Chick achter het stuur van die Fennek op 0.27. Dat wordt wat En een zwarte suzuki swiftquote:Op donderdag 2 februari 2012 01:49 schreef Coehoorn het volgende:
Militairen verijdelen overval op waardetransport
Toen ik het zag staan dacht ik even dat het waarheid was, maar het was weer een oefening.
quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:49 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Chick achter het stuur van die Fennek op 0.27. Dat wordt wat En een zwarte suzuki swift
Uit een ander topic:quote:
quote:Op maandag 23 januari 2012 16:40 schreef jankaas020 het volgende:
En wie gaan [...] assisteren bij één van de grootste sportevenementen ter wereld?
Das een bekende , zat ook bij 11tankquote:Op donderdag 2 februari 2012 12:49 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Chick achter het stuur van die Fennek op 0.27. Dat wordt wat En een zwarte suzuki swift
Niet helemaal correct. Toen Afghanistan begon werd het toestel net ingevoerd bij de Fransen. Het eerste Rafale squadron werd gevormd in het voorjaar van 2001, en ze gingen hun eerste test-cruise pas maken in 2002. Daarbij vlogen ze bij wijze van experiment en gelimiteerd mee in Afghanistan tijdens refuelling en escorte missies. Pas in 2004 was de Rafale geheel operationeel, en daarmee zijn ze niet anders dan bijvoorbeeld een gemiddeld nieuw F-16 squadron. LGBs konden ze toen al afgooien, ze konden alleen nog niet zelf 'spiken', dat kunnen ze pas sinds 2007. Daarvoor haddden ze een Mirage 2000 of een Super Etandard nodig.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:14 schreef Pumatje het volgende:
Rafale is opzichzelf ook niet in staat gronddoelen aan te grijpen. Daarvoor is een externe targeting pod nodig welke in allerijl werden in elkaar gezet toen het nodig was in Afghanistan.
Maar waarom konden de Fransen niet vanaf het begin de Rafael Litening/Thales Damocels pod gaan gebruiken? Gebuiken bijna alle toestellen voor laser designation.quote:Op donderdag 2 februari 2012 15:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Niet helemaal correct. Toen Afghanistan begon werd het toestel net ingevoerd bij de Fransen. Het eerste Rafale squadron werd gevormd in het voorjaar van 2001, en ze gingen hun eerste test-cruise pas maken in 2002. Daarbij vlogen ze bij wijze van experiment en gelimiteerd mee in Afghanistan tijdens refuelling en escorte missies. Pas in 2004 was de Rafale geheel operationeel, en daarmee zijn ze niet anders dan bijvoorbeeld een gemiddeld nieuw F-16 squadron. LGBs konden ze toen al afgooien, ze konden alleen nog niet zelf 'spiken', dat kunnen ze pas sinds 2007. Daarvoor haddden ze een Mirage 2000 of een Super Etandard nodig.
Omdat Frankrijk Frankrijk is. "Nous faisons tous nous-mêmes".quote:Op donderdag 2 februari 2012 15:12 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Maar waarom konden de Fransen niet vanaf het begin de Rafael Litening/Thales Damocels pod gaan gebruiken? Gebuiken bijna alle toestellen voor laser designation.
quote:De JSF mag dan duurder uitvallen, het marineschip JSS kan er ook wat van. Het schip zal bijna 25 miljoen euro meer gaan kosten dan van tevoren geraamd was.
Reden voor de extra kosten zijn verschillende rekenfouten die de afgelopen jaren gemaakt zijn. Ook is er meer staal nodig voor de bouw van het schip en moeten er medische voorzieningen ingebouwd worden, iets wat niet gepland was. Door deze zaken dient het budget verruimd te worden.
Dit schreef minister Hans Hillen van Defensie vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
Het is niet de eerste keer dat de bouw van de JSS meer gaat kosten dan eerder was voorgesteld. In 2009 moest het budget met 100 miljoen euro verhoogd worden. Alles bij elkaar komen de kosten uit op 407,9 miljoen euro.
De JSS gaat het oude schip Hr. Ms. Zuiderkruis vervangen. Het grote schip van meer dan 200 meter lang zal vooral ingezet worden voor bevoorradingsmissies.
Er blijft toch ook een laaddok voor LCU's net als de LPD's?quote:Op donderdag 2 februari 2012 22:51 schreef jankaas020 het volgende:
Meh, de amsterdam en de zuiderkruis hebben beiden 5 olie afgifte posities, de zuiderkruis heeft zelfs nog 2 lasten posities op de bak erbij.
Maar ik vermoed dat ze meer als LPD gebruikt gaat worden. Ook al kan ze niet dokken. Er kunnen wel LCVP's mee in davitsen en die kunnen dan achterin het schip op een beach varen.
Het krijgt een soort loopplank waarmee de LCVP's beladen kunnen worden.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 10:51 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Er blijft toch ook een laaddok voor LCU's net als de LPD's?
Inderdaad. Ondanks dat het schip meer heli mogelijkheden heeft dan de voorgangers, blijft het voornamelijk een gepimpt bevoorradingsschip.quote:Op donderdag 2 februari 2012 22:36 schreef Pumatje het volgende:
Het is meer een bevoorradingsschip dan heli carrier is mij verteld.
Hoezo zullen er nooit chinooks opkomen? Ik zou dat niet zomaar uitsluiten, zeker in combinatie met een LPD er bij.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 12:53 schreef hollandFTW het volgende:
[..]
Het krijgt een soort loopplank waarmee de LCVP's beladen kunnen worden.
Een dock hebben alleen de LPD's.
[ afbeelding ]
Een LCU moet worden meegenomen door een ander schip, want dat krijgt de JSS niet.
In dat opzicht wel een geinig plaatje, Chinooks zullen er waarschijnlijk nooit opkomen, Leo's hebben we niet meer, en de LCU komt van een ander schip.
Het is mogelijk dat Chinooks er wel op komen, maar naar wat ik begrepen heb, bied het maar beperkte operatie mogelijkheden. Heeft er mee te maken dat een Chinook niet zo geschikt is voor zout water, niet stabiel genoeg, werken met rotorbladen schijnt moeilijk te zijn (naar maritiem begrip). Allemaal prima in sea-state 0, 1 of 2, maar bij 4, 5 of 6 werkt het dus niet meer. Een NH90 gaat dan gewoon nog de lucht is.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 13:14 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Hoezo zullen er nooit chinooks opkomen? Ik zou dat niet zomaar uitsluiten, zeker in combinatie met een LPD er bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |