quote:
Op zondag 20 mei 2012 14:47 schreef Fixers het volgende:[..]
260 graden Maximaal? Dan heb je pannen met een ordinaire PTFE-laag erin. (Teflon is een merknaam van DuPont). PTFE ontbindt bij temperaturen rond de 250 graden, soms iets meer, soms iets minder. De keramische anti-aanbak lagen zijn meer emaille-achtig en kunnen doorgaans tot temperaturen van rond de 400 graden. Maar die bakken gewoon klote in mijn ervaring.
Ik ben het op pannen gebied redelijk met Piet eens. Smeedijzer/plaatstaal is in een mensenleven niet te verslijten als je ze goed verzorgd. Verder gebruik ik met veel plezier een roestvrij stalen wok. Nooit last van aanbranden. Makkelijk met afwassen en in een sopje gooien. Die oude BK gaatjes pannen waren ook geweldig, maar massief aluminium. Als je dat nu gebruikt krijg je de anti-alzheimer paniek op je nek.
Voor het koken van aardappels en groenten heb ik het liefste gewoon rvs steelpannen die je in de vaatwasser kan smijten.
Welk gerecht moet dan tot 400° in de oven???
Het gaat er om dat deze pannen de oven in kunnen in vergelijking met andere merk pannen
En ja pannen gaan lang mee, "mits" je er goed mee om gaat. Anders gaan ze dat niet
Dus een statement maken dat pannen eeuwig mee gaan is gewoon gelul
Ik heb zelf ook pannen die gewoon de vaatwasser in gaan, heb dan nu die Scanpan pannen, en nog wat zware gietijzeren pannen van Bodum