abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 21 april 2012 @ 15:07:10 #151
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_110594166
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 15:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Of een lamp geschikt is hangt af van het spectrum van het licht. Om te groeien gebruikt een plant vooral het rode deel van het spectrum. Echter, puur rood licht is niet goed omdat de plant dan lang en slap wordt. Je hebt het blauwe deel van het spectrum nodig om te zorgen dat hij ook vertakt enzo.

Een TL balk is goed kwa spectrum en goedkoop in aanschaf en efficient kwa lichtopbrengst per Watt.
Weet je toevallig hoe het zit met het spectrum van spaarlampen? :)
Domo Arigato!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 15:07:51 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110594193
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 15:02 schreef Black_Ninja het volgende:

Zeker weten doe ik het niet inderdaad maar wat me opvalt is dat elke keer als het 2 dagen zonnig is geweest er een behoorlijke groeispurt is geweest en op bewolkte dagen zie je weinig actie.

Laatst heb ik ze een middag buiten in de zon gezet en die paar uurtjes hadden echt verschil gemaakt.

Ze staan binnen, boven de verwarming. Elke dag gaat er minimaal een liter water doorheen en de grond is echt doorweekt. Gezien de resultaten zou ik toch gokken dat het het licht is. En ik heb lampen genoeg dus dan hoef ik ook niks extra's aan te schaffen :)
Groeien op zonnige dagen kan ook met de temperatuur samenhangen. Een plant boven de verwarming is niet handig voor een moerasplant die juist vochtige lucht gewend is.

De opbrengst van een lampje boven een plant moet je niet overschatten. Dat licht is meestal vele malen zwakker dan daglicht dus het lijkt me niet dat een paar uurtjes onder een lampje veel verschil gaat uitmaken.

Anyway, experimenteren is leuk dus veel plezier ermee! ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 15:08:32 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110594215
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 15:07 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Weet je toevallig hoe het zit met het spectrum van spaarlampen? :)
Lijkt me prima want daar zitten dezelfde fosforen in. Het waren vroeger vooral de gloeilampen die ongeschikt waren als plantenlamp.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2012 @ 15:16:05 #154
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_110594501
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 15:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Groeien op zonnige dagen kan ook met de temperatuur samenhangen. Een plant boven de verwarming is niet handig voor een moerasplant die juist vochtige lucht gewend is.

De opbrengst van een lampje boven een plant moet je niet overschatten. Dat licht is meestal vele malen zwakker dan daglicht dus het lijkt me niet dat een paar uurtjes onder een lampje veel verschil gaat uitmaken.

Anyway, experimenteren is leuk dus veel plezier ermee! ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 15:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Lijkt me prima want daar zitten dezelfde fosforen in. Het waren vroeger vooral de gloeilampen die ongeschikt waren als plantenlamp.
Dat is ook mijn idee, gewoon experimenteren en kijken hoe het gaat :) Ze doen het niet slecht maar beter mag altijd natuurlijk :)

Ik zal eens kijken of ik een spaarlamp er in de buurt kan krijgen, ik heb er nog genoeg liggen na de verhuizing :)
Domo Arigato!
  zaterdag 21 april 2012 @ 15:25:54 #155
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_110594924
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 15:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Of een lamp geschikt is hangt af van het spectrum van het licht. Om te groeien gebruikt een plant vooral het rode deel van het spectrum. Echter, puur rood licht is niet goed omdat de plant dan lang en slap wordt. Je hebt het blauwe deel van het spectrum nodig om te zorgen dat hij ook vertakt enzo.

Een TL balk is goed kwa spectrum en goedkoop in aanschaf en efficient kwa lichtopbrengst per Watt.
Dit wist ik niet, bedankt!
This isn't even my final form.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:06:41 #156
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110606165
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 14:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Lampen? Welnee! Ik heb het gewoon over zoiets:

[ afbeelding ]
Die heb ik ook! werkt (bijna) perfect! :Y
Mijn planten hebben het zeer naar hun zin erin vanwege de hoge luchtvochtigheid denk ik vooral :)
En de temperatuur speelt natuurlijk mee. het enige nadeel is bij mij dat er wel eens alg op wil groeien, heeeeel fijn en licht, maar het blijft alg en blokkeert een deel van het licht. Dit alg ontstaat door het verdampende water dat op de bovenkant blijft hangen, als je regenwater gebruikt kan er dus was mee komen en beginnen te groeien :@

Maar verder een prima ding! als de zon niet schijnt en je wil toch een hoog temperatuurtje kan je ook de stekker erin steken en het wordt van onder verwarmd (dus je water gaat weer harder verdampen etc.) *O*
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 21:55:17 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110611981
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:06 schreef martijnhaah het volgende:

[..]

Die heb ik ook! werkt (bijna) perfect! :Y
Mijn planten hebben het zeer naar hun zin erin vanwege de hoge luchtvochtigheid denk ik vooral :)
En de temperatuur speelt natuurlijk mee. het enige nadeel is bij mij dat er wel eens alg op wil groeien, heeeeel fijn en licht, maar het blijft alg en blokkeert een deel van het licht. Dit alg ontstaat door het verdampende water dat op de bovenkant blijft hangen, als je regenwater gebruikt kan er dus was mee komen en beginnen te groeien :@

Maar verder een prima ding! als de zon niet schijnt en je wil toch een hoog temperatuurtje kan je ook de stekker erin steken en het wordt van onder verwarmd (dus je water gaat weer harder verdampen etc.) *O*
Ow ik bedoel nieteens een elektrische hoor. Gewoon een normaal broeikasje.
Maar jouw ervaring klopt dus met de mijne. Ik dacht zelf ook dat ze die vochtige lucht erg fijn vonden. De plantjes groeien niet alleen snel maar ze worden ook erg mooi vond ik, vooral kwetsbare dingen zoals zonnedauw.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:08:53 #158
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_110612639
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ow ik bedoel nieteens een elektrische hoor. Gewoon een normaal broeikasje.
Maar jouw ervaring klopt dus met de mijne. Ik dacht zelf ook dat ze die vochtige lucht erg fijn vonden. De plantjes groeien niet alleen snel maar ze worden ook erg mooi vond ik, vooral kwetsbare dingen zoals zonnedauw.
Ik heb ook zo'n ding, heb er baby-zonnedauwtjes in staan, doen het prima. Ik denk dat vooral Nepenthes er blij mee zou zijn, maar die passen er niet in. :')
This isn't even my final form.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:09:12 #159
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110612648
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ow ik bedoel nieteens een elektrische hoor. Gewoon een normaal broeikasje.
Maar jouw ervaring klopt dus met de mijne. Ik dacht zelf ook dat ze die vochtige lucht erg fijn vonden. De plantjes groeien niet alleen snel maar ze worden ook erg mooi vond ik, vooral kwetsbare dingen zoals zonnedauw.
haha nouja bij mij zat er een stekker en plug-in geval aan, ik testen natuurlijk zonder ergens te lezen: het verwarmd de onderkant! erg handig.

En zonnedauw vind vochtige lucht zeker heerlijk, volgens mij alle vleeseters wel ;)
Ik heb mijn planten nog niet lang genoeg om te kunnen zeggen of ze ook mooier worden, maar groeien doen ze in ieder geval lekker! Het is overigens voor het eerst dat ik zulke mooie plantjes gekocht heb, normaal als ik plantjes kocht dan was het niet veel soeps meer door verwaarlozing bij het tuincentrum :@

Misschien trouwens wel een idee om (als intratuin ze weer krijgt) ook een zonnedauw en een vetblad te nemen :)


en inderdaad, jammer genoeg past een nepenthes er niet in...

(een nepenthes groeit erg snel als hij eenmaal zijn plekje heeft, als je hem pas van het tuincentrem af heb, is hij misschien nog wat klein maar met wat verzorging gaat het snel)
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
pi_110626032
Foto's van het overdekte kastje met plantjes erin?

Dit houdt dus juist vliegen etc. buiten wat de plant juist niet wil of ze je hem s'nachts open?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 12:51:49 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110627068
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:09 schreef martijnhaah het volgende:
Het is overigens voor het eerst dat ik zulke mooie plantjes gekocht heb, normaal als ik plantjes kocht dan was het niet veel soeps meer door verwaarlozing bij het tuincentrum :@

Ik heb nooit mooie plantjes kunnen kopen, maar ze maakten altijd een wonderbaarlijk herstel door als ik ze in die kas zette. Dan werden ze groot, vol en mooi :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 12:54:03 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110627139
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 12:15 schreef tammepiet het volgende:
Foto's van het overdekte kastje met plantjes erin?

Dit houdt dus juist vliegen etc. buiten wat de plant juist niet wil of ze je hem s'nachts open?
Momenteel heb ik helemaal geen planten, helaas. (ben vaak langdurig weg en heb bovendien nauwelijks geschikte ramen).

Die planten hebben niet persé vliegjes nodig hoor. Ook zonder vliegjes doen ze het prima. Waarschijnlijk zitten er toch nog genoeg nitraten in de grond.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 22 april 2012 @ 19:22:08 #163
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110642656
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 12:15 schreef tammepiet het volgende:
Foto's van het overdekte kastje met plantjes erin?

Dit houdt dus juist vliegen etc. buiten wat de plant juist niet wil of ze je hem s'nachts open?
Inderdaad, vliegen zijn niet echt nodig.
En vliegen zouden ook zonder die kap niet komen want ik heb mijn kamer afgesloten voor insecten en dergelijken :Y
Foto zal ik eens gaan maken, komt er binnenkort (misschien zelfs zo) aan!
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
  zondag 22 april 2012 @ 19:34:05 #164
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110643183
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn plantjes zijn op het moment niet goed zichtbaar een 1 kant, want daar zit te veel vocht :P
De kas is vandaag zo goed als de gehele dag dicht geweest, alleen vanmiddag even open omdat het zonnetje toch wel te warm werd om dicht te houden. (schuifjes, dus niet gelijk kap eraf)
In de avond doe ik de schuifjes altijd dicht om de warmte en luchtvochtigheid een beetje te behouden ;)

Ik heb ook gelijk een fototje gemaakt van de aansluiting voor de "vloerverwarming".
Op die barst aan de bovenkant moet maar niet gelet worden, dat heeft iemand in huis hier veroorzaakt ;(

verder een mooi bakkie toch? :)
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 19:35:21 #165
155227 crew  Guppy
dus
pi_110643233
Zeker!

En als je ze echt een keer wilt laten 'eten', kun je de plantjes altijd nog een dagje buiten zetten
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 19:38:28 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110643361
quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 19:34 schreef martijnhaah het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn plantjes zijn op het moment niet goed zichtbaar een 1 kant, want daar zit te veel vocht :P
De kas is vandaag zo goed als de gehele dag dicht geweest, alleen vanmiddag even open omdat het zonnetje toch wel te warm werd om dicht te houden. (schuifjes, dus niet gelijk kap eraf)
In de avond doe ik de schuifjes altijd dicht om de warmte en luchtvochtigheid een beetje te behouden ;)

Ik heb ook gelijk een fototje gemaakt van de aansluiting voor de "vloerverwarming".
Op die barst aan de bovenkant moet maar niet gelet worden, dat heeft iemand in huis hier veroorzaakt ;(

verder een mooi bakkie toch? :)
Mooi ^O^

Voorspelling: binnenkort heb je meer van die bakken nodig want die plantjes gaan op die manier groeien als kool. Dan gaan er geen 4 meer in één bak.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 22 april 2012 @ 19:41:23 #167
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110643485
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mooi ^O^

Voorspelling: binnenkort heb je meer van die bakken nodig want die plantjes gaan op die manier groeien als kool. Dan gaan er geen 4 meer in één bak.
Laten we daar zeker op hopen! :Y
En guppy, dat is zeker waar :)

Ze groeien trouwens nu al als kool, het enige dat afsterft aan blaadjes is op het moment oude vallen die klaar zijn met verteren van oud voedsel, per oude die dood gaat komen er 2 nieuwe vallen bij :D
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
pi_110677700
Even een klein filmpje gemaakt van mijn bezigheden vandaag.

Ik heb de Venus vliegenval, Drosera Capensis en een Pitcher vleesetende planten mix gezaaid. Nu hopen op flink wat zon!

  dinsdag 24 april 2012 @ 13:42:59 #169
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110717913
De zon blijft een beetje uit vandaag geloof ik, maar we kunnen gelukkig wel weer even onze regenwater voorraad bijvullen!
Is zo'n schuin dag toch nog ergens goed voor.... het water komt vanzelf naar beneden stromen :+

Ik heb net even mijn bak schoongemaakt* is nu weer een stuk doorzichtiger en dus beter voor de plantjes :)

*met een nat keukenrol papiertje zitten schrobben, geen schoonmaakmiddelen gebruikt natuurlijk :{w
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
pi_110723886
Hehe
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 april 2012 13:42 schreef martijnhaah het volgende:
De zon blijft een beetje uit vandaag geloof ik, maar we kunnen gelukkig wel weer even onze regenwater voorraad bijvullen!
Is zo'n schuin dag toch nog ergens goed voor.... het water komt vanzelf naar beneden stromen :+

Ik heb net even mijn bak schoongemaakt* is nu weer een stuk doorzichtiger en dus beter voor de plantjes :)

*met een nat keukenrol papiertje zitten schrobben, geen schoonmaakmiddelen gebruikt natuurlijk :{w
Haha well done. Net ook een kweekbak gehaald bij de Action: voor 2,99 een complete set met 2 schuifjes voor de lucht.

Aanrader!

Verder raad ik iedereen bij voorbaat af om het zadenpakketje bij de Zadengigant aan te schaffen. Via het forum bij Carnivora erachter gekomen dat ze oudere zaden verkopen met weinig kiemkracht.

[ Bericht 7% gewijzigd door tammepiet op 24-04-2012 23:47:40 ]
  donderdag 26 april 2012 @ 15:32:41 #171
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110817180
Dat is minder om te horen van die Zadengigant zaden!
Wat wel mooi is om te horen dat je ook een kweekbak heb ;)

Staan er al plantjes in? (foto? :) )
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
pi_110852549
Mijn plantenlijstje.

Drosera

Drosera capensis (alba?) Intratuin 2010
Drosera venusta s.l. "Tsitsikama National Park, RSA" Augustus 2011
Drosera madagascariensis Augustus 2011
Drosera rotundifolia Bloemenmarkt Amsterdam September 2011
Drosera intermedia cuba April 2012
Drosera intermedia gran sabana April 2012

Dionaea

Dionaea muscipula Intratuin 2010
Dionaea muscipula "Akai Ryu" Augustus 2011
Dionaea muscipula "Royal Red" Augustus 2011

Utricularia

Utricularia sandersonii Bloemenmarkt Amsterdam September 2011

Darlingtonia

Darlingtonia Januari 2012

Sarracenia

Sarracenia H111 Januari 2012
Sarracenia Le6 Januari 2012

Verloren

Drosera adelae Oktober 2011
Cephalotus Follicularis Oktober 2011
Nepenthes Overvecht September 2011
Utricularia longifolia Augustus 2011
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  vrijdag 27 april 2012 @ 12:57:21 #173
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_110858510
Waarschijnlijk moet ik merendeel van mijn collectie weg doen ;( Na hun laatste middag je buiten heb ik een mierenplaag gekregen en ik krijg ze maar niet uit mijn bakken. Al meerdere malen het hele vensterbank schoongemaakt en alle mieren omzeep geholpen maar gister hadden ze zelfs hele klonten aarde uit de bak gehaald.

Iemand nog een idee om van de mieren af te komen? ;(
Domo Arigato!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 april 2012 @ 13:18:29 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110859212
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 12:57 schreef Black_Ninja het volgende:
Waarschijnlijk moet ik merendeel van mijn collectie weg doen ;( Na hun laatste middag je buiten heb ik een mierenplaag gekregen en ik krijg ze maar niet uit mijn bakken. Al meerdere malen het hele vensterbank schoongemaakt en alle mieren omzeep geholpen maar gister hadden ze zelfs hele klonten aarde uit de bak gehaald.

Iemand nog een idee om van de mieren af te komen? ;(
Volgens mij kunnen die mieren niet overleven zonder nest. Ik zou die bak steeds verplaatsen naar een andere plaats buiten. Het lijkt me dat ze vanzelf weglopen of doodgaan. Verder potjes verspreiden. Als ze een nest hebben gemaakt in een of meer van de potjes dan kun je op die manier wel uitvogelen welke dat zijn.

En als laatste redmiddel zou je zo'n mierenlokdoosje kunnen gebruiken, maar daar zou ik even mee wachten want het lijkt me sterk dat je ze op een andere manier niet kwijt krijgt (zonder gif).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:25:47 #175
367035 martijnhaah
Having some cookies
pi_110866305
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 12:57 schreef Black_Ninja het volgende:
Waarschijnlijk moet ik merendeel van mijn collectie weg doen ;( Na hun laatste middag je buiten heb ik een mierenplaag gekregen en ik krijg ze maar niet uit mijn bakken. Al meerdere malen het hele vensterbank schoongemaakt en alle mieren omzeep geholpen maar gister hadden ze zelfs hele klonten aarde uit de bak gehaald.

Iemand nog een idee om van de mieren af te komen? ;(
Niks weggooien :o
Mieren kunnen niet overleven onder water, je planten wel. Zet je planten +/- 2 dagen ONDER water en de mieren zullen of sterven of naar boven drijven.
En als je een nepenthes of sarracenia heb, die lusten wel mieren! (het onder water zetten hiervan is wat lastiger vanwege vol lopende kelken/grootte maar de pot alleen helemaal onder laten lopen helpt waarschijnlijk ook ;) )
4 Dionaea muscipula's 1 Sarracenia purpurea ssp. venosa 1 Nepenthes x ventrata
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')