abonnement Unibet Coolblue
pi_106879911
Mensen,

Ik heb door mijn handicap een aantal beperkingen op mijn rijbewijs categorie B (78,10,40). Nu zou ik een semi-automaat willen kopen. Volgens mijn rijbewijs mag ik hier denk ik niet in rijden? Mag het wel als ik het koppelingspedaal laat verwijderen?
pi_106879993
Een semi-automaat met een koppelingspedaal? Wat voor auto is dat dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
pi_106880045
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:02 schreef Dennis101 het volgende:
Een semi-automaat met een koppelingspedaal? Wat voor auto is dat dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
een auto met schakel flipper aan de stuur.

misschien moet je auto met automaat en daarin aanpassen zodat je handmatig kunnen schakelen aan stuurflippen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_106880156
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:04 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

een auto met schakel flipper aan de stuur.

Dan zit er geen koppelingspedaal meer.
  maandag 16 januari 2012 @ 19:07:26 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106880195
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:00 schreef EmielVisser het volgende:
Mensen,

Ik heb door mijn handicap een aantal beperkingen op mijn rijbewijs categorie B (78,10,40). Nu zou ik een semi-automaat willen kopen. Volgens mijn rijbewijs mag ik hier denk ik niet in rijden? Mag het wel als ik het koppelingspedaal laat verwijderen?
Een auto waarmee je zowel mbv de koppeling kunt schakelen als automatisch? En dan een deel ervan laten verwijderen? Zou het niet doen en gewoon een automaat kopen.
Daarnaast is de algemene regel: als het op je auto zit, moet het werken, dus ik kan me voorstellen dat er wat gedoe zou kunnen zijn...

Maare het lijkt me allemaal veel moeite, waarom niet gewoon een automaat?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 16 januari 2012 @ 19:15:41 #6
53151 T42
Pinball Wizard
pi_106880582
ik heb een semi automaat staan en daar zit de koppeling in de pook verwerkt. geen pedalen.
pi_106882668
Dank voor de antwoorden tot dusver. Ik ben alleen helaas nog niet veel wijzer geworden.

Mijn vraag is dus als ik een semi-automaat heb en daar het koppelingspedaal laat verwijderen (geen flippers, zit gewoon linksonder het pedaal) zou ik er dan in mogen rijden?
pi_106882723
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef EmielVisser het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusver. Ik ben alleen helaas nog niet veel wijzer geworden.

Mijn vraag is dus als ik een semi-automaat heb en daar het koppelingspedaal laat verwijderen (geen flippers, zit gewoon linksonder het pedaal) zou ik er dan in mogen rijden?
Nogmaals de vraag, in welke met een semi-automaat zit er dan een koppelingspedaal? Een semi-automaat valt naar mijn weten alleen te bedienen met flippers achter het stuur of met tikjes tegen de pook (of dus gewoon automatisch) en is er geen koppelingspedaal aanwezig.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:00:19 #9
53151 T42
Pinball Wizard
pi_106882976
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef EmielVisser het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusver. Ik ben alleen helaas nog niet veel wijzer geworden.

Mijn vraag is dus als ik een semi-automaat heb en daar het koppelingspedaal laat verwijderen (geen flippers, zit gewoon linksonder het pedaal) zou ik er dan in mogen rijden?
welk merk/model heeft zo'n pedaal dan?
na mijn weten hebben ze dat gewoon niet

en in die auto die ik heb staan mag je met automatenrijbewijs rijden.
is wel een oudje een kever semi-automaat
pi_106883203
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef EmielVisser het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusver. Ik ben alleen helaas nog niet veel wijzer geworden.

Mijn vraag is dus als ik een semi-automaat heb en daar het koppelingspedaal laat verwijderen (geen flippers, zit gewoon linksonder het pedaal) zou ik er dan in mogen rijden?
Ook ik ben nog nooit een semi-automaat tegengekomen met een koppelingspedaal. Dat bestaat toch helemaal niet.
pi_106883293
in een moderne semi automaat, de DSG, DSG en nog meer van die zooi. heeft geen koppeling pedaal
pi_106883324
Rijbewijs B met code 78
Heeft u een rijbewijs B met code 78, dan mag u alleen rijden in een auto met automatische schakeling, dus zonder koppelingspedaal. Deze regeling geldt als u op of na 30 september 2008 uw rijbewijs heeft gehaald.

Heeft u voor 30 september 2008 uw rijbewijs met code 78 gehaald, dan mag u rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:

geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
een koppelingspedaal aanwezig is, maar u niet hoeft te schakelen. De gangwissel gebeurt alleen door de koppeling in te drukken. Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.
Heeft u code 78 in uw rijbewijs staan en wilt u overstappen op een auto met versnelling, dan moet u opnieuw rijexamen doen.

Bron: http://www.rijksoverheid.(...)automaat-rijden.html
pi_106884024
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:07 schreef Edskimo het volgende:
Rijbewijs B met code 78
Heeft u een rijbewijs B met code 78, dan mag u alleen rijden in een auto met automatische schakeling, dus zonder koppelingspedaal. Deze regeling geldt als u op of na 30 september 2008 uw rijbewijs heeft gehaald.

Heeft u voor 30 september 2008 uw rijbewijs met code 78 gehaald, dan mag u rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:

geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
een koppelingspedaal aanwezig is, maar u niet hoeft te schakelen. De gangwissel gebeurt alleen door de koppeling in te drukken.
Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.
Heeft u code 78 in uw rijbewijs staan en wilt u overstappen op een auto met versnelling, dan moet u opnieuw rijexamen doen.

Bron: http://www.rijksoverheid.(...)automaat-rijden.html
En ik altijd maar denken dat halfautomaten precies andersom werken: wel schakelen maar niet koppelen. En dan niet alleen die met de flippers maar ook de wat oudere. Maar ik ben nu toch nieuwsgierig, kent iemand een voorbeeld van een auto zoals die hierboven genoemd wordt?
pi_106884243
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:07 schreef Edskimo het volgende:
Rijbewijs B met code 78
Heeft u een rijbewijs B met code 78, dan mag u alleen rijden in een auto met automatische schakeling, dus zonder koppelingspedaal. Deze regeling geldt als u op of na 30 september 2008 uw rijbewijs heeft gehaald.

Heeft u voor 30 september 2008 uw rijbewijs met code 78 gehaald, dan mag u rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:

geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
een koppelingspedaal aanwezig is, maar u niet hoeft te schakelen. De gangwissel gebeurt alleen door de koppeling in te drukken. Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.
Heeft u code 78 in uw rijbewijs staan en wilt u overstappen op een auto met versnelling, dan moet u opnieuw rijexamen doen.

Bron: http://www.rijksoverheid.(...)automaat-rijden.html
Dank, betekend dit dus ook dat als er alleen flippers aanwezig zijn of de koppelingspedaal verwijderd hebt dat ik er nog steeds niet in mag rijden of juist wel?
pi_106885250
Dat ligt eraan wanneer jij je rijbewijs hebehaald.
pi_106885496
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

En ik altijd maar denken dat halfautomaten precies andersom werken: wel schakelen maar niet koppelen. En dan niet alleen die met de flippers maar ook de wat oudere. Maar ik ben nu toch nieuwsgierig, kent iemand een voorbeeld van een auto zoals die hierboven genoemd wordt?
Mag een vrachtauto ook? :P Daar ken ik het wel van.
Koppeling intrappen, tikje tegen de stick (of andersom) en de vrachtauto zoekt zelf een bijpassende versnelling voor de snelheid die je rijdt.
pi_106886713
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:42 schreef Edskimo het volgende:
Dat ligt eraan wanneer jij je rijbewijs hebehaald.
In 2010 heb ik mijn rijbewijs behaald.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:16:35 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_106887618
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

En ik altijd maar denken dat halfautomaten precies andersom werken: wel schakelen maar niet koppelen. En dan niet alleen die met de flippers maar ook de wat oudere. Maar ik ben nu toch nieuwsgierig, kent iemand een voorbeeld van een auto zoals die hierboven genoemd wordt?
http://home.tiscali.nl/t053978/transm.html
pi_106888625
Ik wil nog een toevoeging weten op mijn post: Mag ik uberhoud wel met een code 10 op mijn rijbewijs een semi-automaat besturen? Of moet ik dan de flippers uit de auto laten verwijderen?
pi_106889206
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:31 schreef EmielVisser het volgende:
Ik wil nog een toevoeging weten op mijn post: Mag ik uberhoud wel met een code 10 op mijn rijbewijs een semi-automaat besturen? Of moet ik dan de flippers uit de auto laten verwijderen?
flippers kunnen NIET verwijdert worden, de ECU van de versnellingbak weigert dan elke dienst
pi_106889226
Misschien moet je eens uitleggen wat je handicap precies inhoud. Aangezien 40 een beperking is mbt tot sturen.

10 Gaat denk ik op voor alle bakken die niet als een echte handbak schakkelen. Dus flippers en sequentieele pookjes lijken me toegestaan.
.
pi_106889640
Hmmm 10.02 houd in automaat, dus dan mag je geen halfautomaat.
.
pi_106891142
Dat dacht ik ook, alleen onderstaande link staat weer dat het wel mag.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4140732,4140760

Erg veel onduidelijkheid. Ik denk dat ik morgen maar eens het CBR ga bellen want wordt niet echt duidelijk bij mij of het wel of niet mag met mijn codes?
pi_106900864
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 22:12 schreef EmielVisser het volgende:
Dat dacht ik ook, alleen onderstaande link staat weer dat het wel mag.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4140732,4140760

Erg veel onduidelijkheid. Ik denk dat ik morgen maar eens het CBR ga bellen want wordt niet echt duidelijk bij mij of het wel of niet mag met mijn codes?
dude, je geeft echt mega selectief antwoord op vragen van mensen, je geeft niet aan over welke auto je het nu eigenlijk hebt aangezien niemand hier van de half automaat heeft gehoord, je geeft niet aan wat je nu eigenlijk niet mag (Zie code 40 en 10). zo kan niemand je toch helpen?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 09:50:05 #25
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106902592
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 07:40 schreef freak1 het volgende:

[..]

dude, je geeft echt mega selectief antwoord op vragen van mensen, je geeft niet aan over welke auto je het nu eigenlijk hebt aangezien niemand hier van de half automaat heeft gehoord, je geeft niet aan wat je nu eigenlijk niet mag (Zie code 40 en 10). zo kan niemand je toch helpen?
Dit inderdaad. TS, kun je niet gewoon even een link plaatsen of zo van een auto die je op het oog hebt?
En even antwoord geven waarom je per se een verbouwde half-automaat zou willen?
Thanks!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')