abonnement Unibet Coolblue
pi_106899687
Vorige delen:
Oorlog uitgebroken in Mexico
De War on Drugs in Mexico - hier verder



quote:
Mexico captures alleged Zetas gang founder 'El Mamito'
Jesus Rejon Aguilar, a Mexican army deserter, was wanted in the slaying of U.S. federal agent Jaime Zapata. Officials say he helped create the brutal paramilitary Zetas gang.



By Tracy Wilkinson, Los Angeles Times
July 5, 2011
Reporting from Mexico City— Mexican officials on Monday announced the capture of one of the country's most wanted fugitives, an army deserter who authorities say helped create the vicious Zetas gang and is suspected in the slaying of a U.S. federal agent.

Mexican federal police paraded Jesus Rejon Aguilar before reporters early Monday, a day after he was caught — not in the Zetas stronghold of northeastern Mexico but barely an hour outside Mexico City.
quote:
Mexico: 34,612 Drug War Deaths; 15,273 In 2010
MEXICO CITY — A total of 34,612 people have died in drug-related killings in Mexico in the four years since Mexican President Felipe Calderon declared an offensive against drug cartels, officials said Wednesday.

The killings reached their highest level in 2010, jumping by almost 60 percent to 15,273 deaths from 9,616 the previous year.[..]


quote:
UNODC World Drug Report 2011
Drug trafficking, the critical link between supply and demand, is fuelling a global criminal enterprise valued in the hundreds of billions of dollars that poses a growing challenge to stability and security. Drug traffickers and organized criminals are forming transnational networks, sourcing drugs on one continent, trafficking them across another, and marketing them in a third. In some countries and regions, the value of the illicit drug trade far exceeds the size of the legitimate economy. Given the enormous amounts of money controlled by drug traffickers, they have the capacity to corrupt officials. In recent years we have seen several such cases in which ministers and heads of national law enforcement agencies have been implicated in drug-related corruption. We are also witnessing more and more acts of violence, conflicts and terrorist activities fuelled by drug trafficking and organized crime.
[..]
The global opiate market was valued at US$68 billion in 2009, with heroin consumers contributing US$61 billion of this. Heroin prices vary greatly. Although prices in Afghanistan increased in 2010, one gram costs less than US$4. In West and Central Europe, users pay some US$40-100 per gram, in the United States and northern Europe, US$170-200, and in Australia, the price is as high as US$230–370.
[..]
The value of the global cocaine market is lower than it was in the mid-1990s, when prices were much higher and the market in the United States was strong. In 1995, the global market was worth some US$165 billion, while in 2009, this had been reduced to just over half of that, some US$85 billion (range: US$75-US$100 bn). As with heroin, almost all the profits are reaped by traffickers.
En tot slot hier nog een presentatie van de DEA uit 2008. Inclusief aanstootgevende foto's.
http://www.scribd.com/doc(...)icking-Organizations
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106899747
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 14:15 schreef leRomein het volgende:

[..]

Hoezo zou legalisering per definitie tot meer aanbod leiden?
Wat denk je zelf? Als dingen legaal verkrijgbaar zijn, is er geen rem op de productie, handel en verkoop.

quote:
Het verbod belemmert momenteel het aanbod terwijl de vraag altijd aanwezig blijft, waardoor de prijzen relatief hoog zijn en dat maakt het voor criminelen continu een interessante handel.
Natuurlijk is het een idioot idee dat legalisering alles meteen zou kunnen oplossen, maar er zou bijvoorbeeld een aardige hoeveelheid geld die nu wordt verspild aan inefficiënte bestrijding van de drugsaanbieders beschikbaar zijn voor het informeren en behandelen van mensen. En zoals Viajero al stelde, kan er kwaliteitscontrole plaatsvinden. Ik betwijfel daarnaast het aantal mensen dat geen cocaïne zou gebruiken zolang het verboden is maar naar aanleiding van legalisering ineens interesse zou hebben, maar dat kan ik ook best fout hebben hoor.
Dat laatste lijkt me logisch.

Zet simpelweg af hoeveel Duitsers illegaal in zeg Keulen aan wiet komen en het aantal mensen dat in Amsterdam aan wiet kan komen. En dan is het nog niet eens legaal, maar gedoogd.

Als dingen vrij verkrijgbaar zijn, wordt het voor velen die "het wel es een keer willen proberen" makkelijker, laagdrempeliger EN geaccepteerder om dat te doen.

Met de happy Nederlandse drugs (wiet, XTC, paddo's -in iets mindere mate vanwege de risico's-) is dat vrij onschuldig. Met drugs die veel verslavender zijn is dat niet onschuldig. Stel je voor dat je cocaine gewoon in de smart/coffeeshop kan kopen. Dan raken veul meer mensen aan dat spul verslaafd.

Begrijp me goed; moreel gezien ben ik tegen criminalisering van drugs. Maar praktisch gezien betekent legalisering gewoon dat er meer gebruikers komen. Bij coke vind ik dat een slecht plan.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106899776
In before papierversnipperaar met cijfers over cokegebruik en medische rapporten die beweren dat coke helemaal niet zo verslavend is en ook niet zo schadelijk.
pi_106899796
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 16:30 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ze hebben de netwerken heaccepteerd en het is nu een stuk rustiger in Colombia. Dat zegt toch ook al iets over dat het bij legaliseren nog rustiger zal worden?

Dat laatste is echt onzin. Coke gebruikers gebruiken nou eenmaal coke, of het nou legaal is of niet. Als het legaal is dan kan je in elk geval een kwaliteitscontrole instellen op waar het mee versneden wordt.
Cokegebruikers wel ja. Dus je erkent de verslaving ervan.

Maar als het legaal wordt; is er een hele grote groep mensen die denkt; laat ik ook es een snuifje nemen. Dus er komen veul meer cokegebruikers. Mij lijkt dat een slecht plan.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106899824
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 17:22 schreef Viajero het volgende:

[..]

Van de Colombianen die ik ken (enkele tientallen in Colombia, en enkele tientallen in London, de VS, Duitsland en Spanje, staat een meerderheid positief tegenover legalisering.
Jij en ik bevinden ons in het segment van hoogopgeleide, verstandige, progressieve denkers. Moet je eens buiten dat kleine wereldje kijken. Ouders die hun kinderen aan de coke kapot zien gaan. Ook in Nederland.

Coke is gewoon een drug die veel problemen veroorzaakt.

Legalisering van onschuldigere drugs kan de markt veranderen; mensen kunnen overstappen van coke op andere dingen. Net als dat het andersom zo werkte; door de strengere aanpak van andere drugs werden in de VS crystal meth en in Rusland krokodil op de markt gebracht.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106899836
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 01:36 schreef PKRChamp het volgende:
Wie weet heeft de VS in Ron Paul een president die de war on drugs niet zo belangrijk vindt. Ben oprecht benieuwd wat de cijfers dan zullen zijn in de VS.
Op veel vlakken lijkt me Ron Paul veruit de beste kandidaat voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. En ik hoop ook dat hij het wordt en deze werkelijk onzinnige War on Drugs (dus NIET: War on Drugskartels!) een halt wordt toegeroepen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106899853
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:57 schreef Viajero het volgende:
Goed nieuws voor alle fans van de war on drugs: Guatemala gaat zichzelf ook nog verder naar de knoppen helpen. Het is maar goed dat het leger daar niet corrupt is.... :')

http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-16570292

One day after his inauguration, Guatemalan President Otto Perez Molina has ordered the army to join the fight against drug cartels.

Mr Perez Molina, who is a retired general, called on the military to "neutralise organised crime".

Officials say the police in some areas of Guatemala have been infiltrated by drug gangs.

Guatemala is following the example of Mexico and Honduras, where the military is also tackling the drug gangs.

President Perez Molina, who is the first military figure to lead Guatemala since the return to democracy in 1986, has promised tough action against violent crime and drug trafficking.
Wat is er mis met de bestrijding van gruwelijke criminelen die hun slachtoffers doden, verminken, martelen, onderdrukken en andere afgrijselijke methodes??

Ik ben zelf een liefhebber van drugs, maar dat moet niet gepaard gaan met blindheid tegen het aanpakken van bloeddorstige criminelen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 17 januari 2012 @ 02:34:16 #8
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106899910
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:22 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Jij en ik bevinden ons in het segment van hoogopgeleide, verstandige, progressieve denkers. Moet je eens buiten dat kleine wereldje kijken. Ouders die hun kinderen aan de coke kapot zien gaan. Ook in Nederland.

Coke is gewoon een drug die veel problemen veroorzaakt.
Crystal meth is ook ziek.

Legalisering van onschuldigere drugs kan de markt veranderen; mensen kunnen overstappen van coke op andere dingen. Net als dat het andersom zo werkte; door de strengere aanpak van andere drugs werden in de VS crystal meth en in Rusland krokodil op de markt gebracht.
Krokodil komt vooral door de armoede.

[ Bericht 1% gewijzigd door Smoofie op 17-01-2012 02:43:46 ]
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_106899957
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:34 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Krokodil komt vooral door de armoede.
Armoede an sich is nooit een reden natuurlijk.

En krokodil neem je niet voor je plezier. Het is complexer, maar de belangrijkste redenen zijn volgens mij:
- de uitzichtloosheid van het leven in Siberie (met zomertemperaturen van +40 en winters van -50)
- de vlucht in vieze drugs (heroine) ten gevolge van deze uitzichtloosheid
- de hoge prijzen van heroine en de uitvinding van een qua effect gelijksoortige drug gemaakt van huis-tuin-en-keukenmiddelen (krokodil)
- de volledige afwezigheid van een adequaat humaan ontwenningsbeleid (verslavingszorg) d.m.v. methadon (zorg voor verslaafden is een product van de superieure Westerse beschaving; de Russen hebben daar totaal geen interesse in)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 17 januari 2012 @ 02:45:14 #10
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106899969
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Armoede an sich is nooit een reden natuurlijk.

En krokodil neem je niet voor je plezier. Het is complexer, maar de belangrijkste redenen zijn volgens mij:
- de uitzichtloosheid van het leven in Siberie (met zomertemperaturen van +40 en winters van -50)
- de vlucht in vieze drugs (heroine) ten gevolge van deze uitzichtloosheid
- de hoge prijzen van heroine en de uitvinding van een qua effect gelijksoortige drug gemaakt van huis-tuin-en-keukenmiddelen (krokodil)
- de volledige afwezigheid van een adequaat humaan ontwenningsbeleid (verslavingszorg) d.m.v. methadon (zorg voor verslaafden is een product van de superieure Westerse beschaving; de Russen hebben daar totaal geen interesse in)
Klopt.

Crystal meth is ook ziek, en dat wordt vooral gebruikt in de US. Als je die foto's ziet van mensen na 3 maanden, 1 jaar, 2 jaar en 10 jaar. Worden net zombies, beetje zoals krokodil, op het rottende vlees tot je botten na.



En dat zijn de "mindere" gevallen,
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_106900110
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat is er mis met de bestrijding van gruwelijke criminelen die hun slachtoffers doden, verminken, martelen, onderdrukken en andere afgrijselijke methodes??

Ik ben zelf een liefhebber van drugs, maar dat moet niet gepaard gaan met blindheid tegen het aanpakken van bloeddorstige criminelen.
Guatemala is wellicht een extreem geval maar die criminelen komen niet uit het niets. Drugscriminaliteit is net zoveel symptoom van een dieper probleem als dat het een probleem op zichzelf is.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 03:16:05 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106900149
Criminaliteit word in de eerste plaats veroorzaakt door een verbod.

quote:
Mexicaanse verkiezingen bedreigd door drugskartels

Over minder dan zes maanden gaan de Mexicanen naar de stembus om een nieuwe parlement en een nieuwe president te kiezen. Maar zowel de regering als deskundigen vrezen dat de georganiseerde misdaad het proces zal manipuleren door marionet-kandidaten te laten installeren die luisteren naar de drugskartels.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_106900163
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 03:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Criminaliteit word in de eerste plaats veroorzaakt door een verbod.

[..]

Een verbod creëert enkel mogelijkheden voor een handelaar. Tel daarbij op beperkte mogelijkheden om legaal de kost te verdienen en wellicht krijg je traffickers.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_107000324
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat denk je zelf? Als dingen legaal verkrijgbaar zijn, is er geen rem op de productie, handel en verkoop.

[..]

Dat laatste lijkt me logisch.

Zet simpelweg af hoeveel Duitsers illegaal in zeg Keulen aan wiet komen en het aantal mensen dat in Amsterdam aan wiet kan komen. En dan is het nog niet eens legaal, maar gedoogd.

Als dingen vrij verkrijgbaar zijn, wordt het voor velen die "het wel es een keer willen proberen" makkelijker, laagdrempeliger EN geaccepteerder om dat te doen.

Met de happy Nederlandse drugs (wiet, XTC, paddo's -in iets mindere mate vanwege de risico's-) is dat vrij onschuldig. Met drugs die veel verslavender zijn is dat niet onschuldig. Stel je voor dat je cocaine gewoon in de smart/coffeeshop kan kopen. Dan raken veul meer mensen aan dat spul verslaafd.

Begrijp me goed; moreel gezien ben ik tegen criminalisering van drugs. Maar praktisch gezien betekent legalisering gewoon dat er meer gebruikers komen. Bij coke vind ik dat een slecht plan.
Ik denk zelf dat het verbod ervoor zorgt dat er veel geproduceerd en verhandeld wordt en dat legalisatie een prijsdaling zou kunnen veroorzaken die het voor de meeste criminelen tot een oninteressante handelswaar maakt, helemaal als de overheid of door de overheid aangewezen instanties/bedrijven de productie op zich zou nemen.
Met legalisering bedoel ik niet dat het in smartshops te koop zou moeten zijn, ik vind dat het gereguleerd zou moeten worden (dus onder zeer strikte voorwaarden verschaffen aan verslaafden). Ik heb het ietwat vreemd en kort door de bocht verwoord. Ik vind niet dat het vrij verkrijgbaar zou moeten zijn, integendeel zelfs, en ik geef je gelijk dat dan de drempel een stuk lager zou liggen.
Maar ik vind ook dat de gebruikers voor het middel zeker niet naar een of andere vage dealer moeten, die de kwaliteit niet eens kan waarborgen. Het lijkt mij beter om het vergelijkbaar als medicinale cannabis te verstrekken.
En de bewering dat het meer geaccepteerd zou raken als het niet meer verboden is kan best kloppen, maar het is denk ik ook afhankelijk van de wijze waarop de substantie gedecriminaliseerd wordt. Er is een verschil tussen de desastreuze gevolgen van een drug laten zien en de gemiddelde 'drugs are bad, m'kay?'-voorlichtingscampagnes.
Ik denk dat voor een grote groep mensen tevens geldt dat ze het een keer willen proberen juist omdat het verboden is.
celebrate your money
  donderdag 19 januari 2012 @ 22:58:46 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_107011146
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat denk je zelf? Als dingen legaal verkrijgbaar zijn, is er geen rem op de productie, handel en verkoop.

[..]

Dat laatste lijkt me logisch.

Zet simpelweg af hoeveel Duitsers illegaal in zeg Keulen aan wiet komen en het aantal mensen dat in Amsterdam aan wiet kan komen. En dan is het nog niet eens legaal, maar gedoogd.

Als dingen vrij verkrijgbaar zijn, wordt het voor velen die "het wel es een keer willen proberen" makkelijker, laagdrempeliger EN geaccepteerder om dat te doen.

Met de happy Nederlandse drugs (wiet, XTC, paddo's -in iets mindere mate vanwege de risico's-) is dat vrij onschuldig. Met drugs die veel verslavender zijn is dat niet onschuldig. Stel je voor dat je cocaine gewoon in de smart/coffeeshop kan kopen. Dan raken veul meer mensen aan dat spul verslaafd.

Begrijp me goed; moreel gezien ben ik tegen criminalisering van drugs. Maar praktisch gezien betekent legalisering gewoon dat er meer gebruikers komen. Bij coke vind ik dat een slecht plan.
Wietgebruik is juist een stuk hoger in de VS. VK en Spanje, waar het verboden is, dan in Nederland en Portugal, waar het getolereerd wordt. Je fantasie blijkt in de werkelijkheid niet op te gaan. Het verbaast me echt dat je met zulke stellingen komt.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:02:05 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_107011331
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:20 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Cokegebruikers wel ja. Dus je erkent de verslaving ervan.

Maar als het legaal wordt; is er een hele grote groep mensen die denkt; laat ik ook es een snuifje nemen. Dus er komen veul meer cokegebruikers. Mij lijkt dat een slecht plan.
Natuurlijk is coke zaar verslavend. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt. Ik haat coke, en vind het een kutdrug. Juist daarom wil ik dat het gelegaliseerd wordt. Waar haal je het vandaan dat mensen meer gaan gebruiken als het legaal is? Het verbod is echt geen belemmering hoor. Ik ken echt niemand die coke gaat gebruiken als het legaal wordt die nu geen coke gebruikt.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:04:13 #17
111528 Viajero
Who dares wins
pi_107011451
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 02:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat is er mis met de bestrijding van gruwelijke criminelen die hun slachtoffers doden, verminken, martelen, onderdrukken en andere afgrijselijke methodes??

Ik ben zelf een liefhebber van drugs, maar dat moet niet gepaard gaan met blindheid tegen het aanpakken van bloeddorstige criminelen.
In theorie wel. In de praktijk betekent het meer bewapende mensen die mensenrechten schenden, en heel snel gecorrumpeerd worden door het ene of het andere kartel. Het zal niets doen aan het aanbod van drugs of de winsten van de kartels, en het zorgt alleen voor meer geweld.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:05:10 #18
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_107011503
Bombarderen die hap.
AFCA
Qui audet adipiscitur
  vrijdag 20 januari 2012 @ 00:40:04 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_107015613
http://edition.cnn.com/20(...)index.html?hpt=hp_c2

Korte docu over Honduras, waar het allemaal nog een tikje erger is dan in Mexico...

Waar ik me afvraag is wat er met een samenleving gebeurd op lange termijn door dit soort extreem en veel geweld.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_107016321
Iemand hier wel eens in Mont'ey geweest? Ga er over 3 weken 'n week lang heen en ondanks dat ik ook wel weet dat het 'relatief' veilig is denk ik toch elke dag met een lichtelijke angst eraan puur omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Het lijkt de laatste weken opeens wel relatief 'stil' maar kan natuurlijk weer elke dag losbarsten. Weet iemand hoeveel je als toerist zijnde echte gevaar loopt? Of is het gewoon kwestie van gezond verstand / 's avonds laat niet op straat (Verblijf vanzelfsprekend wel in het luxere/business-district.)
pi_107017016
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 01:03 schreef zeebeschuit het volgende:
Iemand hier wel eens in Mont'ey geweest? Ga er over 3 weken 'n week lang heen en ondanks dat ik ook wel weet dat het 'relatief' veilig is denk ik toch elke dag met een lichtelijke angst eraan puur omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Het lijkt de laatste weken opeens wel relatief 'stil' maar kan natuurlijk weer elke dag losbarsten. Weet iemand hoeveel je als toerist zijnde echte gevaar loopt? Of is het gewoon kwestie van gezond verstand / 's avonds laat niet op straat (Verblijf vanzelfsprekend wel in het luxere/business-district.)
Ik zat toevallig bij een meisje uit Monterey (ik neem aan dat je dat bedoelt?) in mn uitwisselings semester, maar de verhalen die ik van haar hoorde, en het "gevangen" leven wat ze daar leiden is toch wel schokkend.

Ze mocht er best wezen, en daardoor kon ze dus daadwerkelijk ook gewoon niet uit bijvoorbeeld, puur uit angst om aangewezen te worden en te worden meegenomen!
pi_107018386
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:16 schreef leRomein het volgende:
Ik denk zelf dat het verbod ervoor zorgt dat er veel geproduceerd en verhandeld wordt en dat legalisatie een prijsdaling zou kunnen veroorzaken die het voor de meeste criminelen tot een oninteressante handelswaar maakt, helemaal als de overheid of door de overheid aangewezen instanties/bedrijven de productie op zich zou nemen.
Is er dan geen illegale markt meer? Er is ook illegale sigarettensmokkel, illegaal aanbod van muziek, films en games. Illegale wapens.

Het is een illusie te denken dat legalisering van iets de illegaliteit oplost. Het blijft lucratief, omdat als overheden/bedrijven dingen gaan produceren, het proces duurder wordt. Kwaliteitscontrole kost geld. Voorlichting, regulering, allemaal duur. Dat moet ergens van betaald worden.

quote:
Met legalisering bedoel ik niet dat het in smartshops te koop zou moeten zijn, ik vind dat het gereguleerd zou moeten worden (dus onder zeer strikte voorwaarden verschaffen aan verslaafden). Ik heb het ietwat vreemd en kort door de bocht verwoord. Ik vind niet dat het vrij verkrijgbaar zou moeten zijn, integendeel zelfs, en ik geef je gelijk dat dan de drempel een stuk lager zou liggen.
Maar ik vind ook dat de gebruikers voor het middel zeker niet naar een of andere vage dealer moeten, die de kwaliteit niet eens kan waarborgen. Het lijkt mij beter om het vergelijkbaar als medicinale cannabis te verstrekken.
Maar dan heb je dus de verslaafden. Dat is 1 groep. Daarnaast heb je de niet-gebruikers en de recreatieve gebruikers. En alles wat er tussenin zit. Vooral de scheidslijn tussen verslaafden en recreatieve gebruikers is dun. Zeker met verslavende middelen.

quote:
En de bewering dat het meer geaccepteerd zou raken als het niet meer verboden is kan best kloppen, maar het is denk ik ook afhankelijk van de wijze waarop de substantie gedecriminaliseerd wordt. Er is een verschil tussen de desastreuze gevolgen van een drug laten zien en de gemiddelde 'drugs are bad, m'kay?'-voorlichtingscampagnes.
Ik denk dat voor een grote groep mensen tevens geldt dat ze het een keer willen proberen juist omdat het verboden is.
Dat laatste is waar. Maar net zo goed andersom; mensen die geen illegale dingen gebruiken, maar als het legaal is, een gokje wagen. Nog een voorbeeld; gokken is legaal, gereguleerd. Vindt er geen illegale gok plaats? Tuurlijk wel.

Voorlichting is prima, maar gaat uit van verstandige mensen. In Nederland zijn we verwend met de tralala-drugs en de bijbehorende verstandige gebruikers. Dat eh... is niet bepaald zo in andere delen van de wereld.

Ik vind een scheiding van moreel en praktisch zeker in dit geval nuttig. Moreel gezien kan je alles leuk beargumenteren, maar wat is de praktische consequentie. Van het begrip "legalisering" (of regulering zoals je het goed verwoord) is dat enorm. Met name door de globalisering.

En lost het het probleem in Mexico en andere Centraal-Amerikaanse landen op? Als het al uitvoerbaar zou zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_107018395
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wietgebruik is juist een stuk hoger in de VS. VK en Spanje, waar het verboden is, dan in Nederland en Portugal, waar het getolereerd wordt. Je fantasie blijkt in de werkelijkheid niet op te gaan. Het verbaast me echt dat je met zulke stellingen komt.
Hoe hebben ze dat becijferd? Als iets illegaal is, kan je helemaal niet vaststellen hoeveel gebruikt wordt. Daarbij zijn er meer factoren die een rol spelen; de inrichting van de samenleving, de acceptatie door de omgeving, de verschillen binnen een land.

Zeg dat 40% van de Nederlanders wel es een jointje gerookt heeft (ik heb geen cijfers bij de hand). Je maakt mij niet wijs dat dat cijfer in de VS of VK net zo hoog ligt.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_107018403
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:02 schreef Viajero het volgende:

[..]

Natuurlijk is coke zaar verslavend. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt. Ik haat coke, en vind het een kutdrug. Juist daarom wil ik dat het gelegaliseerd wordt.
Waarmee je het dus makkelijker beschikbaar maakt, dat realiseer je je? Ik vraag mij sterk af of dat praktisch gezien handig is, al is het moreel gezien wel het 'beste'.

quote:
Waar haal je het vandaan dat mensen meer gaan gebruiken als het legaal is? Het verbod is echt geen belemmering hoor. Ik ken echt niemand die coke gaat gebruiken als het legaal wordt die nu geen coke gebruikt.
Jij en ik bevinden ons in de hogere middenklasse, met intelligente, verstandige personen.

Hoe denk je dat het gebruik verandert in dommere, meer risico's nemende omgevingen?

Een goede analogie lijkt me het rijden met alcohol op. Als dat niet verboden zou zijn, denk je dat er dan meer of minder mensen gaan rijden met alcohol op?

Wellicht denken jij en ik niet in verboden, maar het overgrote deel van de wereld wel. Velen nemen de wet als leidraad. Dat kan je dom, immoreel of beperkt vinden, maar dat vlakt de realiteit niet uit.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_107018408
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 01:03 schreef zeebeschuit het volgende:
Iemand hier wel eens in Mont'ey geweest? Ga er over 3 weken 'n week lang heen en ondanks dat ik ook wel weet dat het 'relatief' veilig is denk ik toch elke dag met een lichtelijke angst eraan puur omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Het lijkt de laatste weken opeens wel relatief 'stil' maar kan natuurlijk weer elke dag losbarsten. Weet iemand hoeveel je als toerist zijnde echte gevaar loopt? Of is het gewoon kwestie van gezond verstand / 's avonds laat niet op straat (Verblijf vanzelfsprekend wel in het luxere/business-district.)
Monterrey ken ik niet, maar volgende week zit ik in het ook niet bepaald veilige Poza Rica. Niet als toerist, maar dat is wellicht nog gevaarlijker. Ik zal verslag doen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')