abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_107206137
Hallo,

ik ben op verzoek van een verzamelaar van militaire foto's en uniformen een paar oude foto's aan het inkleuren. Eén daarvan is deze foto, die volgens hem ten tijde van de WOI is gemaakt:


en in kleur:


Bij het inkleuren vond ik - volgens mij - twee ballonnen op de achtergrond. Hier is een uitsnede van dat gedeelte, het is extreem verscherpt. (als je je ogen half sluit zie je het beter).


Volgens Google had de Genie de beschikking over twee kleine ballonnen in zeppelin-vorm, maar ik kan er nergens foto's van vinden.

Wat denken jullie, zijn het inderdaad ballonnen, of?...

[ Bericht 0% gewijzigd door Nemephis op 25-01-2012 17:52:24 (foutje) ]
pi_107206944
:9 Zet er anders een rode circel omheen ofzo.
pi_107207507
Gaat het om de twee iets bolle "structuren" achter de tent of het kleine witte vlekje voor de tent?

De eerste optie lijken mij de vormen te onregelmatig en beide anders ten opzichte van elkaar. Zeker als het een zeppelinvorm zou moeten hebben.

In het tweede geval zou het om een voor ons nu standaard formaat ballon gaan dus dat zal wel niet. Dat lijkt meer een scheerlijn van de tent met iets eraan.

Wel gaaf dat foto's inkleuren. Coole foto sowieso.

[ Bericht 70% gewijzigd door Partingglass op 25-01-2012 09:49:16 (beter gekeken) ]
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
  woensdag 25 januari 2012 @ 10:00:46 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_107209459
Mooi gedaan!
Qua datering zit je wel goed. Als je kijkt naar het type uniform en kepie kun je de foto dateren tussen ongeveer 1917 en 1923.

Over de ballonnen, zo ver ik weet vonden slechts kort in 1886-1887 proeven met twee waarnemingsballonnen bij de vestinggenie plaats.
In 1910 werd er een commissie onder leiding van de latere Opperbevelhebber C.J. Snijders benoemd, die zich met de vraag bezighield of Nederland een eigen luchtvloot moest opbouwen. In het eindrapport van de Militaire Luchtvaart Commissie dat in 1912 verscheen evalueerden deskundigen de ervaringen die tijdens grote oefeningen met zowel vliegtuigen als ballonnen waren opgedaan. Bovendien bestudeerden zij de buitenlandse oorlogservaringen en technische ontwikkelingen. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat Nederland koos voor de oprichting van een luchtvaartafdeling met uitsluitend vliegtuigen op 1 juli 1913.
pi_107218354
quote:
7s.gif Op woensdag 25 januari 2012 10:00 schreef Nibb-it het volgende:
Mooi gedaan!
Qua datering zit je wel goed. Als je kijkt naar het type uniform en kepie kun je de foto dateren tussen ongeveer 1917 en 1923.

Over de ballonnen, zo ver ik weet vonden slechts kort in 1886-1887 proeven met twee waarnemingsballonnen bij de vestinggenie plaats.
In 1910 werd er een commissie onder leiding van de latere Opperbevelhebber C.J. Snijders benoemd, die zich met de vraag bezighield of Nederland een eigen luchtvloot moest opbouwen. In het eindrapport van de Militaire Luchtvaart Commissie dat in 1912 verscheen evalueerden deskundigen de ervaringen die tijdens grote oefeningen met zowel vliegtuigen als ballonnen waren opgedaan. Bovendien bestudeerden zij de buitenlandse oorlogservaringen en technische ontwikkelingen. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat Nederland koos voor de oprichting van een luchtvaartafdeling met uitsluitend vliegtuigen op 1 juli 1913.
^O^ da's goeie info!

Dan zijn het dus geen ballonnen, want die zijn de deur uit gedaan toen vliegtuigen werden aangeschaft.
  woensdag 25 januari 2012 @ 16:16:10 #6
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_107221117
Volgens mij zijn het trouwens Jagers (hoorntje op de kraag) dus je kunt de biezen nog even donkergroen maken als je dat nog niet gedaan had. Kan het niet helemaal goed zien. :)

Ben trouwens wel benieuwd naar het proces, kun je misschien wat 'in progress' foto's plaatsen?
pi_107223847
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 16:16 schreef Nibb-it het volgende:
Volgens mij zijn het trouwens Jagers (hoorntje op de kraag) dus je kunt de biezen nog even donkergroen maken als je dat nog niet gedaan had. Kan het niet helemaal goed zien. :)

Ben trouwens wel benieuwd naar het proces, kun je misschien wat 'in progress' foto's plaatsen?
Het zijn inderdaad de Jagers (de Genie had de ballonnen, vandaar dat ik die noemde). Biezen zijn al groen gemaakt (die had ik in eerste instantie rood gemaakt, ik werd er al op gewezen dat dat niet klopte).

Ik ga binnenkort nog wat foto's retoucheren en inkleuren, daarvan wil ik wel tussendoor wat afbeeldingen maken zodat je ziet wat er gebeurt.
pi_107245306
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:25 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Het zijn inderdaad de Jagers (de Genie had de ballonnen, vandaar dat ik die noemde). Biezen zijn al groen gemaakt (die had ik in eerste instantie rood gemaakt, ik werd er al op gewezen dat dat niet klopte).

Ik ga binnenkort nog wat foto's retoucheren en inkleuren, daarvan wil ik wel tussendoor wat afbeeldingen maken zodat je ziet wat er gebeurt.
Ik heb een hele mooie van mijn vader uit 1940, zou je die misschien kunnen inkleuren?
pi_107245373
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 01:08 schreef Clan het volgende:

[..]

Ik heb een hele mooie van mijn vader uit 1940, zou je die misschien kunnen inkleuren?
Een foto? Kun je die dan zo hoog mogelijke resolutie inscannen? Hoe groter, hoe beter, namelijk.
En ik heb toevallig gisteren mijn meelbox opgeschoond, er kunnen weer grote bijlages bij in, dus ik PM je wel even het adres.

edit: PM verzonden.
pi_107245873
Foto ontvangen, Photosoep warm aan het draaien terwijl ik deze post tik.

Nibb-it schreef:
quote:
...
Ben trouwens wel benieuwd naar het proces, kun je misschien wat 'in progress' foto's plaatsen?
Vind je het goed als ik die foto van je pa hier post, Clan, en dan wat pica's van tussenstappen tot ie klaar is? Of liever die foto niet on the interwebs?

Het wordt dan een klein beetje een Photoshop-topic, maar aan de andere kant ook weer niet, want ik heb de ballen verstand van kleuren van uniformen. Maar van variaties in het grijs van Duitse vliegtuigen uit de WOII kan ik je dan weer vanalles vertellen wat je niet boeit :P

[ Bericht 7% gewijzigd door Nemephis op 26-01-2012 05:45:52 ]
pi_107246020
@Clan: Wat voor kleur haar had je pa toen? En wat voor kleur ogen? Leeft de beste man nog, trouwens?
pi_107246113
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 02:08 schreef Nemephis het volgende:
@Clan: Wat voor kleur haar had je pa toen? En wat voor kleur ogen? Leeft de beste man nog, trouwens?
Bruine kleur ogen, bruin haar, hij heeft ons 14 jaar geleden verlaten, maak daar trouwens maar donkerblond haar van, niet te donker bruin

[ Bericht 4% gewijzigd door Clan op 26-01-2012 02:43:34 ]
pi_107246125
Prachtig mooi bewerkt TS. _O_

Fascinerend hoe de plaat er gelijk een stuk recenter uitziet.
pi_107246285
quote:
14s.gif Op donderdag 26 januari 2012 02:42 schreef Cracka-ass het volgende:
Prachtig mooi bewerkt TS. _O_

Fascinerend hoe de plaat er gelijk een stuk recenter uitziet.
Mmh, met jouw post is het voor mij eigenlijk allemaal begonnen. Ik had al jarenlang twee foto's van mijn opa in de kast staan, legerfoto's. Niemand in de familie wilde die dingen hebben vanwege de lelijke donkerbruine lijstjes en die "rare grijze waas" die je eenmaal hebt bij oude foto's. Ik was er gelijk verliefd op vanwege de klassieke uitstraling, én opa stond erop - die dingen hebben jaren stof staan vangen in mijn kast.

Nu is mijn hobby fotografie, en datzelfde geldt voor mijn zus. Af en toe sparren we een beetje qua Photoshop, wie het mooiste een foto kan retoucheren, want dat hoort er tegenwoordig ook bij.

Onlangs kwamen we langs het topic 'Pleasantville' , een Photosoep-topic waarin ze oude Z/W foto's inkleuren.
Toen we daarover een beetje heen en weer mailden kwamen we al snel uit op het onderwerp Z/W foto''s van familie om in te kleuren, en de enige foto's die we zo voor handen hadden waren die uit bovenstaande alinea. Om een kort verhaal lang te maken, dit kwam er als voorlopig resultaat uit tevoorschijn (want nu is zij weer aan zet):

De kleuren zijn nog niet helemaal correct, maar zoals die foto al tot leven komt door zoiets eenvoudigs als kleur. Van 1D naar 2D maakt een heleboel verschil. Verbazingwekkend, oude foto's komen zo dichtbij ineens, mensen van 75 jaar geleden zijn eigenlijk precies hetzelde als wij - geef ze een iPhone, leg uit hoe het werkt, en voila...
Het grappige bij deze foto is dat ik sinds jaar en dag die maquete al bijzonder amateuristisch vond - pa na inscannen op hoge resolutie kwamen we erachter dat het helemaal geen maquete was maar een taart.

Nu is het inkleuren van wat oude foto's verder niet zo bijzonder, maar wat mij zo ongeveer letterlijk van mijn stoel deed vallen was het volgende: Voor het eerst sinds 23 october 1939 heb ik die lijstjes geopend - dat dat voor het eerst was weet ik zeker, want het was geseald met ouderwets papier en lijm - qua datum, binnenin zat nog een rijst-papier en een stempel.


'Okee, prima, Nem', zul je misschien zeggen, 'dus jij hebt een oude foto van je opa uit '39 - de gemiddelde FOK!'er heeft waarschijnlijk echte foto's uit de zestiende eeuw van zijn/haar familie, what's your point? Als je daardoor al van je stoel flikkert... '

Nou, van de gebeurtenis op de foto heb ik online nog een foto gevonden! En denk er eens over na, hoe groot is die kans nu?!
1939 hè.


Zodoende kwam ik in contact met wat de webmaster van Nederland Paraat online bleek te zijn. Op zijn verzoek heb ik deze foto van kleur voorzien - hij heeft onlangs het uniform dat die jongeman op de pica draagt van de familie overgenomen:

Van dat uniform mailde hij mij ook wat nieuwe foto's in kleur zodat het allemaal zou kloppen. Het was een erg goede foto, technisch gezien, dus het was voor mij een tussendoortje: Amper retoucheren en niet meer dan 20 lagen in Photoshop - dat klinkt heel ingewikkeld maar net zoals met alles geldt hier ook, als je weet hoe het werkt is het niet moeilijk. Daarbij is een tekentablet bijzonder handig ^O^

Deze komt ook van zijn site, die heb ik ingekleurd omdat Fokker FOK! FOKKER! fok fOK fOKker laat maar


Die ontdekking dat die maquete geen maquete bleek te zijn vond ik persoonlijk erg leuk. Hetzelfde gaat op voor de pica waarom ik dit topic opende, dat ik dacht ballonnen te hebben gevonden. Achteraf toch wishful thinking.... too bad -O-

Maar Clan's verzoek, een foto van zijn vader in te kleuren: Hij heeft mij een pica op mooi groot formaat gemaild en toestemming gegeven die hier online te gebruiken, mits ik niet vermeld dat die vader prins Bernard in zijn jonge dagen is. Ho wacht... :P.
Zodoende kan ik, op Nibb-its verzoek, laten zien hoe je zo een oude foto van historisch correcte kleuren voorziet.

Dit is de foto die Clan mij mailde:


De originele pica heeft een blauwige waas en die is allesbehalve handig bij het inkleuren, dus weg ermee, op naar pure grijstinten, ergo, zwart/wit:


De foto heeft de tand des tijds niet helemaal goed doorstaan, dat zie je vooral goed als je iets inzoomt:


Nu kan je een boel doen met filters die in het programma Photosop zitten ingebouwd om vlekjes weg te halen, maar over te grote beschadigingen verslikt het ding zich:-- machine: 0 - Mens:1

Er zit dus niks anders op dat zichtbare beschadigingen weg te halen door pixels in de goede grijstint uit de directe omgeving te klonen. Dit doe je ver ingezoomd, met je ogen af en toe half dicht geknepen want raar genoeg is dat enige manier om sommige beschadigingen op te merken.
Nu het beweegt valt het wellicht op waar het is bijgewerkt: zonder die animatie zou je je het niet zien, omdat je het niet weet. Net zoiets als dat muzikanten soms balen van foutjes die het publiek niet eens gehoord heeft, I guess.


En zo ga je de hele foto bij langs. Dit is de fase die de de meeste tijd kost, dit moet precies goed: Als ik staks kleuren ga toevoegen, dan doe ik dat met filters, zodat de originele zwart/wit foto door de kleuren heen steeds zichtbaar blijft. Om een indruk te geven van die layers in Photoshop, dit zijn die van die foto van mijn opa hierboven:

't Ziet er ingewikkelder uit dan het is, al zou een mindlink om al die lagen automagisch van namen te voorzien handig zijn :D
Maar elke beschadiging in de originele Z/W pica blijft zichtbaar, dus die moeten er allemaal uit.

En op dat punt heb ik nog wat werk te verrichten en bovendien begint mijn bed mij steeds harder te roepen op dit ongristelijke tijdstip... :O en deze post is zo ook wel lang genoeg onderhand.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nemephis op 26-01-2012 05:47:31 ]
  donderdag 26 januari 2012 @ 08:43:16 #15
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_107247464
Fantastisch ^O^
pi_107248318
Super sjiek. Je uitleg erbij. Het resultaat met inkleuren is verbluffend.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107270191
'k Ben nu op de helft met vlekjes verwijderen :s) tot nu toe in totaal een uurtje ermee bezig, ondertussen worstelend met een kat die niet naar buiten wil vanwege het weer, en dus gezellig op schoot wil :X :|W O+

Zal strakjes nog wat pica's van de voortgang posten.
pi_107270718
quote:
7s.gif Op donderdag 26 januari 2012 20:13 schreef Nemephis het volgende:
'k Ben nu op de helft met vlekjes verwijderen :s) tot nu toe in totaal een uurtje ermee bezig, ondertussen worstelend met een kat die niet naar buiten wil vanwege het weer, en dus gezellig op schoot wil :X :|W O+

Zal strakjes nog wat pica's van de voortgang posten.
Monnikenwerk?
pi_107271038
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 20:23 schreef Clan het volgende:

[..]

Monnikenwerk?
Met een Wacom (of ander merk) tablet en pen valt het volgens mij wel mee. Wel cool though!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2012 20:29:57 ]
pi_107277728
Het moet nog steeds met de hand, J0kkebrok...

Met een muis was het zonder meer monnikkenwerk geweest, tablet (van Trust ;) ) maakt het een stuk gemakkelijker, je werkt letterlijk met een pen namelijk.
Je moet voor elke stip een sneltoets op je toetsenbord indrukken en tegelijk met de pen de plek aanklikken die je wilt klonen. Vervolgens vul je met de pen het plekje op met de goede kleur. En dat dan keer paar duizend.

Dit was het origineel:


Ik heb even gekeken wat er zou gebeuren als je de compu alles laat oplossen - dan krijg je iets als dit. Niet iets waar je veel aan hebt...


..vandaar dus de aanpak ouderwets met de hand, dan krijg je dit:


Dan wat effecten er overheen om ruis te verminderen, en voila - klaar om in te kleuren:


Links, op die klinkers, zitten nog donkere spikkels die er niet horen, over monnikkenwerk gesproken... daar ga ik in een latere fase wat mee smokkelen om ze weg te werken.

Nu moet ik gaan uitzoeken hoe dat kasteel - of wat het ook is - op de achtergrond eruit ziet. De kleuren van het uniform weet ik al, en ook hoe de persoon er ongeveer uit moet komen te zien.
pi_107279466
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:28 schreef Nemephis het volgende:
Het moet nog steeds met de hand, J0kkebrok...

Met een muis was het zonder meer monnikkenwerk geweest, tablet (van Trust ;) ) maakt het een stuk gemakkelijker, je werkt letterlijk met een pen namelijk.
Je moet voor elke stip een sneltoets op je toetsenbord indrukken en tegelijk met de pen de plek aanklikken die je wilt klonen. Vervolgens vul je met de pen het plekje op met de goede kleur. En dat dan keer paar duizend.

Dit was het origineel:
[ afbeelding ]

Ik heb even gekeken wat er zou gebeuren als je de compu alles laat oplossen - dan krijg je iets als dit. Niet iets waar je veel aan hebt...
[ afbeelding ]

..vandaar dus de aanpak ouderwets met de hand, dan krijg je dit:
[ afbeelding ]

Dan wat effecten er overheen om ruis te verminderen, en voila - klaar om in te kleuren:
[ afbeelding ]

Links, op die klinkers, zitten nog donkere spikkels die er niet horen, over monnikkenwerk gesproken... daar ga ik in een latere fase wat mee smokkelen om ze weg te werken.

Nu moet ik gaan uitzoeken hoe dat kasteel - of wat het ook is - op de achtergrond eruit ziet. De kleuren van het uniform weet ik al, en ook hoe de persoon er ongeveer uit moet komen te zien.
Ik weet wat je bedoelt... ;) ik werk met Zbrush en Maya en gebruik een tablet + pen (van Wacom ;) ). Veel beter dan een muis.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 19:14:46 #23
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_107335724
Heb je iets aan originele kleurenfoto's TS?
pi_107336070
Werkelijk waar een schitterend topic! Heel tof dat je de moeite doet om dit met ons te delen. _O_
Ik heb hardop gelachen om die maquette. :D :')
pi_107351295
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 19:14 schreef Nibb-it het volgende:
Heb je iets aan originele kleurenfoto's TS?
Dankjewel, maar nee, heb van die webmaster ook al een stuk of wat gekregen, en daarnaast hebben we het internet voor voorbeelden. Ik heb verder niet zoveel met uniformen dat ik er een voorraad foto's van wil hebben (historische vliegmachines, daarentegen, ik houd mij aanbevolen).

quote:
10s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 19:27 schreef Cracka-ass het volgende:
Werkelijk waar een schitterend topic! Heel tof dat je de moeite doet om dit met ons te delen. _O_
Ik heb hardop gelachen om die maquette. :D :')
Als je degene bent die inkleurt ben je ook de eerste die de ontdekking doet als er iets aparts op een foto staat, dat maakt het zo leuk voor mij. En daarnaast, bij de research die je doet leer je altijd wel weer iets, nu leer ik iets over uniformen, en bij deze foto heb ik weer iets geleerd over problemen met de vering van de Fokker en hoe ze dat opgelost hebben destijds - tja, 't moet je net boeien en je hebt er verder niks an.


Ik deel het, ook omdat ik wil laten zien dat het best nog wat werk is. Uit eerdere gesprekken begreep ik dat nogal wat mensen denken dat je met een speciaal programma op een paar knopjes drukt en dat je dan klaar bent in hoogstens een uurtje - maar het is gewoon ouderwets handwerk, zij het met modern gereedschap.

Voor degenen die dit topic opvatten als een soort cursus, er zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden - je kan ook op andere manieren hetzelfde resultaat bereiken met Photoshop, daarover kreeg ik elders al een sneer. Dan weet je dat en bovendien is dit topic niet als zodanig bedoeld.

Dit zijn de stappen om het uniform in te kleuren - en let op, dit is nog niet definitief, de kleur moet nog worden ge-fine tuned.
In principe maakt het niet uit met welke kleur je aan de slag gaat, ik had ook oranje of kies maar uit wat kunnen gebruiken - zolang het maar niet zwart, wit of een grijstint is, er moet een kleur in zitten. Achteraf kun je dat altijd nog aanpassen, zoals je hieronder kunt zien.


Alles netjes inkleuren:


Alle gebieden die gevuld moeten worden selecteren:


* klik * en de geselecteerde gebieden zijn ingekleurd!


De kleuren zijn nog niet definitief - dat geldt voor alles wat is ingekleurd.
Dit zijn voorbeelden van wat er nog mogelijk is om de kleur aan te passen - no problem dus:


Voorbeeld kleur aanpassen:


In eerste instantie had een neger en een blauwe smurf van Clan's pa gemaakt, maar 'k weet niet hoe gevoelig dat bij hem ligt - en zo snap je het idee van kleuren aanpassen ook wel.


'k Ben er al wel achter dat die muur op de achtergrond levensecht weergeven veel aandacht vraagt, even snel paar kleurtjes er overheen levert geen realistisch resultaat op.

* en totaal offtopic: tijdens het kleuren had ik dit nummer in de playlist, me like! Ooit ge-headbanged op de Beatles? *


[ Bericht 1% gewijzigd door Nemephis op 29-01-2012 07:10:20 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')