hier dan als zo'n zekere bron presenteert verbaasd me wel. :?
Dat mag je verbazen, maar ik had meerdere artikelen kunnen quoten. Feit is dat er een ongelofelijke boom in shale oil in de VS aan de gang is, en na de VS zullen nog vele andere landen volgen. Het moet ook niet al te moeilijk zijn om de techniek offshore toe te passen.

Bij deze prijzen wordt het economisch om lastig toegankelijke olievelden aan te boren. Dat is MI iets dat de peak-oilers volledig over het hoofd hebben gezien.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 21 februari 2013 @ 09:03:45 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123150505
Benzine verbruik VS

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 21 februari 2013 @ 09:35:53 #264
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123151014
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 08:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat mag je verbazen, maar ik had meerdere artikelen kunnen quoten. Feit is dat er een ongelofelijke boom in shale oil in de VS aan de gang is, en na de VS zullen nog vele andere landen volgen. Het moet ook niet al te moeilijk zijn om de techniek offshore toe te passen.

Bij deze prijzen wordt het economisch om lastig toegankelijke olievelden aan te boren. Dat is MI iets dat de peak-oilers volledig over het hoofd hebben gezien.
Maar wat 'cornucopians' over het hoofd zien is dat die lastig toegankelijke oliebronnen vaak maar een zeer lage netto-energiewinst opleveren..
http://ec.europa.eu/envir(...)alert/pdf/276na3.pdf
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_123151080
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar wat 'cornucopians' over het hoofd zien is dat die lastig toegankelijke oliebronnen vaak maar een zeer lage netto-energiewinst opleveren..
http://ec.europa.eu/envir(...)alert/pdf/276na3.pdf
Blijkbaar vinden sommigen het beter om 10 energie eenheden te spenederen om er 11 uit te halen, ipv die 10 eenheden te spenderen aan duurzame energie wat als het goed ontwikkeld is veel meer opbrengt dan die 11 eenheden opbrengt.
pi_123151195
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar wat 'cornucopians' over het hoofd zien is dat die lastig toegankelijke oliebronnen vaak maar een zeer lage netto-energiewinst opleveren..
http://ec.europa.eu/envir(...)alert/pdf/276na3.pdf
Ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij hebben de wetenschappers van die studie naar maar een voorbeeld van shale oil exploratie gekeken. Hun bevindingen gaan MI op voor de manier waarop er met teerzand in Canada wordt omgegaan. Dit gaat echter niet over fracking. En daar wordt voor zover ik het snap juist de grootste winst gemaakt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123151217
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Blijkbaar vinden sommigen het beter om 10 energie eenheden te spenederen om er 11 uit te halen, ipv die 10 eenheden te spenderen aan duurzame energie wat als het goed ontwikkeld is veel meer opbrengt dan die 11 eenheden opbrengt.
Nee.

Uit de PDF (die nogmaals een beperkte kijk op het zaakje lijkt te hebben):

The most comprehensive study indicates an EROI of 2 to produce oil shale, meaning that 2 units of energy are produced for every unit consumed. This is very low compared to the EROI for conventional crude oil of around 20. Including the refining step, the EROI of producing gasoline from crude oil is around 4.7 compared to 1.4 for producing liquid fuel from oil shale.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 22 februari 2013 @ 13:25:36 #268
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123202505
quote:
FD: Schalieolie brengt niet de oplossing

Er wacht ons, alle verhalen over schalieolie ten spijt, een wereld van hoge olieprijzen en van olieschaarste, niet een wereld van lage prijzen en olieovervloed. Alleen efficiënter oliegebruik en de transformatie naar duurzame energie zal de druk op de oliemarkt kunnen verlichten en het herstellend vermogen van de economie kunnen versterken.

Het is daarom nodig werk te maken van de energietransitie en ons niet door de berichtgeving over schalieolie in de VS te laten misleiden in de gedachte dat de toekomst een rooskleurige is. Stilzitten en afwachten betekent dat er een hoge prijs te betalen is. Schalieolie zal in dat geval als zand in de machine van de wereldeconomie zijn, een machine die haperend tot stilstand zal komen.
Artikel in FD vandaag. Helaas zit het achter een paywall :(

[ Bericht 16% gewijzigd door Perrin op 22-02-2013 15:08:18 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 14:09:31 #269
141482 Q.
JurassiQ
pi_123204337
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 13:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Artikel in FD vandaag. Helaas zit het achter een paywall :(
Je mag gratis 10 artikelen per maand lezen als je je registreert.
For great justice!
  vrijdag 22 februari 2013 @ 18:59:05 #270
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123215430
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 05:27 schreef Lyrebird het volgende:
Peak-oilers hebben er ongelofelijk naast gezeten. Voorspelling: de prijs van olie zal de komende jaren gestaag omlaag gaan.
Ik lees in het artikel geen grond om van die voorspelling uit te gaan. Integendeel zelfs, en zoals hier al gezegd, is het moeilijk te ontginnen onconventionele olie met een erg lage EROI.

Het is overigens wel zo dat de VS over aardig van onconventionele plays lijken te beschikken en in dat opzicht er beter voorstaan dan Europa.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 22 februari 2013 @ 21:09:30 #271
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123221471
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 18:59 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik lees in het artikel geen grond om van die voorspelling uit te gaan. Integendeel zelfs, en zoals hier al gezegd, is het moeilijk te ontginnen onconventionele olie met een erg lage EROI.

Het is overigens wel zo dat de VS over aardig van onconventionele plays lijken te beschikken en in dat opzicht er beter voorstaan dan Europa.
Voor de VS brengt het hooguit wat tijdelijke verlichting van het probleem. Voor Europa maakt het idd weinig uit, hopelijk zijn er hier ook maar weinig politici bereid de structuur van de aardkorst in zo'n dichtbevolkt gebied permanent te verkloten (en te vervuilen met fracking fluids) voor wat tijdelijke verlichting van een chronisch probleem.

In de VS hebben ze misschien een wat minder verre beslissingshorizon om zich erg over de toekomstige staat van de leefomgeving te bekommeren. En niet onbelangrijk: 't is daar ook dunbevolkter.. die shale-gebieden liggen vaak in the middle of nowhere.

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 22-02-2013 21:39:05 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_123232633
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 21:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

Voor de VS brengt het hooguit wat tijdelijke verlichting van het probleem. Voor Europa maakt het idd weinig uit, hopelijk zijn er hier ook maar weinig politici bereid de structuur van de aardkorst in zo'n dichtbevolkt gebied permanent te verkloten (en te vervuilen met fracking fluids) voor wat tijdelijke verlichting van een chronisch probleem.
Dit bericht is wel aardig in deze: http://www.huffingtonpost(...)-fluid_n_933621.html

Let ook op het commentaar van meneer Brownstein (die aan de kant van de greens staat):

quote:
Brownstein said using ingredients from the food industry won't necessarily make a fracking fluid safe for drinking water. "Salt is a food-grade ingredient, but if you have too much salt in your well water, your well water is not usable," Brownstein said.
a) Waar is het bewijs dat fracking fluids in het bronwater terecht komen?
b) Hoe ongelofelijk veel fracking fluid heb je wel niet nodig om je bronwater zo aan te vullen met zout?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123232834
Er zijn overigens (niet geheel verwonderlijk) tal van ontwikkelingen op het gebied van fracking fluid, deels om winning van gas/olie te verbeteren, deels om de schadelijkheid voor het milieu te beperken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_123238894
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 07:52 schreef waht het volgende:
Er zijn overigens (niet geheel verwonderlijk) tal van ontwikkelingen op het gebied van fracking fluid, deels om winning van gas/olie te verbeteren, deels om de schadelijkheid voor het milieu te beperken.
Ik denk dat deze ontwikkelingen hand in hand gaan met de vooruitzichten om meer schaliegas te boren. Waar vroeger weinig kapitaalkrachtige bedrijven met oude technologie de pioniers waren in deze tak van sport (wat overigens ook de reden is waarom het zo vaak mis ging met schaliegasboringen) nemen grotere multinationals het stokje over. Dat betekent meer geld voor R&D voor effectievere boor- en kraaktechnieken.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 20:59:39 #275
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123254018
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 05:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dit bericht is wel aardig in deze: http://www.huffingtonpost(...)-fluid_n_933621.html

Let ook op het commentaar van meneer Brownstein (die aan de kant van de greens staat):

[..]

a) Waar is het bewijs dat fracking fluids in het bronwater terecht komen?
b) Hoe ongelofelijk veel fracking fluid heb je wel niet nodig om je bronwater zo aan te vullen met zout?
http://www.rollingstone.c(...)boom-20120301?page=3

quote:
Last year, scientists at Duke University, McClendon's alma mater, published the first rigorous, peer-reviewed study of pollution at drilling and fracking operations. Examining 60 sites in New York and Pennsylvania, they found "systematic evidence for methane contamination" in household drinking water:
Ik ben overigens ook niet per se tegen hydraulic fracturing. Maar ik snap alle haast niet. Nu is er een gasoverschot en hoe langer je ermee wacht hoe veiliger het wordt. Laat ze dus maar lekker in de VS experimenteren met allerlei technieken om het veiliger en goedkoper te maken voordat we er in (west) Europe mee aan de haal gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door JimmyJames op 23-02-2013 21:10:23 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123267983
quote:
U.S. Oil Demand Fell to 18-Year Low for January, API Says
U.S. January oil demand fell to the lowest level for the month in 18 years as a weak economy reduced consumption, the American Petroleum Institute reported.


Total petroleum deliveries, a measure of demand, dropped 1.7 percent from a year earlier to 18 million barrels a day, the industry-funded group said in a monthly report today. Total consumption fell 2 percent in 2012, the API said last month. The U.S. jobless rate increased to 7.9 percent from 7.8 percent in January.
[..]
U.S. crude-oil production jumped 14 percent from a year earlier to 7.01 million barrels a day. Output in the lower 48 states rose 16 percent to 6.42 million barrels a day. Alaskan production decreased 1 percent to 587,000 barrels a day.
Import blijft ook lekker zakken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 3 maart 2013 @ 13:28:06 #277
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_123569672
Hallo,

ik heb een nieuwe versie van mijn energie software Sokath vrijgegeven (0.5.4, http://sokath.sourceforge.net/). De grootste veranderingen zijn (Engels):

- Updated production data- and added Export Land Model results of Africa, Algeria and Angola

- Implemented additional legend dialog for Hubbert Curve Panel and Hubbert Linearization Panel

Hieronder staan de grafieken.

=== Africa ===











=== Algeria ===











=== Angola ===









"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zondag 3 maart 2013 @ 13:31:32 #278
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_123569796
zo dat zijn een boel grafieken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 5 maart 2013 @ 00:12:33 #279
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123645907
quote:
Peak Car – ist Europas Autobranche auf dem absteigenden Ast?

Die Durststrecke auf dem Automarkt in Westeuropa dürfte lang werden. Dass die drittgrößte Vertriebsregion der Welt wohl auch 2013 schrumpft, ist kaum überraschend. Zu schwierig ist die gesamtwirtschaftliche Lage vor allem im Süden. Doch es mehren sich Stimmen von Experten, die glauben, dass die goldenen Zeiten nicht mehr wiederkommen.

„Peak Car" heißt der Begriff, den Branchenkenner nutzen, wenn sie über das Thema Zukunft der Branche in Europa diskutieren. Er ist angelehnt an ein Konzept der Energiebranche – genauer gesagt das Konzept vom globalen Ölfördermaximum. Wenn Peak Oil, der höchste Punkt der Förderung, erreicht ist, nimmt die Menge weltweit geförderten Öls zwangsläufig ab, weil die Reserven des Rohstoffs schlichtweg immer kleiner werden.

Analog argumentieren die Verfechter von Peak Car. Sie stellen die Frage, ob der maximale Autoabsatz in Westeuropa vielleicht schon Geschichte ist. Anders als bei der Ölförderung liegt hier die Knappheit aber nicht auf der Angebotsseite. Im Gegenteil: Es gibt es große Überkapazitäten in der Produktion. Auf dem alten Kontinent könnten je nach Schätzung bis zu 30 Prozent mehr Fahrzeuge hergestellt als derzeit nachgefragt werden. Es fehlt also nicht an Autos, sondern an einer ausreichenden Zahl an Autokäufern.

Der europäische Automarkt schrumpft nach Angaben des Branchenverbandes ACEA seit fast anderthalb Jahren von Monat zu Monat. Aufs Jahr gesehen wird es 2013 das sechste Absatzminus in Folge geben; seit 2007 ist der Markt um insgesamt mehr als ein Viertel kleiner geworden. Und weil die Schuldenkrise zunehmend auch den Norden Europa trübt, haben etliche Branchenexperten ihre Schätzungen für den europäischen Markt in den vergangenen Wochen und Monaten noch weiter zurückgenommen.
(brakke vertaling)

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:50:06 #280
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124094955
quote:
Obama to unveil alternative energy proposal

President Obama today will urge Congress to establish a research fund for transportation and fuel alternatives, called an Energy Security Trust, according to White House officials.

The president will tour and give remarks at Argonne National Laboratory just outside of Chicago, a Department of Energy facility for scientific research that specializes in advanced battery production. He will propose setting aside $2 billion over the next 10 years for an Energy Security Trust, which aims to support research and development for electric vehicles, domestic biofuels, fuel cells and U.S.-produced natural gas.

White House officials say the Mr. Obama's proposal would be paid for with royalties generated from off-shore drilling in federal waters and with revenues generated from permitting reforms proposed in the administration's new budget. Officials emphasized the royalties would not come from new drilling and development projects, only development already included in their current 5-year plan.

The president initially proposed the idea last month in his State of the Union address saying his goal with the Energy Security Trust was to "to shift our cars and trucks off oil for good."
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 14:34:22 #281
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124250656
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 12:37:33 #282
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124520259
quote:
Autoverkoop zakt dit jaar harder in

Het aantal auto's dat dit jaar de showroom uitrijdt ligt waarschijnlijk zeventigduizend lager dan eerder voorspeld. Aanvankelijk werd gerekend op de verkoop van 480.000 nieuwe auto's, maar dat is nu bijgesteld naar 410.000. Dat zou een daling van achttien procent betekenen ten opzichte van 2012.

RAI en Bovag hebben hun prognose aangepast vanwege de tegenvallende verkoopcijfers in de eerste maanden van het jaar, leggen de brancheverenigingen dinsdag uit. Vorig jaar zijn in totaal 503.000 auto's verkocht. Dat was al een daling van tien procent ten opzichte van 2011.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 28 maart 2013 @ 14:52:03 #283
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124608074
quote:
IMF wil subsidies voor vuile brandstoffen de wereld uit

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) roept regeringen wereldwijd op om subsidies voor fossiele brandstoffen af te schaffen. Dat zou meteen resulteren in 13 procent minder uitstoot van broeikasgassen. .

In een verrassend nieuw rapport schat het IMF de wereldwijde kosten van directe subsidies voor fossiele brandstoffen op 480 miljard dollar in 2011. Maar naast die zogenaamde pre-tax-subsidies zijn er ook de verborgen kosten die niet doorgerekend worden aan de verbruiker of producent, met name de schade voor de volksgezondheid en het milieu. Die indirecte, post-tax-subsidies liggen nog veel hoger, en worden door het IMF op 1.900 miljard dollar geschat.

Terwijl ontwikkelingslanden verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de directe subsidies, hebben IMF-onderzoekers ontdekt dat industrielanden goed zijn voor zo'n 40 procent van het post-tax-totaal. De VS is koploper, met bijna 500 miljard dollar in jaarlijkse subsidies, gevolgd door Rusland en China.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_124608302
Subsidies op vervuilende brandstoffen dat dit mogelijk was voor de vrije markt adepten, gelukkig komt het IMF nu in actie, alhoewel ik niet verwacht dat de grote landen zich maar wat aantrekken van opmerkingen van het IMF. :P
  donderdag 28 maart 2013 @ 15:12:57 #285
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_124608804
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 14:58 schreef Basp1 het volgende:
Subsidies op vervuilende brandstoffen dat dit mogelijk was voor de vrije markt adepten, gelukkig komt het IMF nu in actie, alhoewel ik niet verwacht dat de grote landen zich maar wat aantrekken van opmerkingen van het IMF. :P
Ik denk dat het IMF wat creatief is in z'n berekeningen... Als een arm land z'n eigen olie niet tegen de wereldmarktprijs verkoopt aan z'n eigen burgers zullen ze dat subsidie noemen. Maar in feite is het gewoon de eigen burgers laten profiteren van de grondstoffen van het land! Niet zoals Nederland, waar consumenten 30 keer de productiekosten betalen voor aardgas.

quote:
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) roept regeringen wereldwijd op om subsidies voor fossiele brandstoffen af te schaffen. Dat zou meteen resulteren in 13 procent minder uitstoot van broeikasgassen. .
13% minder uitstoot komt er pas als er 13% minder olie/gas/kolen wordt geproduceerd! Alles wat ze nu produceren wordt gewoon omgezet in uitstoot.
Als landen als Venezuela of Saoedi Arabie de "subsidie" voor de eigen burgers afschaffen gaan de prijzen daar tot 50 keer over de kop. Dan stort de vraag daar in, gaat de olieproductie de wereldmarkt op, en stort de prijs daar in.

Aan de andere kant zou het IMF het omgekeerde ook kunnen zeggen: belastingen op fossiele brandstof zorgen ongetwijfeld ook voor 13% afname van de uitstoot, doordat met name Europa door hoge belastingen minder energie verbruikt dan waar mensen bij lagere prijzen behoefte aan zouden hebben.
censuur :O
  zaterdag 30 maart 2013 @ 11:02:26 #286
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124678031
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 1 april 2013 @ 01:43:51 #287
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124746585
Hoeveel vaten olie zou moeder aarde per dag "produceren"?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 1 april 2013 @ 08:50:34 #288
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124749398
quote:
5s.gif Op maandag 1 april 2013 01:43 schreef monkyyy het volgende:
Hoeveel vaten olie zou moeder aarde per dag "produceren"?
De wereldwijde olievoorraad was ongeveer 3 biljoen vaten olie (ruim genomen, onduidelijk of dat allemaal economisch winbaar is) en dat is gedurende de afgelopen ~200 miljoen jaar geproduceerd, dus grofweg 15.000 per jaar, ofwel 50 vaten per dag.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 1 april 2013 @ 11:23:30 #289
141482 Q.
JurassiQ
pi_124751199
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 08:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

De wereldwijde olievoorraad was ongeveer 3 biljoen vaten olie (ruim genomen, onduidelijk of dat allemaal economisch winbaar is) en dat is gedurende de afgelopen ~200 miljoen jaar geproduceerd, dus grofweg 15.000 per jaar, ofwel 50 vaten per dag.
Dat schiet op.
For great justice!
pi_124751592
quote:
Leuk maar hoeveel procent meer hebben de bric landen getankt ?

NL is maar een vlek op de globe.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_124751721
quote:
10s.gif Op maandag 1 april 2013 11:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Leuk maar hoeveel procent meer hebben de bric landen getankt ?

NL is maar een vlek op de globe.
Dat is hun zaak, als wij minder afhankelijk zijn van de globale oliemarkt mogen de BRICS verbranden wat ze willen. Wat betreft luchtvervuiling gaat het toch maar één kant op gezien alle kolencentrales die in aanbouw zijn, dus we kunnen hoogstens economisch voordeel halen door minder brandstof te gebruiken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_124753077
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 11:49 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is hun zaak, als wij minder afhankelijk zijn van de globale oliemarkt mogen de BRICS verbranden wat ze willen. Wat betreft luchtvervuiling gaat het toch maar één kant op gezien alle kolencentrales die in aanbouw zijn, dus we kunnen hoogstens economisch voordeel halen door minder brandstof te gebruiken.
Wij zijn helaas niet onafhankelijk van de globale oliemarkt en ik denk dat dit ook niet binnenkort zal gebeuren.

Indien we in NL minder brandstof verbruiken zal dat hoogstwaarschijnlijk tot gevolg hebben dat de accijns omhoog gaat omdat NL nu eenmaal belastingverslaafd is..

Dus reken je niet rijk het kan tegenvallen ;)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  woensdag 3 april 2013 @ 16:22:30 #293
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124838476
quote:
Autoverkopen drastisch gedaald

De autoverkopen in Nederland zijn hard achteruit gehold in het eerste kwartaal van dit jaar. In totaal werden er 115.843 nieuwe auto's verkocht, een daling van ruim 30 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat hebben de brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging woensdag bekendgemaakt. .

In de maand maart versnelde de daling in verkopen nog iets. Toen verlieten er slechts 35.890 auto's de showroom, ofwel 31,4 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_125145503
quote:
Iraq, Jordan Sign Oil $18bn Pipeline Deal
Nihad Mossa, director general of the Ministry of Oil’s State Company for Oil Projects (SCOP), told The Jordan Times on Monday that Jordan and Iraq have signed an $18-billion agreement to build a double pipeline that will supply Jordan with crude oil and natural gas.

He added that the Iraqi government is keen to proceed with the plan and will begin immediately. The 1,680-kilometre double pipeline will pump one-million barrels of oil a day from Basra on the Arabian Gulf to Jordan’s Aqaba Port, and around 258 million cubic feet of gas.

From this, 150,000 barrels of oil will be used in Jordan, with the rest exported through Aqaba, generating an estimated $3 billion a year in revenues for Jordan, reports Al Bawaba. Approximately 100 million cubic feet of natural gas will fulfil Jordan’s gas requirements, with “the excess gas [being] used in pumping stations along the double pipeline”.

Thamer Ghadban, chief adviser to Iraqi Prime Minister Nouri Al Maliki and former oil minister, said that Jordan is the “nearest” country to Iraq, which is looking forward to enhance its relationship with neighbouring countries.

Ghadban added that Iraq has now a new vision to separate the political situation in the region from its economic plans, under which Baghdad is seeking to promote its oil, especially as Iraq is considered OPEC’s second exporting member.

The Iraqi government will finance the building of the section from Basra to Haditha on a EPC (engineering, procurement and construction) contract, while the Haditha-to-Aqaba section will be built on a “build, operate, transfer” basis.

“This week we will invite selected companies to bid for the pipeline from Basra to Haditha and by the year-end we expect the designs to be ready for this part in order to proceed with the process,” Mossa said.
In the first quarter of 2014, a tender will be floated to build the pipeline from Haditha to Aqaba, Mossa said.

The project, which includes extending a sub-line to Jordan’s sole refinery in Zarqa, will be operational by the end of 2017, and will create about 10,000 jobs in Iraq and Jordan.
Presentatie (pdf) van het Iraakse ministerie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 april 2013 @ 10:50:25 #295
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125432681






(bron)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 18 april 2013 @ 15:24:18 #296
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125442132
quote:
European Car Sales Plunge 10% From Last Year

European new car registrations fell by another 10.2 percent in March from the same month a year earlier, marking the 18th consecutive monthly decline, to 1.307 million vehicles, data released on Wednesday by the European Automobile Manufacturer's Association (ACEA) showed.

Almost all main automakers suffered declines, with the exception of two high-end brands, Jaguar with a leap of 21.2 percent and Mercedes with a much more modest gain of 0.6 percent, the association said in a statement.

The biggest drop was that of the French group PSA Peugeot Citroen, which sold 16.0 percent fewer vehicles, and US giant General Motors, which was off by 12.8 percent.

A breakdown by country showed that the British market held up better then the rest, posting an increase of 5.9 percent on the year and 7.4 percent in the period from January through March from the same period a year earlier.

The biggest decline in March was in Germany, Europe's biggest car market, which was off by 17.1 percent, followed by France, which was down by 16.2 percent.

For the first quarter of 2013 as a whole, new car registrations across the 27-member European Union fell by 9.8 percent, to 2.989 million vehicles.

They have now been in a constant fall for a year and a half, and last year hit their lowest level since 1995, at 12.05 million units.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:31:45 #297
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_126811882

(bron)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 27 mei 2013 @ 20:36:25 #298
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_127080460
Hoe lang nog voordat er paniek uitbreekt?
  maandag 27 mei 2013 @ 21:11:45 #299
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_127082633
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:31 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
(bron)
Deze grafiek lijkt me veel duidelijker:


En het is helemaal niet erg dat er wat minder kilometers worden gereden dan 5 jaar geleden.
censuur :O
  maandag 27 mei 2013 @ 22:27:27 #300
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_127087830
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Deze grafiek lijkt me veel duidelijker:
[ afbeelding ]

En het is helemaal niet erg dat er wat minder kilometers worden gereden dan 5 jaar geleden.
Die grafiek vind ik juist minder duidelijk, corrigeert nl niet voor de toegenomen bevolkingsaantallen. En dat Amerikanen per persoon steeds minder autokilometers afleggen sinds 2005 is iig opmerkelijk gezien de breuk met de langetermijn-trend.

Of het erg is, tja dat hangt af van je perspectief natuurlijk. Voor veel Amerikanen die liever werk hadden waar ze dan vervolgens per auto heen zou kunnen, lijkt het me wel erg.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 15:49:24 #301
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_127949834
vol
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')