quote:
Op zaterdag 21 januari 2012 13:15 schreef KoosVogels het volgende:[..]
Je begrijpt dat atheist precies het tegenovergestelde is van een theist? Dus waar een gelovige honderd procent zeker is van het bestaan van god, daar is de atheist er honderd procent zeker dat god niet bestaat.
De agnost doet geen harde uitspraken in beide richtingen. Dat heeft verder niks met het inrichten van je leven te maken.
Een atheïst doet helemaal geen uitspraak, ik ga ervan uit dat jij niet bewust hebt gekozen
om atheïst te zijn tegen over Thor, Wodan, Zeus? (of daar een uitspraak doet over)
Dat zijn geen bewuste keuzes, die maak je omdat er geen bewijs voor is om je met die goden bezig te houden.
Ik heb nooit bewust gekozen om niet te geloven, dat was mijn standaard uitgangspunt. Weet ik zeker dat god niet bestaat? Nee, maar het bestaan van god, op welke manier dan ook, is zo onmetelijk onwaarschijnlijk, dat ik er gewoon weg niet vanuit ga.
Maakt mij dat een agnost? Lijkt me niet.
En zowel vind ik het ook niet zo interessant, de praktijk is belangrijker imhoDaarbij heeft dit alles wel degelijk te maken met hoe je je leven inricht. Als gelovige neem je een bepaald standpunt in en daar richt je je leven op in. (lijkt me) Als agnost of atheïst neem je een ander standpunt in en richt je daarop je leven in. In praktijk zijn agnosten, over het algemeen, dus gewoon atheïsten of ze het nu leuk vinden of niet.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Do not say citric acid, but say 2-hydroxy-1,2,3-propanetricarboxylic acid!" :P