quote:
Daar heb ik een wat mee genuanceerde mening (gebaseerd op ervaring) over.
Als de bestaande tegels gelijmd zijn op een kwalitatief goede ondergrond (stevig stucwerk) tik je ze er inderdaad zo af. Lijmrestanten globaal verwijderen en tegelen maar.
Maar als je tegels hebt die in cement gezet zijn wordt het een heel ander verhaal. Je loopt het risico dat je de tegels niet loskrijgt uit hun cementbed en dat je cementlaag inclusief tegels van de muur moet bikken. Een hels karwei met als resultaat een kale muur die er uitziet als een wasbord omdat er af en toe zelfs stukken muur mee komen. Er zal dan eerst ook nog een stucadoor aan te pas moeten komen voordat je opnieuw kunt tegelen.
Ik zou eerst proberen op de bovenste rij tegels met welke situatie je te maken hebt. Als je ze zo los hebt gewoon alles weghalen.
Wordt het hak en breekwerk tot op de kale stenen dan direct stoppen.
Het dikte verschil waar je tegen aanloopt omdat je nu tot aan het plafond wilt betegelen kun je heel makkelijk wegwerken. Koop de goedkoopste tegel die je kunt vinden en lijm tussen plafond en de bovenste rij van de bestaande tegels. Het is daarbij alleen maar van belang dat het vlak is. Maakt geen bal uit of ze er wat scheef in zitten en voegen is ook niet nodig, dat smeer je wel dicht met lijm op het moment dat je de echte tegels plaatst.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."